Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2021 (Vijfde incidentele suppletoire begroting inzake kwijtschelding publieke schulden toeslagengedupeerden) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 35796 - Vijfde incidentele suppletoire begroting Volksgezondheid, Welzijn en Sport 2021 (kwijtschelding publieke schulden toeslagengedupeerden) i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2021 (Vijfde incidentele suppletoire begroting inzake kwijtschelding publieke schulden toeslagengedupeerden); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 09-04-2021 |
Publicatiedatum | 09-04-2021 |
Nummer | KST357962 |
Kenmerk | 35796, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2020-
2021
35 796
Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2021 (Vijfde incidentele suppletoire begroting inzake kwijtschelding publieke schulden toeslagengedupeerden)
A ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2021 wijzigingen aan te brengen in:
de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport;
Normaliter wordt nieuw beleid pas in uitvoering genomen nadat de Staten-Generaal de begrotingswet heeft geautoriseerd. Omdat het kabinet, als onderdeel van de Toeslagenherstelactie, de publieke schulden van de gedupeerden zo snel mogelijk wil kwijtschelden, zodat gedupeerden met een schone lei verder kunnen, acht de regering het wenselijk en in het belang van het Rijk om - vooruitlopend op formele autorisatie door beide Kamers - uitvoering te geven aan de in deze vijfde incidentele suppletoire begroting opgenomen maatregelen. Over de beleidsmatige inhoud van deze incidentele suppletoire begroting zijn de Staten-Generaal eerder geïnformeerd per kamerbrief «Budgettaire aspecten Kwijtschelden Publieke Schulden» van 8 april 2021 (Kenmerk 2021-0000062233). Met het voorgaande wordt gehandeld conform artikel 2.27, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2016.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
H.M. de Jonge
kst-35796-2 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2021
B ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ DE BEGROTINGSARTIKELEN
Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige- en technische mutaties toegelicht worden vanaf € 2,5 miljoen of wanneer deze politiek relevant zijn.
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 1 Belangrjkste mutaties 5e incidentele suppletoire begroting 2021 (bedragen x € 1.000)
Bedrag 2021 |
|
Maatregel uitgaven |
|
Compensatie eigen bijdrage Wmo |
300 |
Uitvoeringskosten CAK |
400 |
Kwijtschelden schuld zorgtoeslag |
7.000 |
Totaal |
7.700 |
Op de begroting van VWS wordt € 7,7 miljoen aan extra uitgaven voorzien in verband met het kwijtschelden van schulden van gedupeerde ouders voor de eigen bijdrage Wmo en de zorgtoeslag en wordt rekening gehouden met extra uitvoeringskosten bij het CAK. Deze effecten worden verwerkt in deze vijfde incidentele suppletoire begroting 2021.
Het Ministerie van VWS verwacht meer budgettaire effecten vanwege het kwijtschelden van schulden, zie tabel 2. Deze effecten worden niet budgettair verwerkt in de begroting. Er is door het Ministerie van VWS een raming gemaakt van de budgettaire effecten van het kwijtschelden van schulden van gedupeerde ouders vanuit de Zorgverzekeringswet en de eigen bijdrage in de Wlz en het persoonsgebonden budget. Zie hiervoor tabel 2 «Verwachte overige budgettaire effecten». Deze worden niet verwerkt in de begroting van VWS, omdat hier een andere systematiek geldt die aansluit bij de bijbehorende wet- en regelgeving. Kwijtschelden van schulden leidt bij deze domeinen tot minder ontvangsten in het Zorgverzekeringsfonds c.q. het Fonds langdurige zorg. Het effect op deze fondsen belast automatisch het EMU-saldo. Hier hoeft dus niet voorafgaand compensatie via de begroting vastgesteld te worden.
Tabel 2 Verwachte overige budgettaire effecten (bedragen x € 1.000)
Bedrag 2021
Kwijtschelden schuld Zvw |
16.200 |
Kwijtschelden schuld Wlz |
100 |
Kwijtschelden schuld pgb |
65 |
Totaal |
16.365 |
3.3 Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting incl. NvW, amendementen en ISB's |
Mutaties 5e ISB |
Stand 5e ISB |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
|
Verplichtingen |
11.580.376 |
300 |
11.580.676 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
11.456.316 |
300 |
11.456.616 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan juridisch verplicht (percentage)
|
99,90% 261.346 |
300 |
261.646 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
60.253 |
0 |
60.253 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toegang tot zorg en ondersteuning |
13.780 |
0 |
13.780 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Passende zorg en levensbrede ondersteuning |
23.448 |
0 |
23.448 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inclusieve samenleving |
10.236 |
0 |
10.236 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kennis en informatiebeleid |
10.974 |
0 |
10.974 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
1.815 |
0 |
1.815 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
156.771 |
0 |
156.771 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bovenregionaal gehandicaptenver-voer |
61.204 |
0 |
61.204 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toegang tot zorg en ondersteuning |
1.780 |
0 |
1.780 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Passende zorg en levensbrede ondersteuning |
3.005 |
0 |
3.005 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inclusiviteit |
76.076 |
0 |
76.076 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kennis, informatie en innovatiebeleid |
1.525 |
0 |
1.525 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Aanbesteden Sociaal Domein |
3.495 |
0 |
3.495 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
9.686 |
0 |
9.686 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
13.714 |
0 |
13.714 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Doventolkvoorzieningen |
13.714 |
0 |
13.714 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
300 |
300 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
300 |
300 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Storting/onttrekking begrotingsreserve |
29.108 |
0 |
29.108 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stimulerings regeling wonen en zorg |
29.108 |
0 |
29.108 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
11.194.970 |
0 |
11.194.970 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
163.589 |
0 |
163.589 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zorg merkbaar beter maken |
84.254 |
0 |
84.254 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Vastgestelde begroting incl. NvW, amendementen en ISB's |
Mutaties 5e ISB |
Stand 5e ISB |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
|
Kennis, informatie en innovatiebe- |
|||||||
leid |
36.013 |
0 |
36.013 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Palliatieve zorg en ondersteuning |
43.322 |
0 |
43.322 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bekostiging |
10.889.200 |
0 |
10.889.200 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage in de kosten van kortingen |
|||||||
(BIKK) |
4.039.200 |
0 |
4.039.200 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage Wlz |
6.850.000 |
0 |
6.850.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
18.132 |
0 |
18.132 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zorgdragen voor langdurige zorg |
18.132 |
0 |
18.132 |
||||
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
||||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
124.049 |
0 |
124.049 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitvoeringskosten Sociale Verzeke- |
|||||||
rings Bank |
32.296 |
0 |
32.296 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitvoeringskosten Centrum |
|||||||
Indicatiestelling Zorg |
91.753 |
0 |
91.753 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
5.691 |
0 |
5.691 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
5.691 |
0 |
5.691 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
|||||||
1. |
Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen |
||||||
Bijdragen aan medeoverheden |
|||||||
Overig |
|||||||
Aan de hand van databestanden van de Belastingdienst heeft het CAK |
|||||||
geïnventariseerd hoe groot het bedrag aan openstaande schulden van |
|||||||
gedupeerde ouders in het kader van de eigen bijdrage Wmo is. Dit bedrag |
|||||||
wordt geraamd op € 300.000. De openstaande schulden van gedupeerde |
|||||||
ouders worden hiermee kwijt gescholden. |
|||||||
3.4 Artikel 4 Zorgbreed beleid |
|||||||
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van |
beleid incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000) |
||||||
Vastge- |
Mutaties 5e |
Stand 5e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
|
stelde |
ISB |
ISB |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
|
begroting |
|||||||
incl. NvW, |
|||||||
amende- |
|||||||
menten en |
|||||||
ISB's |
|||||||
Verplichtingen |
2.181.500 |
400 |
2.181.900 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
2.466.111 |
400 |
2.466.511 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan juridisch verplicht |
|||||||
(percentage) |
99,4% |
||||||
|
|||||||
zorg |
60.869 |
0 |
60.869 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
39.418 |
0 |
39.418 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Vastgestelde begroting incl. NvW, amendementen en ISB's |
Mutaties 5e ISB |
Stand 5e ISB |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
|
Patiënten- en gehandicaptenorgani- |
|||||||
saties |
17.000 |
0 |
17.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Transparantie van zorg |
22.418 |
0 |
22.418 |
0 |
400 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
14.982 |
0 |
14.982 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ondersteuning cliëntorganisaties |
177 |
0 |
177 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Transparantie van zorg |
935 |
0 |
935 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
13.870 |
13.870 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdragen aan agentschappen |
6.469 |
0 |
6.469 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CIBG |
6.469 |
0 |
6.469 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|||||||
en arbeidsmarkt |
1.798.535 |
0 |
1.798.535 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
1.774.900 |
0 |
1.774.900 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opleidingen, beroepenstructuur en |
|||||||
arbeidsmarkt |
1.774.900 |
1.774.900 |
0 |
0 |
0 |
||
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
9.082 |
0 |
9.082 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opleidingen, beroepenstructuur en |
|||||||
arbeidsmarkt |
9.082 |
0 |
9.082 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
14.553 |
0 |
14.553 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CIBG |
14.553 |
0 |
14.553 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ZiNL |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan (inter)nationale |
|||||||
organisaties |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
172.162 |
0 |
172.162 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
113.315 |
0 |
113.315 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Informatiebeleid |
16.981 |
0 |
16.981 |
0 |
0 |
0 |
|
Maatschappelijke diensttijd |
90.834 |
0 |
90.834 |
||||
Overige |
5.500 |
0 |
5.500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
34.448 |
0 |
34.448 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Informatiebeleid |
24.643 |
24.643 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Overige |
9.805 |
0 |
9.805 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
24.399 |
0 |
24.399 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Informatiebeleid |
24.399 |
24.399 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
247.456 |
400 |
247.856 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Programma's Zorgstelsel |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
1.876 |
0 |
1.876 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Programma's Zorgstelsel |
1.328 |
0 |
1.328 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
548 |
0 |
548 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
245.580 |
400 |
245.980 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CAK |
117.147 |
400 |
117.547 |
0 |
0 |
0 |
0 |
NZa |
64.627 |
0 |
64.627 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zorginstituut Nederland |
60.904 |
0 |
60.904 |
0 |
0 |
0 |
0 |
CSZ |
1.900 |
0 |
1.900 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
1.002 |
0 |
1.002 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Vastgestelde begroting incl. NvW, amendementen en ISB's |
Mutaties 5e ISB |
Stand 5e ISB |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
|
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan andere begrotings- |
|||||||
hoofdstukken |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
EZK: ACM |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|||||||
Caribisch Nederland |
187.089 |
0 |
187.089 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
2.224 |
0 |
2.224 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zorg en Welzijn |
2.224 |
0 |
2.224 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bekostiging |
183.318 |
0 |
183.318 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zorg en Welzijn |
183.318 |
183.318 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Bijdragen aan medeoverheden |
1.547 |
0 |
1.547 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
1.547 |
0 |
1.547 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
68.655 |
0 |
68.655 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Wanbetalers en onverzekerden |
57.502 |
0 |
57.502 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
11.153 |
0 |
11.153 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
|||||||
|
|||||||
Bijdrage aan Zbo's/Rwt's |
|||||||
Uitvoeringkosten CAK |
|||||||
De afwikkeling van het kwijtschelden van schulden inzake de verschillende |
|||||||
regelingen (eigen bijdrage Wet langdurige zorg, eigen bijdrage Wet |
|||||||
maatschappelijke ondersteuning en compensatie schulden vanuit de |
|||||||
Zorgverzekeringswet) leidt tot uitvoeringskosten bij het CAK. De extra |
|||||||
uitgaven worden voorlopig geraamd op € 400.000. |
|||||||
3.8 Artikel 8 Tegemoetkoming specifieke kosten |
|||||||
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van |
beleid incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000) |
||||||
Vastge- |
Mutaties 5e |
Stand 5e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
|
stelde |
ISB |
ISB |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
|
begroting |
|||||||
incl. NvW, |
|||||||
amende- |
|||||||
menten en |
|||||||
ISB's |
|||||||
Verplichtingen |
5.625.749 |
7.000 |
5.632.749 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
5.625.749 |
7.000 |
5.632.749 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan juridisch verplicht |
|||||||
(percentage) |
|||||||
Inkomensoverdrachten |
5.625.749 |
7.000 |
5.632.749 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Zorgtoeslag |
5.571.300 |
7.000 |
5.578.300 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Vastgestelde begroting incl. NvW, amendementen en ISB's |
Mutaties 5e ISB |
Stand 5e ISB |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
Mutatie 2025 |
|
Tegemoetkoming specifieke zorgkosten |
54.449 |
0 |
54.449 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Aan de hand van databestanden van de Belastingdienst is geïnventariseerd hoe groot het bedrag aan openstaande schulden van gedupeerde ouders in het kader van de Zorgtoeslag is. Deze schulden worden kwijtgescholden. Dit bedrag wordt geraamd op € 7 miljoen.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2020-2021, 35 796, nr. 2 7