Memorie van toelichting; 36000 Memorie van toelichting inzake wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor het jaar 2022 (XIII) (Tweede incidentele suppletoire begroting inzake aanpassing steunmaatregelen) - Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor het jaar 2022 (XIII) (Tweede incidentele suppletoire begroting inzake aanpassing steunmaatregelen) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 36000 - Tweede incidentele suppletoire begroting Economische Zaken en Klimaat 2022 (XIII) (aanpassing steunmaatregelen) i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor het jaar 2022 (XIII) (Tweede incidentele suppletoire begroting inzake aanpassing steunmaatregelen); Memorie van toelichting; 36000 Memorie van toelichting inzake wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor het jaar 2022 (XIII) (Tweede incidentele suppletoire begroting inzake aanpassing steunmaatregelen) |
---|---|
Documentdatum | 23-12-2021 |
Publicatiedatum | 23-12-2021 |
Nummer | KST360002 |
Kenmerk | 36000, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2021
2022
36 000
Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor het jaar 2022 (XIII) (Tweede incidentele suppletoire begroting inzake aanpassing steunmaatregelen)
A ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL Wetsartikelen 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2022 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Normaliter wordt nieuw beleid in uitvoering genomen nadat de Staten Generaal de begrotingswet heeft geautoriseerd. Aangezien uitvoering van de spoedeisende maatregelen die in deze tweede incidentele suppletoire begroting zijn opgenomen in het belang van het Rijk zijn, niet kan wachten tot formele autorisatie van beide Kamers der Staten-Generaal, zal het kabinet de uitvoering van de maatregelen starten. Hiermee wordt gehandeld conform lid 2 van artikel 2.27 van de Comptabiliteitswet 2016. Voor de indiening van deze tweede incidentele suppletoire begroting is uw Kamer vooraf geïnformeerd via de Kamerbrief Aanpassing steunmaatregelen van 21 december 2021.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
S.A. Blok
kst-36000-2 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2021
B ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ DE BEGROTINGSARTIKELEN
Voor wat betreft het toelichten van significanteverschillen in de uitgaven, ontvangsten en verplichtingen zijn de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
< 50 |
1 |
2 |
=> 50 en < 200 |
2 |
4 |
=> 200 < 1000 |
5 |
10 |
=> 1000 |
10 |
20 |
In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden deze ondergrenzen.
2.1 Beleidsartikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei
Tabel 1 Budgettaire gevolgen van beleid tweede incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerpbegroting 2022 incl. ISB, NvW en amendementen |
Mutaties 2e ISB |
Stand 2e ISB |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
Verplichtingen |
8.641.189 |
600.000 |
9.241.189 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
6.316.006 |
475.000 |
6.791.006 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies (regelingen) |
5.101.144 |
475.000 |
5.576.144 |
0 |
0 |
0 |
0 |
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) |
25.908 |
25.908 |
|||||
Eurostars |
19.583 |
19.583 |
|||||
Bevorderen ondernemerschap |
27.107 |
27.107 |
|||||
Biobased economy |
0 |
0 |
|||||
Cofinanciering EFRO i |
38.335 |
38.335 |
|||||
Bijdrage aan ROM's |
8.477 |
8.477 |
|||||
Verduurzaming industrie |
23.936 |
23.936 |
|||||
Startup beleid |
16.900 |
16.900 |
|||||
Urgendamaatregelen Industrie |
35.300 |
35.300 |
|||||
Invest-Nl |
10.802 |
10.802 |
|||||
Noodloket (TOGS) |
0 |
0 |
|||||
Noodloket (TOGS) Caribisch Nederland |
0 |
0 |
|||||
Qredits |
0 |
0 |
|||||
Tegemoetkoming vaste lasten |
3.968.000 |
475.000 |
4.443.000 |
||||
Tegemoetkoming vaste lasten Caribisch |
|||||||
Nederland |
0 |
0 |
|||||
Europees Defensie Fonds cofinanciering |
5.000 |
5.000 |
|||||
Omscholing naar tekortsectoren |
40.000 |
40.000 |
|||||
Tegemoetkoming vaste lasten Startersregeling |
0 |
0 |
|||||
Infrastructuur duurzame industrie (PIDI) |
13.500 |
13.500 |
|||||
Herstructurering winkelgebieden |
11.200 |
11.200 |
|||||
R&D mobiliteitssectoren |
37.500 |
37.500 |
|||||
TRSEC |
350.000 |
350.000 |
|||||
NGF - project AiNed |
8.800 |
8.800 |
|||||
NGF - project Groenvermogen van de |
|||||||
Nederlandse economie |
21.530 |
21.530 |
|||||
NGF - project Health-RI |
4.400 |
4.400 |
|||||
NGF - project RegMed XB |
12.800 |
12.800 |
Stand ontwerpbe- Mutaties Stand Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie groting 2022 incl. 2e ISB 2e ISB 2023 2024 2025 2026
ISB, NvW en amendementen
NGF - project kwantumDeltaNL |
33.100 |
33.100 |
|||||
Indirecte Kosten Compensatie ETS |
81.600 |
81.600 |
|||||
IPCEI CIS |
10.000 |
10.000 |
|||||
IPCEI ME2 |
30.000 |
30.000 |
|||||
NGF - project Nationaal Onderwijslab |
5.460 |
5.460 |
|||||
Aanvullende Tegemoetkoming Evenementen |
245.000 |
245.000 |
|||||
Omzetderving Limburg |
12.000 |
12.000 |
|||||
Overig |
4.906 |
4.906 |
|||||
Leningen |
107.000 |
0 |
107.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bedrijfssteun |
4.000 |
4.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Qredits |
103.000 |
103.000 |
0 |
0 |
0 |
||
Garanties |
157.541 |
0 |
157.541 |
0 |
0 |
0 |
0 |
BMKB |
37.624 |
37.624 |
|||||
Klein Krediet Corona garantieregeling |
0 |
0 |
|||||
Groeifaciliteit |
8.172 |
8.172 |
|||||
Garantie Ondernemersfinanciering |
11.745 |
11.745 |
|||||
Garantie Ondernemersfinanciering Corona |
100.000 |
100.000 |
|||||
Opdrachten |
11.939 |
0 |
11.939 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Onderzoek en opdrachten |
4.455 |
4.455 |
|||||
Caribisch Nederland |
1.083 |
1.083 |
|||||
ICT beleid |
0 |
0 |
|||||
Regeldruk |
2.336 |
2.336 |
|||||
Regiekosten regionale functie |
665 |
665 |
|||||
Invest-NL |
0 |
0 |
|||||
Small Business Innovation Research |
3.400 |
3.400 |
|||||
Bijdrage aan agentschappen |
151.678 |
0 |
151.678 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage RVO.nl |
151.135 |
151.135 |
|||||
Bijdrage Agentschap Telecom |
543 |
543 |
|||||
Invest-NL |
0 |
0 |
|||||
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
340.286 |
0 |
340.286 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan TNO |
178.863 |
178.863 |
|||||
Kamer van Koophandel |
135.958 |
135.958 |
|||||
Bijdrage aan NWO-TTW |
25.465 |
25.465 |
|||||
Bijdrage aan medeoverheden |
13.998 |
0 |
13.998 |
0 |
0 |
0 |
0 |
MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) |
13.998 |
13.998 |
0 |
0 |
0 |
||
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
432.420 |
0 |
432.420 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Internationaal Innoveren |
52.766 |
52.766 |
|||||
PPS toeslag |
199.068 |
199.068 |
|||||
TO2 (excl. TNO) |
55.880 |
55.880 |
|||||
Topsectoren overig |
10.749 |
10.749 |
|||||
Ruimtevaart (ESA) |
72.726 |
72.726 |
|||||
Bijdrage NBTC |
9.425 |
9.425 |
|||||
Overige bijdragen aan organisaties |
5.806 |
5.806 |
|||||
Economische ontwikkeling en technologie |
10.000 |
10.000 |
|||||
EU-cofinanciering JTF |
16.000 |
16.000 |
|||||
Storting begrotingsreserve |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Storting reserve BMKB |
0 |
0 |
|||||
Storting reserve Klein Krediet Corona |
0 |
0 |
|||||
Storting reserve Groeifaciliteit |
0 |
0 |
|||||
Storting reserve GO |
0 |
0 |
|||||
Storting reserve MKB financiering |
0 |
0 |
|||||
Ontvangsten |
672.151 |
0 |
672.151 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Luchtvaartkredietfaciliteit |
1.712 |
1.712 |
|||||
Rijksoctrooiwet |
47.041 |
47.041 |
|||||
Eurostars |
4.250 |
4.250 |
|||||
F-35 |
9.000 |
9.000 |
|||||
Diverse ontvangsten |
1.648 |
1.648 |
|||||
Bedrijfssteun |
89.500 |
89.500 |
|||||
Noodloket (TOGS) |
0 |
0 |
|||||
Tegemoetkoming vast lasten |
465.000 |
465.000 |
Stand ontwerpbegroting 2022 incl. ISB, NvW en amendementen |
Mutaties 2e ISB |
Stand 2e ISB |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
BMKB |
33.000 |
33.000 |
|||||
Onttrekking reserve BMKB |
0 |
0 |
|||||
Onttrekking reserve Klein Krediet Corona |
0 |
0 |
|||||
Klein Krediet Corona |
0 |
0 |
|||||
Groeifaciliteit |
8.000 |
8.000 |
|||||
Onttrekking reserve Groeifaciliteit |
0 |
0 |
|||||
Garantie Ondernemingsfinanciering |
13.000 |
13.000 |
|||||
Onttrekking reserve GO |
0 |
0 |
|||||
MKB financiering |
0 |
0 |
|||||
Tabel 2 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000) |
|||||||
Stand ontwerpbe- |
Mutaties |
Stand |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
|
groting 2022 incl. |
2e ISB |
2e ISB |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|
ISB, NvW en |
|||||||
amendementen |
|||||||
Verplichtingen |
8.641.189 |
600.000 |
9.241.189 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan garantieverplichtingen |
1.250.000 |
0 |
1.250.000 |
||||
waarvan overige verplichtingen |
7.391.189 |
600.000 |
7.991.189 |
Het juridisch verplichte deel van het uitgavenbudget is 40%. Van de 60% budgetflexibele ruimte heeft circa 40 procentpunt betrekking op de TVL waarvoor nog verplichtingen zullen worden aangegaan in 2022.
In deze tweede incidentele suppletoire begroting wordt het parlement om autorisatie verzocht voor het aangaan van verplichtingen en doen van uitgaven voor de TVL zoals voorgesteld in de Kamerbrief Aanpassing steunmaatregelen van 21 december 2021.
Tegemoetkoming Vaste Lasten mkb (TVL)
Vanwege de onzekerheid rondom de nieuwe variant van het coronavirus heeft het kabinet op 18 december jl. een stevigere lockdown aange-kondigd. Aangezien deze lockdown 19 december is ingegaan, is de verwachting dat een substantieel deel van de getroffen ondernemingen een verlies hebben waarmee ze de huidige omzetverliesdrempel van 30% in het vierde kwartaal van 2021 niet halen. Om deze reden heeft het kabinet besloten de omzetverliesdrempel van de TVL in het vierde kwartaal van 2021 eenmalig te verlagen van 30% naar 20%. Wel wordt de regeling daarmee minder gericht en neemt hiermee de ondoelmatigheid van de regeling toe. In het eerste kwartaal van 2022 blijft de omzetverliesdrempel de eerder aangekondigde 30%. Deze wijziging zal nog door de Europese Commissie moeten worden goedgekeurd. De kosten van deze eenmalige verlaging van de omzetverliesdrempel bedragen naar schatting € 475 mln.
Het kabinet monitort voortdurend hoe het pakket van generieke crisismaatregelen voor diverse economische actoren uitwerkt en of het pakket nog adequaat is. Als de uitgaven hoger uitvallen dan de huidige ramingen dan zal dit generaal worden gecompenseerd. Bij onderuitputting na definitieve beëindiging van de crisismaatregelen vloeien de middelen terug naar het algemene beeld.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 36 000, nr. 2 5