Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor het jaar 2021 (Negende incidentele suppletoire begroting inzake diverse steunmaatregelen COVID-19 en nieuwe verlenging waardevermeerderingsregeling) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 35937 - Negende incidentele suppletoire begroting EZK 2021 (steunmaatregelen COVID-19 en verlenging waardevermeerderingsregeling) i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor het jaar 2021 (Negende incidentele suppletoire begroting inzake diverse steunmaatregelen COVID-19 en nieuwe verlenging waardevermeerderingsregeling); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 12-10-2021 |
Publicatiedatum | 12-10-2021 |
Nummer | KST359372 |
Kenmerk | 35937, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2021
2022
35 937
Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor het jaar 2021 (Negende incidentele suppletoire begroting inzake diverse steunmaatregelen COVID-19 en nieuwe verlenging waardevermeerderingsregeling)
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2021 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Normaliter wordt nieuw beleid in uitvoering genomen nadat de Staten-Generaal de begrotingswet heeft geautoriseerd. Aangezien uitvoering van de spoedeisende maatregelen betreffende de VLN, TVL, de Tijdelijke subsidieregeling continuïteit bruine vloot en de waardevermeerderingsre-geling, die in deze negende incidentele suppletoire begroting zijn opgenomen in het belang van het Rijk zijn, niet kan wachten tot formele autorisatie van beide Kamers der Staten-Generaal, zal het kabinet de uitvoering van de maatregelen starten. Hiermee wordt gehandeld conform lid 2 van artikel 2.27 van de Comptabiliteitswet 2016.
Voor de spoedeisende karakter van de bovengenoemde maatregelen en het verwerken daarvan in deze negende incidentele suppletoire begroting is uw Kamer vooraf geïnformeerd via de volgende Kamerbrieven:
-
-Kamerbrief Steun aan door nachtsluiting getroffen horecabedrijven van 24 september 2021;
-
-Kamerbrief Aanvullingen op het economisch steun- en herstelpakket van 12 maart 2021 (Kamerstuk 35 420, nr. 248);
-
-Kamerbrief Uitbreiding steun- en herstelpakket van 21 januari 2021 (Kamerstuk 35 420, nr. 217);
-
-Kamerbrief Nieuwe verlenging waardevermeerderingsregeling van 8 oktober 2021.
kst-35937-2 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2021
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
S.A. Blok
Voor wat betreft het toelichten van significanteverschillen in de uitgaven, ontvangsten en verplichtingen zijn de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
< 50 |
1 |
2 |
=> 50 en < 200 |
2 |
4 |
=> 200 < 1.000 |
5 |
10 |
=> 1.000 |
10 |
20 |
In sommige gevallen, waar politiek relevant, worden ook posten toegelicht beneden deze ondergrenzen.
2.1 Beleidsartikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei
Tabel 1 Budgettaire gevolgen van beleid negende incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerpbegroting 2021 incl. NvW, amendementen en ISB's1 |
Stand 1e supple-toire begroting incl. amendement en ISB2 |
Mutaties 9eISB |
Stand 9e ISB |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
|
Verplichtingen |
13.443.665 |
16.067.773 |
1.107.000 |
17.174.773 |
60.000 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
9.184.762 |
11.380.941 |
|
9.962.941 |
140.000 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies (regelingen) |
7.459.235 |
9.487.775 |
|
8.069.775 |
140.000 |
0 |
0 |
0 |
MKB-Innovatiestimulering |
||||||||
Topsectoren (MIT) |
41.217 |
31.986 |
31.986 |
|||||
Eurostars |
18.000 |
18.734 |
18.734 |
|||||
Bevorderen ondernemerschap |
16.590 |
19.593 |
19.593 |
|||||
Cofinanciering EFRO i |
25.590 |
25.563 |
25.563 |
|||||
Bijdrage aan ROM's |
7.330 |
7.415 |
7.415 |
|||||
Verduurzaming industrie |
36.264 |
12.288 |
12.288 |
|||||
Startup beleid |
18.300 |
16.063 |
16.063 |
|||||
Urgendamaatregelen Industrie |
59.500 |
86.500 |
86.500 |
|||||
Invest-Nl |
10.582 |
10.582 |
10.582 |
|||||
Noodloket (TOGS) |
1.600 |
1.600 |
1.600 |
|||||
Qredits |
70.000 |
0 |
0 |
|||||
Tegemoetkoming vaste lasten |
6.562.000 |
8.655.000 |
|
7.187.000 |
80.000 |
|||
Tegemoetkoming vaste lasten |
||||||||
Caribisch Nederland |
19.300 |
29.300 |
29.300 |
|||||
Omscholing naar tekortsectoren |
37.500 |
37.500 |
37.500 |
|||||
Tegemoetkoming vaste lasten |
||||||||
Startersregeling |
180.000 |
90.000 |
|
20.000 |
||||
Infrastructuur duurzame industrie |
||||||||
(PIDI) |
0 |
11.645 |
11.645 |
|||||
Herstructurering winkelgebieden |
0 |
9.000 |
9.000 |
|||||
R&D mobiliteitssectoren |
30.000 |
30.000 |
30.000 |
|||||
TRSEC |
325.000 |
380.000 |
380.000 |
|||||
NGF - project AiNed |
0 |
4.400 |
4.400 |
Stand ontwerpbegroting 2021 incl. NvW, amendementen en ISB's1 |
Stand 1e supple-toire begroting incl. amendement en ISB2 |
Mutaties 9eISB |
Stand 9e ISB |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
|
NGF - project RegMed XB |
0 |
2.300 |
2.300 |
|||||
NGF - project kwantumDeltaNL |
0 |
5.400 |
5.400 |
|||||
Vaste lasten nachtsluiting |
0 |
0 |
120.000 |
120.000 |
60.000 |
|||
Overig |
462 |
2.906 |
2.906 |
|||||
Leningen |
560.000 |
655.000 |
0 |
655.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bedrijfssteun |
560.000 |
565.000 |
565.000 |
|||||
Qredits |
0 |
90.000 |
90.000 |
|||||
Garanties |
307.740 |
332.740 |
0 |
332.740 |
0 |
0 |
0 |
0 |
BMKB |
37.523 |
37.523 |
37.523 |
|||||
Groeifaciliteit |
8.472 |
58.472 |
58.472 |
|||||
Garantie Ondernemersfinanciering |
11.745 |
11.745 |
11.745 |
|||||
Garantie Ondernemersfinanciering |
||||||||
Corona |
250.000 |
225.000 |
225.000 |
|||||
Opdrachten |
10.998 |
10.440 |
0 |
10.440 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Onderzoek en opdrachten |
3.766 |
3.931 |
3.931 |
|||||
Caribisch Nederland |
1.296 |
1.196 |
1.196 |
|||||
Regeldruk |
2.271 |
2.271 |
2.271 |
|||||
Regiekosten regionale functie |
665 |
498 |
498 |
|||||
Small Business Innovation |
||||||||
Research |
3.000 |
2544 |
2.544 |
|||||
Bijdrage aan agentschappen |
112.849 |
161.885 |
0 |
161.885 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage RVO.nl |
112.318 |
161.354 |
161.354 |
|||||
Bijdrage Agentschap Telecom |
531 |
531 |
531 |
|||||
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
327.190 |
338.614 |
0 |
338.614 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan TNO |
178.216 |
188.434 |
188.434 |
|||||
Kamer van Koophandel |
123.498 |
124.704 |
124.704 |
|||||
Bijdrage aan NWO-TTW |
25.476 |
25.476 |
25.476 |
|||||
Bijdrage aan medeoverheden |
0 |
9.231 |
0 |
9.231 |
0 |
0 |
0 |
0 |
MKB Innovatiestimulering |
||||||||
Topsectoren (MIT) |
0 |
9.231 |
9.231 |
|||||
Bijdrage aan (inter-)nationale |
||||||||
organisaties |
405.600 |
385.256 |
0 |
385.256 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Internationaal Innoveren |
51.986 |
42.904 |
42.904 |
|||||
PPS toeslag |
169.147 |
170.257 |
170.257 |
|||||
TO2 (excl. TNO) |
59.682 |
60.178 |
60.178 |
|||||
Topsectoren overig |
15.793 |
15.862 |
15.862 |
|||||
Ruimtevaart (ESA) |
72.104 |
72.104 |
72.104 |
|||||
Bijdrage NBTC |
9.239 |
9.239 |
9.239 |
|||||
Overige bijdragen aan organisaties |
5.649 |
5.962 |
5.962 |
|||||
Economische ontwikkeling en |
||||||||
technologie |
10.000 |
8.750 |
8.750 |
|||||
EU-cofinanciering JTF |
12.000 |
0 |
0 |
|||||
Storting/onttrekking begrotingsre- |
||||||||
serve |
1.150 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Storting reserve BMKB |
1.150 |
0 |
0 |
|||||
Ontvangsten |
157.738 |
268.963 |
0 |
268.963 |
0 |
0 |
0 |
0 |
BMKB |
33.000 |
33.000 |
33.000 |
|||||
Onttrekking reserve BMKB |
0 |
1.882 |
1.882 |
|||||
Onttrekking reserve Klein Krediet |
||||||||
Corona |
0 |
100.000 |
100.000 |
|||||
Groeifaciliteit |
8.000 |
8.000 |
8.000 |
|||||
Garantie Ondernemingsfinancie- |
||||||||
ring |
13.000 |
13.000 |
13.000 |
|||||
Luchtvaartkredietfaciliteit |
5.912 |
5.912 |
5.912 |
|||||
Rijksoctrooiwet |
37.887 |
38.583 |
38.583 |
|||||
Eurostars |
5.094 |
5.095 |
5.095 |
Stand ontwerp begroting 2021 incl. NvW, amendementen en ISB's1 |
Stand 1e supple-toire begroting incl. amendement en ISB2 |
Mutaties 9eISB |
Stand 9e ISB |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
|
Joint Strike Fighter Diverse ontvangsten Bedrijfssteun |
8.000 2.845 44.000 |
8.000 6.491 49.000 |
8.000 6.491 49.000 |
|||||
1 Kamerstuk 35 677, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 685, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 723, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 747, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 780, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 792, nr. 1 en 2 en Kamerstuk 35 805, nr. 1 en 2. 2 Kamerstuk 35 894, nr. 1 en 2. |
Tabel 2 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000) |
||||||||
Stand ontwerpbegroting 2021 incl. NvW, amendementen en ISB's1 |
Stand 1e supple-toire begroting incl. amendement en ISB2 |
Mutaties 9eISB |
Stand 9e ISB |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
|
Verplichtingen |
13.443.665 |
16.067.773 |
1.107.000 |
17.174.773 |
60.000 |
0 |
0 |
0 |
waarvan garantieverplichtingen |
4.335.000 |
4.352.400 |
4.352.400 |
|||||
waarvan overige verplichtingen |
9.108.665 |
11.715.373 |
1.107.000 |
12.822.373 |
60.000 |
1 Kamerstuk 35 677, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 685, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 723, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 747, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 780, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 792, nr. 1 en 2 en Kamerstuk 35 805, nr. 1 en 2.
2 Kamerstuk 35 894, nr. 1 en 2.
Het juridisch verplichte deel van het uitgavenbudget is 70%. Van de 30% budgetflexibele ruimte heeft 25 procentpunt betrekking op de TVL waarvoor nog verplichtingen zullen worden aangegaan in 2021.
Toelichting
In deze incidentele suppletoire begroting wordt het parlement om autorisatie verzocht voor het aangaan van verplichtingen en doen van uitgaven voor onderstaande regelingen.
Tegemoetkoming Vaste Lasten COVID-19 (TVL)
Het kasbudget voor de TVL wordt voor 2021 verlaagd met € 1,5 mld in verband met een lager beroep op de regeling dan geraamd. Dit is het gevolg van de verbeterde economische situatie ten gevolge van de versoepeling van de beperkende maatregelen. Het kasbudget voor 2022 wordt verhoogd met € 80 mln, in verband met verwachte nabetalingen bij subsidievaststellingen. Dit bedrag wordt in een nota van wijziging op de ontwerpbegroting 2022 ter autorisatie aan het parlement voorgelegd.
Het verplichtingenbudget voor 2021 wordt verhoogd met € 1,0 mld. Het huidige verplichtingenbudget voor de TVL is gebaseerd op het door de ondernemers in de subsidieaanvraag geraamde omzetverlies. Het administratief vast te leggen verplichtingenbedrag zal naar verwachting circa € 1 mld hoger uitvallen dan het huidige verplichtingenbudget, omdat bij de vast te leggen verplichtingen rekening wordt gehouden met de eventuele maximale subsidieverlening bij 100% omzetverlies. Daarnaast wordt het budget voor de Tijdelijke subsidieregeling conti-nuiteit bruine vloot, op basis van het beroep op deze regeling, verhoogd van € 8 naar € 10 mln.
Tegemoetkoming Vaste Lasten startende ondernemingen
Het budget van deze regeling is met € 70 mln verlaagd in verband met een lager dan verwacht beroep op de regeling, ondanks uitgebreide communicatie om de regeling bij de doelgroep onder de aandacht te brengen.
Subsidieregeling Vaste Lasten voor onder andere Nachtsluiting (VLN)
Het budget voor de VLN zoals vermeld in de Kamerbrief Steun aan door nachtsluiting getroffen horecabedrijven van 24 september jl. bedraagt € 180 mln, waarvan € 120 mln wordt geraamd in 2021 en € 60 mln in 2022. Het verplichtingenbudget bedraagt in totaal € 240 mln. Dit hogere bedrag houdt verband met het feit dat verplichtingen op basis van 100% omzetderving worden vastgelegd. De voor 2022 opgenomen budgetten zullen door middel van een nota van wijziging op de ontwerpbegroting 2022 ter autorisatie aan het parlement worden voorgelegd.
Het kabinet monitort voortdurend hoe het pakket van generieke crisismaatregelen voor diverse economische actoren uitwerkt en of het pakket nog adequaat is. Als de uitgaven hoger uitvallen dan de huidige ramingen dan zal dit generaal worden gecompenseerd. Bij onderuitputting na definitieve beëindiging van de crisismaatregelen vloeien de middelen terug naar het algemene beeld.
2.2 Beleidsartikel 5 Een veilig Groningen met perspectief
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid negende incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerpbegroting 2021 incl. NvW, amendementen en ISB's |
Stand 1e supple-toire begroting incl. amendement en ISB |
Mutaties 9eISB |
Stand 9e ISB |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
|
Verplichtingen |
722.013 |
1.398.303 |
60.000 |
1.458.303 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
722.013 |
1.408.293 |
60.000 |
1.468.293 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies (regelingen) |
21.756 |
73.289 |
60.000 |
133.289 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Verduurzamingsopgave uit |
||||||||
aardgasbaten |
21.653 |
73.186 |
60.000 |
133.186 |
||||
Geestelijke bijstand |
103 |
103 |
103 |
|||||
Inkomensoverdrachten |
545.000 |
1.040.000 |
0 |
1.040.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Schadevergoedingen |
200.000 |
425.000 |
425.000 |
|||||
Vergoeding waardedaling |
||||||||
Groningen |
245.000 |
515.000 |
515.000 |
|||||
Vergoeding immateriële schade |
||||||||
Groningen |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
|||||
Vermogensverschaffing/- |
||||||||
onttrekking |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kapitaalinjectie EBN |
0 |
0 |
0 |
|||||
Opdrachten |
2.380 |
3.622 |
0 |
3.622 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Werkbudget |
2.380 |
2.122 |
2.122 |
|||||
Versterken |
0 |
1.500 |
1.500 |
Stand ontwerpbegroting 2021 incl. NvW, amendementen en ISB's |
Stand 1e supple-toire begroting incl. amendement en ISB |
Mutaties 9eISB |
Stand 9e ISB |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
|
Bijdrage aan agentschappen |
152.877 |
284.332 |
0 |
284.332 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan RVO.nl |
152.877 |
282.332 |
282.332 |
|||||
Instituut Mijnbouwschade |
||||||||
Groningen |
0 |
2.000 |
2.000 |
|||||
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
0 |
1.050 |
0 |
1.050 |
0 |
0 |
0 |
0 |
TNO publieke SDRA |
0 |
1.050 |
1.050 |
|||||
Bijdrage aan (internationale) |
||||||||
organisaties |
0 |
6.000 |
0 |
6.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Organisatie- en programmabudget |
||||||||
ACVG |
0 |
3.000 |
3.000 |
|||||
Bijdrage Commissie Bijzondere |
||||||||
Situaties |
0 |
3.000 |
3.000 |
|||||
Ontvangsten |
774.000 |
1.520.876 |
0 |
1.520.876 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Schadevergoedingen |
200.000 |
550.376 |
550.376 |
|||||
Uitvoeringskosten Schade |
150.000 |
268.200 |
268.200 |
|||||
Dividenduitkering EBN |
0 |
0 |
0 |
|||||
Dividenduitkering GasTerra |
4.000 |
4.000 |
4.000 |
|||||
Mijnbouwwet |
75.000 |
55.000 |
55.000 |
|||||
Vergoeding waardedaling |
||||||||
Groningen |
245.000 |
565.750 |
565.750 |
|||||
Vergoeding immateriële schade |
||||||||
Groningen |
100.000 |
75.000 |
75.000 |
|||||
Ontvangsten publieke SDRA |
0 |
1050 |
1.050 |
|||||
Versterken |
0 |
1500 |
1.500 |
Tabel 4 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen x € 1.000) |
||||||||
Stand ontwerpbegroting 2021 incl. NvW, amendementen en ISB's |
Stand 1e supple-toire begroting incl. amendement en ISB |
Mutaties 9eISB |
Stand 9e ISB |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
|
Verplichtingen |
722.013 |
1.398.303 |
60.000 |
1.458.303 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan garantieverplichtingen |
0 |
0 |
0 |
0 |
||||
waarvan overige verplichtingen |
722.013 |
1.398.303 |
60.000 |
1.458.303 |
Het percentage juridisch verplicht (het deel van het beschikbare budget waarop al juridische verplichtingen rusten) voor artikel 5 is 96%. Voor de waardevermeerderingsregeling (verduurzamingsopgave uit de aardgasbaten) is dit 55%. Van de 45% budgetflexibele ruimte heeft 100% betrekking op de verhoging van het budget met € 60 mln.
Verplichtingen en uitgaven Subsidies
Waardevermeerderingsregeling
Het demissionaire kabinet heeft besloten om het budget van de waardevermeerderingsregeling met € 60 mln te verhogen. Deze verhoging wordt voor € 58 mln gedekt uit de risicoreservering Groningen op de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën en voor € 2 mln uit de EZK-begroting. Hiermee wordt de verlenging van de regeling naar verwachting gefinancierd tot 1 april 2022, de juridische looptijd van de regeling. Het volledige bedrag wordt in 2021 bevoorschot aan de uitvoerder Samenwerkingsverband Noord Nederland (SNN). Deze verlenging is aangekondigd in de brief Nieuwe verlenging waardevermeerderingsregeling van 8 oktober 2021.
3.1 Artikel 40 Apparaat Kerndepartement
Tabel 5 Apparaatsuitgaven Kerndepartement negende incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerpbegroting 2021 incl. NvW, amendementen en ISB's |
Stand 1e supple-toire begroting incl. amendement en ISB |
Mutaties 9eISB |
Stand 9e ISB |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
|
Verplichtingen |
286.313 |
297.871 |
|
295.871 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
286.313 |
297.871 |
|
295.871 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Personele uitgaven |
197.549 |
203.967 |
|
201.967 |
0 |
0 |
0 |
0 |
eigen personeel |
171.294 |
180.536 |
180.536 |
|||||
inhuur externen |
10.293 |
11.036 |
11.036 |
|||||
overige personele uitgaven |
15.962 |
12.395 |
|
10.395 |
||||
Materiële uitgaven |
88.764 |
93.904 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ICT |
14.998 |
13.228 |
13.228 |
|||||
bijdrage aan SSO's |
14.066 |
14.066 |
14.066 |
|||||
DICTU |
21.147 |
21.147 |
21.147 |
|||||
overige materiële uitgaven |
38.553 |
45.463 |
45.463 |
|||||
Ontvangsten |
24.992 |
24.992 |
0 |
24.992 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ACM |
17.589 |
17.589 |
17.589 |
|||||
SoDM |
3.150 |
3.150 |
3.150 |
|||||
CPB |
1.643 |
1.643 |
1.643 |
|||||
kerndepartement |
2.610 |
2.610 |
2.610 |
Toelichting op de verplichtingen en uitgaven
Uit de voorlopige prognoses van de uitputting blijkt dat er € 2 mln minder apparaatsuitgaven nodig zullen zijn in het EZK-concern. Deze € 2 mln wordt daarom ingezet ter dekking van de verlenging van de waardever-meerderingsregeling.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 35 937, nr. 2 8