Memorie van toelichting - Vaststelling van de begrotingsstaat van de Staten-Generaal (IIA) voor het jaar 2022 - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 35925 IIA - Vaststelling begroting Staten-Generaal 2022 i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Vaststelling van de begrotingsstaat van de Staten-Generaal (IIA) voor het jaar 2022; Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 21-09-2021 |
Publicatiedatum | 21-09-2021 |
Nummer | KST35925IIA2 |
Kenmerk | 35925 IIA, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2021
2022
35 925 IIA
Vaststelling van de begrotingsstaat van de Staten-Generaal (IIA) voor het jaar 2022
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
INHOUDSOPGAVE
Geraamde uitgaven en ontvangsten 3
2.1 Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer 7
2.2 Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden
2.3 Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer 11
2.4 Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer 14
3.1 Artikel 10. Nog onverdeeld 16
Bijlage 1: Verdiepingshoofdstuk 17
GERAAMDE UITGAVEN EN ONTVANGSTEN
Figuur 1 Geraamde uitgaven verdeeld over beleidsartikelen en niet-beleidsartikelen (bedragen x € 1 mln.). Totaal € 184.169.000,
-
1.Wetgeving en controle EK
-
2.Uitgaven t.b.v. (oud) leden Tweede
Kamer
-
3.Wetgeving/controle TK
-
4.Wetgeving/controle EK en TK
-
10.Nog onverdeeld 0,0
0 25 50 75 100 125 150
Figuur 2 Geraamde ontvangsten verdeeld over beleidsartikelen en niet-beleidsartikelen (bedragen x € 1 mln.). Totaal € 3.865.000,
-
1.Wetgeving en controle EK
-
2.Uitgaven t.b.v. (oud) leden Tweede
Kamer
-
3.Wetgeving/controle TK
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld.
Het wetsvoorstel strekt ertoe om de onderhavige begrotingsstaat voor het aangegeven jaar vast te stellen.
Alle voor dit jaar vastgestelde begrotingswetten tezamen vormen de Rijksbegroting voor dat jaar. Een toelichting bij de Rijksbegroting als geheel is opgenomen in de Miljoenennota.
Met de vaststelling van dit wetsartikel worden de uitgaven, verplichtingen en de ontvangsten vastgesteld. De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zogenoemde begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
K.H. Ollongren
Voor u ligt de begroting 2022 van de Staten-Generaal (IIA).
Groeiparagraaf
Ten opzichte van de begroting 2021 zijn geen wijzigingen voorzien. Coronamaatregelen
De extracomptabele tabel overzicht coronamaatregelen is niet opgenomen. Vanuit de begroting van de Staten-Generaal (IIA) zijn geen coronagerela-teerde uitgaven gedaan.
Een College dient, conform artikel 2.1 lid 7 van de Comptabiliteitswet 2016 betreffende een niet-departementale begroting, enkel haar taken en bedrijfsvoering weer te geven. Derhalve bevat deze niet-departementale begroting - in vergelijking met departementale begrotingen waarbij wel een weergave van het beleid wordt opgenomen - geen beleidsagenda.
Deze begroting is opgebouwd uit de volgende beleidsartikelen:
-
-Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer
-
-Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer
-
-Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer
-
-Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
Een beleidsartikel is opgebouwd uit de volgende elementen:
-
A.Algemene doelstelling
-
B.Rol en verantwoordelijkheid
-
C.Beleidswijzigingen
-
D.Tabel budgettaire gevolgen van beleid
-
E.Toelichting op de instrumenten
In de tabellen budgettaire gevolgen van beleid is geen informatie opgenomen over de budgetflexibiliteit, omdat het grotendeels apparaats-uitgaven betreft.
De begroting bevat het volgende niet-beleidsartikel:
-
-Artikel 10. Nog onverdeeld
De begroting IIA valt onder de niet-departementale begrotingen. Vanwege een afwijkend regime kent deze begroting geen centraal apparaatsartikel.
Bijlage 1 bevat de verdiepingsbijlage voor de Staten-Generaal. Het uitgangspunt is om daar de beleidsmatige en technische mutaties toe te lichten die groter zijn dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften 2021 (RBV 2021) is opgenomen, de staffel, te weten:
Tabel 1 Ondergrenzen op basis van RBV 2021 |
||
Begrotingsartikel |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € mln.) |
Technische mutaties (ondergrens in € mln.) |
|
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven 4 mln. Ontvangsten 2 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 1 mln. |
De Eerste Kamer vormt samen met de Tweede Kamer de Staten-Generaal. De voorzitter van de Eerste Kamer is ook de voorzitter van de Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal, zoals de vergadering op Prinsjesdag waarin de koning de troonrede voorleest.
De kerntaken van de Eerste Kamer zijn het toetsen van voorgenomen wetgeving als medewetgever en het controleren van het regeringsbeleid.
De Eerste Kamer heeft als doel goede wetgeving en controle tot stand brengen. Dit vertaalt zich in:
-
-deugdelijke toetsing van de kwaliteit, de uitvoerbaarheid en de handhaafbaarheid van nationale en Europese ontwerpwet- en regelgeving;
-
-adequate controle van het Nederlandse regeringsbeleid;
-
-transparantie over de uitoefening van haar eigen taken en bevoegdheden en de uitvoering daarvan, en toereikende voorzieningen in een effectieve en efficiënte ondersteunende organisatie: de griffie;
-
-De Eerste Kamer vormt de voorlaatste schakel in de keten van het wetgevingsproces. Na aanvaarding door de Eerste Kamer bekrachtigt het staatshoofd wet- en regelgeving.;
-
-De controle op het regeringsbeleid gebeurt in interactie met de regering. De Eerste Kamer is betrokken bij de voorbereiding van zowel nationale als Europese wetgevings- en beleidsvoorstellen.
De bevoegdheden van de Eerste en Tweede Kamer op Europees terrein zijn dezelfde als op nationaal terrein. De Eerste Kamer:
-
-voert onder andere overleg met de regering over de regeringsinzet bij de voorbereiding van Europese wetgeving;
-
-participeert in het kader van internationale samenwerking en parlementaire diplomatie in parlementaire assemblees van internationale organisaties;
-
-onderhoudt contacten met parlementen en regeringen van andere Europese lidstaten.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in artikel 4.4, lid 4 van de Comptabiliteitswet 2016 afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.
In 2021 is een start gemaakt met professionalisering van de griffie. Vanaf 2022 wordt deze professionalisering doorgezet. Dit houdt in dat er ingezet wordt op uitbreiding van de capaciteit voor ondersteuning en voor verbetering van de bedrijfsvoering, waaronder de informatiebeveiliging.
-
D.Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van |
beleid artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer (bedragen x € 1.000) |
||||||
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|
Verplichtingen |
18.892 |
24.266 |
15.848 |
15.709 |
15.709 |
15.609 |
15.627 |
Uitgaven |
16.848 |
24.266 |
15.848 |
15.709 |
15.709 |
15.609 |
15.627 |
Institutionele inrichting |
|||||||
Apparaat Eerste Kamer |
12.880 |
20.059 |
11.641 |
11.502 |
11.502 |
11.402 |
11.420 |
Personele uitgaven |
|||||||
Vergoeding voorzitter/leden Eerste Kamer |
3.751 |
4.128 |
4.128 |
4.128 |
4.128 |
4.128 |
4.128 |
Materiële uitgaven |
|||||||
Verenigde Vergadering |
217 |
79 |
79 |
79 |
79 |
79 |
79 |
Ontvangsten |
127 |
140 |
140 |
140 |
140 |
140 |
140 |
Apparaat Eerste Kamer
Het artikelonderdeel Apparaat maakt de ondersteuning van de Eerste Kamer mogelijk. Hieronder vallen zowel de capaciteit voor ondersteuning als exploitatie en beheer van de organisatie en huisvesting.
Vergoeding voorzitter/leden Eerste Kamer
Dit artikelonderdeel betreft de vergoedingen aan de Voorzitter en de leden van de Eerste Kamer.
Verenigde Vergadering
De Voorzitter van de Eerste Kamer is ook de Voorzitter van de Verenigde Vergaderingen en daarom ook verantwoordelijk voor de uitvoering van deze vergaderingen. Vooralsnog staat er voor 2022 één vergadering gepland (Prinsjesdag).
De Eerste Kamer heeft geen reguliere ontvangsten. De ontvangsten hebben onder andere betrekking op de afwikkeling van voorschotten uit een eerder begrotingsjaar en opbrengsten van het restaurant.
Onder dit artikel worden rechtspositionele uitgaven aan leden en oud-leden van de Tweede Kamer, alsmede hun nagelaten betrekkingen, geschaard.
De Tweede Kamer draagt ingevolge de Wet schadeloosstelling leden Tweede Kamer, de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers en de Wet schadeloosstelling, zorg voor de uitgaven ten behoeve van:
-
-de schadeloosstelling van de leden van de Tweede Kamer;
-
-de wachtgelden van oud-leden van de Tweede Kamer.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in artikel 4.4, lid 4 Comptabiliteitswet 2016 afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.
Voor 2022 zijn geen beleidswijzigingen voorzien.
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van (bedragen x € 1.000) |
beleid artikel 2. |
Uitgaven ten behoeve van leden |
en oud-leden Tweede Kamer |
||||
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|
Verplichtingen |
34.411 |
35.703 |
34.600 |
33.542 |
34.056 |
35.644 |
34.621 |
Uitgaven |
33.862 |
35.703 |
34.600 |
33.542 |
34.056 |
35.644 |
34.621 |
Institutionele inrichting |
|||||||
Schadeloosstelling |
24.394 |
22.700 |
22.701 |
22.701 |
22.701 |
22.702 |
22.702 |
Personele uitgaven |
|||||||
Pensioenen en wachtgelden |
9.468 |
13.003 |
11.899 |
10.841 |
11.355 |
12.942 |
11.919 |
Ontvangsten |
29 |
86 |
86 |
86 |
86 |
86 |
86 |
Schadeloosstelling
Op dit artikelonderdeel staan de uitgaven voor de schadeloosstelling van de leden van de Tweede Kamer. Ingevolge de Wet schadeloosstelling leden Tweede Kamer draagt de Tweede Kamer de uitgaven voor schadeloosstelling en de reis- en overige kostenvergoedingen voor de leden van de Tweede Kamer.
Pensioenen en wachtgelden
Op basis van de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers draagt de Tweede Kamer zorg voor de uitgaven aan pensioenen en wachtgelden voor de oud-leden van de Tweede Kamer. In verband met de verkiezingen van maart 2021 is het budget voor 2022 hoger. In verband met de verkiezingen van 2025 is het budget voor 2025 en 2026 ook hoger.
De ontvangsten op dit onderdeel hebben betrekking op de verrekening van neveninkomsten.
Volksvertegenwoordiging
Als volksvertegenwoordiging heeft de Tweede Kamer twee hoofdtaken: controle van de regering en (mede)wetgeving. Deze taken vloeien voort uit de artikelen 50 (vertegenwoordiging van het gehele Nederlandse volk), 65 tot en met 72 (werkwijze), 81 tot en met 87 (wetten en andere voorschriften), 105 (begrotingen), 137 en 138 (grondwetgeving) van de grondwet en enkele andere (grond)wetsartikelen.
De ambtelijke diensten
Het ondersteunen van het constitutioneel proces. Dit doen de ambtelijke diensten door middel van het bieden van een politiek neutrale, adequate en innovatieve ondersteuning van de Kamerleden in alle facetten van hun werk als volksvertegenwoordiger. De politieke prioriteiten, zoals door de Kamer bepaald, zijn daarbij leidend.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in artikel 4.4, lid 4 van de Comptabiliteitswet 2016 afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.
Voor 2022 zijn geen beleidswijzigingen voorzien.
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|
Verplichtingen |
133.027 |
147.859 |
132.186 |
130.293 |
129.167 |
131.519 |
129.773 |
Uitgaven |
133.988 |
147.859 |
132.186 |
130.293 |
129.167 |
131.519 |
129.773 |
Institutionele inrichting |
|||||||
Apparaat Tweede Kamer |
89.951 |
98.363 |
84.852 |
84.988 |
84.990 |
84.173 |
84.473 |
Onderzoeksbudget |
1.296 |
2.383 |
2.383 |
2.383 |
2.383 |
2.383 |
2.383 |
Materiële uitgaven |
|||||||
Drukwerk |
1.065 |
1.929 |
1.929 |
1.929 |
1.929 |
1.929 |
1.929 |
Fractiekosten |
38.884 |
40.580 |
38.367 |
37.838 |
37.280 |
40.449 |
38.403 |
Uitzending leden |
83 |
465 |
465 |
465 |
465 |
465 |
465 |
Parlementaire enquêtes |
462 |
2.020 |
2.070 |
570 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage ProDemos |
2.247 |
2.119 |
2.120 |
2.120 |
2.120 |
2.120 |
2.120 |
Ontvangsten |
3.448 |
3.639 |
3.639 |
3.639 |
3.639 |
3.639 |
3.639 |
Overzicht van risicoregelingen
Tabel 5 Overzicht garanties (bedragen x € 1.000)
Omschrijving |
Uitstaande garanties 2020 |
Verleende garanties 2021 |
Vervallen garanties 2021 |
Uitstaande garanties 2021 |
Garantie plafond 2022 |
Geraamd te verlenen 2022 |
Geraamd te vervallen 2022 |
Uitstaande garanties 2022 |
Garantie plafond 2022 |
Art. Fractiekosten |
7.522 |
0 |
0 |
7522 |
0 |
0 |
0 |
7.522 |
8.912 |
Totaal |
7.522 |
0 |
0 |
7.522 |
0 |
0 |
0 |
7.522 |
8.912 |
Op basis van de Regeling financiële ondersteuning fracties Tweede Kamer 2014 krijgen de fracties een voorschot van 100% voor fractiekosten. De fracties kunnen zelf een egalisatiereserve opbouwen. Sinds 1 januari 2014 kunnen er geen nieuwe trekkingsrechten worden opgebouwd.
Apparaat Tweede Kamer
Dit artikelonderdeel bestaat uit personele en materiële componenten voor exploitatie en beheer van de Tweede Kamer.
Onderzoeksbudget
De Tweede Kamer beschikt over een bedrag voor uitgaven aan Kennis en Onderzoek om bijvoorbeeld parlementaire onderzoeken uit te voeren. Naar aanleiding van het rapport Kennis is macht van de Klankbordgroep Versterking Kennis- en Onderzoeksfunctie (KVKO) wordt onderzoeksbudget verdeeld over 13 vaste commissies en een algemene commissie (Kamerstukken II 2016/17, 34686 nr. 5).
Drukwerk
Op dit onderdeel staan de uitgaven gepland voor de publicatie van officiële documenten.
Fractiekosten
Het bedrag voor de tegemoetkoming in de kosten van de fracties is in 2022, 2025 en 2026 hoger. De reden voor deze verhogingen zijn de Tweede Kamerverkiezingen van 2021 en de geplande Tweede Kamerverkiezingen van 2025. Bij zetelverlies ontvangen de fracties nog een jaar lang een bijdrage gebaseerd op het oude zetelaantal.
Uitzending leden
Op dit onderdeel staat het bedrag dat beschikbaar is voor commissies voor werkbezoeken aan het buitenland.
Parlementaire enquêtes
Op dit artikelonderdeel worden de uitgaven gepland voor parlementaire enquêtes. Op dit moment staat de parlementaire enquête Aardgaswinning Groningen gepland voor 2022.
Bijdrage ProDemos
Jaarlijks betaalt de Tweede Kamer een bijdrage aan ProDemos voor de uitvoering van educatieve activiteiten. Hierover maken de Tweede Kamer en ProDemos jaarlijks afspraken.
De ontvangsten bestaan uit diverse posten. De omzet van het restaurantbedrijf, doorbelastingen aan derden en inhoudingen op lonen en salaris en ontvangsten voor zwangerschap- en bevallingsuitkeringen.
Het onder dit artikel opgenomen budget ten behoeve van wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer betreft de kosten van interparlementaire activiteiten.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in artikel 4.4, lid 4 van de Comptabiliteitswet 2016 afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.
Voor 2022 zijn geen beleidswijzigingen voorzien.
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van € 1.000) |
beleid artikel 4. Wetgeving |
en controle Eerste en Tweede Kamer (bedragen |
x |
||||
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|
Verplichtingen |
904 |
1.535 |
1.535 |
1.535 |
1.535 |
1.535 |
1.535 |
Uitgaven |
904 |
1.535 |
1.535 |
1.535 |
1.535 |
1.535 |
1.535 |
Materiële uitgaven |
|||||||
Interparlementaire betrekkingen |
904 |
1.535 |
1.535 |
1.535 |
1.535 |
1.535 |
1.535 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Interparlementaire betrekkingen
Het betreft de volgende uitgavenposten:
-
-uitzending van Kamerleden naar internationale organisaties;
-
-aandeel van Nederland in de kosten van interparlementaire organen;
-
-contacten tussen de (voormalige) parlementen van het Koninkrijk;
-
-ontvangst van buitenlandse parlementsleden en delegaties van internationale organisaties;
-
-de activiteiten van de Nederlandse groep van de Interparlementaire Unie (IPU).
Kengetallen
In onderstaand overzicht zijn, als kengetallen, in meerjarig perspectief (2016-2020) de uitgaven met betrekking tot dit artikel opgenomen. Voorts zijn, afgeleid hiervan, gemiddelden per Kamerzetel (van Eerste en Tweede Kamer) opgenomen.
Tabel 7 Overzicht interparlementaire betrekkingen (bedragen x € 1.000)
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
|
Interparlementaire betrekkingen |
1.357 |
1.070 |
1.007 |
1.171 |
1.180 |
904 |
Gemiddeld per lid |
6 |
5 |
4 |
5 |
5 |
4 |
3.1 Artikel 10. Nog onverdeeld A. Budgettaire gevolgen
Tabel 8 Budgettaire gevolgen artikel 10. Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|
Verplichtingen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven
0 0 0 0 0 0 0
Nog te verdelen |
|||||||
Loonbijstelling |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Prijsbijstelling |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Onvoorzien |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten
0 0 0 0 0 0 0
Loon- en prijsbijstelling
Vanuit dit artikel wordt de loon- en prijsbijstelling naar de artikelen geboekt.
Bijlage 1: Verdiepingshoofdstuk
Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer
Tabel 9 Uitgaven beleidsartikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer (bedragen x € 1.000)
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|
Stand ontwerpbegroting 2021 |
20.593 |
13.393 |
13.404 |
13.404 |
13.404 |
- |
Mutatie nota van Wijziging 2021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Mutatie amendement 2021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 |
3.061 |
2.180 |
2.030 |
2.030 |
1.930 |
- |
Extrapolatie |
- |
- |
- |
- |
- |
15.334 |
Nieuwe mutaties |
612 |
275 |
275 |
275 |
275 |
293 |
Waarvan: |
||||||
|
445 |
293 |
293 |
293 |
293 |
293 |
|
185 |
- |
- |
- |
- |
- |
Stand ontwerpbegroting 2022 |
24.266 |
15.848 |
15.709 |
15.709 |
15.609 |
15.627 |
-
1.Loon- en prijsbijstelling 2021
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2021.
-
2.Eindejaarsmarge Eerste Kamer
Dit betreft de doorverdeling van de eindejaarsmarge (EJM) op begrotingshoofdstuk IIA. De eindejaarsmarge wordt ingezet voor bedrijfsvoeringspro-cessen.
Tabel 10 Ontvangsten beleidsartikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer (bedragen x € 1.000)
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|
Stand ontwerpbegroting 2021 |
140 |
140 |
140 |
140 |
140 |
- |
Mutatie Nota van Wijziging 2021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Mutatie amendement 2021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Extrapolatie |
- |
- |
- |
- |
- |
140 |
Nieuwe mutaties |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stand ontwerpbegroting 2022 |
140 |
140 |
140 |
140 |
140 |
140 |
Tabel 11 Uitgaven beleidsartikel 2. € 1.000) |
Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer (bedragen x |
|||||
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|
Stand ontwerpbegroting 2021 |
34.957 |
33.879 |
32.845 |
33.348 |
34.900 |
- |
Mutatie nota van Wijziging 2021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Mutatie amendement 2021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Extrapolatie |
- |
- |
- |
- |
- |
33.900 |
Nieuwe mutaties |
746 |
721 |
697 |
708 |
744 |
721 |
Waarvan: |
||||||
|
746 |
721 |
697 |
708 |
744 |
721 |
Stand ontwerpbegroting 2022 |
35.703 |
34.600 |
33.542 |
34.056 |
35.644 |
34.621 |
-
1.Loon- en prijsbijstelling 2021
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2021.
Tabel 12 Ontvangsten beleidsartikel 2. x € 1.000) |
Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer (bedragen |
|||||
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|
Stand ontwerpbegroting 2021 |
86 |
86 |
86 |
86 |
86 |
- |
Mutatie nota van Wijziging 2021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Mutatie amendement 2021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Extrapolatie |
- |
- |
- |
- |
- |
86 |
Nieuwe mutaties |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stand ontwerpbegroting 2022 |
86 |
86 |
86 |
86 |
86 |
86 |
Tabel 13 Uitgaven beleidsartikel 3. Wetgeving |
en controle Tweede Kamer (bedragen x € 1.000) |
|||||
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|
Stand ontwerpbegroting 2021 |
134.202 |
123.792 |
123.433 |
122.894 |
125.193 |
- |
Mutatie nota van Wijziging 2021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Mutatie amendement 2021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 |
10.340 |
5.908 |
4.410 |
3.840 |
3.840 |
- |
Extrapolatie |
- |
- |
- |
- |
- |
127.033 |
Nieuwe mutaties |
3.317 |
2.486 |
2.450 |
2.433 |
2.486 |
2.740 |
Waarvan: |
||||||
|
2.984 |
2.753 |
2.744 |
2.733 |
2.786 |
2.740 |
|
|
|
|
|
|
- |
|
600 |
- |
- |
- |
- |
- |
Stand ontwerpbegroting 2022 |
147.859 |
132.186 |
130.293 |
129.167 |
131.519 |
129.773 |
-
1.Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2021.
-
2.Herijking categoriemanagement
Dit betreft een overboeking naar het Ministerie van Financiën ten behoeve van de herijking van het categoriemanagement.
-
3.Eindejaarsmarge Tweede Kamer
Dit betreft de doorverdeling van de eindejaarsmarge (EJM) op begrotingshoofdstuk IIA. De eindejaarsmarge wordt ingezet voor bedrijfsvoeringspro-cessen.
Tabel 14 Ontvangsten beleidsartikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|
Stand ontwerpbegroting 2021 |
3.639 |
3.639 |
3.639 |
3.639 |
3.639 |
- |
Mutatie nota van Wijziging 2021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Mutatie amendement 2021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Extrapolatie |
- |
- |
- |
- |
- |
3.639 |
Nieuwe mutaties |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stand ontwerpbegroting 2022 |
3.639 |
3.639 |
3.639 |
3.639 |
3.639 |
3.639 |
Tabel 15 Uitgaven beleidsartikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|
Stand ontwerpbegroting 2021 |
1.520 |
1.520 |
1.520 |
1.520 |
1.520 |
- |
Mutatie nota van Wijziging 2021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Mutatie amendement 2021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Extrapolatie |
- |
- |
- |
- |
- |
1.520 |
Nieuwe mutaties |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
15 |
Stand ontwerpbegroting 2022 |
1.535 |
1.535 |
1.535 |
1.535 |
1.535 |
1.535 |
Tabel 16 Ontvangsten beleidsartikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer (bedragen x € 1.000)
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|
Stand ontwerpbegroting 2021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Mutatie nota van Wijziging 2021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Mutatie amendement 2021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Extrapolatie |
- |
- |
- |
- |
- |
0 |
Nieuwe mutaties |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stand ontwerpbegroting 2022 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven
Tabel 17 Uitgaven niet-beleidsartikel 10. |
Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000) |
|||||
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|
Stand ontwerpbegroting 2021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Mutatie nota van Wijziging 2021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Mutatie amendement 2021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 |
4.975 |
3.782 |
3.749 |
3.749 |
3.838 |
- |
Extrapolatie |
- |
- |
- |
- |
- |
3.769 |
Nieuwe mutaties |
|
|
|
|
|
|
Waarvan: |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
- |
- |
- |
- |
- |
|
|
- |
- |
- |
- |
- |
|
3 |
- |
- |
1 |
- |
- |
|
|
- |
- |
|
- |
- |
Stand ontwerpbegroting 2022 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
-
1.Loon- en prijsbijstelling 2021
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling tranche 2021
-
2.Eindejaarsmarge Eerste Kamer
Dit betreft de doorverdeling van de eindejaarsmarge (EJM) op begrotingshoofdstuk IIA. De eindejaarsmarge wordt ingezet voor bedrijfsvoeringspro-cessen.
-
3.Eindejaarsmarge Tweede Kamer
Dit betreft de doorverdeling van de eindejaarsmarge op begrotingshoofdstuk IIA. De eindejaarsmarge wordt ingezet voor bedrijfsvoeringspro-cessen.
-
4.Correctie loon- en prijsbijstelling
Bij de toedeling van de loon- en prijsbijstelling is er per abuis een fout gemaakt in het afboeken van de loonbijstelling en de prijsbijstelling op artikel 10. Met deze mutatie wordt deze fout gecorrigeerd.
-
5.Correctie loon- en prijsbijstelling
Bij de toedeling van de loon- en prijsbijstelling is er per abuis een fout gemaakt in het afboeken van de loonbijstelling en de prijsbijstelling op artikel 10. Met deze mutatie wordt deze fout gecorrigeerd.
Tabel 18 Ontvangsten niet-beleidsartikel 10. Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|
Stand ontwerpbegroting 2021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Mutatie nota van Wijziging 2021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Mutatie amendement 2021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
- |
Extrapolatie |
- |
- |
- |
- |
- |
0 |
Nieuwe mutaties |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
|
Stand ontwerpbegroting 2022 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Tweede Kamer, vergaderjaar 2021-2022, 35 925 IIA, nr. 2 22