Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (XIV) en het Diergezondheidsfonds (F) voor het jaar 2021 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 35975 XIV - Wijziging begroting Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en Diergezondheidsfonds 2021 (Najaarsnota) i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (XIV) en het Diergezondheidsfonds (F) voor het jaar 2021 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 01-12-2021 |
Publicatiedatum | 01-12-2021 |
Nummer | KST35975XIV2 |
Kenmerk | 35975 XIV, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2021-2022
35 975 XIV |
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (XIV) en het Diergezondheidsfonds (F) voor het jaar 2021 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) |
Nr. 2 |
MEMORIE VAN TOELICHTING |
INHOUDSOPGAVE
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties 5
2.2 Overzicht Coronamaatregelen 7
3.1 Artikel 21 Land- en tuinbouw 8
3.2 Artikel 22 Natuur, visserij en gebiedsgericht werken 15
3.3 Artikel 23 Kennis en innovatie 19
3.4 Artikel 24 Uitvoering en toezicht 20
4.1 Artikel 50 - Apparaat Kerndepartement 23
4.2 Artikel 51 - Nog onverdeeld 24
5.1 Agentschapsparagraaf NVWA 25
6 De begroting van het Diergezondheidsfonds (DGF) 25
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2021 wijzigingen aan te brengen in:
-
1.de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit;
-
2.de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie;
-
3.de begrotingsstaat voor het begrotingsfonds Diergezondheidsfonds.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit,
C.J. Schouten
Opbouw 2e suppletoire begroting 2021
Deze 2e suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de begrotingsuitvoering 2021. Dit onderdeel is als volgt opgebouwd:
-
1.Leeswijzer.
-
2.Overzicht belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties. De belangrijkste verplichtingenmutaties zijn toegelicht in de artikelen.
-
3.De beleidsartikelen. Voor ieder beleidsartikel is de tabel «Budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. Hierin zijn de begrotingsmutaties voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten weergegeven.
-
4.De niet-beleidsartikelen. In de budgettaire tabellen zijn de begrotingsmutaties voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten opgenomen.
-
5.De agentschapsparagraaf is in deze Tweede suppletoire begroting niet van toepassing. Op basis van de regelgeving in de RBV is een agentschapsparagraaf niet noodzakelijk.
-
6.Het Diergezondheidsfonds (DGF).
Toelichting ondergrenzen
Voor het toelichten van de begrotingsmutaties zijn in deze eerste suppletoire begroting de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.
In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden deze ondergrenzen.
Ondergrenzen conform RBV |
||
Omvang begrotingsartikel (stand Beleidsmatige mutaties ontwerpbegroting) in € miljoen (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
|
< 50 |
1 |
2 |
=> 50 en < 200 |
2 |
4 |
=> 200 en < 1000 |
5 |
10 |
=> 1000 |
10 |
20 |
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2021 (Tweede suppleto |
ire |
|
begroting) (Bedragen x € 1.000) |
||
Artikelnummer |
Uitgaven |
|
Vastgestelde begroting 2021 |
2.065.497 |
|
Stand 1e suppletoire begroting 2021 (incl. ISB, NvW) |
2.360.021 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties |
||
Onderuitputting saneringsregeling varkenshouderij (Srv) |
21 |
|
Kasschuif waterbassins mest |
21 |
|
Kasschuif EG (Urgenda LED middelen) |
21 |
|
Onderuitputting Maatregelen gerichte opkoop (MGO-1) (stikstof) |
21 |
|
Algemene Uitkering Programma Natuur 2021 |
22 |
|
BTW-compensatie Regio Deals |
22 |
|
PAS-melders |
22 |
|
Ramingsbijstelling Stikstofpakket |
22 |
|
Meevaller opdrachtgeversbudget NVWA |
24 |
|
Overige mutaties div |
|
|
Stand 2e suppletoire begroting 2021 |
2.079.911 |
Onderuitputting saneringsregeling varkenshouderij
Er wordt € 55,3 mln. van de middelen van de Subsidieregeling sanering varkenshouderijen (Srv) doorgeschoven naar 2022. Voor € 35 mln. komt dit ten behoeve van projectspecifieke mitigatie van de 7 MIRT projecten en van de regeling voor Walstroom zeevaart van het Ministerie van IenW.
Daarnaast wordt € 20,3 mln. van het budget van de Srv doorgeschoven naar 2022 ten behoeve van de uitfinanciering van de subsidieregeling en de specifieke uitkering aan gemeenten in dat jaar. Verder wordt € 7,2 mln. aan onderuitputting verwacht in 2021.
De middelen voor de regeling waterbassins mest van € 12,9 mln. worden doorgeschoven naar 2022 en latere jaren. Deze subsidieregeling is pas dit najaar opengesteld en dit zorgt ervoor dat een groot deel van de uitgaven later plaatsvinden.
De EG regeling, waarvan de LED middelen onderdeel uitmaken, is dit jaar opengesteld en de uitfinanciering van deze regeling zal over meerdere jaren lopen. Hierdoor is € 12 mln. van het LED budget uit 2021 naar 2022 verschoven.
Onderuitputting Maatregel gerichte opkoop
Vanwege vertraging in de uitvoering van de Maatregel Gerichte Opkoop is er sprake van € 133,3 mln. onderuitputting in 2021.
Algemene Uitkering Programma natuur 2021
Deze mutatie betreft een overheveling van € 18,0 mln. van artikel 22 naar het Provinciefonds voor de verhoging van de beheervergoeding vanuit de Subsidieregeling Natuur en Landschap (SNL) van 75% naar 84% in het beheerjaar 2021. Dit is onderdeel van het Programma Natuur.
Het budget wordt met € 5,5 mln. verlaagd. Dit komt door de overboeking van geïnventariseerde compensabele BTW naar het BTW Compensatie-fonds (BCF) voor de laatste termijn van de regio deals 3e tranche en de laatste termijn deal Rotterdam Zuid.
Doordat de regeling voor PAS-melders pas aan het einde van het jaar wordt opengesteld, is er sprake van € 4,8 mln. onderuitputting.
Ramingsbijstelling Stikstofpakket
Wegens vertraging bij het Programma Natuur is er sprake van € 6,6 mln. onderuitputting.
Meevaller opdrachtgeversbudget NVWA
Door met name het uitstel en de onzekerheid over de ingangsdatum en de vorm van de Brexit (harde of zachte Brexit) is het voor 2021 lastig geweest om een juiste uitgavenprognose te doen. Hierdoor is er op het in december 2020 vastgestelde budgettair kader een meevaller van € 10,2 mln.
Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2021 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000) |
|||
Artikelnummer |
Ontvangsten |
||
Vastgestelde begroting 2021 |
237.139 |
||
Stand 1e suppletoire begroting 2021 |
482.573 |
||
Belangrijkste suppletoire mutaties |
|||
Terugontvangen subsidievoorschotten COVID Noodsteun |
21 |
21.000 |
|
CO2 middelen warmtenet |
21 |
4.760 |
|
Onttrekking begrotingsreserve - middelen Natuurbank |
22 |
112.143 |
|
Onttrekking begrotingsreserve - middelen Omschakelprogramma |
22 |
10.000 |
|
Overige mutaties |
div |
9.518 |
|
Stand 2e suppletoire begroting 2021 |
639.994 |
Terugontvangen subsidievoorschotten COVID noodsteun
De terugontvangen subsidievoorschotten COVID noodsteun (sierteelt en de fritesaardappelsector) zijn het resultaat van de situatie dat veel ondernemers bij de start van de coronacrisis in 2020, hun omzetterugval te hoog hebben ingeschat. Deze ondernemers zullen hun eerder toegekende steun (deels) terug moeten betalen Hierdoor nemen de ontvangsten met € 21 mln. toe en komen ten goede aan het generale beeld.
Een deel van de CO2 middelen die in 2020 zijn ontvangen (als gevolg van de overschrijding van het afgesproken sectorale CO2 plafond 2017) zijn afgestort in de begrotingsreserve Landbouw. De middelen worden onttrokken en ingezet om het eerste deel van het traject overdimensionering warmtenetten (Polanen en Maasdijk en koppelleidingen tussen Polanen en Trias Westland en tussen Trias Westland en Kralingerpolder) te bekostigen.
Onttrekking begrotingsreserve stikstof - middelen Natuurbank
Uit de begrotingsreserve stikstof is € 112 mln. uit de begrotingsreserve stikstof onttrokken voor het ontwikkelen van een natuurcompensatiebank. De begrotingsreserve stikstof vervalt eind 2021.
Onttrekking begrotingsreserve Stikstof - middelen Omschakelprogramma
Uit de begrotingsreserve stikstof is € 10 mln. onttrokken voor het omschakelprogramma. De begrotingsreserve stikstof vervalt eind 2021.
2.2 Overzicht Coronamaatregelen
Coronamaatregelen op de LNV-begroting (bedragen x € 1 mln)
Artikel |
Naam maatregel |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
Kamerstuk |
21 |
Tijdelijke regeling subsidie dierentuinen COVID-19 |
39 |
|||||
21 |
Steunmaatregelen voor de tuinbouw en de fritesaardappelsector |
44,6 |
Kamerstuk 35650-XIV, nr. 4 |
||||
21 |
Regeling ongedekte vaste kosten land- en tuinbouw COVID-19 |
36 |
|||||
21 |
Nadeelcompensatie pelsdierhouderijen |
131,5 |
3.1 Artikel 21 Land- en tuinbouwBudgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 21 |
Land- en tuinbouw (bedragen x € 1.000) |
||||
Omschrijving |
Vastgestelde begroting (1) |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) Mutaties Miljoe- Overige mutaties nennota 2esuppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) |
|
Verplichtingen |
537.793 |
594.036 |
154.358 |
|
594.587 |
Uitgaven |
773.487 |
829.456 |
|
|
614.981 |
Subsidies (regelingen) |
655.086 |
717.826 |
|
|
497.346 |
Sociaal economische positie boeren |
148.286 |
179.886 |
19.918 |
|
182.247 |
Duurzame veehouderij |
409.272 |
439.761 |
|
|
237.487 |
Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen |
70.528 |
83.879 |
|
5.564 |
77.362 |
Mestbeleid |
27.000 |
14.300 |
|
|
250 |
Leningen |
0 |
0 |
0 |
9.000 |
9.000 |
Lening Pilot Investeringsfonds Duurzame Landbouw |
0 |
0 |
0 |
9.000 |
9.000 |
Garanties |
5.432 |
5.432 |
1.400 |
0 |
6.832 |
Bijdrage borgstellingsreserve |
3.627 |
3.627 |
1.400 |
0 |
5.027 |
Verliesdeclaraties borgstellingsfaciliteit |
1.805 |
1.805 |
0 |
0 |
1.805 |
Opdrachten |
86.752 |
84.066 |
|
|
65.269 |
Sociaal economische positie boeren |
1.717 |
1.967 |
|
|
709 |
Duurzame veehouderij |
23.365 |
21.536 |
|
|
5.448 |
Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen |
20.668 |
21.445 |
|
3.639 |
22.948 |
Mestbeleid |
19.874 |
15.207 |
4.283 |
|
7.911 |
Diergezondheid en dierenwelzijn |
9.086 |
12.386 |
946 |
|
12.238 |
Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking |
4.993 |
4.961 |
|
|
3.932 |
Integraal voedselbeleid |
7.049 |
6.564 |
2.806 |
2.713 |
12.083 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
9.941 |
4.888 |
5.846 |
7.195 |
17.929 |
College toelating gewasbeschermingsmiddelen en biociden |
1.261 |
1.261 |
1.234 |
940 |
3.435 |
Centrale Commissie Dierproeven |
2.166 |
0 |
45 |
0 |
45 |
Medebewind/voormalige productschappen |
1.387 |
0 |
0 |
1.387 |
1.387 |
Raad voor de Plantenrassen |
827 |
1.327 |
17 |
0 |
1.344 |
Keuringsdiensten |
4.300 |
2.300 |
4.550 |
4.868 |
11.718 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
10.889 |
11.857 |
0 |
|
11.466 |
FAO en overige contributies |
10.889 |
11.857 |
0 |
|
11.466 |
Storting/onttrekking begrotingsreserve |
0 |
0 |
0 |
1259 |
1259 |
Storting begrotingsreserve landbouw |
0 |
0 |
0 |
1.259 |
1.259 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken |
5.387 |
5.387 |
411 |
82 |
5.880 |
Diergezondheidsfonds |
5.387 |
5.387 |
411 |
82 |
5.880 |
Ontvangsten |
39.580 |
53.085 |
10.281 |
14.440 |
77.806 |
Sociaal economische positie boeren |
245 |
245 |
3.000 |
0 |
3.245 |
Agroketens |
0 |
0 |
7.281 |
18.200 |
25.481 |
Mestbeleid |
7.209 |
7.209 |
0 |
0 |
7.209 |
Garanties |
1.800 |
1.800 |
0 |
0 |
1.800 |
Diergezondheid en dierenwelzijn |
11.600 |
11.300 |
0 |
583 |
11.883 |
Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking |
5.926 |
5.926 |
0 |
|
1.420 |
Onttrekkingen begrotingsreserves |
10.500 |
24.305 |
0 |
163 |
24.468 |
ZBO's/RWT's |
2.300 |
2.300 |
0 |
0 |
2.300 |
Het verplichtingenbudget wordt per saldo met € 0,6 mln. verhoogd. De verhoging wordt veroorzaakt door verplichtingenschuiven, zoals bij het opdrachtenbudget van Natuur en biodiversiteit op land waarbij € 474,4 mln. wordt geschoven voor het meerjarig beschikken van middelen uit het Programma Natuur. Het benodigde verplichtingenbudget hiervoor schuift vanuit 2022 en 2023 naar 2021. Verder wordt het verplichtingenbudget voor de Regeling versneld natuurherstel in 2021 verlaagd ten behoeve van de middelen voor de 2e tranche van de Regeling die naar verwachting in 2022 zullen worden beschikt. De overige mutaties hangen met de uitgaven en worden hieronder per categorie toegelicht.
Sociaal economische positie boeren
De uitgaven stijgen per saldo met € 2,3 mln. Dit is een saldo van verschillende verhogingen en verlagingen binnen het budget. Zo wordt het budget verhoogd door:
-
-Een onttrekking aan de begrotingsreserve stikstof voor het Omschakel-programma van € 10 mln.
-
-Een overheveling van budget vanuit de aanvullende post voor de nadeel-compensatie van pelsdierhouderijen vanwege een wijziging van de beleidsregel. Hierdoor stijgt het budget met € 6,6 mln.
-
-Het budget wordt verhoogd door een overheveling van € 5 mln. voor het Omschakelprogramma vanuit de aanvullende post van het Ministerie van Financiën.
-
-Tot slot stijgt het budget met € 2,4 mln. door een overheveling van gereserveerde middelen op artikel 51 die worden ingezet voor de nadeel-compensatie van pelsdierhouderijen.
Hiernaast wordt het budget verlaagd door:
-
-Een technische overheveling van het budget van het Nationaal Groenfonds naar het budget leningen binnen artikel 21 zorgt voor een verlaging van het subsidiebudget met € 9 mln.
-
-Er wordt € 4 mln. voor de Subsidie ongedekte vaste kosten land- en tuinbouw (OVK) afgeboekt. Doordat betalingen over de jaargrens heen vallen door uitstel van de regeling vallen de middelen vrij. De middelen worden in 2022 weer toegevoegd aan de begroting.
-
-Het later openstellen van de regeling van het Omschakelprogramma leidt tot onderuitputting van € 3,3 mln.
-
-Het lager uitvallen van de betalingen in 2021 van de sloop- en ombouw-regeling pelsdierhouderijen. Hierdoor wordt het budget verlaagd met
€ 3 mln.
-
-Een overheveling binnen dit artikel naar de categorie Garanties voor de uitwerking van de werkkapitaalregeling. Hierdoor wordt het budget verlaagd met € 1,4 mln.
Duurzame veehouderij
Het budget wordt met € 202,3 mln. verlaagd. Dit komt voornamelijk door onderuitputting als gevolg van vertraging in de uitvoering. Zo komt € 133,3 mln. van het budget van de Maatregel Gerichte Opkoop dit jaar niet tot besteding. Verder wordt € 35 mln. van de middelen van de Subsidieregeling sanering varkenshouderijen (Srv) doorgeschoven naar 2022. In 2022 zullen deze middelen worden overgemaakt aan het Ministerie van lenW ten behoeve van projectspecifieke compensatie van 7 MIRT projecten en intensivering van de regeling walstroom. Daarnaast wordt € 20,3 mln. van het budget van de Srv doorgeschoven naar 2022 ten behoeve van de uitfinanciering van de subsidieregeling en de specifieke uitkering aan gemeenten in dat jaar. Verder wordt € 7,2 mln. aan onderuitputting verwacht in 2021.
Voor de Subsidie Brongerichte Verduurzaming (Sbv) wordt het budget met € 2,8 mln. verlaagd. Het betreft hier onderuitputting die onder meer voortkomt uit gestegen prijzen van leveranciers, een andere looptijd waardoor het voorschotregime is veranderd en doordat er minder aanvragen waren waarbij direct tot vaststelling kon worden overgegaan.
Tot slot is het budget verlaagd met € 2,2 mln. vanwege een kasschuif voor de Sbv voor pluimveehouders.
Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen Het budget wordt met € 6,5 mln. verlaagd. Hier liggen diverse mutaties onder. Zo wordt het budget voor subsidies in de bestaande Energie-efficiënte Glastuinbouw (EG-regeling) in totaal met € 12,8 mln. verlaagd. De EG-regeling waarvan de LED middelen onderdeel uitmaken, is dit jaar opengesteld en de uitfinanciering van deze regeling beslaat meerdere jaren. Daarom is € 12 mln. van het LED budget naar 2022 verschoven.
Daarnaast is het beschikbare budget van de Marktintroductie energie-innovaties glastuinbouw (MEI) regeling met € 4,5 mln. verhoogd. Deze verhoging hangt deels samen met de afronding van een bezwaarprocedure die alsnog leidt tot toekenning van een eerder afgewezen subsidie (€ 2,3 mln.) Bovendien was er grotere aanspraak op het subsidiebudget dan geraamd (€ 2,1 mln.) Dit komt omdat de uitfinanciering deels afhankelijk is van het moment waarop ondernemers definitieve gegevens voor subsidie-vaststelling bij RVO aanleveren.
Tot slot wordt de raming van de uitgaven voor de regeling Tegemoetkoming sierteelt en onderdelen voedingstuinbouw (COVID maatregel) per saldo met € 1,6 mln. verhoogd. Onderliggend is sprake van een naar boven bijgestelde raming voor het tuinbouw- en sierteeltdeel, omdat het beroep op deze regeling hoger is dan verwacht. Bij het aardappelsectordeel is de raming juist naar beneden bijgesteld.
Mestbeleid
Het budget wordt met € 14,1 mln. verlaagd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een kasschuif van € 12,9 mln. voor de regeling waterbassins mest. Deze regeling is pas dit najaar opengesteld en dit zorgt ervoor dat een groot deel van de uitgaven in 2022 en latere jaren plaatsvinden. Daarnaast wordt er ongeveer € 1 mln. aan middelen voor het Innovatieprogramma Mestaanwending overgeheveld naar de post subsidies beleidsondersteunend onderzoek op artikel 23 van de LNV-begroting.
Lening Pilot Investeringsfonds Duurzame Landbouw Vanuit het artikelonderdeel subsidies (Sociaal economische positie boeren) wordt € 9 mln. overgeheveld ten behoeve van het investeringsfonds duurzame landbouw (IDL) binnen het Groenfonds.
Duurzame veehouderij
Het budget wordt met € 16,1 mln. verlaagd. Dit saldo bestaat uit diverse onderdelen. Voor een deel kan de verlaging worden verklaard door een verlaging van de middelen aan Wageningen Research. Het betreft de € 4,7 mln. voor onderzoeken naar de integrale aanpak methaan en ammoniak via het dier- en voerspoor en € 2 mln. voor onderzoeken naar stal en mestopslag. Tot slot zorgt onderuitputting op de klimaat en stikstofmiddelen ervoor dat het budget verder wordt verlaagd met € 2,1 mln.
Bij Emissiearm veevoer wordt het budget met € 4,9 mln. verlaagd. Vanwege onderuitputting in 2021 is € 3,5 mln. naar latere jaren doorgeschoven. Daarbij worden € 1,3 mln. aan budget doorgeschoven naar 2022 vanwege vertraging in de uitvoering van het programma Verduurzaming veehouderij.
Door onderuitputting bij verschillende kleine opdrachten met betrekking tot de verduurzaming van de veehouderij doet zich een vrijval voor van € 0,8 mln.
Mestbeleid
Het budget wordt met € 7,3 mln. verlaagd. Het betreft hier een saldo van diverse mutaties, waarvan de belangrijkste hieronder worden beschreven.
Ten behoeve van het rVDM (realtime Vervoersbewijs Mest) is € 3,2 mln. naar de NVWA overgeheveld, waardoor het beschikbare budget voor mestbeleid lager wordt. Daarnaast brengt de afhandeling van het fosfaatrechtenstelsel en het fosfaatreductieplan 2017 meerwerk voor RVO met zich mee. Het betreft hier meerwerk dat voortkomt uit de behandeling van bezwaar- en beroepszaken. De kosten hiervan worden geraamd op € 7,9 mln. en dit is naar het RVO begrotingsinstrument (voeding) overgeheveld.
Om deze kosten te dekken zijn gerelateerde ontvangsten die nog voortkomen uit regeling fosfaatreductieplan (€ 3 mln.), een reservering uit een begrotingsreserve (€ 2,3 mln.) en een deel (€ 2,5 mln.) uit het LNV brede beeld eerder aan het mestbudget toegevoegd. Bij 2e suppletoire blijkt een deel van budget toch niet uitgeput te kunnen worden, en om deze reden vindt nog een verlaging plaats van het mestbudget met € 3,4 mln.
Integraal voedselbeleid
Het budget wordt met € 5,5 mln. verhoogd. De verhoging komt met name door een financiële correctie van de Europese Commissie op de bijdrage ten behoeve van de salmonellabestrijding vanuit Europa. Nederland ontvangt jaarlijks een subsidie van de Europese Commissie voor de uitvoering van het salmonellaprogramma. De Commissie is tot de conclusie gekomen dat de Nederlandse bestrijdingsmaatregelen bij vermeerderings-koppels gedurende de jaren 2017, 2018, 2019 in strijd waren met EU-voorschriften. Dit heeft geleid tot een correctie op eerdere bijdragen van circa € 3 mln. die in 2021 aan de EU terugbetaald moest worden. Daarnaast heeft de Commissie de subsidie voor 2020 ook deels opgeschort, omdat de uitvoeringspraktijk voor bestrijding van salmonella bij legkippen nog niet in overeenstemming met de EU-voorschriften was gebracht. De Commissie heeft in 2021 -na deze opschorting- besloten een korting toe te passen van € 2,3 mln. Dit bedrag zal op een later moment in het Diergezondheidsfonds gestort worden . Een Europese audit van maart 2021 heeft uitgewezen dat alle tekortkomingen doeltreffend zijn aangepakt en de huidige uitvoeringspraktijk correct is op een enkel detail na dat vóór het eind van 2021 moet zijn aangepast.
Keuringsdiensten
Het budget wordt met € 9,4 mln. verhoogd. Dit wordt voor € 4,2 mln. veroorzaakt doordat er extra kosten worden gemaakt door Skal. Dit heeft voor een groot deel te maken met toegenomen kosten bij de afhandeling van meldingen van biologische producten in OFIS (organic farming information system). De EU ziet strenger toe op de adequate opvolging van dergelijke meldingen van onregelmatigheden. Daarnaast moeten voorbereidingen worden getroffen om per 1-1-22 een nieuwe Europese biologische verordening waaronder importcontroles op correcte wijze uit te kunnen voeren.
Daarnaast is gebleken dat keuringsinstanties toch meer Brexit-gerelateerde kosten maken dan gedacht. Hierdoor moet de neerwaartse bijstelling van de raming van Brexit-middelen bij de Voorjaarsnota 2021 deels worden teruggedraaid. Het betreft een inschatting van extra kosten van € 5,2 mln. In 2022 dienen bijvoorbeeld groenten, fruit en sierteeltproducten die naar het Verenigd Koninkrijk geëxporteerd worden, vergezeld te gaan met fytosanitair exportcertificaat. Om deze reden dienen extra inspecteurs aangenomen te worden. Dit brengt voorbereidingskosten met zich mee en deze zijn niet retribueerbaar.
Sociaal economische positie boeren
De ontvangsten nemen met € 3,0 mln. toe door ontvangsten vanuit de regeling fosfaatreductieplan 2017. Deze regeling stimuleerde (met name) bedrijven die koemelk produceren, het aantal stuks rundvee terug te brengen, zodat Nederland weer onder het fosfaatplafond kwam. Wanneer te veel rundvee werd gehouden, is een heffing opgelegd. De ontvangsten komen voort uit nabetalingen. Deze ontvangsten worden nu gebruikt om extra mestuitgaven bij RVO op te vangen (fosfaatrechten, fosfaatreductie).
Agroketens
De ontvangsten nemen met € 25,5 mln. toe. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door terugontvangen subsidievoorschotten COVID noodsteun (sierteelt en de fritesaardappelsector) van € 21 mln. De terugontvangen voorschotten zijn het resultaat van de situatie dat veel ondernemers bij de start van de coronacrisis in 2020, hun omzetterugval te hoog hebben ingeschat. Deze ontvangsten komen ten goede aan het generale beeld.
Een deel van de reguliere EG subsidieverstrekking, waarvoor subsidie was verstrekt en reeds middelen waren bevoorschot, is niet tot uitvoering gekomen. Dit leidt tot een ontvangst van € 2,2 mln. Deze ondernemers zullen hun eerder toegekende steun (deels) terug moeten betalen.
Tot slot nemen de ontvangsten met € 2,3 mln. toe door de afronding van het fosfaatreductieplan bij ZuivelNL. LNV heeft de uitvoering van ZuivelNL volledig overgenomen en rond zelf het laatste deel af, en daarom heeft ZuivelNL resterende kasmiddelen naar LNV overgemaakt.
Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking De ontvangstenraming wordt met € 4,5 mln. verlaagd. Dit wordt veroorzaakt door een prognose van de RVO dat er lagere ontvangsten worden verwacht.
Toelichting op de Begrotingsreserves
Begrotingsreserve Landbouw |
|
Stand 1/1/2021 |
30.518 |
|
1.259 |
|
13.134 |
Stand (raming) per 31/12/2021 |
18.643 |
De geraamde storting wordt gedaan voor de toekomstige uitgaven voor klimaatvriendelijke veehouderij. De middelen zijn overgeheveld vanuit de enveloppes klimaatvriendelijke producten, pilots en demo's op de aanvullende post van het Ministerie van Financiën.
Daarnaast is de geraamde onttrekking van begrotingsreserve landbouw gedaan ter dekking van de uitgaven voor de gewijzigde sloop- en ombouw-regeling voor de pelsdierhouderij.
Begrotingsreserve Borgstellingsfaciliteit |
|
Stand 1/1/2021 |
79.022 |
|
5.027 |
|
0 |
Stand (raming) per 31/12/2021 |
84.049 |
De begrotingsreserve Borgstellingsfaciliteit is bedoeld om de verliesdecla-raties te betalen. Deze verliesdeclaraties (als gevolg van faillissement) kunnen te zijner tijd voortkomen uit afgegeven garantstellingen op verstrekte kredieten waarmee innovatieve en duurzame investeringen in de landbouw en visserij worden gefaciliteerd. Deze begrotingsreserve is gelinkt aan de Borgstelling MKB-Landbouwkredieten (BL) en de modules die hieronder vallen. In de ontwerpbegroting 2021 er uit gegaan van een verwachte storting van € 3,6 mln.
Ten behoeve van de werkkapitaal regeling wordt nu € 1,4 mln aan de geraamde storting voor de begrotingsreserve borgstellingsfaciliteit toegevoegd. De werkkapitaallening is onderdeel van de totale investerings-financiering inzake het Omschakelprogramma (Kamerstuk 35334-163)
Begrotingsreserve Apurement |
|
Stand 1/1/2021 |
85.146 |
|
0 |
|
11.334 |
Stand (raming) per 31/12/2021 |
73.812 |
De reserve apurement is bestemd voor het betalen van financiële correcties die door de Europese Commissie worden opgelegd- als de uitvoering van het EU-beleid niet conform de gestelde voorschriften is. De geraamde onttrekking betreft ondermeer de EU correctie op genetically modified organism (GMO).
Risico voorziening jonge boeren |
|
Stand 1/1/2021 |
46.000 |
|
0 |
|
0 |
Stand (raming) per 31/12/2021 |
46.000 |
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid artikel 22 Natuur, visserij en gebiedsgericht werken (bedragen x € 1.000)
Omschrijving |
Vastgestelde begroting (1) |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoi Mutaties Miljoenennota |
re begroting (3) Overige mutaties 2esuppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) |
Verplichtingen |
676.407 |
691.185 |
428.713 |
|
1.074.643 |
Uitgaven |
674.973 |
626.889 |
|
|
574.434 |
Subsidies (regelingen) |
164.658 |
213.089 |
|
|
132.845 |
Vermaatschappelijking Natuur en Biodiversiteit |
1.061 |
2.635 |
0 |
0 |
2.635 |
Natuur en Biodiversiteit op land |
62.202 |
80.776 |
|
|
10.291 |
Beheer Kroondomeinen |
803 |
803 |
0 |
77 |
880 |
Duurzame visserij |
10.792 |
7.098 |
|
|
2.745 |
Regio Deals |
89.800 |
121.777 |
0 |
|
116.294 |
Leningen |
26.345 |
23.845 |
0 |
|
23.509 |
Leningen rente en aflossing |
26.345 |
23.845 |
0 |
|
23.509 |
Garanties |
0 |
0 |
324 |
0 |
324 |
Garantie Klimaatfonds |
0 |
0 |
324 |
0 |
324 |
Opdrachten |
445.436 |
350.896 |
62.937 |
|
371.764 |
Vermaatschappelijking Natuur en Biodiversiteit |
21.629 |
12.457 |
635 |
|
6.808 |
Natuur en Biodiversiteit op land |
313.455 |
242.710 |
66.039 |
|
277.987 |
Natuur en Biodiversiteit Grote Wateren |
10.732 |
13.650 |
|
|
11.468 |
Duurzame visserij |
6.495 |
5.878 |
|
|
1.374 |
Overige stelsel activiteiten |
4.492 |
4.003 |
92 |
1.256 |
5.351 |
Internationale Samenwerking |
3.715 |
3.552 |
35 |
|
1.759 |
Caribisch Nederland |
3.864 |
2.514 |
300 |
|
2.592 |
Klimaatimpuls Natuur en Biodiversiteit |
80.304 |
65.382 |
|
|
64.008 |
Regio Deals |
750 |
750 |
|
0 |
417 |
Bijdrage aan agentschappen |
9.076 |
9.076 |
194 |
346 |
9.616 |
Rijksrederij |
9.076 |
9.076 |
194 |
346 |
9.616 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
27.778 |
27.938 |
355 |
1.556 |
29.849 |
Staatsbosbeheer |
27.778 |
27.938 |
355 |
1.556 |
29.849 |
Bijdrage aan medeoverheden |
0 |
0 |
0 |
6 |
6 |
Caribisch Nederland |
0 |
0 |
0 |
6 |
6 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties |
1.680 |
2.045 |
0 |
0 |
2.045 |
Internationale Samenwerking |
1.680 |
2.045 |
0 |
0 |
2.045 |
Storting/onttrekking begrotingsreserve |
0 |
0 |
0 |
4.476 |
4476 |
Storting begrotingsreserve visserij |
0 |
0 |
0 |
4.476 |
4.476 |
Ontvangsten |
182.499 |
414.428 |
122.135 |
3.647 |
540.210 |
Landinrichtingsrente |
29.478 |
29.478 |
0 |
147 |
29.625 |
Verkoop gronden |
12.159 |
12.159 |
0 |
0 |
12.159 |
Overige ontvangsten natuur |
2.319 |
2.319 |
1.098 |
526 |
3.943 |
Duurzame visserij |
6.993 |
7.793 |
|
2.148 |
8.835 |
Onttrekkingen begrotingsreserves |
131.550 |
362.679 |
122.143 |
826 |
485.648 |
Het verplichtingen budget wordt met € 383,5 mln. verhoogd. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door verplichtingenschuiven, zoals bij het opdrachtenbudget van Natuur en biodiversiteit op land waarbij € 474,4 mln. wordt geschoven voor het meerjarig beschikken van middelen uit het Programma Natuur. Het benodigde verplichtingenbudget hiervoor schuift vanuit 2022 en 2023 naar 2021. Verder wordt het verplichtingenbudget voor de Regeling versneld natuurherstel in 2021 verlaagd ten behoeve van de middelen voor de 2e tranche van de Regeling die naar verwachting in 2022 zullen worden beschikt.
De totale uitgaven dalen met € 52,5 mln. Hieronder worden de diverse grote mutaties toegelicht.
Natuur en biodiversiteit op land
Het budget wordt met € 70,5 mln. verlaagd. Dit komt voornamelijk dooreen technische correctie van € 68,6 mln. dat van het subsidiebudget Natuur en biodiversiteit op land wordt overgeheveld naar het opdrachtenbudget van Natuur en biodiversiteit op land. Deze overheveling heeft te maken met het budget van de Regeling versneld natuurherstel. Daarnaast is er € 5,3 mln. van 2021 voor de Regeling versneld natuurherstel met een kasschuif doorgeschoven naar latere jaren.
Duurzame visserij
Het budget wordt verlaagd met € 4,4 mln. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een kasschuif van de nationale innovatiemiddelen visserij van € 5,9 mln. Daarnaast is het budget met € 1,9 mln. verhoogd omdat middelen voor een onderzoeksprogramma voor innovatie in de visserij door NWO niet het volledig zijn ingezet en teruggestort aan LNV.
Regiodeals
Het budget wordt met € 5,5 mln. verlaagd. Dit komt door de overheveling van geïnventariseerde compensabele BTW naar het BTW Compensatie-fonds (BCF) voor de laatste termijn van de Regio Deals 3e tranche en de laatste termijn van de deal Rotterdam Zuid.
Vermaatschappelijking natuur en biodiversiteit Het budget wordt verlaagd met € 5,5 mln. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat budget van € 4,8 mln. dat is gereserveerd voor de regeling voor PAS-melders naar verwachting niet in 2021 tot uitputting zal komen, door de openstelling van de regeling aan het einde van het jaar.
Natuur en biodiversiteit op land
Het budget wordt verhoogd met € 35,3 mln. Dit komt voornamelijk door de eerder genoemde technische correctie van € 68,6 mln. vanuit de het subsidiebudget naar het opdrachtenbudget van Natuur en biodiversiteit op land. Daarnaast wordt er een bedrag van € 18,0 mln. overgeheveld naar het Provinciefonds ten behoeve van de verhoging van de beheervergoeding vanuit het SNL van 75% naar 84% in het beheerjaar 2021. In het Programma Natuur is afgesproken dat het LNV de provincies voor deze verhoging compenseert. Verder is het budget met € 6,6 mln. verlaagd, wegens vertraging bij het Programma Natuur. Tot slot is er € 2,1 mln. overgeheveld naar het BTW-Compensatiefonds. De provincies kunnen compensabele BTW ten behoeve van het Programma Natuur verrekenen met het BTW-Compensatiefonds. Het restant bestaat uit allerlei kleinere mutaties, waaronder voor herstel Natura 2000-gebieden en NWO- onderzoek naar Klimaatrobuust natuurbeleid.
Duurzame visserij
Het budget wordt verlaagd met € 4,5 mln. Dit heeft te maken met onderuitputting, veroorzaakt door vertraging, op diverse uitvoeringskosten voor onder andere het Noordzeeakkoord. Ook wordt een deel van de middelen uit het Noordzeeakkoord in de begrotingsreserve visserij gestort om in latere jaren doelmatig te kunnen besteden. Daarnaast is er een correctie op en eerdere mutatie die het budget verder verlaagd met € 2,1 mln.
Storting begrotingsreserve visserij
De storting in de begrotingsreserve visserij wordt met € 4,5 mln. verhoogd. Dit komt voornamelijk door een verrekening van cofinanciering voor het EFMZV en het EMVAF van € 3,8 mln. De overige toename wordt verklaard door een storting van middelen voor de uitvoering van het Noordzeeakkoord. Door enkele vertragingen in de uitvoering kunnen niet alle middelen in 2021 uitgegeven worden. Zodra de uitgaven alsnog doorgang vinden kunnen de middelen weer aan de reserve worden onttrokken.
Onttrekking begrotingsreserve
De ontvangsten door onttrekking aan de begrotingsreserves nemen met € 123 mln. toe. Dit komt een onttrekking van € 112 mln. uit de begrotingsreserve stikstof die bedoeld is voor de natuurcompensatiebank. Daarnaast wordt er € 10 mln. uit de begrotingsreserve stikstof onttrokken voor het Omschakelprogramma. Tot slot is er een bedrag van € 0,8 mln. uit de begrotingsreserve visserij onttrokken voor het Nationaal Innovatieprogramma visserij.
Toelichting op de Begrotingsreserves
Begrotingsreserve Visserij |
|
Stand 1/1/2021 |
26.875 |
|
4.476 |
|
826 |
Stand (raming) per 31/12/2021 |
30.525 |
De geraamde storting betreft middelen die door meerdere departementen zijn opgehaald ten behoeve van het Noordzeeakkoord. Door enkele vertragingen kunnen niet alle middelen in 2021 uitgegeven worden. Mede omdat het middelen betreft die niet louter van LNV zijn en omdat de middelen in 2022 nog benodigd zijn heeft LNV voorgesteld om deze gelden te storten in de begrotingsreserve Visserij.
De geraamde onttrekking betreft de middelen voor het Nationaal Innovatieprogramma Visserij. Deze waren in de begrotingsreserve Visserij gestort om kosten in latere jaren te kunnen compenseren.
Begrotingsreserve stikstof
Stand 1/1/2021 484.811
-
+Geraamde storting 0
Stand 1/1/2021 |
484.811 |
|
484.811 |
Stand (raming) per 31/12/2021 |
0 |
Na 2021 zal de begrotingsreserve stikstof komen te vervallen. De resterende middelen worden daarom volledig aan de reserve onttrokken en zijn in 2021 gesaldeerd met de uitgaven op artikel 21 en artikel 22.
3.3 Artikel 23 Kennis en innovatie
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van |
beleid artikel x artikelnaam (bedragen x € 1.000) |
||||
Omschrijving |
Vastgestelde begroting (1) |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) Mutaties Miljoe- Overige mutaties nennota 2esuppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) |
|
Verplichtingen |
221.723 |
236.206 |
25.659 |
|
260.556 |
Uitgaven |
230.168 |
246.196 |
17.234 |
|
256.125 |
Subsidies (regelingen) |
113.309 |
120.226 |
18.001 |
|
133.369 |
Beleidsondersteunend onderzoek |
24.067 |
30.582 |
16.656 |
8.339 |
55.577 |
Missiegedreven topsectoren- en innovatiebeleid |
65.362 |
65.262 |
1.545 |
|
57.077 |
Kennisverspreiding en groen onderwijs |
23.880 |
24.382 |
|
|
20.715 |
Opdrachten |
14.359 |
19.404 |
|
|
14.578 |
Kennisontwikkeling en innovatie |
14.359 |
19.404 |
|
|
14.578 |
Bijdrage aan agentschappen |
6.612 |
14.092 |
|
|
11.988 |
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu |
6.612 |
14.092 |
|
|
11.988 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
95.888 |
92.474 |
2.382 |
1.334 |
96.190 |
Wageningen Research |
95.481 |
92.474 |
2.374 |
1.342 |
96.190 |
ZonMw |
407 |
0 |
8 |
|
0 |
Ontvangsten |
12.267 |
12.267 |
0 |
|
12.130 |
Kennisontwikkeling en innovatie |
12.267 |
12.267 |
0 |
|
12.130 |
Het totale verplichtingen budget stijgt met € 24,3 mln. als gevolg van toevoegingen uit andere begrotingsartikelen voor beleidsondersteunend onderzoek uitgevoerd door Wageningen Research. Ook was er een toevoeging van de loon- en prijsbijstelling € 4,4 mln.
De totale uitgaven stijgen met € 10 mln. De belangrijkste mutaties worden hieronder per categorie toegelicht.
Beleidsondersteunend onderzoek
Het budget voor beleidsondersteunend onderzoekt uitgevoerd door Wageningen Research stijgt met € 25 mln. Dit komt door een herverdeling van het budget Wageningen Research waarbij € 6 mln. voor projecten op het gebied van innovatie en onderzoek wordt toegevoegd uit andere budgetonderdelen Wageningen Research. Ook wordt € 19 mln. onderzoekbudget toegevoegd uit andere begrotingsonderdelen, waaronder € 4,7 mln. voor onderzoeken naar de integrale aanpak methaan en ammoniak via het dieren voerspoor, € 3,3 mln. voor onderzoek, monitoring en pilots programma Slim Landgebruik, € 2 mln. voor onderzoek naar stal en mestopslag, € 1,6 mln. voor onderzoek kas als energiebron en € 1,1 mln. voor het 6e actieprogramma nitraatrichtlijn.
Missiegedreven topsectoren- en innovatiebeleid
Het totale budget daalt met € 8,1 mln. Dit komt door een herverdeling van het budget Wageningen Research, waarbij € 6 mln. voor projecten op het gebied van innovatie en onderzoek wordt toegevoegd aan beleidsondersteunend onderzoek uitgevoerd door Wageningen Research. De overige
2,1 miljoen is besteed aan opdrachten onderzoek Kennis en Innovatie buiten Wageningen Research.
Kennisverspreiding en groen onderwijs
Het budget voor kennisverspreiding en groen onderwijs wordt met € 3,7 mln. verlaagd. Dit komt voornamelijk doordat € 3,2 mln. wordt overgeheveld naar OCW voor het programma Praktijkgericht onderzoek voor Voedsel en Groen. De overige daling wordt veroorzaakt door verschillende kleine mutaties.
Kennisontwikkeling en innovatie
Het budget wordt met € 4,8 mln. verlaagd. Hiervan wordt € 1,9 mln. overgeboekt naar IenW voor het Planbureau voor de Leefomgeving en € 1,4 miljoen naar OCW/NWO voor projecten Klimaatrobuust natuurbeleid, Online samenleving en Key enabling methologies. Tot slot wordt er € 1,4 mln. overgeboekt naar de categorie subsidies voor voedseleducatiepro-jecten.
Wageningen Research
Het totale budget voor Wageningen Research stijgt met € 3,7 mln. Dit komt voornamelijk door de sectorbijdrage High Containment Unit van € 1,5 mln. Daarnaast is er nog een toename van het budget met € 1,9 mln. door loonbijstellingen. Het restant kan worden verklaard door de som van verschillende kleinere mutaties.
3.4 Artikel 24 Uitvoering en toezicht
Budgettaire gevolgen van beleid art.24 (bedragen x € 1.000)
Omschrijving |
Vastgestelde |
Stand 1e |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire |
|
begroting (1) |
suppletoire begroting (2) |
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties 2esuppletoire begroting |
begroting (4)=(2+3) |
|
Verplichtingen |
416.635 |
452.732 |
19.386 |
8.543 |
480.661 |
Uitgaven |
416.555 |
452.652 |
19.252 |
8.543 |
480.447 |
Bijdrage aan agentschappen |
416.555 |
452.652 |
19.252 |
8.543 |
480.447 |
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit |
223.567 |
238.612 |
11.874 |
|
248.195 |
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland |
192.988 |
214.040 |
7.378 |
10.834 |
232.252 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
7.055 |
0 |
7.055 |
Agentschappen en overig |
0 |
0 |
7.055 |
0 |
7.055 |
Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit
De bijdrage aan de NVWA neemt per saldo met € 9,6 mln. toe. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een ontvangsten boeking van € 7.1 mln., vanwege een terugbetaling van het batig saldo in 2020. Dit is eerder met de NVWA is afgesproken. Het teveel betaalde voorschot aan de NVWA in relatie tot de onderuitputting 2020 op de urenomzet is met deze boeking verrekend via de agentschapsregeling. Naast deze terugbetaling wordt het overige deel verklaard door een saldo van verschillende kleinere mutaties en meerwerkopdrachten.
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
De bijdrage aan de RVO neemt per saldo met € 18,2 mln. toe. Dit wordt voor € 7,9 mln. veroorzaakt door de afhandeling van het fosfaatrechtenstelsel en het fosfaatreductieplan in 2021. Dit brengt voor RVO meerwerk met zich mee. Deze meerkosten zijn ontstaan als gevolg van bezwaar- en beroepszaken die nog worden afgehandeld. Daarnaast wordt de agentschapsbij-drage aangevuld met de uitvoeringskosten voor meerwerkopdrachten.
Het LNV opdrachtenpakket 2021 is uitgebreid met onder meer uitvoering voor regelingen voor COVID-19 steunmaatregelen (€ 3,0 mln.), uitbreiding van de SABE-regeling (€ 1,4 mln.), de regeling versneld natuurherstel (€ 1,7 mln.) en natuurcompensatiebank (€ 1,5 mln.). Tevens is de jaarlijkse loon-en prijsbijstelling (€ 3,1 mln.) toegevoegd.
Apparaatsuitgaven Kerndepartement (Bedragen x € 1.000)
Omschrijving Vastgestelde Stand 1e suppletoire Mutaties 2e suppletoire begroting (3) Stand 2e suppletoire
begroting (1) begroting (2) Mutaties Miljoe- Overige mutaties begroting (4)=(2+3)
nennota |
2esuppletoire begroting |
||||
Verplichtingen |
143.854 |
152.788 |
|
1.909 |
153.924 |
Uitgaven |
143.854 |
152.788 |
|
1.909 |
153.924 |
Personele uitgaven |
102.717 |
110.961 |
1.529 |
79 |
112.569 |
Eigen personeel |
95.729 |
102.388 |
1.340 |
|
102.094 |
Externe inhuur |
3.698 |
4.688 |
130 |
3.100 |
7.918 |
Overige personele uitgaven |
3.290 |
3.885 |
59 |
|
2.557 |
Materiële uitgaven |
41.137 |
41.827 |
|
1.830 |
41.355 |
ICT |
500 |
500 |
10 |
0 |
510 |
Bijdrage aan SSO's (exclusief DICTU) |
16.078 |
16.078 |
0 |
0 |
16.078 |
SSO DICTU |
16.137 |
17.615 |
217 |
1.005 |
18.837 |
Overige materiële uitgaven |
8.422 |
7.634 |
|
825 |
5.930 |
Ontvangsten |
2.793 |
2.793 |
0 |
0 |
2.793 |
Ontvangsten |
2.793 |
2.793 |
0 |
0 |
2.793 |
Het budget voor de personele uitgaven wordt per saldo verhoogd met € 1,6 mln. Dit is een saldo van diverse mutaties dat voornamelijk wordt beïnvloed door het toevoegen van het budget van € 3,5 mln. voor de landbouwraden die in dienst zijn van LNV. Dit wordt sinds 2020 niet langer via de RVO gedaan, maar rechtstreeks ten laste van het personeelsartikel van LNV gebracht.
4.2 Artikel 51 - Nog onverdeeld
Nog onverdeeld (Bedragen x € 1.000)
Omschrijving |
Vastgestelde Stand 1e suppletoire |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire |
||
begroting (1) |
begroting (2) |
Mutaties Miljoenennota |
Overige mutaties 2esuppletoire begroting |
begroting (4)=(2+3) |
|
Verplichtingen |
50.960 |
52.040 |
|
|
0 |
Uitgaven |
50.960 |
52.040 |
|
|
0 |
Prijsbijstelling |
0 |
27.927 |
|
0 |
0 |
Loonbijstelling |
0 |
13.661 |
|
0 |
0 |
Nog te verdelen |
50.960 |
10.452 |
|
|
0 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Dit artikel is een administratief begrotingstechnisch artikel. Dit betekent dat er geen daadwerkelijke uitgaven ten laste van artikel 51 worden gedaan. Vanuit dit artikel vinden overboekingen van loon- en prijsbijstellingen naar de loon- en prijsgevoelige artikelen binnen de begroting plaats. Ook worden er taakstellingen of extra middelen die nog niet aan de beleidsartikelen zijn toegevoegd op dit artikel geplaatst.
Het verlagen van het budget van € 52 mln. ten opzichte van de 1e suppletoire begroting is het saldo van verschillende mutaties. Het saldo bestaat voornamelijk uit de toedeling van de loon- en prijsbijstelling naar andere artikelen op de LNV-begroting van het artikel Nog Onverdeeld in 2021 (€ 42 mln.). Daarnaast betreft het toedeling van middelen naar andere artikelen op de LNV begroting, het betreft middelen ten behoeve van de uitvoering Toekomstvisie Gewasbescherming (€ 4 mln.), uitvoering nadeelcompen-satie pelsdierhouderijen (€ 2,4 mln.) en een afboeking van het budget voor de nertsenproblematiek (€ 2,1 mln.). Dit bedrag wordt in 2022 weer opgeboekt ten behoeve van het Basisregistratie Grootschalige Topografie.
5.1 Agentschapsparagraaf NVWA Toelichting
De agentschapsparagraaf is in deze Tweede suppletoire begroting niet van toepassing. Op basis van de regelgeving in de RBV moet er een agentschapsparagraaf worden gemaakt: "Indien de realisatie cumulatief 5%, of cumulatief €20mln, afwijkt van de begroting". De prognose van de NVWA is dat de afwijking voor de lasten op 2,2% en voor de baten op 2,3 % uitkomt. Onder deze percentages is een agentschapsparagraaf niet noodzakelijk.
6 De begroting van het Diergezondheidsfonds (DGF)
De begroting van het Diergezondheidsfonds (DGF) (bedragen x1.000)
Omschrijving |
Vastgestelde begroting (1) |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) Mutaties Miljoe- Overige mutaties nennota 2esuppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting (4)=(2+3) |
|
Verplichtingen |
34.329 |
42.869 |
0 |
3.623 |
46.492 |
Uitgaven |
34.329 |
42.869 |
0 |
3.623 |
46.492 |
Bewaking van dierziekten |
21.915 |
18.685 |
0 |
1.268 |
19.953 |
Bestrijding van dierziekten |
9.685 |
21.170 |
0 |
2.591 |
23.761 |
Overig |
2.729 |
3.014 |
0 |
|
2.778 |
Ontvangsten |
33.964 |
83.177 |
411 |
1.409 |
84.997 |
Ontvangsten LNV |
5.387 |
5.387 |
411 |
0 |
5.798 |
Ontvangsten sector |
20.177 |
20.177 |
0 |
3.692 |
23.869 |
Ontvangsten EU |
3.500 |
3.500 |
0 |
|
1.217 |
Bijdrage sector crisisreserve |
4.900 |
4.900 |
0 |
0 |
4.900 |
Saldo van de afgesloten rekeningen |
0 |
49.213 |
0 |
0 |
49.213 |
Toelichting op de uitgaven Opdrachten
Bestrijding van dierziekten
Voor de bestrijding zijn de verwachte uitgaven naar aanleiding van de uitbraak vogelgriep (HPAI) 2020/2021 verwerkt. De prognose houdt rekening met de uitbraken tot en met augustus 2021 en is verhoogd met € 2,6 mln.
Ontvangsten sector
In 2021 is vanuit de rundersector nog een bedrag van € 3,7 mln. ontvangen als gevolg van de afronding van de vorige convenantperiode.
Ontvangsten EU
Op de ingediende EU declaratie ten behoeve van het salmonellaprogramma 2020 is een sanctie opgelegd door de Europese Unie. Het programma is niet volledig conform de EU programmavereisten uitgevoerd. Dit heeft geleid tot een sanctie van € 2,3 mln. op het gedeclareerde bedrag. LNV zal deze korting compenseren. Er is nog geen rekening gehouden met een eventueel in 2021 te ontvangen EU-bijdrage in de kosten van de bestrijding van HPAI.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 35 975 XIV, nr. 2 25