Memorie van toelichting; 35944 Memorie van toelichting inzake Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2021 (Twaalfde incidentele suppletoire begroting) - Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2021 (Twaalfde incidentele suppletoire begroting) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 35944 - Twaalfde incidentele suppletoire begroting Volksgezondheid, Welzijn en Sport 2021 i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2021 (Twaalfde incidentele suppletoire begroting); Memorie van toelichting; 35944 Memorie van toelichting inzake Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2021 (Twaalfde incidentele suppletoire begroting) |
---|---|
Documentdatum | 15-10-2021 |
Publicatiedatum | 15-10-2021 |
Nummer | KST359442 |
Kenmerk | 35944, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2021
2022
35 944
Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2021 (Twaalfde incidentele suppletoire begroting)
A ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2021 wijzigingen aan te brengen in:
de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport;
Normaliter wordt nieuw beleid in uitvoering genomen nadat de Staten-Generaal de begrotingswet heeft geautoriseerd. Aangezien uitvoering van de spoedeisende maatregelen die in deze twaalfde incidentele suppletoire begroting zijn opgenomen in het belang van het Rijk zijn, en niet kan wachten tot formele autorisatie van beide Kamers der Staten-Generaal, zal het kabinet de uitvoering van de maatregelen starten. Hiermee wordt gehandeld conform artikel 2.27, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2016. Voor de indiening van deze incidentele suppletoire begroting is uw Kamer vooraf geïnformeerd via de brief Besluitvorming volgende stap maatregelen COVID-19 van 3 september 2021 (Kamerstukken II, 2020/21, 25285, nr. 1418) en de Stand van zaken brief COVID-19 van 14 september 2021 (Kamerstukken II, 2020/21, 25295 nr. 1422).
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
H.M. de Jonge
kst-35944-2 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2021
B Artikelgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen
Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige- en technische mutaties toegelicht worden vanaf € 2,5 miljoen of wanneer deze politiek relevant zijn.
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 1 Belangrijkste mutaties 12e incidentele suppletoire begroting 2021 (bedragen x € 1 mln.)
Maatregel |
Bedrag |
Bedrag |
Bedrag |
Bedrag |
Bedrag |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
|
|
|||||
|
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
452,4 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
18,5 |
0,0 |
0,0 |
||
|
0,0 |
0,0 |
0,0 |
||
Totaal A |
470,9 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
|||||
|
0,0 |
0,0 |
0,0 |
||
|
0,0 |
0,0 |
0,0 |
||
Totaal B |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Totaal A+B=C |
470,9 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
Tabel 2 Totaal COVID-19 gerelateerde uitgaven- en ontvangsten (bedragen x € 1 mln.)
Maatregel |
Bedrag |
Bedrag |
Bedrag |
Bedrag |
Bedrag |
20211 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
|
|
7 |
51 |
28 |
||
|
2.558 |
411 |
|||
|
191 |
162 |
|||
|
391 |
||||
|
22 |
||||
|
25 |
62 |
32 |
6 |
2 |
|
5.924 |
753 |
|||
|
1.985 |
623 |
400 |
||
|
1.024 |
12 |
1 |
||
|
96 |
||||
|
92 |
||||
|
513 |
51 |
5 |
4 |
|
Totaal A |
12.826 |
2.125 |
466 |
10 |
2 |
|
162 |
||||
|
100 |
29 |
|||
Totaal B |
261 |
29 |
0 |
0 |
0 |
Totaal A+B=C |
13.088 |
2.153 |
466 |
10 |
2 |
1 ISB1 Kamerstukken II 2020/21,35 678, nr. 1, ISB2 Kamerstukken II 2020/21,35 684, nr. 1, ISB3 Kamerstukken II 2020/21,35 703, nr. 1, ISB4 Kamerstukken II 2020/21,35 763, nr. 1, ISB6 Kamerstukken II 2020/21,35 815, nr. 1, ISB7 Kamerstukken II 2020/21,35 841, nr. 1, ISB8 Kamerstukken II 2020/21,35 854, nr. 1, ISB9 Kamerstukken II 2020/21,35 884, nr. 1, ISB10 Kamerstukken II 2020/21,35 895, nr. 1, ISB11 Kamerstukken II 2020/21,
35 906, nr. 1, ISB12 kamerstuknr. Volgt.
Bovenstaand overzicht geeft het totaal van alle COVID-19 gerelateerde uitgaven en ontvangsten op de VWS-begroting weer, zoals verwerkt in de relevante begrotingsstukken. Het betreft de corona gerelateerde mutaties zoals opgenomen in de eerste, tweede, derde, vierde, zesde1, zevende, achtste, negende, tiende, elfde en twaalfde incidentele suppletoire begroting 2021. Er is voor gekozen om een uitsplitsing te maken in begrotingsgefinancierde uitgaven en premiegefinancierde uitgaven en een totaaltelling.
1 De vijfde incidentele suppletoire begroting betreft een bijstelling vanwege kwijtschelden van publieke schulden n.a.v. Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK). Derhalve heeft deze vijfde incidentele suppletoire begroting geen invloed op de corona gerelateerde uitgaven op de VWS-begroting.
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting incl. NvW, amendementen en ISB's |
Mutaties 12e ISB |
Stand 12e ISB |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
Verplichtingen |
12.453.813 |
|
12.276.113 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
11.651.158 |
452.429 |
12.103.587 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan juridisch verplicht (percentage)
|
594.833 |
0 |
594.833 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
24.311 |
0 |
24.311 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
(Lokaal) gezondheidsbeleid |
23.943 |
0 |
23.943 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
368 |
0 |
368 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
3.663 |
0 |
3.663 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
(Lokaal) gezondheidsbeleid |
3.663 |
0 |
3.663 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
122.115 |
0 |
122.115 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit |
99.165 |
0 |
99.165 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed |
22.199 |
0 |
22.199 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
751 |
0 |
751 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
436.611 |
0 |
436.611 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ZonMw: programmering |
436.611 |
0 |
436.611 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
8.133 |
0 |
8.133 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Aanpak Gezondheidsachterstanden |
8.000 |
0 |
8.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
133 |
0 |
133 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
10.895.654 |
452.429 |
11.348.083 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
578.820 |
0 |
578.820 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ziektepreventie |
356.619 |
0 |
356.619 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bevolkingsonderzoeken |
152.156 |
0 |
152.156 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Vaccinaties |
70.045 |
0 |
70.045 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
8.262.598 |
452.429 |
8.715.027 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ziektepreventie |
8.262.598 |
452.429 |
8.715.027 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan agentschappen |
518.981 |
0 |
518.981 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra |
348.920 |
0 |
348.920 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
RIVM: Bevolkingsonderzoeken |
40.795 |
0 |
40.795 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
RIVM: Vaccinaties |
129.253 |
0 |
129.253 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
13 |
0 |
13 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan medeoverheden |
1.528.255 |
0 |
1.528.255 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
1.528.255 |
0 |
1.528.255 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
7.000 |
0 |
7.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
7.000 |
0 |
7.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
129.367 |
0 |
129.367 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
105.047 |
0 |
105.047 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Preventie van schadelijk middelengebruik |
18.726 |
0 |
18.726 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Gezonde leefstijl en gezond gewicht |
22.271 |
0 |
22.271 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Letselpreventie |
4.689 |
0 |
4.689 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bevordering van seksuele gezondheid |
58.473 |
0 |
58.473 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
888 |
0 |
888 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Vastgestelde begroting incl. NvW, amendementen en ISB's |
Mutaties 12e ISB |
Stand 12e ISB |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
Opdrachten |
8.029 |
0 |
8.029 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Gezondheidsbevordering |
8.029 |
0 |
8.029 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bij'dragen aan agentschappen |
1.452 |
0 |
1.452 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
1.452 |
0 |
1.452 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bij'dragen aan ZBO's/RWT's |
134 |
0 |
134 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
134 |
0 |
134 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
14.705 |
0 |
14.705 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift |
14.705 |
0 |
14.705 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
31.304 |
0 |
31.304 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
28.142 |
0 |
28.142 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Abortusklinieken |
17.881 |
0 |
17.881 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medische Ethiek |
10.261 |
0 |
10.261 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
688 |
0 |
688 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Medische Ethiek |
688 |
0 |
688 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
2.474 |
0 |
2.474 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek |
2.474 |
0 |
2.474 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
74.603 |
0 |
74.603 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
74.603 |
0 |
74.603 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten
Brede inzet coronatoegangsbewijzen
Om een open house constructie te starten via Stichting Open Nederland is in de elfde incidentele suppletoire begroting 2021 de verplichtingenruimte op artikel 1 opgehoogd met € 630,1 miljoen voor het Testen voor Toegang. Het kasbeslag van deze verplichting volgt uit het besluit dat is gecommuniceerd op 3 september jl. in de brief Besluitvorming volgende stap maatregelen COVID-19 (Kamerstukken II, 2020/21, 25295 nr. 1418) en de stand van zaken brief COVID-19 van 14 september jl. (Kamerstukken II 2020/21, 25295, nr. 1422) en wordt bij deze twaalfde incidentele suppletoire begroting verwerkt. Als gevolg van de lagere prijzen per test in de open house constructie en een dubbeltelling voor de maand oktober is het kasbeslag lager dan de destijds opgenomen verplichting van € 630,1 miljoen. Daarmee samenhangend vindt er ook een correctie plaats op de verplichtingenstand met een bedrag van € 177,7 miljoen. De uitgaven en verplichtingen voor de open house constructie via de Stichting Open Nederland is daarmee € 452,5 miljoen.
3.4 Artikel 4 Zorgbreed beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting incl. NvW, amendementen en ISB's |
Mutaties 12e ISB |
Stand 12e ISB |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
Verplichtingen |
1.991.640 |
18.489 |
2.010.129 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
2.465.693 |
18.489 |
2.484.182 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan juridisch verplicht (percentage) |
||||||||
|
||||||||
zorg |
69.699 |
0 |
69.699 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
35.760 |
0 |
35.760 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Patiënten- en gehandicaptenorganisaties |
17.000 |
0 |
17.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Transparantie van zorg |
18.610 |
0 |
18.610 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
150 |
0 |
150 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
27.326 |
0 |
27.326 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ondersteuning cliëntorganisaties |
4.000 |
0 |
4.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Transparantie van zorg |
2.935 |
0 |
2.935 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
20.391 |
0 |
20.391 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
6.613 |
0 |
6.613 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CIBG |
6.613 |
0 |
6.613 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
||||||||
en arbeidsmarkt |
1.790.419 |
0 |
1.790.419 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
1.767.092 |
0 |
1.767.092 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opleidingen, beroepenstructuur en |
||||||||
arbeidsmarkt |
1.767.092 |
0 |
1.767.092 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
8.774 |
0 |
8.774 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opleidingen, beroepenstructuur en |
||||||||
arbeidsmarkt |
8.774 |
0 |
8.774 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
14.553 |
0 |
14.553 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CIBG |
14.553 |
0 |
14.553 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ZiNL |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan (inter)nationale |
||||||||
organisaties |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
136.682 |
0 |
136.682 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
47.667 |
0 |
47.667 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Informatiebeleid |
18.404 |
0 |
18.404 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Maatschappelijke diensttijd |
19.256 |
0 |
19.256 |
|||||
Overige |
10.007 |
0 |
10.007 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
50.781 |
0 |
50.781 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Informatiebeleid |
49.178 |
0 |
49.178 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
6.905 |
0 |
6.905 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
38.234 |
0 |
38.234 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Informatiebeleid |
38.234 |
0 |
38.234 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
254.319 |
0 |
254.319 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
550 |
0 |
550 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Programma's Zorgstelsel |
550 |
0 |
550 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
1.823 |
0 |
1.823 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Programma's Zorgstelsel |
1.275 |
0 |
1.275 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
548 |
0 |
548 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Vastgestelde begroting incl. NvW, amendementen en ISB's |
Mutaties 12e ISB |
Stand 12e ISB |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
Mutatie 2026 |
|
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
251.946 |
0 |
251.946 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CAK |
117.547 |
0 |
117.547 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
NZa |
63.116 |
0 |
63.116 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zorginstituut Nederland |
68.636 |
0 |
68.636 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CSZ |
1.900 |
0 |
1.900 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
747 |
0 |
747 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan andere begrotings- |
||||||||
hoofdstukken |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
EZK: ACM |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
||||||||
Caribisch Nederland |
214.574 |
18.489 |
233.063 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
3.548 |
0 |
3.548 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zorg en Welzijn |
3.548 |
0 |
3.548 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bekostiging |
206.773 |
18.489 |
225.262 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zorg en Welzijn |
206.773 |
18.489 |
225.262 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
4.253 |
0 |
4.253 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
4.253 |
0 |
4.253 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
11.153 |
0 |
11.153 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Wanbetalers en onverzekerden |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
11.153 |
0 |
11.153 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bekostiging
Voor de COVID-19-gerelateerde zorg binnen het Caribische deel van het Koninkrijk is in 2021 een aanvullend incidenteel budget van € 18,5 miljoen beschikbaar gesteld.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 35 944, nr. 2 7