Brief regering; Keuze traject voor pilot maximumsnelheden op matrixborden - Maatregelen verkeersveiligheid - Hoofdinhoud
Deze brief is onder nr. 830 toegevoegd aan dossier 29398 - Maatregelen verkeersveiligheid.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Maatregelen verkeersveiligheid; Brief regering; Keuze traject voor pilot maximumsnelheden op matrixborden |
---|---|
Documentdatum | 22-06-2020 |
Publicatiedatum | 30-06-2020 |
Nummer | KST29398830 |
Kenmerk | 29398, nr. 830 |
Commissie(s) | Infrastructuur en Waterstaat (I&W) |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2019-2020
29 398
Maatregelen verkeersveiligheid
Nr. 830 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 22 juni 2020
In het AO Verkeersveiligheid van 5 februari jl. (Kamerstuk 29 398, nr. 815) heb ik u toegezegd om een pilot uit te voeren op een nader te bepalen wegtraject, als onderdeel van een onafhankelijk onderzoek naar de beperkingen van matrixborden voor het tonen van de geldende maximumsnelheid.
Graag wil ik u informeren over de keuze van het traject en de afwegingen. De pilot wordt dit najaar uitgevoerd op de A27 over een lengte van dertien kilometer tussen de aansluiting Utrecht-Noord en knooppunt Eemnes.
Het traject past bij de intentie van de gewijzigde motie1 van het lid Postma c.s. om de duidelijkheid voor weggebruikers te bevorderen bij verschillende en veranderende maximumsnelheden. Op dit traject geldt een variërend snelheidsregime (100 km/h overdag en 120 km/h 's nachts). Ook zijn de aanwezige systemen geschikt om de maximumsnelheden te tonen.
Het onderzoek bestaat uit verschillende delen, waaronder de verkeerskundige pilot en een gebruikersonderzoek. De analyses voor de onderzoeken worden uitgevoerd door externe partijen. Ook zal ik een externe klankbordgroep vragen, bestaande uit onafhankelijke experts, om de opzet en resultaten van het onderzoek te toetsen.
Recent2 heb ik u erover geïnformeerd dat de intensiteiten en type weggebruikers door de coronamaatregelen op dit moment niet representatief zijn, hetgeen voor vertraging zou kunnen zorgen in de oplevering van de resultaten.
1 Kamerstuk 35 300 XII, nr. 54
2 Bijlage bij Kamerstuk 29 398, nr. 827
kst-29398-830 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2020
Gelet op de huidige ontwikkelingen op de weg verwacht ik geen wijzigingen in de oorspronkelijke gecommuniceerde planning om u medio 2021 de resultaten van het onderzoek en de pilot te sturen.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
-
C.van Nieuwenhuizen Wijbenga
Tweede Kamer, vergaderjaar 2019-2020, 29 398, nr. 830 2