Europees Parlement wil gepersonaliseerde advertenties verbieden - Hoofdinhoud
Europees Parlement wil gepersonaliseerde advertenties verbieden
Vandaag werd bekend dat een grote meerderheid van het Europese Parlement instemt met het voorstel van PvdA-Europarlementariër Paul Tang om gepersonaliseerde advertenties op het internet te verbieden. Tang: “Het Europees Parlement slingert hiermee, als een strijd tussen David en Goliath, een steen richting het hoofd van de Amerikaanse techreuzen, die onze persoonlijke data als verdienmodel gebruiken om de concurrentie buiten de deur te houden. Dit is pas de eerste steen die wordt gegooid, maar het is geweldig nieuws”.
Donderdag stemden 503 van de 701 Europarlementariërs voor het amendement van Tang, maar het was nog niet zeker of het mededingingsrapport waar het voorstel onder valt, werd aangenomen. Vrijdag werd bekend gemaakt dat ook daar een ruime meerderheid voor stemde, waardoor Tangs voorstel nu het officiële standpunt van het Europees Parlement is geworden.
Paul Tang, die namens het Europees Parlement een van de onderhandelaars is over de wetgeving voor alle digitale diensten, ziet de uitspraak van het parlement als het breekijzer om de verdienmodellen van Facebook en Google open te breken en te veranderen:
“We zien dat de big tech hun marktmacht blijft uitbreiden door persoonlijke data als handelswaar te beschouwen. Naast inbreuk van onze privacy, is zo’n verdienmodel ongezond en ziekmakend voor het internet.”
De afgelopen twee dagen organiseerde Tang voor de kantoren van Facebook in Brussel en Amsterdam acties om zijn boodschap tot in het hoofdkantoor van Facebook-eigenaar Zuckerberg te laten horen. Ook heeft Tang een petitie opgezet met de titel #AdsZuck om bedrijfs- en regeringsleiders op te roepen gepersonaliseerde advertenties te verbieden.
Dit bericht delen
TweetShare on Twitter Share on WhatsAppShare on WhatsApp Share on FacebookShare on Facebook Share on LinkedInShare on LinkedIn
Post navigation
PreviousPrevious post:Tang eist verbod persoonlijke advertentiesNextNext post:Europarlementariër Paul Tang: ‘Persoonlijke advertenties zijn een smet op het internet’
Gerelateerde berichten
Tang eist verbod persoonlijke advertenties
19 juni 2020
ECB moet aanzetten tot economisch herstel, en niet tot schade aan mens en planeet
8 juni 2020
5 juni 2020
Webinar VII: Een nieuwe sociale beweging?
Geef een reactie Reactie annuleren
Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *
Reactie
Naam * Email * Website
Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.
Vind ons op:
Facebook page opens in new windowTwitter page opens in new windowLinkedin page opens in new windowInstagram page opens in new windowTelegram page opens in new window
Zoeken
Search:
-
-
Subscribe
-
*indicates required
Email Address *
First Name
Language preferences
-
-English
-
-Dutch
GDPR permission:
Please select all the ways you would like to hear from Paul Tang:
Newsletters Webinar updates
You can unsubscribe at any time by clicking the link in the footer of our emails. For information about our privacy practices, please visit our website.
We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.
De PvdA
-
-
-
-
Site navigatie
-
-
-
-
-
-
-
-
Zoeken
Search:
© 2020 Paul Tang - webdesign by: Impact One
Deze website gebruikt cookies: Lees meer over het gebruik van cookiesIk snap het.
-