Gedelegeerde verordening 2020/2034 - Aanvulling van Verordening 376/2014 wat betreft het gemeenschappelijk Europees risicoclassificatiesysteem

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze gedelegeerde verordening is op 11 december 2020 gepubliceerd en is op 31 december 2020 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Gedelegeerde Verordening (EU) 2020/2034 van de Commissie van 6 oktober 2020 tot aanvulling van Verordening (EU) nr. 376/2014 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft het gemeenschappelijk Europees risicoclassificatiesysteem

officiële Engelstalige titel

Commission Delegated Regulation (EU) 2020/2034 of 6 October 2020 supplementing Regulation (EU) No 376/2014 of the European Parliament and of the Council as regards the common European risk classification scheme
 
Rechtsinstrument Gedelegeerde verordening
Wetgevingsnummer Gedelegeerde verordening 2020/2034
Regdoc-nummer C(2020)6763
Celex-nummer i 32020R2034

3.

Key dates

Document 06-10-2020; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 11-12-2020; PB L 416 p. 1-10
Inwerkingtreding 31-12-2020; in werking datum publicatie +20 zie art 4
01-01-2021; Toepassing zie art 4
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

11.12.2020   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 416/1

 

GEDELEGEERDE VERORDENING (EU) 2020/2034 VAN DE COMMISSIE

van 6 oktober 2020

tot aanvulling van Verordening (EU) nr. 376/2014 van het Europees Parlement en de Raad wat betreft het gemeenschappelijk Europees risicoclassificatiesysteem

(Voor de EER relevante tekst)

DE EUROPESE COMMISSIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

Gezien Verordening (EU) nr. 376/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 inzake het melden, onderzoeken en opvolgen van voorvallen in de burgerluchtvaart en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 996/2010 van het Europees Parlement en de Raad en tot intrekking van Richtlijn 2003/42/EG van het Europees Parlement en de Raad en de Verordeningen (EG) nr. 1321/2007 en (EG) nr. 1330/2007 van de Commissie (1), en met name artikel 7, lid 6,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

De Commissie heeft, in nauwe samenwerking met de lidstaten en het Agentschap van de Europese Unie voor de veiligheid van de luchtvaart (“het Agentschap”) via het netwerk van luchtvaartveiligheidsanalisten, een methode ontwikkeld voor de indeling van voorvallen naar veiligheidsrisico, rekening houdend met de vereiste compatibiliteit met bestaande risicoclassificatiesystemen. Het gemeenschappelijk Europees risicoclassificatiesysteem (“ERCS”) is tegen 15 mei 2017 ontwikkeld overeenkomstig de in artikel 7, lid 5, van Verordening (EU) nr. 376/2014 vastgestelde streefdatum. Het moet nu in deze verordening worden opgenomen.

 

(2)

Het ERCS moet de bevoegde autoriteiten van de lidstaten en het Agentschap ondersteunen bij de beoordeling van voorvallen, met als belangrijkste doelstelling zorgen voor een gestandaardiseerde identificatie en classificatie van het risiconiveau van elk vooral voor de luchtvaartveiligheid. Het is niet de bedoeling de gevolgen van een voorval te bepalen.

 

(3)

Het ERCS moet het ook mogelijk maken te bepalen welke snelle actie moet worden ondernomen in reactie op veiligheidsvoorvallen met een hoog risico. Het moet ook de mogelijkheid bieden de belangrijkste risicogebieden te identificeren op basis van geaggregeerde informatie en de risiconiveaus daarvan te bepalen en te vergelijken.

 

(4)

Het ERCS moet een geïntegreerde en gestandaardiseerde aanpak van het risicobeheer in het volledige Europese luchtvaartsysteem faciliteren en de bevoegde autoriteiten van de lidstaten en het Agentschap derhalve in staat stellen op gestandaardiseerde wijze te focussen op inspanningen om de veiligheid te verbeteren als onderdeel van het Europees plan voor de veiligheid van de luchtvaart als bedoeld in artikel 6 van Verordening (EU) 2018/1139 van het Europees Parlement en de Raad (2).

 

(5)

In Uitvoeringsverordening (EU) 2019/317 van de Commissie (3) tot vaststelling van een prestatie- en heffingsregeling in het gemeenschappelijk Europees luchtruim is bepaald dat het percentage runway incursions en het percentage schendingen van separatieminima met gevolgen voor de veiligheid jaarlijks op EU-niveau moeten worden gemonitord tijdens de derde referentieperiode (RP3), die de kalenderjaren 2020 tot en met 2024 bestrijkt. Deze verordening moet vanaf 1 januari 2021 worden toegepast om het gebruik van het ERCS af te stemmen op de start van de tweede jaarlijkse monitoringperiode van RP3 en om een gestandaardiseerde beoordeling van voorvallen te waarborgen,

HEEFT DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD:

Artikel 1

Onderwerp

Bij deze verordening wordt het gemeenschappelijk Europees risicoclassificatiesysteem (ERCS) vastgesteld om het veiligheidsrisico van een voorval te bepalen.

Artikel 2

Definities

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

 

1.

“Europees risicoclassificatiesysteem (ERCS)”: de methode die wordt toegepast voor de beoordeling van het risico van een...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

 

5.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

6.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

7.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.