Parlementaire enquête aardgaswinning Groningen
Op 24 februari 2023 werd door de parlementaire enquêtecommissie aardgaswinning Groningen (PEGAS) het rapport Groningers boven gas aan de Tweede Kamer overhandigd. De hoofdconclusie van het rapport was dat de belangen van Groningers structureel werden genegeerd bij de gaswinning en dat het van groot belang is om dat patroon te doorbreken. Enkele aanbevelingen die de commissie deed: het milder, makkelijker en menselijker maken van de schadeafhandeling voor bewoners, het bieden van snelle duidelijkheid voor de bewoners over de versterking en het bieden van toekomstperspectief aan de regio.
Op initiatief van Tom van der Lee (GroenLinks) in 2019 werd de enquêtecommissie in 2021 ingesteld. Van der Lee is ook voorzitter van de commissie. Doel van het onderzoek was de waarheidsvinding over de gebeurtenissen in het (recente en verdere) verleden rond de gaswinning in Groningen en om daaruit lessen te trekken. Het ging daarbij om de oorspronkelijke afspraken over de gaswinning, de verantwoordelijkheden en het verloop van de afbouw van de gaswinning. Er werd ook gekeken naar de mate waarin gasbaten zijn teruggevloeid naar Groningen.
De openbare verhoren werden gehouden tussen maandag 27 juni en 1 juli 2022 en tussen 29 augustus en 14 oktober 2022. Het eindrapport van de onderzoekscommissie is op 24 februari 2023 gepresenteerd in boerderij De Diek’n in Zeerijp, in het aardbevingsgebied. Op 12 en 13 april 2023 ging de Tweede Kamer in debat met de commissie over het rapport. Op 6 en 7 juni debatteerde de Tweede Kamer met het kabinet over het rapport.
Inhoudsopgave
In 1959 werd een grote gasvoorraad bij Slochteren ontdekt. Er werd begonnen met de winning en distributie van aardgas. Dit leverde de Nederlandse schatkist miljarden euro's op. In 1986 deed zich de eerste aardbeving voor, bij Assen. Daarna vonden de aardbevingen vooral in Groningen plaats; daarnaast daalde de bodem in sommige gebieden.
Als gevolg daarvan werden talloze huizen beschadigd. Het herstel van de panden en de financiering daarvan, kwamen zeer moeizaam van de grond. Nadat zich in 2012 een aardbeving voordeed bij Huizinge, verschenen de eerste adviezen die pleitten voor de afbouw van de gaswinning. Desondanks werd de gaswinning juist opgeschroefd. Veel particulieren en bedrijven in de provincie Groningen zijn gedupeerd door de gevolgen van de winning van aardgas.
Toenmalig minister Wiebes1 van Economische Zaken en Klimaat betitelde de gevolgen van de aardgaswinning in 2017 als 'een overheidsfalen van on-Nederlandse proporties'. In maart 2019 besloot de Tweede Kamer tot het houden van een parlementaire enquête naar de kwestie.
De centrale vraag van het onderzoek was: Hoe is de besluitvorming over de aardgaswinning in Groningen, de schadeafhandeling en de versterking op cruciale momenten verlopen, welke effecten had dit, welke belangen en afwegingen speelden een rol en hoe is hierbij omgegaan met de belangen van de Groningers?
Bij besluitvorming over aardgaswinning gaat het zowel om het volume te winnen gas als om het besluit de aardgaswinning stop te zetten. Versterking betreft de operatie om huizen en gebouwen aan te passen, zodat deze voldoen aan de veiligheidsnorm en verdere schade als gevolg van aardgaswinning wordt voorkomen.
De hoofdvragen voor de gehele onderzoeksperiode waren:
-
1.Wat is op hoofdlijnen in de periode 1959-2021 gebeurd met betrekking tot de aardgaswinning in Groningen en de bijbehorende risico’s? Wat zijn mijlpalen en cruciale momenten in de geschiedenis van de Groningse aardgaswinning en waarom? Welke kennis was op welk moment bij wie beschikbaar?
-
2.Hoe functioneert het Gasgebouw? Welke partijen zijn betrokken binnen het Gasgebouw en welke belangen en afwegingen spelen een rol? Welke besluiten zijn genomen? Welke afspraken zijn gemaakt en hoe zijn deze in de tijd veranderd?
-
3.Welke besluiten nam het kabinet over de aardgaswinning in Groningen? Hoe kwamen die besluiten tot stand, hoe is de Tweede Kamer geïnformeerd en op welke momenten had de Tweede Kamer invloed op de besluitvorming?
-
4.Wat waren de rollen in de besluitvorming van kabinet, Tweede Kamer, private partijen, decentrale overheden en lokale actoren en wat waren de gevolgen van hun handelen voor de Groningers? Op welke manier zijn de Groningers betrokken bij de besluitvorming, welke rol hadden zij en hoe is rekening gehouden met hun belangen?
-
5.Welke lessen kunnen uit de analyse van de Groningse aardgaswinning worden getrokken?
Bij het in kaart brengen van wat er is gebeurd, onderscheidde de tijdelijke commissie drie perioden:
-
1.vanaf begin jaren zestig: voortvarende gaswinning bij Slochteren
-
2.vanaf 1986, aardbeving bij Assen: bodemdaling en aardbevingen
-
3.vanaf 2012, aardbeving bij Huizinge: afbouw gaswinning, schadeherstel en versterking
De hoofdconclusie van het onderzoek was dat de belangen van Groningers structureel zijn genegeerd bij de gaswinning. De veiligheid van de Groningers werd te lang genegeerd, omdat andere publieke belangen dan het maximaliseren van de opbrengsten voor de Staat en het veiligstellen van leveringszekerheid niet waren geborgd in het Gasgebouw. Signalen van buitenaf werden ook niet opgepakt.
Leveringszekerheid werd te vaak aangegrepen door het ministerie van Economische Zaken om te betogen dat gaswinning niet naar beneden kon. Hierdoor werd dit als rookgordijn gebruikt tegenover de buitenwereld. Ook konden oliemaatschappijen profiteren van rolvermenging op het ministerie. Er was lange tijd weinig oog voor andere publieke belangen dan financiële belangen of leveringszekerheid, omdat het ministerie van Economische Zaken een 'monopolie' had op besluitvorming rondom gaswinning.
De gebrekkige schadeafhandeling en de versterkingsoperatie hebben daarnaast veel schade aangericht. Nederland moet volgens de commissie een ereschuld aan Groningen inlossen, en dit betekent niet alleen geld maar ook zorg en aandacht.
De commissie doet elf concrete aanbevelingen:
-
-Maak schadeafhandeling voor bewoners milder, makkelijker en menselijker
-
-Geef bewoners snel duidelijkheid over de versterking
-
-Bied toekomstperspectief aan de regio
-
-Zorg dat er voldoende geld beschikbaar is voor schadeafhandeling, versterking en toekomstige kosten
-
-Versterk de rol van de toezichthouder
-
-Vergroot de rol van het publieke belang binnen departementen
-
-Versterk de positie van de Tweede Kamer
-
-Geef toekomstige publiek-private samenwerkingen beter vorm
-
-Versterk kennisontwikkeling voor de ondergrond; het gesteente dat onder het aardoppervlak ligt.
-
-Stuur op ruimtelijke inrichting van de ondergrond
-
-Treedt samen mét Groningers in dialoog over hoe de ereschuld wordt ingelost
Kabinetsreactie
Twee maanden na de publicatie van het kritische rapport van de commissie, presenteerden staatssecretaris voor Mijnbouw Hans Vijlbrief2 en premier Mark Rutte3 in april 2023 in het Groningse Garmerwolde de kabinetsreactie. Het kabinet bood opnieuw excuses aan en zei toe de komende dertig jaar 22 miljard euro te investeren in het oplossen van de door aardgaswinning veroorzaakte problemen. Een deel van het geld zal geïnvesteerd worden in de leefbaarheid, verduurzaming en het economisch perspectief van de regio. Daarnaast heeft het kabinet maatregelen getroffen om de schadeafhandeling in het aardbevingsgebied sneller te doen verlopen.
Slotdebat Tweede Kamer
Op 6 en 7 juni debatteerde de Tweede Kamer met het kabinet over het eindrapport van de parlementaire enquêtecommissie. Er werd een motie van wantrouwen ingediend tegen het gehele kabinet en één tegen premier Rutte. De moties haalden geen meerderheid. Er zijn wel moties aangenomen die het kabinet verzoeken ruimhartiger om te gaan met de afhandeling van schadeclaims. Zo moet de overheid meer schade vergoeden, en moet het daarnaast eenvoudiger worden om compensatie te krijgen. Ook moet er steviger worden ingezet op projecten die de Groningse economie versterken.
Leden |
---|
Tom van der Lee4 (GL), voorzitter |
Judith Tielen5 (VVD), ondervoorzitter |
Hülya Kat6 (D66) |
Anne Kuik7 (CDA) |
Barbara Kathmann8 (PvdA) |
Peter Kwint9 (SP) |
Griffier |
M. Israel |
indiener(s) |
Tom van der Lee |
---|---|
datum aanvaarding voorstel door TK |
maart 2019 |
Instellen parlementaire enquêtecommissie |
8 februari 2021 |
periode openbare verhoren |
juni - oktober 2022 |
duur (van voorstel Tweede Kamer tot eindverslag enquête commissie) |
47 maanden |
datum eindverslag |
24 februari 2023 |
aantal gehoorde getuigen/deskundigen |
68 |
Dossiernummer |
35.561 |
omvang eindrapport |
1.972 pagina's |
voorzitter |
Tom van der Lee |
Tijdvak |
Werkzaamheden |
---|---|
Februari 2021 – november 2021 |
|
December 2021 |
|
Januari 2022 - februari 2022 |
|
Maart 2022 - mei 2022 |
|
Juni 2022 |
|
27 juni 2022 - 1 juli 2022 |
|
29 augustus 2022 - 14 oktober 2022 |
|
24 februari 2023 |
|
12 en 13 april 2023 |
|
6 en 7 juni 2023 |
|
Meer over
- 1.Eric Wiebes (1963) was van 26 oktober 2017 tot 15 januari 2021 minister van Economische Zaken en Klimaat in het kabinet-Rutte III. Daarvoor was hij van 4 februari 2014 tot 26 oktober 2017 staatssecretaris van Financiën in het kabinet-Rutte II. In 2010-2014 was de heer Wiebes namens de VVD wethouder van onder meer verkeer en vervoer van Amsterdam. Eerder werkte hij in het bedrijfsleven en bij het ministerie van Economische Zaken. Daar was hij onder meer plaatsvervangend secretaris-generaal.
- 2.Hans Vijlbrief (1963) is sinds 6 december 2023 lid van de Tweede Kamerfractie van D66. Eerder was hij dat van 31 maart 2021 tot 10 januari 2022. Van 10 januari 2022 tot 2 juli 2024 was hij staatssecretaris Mijnbouw (met name de Groningse problematiek) in het kabinet-Rutte IV en daarvoor vanaf 29 januari 2020 staatssecretaris van Financiën (belastingen). De heer Vijlbrief was in 2018-2020 voorzitter van de Eurogroup working group. Van 2011 tot 2018 was hij thesaurier-generaal op het ministerie van Financiën. Bovendien was hij voorzitter van het Europese noodfonds EFSF. Hij is woordvoerder financiën, fiscaliteit, arbeidsmarkt, wonen, pensioenen en toeslagen en voorts voorzitter van de commissie Asiel en Migratie.
- 3.Mark Rutte (1967) is sinds 1 oktober 2024 secretaris-generaal van de NAVO. Hij was van 14 oktober 2010 tot 2 juli 2024 minister-president en minister van Algemene Zaken. Sinds 2006 was hij politiek leider van de VVD. In 2006-2010 was de heer Rutte fractievoorzitter van de VVD in de Tweede Kamer. Hij was van 17 juni 2004 tot 28 juni 2006 staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap belast met wetenschapsbeleid, beroepsonderwijs en studiefinanciering. Daarvoor was hij bijna twee jaar staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid belast met onder andere volksverzekeringen, bijstand en arbeidsomstandigheden. De heer Rutte was eerder voorzitter van de JOVD en manager bij een werkmaatschappij van Unilever.
- 4.Tom van der Lee (1964) is sinds 23 maart 2017 Tweede Kamerlid. Tot 27 oktober 2023 was dat voor GroenLinks en sindsdien maakt hij deel uit van de Tweede Kamerfractie van GroenLinks-PvdA. Hij was hoofd voorlichting en politiek strateeg van GroenLinks en in die functie adviseur van Paul Rosenmöller en Femke Halsema. In 2009 werd hij campagne-directeur bij Oxfam Novib. De heer Van der Lee was voorzitter van de parlementaire enquêtecommissie Aardgaswinning Groningen. Hij is financieel woordvoerder van de fractie van GroenLinks-PvdA.
- 5.Judith Tielen (1972) is sinds 31 oktober 2017 lid van de Tweede Kamerfractie van de VVD. Zij was daarvoor partner/strategisch marketing consultant bij diverse bedrijven en gezondheidszorgorganisaties en docent/onderzoeker marktonderzoek, marketing en innovatie, Hogeschool Utrecht. Verder was zij algemeen secretaris van de VVD en raadslid in Utrecht. Mevrouw Tielen is onder meer woordvoerder Zorgverzekeringswet, curatieve zorg, drugs, geneesmiddelen en arbeidsmarktbeleid zorg, alsmede jeugdbeleid. Zij was voorzitter van de vaste commissie voor Financiën en lid van de parlementaire enquêtecommissie gaswinning Groningen en is nu voorzitter van de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
- 6.Hülya Kat (1983) was van 31 maart 2021 tot 6 december 2023 lid van de Tweede Kamerfractie van D66. Zij was senior P&O adviseur en was lid van de gemeenteraad van Amsterdam. Als Tweede Kamerlid hield mevrouw Kat zich bezig met armoede- en schuldenbeleid en de toeslagenaffaire. Zij was lid van de parlementaire enquêtecommissie aardgaswinning Groningen en was voorzitter van de vaste commissie voor Justitie en Veiligheid.
- 7.In Drenthe geboren christendemocrate, die haar bestuurlijke loopbaan in Groningen begon. Werd al op jonge leeftijd gemeenteraadslid en was later fractievoorzitter. Eerder was zij actief in het CDJA en fractie-assistent en liep zij stage bij een advocaten- en notarissenkantoor. Werkte bij een rechtsbureau van de Studentenorganisatie Groningen en was trainee-redacteur bij de EO-Radio. Kwam in 2017 in de Tweede Kamer en bleef ruim zes jaar lid. In de Tweede Kamer hield zij zich bezig met justitie, asielbeleid, ontwikkelingssamenwerking en preventiebeleid. Voorts was zij enige tijd vicefractievoorzitter en lid van het Presidium. Zette zich opgewekt en betrokken in bij de aanpak van problemen als mensenhandel en drugsmisbruik. In mei-september 2024 was zij tijdelijk wethouder van Woudenberg.
- 8.Barbara Kathmann (1978) is sinds 31 maart 2021 Tweede Kamerlid. Tot 27 oktober 2023 was dat voor de PvdA en sindsdien is zij lid van de Tweede Kamerfractie van GroenLinks-PvdA. Mevrouw Kathmann was van juli 2018 tot februari 2021 wethouder voor economie, wijken en kleine kernen van Rotterdam. Eerder was zij lijsttrekker en fractievoorzitter van PvdA Rotterdam en werkte zij onder meer bij omroep LLink. Als Kamerlid houdt mevrouw Kathmann zich bezig met digitalisering en privacy. Verder was zij lid van de parlementaire enquêtecommissie Aardgaswinning Groningen.
- 9.Onconventieel Tweede Kamerlid voor de SP, waar hij zich gedurende zesenhalf jaar bezig hield met onder meer onderwijs, cultuur, media en jeugdbeleid. Medeverdediger van enkele initiatiefvoorstellen op onderwijsgebied. Was voor hij Kamerlid werd enige jaren werkzaam voor de SP-Tweede Kamerfractie, onder meer als persvoorlichter. Tevens enige jaren raadslid in Amsterdam. Had zitting in de parlementaire enquêtecommissie Aardgaswinning Groningen. Strijdbaar lid, dat heldere taal gebruikte en weinig gaf om decorum. Liefhebber van kickboksen en bestuurder van de Vechtsportbond.
- 10.Veelzijdig en vasthoudend Tweede Kamerlid van de ChristenUnie in de jaren 2017-2021 en 2022-2023. Zette zich als Groningse onder meer in voor de gedupeerden van de aardbevingen en zat in de parlementaire enquêtecommissie naar de aardgaswinning. Was voor zij Kamerlid werd Statenlid (fractievoorzitter) in Groningen en juridisch adviseur bij Capital Tool Company, een bedrijf dat zich richt op financiering van kleine en middelgrote bedrijven in o.a. ontwikkelingslanden en opkomende economieën. Eerder deed zij onderzoek bij Kenniscentrum Europa Decentraal. Woordvoerder op diverse terreinen, zoals regiobeleid, infrastructuur, milieu, mediabeleid, binnenlandse zaken (constitutionele zaken), Koninkrijksrelaties, justitie en veiligheid en Europa. Sinds mei 2025 is zij waarnemend burgemeester van Weststellingwerf.
- 11.De tijdelijke commissie Aardgaswinning Groningen werd op 22 september 2020 ingesteld. Deze commissie had als opdracht voorstellen te doen voor de opzet van een parlementaire enquête over de gaswinning in Groningen.
- 12.Deze parlementaire commissie werd op 11 februari 2021 ingesteld. De commissie voerde de parlementaire enquête over de aardgaswinning in Groningen uit. De commissie bracht op 24 februari 2023 verslag uit en hield op 20 april 2023 op te bestaan.
- 13.De Tweede Kamer, de Eerste Kamer en de Verenigde Vergadering hebben een grondwettelijk recht van enquête. Het recht houdt in dat Kamers een onderzoek kunnen instellen naar een specifiek onderwerp, om op die manier de regering te controleren. In de praktijk wordt het recht vooral door de Tweede Kamer gebruikt. De Eerste Kamer en de Verenigde Vergadering hebben het middel nog nooit gebruikt, hoewel er in de Eerste Kamer wel eens pogingen toe zijn gedaan.