Richtlijn 2021/555 - Controle op de verwerving en het voorhanden hebben van wapens (codificatie) - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Richtlijn (EU) 2021/555 van het Europees Parlement en de Raad van 24 maart 2021 inzake de controle op de verwerving en het voorhanden hebben van wapens (codificatie)officiële Engelstalige titel
Directive (EU) 2021/555 of the European Parliament and of the Council of 24 March 2021 on control of the acquisition and possession of weapons (codification)Rechtsinstrument | Richtlijn |
---|---|
Wetgevingsnummer | Richtlijn 2021/555 |
Origineel voorstel | COM(2020)48 |
Celex-nummer i | 32021L0555 |
Document | 24-03-2021; datum van ondertekening |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 06-04-2021; PB L 115 p. 1-25 |
Ondertekening | 24-03-2021 |
Inwerkingtreding | 26-04-2021; in werking datum publicatie +20 zie art 27 |
Deadline | 14-09-2020; zie art 24 14-09-2025; zie art 24 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
6.4.2021 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 115/1 |
RICHTLIJN (EU) 2021/555 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 24 maart 2021
inzake de controle op de verwerving en het voorhanden hebben van wapens
(codificatie)
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 114, lid 1,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,
Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),
Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (2),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Richtlijn 91/477/EEG van de Raad (3) is herhaaldelijk en ingrijpend gewijzigd (4). Ter wille van de duidelijkheid en een rationele ordening van de tekst dient tot codificatie van die richtlijn te worden overgegaan. |
(2) |
Richtlijn 91/477/EEG vormt een begeleidende maatregel voor de interne markt. Die richtlijn heeft een evenwicht tot stand gebracht tussen enerzijds de verbintenis een zekere mate van vrij verkeer voor bepaalde vuurwapens en essentiële onderdelen daarvan binnen de Unie te waarborgen, en anderzijds de noodzaak die vrijheid in te perken door gebruik te maken van aan die producten aangepaste beveiligingsmaatregelen. |
(3) |
Uit informatie van de politie blijkt dat het gebruik van omgebouwde wapens in de Unie toeneemt. Daarom is het van wezenlijk belang ervoor te zorgen dat wapens die kunnen worden omgebouwd onder de definitie van “vuurwapens” in de zin van deze richtlijn vallen. |
(4) |
De activiteiten van een wapenhandelaar omvatten niet alleen de vervaardiging maar ook de aanpassing of ombouw van vuurwapens, van essentiële onderdelen en van munitie, zoals de verkorting van een volledig vuurwapen, die ertoe leidt dat het in een andere categorie of subcategorie moet worden ingedeeld. Zuiver particuliere, niet-commerciële activiteiten zoals het met de hand laden en herladen van munitie afkomstig van munitieonderdelen voor eigen gebruik of aanpassingen van vuurwapens of essentiële onderdelen in eigendom gehouden door de betrokken persoon, zoals wijzigingen aan de kolf of het vizier of het onderhoud ter behandeling van slijtage van essentiële onderdelen, mogen niet beschouwd worden als activiteiten die enkel door een wapenhandelaar mogen worden verricht. |
(5) |
Voor de toepassing van deze richtlijn moet de definitie van “wapenmakelaar” betrekking hebben op elke natuurlijke of rechtspersoon, met inbegrip van partnerschappen, en moet de term “leveren” worden geacht ook betrekking te hebben op uitlenen en leasing. Aangezien wapenmakelaars vergelijkbare diensten verrichten als wapenhandelaars, moeten zij ook onder deze richtlijn vallen wat betreft de verplichtingen van wapenhandelaars die relevant zijn voor de activiteiten van wapenmakelaars, voor zover zij in staat zijn die verplichtingen na te komen en in zoverre zij niet worden nagekomen door een wapenhandelaar met betrekking tot dezelfde onderliggende verrichting. |
(6) |
Het is nuttig te voorzien in categorieën vuurwapens waarvan het verwerven en voorhanden hebben door particulieren verboden of vergunningsplichtig dan wel aangifteplichtig is. |
(7) |
Het verlenen van een vergunning voor het verwerven en voorhanden hebben van vuurwapens dient zoveel mogelijk volgens één administratieve procedure te verlopen. |
(8) |
Wanneer vuurwapens op rechtmatige wijze zijn verworven en voorhanden worden gehouden in overeenstemming met deze richtlijn, moeten de nationale bepalingen inzake het dragen van wapens, de jacht of het sportschieten worden toegepast. |
(9) |
Deze richtlijn doet geen afbreuk aan de bevoegdheid van de lidstaten om maatregelen te nemen teneinde de illegale wapenhandel te... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.