Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2021 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 35975 VI - Wijziging begroting Justitie en Veiligheid 2021 (Najaarsnota) i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) voor het jaar 2021 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 01-12-2021 |
Publicatiedatum | 02-12-2021 |
Nummer | KST35975VI2 |
Kenmerk | 35975 VI, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2021
2022
35 975 VI
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Justitie en Veiligheid voor het jaar 2021 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
INHOUDSOPGAVE
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties 5
2.2 Overzicht Coronamaatregelen 11
Artikel 32 Rechtspleging en rechtsbestel 14
Artikel 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding 17
Artikel 34 Straffen en Beschermen 20
Artikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid 24
Artikel 91 Apparaat kerndepartement 29
5.1 Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) 32
5.2 Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND 34
5.3 Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) 36
5.4 Nederlands Forensisch Instituut (NFI) 38
Wetsartikelen 1 tot en met 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2021 wijzigingen aan te brengen in:
-
1.de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie en Veiligheid;
-
2.de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Justitie en Veiligheid,
F.B.J. Grapperhaus
Dit is de tweede suppletoire begroting 2021 van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Najaarsnota 2021 en de mutaties genoemd in de Vermoedelijke Uitkomsten (onderdeel van de Miljoenennota 2022).
In hoofdstuk 2 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgavenen ontvangstenmutaties. Het betreft mutaties die groter zijn dan € 10 mln.
In hoofdstuk 3 is per beleidsartikel de tabel 'budgettaire gevolgen van beleid' opgenomen. In hoofdstuk 4 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.
Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties 2e suppletoire begroting 2021» gegeven voor zover deze groter zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel-technisch van aard zijn. Financieel-technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet nader toegelicht. In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingenmutaties aan elkaar gelijk zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties. Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingmutaties een aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.
In hoofdstuk 5 zijn alleen de exploitatie- en kasstroomoverzichten van de agentschappen weergegeven waarbij de cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan 5% van de oorspronkelijk vastgestelde begroting of cumulatieve mutaties (in totaal) groter zijn dan € 20 miljoen ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting, voor zover mutaties ten opzichte van de oorspronkelijke begroting niet reeds zijn gemeld bij de 1e suppletoire begroting.
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- |
|||
Tabel 1 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2021 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000) |
|||
Artikel |
Uitgaven |
||
Vastgestelde begroting 2021 |
14.305.083 |
||
Stand 1e suppletoire begroting 2021 |
15.093.149 |
||
Belangrijkste suppletoire mutaties |
|||
Vermoedelijke uitkomsten (miljoenennota 2022) |
|||
1. |
Desaldering bijzondere bijdragen |
31 |
52.174 |
2. |
Kasschuif ihkv ondermijning |
33 |
|
3. |
Jeugdbeschermingsketen |
34 |
13.925 |
4. |
Beveiliging vaccinatielocaties |
36 |
29.000 |
5. |
Coronamiddelen t.b.v. opvanglocaties quarantaineplicht |
37 |
25.800 |
6. |
Kasschuif grenzen en veiligheid |
37 |
|
7. |
Desaldering afrekening IND 2020 |
37 |
41.100 |
Overige mutaties vermoedelijke uitkomsten |
|
||
Najaarsnota 2021 |
|||
8. |
Toevoegingen rechtsbijstand |
32 |
|
9. |
Openbaar Ministerie ICT |
33 |
10.000 |
10. |
Digitalisering strafrechtketen |
33 |
|
11. |
Regeling tegemoetkoming overstromingsschade 2021 |
36 |
|
12. |
Coronabanen |
36 |
|
13. |
Desaldering IND |
37 |
10.000 |
14. |
COA bezetting |
37 |
44.593 |
15. |
Oda toerekening eerstejaars asielopvang |
37 |
38.246 |
16. |
Dekking griffierechten |
92 |
|
17. |
Additionele loonbijstelling |
alle |
13.770 |
Overige mutaties Najaarsnota
56.978
Stand 2e suppletoire begroting 2021
15.130.559
Mutaties opgenomen in de vermoedelijke uitkomsten (kolom 2021 in de begroting 2022)
-
1.Desaldering bijzondere bijdragen
Dit betreft een administratieve handeling waarbij bijzondere bijdragen waar de politie al middelen voor op de balans had staan, via een desaldering worden omgezet naar de algemene bijdrage. Zie ook de toelichting bij de ontvangsten. Deze financieel technische wijzigingen leiden niet tot een verhoging van het totale politiebudget. Als gevolg van opschoning om de bestaande financiering van de politie beter te laten aansluiten op de doelstellingen, zijn er tientallen bijzondere bijdragen beëindigd en is de algemene bijdrage aan de Politie verhoogd.
-
2.Kasschuif in het kader van ondermijning
Diverse projecten in het kader van ondermijning lopen vertraging op. De grootste projecten met vertraging zijn ICT-projecten die opnieuw moeten worden uitgezet omdat de eerste beheerskosten te hoog waren.
-
3.Jeugdbeschermingsketen
Dit betreft een overboeking van het ministerie van VWS ten behoeve van het vereenvoudigen van de Jeugdbeschermingsketen
-
4.Beveiliging vaccinatielocaties
Het Instituut voor Fysieke Veiligheid (IFV) is gevraagd de beveiliging door Group4Security (G4S) van de GGD vaccinatielocaties te coördineren. De totale kostenraming voor januari tot en met juni 2021 wordt geschat op 29 mln. De kosten hiervoor worden vergoed door het ministerie van VWS door middel van deze overboeking.
-
5.Coronamiddelen tbv opvanglocaties quarantaineplicht
Er geldt een wettelijke quarantaineplicht voor reizigers uit zeer hoog risicogebieden die Nederland inreizen. Dit betekent dat ook asielzoekers in quarantaine moeten. Het COA moet hier quarantaineplekken voor organiseren. Het betreft kosten van ca 600 plekken per week. Daarnaast zijn er middelen nodig bij de IND onder andere voor het neerzetten, inrichten en beheren van een extra noodgebouw, zodat het risico op vertraging in het asielproces zoveel mogelijk wordt beperkt.
-
6.Kasschuif grenzen en veiligheid
In het voorjaar zijn middelen uitgetrokken voor de implementatie van grenzen en veiligheid. Als gevolg van aanpassingen van de ramingen is een kasschuif noodzakelijk.
7 Desaldering afrekening IND 2020
Dit betreft de reguliere afrekening van IND over de opdracht van het jaar 2020. Zie ook de toelichting bij de ontvangsten.
Nieuwe mutaties samenhangend met de Najaarsnota 2021
-
8.Toevoegingen Rechtsbijstand
Bij de rechtsbijstand wordt per saldo een meevaller van circa 54 miljoen euro verwacht. Dit bedrag is samengesteld uit drie posten: een meevaller als gevolg van een lager aantal afgegeven toevoegingen (circa 41 miljoen euro), een meevaller bij de uitvoering van het project intensiveringen Zo Snel Mogelijk (ZSM) (circa 5 miljoen euro) en lagere uitgaven bij het programma herziening stelsel Rechtsbijstand (circa 8 miljoen euro).
-
9.Openbaar Ministerie ICT
Het Openbaar Ministerie verwacht dit jaar een tekort van 10 mln. Dit tekort wordt veroorzaakt door hogere ICT uitgaven.
-
10.Digitalisering strafrechtketen
In het Regeerakkoord Rutte-3 is voor digitalisering van de werkprocessen in de strafrechtketen extra geld uitgetrokken. De middelen worden besteed aan diverse projecten met als doel om papier uit de keten te krijgen, de dienstverlening te verbeteren en te investeren in de kernsys-temen. Bij de tweede suppletoire begroting wordt 32,5 mln. overgeheveld naar de diverse onderdelen voor uitvoering van de diverse projecten.
-
11.Regeling tegemoetkoming overstromingsschade 2021
Ten aanzien van de Regeling tegemoetkoming schade 2021 onder de Wet tegemoetkoming schade (Wts) worden lagere uitgaven ad 100 mln. voor het uitvoeringsjaar 2021 voorzien. Deze aanpassing heeft geen gevolgen voor het wel of niet uitkeren van de tegemoetkoming. Voor begrotingsjaar 2022 is voor Wts een NvW (Kamerstuk 35 925 VI nr. 21) opgesteld. Het Rijk zal de tegemoetkomingen in het kader van de Wts uiteindelijk baseren op de daadwerkelijke schade. Zodra een preciezere inschatting van de omvang van de kosten bekend is wordt uw Kamer zo spoedig mogelijk geïnformeerd over een eventuele aanvullende begrotingswijziging.
-
12.Coronabanen
Er is 60 mln. beschikbaar gesteld aan de gemeenten voor de regeling tijdelijke Coronabanen. De middelen zijn uitgekeerd aan gemeenten op basis van aanvragen. De regeling liep tot 1 oktober 2021. Er is circa 35 mln. toegezegd, waardoor er sprake is van een onderuitputting van 25 mln.
-
13.Desaldering IND
Bij de afrekening van de opdracht 2020 is meer terugbetaald dan eerder geraamd waardoor er 10 mln. meer ontvangsten is. Deze ontvangst wordt aangewend voor de opdrachten aan de IND in 2021 die noodzakelijk zijn vanwege de hoge instroom. Hiervoor worden de uitgaven en de ontvangsten gedesaldeerd met 10 mln. Zie ook post 7.
-
14.COA bezetting
De bezetting bij COA is een stuk hoger dan bij voorjaar verwacht omdat er rekening werd gehouden met een lagere instroom dan in 2020 en een uitstroom van vergunninghouders conform de taakstelling. Voor de hogere bezetting is 82,8 mln extra nodig voor COA, een deel daarvan (38,2 mln.) komt van de toerekening aan ODA. De rest (44,6 mln.) is een tegenvaller voor JenV, deze tegenvaller komt ten laste van de asiel-reserve. Daarnaast maakt COA ook kosten (en mogelijk KMar, IND en Politie ook) voor de opvang en identificatie van de evacuées uit Afghanistan. Deze kosten worden nog geïnventariseerd.
-
15.ODA toerekening eerstejaars asielopvang
Vanwege de hogere bezetting bij COA wordt 38,2 mln. extra toegerekend aan het ODA budget. Conform bestaande regels wordt een deel toegerekend aan het ODA-budget, waarmee een deel van de tegenvaller wordt opgevangen. Zie ook detoelichting bij post 14 uitgaven.
-
16.Dekking Griffierechten
Op het artikel «nog onverdeeld» stond een reservering voor mogelijk tegenvallende griffierechten. Deze 12,1 mln. wordt nu ingezet ter dekking van een deel van de totale tegenvaller op de griffierechten ontvangsten. Zie ook de toelichting bij de ontvangsten.
17 Additionele loonbijstelling
Voor arbeidskostenontwikkeling wordt 13,8 mln. toegevoegd aan de JenV-begroting.
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2021 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
Artikel |
ontvangsten |
||
Vastgestelde begroting 2020 |
1.568.510 |
||
Stand 1e suppletoire begroting 2021 |
1.901.269 |
||
Belangrijkste suppletoire mutaties |
|||
Vermoedelijke uitkomsten (miljoenennota 2022) |
|||
1. |
Desaldering bijzondere bijdragen |
31 |
52.174 |
2. |
Desaldering afrekening IND 2020 |
37 |
41.100 |
Overige mutaties vermoedelijke uitkomsten |
|
||
Najaarsnota 2021 |
|||
3. |
Griffierechten ontvangsten |
32 |
|
4. |
Desaldering IND |
37 |
10.000 |
5. |
COA bezetting |
37 |
44.593 |
Overige mutaties Najaarsnota |
21.556 |
||
Stand 2e suppletoire begroting 2021 |
2.038.540 |
Mutaties opgenomen in de vermoedelijke uitkomsten (kolom 2021 in de begroting 2022)
-
1.Desaldering bijzondere bijdragen
Dit betreft een administratieve handeling waarbij bijzondere bijdragen waar de politie al middelen voor op de balans had staan, via een desaldering wordt omgezet naar de algemene bijdrage. Zie ook de uitgavenmutaties. Deze financieel technische wijzigingen leiden niet tot een verhoging van het totale politiebudget. Als gevolg van opschoning om de bestaande financiering van de politie beter te laten aansluiten op de doelstellingen, zijn er tientallen bijzondere bijdragen beëindigd en is de algemene bijdrage aan de Politie verhoogd.
-
2.Desaldering afrekening IND 2020
Dit betreft de reguliere afrekening van IND over de opdracht van het jaar 2020. Dit leidt tot een terugbetaling door de IND van 41,1 mln. Deze middelen zijn vervolgens opnieuw beschikbaar gesteld aan de IND. Zie ook de toelichting bij de uitgaven.
Nieuwe mutaties samenhangend met de Najaarsnota 2021
-
3.Griffierechten
De ontvangsten griffierechten vallen 29 mln. lager uit dan geraamd. De daling wordt veroorzaakt door een achterblijvende instroom van zaken waar griffierecht in wordt geheven, als gevolg van Covid-19. Zie ook de toelichting bij de uitgaven.
-
4.Desaldering IND
Bij de afrekening van de opdracht 2020 is meer terugbetaald dan eerder geraamd waardoor er 10 mln. meer ontvangen is. Deze ontvangst wordt aangewend voor de opdrachten aan de IND in 2021 die noodzakelijk zijn vanwege de hogere instroom. Hiervoor worden de uitgaven en de ontvangsten gedesaldeerd met 10 mln.
-
5.COA bezetting
De bezetting bij COA is fors hoger dan bij voorjaar verwacht. Daarvoor is 82,8 mln. extra nodig voor COA, een deel daarvan (38,2 mln.) komt van ODA en de rest (44,6 mln.) is een tegenvaller voor JenV. Deze kosten worden onttrokken aan de asielreserve en via een desaldering toegevoegd aan het uitgavenkader van COA.
2.2 Overzicht Coronamaatregelen
Tabel 3 Coronamaatregelen op de (Justitie en Veiligheid)-begroting (bedragen x € 1 mln) |
||||||
Art. |
Omschrijving maatregel |
2020 2021 |
2022 |
2023 |
2024 2025 |
2026 Vindplaats |
32.2.5.29 91.1.1.11 91.1.1.12 |
Brede aanpak instrumenten bedrijfsbeëindigingen |
591 |
3.942 |
2.954 |
726 |
Kamerstukken II 2020-2021 35 420, nr. 314 |
Deze tweede |
||||||
Callcenter tbv verstrekken informatie over de |
suppletoire |
|||||
36.2.5.22 |
vaccinatie en COVID, tweede helft 2021 |
7.500 |
begroting |
|||
Deze tweede |
||||||
Onderuitputting op tijdelijke regeling |
suppletoire |
|||||
36.2.3.21 |
coronabanen |
|
begroting |
|||
Kamerstuk |
||||||
36.2.3.21 |
ISB handhaving coronamaatregelen |
45.000 |
||||
Deze tweede |
||||||
Aanvullende tegenvaller Griffieontvangsten |
suppletoire |
|||||
32.3.9.90 |
coronamaatregelen |
|
begroting |
|||
34.2.9.90, 34.3.3.90 |
In 2021 terugontvangen niet gerealiseerde coronagelden 2020 |
6.294 |
Deze tweede suppletoire begroting |
|||
Deze tweede |
||||||
Aanvullende tegenvaller administratiekosten |
suppletoire |
|||||
34.3.9.90 |
CJIB |
|
begroting |
|||
Totaal |
41.701 |
3.942 |
2.954 |
726 |
Artikel 31 Politie Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van |
beleid artikel 31 Politie (bedragen x € 1.000) |
||||
Vastgestelde begroting (1) |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) Mutaties Miljoennota Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) |
||
Verplichtingen |
6.365.623 |
6.553.346 |
54.944 |
19.101 |
6.627.391 |
Programma-uitgaven |
6.365.623 |
6.567.173 |
54.944 |
19.101 |
6.641.218 |
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
||||
31.2 Bekostiging Politie |
|||||
Bijdrage ZBO’s/RWT’s |
|||||
Politie |
6.093.863 |
6.285.895 |
54.937 |
20.939 |
6.361.771 |
Politieacademie |
3.010 |
3.075 |
0 |
0 |
3.075 |
Bijdrage medeoverheden |
|||||
brandweer- en politiekorps (BES) |
26.327 |
26.924 |
0 |
|
26.738 |
Opdrachten |
|||||
Taptolken |
11.164 |
11.369 |
0 |
|
8.782 |
31.3 Kwaliteit, arbeidsvoorwaarden en beheer meldkamers |
|||||
Bijdrage ZBO’s/RWT’s |
|||||
Internationale Samenwerkingsoperaties |
11.715 |
11.588 |
0 |
|
11.527 |
Beheer meldkamers |
198.316 |
206.750 |
7 |
0 |
206.757 |
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's |
851 |
871 |
0 |
65 |
936 |
Bijdrage medeoverheden |
|||||
Bijdrage ihkv de kwaliteit van de politiezorg |
1.825 |
1.792 |
|
22 |
1.196 |
Subsidies |
|||||
Opsporing |
2.318 |
2.362 |
0 |
0 |
2.362 |
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie |
3.819 |
3.900 |
|
0 |
3.500 |
Overige Subsidies |
540 |
550 |
618 |
2.125 |
3.293 |
Opdrachten |
|||||
Providers |
10.049 |
10.236 |
0 |
|
8.736 |
Overige Opdrachten |
1.826 |
1.861 |
400 |
284 |
2.545 |
Ontvangsten |
9.188 |
11.683 |
52.174 |
0 |
63.857 |
Het juridisch verplichte deel van de bijdragen ZBO's/RWT's heeft betrekking op uitgaven voor de politie en de Politieacademie op grond van wetgeving, de beheersovereenkomst met de politie voor de jaarlijkse exploitatiekosten van C2000 en de uitgaven voor internationale samenwerking. De juridisch verplichte opdrachten omvatten onder andere de meerjarige contracten met de telecomaanbieders in verband met tapkosten.
31.2 Bekostiging Politie
Politie 75,9 mln.
-
•Een administratieve handeling waarbij bijzondere bijdragen waar politie al middelen voor op de balans had staan, via een desaldering, ad 52,2 mln., worden omgezet naar de algemene bijdrage. Deze financieel technische wijzigingen leiden niet tot een verhoging van het totale politiebudget. Als gevolg van opschoning om de bestaande financiering van de politie beter te laten aansluiten op de doelstellingen, zijn er tientallen bijzondere bijdragen beëindigd en is de algemene bijdrage aan de Politie verhoogd.
-
•Voor arbeidskostenontwikkeling wordt bij Najaarsnota 13,8 mln. toegevoegd aan de JenV-begroting waarvan 8,3 mln. voor politie.
-
•Voor digitalisering van de werkprocessen in de strafrechtketen wordt 7,2 mln. overgeheveld naar politie voor uitvoering van de diverse projecten. Zie ook de tabel met belangrijkste mutaties.
-
•Het restant bedrag omvat diverse kleinere bedragen zoals een mutatie van 1,2 mln. voor de individuele beoordeling Slachtofferzorg en 1,2 mln. startbudget voor het op orde brengen van de informatiehuishouding.
Het ontvangstenbudget wordt verhoogd met 52,2 mln.
Zie toelichting bij de uitgaven.
Artikel 32 Rechtspleging en rechtsbestel
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van |
beleid artikel 32 Rechtspleging en rechtsbijstand (bedragen x € 1.000) |
||||
Vastgestelde |
Stand 1e suppletoire |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire |
||
begroting (1) |
begroting (2) |
Mutaties Miljoennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
begroting (4)=(2+3) |
|
Verplichtingen |
1.639.135 |
1.755.559 |
7.139 |
|
1.717.276 |
Apparaatsuitgaven |
31.532 |
32.264 |
299 |
1.448 |
34.011 |
32.1 apparaatsuitgaven Hoge Raad |
|||||
Personele uitgaven |
28.319 |
28.986 |
0 |
1.357 |
30.343 |
waarvan eigen personeel |
27.574 |
27.830 |
0 |
47 |
27.877 |
waarvan externe inhuur |
745 |
1.156 |
0 |
1.310 |
2.466 |
Materiele uitgaven |
3.213 |
3.278 |
299 |
91 |
3.668 |
waarvan ict |
1.393 |
1.423 |
350 |
91 |
1.864 |
waarvan sso's |
65 |
261 |
0 |
0 |
261 |
waarvan overig materieel |
1.755 |
1.594 |
|
0 |
1.543 |
Programma-uitgaven |
1.607.603 |
1.723.295 |
6.840 |
|
1.683.265 |
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
||||
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel |
|||||
Bijdrage ZBO's/RWT's |
|||||
Raad voor Rechtsbijstand |
27.595 |
28.098 |
0 |
857 |
28.955 |
Bureau Financieel Toezicht |
7.789 |
8.041 |
74 |
10 |
8.125 |
Subsidies |
|||||
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken |
544 |
554 |
|
0 |
544 |
Juridisch Loket |
26.484 |
26.966 |
0 |
|
26.305 |
Overige Subsidies |
136 |
139 |
0 |
|
137 |
Opdrachten |
|||||
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen |
9.731 |
8.794 |
0 |
|
4.322 |
Toevoegingen rechtsbijstand |
434.422 |
459.709 |
0 |
|
405.397 |
Mediation in Strafrecht |
1.061 |
1.082 |
0 |
301 |
1.383 |
Overige Opdrachten |
451 |
459 |
0 |
0 |
459 |
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel |
|||||
Bijdrage ZBO's/RWT's |
|||||
Autoriteit Persoonsgegevens |
18.525 |
25.019 |
1.255 |
102 |
26.376 |
College voor de Rechten van de Mens |
7.561 |
8.151 |
1.000 |
|
8.806 |
College Gerechtelijk Deskundigen |
1.709 |
1.969 |
0 |
1 |
1.970 |
Stichting Advisering Bestuursrechtspraak |
5.500 |
5.253 |
|
8 |
5.135 |
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's |
790 |
808 |
0 |
1 |
809 |
Bijdrage medeoverheden |
|||||
Raad voor de rechtspraak |
1.062.430 |
1.146.247 |
4.585 |
11.004 |
1.161.836 |
Overige Bijdrage medeoverheden |
1.028 |
23 |
0 |
|
1 |
Subsidies |
|||||
Rechtspleging |
482 |
490 |
|
0 |
482 |
Wetgeving |
1.256 |
1.278 |
0 |
0 |
1.278 |
Overige Subsidies |
0 |
0 |
0 |
460 |
460 |
Opdrachten |
Vastgestelde begroting (1) |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) Mutaties Miljoennota Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) |
||
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging |
0 |
104 |
70 |
200 |
374 |
Overige Opdrachten |
109 |
111 |
0 |
0 |
111 |
Ontvangsten |
193.383 |
193.383 |
0 |
|
160.383 |
waarvan Griffierechten |
175.857 |
175.857 |
0 |
|
146.857 |
waarvan Overig |
17.526 |
17.526 |
0 |
|
13.526 |
Juridisch verplicht zijn de bijdragen aan ZBO's en RWT's. Dat geldt ook voor de bijdrage voor de kosten voor de rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de WSNP zijn volledig juridisch verplicht. Daarmee is 100% van de uitgaven die in de vorm van opdrachten worden gedaan juridisch verplicht. De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC), het Juridisch Loket (hJL), de Nederlandse Vereniging voor de rechtspraak (NVvR), de Academie voor Overheidsju-risten en de Academie voor Wetgeving.
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel Toevoegingen rechtsbijstand - 54,3 mln.
Bij de rechtsbijstand wordt per saldo een meevaller van circa 54 miljoen euro verwacht. Dit bedrag is samengesteld uit drie posten: een meevaller als gevolg van een lager aantal afgegeven toevoegingen (circa 41 miljoen euro), een meevaller bij de uitvoering van het project intensiveringen ZSM (circa 5 miljoen euro), en lagere uitgaven bij het programma herziening stelsel Rechtsbijstand (circa 8 miljoen euro).
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
Raad voor de rechtspraak € 15,6 mln.
-
•Voor digitalisering van de werkprocessen in de strafrechtketen wordt 6 mln. overgeheveld naar Raad voor de rechtspraak voor uitvoering van de diverse projecten. Zie ook de tabel met de belangrijkste mutaties.
-
•Het restant van het saldo betreft mutaties kleiner dan 5 mln. zoals:
-
-4,2 mln. voor uitvoering van de coronamaatregelen;
-
-1,8 mln. voor het aanzuiveren van het negatief eigen vermogen van de RvdR bij Najaarsnota. Conform het Besluit Financiering Rechtspraak (artikel 18, lid 3) dient het negatief eigen vermogen door JenV te worden aangevuld tot nul.
-
-1,2 mln. startbudget voor het op orde brengen van de informatiehuishouding.
Het ontvangstenbudget wordt verlaagd met 33 mln.
De ontvangsten griffierechten vallen 29 mln. lager uit dan geraamd. De daling wordt veroorzaakt door een achterblijvende instroom van zaken waar griffierecht voor wordt geheven, als gevolg van Covid-19. Het restant betreft een tegenvaller bij de Autoriteit Persoonsgegevens doordat de gerealiseerde ontvangsten lager uitvallen dan verwacht.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen |
van beleid artikel 33 Veiligheid en criminalititsbestrijding (bedragen x € 1.000) |
||||
Vastgestelde |
Stand 1e suppletoire |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire |
||
begroting (1)1 |
begroting (2) |
Mutaties Miljoennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
begroting (4)=(2+3) |
|
Verplichtingen |
1.026.745 |
970.242 |
|
|
935.901 |
Apparaatsuitgaven |
557.302 |
606.356 |
10.292 |
12.760 |
629.408 |
33.1 apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie |
|||||
Personele uitgaven |
465.287 |
499.442 |
12.673 |
1.951 |
514.066 |
waarvan eigen personeel |
424.006 |
446.923 |
12.879 |
|
458.949 |
waarvan externe inhuur |
39.813 |
51.026 |
|
2.802 |
53.622 |
waarvan overig personeel |
1.468 |
1.493 |
0 |
2 |
1.495 |
Materiele uitgaven |
92.015 |
106.914 |
|
10.809 |
115.342 |
waarvan ict |
8.955 |
14.191 |
|
10.799 |
22.609 |
waarvan sso's |
34.265 |
39.394 |
0 |
10 |
39.404 |
waarvan overig materieel |
48.795 |
53.329 |
0 |
0 |
53.329 |
Programma-uitgaven |
469.443 |
367.886 |
|
|
310.493 |
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
||||
33.2 Bestuur, informatie en technologie |
|||||
Bijdrage medeoverheden |
|||||
Regionale Informatie en Expertise Centra |
7.742 |
7.916 |
0 |
1.630 |
9.546 |
Overige Bijdrage medeoverheden |
1.069 |
1.493 |
|
|
1.416 |
Subsidies |
|||||
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid |
3.733 |
3.802 |
0 |
707 |
4.509 |
Keurmerk Veilig Ondernemen |
404 |
412 |
0 |
0 |
412 |
Veiligheid Kleine Bedrijven (VKB) |
170 |
173 |
0 |
0 |
173 |
Overige Subsidies |
1.150 |
1.322 |
|
0 |
1.301 |
Opdrachten |
|||||
Overige Opdrachten |
136 |
139 |
0 |
0 |
139 |
33.3 Opsporing en vervolging |
|||||
Bijdrage Agentschappen |
|||||
NFI |
73.667 |
75.392 |
1.343 |
2.776 |
79.511 |
Bijdrage medeoverheden |
|||||
Caribisch Nederland (BES) |
4.852 |
7.594 |
|
406 |
7.650 |
FIU.Nederland |
6.627 |
6.776 |
|
0 |
0 |
Aanpak ondermijning |
204.457 |
89.352 |
794 |
|
75.167 |
Overige Bijdrage medeoverheden |
14.187 |
15.958 |
|
|
7.466 |
Subsidies |
|||||
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) |
669 |
684 |
0 |
|
16 |
Overige Subsidies |
3.133 |
4.404 |
153 |
102 |
4.659 |
Opdrachten |
|||||
Schadeloosstellingen |
19.951 |
20.342 |
0 |
0 |
20.342 |
Keten Informatie Management |
1.448 |
1.482 |
0 |
2 |
1.484 |
Onrechtmatige Detentie |
3.588 |
3.658 |
0 |
2.000 |
5.658 |
Caribisch Nederland (BES) |
0 |
0 |
350 |
0 |
350 |
Vastgestelde |
Stand 1e suppletoire |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire |
||
begroting (1)1 |
begroting (2) |
Mutaties Miljoennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
begroting (4)=(2+3) |
|
Gerechtskosten |
33.431 |
34.000 |
0 |
0 |
34.000 |
Restituties ontvangsten voorgaande jaren |
0 |
0 |
0 |
827 |
827 |
Verkeershandhaving OM |
18.484 |
18.914 |
|
7 |
16.230 |
Afpakken |
892 |
913 |
|
2 |
2 |
Bewaring, verkoop en vernietiging ibg voorwerpen |
13.061 |
13.317 |
0 |
|
12.276 |
Overige Opdrachten |
48.988 |
45.164 |
0 |
|
6.342 |
Garanties |
|||||
Faillissementscuratoren |
780 |
794 |
0 |
700 |
1.494 |
33.4 Vervolging en berechting MH17-verdachten
Opdrachten
Vervolging en berechting MH17-verdachten |
6.824 |
13.885 |
0 |
5.638 |
19.523 |
Ontvangsten |
1.255.793 |
1.481.685 |
1.896 |
5.962 |
1.489.543 |
waarvan Afpakken |
384.360 |
384.360 |
0 |
0 |
384.360 |
waarvan Boeten en Transacties |
858.433 |
1.084.325 |
0 |
0 |
1.084.325 |
waarvan Overig |
13.000 |
13.000 |
1.896 |
5.962 |
20.858 |
1 incl. ISB |
De juridisch verplichte bedragen betreffen de bijdragen aan het OM, de bijdragen genoemd onder (inter)nationale organisaties/medeoverheden, de bijdragen aan het agentschap NFI, aan DRZ en aan het ZBO College Gerechtelijk Deskundigen. Daarnaast zijn de subsidiebedragen en de gerechtskosten juridisch verplicht. De niet juridische verplichte budgetten voor (opdrachten) schadeloosstellingen en onrechtmatige detentie worden op basis van rechtelijke uitspraken uitgeput en zijn derhalve niet vrij besteedbaar.
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie (OM) 23,1 mln.
Dit bedrag bestaat grotendeels uit de volgende mutaties:
-
•Corona gerelateerde uitgaven en tegenvallende opbrengsten Voor het opvangen van de corona kosten is totaal 140 mln. budget toegekend aan JenV. De middelen worden thans verstrekt aan de diverse JenV-organi-saties voor uitvoering van de coronamaatregelen. Voor het OM betreft het 10,4 mln.
-
•Het Openbaar Ministerie verwacht dit jaar een tekort van 10 mln. Dit tekort wordt veroorzaakt door hogere ICT-uitgaven.
-
•Het restant van het saldo betreft mutaties kleiner dan 5 mln. zoals 2,5 mln. voor digitalisering van de strafrechtketen.
33.3 Opsporing en vervolging FIU. Nederland - 6,8 mln.
Betreft een technische mutatie van 6,8 mln. Het bijbehorende budget wordt overgeheveld naar het juiste budgetonderdeel (DG-Ondermijning)
Aanpak ondermijning - 14,2 mln.
-
•Kasschuif in het kader van ondermijning:
diverse projecten in het kader van ondermijning lopen vertraging op. De grootste projecten met vertraging zijn ICT-projecten ad -11,6 mln. die opnieuw moest worden uitgezet omdat de eerste beheerskosten te hoog waren.
-
•Bij Najaarsnota wordt een meevaller verwacht van - 9,1 mln. op dit budget. Dit bedrag bestaat uit een bedrag van 4,5 mln. aan loon-en prijsbijstelling die voor dit jaar niet nodig is, 3,6 mln. als gevolg van een vertraging van de implementatie van het Beslag Informatie Systeem BIS) en 1 mln. vanwege meevallende kosten bij Defensie voor activiteiten in het Caraïbisch gebied.
-
•Een technische mutatie van 10,8 mln. wegens overdracht van het DG-ondermijning (DGO) dossier. Het budget van DGO wordt intern overgeheveld naar het artikelonderdeel Aanpak ondermijning.
-
•Het restant saldo betreft kleinere mutaties zoals een overboeking naar Financiën van 2 mln. voor actualisering van het ultimate beneficial ownershipregister (UBO register) en een interne overboeking van
1,6 mln. naar de Riec's en het Liec ten behoeve van de versterking van de aanpak van ondermijnende criminaliteit.
Overige Bijdrage medeoverheden - 8,5 mln.
Deze post bestaat uit mutaties kleiner dan 5 mln. zoals een overboeking naar het gemeentefonds van 1,4 mln. voor het experiment gesloten Coffee-shopketen. En een technische mutatie van 4 mln. wegens overdracht van het DG-ondermijning (DGO) dossier. Het budget van DGO wordt intern overgeheveld naar het artikelonderdeel Aanpak ondermijning. En een bijdrage van 1,5 mln. aan Justid voor de vergoeding telecomproviders.
Overige opdrachten - 38,8 mln.
Dit bedrag bestaat voornamelijk uit de post digitalisering van de werkprocessen in de strafrechtketen. Er wordt in totaal 32,8 mln overgeheveld naar diverse onderdelen voor uitvoering van de diverse projecten. Het restant bedrag bestaat uit mutaties kleiner dan 5 mln. zoals een bijdrage aan het NFI van 2,2 mln. voor de uitvoering van de bloedonderzoeken die het NFI in het kader van het besluit alcohol, drugs en geneesmiddelen in het verkeer moet verrichten.
33.4 Vervolging en berechtiging MH17-verdachten
Vervolging en berechtiging MH-17 verdachten 5,6 mln.
Deze post bestaat voornamelijk uit een desaldering (6 mln.) van de uitgaven en ontvangsten voor de bijdragen van Australië en Maleisië in 2021 voor het MH17-proces.
Het ontvangstenbudget wordt verhoogd met 7,9 mln.
Deze post bestaat voornamelijk uit een desaldering van de ontvangsten van de bijdragen van Australië en Maleisië in 2021 voor het MH17-proces van 6 mln.
Artikel 34 Straffen en Beschermen
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 7 Budgettaire gevolgen |
van beleid artikel 34 Straffen en |
Beschermen (bedragen x € 1.000) |
|||
Vastgestelde |
Stand 1e suppletoire |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire |
||
begroting (1)1 |
begroting (2) |
Mutaties Miljoennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
begroting (4)=(2+3) |
|
Verplichtingen |
2.985.323 |
3.216.509 |
67.718 |
21.602 |
3.305.829 |
Apparaatsuitgaven |
180.318 |
189.785 |
11.334 |
499 |
201.618 |
34.1 apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming |
|||||
Personele uitgaven |
142.144 |
151.959 |
6.521 |
278 |
158.758 |
waarvan eigen personeel |
136.232 |
146.256 |
6.521 |
276 |
153.053 |
waarvan externe inhuur |
4.591 |
4.360 |
0 |
0 |
4.360 |
waarvan overig personeel |
1.321 |
1.343 |
0 |
2 |
1.345 |
Materiele uitgaven |
38.174 |
37.826 |
4.813 |
221 |
42.860 |
waarvan ict |
14.271 |
13.868 |
4.700 |
200 |
18.768 |
waarvan sso's |
15.289 |
15.633 |
0 |
20 |
15.653 |
waarvan overig materieel |
8.614 |
8.325 |
113 |
1 |
8.439 |
Programma-uitgaven |
2.805.005 |
3.026.724 |
56.384 |
21.103 |
3.104.211 |
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
||||
34.2 Preventieve maatregelen |
|||||
Bijdrage Agentschappen |
|||||
Dienst Justis |
4.094 |
4.585 |
148 |
77 |
4.810 |
Bijdrage ZBO's/RWT's |
|||||
Integriteit en Kansspelen |
0 |
0 |
956 |
700 |
1.656 |
Bijdrage medeoverheden |
|||||
Integriteit en Kansspelen |
23 |
23 |
0 |
|
0 |
Overige Bijdrage medeoverheden |
2.883 |
2.856 |
|
|
2.541 |
Subsidies |
|||||
Integriteit en kansspelen |
1.050 |
1.069 |
0 |
|
742 |
Overige Subsidies |
4.353 |
4.373 |
|
|
3.854 |
Opdrachten |
|||||
Integriteit en kansspelen |
1.860 |
1.896 |
|
|
346 |
Overige Opdrachten |
2.490 |
2.539 |
|
0 |
2.514 |
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
Bijdrage Agentschappen
DJI-gevangeniswezen |
1.131.850 |
1.198.488 |
31.806 |
17.985 |
1.248.279 |
DJI-Forensische zorg |
970.211 |
1.079.450 |
0 |
234 |
1.079.684 |
CJIB |
129.678 |
140.347 |
5.324 |
5.199 |
150.870 |
Bijdrage ZBO's/RWT's |
|||||
Reclassering Nederland |
152.425 |
157.905 |
3.352 |
|
161.191 |
Leger des Heils |
23.262 |
23.526 |
70 |
347 |
23.943 |
Stichting Verslavingsreclassering GGZ |
76.193 |
78.610 |
266 |
63 |
78.939 |
Overige Bijdrage ZBO's/RWT's |
556 |
568 |
0 |
|
318 |
Bijdrage medeoverheden |
|||||
Terugdringen recidive |
0 |
0 |
0 |
2.635 |
2.635 |
Overige Bijdrage medeoverheden |
2.484 |
2.533 |
0 |
0 |
2.533 |
Subsidies |
|||||
Vrijwilligerswerk gedetineerden |
4.394 |
4.482 |
0 |
0 |
4.482 |
Terugdringen recidive |
0 |
0 |
0 |
523 |
523 |
Vastgestelde |
Stand 1e suppletoire |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire |
||
begroting (1)1 |
begroting (2) |
Mutaties Miljoennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
begroting (4)=(2+3) |
|
Toezicht en behandeling |
537 |
548 |
0 |
1.749 |
2.297 |
Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES) |
1.636 |
1.716 |
0 |
0 |
1.716 |
Overige Subsidies |
2.065 |
2.108 |
0 |
|
1.509 |
Opdrachten |
|||||
Forensische zorg |
4.632 |
2.632 |
|
1.217 |
2.364 |
Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging |
9.987 |
2.905 |
0 |
|
1.400 |
Terugdringen recidive |
6.132 |
6.003 |
|
|
868 |
Overige Opdrachten |
4.073 |
3.138 |
|
62 |
2.674 |
34.4 Slachtofferzorg |
|||||
Bijdrage ZBO's/RWT's |
|||||
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven |
8.207 |
8.409 |
785 |
|
4.050 |
Slachtofferhulp Nederland |
34.091 |
39.231 |
3.520 |
0 |
42.751 |
Subsidies |
|||||
Perspectief Herstelbemiddeling |
1.744 |
1.779 |
0 |
0 |
1.779 |
Opdrachten |
|||||
Slachtofferzorg |
9.884 |
10.673 |
|
|
189 |
Schadefonds Geweldsmisdrijven |
21.167 |
36.725 |
2.523 |
8.316 |
47.564 |
Voorschotregelingen schadevergoedingsregelingen |
3.883 |
3.959 |
0 |
0 |
3.959 |
34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties
Bijdrage Agentschappen
DJI - jeugd |
154.074 |
169.042 |
0 |
7.953 |
176.995 |
Bijdrage ZBO's/RWT's |
|||||
LBIO |
2.864 |
2.898 |
0 |
218 |
3.116 |
Halt |
12.317 |
13.142 |
0 |
|
13.126 |
Bijdrage medeoverheden |
|||||
Voogdijraad Caribisch Nederland (BES) |
1.122 |
1.144 |
0 |
|
1.066 |
Overige Bijdrage medeoverheden |
2.116 |
1.238 |
13.385 |
|
9.377 |
Subsidies |
|||||
Subsidies jeugdbescherming |
1.310 |
1.334 |
3.400 |
0 |
4.734 |
Subsidies jeugdaangelegenheden |
794 |
809 |
0 |
0 |
809 |
veiligheid sociaal domein |
0 |
1.477 |
0 |
0 |
1.477 |
Overige Subsidies |
3.436 |
2.211 |
0 |
500 |
2.711 |
Opdrachten |
|||||
Risicojeugd en jeugdgroepen |
1.661 |
1.501 |
0 |
|
908 |
taakstraffen/erkende gedragsinterventies |
3.901 |
3.981 |
0 |
0 |
3.981 |
Toezicht en behandeling - jeugd |
1.822 |
1.623 |
0 |
0 |
1.623 |
Overige Opdrachten |
3.744 |
3.248 |
0 |
|
1.308 |
Ontvangsten |
83.749 |
83.749 |
|
19.594 |
97.843 |
1 incl. ISB
Artikel 34 kent nagenoeg geen budgetflexibiliteit in 2021. Dit wordt met name veroorzaakt doordat verreweg het grootste deel van het budget wordt besteed aan de financiering van de taakorganisaties: DJI, Justis en CJIB. Daarnaast bestaat het juridisch verplichte deel ook uit subsidiëring/bijdrage aan organisaties als Slachtofferhulp Nederland, Schadefonds Geweldsmisdrijven, de drie Reclasseringsorganisaties, Halt, LBIO, FIOM en het centrum van Internationale Kinderontvoering.
34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming (RvdK) 11,8 mln.
Bij de eerste suppletoire begroting is extra budget gereserveerd voor de RvdK voor extra personeelsinzet om de instroom te verwerken en voor de hogere ICT-uitgaven. Thans wordt 10,7 mln. overgeheveld van artikel 92 naar artikel 34. Het restant saldo bestaat uit mutaties kleiner dan een miljoen.
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties DJI- Gevangeniswezen 49,8 mln.
Deze post omvat onder andere de volgende mutaties:
-
•Voor digitalisering van de werkprocessen in de strafrechtketen wordt 6,7 mln. overgeheveld naar DJI voor uitvoering van de diverse projecten. Zie ook de tabel met de belangrijkste mutaties.
-
•Specifiek voor het opvangen van de corona-gerelateerde uitgaven en tegenvallende opbrengsten is in totaal 140 mln. budget toegekend aan JenV. De middelen worden thans verstrekt aan de diverse JenV-organi-saties voor uitvoering van de coronamaatregelen. Voor DJI betreft het 33,3 mln.
-
•DJI verwacht dit jaar een tekort van 9,2 mln. Dit tekort wordt veroorzaakt door hogere ICT- uitgaven. Middels deze mutatie wordt DJI gecompenseerd om de ICT-kosten te kunnen dekken.
-
•Het restant van het saldo betreft mutaties kleiner dan 5 mln.
Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) 10,5 mln.
-
•Specifiek voor het opvangen van de corona-gerelateerde uitgaven en tegenvallende opbrengsten is in totaal 140 mln. budget toegekend aan JenV. De middelen worden thans verstrekt aan de diverse JenV-organi-saties voor uitvoering van de coronamaatregelen. Voor CJIB betreft het 5,2 mln.
-
•Het restant van het saldo betreft mutaties kleiner dan 5 mln. zoals 2,3 mln. voor digitalisering strafrechtketen.
Terugdringen recidive - 5,1 mln.
Deze post bestaat uit meerdere mutaties kleiner dan 5 mln. waaronder een verschuiving van opdrachten naar bijdragen (-2.6 mln.) en een mutatie van - 1 mln. voor de kosten van de implementatie van de wet Straffen en Beschermen.
34.4 Slachtofferzorg
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven - 4.4 mln.
-
•Op het uitkeringenbudget van het Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) is een meevaller van 8 mln., omdat personeel ingezet is voor werkzaamheden voor de Commissie de Winter. De instroom van uitvragen is nog steeds op peil.
-
•Het restant van het budget omvat mutaties kleiner dan 5 mln. waaronder een toevoeging van 2,9 mln. voor de regeling De Winter, tegemoetkoming voor slachtoffers jeugdzorg.
Slachtofferzorg - 10.5 mln.
Dit bedrag bestaat uit mutaties kleiner dan 5 mln., zoals:
-
•Door een ander kasritme dan oorspronkelijk geraamd, is voor dit jaar een meevaller geprognotiseerd van 3 mln. voor interlandelijke adoptie
-
•Een mutatie van 2,4 mln. voor de Regeling de Winter (de regeling tegemoetkoming voor slachtoffers jeugdzorg)
Schadefonds Geweldsmisdrijven 10,8 mln.
-
•Een overboeking van 8 mln. VWS naar JenV voor de regeling De Winter tegemoetkoming voor slachtoffers jeugdzorg.
-
•Het restant van het budget betreft mutaties kleiner dan 5 mln.
34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties.
DJI Jeugd 8 mln.
Dit betreft voornamelijk een verrekening van 7,9 mln. met het ministerie van
OCW op de daar beschikbare middelen voor onderwijs in de JJI's.
Overige Bijdrage medeoverheden 8,1 mln.
-
•Het betreft een overboeking van het ministerie van VWS van 13,9 mln. ten behoeve van het vereenvoudigen van de Jeugdbeschermingsketen.
-
•Door een ander kasritme dan oorspronkelijk geraamd, is voor dit jaar een meevaller geprognotiseerd van 5 mln. bij het onderdeel Jeugdbescherming en Jeugdsancties.
Het ontvangstenbudget wordt verhoogd met 14,1 mln.
-
•Op basis van de outputfinancieringssystematiek zal DJI over het jaar 2020 een bedrag van 8,8 mln. terugbetalen aan het moederdepartement
-
•Specifiek voor het opvangen van de corona-gerelateerde uitgaven en tegenvallende opbrengsten is in totaal 140 mln. budget toegekend aan JenV. De middelen worden thans verwerkt bij de diverse JenV-organi-saties voor uitvoering van de coronamaatregelen. Op de ontvangsten administratiekostenvergoeding wordt een tegenvaller verwacht van
10 mln.
-
•Een meevaller van 6,3 mln. aan terugontvangen van niet gerealiseerde coronakosten in 2020
-
•Het restant saldo betreft mutaties kleiner dan 5 mln. zoals een meevaller van 4,8 mln. omdat het aantal kwijtscheldingen in het kader van POK (Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag) achter blijft bij de prognose en een meevaller van 2,7 mln. vanwege een terugbetaling van Reclassering Nederland. Zij hebben in 2020 minder geproduceerd dan waarvoor ze gefinancierd zijn.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen € 1.000) |
van beleid artikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid (bedragen x |
|||
Vastgestelde begroting (1)1 |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting Mutaties Miljoennota Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) |
|
Verplichtingen |
354.948 |
611.378 |
51.014 - 121.069 |
541.323 |
Programma-uitgaven |
354.948 |
607.343 |
51.014 - 121.069 |
537.288 |
Waarvan juridisch verplicht |
98% |
36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding
Bijdrage Agentschappen
Overige bijdragen agentschappen |
330 |
5.338 |
535 |
5.873 |
|
Bijdrage ZBO’s/RWT’s |
|||||
Instituut Fysieke Veiligheid |
30.372 |
32.271 |
31.830 |
1.349 |
65.450 |
Bijdrage medeoverheden |
|||||
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding |
172.799 |
176.495 |
0 |
0 |
176.495 |
COVID-19 |
60.000 |
105.000 |
0 |
|
80.000 |
Overige Bijdrage medeoverheden |
29.692 |
30.045 |
|
|
22.116 |
Subsidies |
|||||
Nederlands Rode Kruis |
1.291 |
1.318 |
0 |
0 |
1.318 |
Nationaal Veiligheids Instituut |
1.285 |
1.809 |
0 |
0 |
1.809 |
Overige Subsidies |
2.730 |
2.782 |
|
|
2.556 |
Opdrachten |
|||||
Project NL-Alert |
4.597 |
4.687 |
0 |
|
4.379 |
NCSC |
8.735 |
8.291 |
0 |
2.213 |
10.504 |
COVID-19 |
21.350 |
21.937 |
18.742 |
7.716 |
48.395 |
Regeling tegemoetkoming schade 2021 |
0 |
195.000 |
|
95.000 |
|
Overige Opdrachten |
8.578 |
8.906 |
|
|
7.788 |
36.3 Onderzoeksraad voor Veiligheid |
|||||
Bijdrage ZBO’s/RWT’s |
|||||
Onderzoeksraad voor Veiligheid |
13.189 |
13.464 |
2.130 |
11 |
15.605 |
Ontvangsten |
2.000 |
31.472 |
0 |
0 |
31.472 |
1 incl. NvW en ISB |
Het juridisch verplichte deel heeft voornamelijk betrekking op de verplichtingen die voortvloeien uit de Wet Veiligheidsregio's (BDuR) en het Besluit Rijksbijdrage IFV alsmede op een doorlopende subsidieregeling.
36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) 33,2 mln.
Het Instituut voor Fysieke Veiligheid (IFV) is gevraagd de beveiliging door Groupd4Security (G4S) van de GGD vaccinatielocaties te coördineren. De
totale kostenraming voor januari tot en met juni 2021 wordt geschat op 29 mln. De kosten hiervoor worden vergoed door het ministerie van VWS door middel van deze overboeking. Het restant saldo betreft mutaties kleiner dan 5 mln. zoals 2,8 mln. specifiek voor het opvangen van de corona-gerelateerde uitgaven en tegenvallende opbrengsten. Voor IFV betreft het 2,8 mln.
Bijdrage medeoverheden COVID-19 - 25 mln.
Er is 60 mln. beschikbaar gesteld aan de gemeenten voor tijdelijke Coronabanen. De middelen zijn uitgekeerd aan gemeenten op basis van aanvragen. De regeling liep tot 1 oktober 2021. Er is 35 mln. toegezegd, waardoor er sprake is van een onderuitputting van 25 mln.
Overige Bijdrage medeoverheden - 7,9 mln.
Deze post bestaat uit mutaties kleiner dan 5 mln, onder andere:
-
•een bijdrage van 1,5 mln. aan EZK voor de kennisopbouw TNO;
-
•een meevaller op het programmabudget nationale veiligheid en terrorismebestrijding van 4 mln. vanwege onderbesteding van program-mageld als gevolg van Corona.
Opdrachten Covid-19 26,5 mln.
-
•Specifiek voor het opvangen van de corona-gerelateerde uitgaven en tegenvallende opbrengsten is in totaal 140 mln. budget toegekend aan JenV. De middelen worden thans verstrekt aan de diverse JenV-organi-saties voor uitvoering van de coronamaatregelen. Voor dit artikelonderdeel betreft het 19,1 mln.
-
•Extra kosten, ad 7,5 mln., voor het project directie COVID 19 op het gebied van communicatie en de aanvullende taken voor het call center (informatie te verstrekken over COVID).
-
•Het restant saldo bevat mutaties kleiner dan 1 mln.
Regeling tegemoetkoming schade 2021 - 100 mln.
Het kabinet wil de door de overstromingen getroffen inwoners en organisaties in Limburg bijstaan door de Wet tegemoetkoming schade bij rampen (Wts) in te zetten. Om gedupeerden deels tegemoet te komen bij schade die niet redelijkerwijs verzekerbaar, niet verhaalbaar en niet vermijdbaar is, wordt onder de Wts de Regeling tegemoetkoming schade 2021 opgesteld. De begrote tegemoetkoming voor het begrotingsjaar 2021 wordt geraamd op € 195 mln. en de uitvoeringskosten van de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland) op 5 mln. , deze mutatie is opgenomen in de vierde ISB (Kamerstuk 35 922, nr. 2)
Inmiddels is duidelijk geworden dat de begrote uitgaven in 2021 lager zullen uitkomen. Het budget wordt daarom met 100 mln. verlaagd. Deze aanpassing heeft geen gevolgen voor het wel of niet uitkeren van de tegemoetkoming. Voor het begrotingsjaar 2022 is voor de Wts een Nota van Wijziging (NvW) (Kamerstuk 35 925 VI nr. 21) opgesteld met een voorgestelde verhoging van 200 mln.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 9 Budgettaire gevolgen van |
beleid artikel 37 Migratie (bedrage x € 1.000) |
||||
Vastgestelde |
Stand 1e suppletoire |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire |
||
begroting (1) |
begroting (2) |
Mutaties Miljoennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
begroting (4)=(2+3) |
|
Verplichtingen |
1.403.934 |
1.292.400 |
46.452 |
99.248 |
1.438.100 |
Programma-uitgaven |
1.403.934 |
1.292.400 |
46.452 |
99.248 |
1.438.100 |
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
||||
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen |
|||||
Bijdrage Agentschappen |
|||||
Immigratie- en Naturalisatiedienst |
424.913 |
442.464 |
39.590 |
10.094 |
492.148 |
DJI - Vreemdelingenbewaring |
71.989 |
73.064 |
0 |
87 |
73.151 |
Bijdrage ZBO's/RWT's |
|||||
COA |
775.006 |
639.665 |
26.426 |
82.839 |
748.930 |
NIDOS - opvang |
75.289 |
65.803 |
0 |
0 |
65.803 |
Subsidies |
|||||
Vluchtelingenwerk Nederland |
10.170 |
10.356 |
0 |
0 |
10.356 |
Overige Subsidies |
1.692 |
1.452 |
0 |
0 |
1.452 |
Opdrachten |
|||||
Programma Keteninformatisering |
5.422 |
5.525 |
0 |
2 |
5.527 |
Versterking vreemdelingenketen |
9.415 |
27.428 |
|
6.213 |
18.422 |
37.3 Terugkeer |
|||||
Bijdrage Agentschappen |
|||||
DJI - Dienst Vervoer en Ondersteuning |
9.807 |
10.027 |
|
13 |
7.409 |
Subsidies |
|||||
REAN-regeling |
5.889 |
5.999 |
|
0 |
5.657 |
Overige Subsidies |
3.131 |
3.189 |
|
0 |
3.058 |
Opdrachten |
|||||
Vreemdelingen vertrek |
11.211 |
7.428 |
|
0 |
6.187 |
Ontvangsten |
4.991 |
79.891 |
41.100 |
54.593 |
175.584 |
Juridisch verplicht zijn de bijdragen aan de IND, het COA, Nidos en Vluchtelingenwerk Nederland; de opdrachten die voortvloeien uit het programma van de keteninformatisering en de uitgaven voor de vervoersbewegingen van de vreemdelingen. Dit laatste als gevolg van een meerjarig convenant met het agentschap DJI.
372 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) 49,7 mln.
-
•Desaldering afrekening IND 2020. Dit betreft de reguliere afrekening met IND over de opdracht van het jaar 2020 voor 41,1 mln. De middelen worden gebruikt voor de opdracht 2021.
-
•Bij de afrekening van de opdracht 2020 is meer terugbetaald dan eerder geraamd waardoor er 10 mln. meer ontvangen is. Deze ontvangst wordt aangewend voor de opdrachten aan de IND in 2021 die noodzakelijk zijn vanwege de hogere instroom. Hiervoor worden de uitgaven en de ontvangsten gedesaldeerd met 10 mln.
-
•Het restant van het saldo betreft mutaties kleiner dan 5 mln.
Centraal Opvang Asielzoekers (COA) 109,3 mln.
-
•Er geldt een wettelijke quarantaineplicht voor reizigers uit zeer hoog risicogebieden die Nederland inreizen. Dit betekent dat ook asielzoekers in quarantaine moeten. Het COA moet hier quarantaineplekken voor organiseren. Het betreft kosten voor ca 600 plekken per week. Daarnaast zijn er middelen nodig bij de IND voor onder andere het neerzetten, inrichten en beheren van een extra noodgebouw, zodat het risico op vertraging in het asielproces zoveel mogelijk wordt beperkt. Hiervoor is totaal 25,8 mln. beschikbaar gesteld waarvan 2,2 mln. voor IND.
-
•De bezetting bij COA is een stuk hoger dan bij voorjaar verwacht omdat er rekening werd gehouden met een lagere instroom dan in 2020 en uitstroom van vergunninghouders conform de taakstelling. Voor de hogere bezetting is 82,8 mln. extra nodig voor COA, een deel daarvan (38,2 mln.) komt van de toerekening aan ODA, en de rest (44,6 mln.) is tegenvaller voor JenV. Deze kosten worden gedekt uit de asielreserve. Daarnaast maakt COA ook kosten (en mogelijk KMar, IND en Politie ook) voor de opvang en identificatie van de evacués uit Afghanistan. Deze kosten worden nog geïnventariseerd.
-
•Het restant saldo betreft mutaties kleiner dan 5 mln. zoals middelen voor de corona-gerelateerde uitgaven die worden toegevoegd aan het budget van het COA voor 3,6 mln.
Versterking vreemdelingenketen - 9.006
-
•In het voorjaar zijn middelen uitgetrokken voor de implementatie van grenzen en veiligheid. Na aanpassing van de ramingen is een kasschuif (-10,5 mln.) noodzakelijk.
-
•De middelen ad 6,3 mln. voor de implementatie voor grenzen en veiligheid worden door middel van deze mutatie overgeheveld naar de desbetreffende implementerende partners (Defensie/KMar 5,2 mln. en BZ 1,1 mln.)
-
•Tegenvaller 9 mln. Seamless Flow. In afwachting van besluitvorming over een subsidie-aanvraag in het RRP fonds (Recovery and Resilience Plan) ontstaat in 2021 een financieel knelpunt omdat de kosten voor EES (European Extry/ Exit System) op AAS (Amsterdam Airport Schiphol) betaald moeten worden aan Schiphol. Deze 9 miljoen is onderdeel van de totale toezegging van de Rijksoverheid aan Schiphol van 29 miljoen euro. Dit bedrag wordt formeel verdeeld over drie ministeries. Indien de RRP subsidie wordt toegekend is de toezegging aan Schiphol volledig gedekt.
-
•Het restant saldo betreft mutaties kleiner dan 5 mln. zoals een overboeking naar het gemeentefonds. De departementen SZW, BZK, VWS en JenV hebben besloten om samen eenmalig de kosten te dekken voor de voortgezette pleegzorg van alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV's). Totaal wordt er 10 mln. bijgedragen waarvan 2,5 mln. door JenV.
Het ontvangstenbudget wordt verhoogd met 95,7mln.
-
•Desaldering afrekening IND 2020. Dit betreft de reguliere afrekening van de IND over de opdracht van het jaar 2020 voor 41,1 mln.
-
•Bij de afrekening van de opdracht 2020 is meer terugbetaald dan eerder geraamd waardoor er 10 mln. meer ontvangen is. Deze ontvangst wordt aangewend voor de opdrachten aan de IND in 2021 die noodzakelijk zijn vanwege de hogere instroom.Hiervoor worden de uitgaven en ontvangsten gedesaldeerd met 10 mln.
-
•De bezetting bij COA is een stuk hoger dan bij voorjaar verwacht. Daarvoor is 82,8 mln. extra nodig voor COA, een deel daarvan (38,2 mln.) komt van toerekening aan ODA, en de rest, ad 44,6 mln. is een tegenvaller voor JenV. Deze tegenvaller wordt gedekt uit de asielreserve. Hiervoor worden de uitgaven en de ontvangsten gedesaldeerd met 44,6 mln.
Artikel 91 Apparaat kerndepartement
Tabel 10 Apparaat Kerndepartement (Bedragen x € 1.000) |
|||||
Vastgestelde |
Stand 1e suppletoire |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire |
||
begroting (1) |
begroting (2) |
Mutaties Miljoennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
begroting (4)=(2+3) |
|
Verplichtingen |
472.402 |
505.206 |
6.183 |
30.481 |
541.870 |
Apparaatsuitgaven |
473.733 |
506.537 |
6.183 |
30.481 |
543.201 |
91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement |
|||||
Personele uitgaven |
327.594 |
347.607 |
9.230 |
18.803 |
375.640 |
waarvan eigen personeel |
289.336 |
306.202 |
6.249 |
8.303 |
320.754 |
waarvan externe inhuur |
36.400 |
39.516 |
3.629 |
10.499 |
53.644 |
waarvan overig personeel |
1.858 |
1.889 |
|
1 |
1.242 |
Materiele uitgaven |
146.139 |
158.930 |
|
11.678 |
167.561 |
waarvan ict |
21.850 |
22.823 |
3.625 |
2.398 |
28.846 |
waarvan sso's |
85.014 |
88.461 |
|
10.381 |
95.889 |
waarvan overig materieel |
39.275 |
47.646 |
|
|
42.826 |
Ontvangsten |
19.406 |
19.406 |
452 |
0 |
19.858 |
91.1 Apparaatsuitgaven Kerndepartement
Het apparaatsbudget van het kerndepartement wordt per saldo verhoogd met 36,7 mln. Deze verhoging wordt veroorzaakt door een veelheid van kleine mutaties:
-
•Extra en onverwachte kosten SSC-ICT voor 7 mln. Het gaat om 4 mln. voor een nieuwe dienst en 3 mln. meerkosten voor een bestaande dienst.
-
•Bij Najaarsnota is 4 mln. naar de JenV-begroting overgeheveld voor het verbeteren van de wetgevingskwaliteit.
-
•Een interdepartementale overboeking vanuit BZK van 6,3 mln. voor het op orde brengen van de informatiehuishouding naar aanleiding van de kabinetsreactie POK.
-
•Voor digitalisering van de werkprocessen in de strafrechtketen wordt 6 mln. overgeheveld naar het apparaatsbudget voor uitvoering van de diverse projecten.
-
•Een tegenvaller bij het onderdeel Diensten Centrum voor 1,5 mln. Aan de toegenomen vraag naar diensten van het IUC kan niet worden voldaan door de inzet van eigen vast personeel dus is een beroep gedaan op de inhuur van externen.
-
•Een bijdrage van 1,5 mln. aan Justid voor de vergoeding telecompro-viders.
-
•Het restant van het saldo bevat vele kleine mutaties zoals 0,5 mln. voor arbeidskostenontwikkeling.
Tabel 11 Artikel 92 Nog onverdeeld (Bedragen x € 1.000) |
|||||
Vastgestelde |
Stand 1e suppletoire |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire |
||
begroting (1) |
begroting (2) |
Mutaties Miljoennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
begroting (4)=(2+3) |
|
Verplichtingen |
52.588 |
170.272 |
|
|
4.632 |
Uitgaven |
52.588 |
170.272 |
|
|
4.632 |
92.1 Overig |
|||||
Overig |
|||||
Nog onverdeeld |
52.588 |
170.272 |
|
|
4.632 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
92.1 Nog onverdeeld - 165,6 mln.
Artikel 92 is een doorverdeelartikel. Dat houdt in dat bepaalde budgettaire toevoegingen en taakstellingen in eerste instantie op artikel 92 worden verwerkt en later doorverdeeld naar de desbetreffende artikelen. Ten laste van artikel 92 worden geen uitgaven en ontvangsten gedaan, dit gebeurt alleen op de overige artikelen.
De mutaties 2e suppletoire begroting op dit artikel betreft voornamelijk de doorverdeling van de Corona gerelateerde middelen ad 140 mln. Daarnaast wordt van het gereserveerde bedrag van 16 mln. ad 10,7 mln. overgeheveld naar de Raad voor de Kinderbescherming. Het restant van 5 mln. valt vrij. Daarnaast zijn er diverse kleinere mutaties verwerkt, kleiner dan 5 mln.
Tabel 12 Artikel 93 Geheim (Bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1) |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) Mutaties Overige mutaties Miljoennota 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) |
||
Verplichtingen |
3.054 |
3.114 |
0 |
0 |
3.114 |
Programma-uitgaven |
3.054 |
3.114 |
0 |
0 |
3.114 |
93.1. Overig |
|||||
Overig |
|||||
Geheim |
3.054 |
3.114 |
0 |
0 |
3.114 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden.
5.1 Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
Tabel 13 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap DJI Suppletoire begroting)(Bedragen x € 1.000) |
begroting 2021 (Tweede suppletoire |
||||
|
|
|
|
||
Baten |
|||||
Omzet |
2.461.719 |
163.226 |
25.878 |
2.650.823 |
|
waarvan omzet moederdepartement |
2.398.701 |
163.226 |
25.878 |
2.587.805 |
|
waarvan omzet overige departementen |
0 |
0 |
|||
waarvanomzet derden |
63.018 |
63.018 |
|||
Rentebaten |
0 |
0 |
|||
Vrijval voorzieningen |
0 |
0 |
|||
Bijzondere baten |
0 |
0 |
|||
Totaal baten |
2.461.719 |
163.226 |
25.878 |
2.650.823 |
Lasten |
||||
Apparaatskosten |
1.333.465 |
40.268 |
30.929 |
1.404.662 |
|
1.209.169 |
40.268 |
30.929 |
1.280.366 |
waarvan eigen personeel |
1.047.264 |
38.462 |
25.049 |
1.110.775 |
waarvan inhuur externen |
136.000 |
1.806 |
5.880 |
143.686 |
waarvan overige personele kosten |
25.905 |
25.905 |
||
|
124.296 |
124.296 |
||
waarvan apparaat ICT |
50.296 |
50.296 |
||
waarvan bijdrage aan SSO's |
29.000 |
29.000 |
||
waarvan overige materiële kosten |
45.000 |
45.000 |
||
Materiele programmakosten |
1.070.443 |
122.958 |
28.219 |
1.221.620 |
Afschrijvingskosten |
19.993 |
19.993 |
||
|
16.043 |
16.043 |
||
waarvanapparaat ICT |
10.000 |
10.000 |
||
|
3.950 |
3.950 |
||
Rentelasten |
0 |
0 |
||
Overige lasten |
37.818 |
37.818 |
||
waarvan dotaties voorzieningen |
37.818 |
37.818 |
||
waarvan bijzondere lasten |
0 |
0 |
||
Totaal lasten |
2.461.719 |
163.226 |
59.148 |
2.684.093 |
Saldo van baten en lasten |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
291.927 |
291.927 |
||
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) |
2.461.719 |
163.226 |
25.878 |
2.650.823 |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) |
|
|
|
|
|
|
0 |
|
|
Totaal investeringen (-/-) |
|
0 |
0 |
|
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) |
3.000 |
0 |
0 |
3.000 |
|
|
0 |
0 |
|
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) |
|
0 |
0 |
|
Eenmalige storting door moederdepartement (+) |
0 |
28.725 |
33.270 |
61.995 |
Aflossingen op leningen (-/-) |
0 |
0 |
0 |
0 |
Beroep op leenfaciliteit (+) |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
28.725 |
33.270 |
36.995 |
|
234.392 |
28.725 |
0 |
263.117 |
Het verschil tussen de begroting en de stand van de tweede suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door loon- en prijsbijstelling en verwerking van de mutaties op basis van het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) bij de eerste suppletoire begroting. Bij de tweede suppletoire begroting hangt het grotendeels samen met de corona kosten en een additionele bijdrage voor ICT .
In het kasstroomoverzicht wordt bij de eerste suppletoire begroting een storting gedaan door het moederdepartement om het tekort op het eigen vermogen te compenseren tot 0. Bij de tweede suppletoire begroting wordt door het moederdepartement een bijstorting gedaan in de coronakosten.
5.2 Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND
Tabel 15 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap IND Suppletoi begroting)(Bedragen x € 1.000) |
ire begroting 2021 (Tweede suppletoire |
||||
|
|
|
|
||
Baten |
|||||
Omzet |
484.863 |
17.551 |
49.684 |
552.098 |
|
waarvan omzet moederdepartement |
424.913 |
17.551 |
49.684 |
492.148 |
|
waarvan omzet overige departementen |
0 |
0 |
|||
waarvan omzet derden |
59.950 |
59.950 |
|||
Rentebaten |
0 |
0 |
|||
Vrijval voorzieningen |
0 |
0 |
|||
Bijzondere baten |
0 |
0 |
|||
Totaal baten |
484.863 |
17.551 |
49.684 |
552.098 |
Lasten
Apparaatskosten |
408.000 |
16.016 |
49.684 |
473.700 |
|
352.000 |
13.322 |
20.684 |
386.006 |
waarvan eigen personeel |
326.000 |
12.322 |
338.322 |
|
waarvan inhuur externen |
21.000 |
1.000 |
20.684 |
42.684 |
waarvan overige personele kosten |
5.000 |
0 |
5.000 |
|
|
56.000 |
2.694 |
29.000 |
87.694 |
waarvan apparaat ICT |
2.000 |
50 |
2.050 |
|
waarvan bijdrage aan SSO's |
50.000 |
2.494 |
5.000 |
57.494 |
waarvan overige materiële kosten |
4.000 |
150 |
24.000 |
28.150 |
Materiele programmakosten |
60.000 |
2.097 |
62.097 |
|
Afschrijvingskosten |
16.813 |
|
16.251 |
|
|
3.000 |
0 |
3.000 |
|
waarvan apparaat ICT |
1.500 |
0 |
1.500 |
|
waarvan overige materiële kosten |
1.500 |
0 |
1.500 |
|
|
13.813 |
|
13.251 |
|
Rentelasten |
50 |
0 |
50 |
|
Overige lasten |
0 |
0 |
0 |
|
waarvan dotaties voorzieningen |
0 |
0 |
0 |
|
waarvan bijzondere lasten |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal lasten |
484.863 |
17.551 |
49.684 |
552.098 |
Saldo van baten en lasten |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
(4 = (1) + (2) + (3) Totaal geraamd |
|
|
97.673 |
0 |
0 |
97.673 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) |
484.863 |
17.551 |
49.684 |
552.098 |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) |
|
|
|
|
|
16.813 |
0 |
16.813 |
|
Totaal investeringen (-/-) |
|
0 |
|
|
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
0 |
|
|
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) |
0 |
0 |
0 |
|
Eenmalige storting door moederdepartement (+) |
0 |
0 |
0 |
|
Aflossingen op leningen (-/-) |
|
0 |
|
|
Beroep op leenfaciliteit (+) |
4.100 |
0 |
4.100 |
|
|
|
0 |
|
|
|
106.486 |
0 |
106.486 |
Het verschil tussen de begroting en de stand van de tweede suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door uitgaven op externe inhuur op o.a. Taskforce (TF) en IV ontwikkeling, financiering huisvesiting en uitgaven overige materiele kosten voor inzet TF en IND. De bijdrage opdrachtgever is verhoogd door een desaldering op opdrachten en de centrale bekostiging FMH.
5.3 Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)
Tabel 17 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap CJIB Suppleto begroting)(Bedragen x € 1.000) |
ire begroting 2021 (Tweede suppletoire |
||||
|
|
|
|
||
Baten |
|||||
Omzet |
158.834 |
10.791 |
5.323 |
174.948 |
|
waarvan omzet moederdepartement (1) |
148.943 |
10.791 |
5.323 |
165.057 |
|
waarvan omzet overige departementen |
2.482 |
2.482 |
|||
waarvan omzet derden |
7.410 |
7.410 |
|||
Rentebaten |
0 |
0 |
|||
Vrijval voorzieningen |
0 |
0 |
|||
Bijzondere baten |
0 |
0 |
|||
Totaal baten |
158.834 |
10.791 |
5.323 |
174.948 |
Lasten |
||||
Apparaatskosten |
148.037 |
10.700 |
10.511 |
169.248 |
|
120.138 |
10.661 |
3.832 |
134.631 |
waarvan eigen personeel (1) |
79.291 |
10.501 |
3.903 |
93.695 |
waarvan inhuur externen |
37.185 |
160 |
|
37.274 |
waarvan overige personele kosten |
3.663 |
3.663 |
||
|
27.899 |
39 |
6.679 |
34.617 |
waarvan apparaat ICT |
7.805 |
7.805 |
||
waarvan bijdrage aan SSO's |
8.579 |
8.579 |
||
waarvan overige materiële kosten |
11.515 |
11.515 |
||
Gerechtskosten |
5.793 |
49 |
7 |
5.849 |
Afschrijvingskosten |
4.947 |
42 |
6 |
4.995 |
|
4.329 |
4.329 |
||
waarvan apparaat ICT |
3.597 |
3.597 |
||
waarvan overige materiële kosten |
732 |
732 |
||
|
618 |
618 |
||
Rentelasten |
57 |
0 |
0 |
57 |
Overige lasten |
0 |
0 |
||
waarvan dotaties voorzieningen |
0 |
0 |
||
waarvan bijzondere lasten |
0 |
0 |
||
Totaal lasten |
158.834 |
10.791 |
10.523 |
180.148 |
Saldo van baten en lasten |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
34.823 |
34.823 |
||
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) (1) |
158.834 |
10.791 |
5.323 |
174.948 |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)(1) |
|
|
|
|
|
4.947 |
|
|
|
Totaal investeringen (-/-) |
|
|
0 |
|
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
0 |
|
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) |
0 |
0 |
0 |
0 |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) |
0 |
0 |
5.200 |
5.200 |
Aflossingen op leningen (-/-) |
|
907 |
0 |
|
Beroep op leenfaciliteit (+) |
2.145 |
6.755 |
0 |
8.900 |
|
|
7.662 |
5.200 |
10.494 |
|
35.258 |
1.670 |
6 |
36.934 |
Het verschil tussen de begroting en de stand van de tweede suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door de extra middelen in verband met financiering van de reguliere taken (toename Q en taken in het kader van USB/AICE) en incidentele taken bij de eerst suppletoire begroting. Bij de tweede suppletoire begroting hangt het grotendeels samen met corona gerelateerde kosten en een toename als gevog van diverse projectbijdragen. In het kasstroomoverzicht wordt een storting gedaan door het moederdepartement inzake corona-gelden.
5.4 Nederlands Forensisch Instituut (NFI)
Tabel 19 Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap NFI Suppletoire begroting)(Bedragen x € 1.000) |
begroting 2021 (Tweede suppletoire |
||||
|
|
|
|
||
Baten |
|||||
Omzet |
83.398 |
4.668 |
3.164 |
91.230 |
|
waarvan omzet moederdepartement |
75.713 |
1.668 |
3.164 |
80.545 |
|
waarvan omzet overige departementen |
1.350 |
0 |
1.350 |
||
waarvan omzet derden |
6.335 |
3.000 |
9.335 |
||
Rentebaten |
0 |
0 |
0 |
||
Vrijval voorzieningen |
0 |
0 |
0 |
||
Bijzondere baten |
0 |
0 |
0 |
||
Totaal baten |
83.398 |
4.668 |
3.164 |
91.230 |
Lasten
Apparaatskosten |
60.004 |
4.668 |
398 |
65.070 |
|
54.712 |
1.167 |
398 |
56.277 |
waarvan eigen personeel |
49.912 |
2.167 |
100 |
52.179 |
waarvan inhuur externen |
4.800 |
2.000 |
298 |
7.098 |
waarvan overige personele kosten |
0 |
0 |
0 |
|
|
5.292 |
501 |
5.793 |
|
waarvan apparaat ICT |
0 |
0 |
0 |
|
waarvan bijdrage aan SSO's |
1.587 |
0 |
1.587 |
|
waarvan overige materiële kosten |
3.705 |
501 |
4.206 |
|
Materiële Programmakosten |
19.747 |
0 |
2.766 |
22.513 |
Afschrijvingskosten |
3.620 |
0 |
3.620 |
|
|
3.620 |
0 |
3.620 |
|
waarvan apparaat ICT |
445 |
0 |
445 |
|
waarvan overige materiële kosten |
3.175 |
0 |
3.175 |
|
|
0 |
0 |
0 |
|
Rentelasten |
27 |
0 |
27 |
|
Overige lasten |
0 |
0 |
0 |
|
waarvan dotaties voorzieningen |
0 |
0 |
0 |
|
waarvan bijzondere lasten |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal lasten |
83.398 |
4.668 |
3.164 |
91.230 |
Saldo van baten en lasten |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
|
13.839 |
0 |
0 |
13.839 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) |
83.398 |
4.668 |
3.164 |
91.230 |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) |
|
|
|
|
|
3.620 |
0 |
0 |
3.620 |
Totaal investeringen (-/-) |
|
0 |
0 |
|
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
0 |
0 |
|
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) |
0 |
0 |
0 |
0 |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) |
0 |
0 |
0 |
0 |
Aflossingen op leningen (-/-) |
|
0 |
0 |
|
Beroep op leenfaciliteit (+) |
6.450 |
0 |
0 |
6.450 |
|
2.914 |
0 |
0 |
2.914 |
|
13.923 |
0 |
0 |
13.923 |
Het verschil tussen de begroting en de stand van de tweede suppletoire begroting wordt grotendeels verklaard door loon- en prijsbijstelling en het project Opschaling en Ketenimplementatie Hansken (OK Hansken) bij de eerste suppletoire begroting. Bij de tweede suppletoire begroting wordt de stijging van de kosten met name verklaard door uitbestede onderzoeken voor drugs in het verkeer.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 35 975 VI, nr. 2 39