Amendement Palland over verruiming van het klantrelatiebegrip voor goede doelenorganisaties - Wijziging van de Telecommunicatiewet in verband met het invoeren van een opt-in-systeem voor het overbrengen van ongevraagde communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden aan natuurlijke personen

Dit amendement i is onder nr. 7 toegevoegd aan wetsvoorstel 35421 - Invoeren van een opt-in-systeem voor het overbrengen van ongevraagde communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden aan natuurlijke personen i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de Telecommunicatiewet in verband met het invoeren van een opt-in-systeem voor het overbrengen van ongevraagde communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden aan natuurlijke personen; Amendement; Amendement van het lid Palland over verruiming van het klantrelatiebegrip voor goede doelenorganisaties
Document­datum 15-09-2020
Publicatie­datum 15-09-2020
Nummer KST354217
Kenmerk 35421, nr. 7
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2020-

2021

35 421

Wijziging van de Telecommunicatiewet in verband met het invoeren van een opt-in-systeem voor het overbrengen van ongevraagde communicatie voor commerciële, ideële of charitatieve doeleinden aan natuurlijke personen

Nr. 7

AMENDEMENT VAN HET LID PALLAND

Ontvangen 15 september 2020

De ondergetekende stelt het volgende amendement voor:

In artikel I, onderdeel C, komt het voorgestelde artikel 11.7, vijfde lid, te luiden:

  • 5. 
    Het vierde lid is van overeenkomstige toepassing op:
  • a. 
    contactgegevens die ideële of charitatieve organisaties hebben verkregen in het kader van een schenking aan die ideële of charitatieve organisatie; of
  • b. 
    voor zover sprake is van gebruikmaking van andere dan de in het eerste lid bedoelde middelen, op contactgegevens die ideële of charitatieve organisaties van de eindgebruiker hebben verkregen in het kader van:

1°. vrijwilligerswerk bij die organisatie;

2°. het bijwonen van manifestaties van die organisatie.

Toelichting

Indiener is voorstander van een opt-in-systeem voor telemarketing om consumenten en andere natuurlijke personen te beschermen tegen verkooptelefoontjes waarvoor geen toestemming is verleend.

Indiener is daarbij echter van mening dat de positie van goede doelen vraagt om een aanpassing van de voorgestelde regels. Goede doelen zijn van groot maatschappelijk belang. Voor hun inkomsten zijn zij in hoge mate afhankelijk van telefonische werving van fondsen en vrijwilligers. Het voorgestelde opt-insysteem beperkt goede doelen in hun mogelijkheden om potentiële donateurs en vrijwilligers te bereiken.

Met dit amendement beoogt de indiener het klantrelatie-begrip in de wet voor goede doelenorganisaties (ideële/charitatieve doelen) te verruimen om goede doelen daarmee meer ruimte te bieden voor telemarketing en tegelijkertijd het opt-in-systeem te handhaven. Hierbij geldt niet alleen een financiële relatie («verkoop») als een klantrelatie, maar ook indien een natuurlijk persoon aantoonbaar sympathiseert met

kst-35421-7 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2020

een goed doel blijkend uit het verrichten van vrijwilligerswerk of het bijwonen van een manifestatie. Deze verruiming van het begrip «klantrelatie» stelt goede doelen in staat donateurs en vrijwilligers te blijven werven.

Palland

Tweede Kamer, vergaderjaar 2020-2021, 35 421, nr. 7 2


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.