CDA: Schelpdiersector zwaar in de knel door strengere regels na Brexit - Hoofdinhoud
De Nederlandse schelpdiersector loopt tegen grote problemen aan door een aanscherping van de Europese regels voor de import van schelpdieren uit het Verenigd Koninkrijk (VK). Van bijvoorbeeld de mosselen die in Nederland worden verhandeld komt vijf tot tien procent uit het VK. Voorheen werden deze mosselen in vrachtwagens vervoerd naar Yerseke waar ze gezuiverd werden. Na de zuivering werden de schelpdieren daar ook verwerkt en verpakt. De verwachting was dat met het Brexit-akkoord deze werkwijze kon worden voortgezet en dat de handel dus niet ernstig verstoord zou worden. Schreijer-Pierik: “De praktijk blijkt helaas minder rooskleurig. Door de scherpe en onverwachte aanpassingen van de Europese Commissie wordt de gebruikelijke importmethode onmogelijk. De zuivering moet nu in het VK plaatsvinden, terwijl daar helemaal niet de capaciteit voor is. Zo loopt de hele sector tegen grote, onnodige problemen aan. Daarom roep ik de Commissie op om haar besluit terug te draaien.“
De problemen spelen zich met name af in Yerseke, Zeeland, het epicentrum van de Europese mosselsector, waar naast de Nederlandse schelpdieren ook mosselen en oesters uit o.a. het Verenigd Koninkrijk en een aantal EU-lidstaten worden gezuiverd, verwerkt en verhandeld. De schelpdiersector kent een omzet van circa 300 miljoen euro. Schreijer-Pierik: “Het is duidelijk dat deze aanscherping op regels van de Commissie schadelijk is voor de importeurs hier in de EU, met als resultaat meer kosten en een lagere kwantiteit en kwaliteit. Dat betekent dat niet alleen de bedrijven, maar ook consumenten hier de dupe van worden.” De CDA-politica heeft de directeur-generaal van DG MARE gevraagd wat ze gaat doen om deze situatie op korte termijn te herstellen. Het liefst ziet ze dat de situatie zoals die was voor de Brexit wordt behouden, waarbij de schelpdieren in verzegelde vrachtauto’s naar Yerseke gebracht werden om daar gezuiverd te worden. “Er is nu wel haast bij omdat naast de reguliere transporten, ook de start van het kokkelseizoen in april voor de deur staat” aldus Schreijer-Pierik.