Europese Commissie presenteert DSA en DMA. PvdA-Europarlementariër Paul Tang: “Big Tech wordt aangepakt, maar de Commissie pakt niet door.” - Hoofdinhoud
Europese Commissie presenteert DSA en DMA.
PvdA-Europarlementariër Paul Tang: “Big Tech wordt aangepakt, maar de Commissie pakt niet door.”
Dinsdagmiddag presenteerde de Europese Commissie voor het eerst in twintig jaar wetgeving voor digitale diensten en markten. Platforms als Google en Facebook, maar ook bijvoorbeeld het Nederlandse Booking.com moeten meer verantwoordelijkheid nemen op straffe van tien procent van hun jaaromzet. Volgens Paul Tang gaat de Commissie niet ver genoeg: “De verstikkende marktmacht van een handjevol Amerikaanse techbedrijven is alleen echt aan te pakken door het mes te steken in het perverse verdienmodel van Big Tech.
De wettelijke regels voor digitale dienstverleners zijn inmiddels al 20 jaar oud.
Tang: “In dat jaar zat Facebook van Mark Zuckerberg nog op de middelbare school en had alleen een handjevol ICT-ers van Google gehoord. De afgelopen twintig jaar zijn deze bedrijven uitgegroeid tot conglomeraten, niet gehinderd en zelfs geholpen door verouderde regels. Het is tijd voor nieuwe wetgeving.”
De Digital Services Act (DSA) en de Digital Markets Act (DMA) die de Europese Commissie vandaag presenteerde, hebben grote gevolgen voor alle digitale diensten. Zo zullen deze voortaan veel meer transparantie moeten bieden over het aantal gebruikers, hun inkomsten, algoritmes en advertenties. Ook krijgen de grootste Big Tech bedrijven veel meer verantwoordelijkheid. Ze mogen niet langer zichzelf bevoordelen met exclusief databeheer. PvdA’er Tang vindt deze voorstellen goed, maar betreurt dat de Commissie niet doorpakt:
“De mogelijkheden om concurrentie uit de markt te drukken en de prikkels voor Big Tech om persoonlijke data te hamsteren blijven in stand. Om het internet voor alle gebruikers te laten werken moet er nu stevige wetgeving komen die de machtsconcentratie van Sillicon Valley doorbreekt.”
Tang denkt niet alleen aan het opbreken van giganten, maar ook aan het verbieden van alle gepersonaliseerde advertenties. Hier kreeg hij eerder de handen voor op elkaar in het Europees Parlement: “Zolang persoonlijke data worden gebruikt voor advertenties, is privacy van de gebruikers op grote schaal in het geding, blijft de marktmacht in stand en zijn per saldo adverteerders en uitgevers de pineut.” Tang zal dan ook zodra de wetten in het Europees Parlement in behandeling worden genomen een wijziging voorstellen op de plannen van de Commissie, om dit alsnog te regelen.
Het Europees Parlement debatteert vanaf januari over de nieuwe DSA en DMA. Naar verwachting treden de wetten in 2023 in werking.
Lees hier meer over de DSA en DMA
Dit bericht delen
TweetShare on Twitter Share on WhatsAppShare on WhatsApp Share on FacebookShare on Facebook Share on LinkedInShare on LinkedIn
Post navigation
PreviousPrevious post:European Democracy Action PlanNextNext post:Lancering Europese “AdsZuck” campagne tegen gepersonaliseerde advertenties
Gerelateerde berichten
Broad support for strictly regulating tracking ads
16 juni 2021
Eén Europese identiteit maakt het internet veiliger
3 juni 2021
12 mei 2021
Europees Parlement spreekt zich uit voor internationale belastingplannen Biden
28 april 2021
6 reacties
Comments are closed.
Aanmelden nieuwsbrief
Vind ons op:
Facebook page opens in new windowTwitter page opens in new windowLinkedin page opens in new windowInstagram page opens in new windowTelegram page opens in new window
De PvdA
-
-
-
-
Site navigatie
-
-
-
-
-
-
-
-
Zoeken
Search:
© 2021 Paul Tang
We gebruiken cookies voor analytische en functionele doeleinden. Door akkoord te gaan met onze cookies worden deze in uw browser geplaatst.OkNeePrivacybeleid
Je kunt je toestemming op elk moment intrekken met de knop toestemming intrekken.Toestemming intrekken