Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad (IIB) voor het jaar 2021 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 35850 IIB - Wijziging begroting overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad 2021 (Voorjaarsnota) i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad (IIB) voor het jaar 2021 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document­datum 31-05-2021
Publicatie­datum 31-05-2021
Nummer KST35850IIB2
Kenmerk 35850 IIB, nr. 2
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2020-2021

 

35 850 IIB

Wijziging van de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad (IIB) voor het jaar 2021 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Nr. 2

MEMORIE VAN TOELICHTING

INHOUDSOPGAVE

1    Leeswijzer    4

2    Beleidsartikelen    5

2.1    Artikel 1. Raad van State    5

2.2    Artikel 2. Algemene Rekenkamer    6

2.3    Artikel 3. de Nationale ombudsman    7

2.4    Artikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden    8

2.5    Artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van    Aruba    9

2.6    Artikel 7 Kabinet van de Gouverneur van    Curagao    10

2.7    Artikel 8. Kabinet van de Gouverneur van    Sint Maarten 11

2.8    Artikel 9. Kiesraad    12

3    Niet-beleidsartikelen    13

3.1    Artikel 10. Nog onverdeeld    13

  • A. 
    ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2021 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

K.H. Ollongren

  • B. 
    BEGROTINGSTOELICHTING

1 Leeswijzer

Voor u ligt de eerste suppletoire begroting van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad. De eerste suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting 2021 (Kamerstukken II 2020/21, 35570 IIB, nr. 1). De stand van de eerste suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de vastgestelde begroting 2021 opgebouwd.

Uitgangspunt bij de toelichting op de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel, te weten:

 

Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV

Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen

Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen)

Technische mutaties (ondergrens in € miljoen)

artikel 1. Raad van State

Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 1 mln.

Verplichting/Uitgaven 4 mln. Ontvangsten 2 mln.

artikel 2. Algemenen Rekenkamer

Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln.

Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln.

artikel 3. De Nationale ombudsman

Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln.

Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln.

artikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden

Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln.

Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln.

artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba

Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln.

Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln.

artikel 7 Kabinet van de Gouverneur van Curagao

Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln.

Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln.

artikel 8. Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten

Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln.

Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln.

artikel 9. Kiesraad

Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln.

Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln.

artikel 10 Nog onverdeeld

Verplichting/Uitgaven 1 mln. Ontvangsten 1 mln.

Verplichting/Uitgaven 2 mln. Ontvangsten 2 mln.

Coronamaatregelen

De extracomptabele tabel overzicht coronamaatregelen is niet opgenomen. Vanuit de begroting van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad (IIB) zijn geen coronagerelateerde uitgaven gedaan.

2 Beleidsartikelen

2.1  Artikel 1. Raad van StateBudgettaire gevolgen van beleid

Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1. Raad van State (bedragen x € 1.000)

 
 

Ontwerpbe- Mutaties via    Vastge- groting    NvW,    stelde

2021 (1)    moties,    begroting amende-    2021

menten en    (3)=(1+2)

ISB (2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)

Mutatie

2022

Mutatie

2023

Mutatie

2024

Mutatie

2025

Verplichtingen

65.597

0

65.597

10.520

76.117

6.498

6.320

5.450

5.450

 

Uitgaven

65.597

0

65.597

10.520

76.117

6.498

6.320

5.450

5.450

 

Institutionele inrichting

Advisering

6.499

0

6.499

1.036

7.535

510

510

510

510

Bestuursrechtspraak

35.388

0

35.388

7.820

43.208

5.990

5.810

4.940

4.940

Raad van State

                 

gemeenschappelijke

                 

diensten

23.710

0

23.710

1.664

25.374

  • 2

0

0

0

 

Ontvangsten

1.950

0

1.950

0

1.950

0

0

0

0

Toelichting

Institutionele inrichting

Advisering

De Raad van State maakt structureel meer kosten voor advisering door de professionalisering die plaats heeft gevonden. Hiertoe worden generale middelen toegevoegd aan de begroting van de Raad van State. De structurele middelen vanaf 2022 staan op de Aanvullende Post.

Daarnaast vindt een meerjarige overboeking plaats van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) voor personele en materiële uitgaven die de Raad van State maakt ten behoeve van de wettelijke taak uit hoofde van de Klimaatwet.

Bestuursrechtspraak

Er is sprake van een bijstelling (verhoging) van de raming 2021 voor het Hoger Beroep Vreemdelingen (HBV).

Raad van State gemeenschappelijke diensten

Er worden middelen aan de begroting van de Raad van State toegevoegd voor de implementatie en uitvoering van de Wet Open Overheid, het inrichten van thuiswerken en de IV-kalender. Hiertoe worden generale middelen toegevoegd aan de begroting van de Raad van State. De structurele middelen vanaf 2022 staan op de Aanvullende Post.

Daarnaast worden naar aanleiding van de kabinetsreactie op de Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) middelen overgeboekt van de begroting van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) voor het op orde brengen van de informatiehuishouding.

2.2 Artikel 2. Algemene Rekenkamer

Budgettaire gevolgen van beleid

 

Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 2. Algemene Rekenkamer (bedragen x € 1.000)

 

Ontwerpbe- Mutaties via    Vastge- groting    NvW,    stelde

2021 (1)    moties,    begroting amende-    2021

menten en    (3)=(1+2)

ISB (2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4)

Mutatie

2022

Mutatie

2023

Mutatie

2024

Mutatie

2025

Verplichtingen

33.544

0    33.544

592

34.136

124

174

258

257

 

Uitgaven

33.544

0    33.544

592

34.136

124

174

258

257

 

Institutionele inrichting

Recht- en doelmatigheidsbevordering

33.544

0    33.544

592

34.136

124

174

258

257

 

Ontvangsten

1.017

0    1.017

0

1.017

0

0

0

0

Toelichting

Institutionele inrichting

Recht- en doelmatigheidsbevordering

Naar aanleiding van de kabinetsreactie op de Parlementaire Ondervragings-commissie Kinderopvangtoeslag (POK) worden middelen overgeboekt van de begroting van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) voor het op orde brengen van de informatiehuishouding.

2.3 Artikel 3. de Nationale ombudsman

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 4 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3. De Nationale ombudsman (bedragen x € 1.000)

 
 

Ontwerpbe- Mutaties via    Vastge- groting    NvW,    stelde

2021 (1)    moties,    begroting amende-    2021

menten en    (3)=(1+2)

ISB (2)

Mutaties 1e Stand 1e suppletoire suppletoire begroting begroting (4)    (5)=(3+4)

Mutatie

2022

Mutatie

2023

Mutatie

2024

Mutatie

2025

Verplichtingen

20.812

0

20.812

 

794

21.606

1.948

2.221

2.362

2.336

 

Uitgaven

20.812

0

20.812

 

794

21.606

1.948

2.221

2.362

2.336

 

Institutionele inrichting

Taakuitoefening Nationale

                   

ombudsman

18.289

0

18.289

 

794

19.083

1.948

2.221

2.362

2.336

Materiële uitgaven

Taakuitoefening

                   

medeoverheden

2.523

0

2.523

 

0

2.523

0

0

0

0

 

Ontvangsten

2.539

0

2.539

 

0

2.539

0

0

0

0

Toelichting

Institutionele inrichting

Taakuitoefening Nationale ombudsman

Naar aanleiding van de Kabinetsreactie op de Parlementaire Ondervra-gingscommissie Kinderopvangtoeslag (POK) wordt het klachtrecht bij de Nationale ombudsman uitgebreid. De daarmee gemoeide middelen worden vanuit de Aanvullende Post overgeheveld naar de begroting van de Nationale ombudsman. Daarnaast worden middelen overgeboekt van de begroting van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het op orde brengen van de informatiehuishouding.

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden (bedragen x € 1.000)

Ontwerpbe-    Mutaties via    Vastge-    Mutaties 1e Stand 1e    Mutatie    Mutatie    Mutatie    Mutatie groting    NvW,    stelde    suppletoire suppletoire    2022    2023    2024    2025

 
 

2021 (1)    moties,    begroting (4)

amende-    2021

menten en (3)=(1+2)

ISB (2)

(5)=(3+4)

       

Verplichtingen

4.595    0    4.595

400    4.995

0

0

0

0

 

Uitgaven

4.595    0    4.595

400    4.995

0

0

0

0

Institutionele inrichting

 

Apparaat

2.868

0

2.868

400

3.268

0

0

0

0

Materiële uitgaven

Decoraties

1.722

0

1.722

0

1.722

0

0

0

0

Riddertoelagen

5

0

5

0

5

0

0

0

0

 

Ontvangsten

199

0

199

0

199

0

0

0

0

Toelichting

Institutionele inrichting

Apparaat

Naar aanleiding van de kabinetsreactie op de Parlementaire Ondervragings-commissie Kinderopvangtoeslag (POK) worden middelen overgeboekt van de begroting van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) voor het op orde brengen van de informatiehuishouding.

Daarnaast is als gevolg van Covid-19 vertraging opgelopen in de toelevering van de koninklijke onderscheidingen. De benodigde middelen zijn daarom bij tweede suppletoire begroting 2020 afgeboekt en worden nu toegevoegd aan het budget voor 2021.

Budgettaire gevolgen van beleid

 

Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 6.

Kabinet van de Gouverneur van Aruba (bedragen x € 1.000)

Ontwerpbe- Mutaties via    Vastge- groting    NvW,    stelde

2021 (1)    moties,    begroting amende-    2021

menten en    (3)=(1+2)

ISB (2)

Mutaties 1e Stand 1e suppletoire suppletoire begroting begroting (4)    (5)=(3+4)

Mutatie

2022

Mutatie

2023

Mutatie

2024

Mutatie

2025

Verplichtingen    1.958    0    1.958    635    2.593

0

0

0

0

Uitgaven

1.958    0    1.958    635    2.593    0    0    0    0

 

Institutionele inrichting

                 

Kabinet Gouverneur Aruba

1.958

0

1.958

635

2.593

0

0

0

0

Ontvangsten

60 0 60 0 60 0 0 0 0

Toelichting

Institutionele inrichting

Kabinet Gouverneur Aruba

Tegenvallers in het budgettaire beeld als gevolg van prijseffecten leiden tot een bestedingseffect bij de Kabinetten van de Gouverneurs, welke niet binnen de begroting kunnen worden opgevangen. Hiertoe worden generale middelen toegevoegd aan de begroting.

Daarnaast moeten er bij het Kabinet van de Gouverneur van Aruba de nodige vervangingsinvesteringen op technische installaties en ICT uitgevoerd worden. Hiervoor worden eveneens generale middelen toegevoegd aan de begroting.

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 7. Kabinet van de Gouverneur van Curagao (bedragen x € 1.000)

Ontwerpbe- Mutaties via    Vastge-    Mutaties 1e    Stand 1e    Mutatie    Mutatie    Mutatie    Mutatie groting NvW,    stelde    suppletoire    suppletoire    2022    2023    2024    2025

2021 (1) moties,    begroting    begroting    begroting

 
 

amende-

2021    (4)

(5)=(3+4)

       
 

menten en ISB (2)

(3)=(1+2)

         

Verplichtingen

2.968

0    2.968

492    3.460

0

0

0

0

 

Uitgaven

2.968

0    2.968

492    3.460

0

0

0

0

 

Institutionele inrichting

Kabinet Gouverneur Curagao

2.968

0    2.968

492    3.460

0

0

0

0

 

Ontvangsten

200

0 200

0 200

0

0

0

0

Toelichting

Institutionele inrichting

Kabinet Gouverneur Curagao

Tegenvallers in het budgettaire beeld als gevolg van prijseffecten leiden tot een bestedingseffect bij de Kabinetten van de Gouverneurs, welke niet binnen de begroting kunnen worden opgevangen. Hiertoe worden generale middelen toegevoegd aan de begroting.

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 8. Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten (bedragen x € 1.000)

Ontwerpbe- Mutaties via    Vastge-    Mutaties 1e    Stand 1e    Mutatie    Mutatie    Mutatie    Mutatie groting NvW,    stelde    suppletoire    suppletoire    2022    2023    2024    2025

2021 (1) moties,    begroting    begroting    begroting

 
   

amendementen en ISB (2)

2021    (4)

(3)=(1+2)

(5)=(3+4)

       

Verplichtingen

2.157

0

2.157

386    2.543

0

0

0

0

 

Uitgaven

2.157

0

2.157

386    2.543

0

0

0

0

Institutionele inrichting

Kabinet Gouverneur Sint

 

Maarten

2.157

0

2.157

386

2.543

0

0

0

0

 

Ontvangsten

75

0

75

0

75

0

0

0

0

Toelichting

Institutionele inrichting

Kabinet Gouverneur Sint Maarten

Tegenvallers in het budgettaire beeld als gevolg van prijseffecten leiden tot een bestedingseffect bij de Kabinetten van de Gouverneurs, welke niet binnen de begroting kunnen worden opgevangen. Hiertoe worden generale middelen toegevoegd aan de begroting.

2.8 Artikel 9. Kiesraad

Budgettaire gevolgen van beleid

 

Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 9.

Kiesraad (bedragen x € 1.000)

     
 

Ontwerpbe groting

2021 (1)

Mutaties via Vastge-NvW,    stelde moties,    begroting amende-    2021

menten en (3)=(1+2) ISB (2)

Mutaties 1e Stand 1e suppletoire suppletoire begroting begroting (4)    (5)=(3+4)

Mutatie

2022

Mutatie

2023

Mutatie

2024

Mutatie

2025

Verplichtingen

3.766

0    3.766    2.136    5.902

3.400

3.400

3.738

3.250

Uitgaven

4.947

0

4.947

2.136

7.083

3.400

3.400

3.738

3.250

 

Institutionele inrichting

Kiesraad

4.947

0

4.947

2.136

7.083

3.400

3.400

3.738

3.250

Ontvangsten

00000000 0

Toelichting

Institutionele inrichting

Kiesraad

Bij de Kiesraad worden middelen van 2020 naar 2021 geschoven voor werkzaamheden omtrent het beheer en onderhoud van Ondersteunende Software Verkiezingen (OSV).

Daarnaast worden er middelen overgeboekt vanaf de begroting van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Het betreft structurele middelen voor investeringen in het digitaal hulpmiddel uitslag-berekening en voor de capaciteit en deskundigheid van de Kiesraad, zodat het digitaal hulpmiddel op een adequate manier beheerd en onderhouden kan worden. Ook ontvangt de Kiesraad incidentele middelen voor personele ondersteuning bij de transitie naar een verkiezingsautoriteit.

3 Niet-beleidsartikelen 3.1 Artikel 10. Nog onverdeeld

Tabel 10 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)

Ontwerpbe- Mutaties    via Vastge-    Mutaties 1e Stand 1e    Mutatie    Mutatie    Mutatie    Mutatie groting 2021 NvW,    stelde    suppletoire suppletoire    2022    2023    2024    2025

 
 
  • (1) 
    moties,

amendementen ISB (2)

begroting

2021

(3)=(1+2)

 

begroting

(4)

begroting

(5)=(3+4)

       

Verplichtingen

0

0

 

0

 

4.325

4.325

2.890

2.876

2.876

2.867

 

Uitgaven

0

0

 

0

 

4.325

4.325

2.890

2.876

2.876

2.867

 

Nog te verdelen

Loonbijstelling

0

0

 

0

 

2.457

2.457

2.394

2.382

2.382

2.382

Prijsbijstelling

0

0

 

0

 

533

533

496

494

494

485

Onvoorzien

0

0

 

0

 

1.335

1.335

0

0

0

0

 

Ontvangsten

0

0

 

0

 

0

0

0

0

0

0

Toelichting Nog te verdelen

Loonbijstelling en Prijsbijstelling

De tranche 2021 van de loonbijstelling wordt toegevoegd aan de begroting van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad.

Onvoorzien

De eindejaarsmarge wordt toegevoegd aan de begroting van de overige Hoge Colleges van Staat, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad.

Tweede Kamer, vergaderjaar 2020-2021, 35 850 IIB, nr. 2 13


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.