Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2020 (Derde incidentele suppletoire begroting inzake Noodpakket banen en economie en overbruggingsfaciliteit IHC) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 35451 - Derde incidentele suppletoire Economische Zaken en Klimaat 2020 inzake Noodpakket banen en economie en overbruggingsfaciliteit IHC i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2020 (Derde incidentele suppletoire begroting inzake Noodpakket banen en economie en overbruggingsfaciliteit IHC); Memorie van toelichting (initiatiefvoorstel); Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 07-05-2020 |
Publicatiedatum | 07-05-2020 |
Nummer | KST354512 |
Kenmerk | 35451, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2019-
2020
35 451
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2020 (Derde incidentele suppletoire begroting inzake Noodpakket banen en economie en overbruggingsfaciliteit IHC)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
-
A.Artikelgewijze toelichting bij het wetsvoorstel Wetsartikelen 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2020 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Vanwege de coronamaatregelen is op 18 maart 2020 de eerste incidentele suppletoire begroting en op 15 april 2020 de tweede incidentele suppletoire begroting naar de Tweede Kamer verzonden. De behandeling van de tweede incidentele suppletoire begroting in de Tweede Kamer heeft nog niet plaatsgevonden. Om deze reden is de in de begrotingsstaat opgenomen stand nog niet door de beide Kamers bekrachtigd. Vanwege de snelle opeenvolging van begrotingswetsvoorstellen, om het budgetrecht van de Staten Generaal te waarborgen, bevat de kolom «vastgestelde begroting» zowel de vastgestelde stand bij ontwerpbegroting als de mutaties die bij de eerste en tweede incidentele suppletoire begroting zijn opgenomen.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
E.D. Wiebes
kst-35451-2 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2020
-
B.Artikelgewijze toelichting bij de begrotingsartikelen 1. Leeswijzer
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
< 50 |
1 |
2 |
=> 50 en < 200 |
2 |
4 |
=> 200 < 1000 |
5 |
10 |
=> 1000 |
10 |
20 |
-
2.Beleidsartikelen
2.1 Beleidsartikel 1 Goed functionerende economie en markten
Tabel 1 Budgettaire gevolgen van beleid derde incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
Stand |
Stand 1e |
Mutaties 3e |
Stand 3e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
|
ontwerpbe- |
suppletoire |
ISB |
ISB |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
|
groting 2020 incl. |
begroting |
|||||||
NvW en |
||||||||
ISB's |
||||||||
Verplichtingen Waarvan garantieverplichtingen |
214.305 |
220.035 |
1.804 |
221.839 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Waarvan overige verplichtingen |
214.305 |
220.035 |
1.804 |
221.839 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
215.326 |
222.552 |
1.804 |
224.356 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Waarvan juridisch verplicht |
96% |
97% |
97% |
|||||
Subsidies |
203 |
775 |
1.804 |
2.579 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Cyberweerbaarheid Subsidiemaatregel telecom |
203 |
775 |
775 |
|||||
Caribisch Nederland (Corona) |
0 |
0 |
1.804 |
1.804 |
||||
Opdrachten |
22.152 |
21.588 |
0 |
21.588 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Onderzoek en Opdrachten |
1.678 |
2.414 |
2.414 |
|||||
Beleidsvoorbereiding en evaluaties Frequenties en Veiligheid |
5.844 |
5.480 |
5.480 |
|||||
ICT beleid |
6.793 |
6.580 |
6.580 |
|||||
Digital Trust Center |
1.322 |
599 |
599 |
|||||
Cyber Security |
6.515 |
6.515 |
6.515 |
|||||
Bijdrage aan agentschappen |
30.218 |
37.436 |
0 |
37.436 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Agentschap Telecom Rijksdienst Voor Ondernemend |
21.488 |
26.838 |
26.838 |
|||||
Nederland |
8.730 |
10.598 |
10.598 |
|||||
Bijdrage aan zbo/rwt's |
158.870 |
158.870 |
0 |
158.870 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Metrologie |
9.483 |
9.483 |
9.483 |
|||||
Raad voor Accreditatie |
265 |
265 |
265 |
|||||
ACM |
736 |
736 |
736 |
|||||
CBS |
148.386 |
148.386 |
148.386 |
|||||
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties Nederlands Normalisatie |
3.883 |
3.883 |
0 |
3.883 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Instituut (NEN) |
1.156 |
1.156 |
1.156 |
|||||
Internationale organisaties |
2.727 |
2.727 |
2.727 |
|||||
Ontvangsten |
31.934 |
31.954 |
0 |
31.954 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten ACM |
162 |
162 |
162 |
|||||
High Trust |
30.200 |
30.200 |
30.200 |
|||||
Diverse ontvangsten |
1.572 |
1.592 |
1.592 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Voor Caribisch Nederland is EZK voornemens om 25 US dollar per aansluiting per maand beschikbaar te stellen om de kosten van een vaste internetverbinding te verlagen. Het betreft een tijdelijke maatregel voor in totaal circa 9.800 aansluitingen voor de periode van 1 mei tot en met 31 december 2020. Op deze manier wordt een bijdrage geleverd aan de armoedeproblematiek en het feit dat een internetverbinding essentieel is voor het thuiswerken en thuisonderwijs. Het totale bedrag hiervoor bedraagt € 1,8 mln.
2.2 Beleidsartikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei
Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid derde incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW en ISB's |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 3e ISB |
Stand 3e ISB |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
|
Verplichtingen |
14.232.632 |
14.407.361 |
753.000 |
15.160.361 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Waarvan garantieverplichtingen |
11.585.000 |
11.590.000 |
713.000 |
12.303.000 |
||||
Waarvan overige verplichtingen |
2.647.632 |
2.817.361 |
40.000 |
2.857.361 |
||||
Uitgaven |
4.059.493 |
4.075.244 |
204.000 |
4.279.244 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Waarvan juridisch verplicht |
87% |
48%1 |
46%2 |
|||||
Subsidies |
1.881.011 |
1.896.901 |
40.000 |
1.936.901 |
0 |
0 |
0 |
0 |
MKB-Innovatiestimulering |
||||||||
Topsectoren (MIT) |
39.131 |
39.581 |
39.581 |
|||||
Eurostars |
18.132 |
18.132 |
18.132 |
|||||
Bevorderen Ondernemerschap |
21.390 |
19.776 |
40.000 |
59.776 |
||||
Cofinanciering EFRO i, inclusief |
||||||||
INTERREG |
22.361 |
15.025 |
15.025 |
|||||
Bijdrage aan ROM's |
6.161 |
7.661 |
7.661 |
|||||
Verduurzaming industrie |
61.400 |
48.000 |
48.000 |
|||||
Startup-beleid |
14.400 |
13.155 |
13.155 |
|||||
Urgendamaatregelen industrie |
21.000 |
48.264 |
48.264 |
|||||
Invest NL |
10.271 |
10.271 |
||||||
Noodloket (TOGS) |
1.645.000 |
1.645.000 |
|
1.636.000 |
||||
Noodloket (TOGS) Caribisch |
||||||||
Nederland |
0 |
0 |
9.000 |
9.000 |
||||
Qredits |
31.000 |
31.000 |
31.000 |
|||||
Overige subsidies |
1.036 |
1.036 |
1.036 |
|||||
Garanties |
1.335.211 |
1.335.211 |
164.000 |
1.499.211 |
0 |
0 |
0 |
0 |
BMKB |
239.744 |
239.744 |
239.744 |
|||||
Garantieregeling voor kredieten |
||||||||
tot € 50.000 (Corona) |
0 |
0 |
164.000 |
164.000 |
||||
Groeifaciliteit |
8.722 |
8.722 |
8.722 |
|||||
Garantie Ondernemingsfinan- |
||||||||
ciering (GO) |
86.745 |
86.745 |
86.745 |
|||||
Garantie Ondernemingsfinan- |
||||||||
ciering (Corona) |
1.000.000 |
1.000.000 |
1.000.000 |
|||||
Garanties MKB Financiering |
0 |
0 |
0 |
|||||
Opdrachten |
10.561 |
9.933 |
0 |
9.933 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Onderzoek en opdrachten |
4.134 |
3.843 |
3.843 |
|||||
Caribisch Nederland |
1.056 |
1.121 |
1.121 |
|||||
Regeldruk |
2.206 |
2.206 |
2.206 |
|||||
Regiekosten regionale functie |
665 |
665 |
665 |
|||||
Small Business Innovation |
||||||||
Research |
2.500 |
2.098 |
2.098 |
Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW en ISB's |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 3e ISB |
Stand 3e ISB |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
|
Bijdragen aan agentschappen |
123.235 |
131.137 |
0 |
131.137 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage RVO.nl |
112.448 |
130.621 |
130.621 |
|||||
Bijdrage Agentschap Telecom |
516 |
516 |
516 |
|||||
Invest-NL |
10.271 |
0 |
0 |
|||||
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
316.624 |
318.966 |
0 |
318.966 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan TNO |
170.860 |
172.662 |
172.662 |
|||||
Kamer van Koophandel |
121.757 |
122.320 |
122.320 |
|||||
Bijdrage aan NWO-TTW |
24.007 |
23.984 |
23.984 |
|||||
Bijdragen aan medeoverheden |
6.800 |
8.400 |
0 |
8.400 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Sterke Regio's en Nota Ruimte |
6.800 |
8.400 |
8.400 |
|||||
Bijdragen aan (inter-)nationale |
||||||||
organisaties |
386.051 |
363.696 |
0 |
363.696 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Internationaal Innoveren |
40.851 |
41.027 |
41.027 |
|||||
PPS-toeslag (voorheen |
||||||||
TKI-toeslag) |
165.059 |
137.481 |
137.481 |
|||||
TO2 (Deltares, MARIN en NLR) |
50.121 |
53.871 |
53.871 |
|||||
Topsectoren overig |
10.834 |
12.900 |
12.900 |
|||||
Ruimtevaart (ESA) |
96.430 |
96.615 |
96.615 |
|||||
Bijdrage NBTC |
9.536 |
9.036 |
9.036 |
|||||
Bijdragen organisaties |
5.720 |
5.266 |
5.266 |
|||||
Economische ontwikkeling en |
||||||||
technologie |
7.500 |
7.500 |
7.500 |
|||||
Stortingen begrotingsreserve |
0 |
11.000 |
0 |
11.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Storting reserve BMKB |
1.000 |
1.000 |
||||||
Storting reserve Garanties MKB |
||||||||
Financiering |
10.000 |
10.000 |
||||||
Ontvangsten |
129.867 |
152.467 |
0 |
152.467 |
0 |
0 |
0 |
0 |
BMKB |
33.000 |
33.000 |
33.000 |
|||||
Groeifaciliteit |
8.000 |
8.000 |
8.000 |
|||||
Onttrekking reserve Groeifacili- |
||||||||
teit |
0 |
10.000 |
10.000 |
|||||
Garantie Ondernemings- |
||||||||
financiering (GO) |
13.000 |
13.000 |
13.000 |
|||||
Onttrekking reserve GO |
0 |
324 |
324 |
|||||
MKB Financiering |
0 |
0 |
0 |
|||||
Luchtvaartkrediet-regeling |
6.116 |
6.116 |
6.116 |
|||||
Rijksoctrooiwet |
36.012 |
37.723 |
37.723 |
|||||
Eurostars |
5.094 |
5.094 |
5.094 |
|||||
F-35 |
7.000 |
7.000 |
7.000 |
|||||
Diverse ontvangsten |
21.645 |
32.210 |
32.210 |
1 Voor de GO-Corona module is € 1 mld kasbuffer beschikbaar gesteld. Deze middelen zijn specifiek bedoeld voor het opvangen van verliesdecla-raties en daardoor bestuurlijk gebonden (dit betreft ca. 25% van het totale budget van beleidsartikel 2).
2 1 Van het budget is 30% bestuurlijk gebonden. Dit betreft de kasbuffer voor de GO-Corona module, de kasbuffer voor de garantieregeling voor kredieten tot € 50.000 en het budget voor de overbruggingsfaciliteit Royal IHC.
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt verhoogd met € 753 mln. Er wordt € 713 mln ter beschikking gesteld voor de Garantieregeling voor kredieten tot € 50.000 in het kader van de Coronaproblematiek. Daarnaast wordt € 40 mln ter beschikking gesteld voor de overbruggingsfaciliteit ten behoeve van de continuïteit van Royal IHC.
Uitgaven
Subsidies
Recent heeft het kabinet de Tweede Kamer geïnformeerd over de bijdrage van de Staat aan de huidige interventie ten behoeve van de continuïteit van Royal IHC (Kamerbrief van 30 april jl.). Als onderdeel van deze interventie zal het Ministerie van EZK een overbruggingskrediet verstrekken van € 40 mln. Het overbruggingskrediet loopt af zodra IHC het schip waarop de Staat via de exportkredietverzekering additionele garanties heeft afgegeven volledig heeft opgeleverd, waarna de nieuwe financiers de positie van de Staat zullen overnemen. De verwachting is dat dit later dit jaar of begin volgend jaar gebeurt. Bij aflossing van de lening zal de Staat als vergoeding voor het ter beschikking stellen van het overbruggingskrediet € 5 mln ontvangen van IHC.
In lijn met de beleidsregel Tegemoetkoming Ondernemers Getroffen Sectoren (TOGS, voorheen Noodloket) is er een beleidsregel gepubliceerd voor Bonaire, Saba en Sint Eustatius. Ten opzichte van Europees Nederland zijn de voorwaarden enigszins aangepast aan de specifieke omstandigheden op deze eilanden. De raming is dat circa 2.250 bedrijven gebruik gaan maken van de regeling. Het budget (€ 9 mln) is afkomstig uit het budget voor TOGS voor Europees Nederland.
Garanties
Om in het kader van de Coronaproblematiek ook ondernemers te helpen die geen bestaande kredietrelatie hebben met een bank of maar een kleine kredietbehoefte hebben, wordt in samenwerking met de banken een garantieregeling in uitvoering genomen voor kredieten tot € 50.000. Op deze kredieten met een looptijd van 5 jaar staat de overheid voor 95% garant. Voor deze garantie is een premie verschuldigd van 2%. De inschatting is dat met deze faciliteit in totaal € 750 mln aan krediet wordt verstrekt. Er wordt daarom € 713 mln als garantiebudget ter beschikking gesteld. Ter afdekking van eventuele verliezen wordt een kasbuffer van € 164 mln beschikbaar gesteld.
Het kabinet monitort voortdurend hoe het pakket van generieke crisismaatregelen voor diverse economische actoren uitwerkt en of het pakket nog adequaat is. Als de schade van onder meer de garanties onverhoopt meer is dan uit de huidige ramingen blijkt, zal dit generaal worden gecompenseerd. Bij onderuitputting na definitieve beëindiging van de crisismaatregelen vloeien de middelen terug naar het algemene beeld.
2.3 Beleidsartikel 4 Een doelmatige energievoorziening en beperking van de klimaatverandering
Tabel 3 Budgettaire gevolgen van beleid derde incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x € 1.000)
Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW en ISB's |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 3e ISB |
Stand 3e ISB |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
|
VERPLICHTINGEN |
10.797.624 |
10.851.521 |
5.340 |
10.856.861 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Waarvan garantieverplichtingen |
71.300 |
75.800 |
75.800 |
|||||
Waarvan overige verplichtingen |
10.726.324 |
10.775.721 |
5.340 |
10.781.061 |
||||
UITGAVEN |
3.771.790 |
3.754.790 |
5.340 |
3.760.130 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Waarvan juridisch verplicht |
78% |
80% |
80% |
|||||
Subsidies |
3.510.444 |
3.471.316 |
5.340 |
3.476.656 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stand |
Stand 1e |
Mutaties 3e |
Stand 3e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
ontwerpbe- |
suppletoire |
ISB |
ISB |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
groting 2020 incl. |
begroting |
||||||
NvW en |
|||||||
ISB's |
Tenderregeling Energie-
innovatie (TSE) SDE+ projecten (hernieuwbare |
35.244 |
47.504 |
47.504 |
|||||
energie) |
48.040 |
48.040 |
48.040 |
|||||
Energie-efficientie |
2.368 |
3.049 |
3.049 |
|||||
Green Deals |
500 |
500 |
500 |
|||||
Demonstratie regeling Klimaat en Energie Innovatie (DEI+) |
66.806 |
64.206 |
64.206 |
|||||
Subsidie regeling Duurzame Scheepsbouw (SDS) Projecten Klimaat en Energieak- |
4.900 |
4.500 |
4.500 |
|||||
koord |
0 |
1.402 |
1.402 |
|||||
MEP |
0 |
293 |
293 |
|||||
SDE |
699.167 |
694.867 |
694.867 |
|||||
SDE + |
2.322.649 |
2.297.917 |
2.297.917 |
|||||
Aardwarmte |
0 |
15.000 |
15.000 |
|||||
ISDE-regeling Compensatie Energie- |
200.000 |
140.000 |
140.000 |
|||||
intensieve bedrijven (ETS) Carbon Capture and Storage |
105.595 |
110.625 |
110.625 |
|||||
(CCS) Subsidieregeling Energiebespa- |
4.080 |
7.980 |
7.980 |
|||||
ring en duurzame energie sportaccommodaties (EDS) |
0 |
65 |
65 |
|||||
Hoge Flux Reactor |
7.651 |
7.651 |
7.651 |
|||||
Caribisch Nederland |
4.944 |
9.944 |
5.340 |
15.284 |
||||
Overige Subsidies |
6.000 |
5.873 |
5.873 |
|||||
Maatregelen voor CO2-reductie |
2.500 |
11.900 |
11.900 |
|||||
Postcoderoos |
0 |
0 |
0 |
|||||
Leningen |
4.000 |
4.000 |
0 |
4.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
EBN |
4.000 |
4.000 |
4.000 |
|||||
Garanties |
0 |
4.500 |
0 |
4.500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Verliesdeclaratie aardwarmte |
0 |
4.500 |
4.500 |
|||||
Opdrachten Onderzoek mijnbouwbodembe- |
11.499 |
11.603 |
0 |
11.603 |
0 |
0 |
0 |
0 |
weging |
1.916 |
2.891 |
2.891 |
|||||
SodM onderzioek |
1.925 |
1.925 |
1.925 |
|||||
Uitvoeringsagenda klimaat |
823 |
577 |
577 |
|||||
Klimaat mondiaal |
369 |
369 |
369 |
|||||
Onderzoek & opdrachten |
6.466 |
5.841 |
5.841 |
|||||
Bijdrage aan agentschappen |
62.421 |
82.004 |
0 |
82.004 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan RVO.nl Bijdrage aan Agentschap |
50.498 |
69.949 |
69.949 |
|||||
Telecom |
0 |
400 |
400 |
|||||
Bijdrage aan KNMI |
1.143 |
1.786 |
1.786 |
|||||
Bijdrage aan NEa |
7.194 |
7.669 |
7.669 |
|||||
Bijdrage aan NVWA |
841 |
788 |
788 |
|||||
Bijdrage aan RIVM |
1.513 |
0 |
0 |
|||||
Bijdrage aan RWS |
1.232 |
1.412 |
1.412 |
|||||
Bijdrage aan ZBO's/RWT's |
141.955 |
143.308 |
0 |
143.308 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Doorsluis COVA-heffing |
111.000 |
111.000 |
111.000 |
|||||
TNO kerndepartement |
29.166 |
31.019 |
31.019 |
|||||
TNO-SodM |
1.789 |
1.289 |
1.289 |
|||||
Bijdrage aan medeoverheden |
23.602 |
23.602 |
0 |
23.602 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitkoopregeling |
23.602 |
23.602 |
23.602 |
|||||
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties |
13.169 |
13.757 |
0 |
13.757 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdrage aan ECN |
11.675 |
12.021 |
12.021 |
|||||
Internationale contributies |
1.494 |
1.736 |
1.736 |
Stand |
Stand 1e |
Mutaties 3e |
Stand 3e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
|
ontwerpbe- |
suppletoire |
ISB |
ISB |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
|
groting 2020 incl. |
begroting |
|||||||
NvW en |
||||||||
ISB's |
||||||||
Stortingen in reserves |
4.700 |
700 |
0 |
700 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Storting in begrotingsreserve duurzame energie |
0 |
0 |
0 |
|||||
Storting begrotingsreserve maatregelen voor CO2-reductie Storting in begrotingsreserve |
0 |
0 |
0 |
|||||
aardwarmte |
4.700 |
700 |
700 |
|||||
Ontvangsten |
3.487.161 |
3.626.536 |
0 |
3.626.536 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten COVA |
111.000 |
111.000 |
111.000 |
|||||
Opbrengst heffing ODE (SDE+) Onttrekking begrotingsreserve |
2.411.000 |
2.411.000 |
2.411.000 |
|||||
duurzame energie |
173.000 |
236.020 |
236.020 |
|||||
Ontvangsten zoutwinning |
2.511 |
2.511 |
2.511 |
|||||
ETS-ontvangsten |
450.000 |
450.000 |
450.000 |
|||||
Diverse ontvangsten Onttrekking begrotingsreserve |
15.200 |
25.395 |
25.395 |
|||||
maatregelen voor CO2-reductie |
324.450 |
390.610 |
390.610 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Subsidies
De kosten van de elektriciteitsvoorziening in Caribisch Nederland zijn relatief hoog in vergelijking met Europees Nederland. Daarom ontvangen de energiebedrijven van Bonaire, Saba en Sint-Eustatius de afgelopen jaren al subsidie om de netbeheertarieven op Europees Nederlands niveau te houden. Om de gevolgen van de coronacrisis voor de inkomens van de bewoners van deze eilanden te verlichten wordt budget beschikbaar gesteld aan de energiebedrijven, zodat het netbeheertarief voor elektriciteit in de periode 1 mei tot en met 31 december 2020 naar nul verlaagd kan worden. Het gaat hier om een tijdelijke «Corona toeslag» op de elektriciteitsrekening in Caribisch Nederland.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2019-2020, 35 451, nr. 2 7