Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2020 (Derde incidentele suppletoire begroting inzake corona maatregelen) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 35553 - Derde incidentele suppletoire begroting Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 2020 inzake corona maatregelen i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2020 (Derde incidentele suppletoire begroting inzake corona maatregelen); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 01-09-2020 |
Publicatiedatum | 01-09-2020 |
Nummer | KST355532 |
Kenmerk | 35553, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2019-
2020
35 553
Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2020 (Derde incidentele suppletoire begroting inzake corona maatregelen)
A ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2020 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Op 29 april 2020 is de eerste suppletoire begroting 2020 naar de Tweede Kamer verzonden (Kamerstukken II 2019/20, 35 450 VII, nr. 1). Vervolgens is op 29 mei 2020 de eerste incidentele begroting 2020, inzake maatregelen doorbouwen tijdens de coronacrisis en vergoeding rouwvervoer, en op 8 juli 2020 de tweede incidentele suppletoire begroting, inzake Urgendamiddelen, naar de Tweede Kamer verzonden (Kamerstukken II 2019/20, 35 478, nr. 1 en Kamerstukken II 2019/20, 35 521, nr. 1). De behandeling van deze suppletoire begrotingen in de Staten-Generaal is nog niet afgerond. Om deze reden is de in de begrotingsstaat opgenomen stand suppletoire begrotingen nog niet door beide Kamers bekrachtigd.
Normaliter wordt nieuw beleid in uitvoering genomen nadat de Staten-Generaal de begrotingswet heeft geautoriseerd. Aangezien uitvoering van de spoedeisende maatregelen die in deze derde incidentele suppletoire begroting zijn opgenomen van dusdanig belang zijn voor het Rijk dat niet gewacht kan worden op formele autorisatie van beide Kamers der Staten-Generaal, zal het kabinet de uitvoering van de maatregelen starten voordat deze autorisatie is gegeven. Hiermee wordt gehandeld conform lid 2 van artikel 2.27 van de Comptabiliteitswet 2016.
kst-35553-2 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2020
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
K.H. Ollongren
B ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ DE BEGROTINGSARTIKELEN
Het kabinet heeft besloten om noodmaatregelen in het kader van corona te verlengen omdat de economische situatie onzeker blijft en de contact-beperkende maatregelen voor een deel van kracht blijven. Op de begroting van BZK worden er middelen beschikbaar gesteld voor coronagerelateerde uitgaven in het kader van de verkiezingen, compensatie voor lokale culturele voorzieningen en compensatie voor lagere ontvangsten huurtoeslag.
Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel. In het kader van transparantie of anderszins kan het voorkomen dat mutaties beneden deze ondergrenzen ook worden toegelicht.
Tabel 1 Ondergrenzen conform RBV 2020
Begrotingsartikel |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in €) |
Technische mutaties (ondergrens in €) |
|
Verplichtingen/Uitgaven: |
Verplichtingen/Uitgaven: |
democratie |
2 mln. |
4 mln. |
Ontvangsten: 1 mln. |
Ontvangsten: 2 mln. |
|
|
Verplichtingen/Uitgaven: |
Verplichtingen/Uitgaven: |
5 mln. |
10 mln. |
|
Ontvangsten: 1 mln. |
Ontvangsten: 2 mln. |
|
|
Verplichtingen/Uitgaven: |
Verplichtingen/Uitgaven: |
10 mln. |
20 mln. |
|
Ontvangsten: 5 mln. |
Ontvangsten: 10 mln. |
|
|
Verplichtingen/Uitgaven: |
Verplichtingen/Uitgaven: |
omgeving en bouwkwaliteit |
5 mln. |
10 mln. |
Ontvangsten: 1 mln. |
Ontvangsten: 2 mln. |
|
|
Verplichtingen/Uitgaven: |
Verplichtingen/Uitgaven: |
omgevingswet |
2 mln. |
4 mln. |
Ontvangsten: 1 mln. |
Ontvangsten: 2 mln. |
|
|
Verplichtingen/Uitgaven: |
Verplichtingen/Uitgaven: |
en informatiesamenleving |
2 mln. |
4 mln. |
Ontvangsten: 1 mln. |
Ontvangsten: 2 mln. |
|
|
Verplichtingen/Uitgaven: |
Verplichtingen/Uitgaven: |
ringsbeleid |
1 mln. |
2 mln. |
Ontvangsten: 1 mln. |
Ontvangsten: 2 mln. |
|
|
Verplichtingen/Uitgaven: |
Verplichtingen/Uitgaven: |
leid |
2 mln. |
4 mln. |
Ontvangsten: 2 mln. |
Ontvangsten: 4 mln. |
|
|
Verplichtingen/Uitgaven: |
Verplichtingen/Uitgaven: |
perspectief |
2 mln. |
4 mln. |
Ontvangsten: 2 mln. |
Ontvangsten: 4. mln. |
|
|
Verplichtingen/Uitgaven: |
Verplichtingen/Uitgaven: |
5 mln. |
10 mln. |
|
Ontvangsten: 1 mln. |
Ontvangsten: 2 mln. |
|
|
Verplichtingen/Uitgaven: |
Verplichtingen/Uitgaven: |
1 mln. |
2 mln. |
|
Ontvangsten: 1 mln. |
Ontvangsten: 2 mln. |
|
|
Verplichtingen/Uitgaven: |
Verplichtingen/Uitgaven: |
1 mln. |
2 mln. |
|
Ontvangsten: 1 mln. |
Ontvangsten: 2 mln. |
2.1 Artikel 1 Openbaar bestuur en democratie
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Openbaar bestuur en democratie (derde incidentele suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW en amendementen |
Stand na suppletoire begrotingen (inclusief de 1e en 2e incidentele suppletoire begro-tingen)1 |
Mutaties 3e incidentele suppletoire begroting |
Stand 3e incidentele suppletoire begroting |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
|
Verplichtingen |
68.387 |
73.049 |
8.449 |
81.498 |
550 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven Waarvan juridisch verplicht |
68.387 |
72.164 |
8.449 |
80.613 |
550 |
0 |
0 |
0 |
1.1 Bestuur en regio |
10.202 |
11.427 |
8.000 |
19.427 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
4.538 |
4.638 |
0 |
4.638 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bestuur en regio Oorlogsgravenstich- |
1.124 |
1.224 |
0 |
1.224 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ting (OGS) |
3.414 |
3.414 |
0 |
3.414 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
3.969 |
5.094 |
0 |
5.094 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bestuur en regio Bijdrage aan |
3.969 |
5.094 |
0 |
5.094 |
0 |
0 |
0 |
0 |
zbo/rwt's |
1.660 |
1.660 |
0 |
1.660 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Diverse bijdragen Bijdrage aan |
1.660 |
1.660 |
0 |
1.660 |
0 |
0 |
0 |
0 |
medeoverheden Lokale culturele |
0 |
0 |
8.000 |
8.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
voorzieningen Bijdrage aan (inter)nationale |
0 |
0 |
8.000 |
8.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
organisaties Bijdrage aan |
35 |
35 |
0 |
35 |
0 |
0 |
0 |
0 |
internationaal |
35 |
35 |
0 |
35 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1.2 Democratie |
58.185 |
60.737 |
449 |
61.186 |
550 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies Verbinding inwoner |
41.152 |
42.275 |
449 |
42.724 |
0 |
0 |
0 |
0 |
en overheid Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdra- |
2.507 |
3.107 |
449 |
3.556 |
0 |
0 |
0 |
0 |
gers |
3.021 |
3.021 |
0 |
3.021 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Weerbaar bestuur |
974 |
974 |
0 |
974 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Politieke partijen |
27.211 |
27.734 |
0 |
27.734 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ProDemos |
7.326 |
7.326 |
0 |
7.326 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Comité 4/5 mei |
113 |
113 |
0 |
113 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten Verbinding inwoner |
7.568 |
8.100 |
0 |
8.100 |
0 |
0 |
0 |
0 |
en overheid Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdra- |
4.715 |
5.594 |
0 |
5.594 |
0 |
0 |
0 |
0 |
gers |
1.098 |
1.084 |
0 |
1.084 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Weerbaar bestuur |
1.755 |
1.422 |
0 |
1.422 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inkomenoverdracht Toerusting en ondersteuning politieke ambtsdra- |
7.781 |
7.796 |
0 |
7.796 |
0 |
0 |
0 |
0 |
gers Vergoeding |
7.781 |
7.781 |
0 |
7.781 |
0 |
0 |
0 |
0 |
rouwvervoer Bijdrage aan |
0 |
15 |
0 |
15 |
0 |
0 |
0 |
0 |
zbo/rwt's |
400 |
1.478 |
0 |
1.478 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Diverse bijdragen |
400 |
1.478 |
0 |
1.478 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW en amendementen |
Stand na suppletoire begrotingen (inclusief de 1e en 2e incidentele suppletoire begro-tingen)1 |
Mutaties 3e incidentele suppletoire begroting |
Stand 3e incidentele suppletoire begroting |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
|
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties |
68 |
68 |
0 |
68 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan internationaal |
68 |
68 |
0 |
68 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan agentschappen |
400 |
400 |
0 |
400 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Dienst Publiek en Communicatie |
400 |
400 |
0 |
400 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken |
816 |
620 |
0 |
620 |
550 |
0 |
0 |
0 |
Gemeentefonds (H50) |
616 |
616 |
0 |
616 |
550 |
0 |
0 |
0 |
Provinciefonds (H51) |
200 |
4 |
0 |
4 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
21.965 |
21.965 |
0 |
21.965 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 Voor de eerste suppletoire begroting 2020 zie Kamerstukken II 2019/20, 35450VII, nr. 1. Voor de eerste incidentele suppletoire begroting, zie Kamerstukken II 2019/20, 35478, nr. 1. Voor tweede incidentele suppletoire begroting zie Kamerstukken II 2019/20, 35521, nr. 1.
Het kabinet heeft een tweede pakket maatregelen getroffen om gemeenten en provincies te compenseren voor de financiële gevolgen van de coronacrisis.
1.1 Bestuur en regio Bijdrage aan medeoverheden
Lokale culturele voorzieningen
Het kabinet heeft een tweede pakket aan maatregelen getroffen ter compensatie van de medeoverheden voor de gevolgen van de coronacrisis. De provincies krijgen voor de periode van medio maart tot en met 1 juni 2020, € 8 mln. beschikbaar voor de borging van de lokale en regionale culturele infrastructuur. Dit bedrag zal worden uitgekeerd via een specifieke uitkering.
Verbinding inwoner en overheid
In het kader van te treffen maatregelen als gevolg van corona voor de organisatie van de Tweede Kamerverkiezing stelt BZK in 2020 circa € 0,5 mln. beschikbaar voor een wervingscampagne stembureauleden en voor voorlichtingsactiviteiten om kiezers voorlichting te geven over de maatregelen die gelden bij het stemmen. De wervingscampagne is nodig omdat in elk stemlokaal een extra stembureaulid nodig is voor een goed verloop van de verkiezingen, gemeenten een reservebestand moeten opbouwen en een deel van het huidige bestand aan stembureauleden mogelijk niet beschikbaar zal zijn. Er zal daarom in het najaar van 2020
een landelijke wervingscampagne worden gestart om een nieuwe lichting stembureauleden en tellers te vinden.
Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken
Gemeentefonds (H50)
Gemeenten die bij de Tweede Kamerverkiezing meedoen aan het experiment centraal tellen ontvangen in 2021 een bijdrage voor meerkosten die gerelateerd zijn aan corona.
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 3 Woningmarkt (derde incidentele suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW en amendementen |
Stand na suppletoire begrotingen (inclusief de 1e en 2e incidentele suppletoire begro-tingen)1 |
Mutaties 3e incidentele suppletoire begroting |
Stand 3e incidentele suppletoire begroting |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
|
Verplichtingen |
4.297.396 |
4.581.831 |
0 |
4.581.831 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven Waarvan juridisch verplicht |
4.297.396 |
4.532.349 |
0 |
4.532.349 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3.1 Woningmarkt |
4.297.396 |
4.212.349 |
0 |
4.212.349 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
14.374 |
14.409 |
0 |
14.409 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Woningmarkt Bevordering eigen |
3.641 |
6.864 |
0 |
6.864 |
0 |
0 |
0 |
0 |
woningbezit (BEW) Huisvestingsvoorzie- |
6.239 |
5.253 |
0 |
5.253 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ning statushouders |
4.494 |
2.292 |
0 |
2.292 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
2.019 |
2.537 |
0 |
2.537 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Woningmarkt WSW Risicovoorzie- |
2.019 |
2.019 |
0 |
2.019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ning |
0 |
518 |
0 |
518 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inkomensoverdracht |
4.269.200 |
4.179.900 |
0 |
4.179.900 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Huurtoeslag Bijdrage aan |
4.269.200 |
4.179.900 |
0 |
4.179.900 |
0 |
0 |
0 |
0 |
agentschappen Dienst van de |
7.406 |
7.406 |
0 |
7.406 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Huurcommissie ILT (Autoriteit |
7.066 |
7.066 |
0 |
7.066 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Woningcorporaties) Bijdrage aan |
340 |
340 |
0 |
340 |
0 |
0 |
0 |
0 |
zbo/rwt's |
2.857 |
3.757 |
0 |
3.757 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Woningmarkt Bijdrage aan |
2.857 |
3.757 |
0 |
3.757 |
0 |
0 |
0 |
0 |
medeoverheden |
0 |
2.800 |
0 |
2.800 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Woningmarkt Bijdrage aan andere begrotingshoofd- |
0 |
2.800 |
0 |
2.800 |
0 |
0 |
0 |
0 |
stukken Financiën en |
1.540 |
1.540 |
0 |
1.540 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Nationale Schuld |
1.540 |
1.540 |
0 |
1.540 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3.3 Woningbouw Bijdrage aan |
0 |
320.000 |
0 |
320.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
medeoverheden |
0 |
320.000 |
0 |
320.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Woningbouwimpuls |
0 |
320.000 |
0 |
320.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
472.000 |
418.218 |
|
416.418 |
|
|
0 |
0 |
1 Voor de eerste suppletoire begroting 2020 zie Kamerstukken II 2019/20, 35450VII, nr. 1. Voor de eerste incidentele suppletoire begroting, zie Kamerstukken II 2019/20, 35478, nr. 1. Voor tweede incidentele suppletoire begroting zie Kamerstukken II 2019/20, 35521, nr. 1.
De Belastingdienst verlaagt tijdelijk de invorderingsrente. Dit leidt tot minder ontvangsten bij de huurtoeslag.
2.3 Artikel 11 Centraal apparaat
Tabel 4 Budgettaire gevolgen artikel 11 Centraal apparaat (derde incidentele suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW en amendementen |
Stand na suppletoire begrotingen (inclusief de 1e en 2e incidentele suppletoire begrotingen)1 |
Mutaties 3e incidentele suppletoire begroting |
Stand 3e incidentele suppletoire begroting |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
|
Verplichtingen |
414.206 |
477.748 |
0 |
477.748 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
414.206 |
477.748 |
|
477.298 |
|
0 |
0 |
0 |
11.1 Apparaat (excl. AIVD) |
414.206 |
477.748 |
|
477.298 |
|
0 |
0 |
0 |
Personele uitgaven |
210.592 |
255.539 |
|
255.089 |
|
0 |
0 |
0 |
waarvan: eigen personeel |
181.324 |
205.916 |
|
205.466 |
|
0 |
0 |
0 |
waarvan: inhuur externen |
15.290 |
27.094 |
0 |
27.094 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan: overige personele uitgaven |
13.978 |
22.529 |
0 |
22.529 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Materiële uitgaven |
203.614 |
222.209 |
0 |
222.209 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan: bijdrage aan SSO's |
190.896 |
199.609 |
0 |
199.609 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan: ICT |
42 |
847 |
0 |
847 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan: overige materiële uitgaven |
12.676 |
21.753 |
0 |
21.753 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
19.292 |
64.341 |
0 |
64.341 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 Voor de eerste suppletoire begroting 2020 zie Kamerstukken II 2019/20, 35450VII, nr. 1. Voor de eerste incidentele suppletoire begroting, zie Kamerstukken II 2019/20, 35478, nr. 1. Voor tweede incidentele suppletoire begroting zie Kamerstukken II 2019/20, 35521, nr. 1.
Waarvan: eigen personeel
In het kader van te treffen maatregelen als gevolg van corona voor de organisatie van de Tweede Kamerverkiezing stelt BZK in 2020 circa € 0,5 mln. beschikbaar voor een wervingscampagne stembureauleden en voor voorlichtingsactiviteiten om kiezers voorlichting te geven over de maatregelen die gelden bij het stemmen. Daarnaast ontvangen de gemeenten die bij de Tweede Kamerverkiezing meedoen aan het experiment centraal tellen in 2021 een bijdrage voor meerkosten die gerelateerd zijn aan corona. Deze middelen worden gerealloceerd naar artikel 1 «Openbaar bestuur en democratie» om de bijdrage op het juiste instrument te verantwoorden.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2019-2020, 35 553, nr. 2 7