Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het gemeentefonds voor het jaar 2020 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 35450 B - Wijziging begroting gemeentefonds 2020 (Voorjaarsnota) i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaat van het gemeentefonds voor het jaar 2020 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document­datum 28-04-2020
Publicatie­datum 29-04-2020
Nummer KST35450B2
Kenmerk 35450 B, nr. 2
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2019

2020

35 450 B

Wijziging van de begrotingsstaat van het gemeentefonds voor het jaar 2020 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Nr. 2

MEMORIE VAN TOELICHTING

Ontvangen 29 april 2020

INHOUDSOPGAVE

1    Leeswijzer    4

2    Beleid    5

2.1    Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties    5

3    Beleidsartikelen    8

3.1    Artikel 1 Gemeentefonds    8

4    Bijlagen    10

4.1    Overzicht integratie-uitkeringen    10

4.2    Overzicht decentralisatie-uitkeringen    11

  • A. 
    ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2020 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat voor het gemeentefonds.

Het in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikel wordt in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

Wetsartikel 3

Ingevolge artikel 5, eerste lid, van de Financiële-verhoudingswet hebben gemeenten gezamenlijk recht op het bedrag dat in de begroting als verplichting voor het totaal van de algemene uitkering is opgenomen. Ingevolge artikel 5, tweede lid, van de Financiële-verhoudingswet hebben de gemeenten gezamenlijk recht op de bedragen die in de begroting als verplichting voor het totaal van de integratie-uitkeringen en het totaal van de decentralisatie-uitkeringen zijn opgenomen.

De in dit wetsartikel opgenomen bedragen zijn niet rechtstreeks uit de begrotingsstaat af te leiden. De bedragen worden nader onderbouwd in deze memorie van toelichting.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

K.H. Ollongren

De Staatssecretaris van Financiën,

J.A. Vijlbrief

  • B. 
    BEGROTINGSTOELICHTING

1 Leeswijzer

De eerste suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2020. De stand van de eerste suppletoire begroting wordt opgebouwd vanaf de stand van de vastgestelde begroting 2020.

Door wijzigingen in beleid van verschillende departementen kan worden overgegaan tot het beleggen of juist weghalen van taken bij gemeenten. Indien dit gepaard gaat met een toevoeging aan of een uitname uit het gemeentefonds, wordt dit begrotingstechnisch verwerkt. In de onderstaande tabel worden de mutaties groter dan € 30 mln. weergegeven. Daarbij wordt onderscheid aangebracht tussen nominale mutaties enerzijds en overboekingen van/naar andere departementen anderzijds.

De extracomptabele tabel overzicht coronamaatregelen is niet opgenomen, vanuit de begroting van het gemeentefonds zijn geen coronagerelateerde uitgaven gedaan.

2 Beleid

2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties

 

Tabel 1 Belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties 2020 (eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

Uitgaven 2020

Vastgestelde begroting 2020

31.901.410

Belangrijkste suppletoire mutaties

 

Nominale mutaties

 

1 Wijziging betalingsverloop algemene uitkering 2019

34.508

2 Wijziging betalingsverloop decentralisatie uitkering 2019

51.859

3 Loonbijstelling 2020 integratie uitkering participatie

63.343

4 Loon- en prijsbijstelling 2020 integratie uitkering beschermd wonen

58.992

5 Afrekening ruimte onder plafond bcf 2019

31.614

Overboekingen

 

6 Perspectief op werk

35.000

7 Regionale opgaven

30.170

8 Uitvoeringskosten inburgering

34.405

Overige mutaties

88.375

Stand 1e suppletoire begroting 2020

32.329.676

Toelichting

  • 1. 
    Wijziging betalingsverloop algemene uitkering 2019

Bij Slotwet 2019 is vastgesteld hoe de in 2019 gerealiseerde uitbetalingen voor de algemene uitkering aan de gemeenten zich verhouden tot het bedrag dat bij de 2e suppletoire begroting 2019 voor de uitbetalingen is geraamd. Daarbij is gebleken dat er bij de algemene uitkering lagere uitbetalingen zijn gedaan dan bij Najaarsnota 2019 werd verwacht. Deze verschillen kunnen ontstaan doordat op het moment van uitbetaling nog niet alle gegevens van de verdeelmaatstaven definitief zijn. Het gaat hierbij om een verschil van € 34,5 miljoen. Dit bedrag wordt, conform de bestaande systematiek, toegevoegd aan het uitgavenbudget voor 2020, zodat de betalingen aan gemeenten in 2020 plaats kunnen vinden.

  • 2. 
    Wijziging betalingsverloop decentralisatie-uitkeringen 2019

Bij Slotwet 2019 is vastgesteld hoe de in 2019 gerealiseerde uitbetalingen voor de decentralisatie-uitkeringen aan de gemeenten zich verhouden tot het bedrag dat bij de 2e suppletoire begroting 2019 voor de uitbetalingen is geraamd. Daarbij is gebleken dat er bij de decentralisatie-uitkeringen lagere uitbetalingen zijn gedaan dan bij Najaarsnota 2019 werd verwacht. Deze verschillen kunnen ontstaan doordat op het moment van uitbetaling nog niet alle uit te keren bedragen per gemeente definitief zijn. Het gaat hierbij om een verschil van € 51,9 mln. Dit bedrag wordt, conform de bestaande systematiek, toegevoegd aan het uitgavenbudget voor 2020, zodat de betalingen aan gemeenten in 2020 plaats kunnen vinden.

  • 3. 
    Loonbijstelling 2020 integratie-uitkering participatie

Dit betreft de loonbijstelling voor het jaar 2020 voor de integratie-uitkering participatie. Dit betreft de verschillende onderdelen van de voormalige integratie-uitkering sociaal domein die (nog) niet zijn overgeheveld naar de algemene uitkering. Deze onderdelen genereren op de gebruikelijke wijze loon- en prijsbijstelling.

  • 4. 
    Loon- en prijsbijstelling 2019 integratie-uitkering beschermd wonen

Dit betreft de loon- en prijsbijstelling voor het jaar 2020 voor de integratie-uitkering beschermd wonen. Dit betreft de verschillende onderdelen van de voormalige integratie-uitkering sociaal domein die (nog) niet zijn overgeheveld naar de algemene uitkering. Deze onderdelen genereren op de gebruikelijke wijze loon- en prijsbijstelling.

  • 5. 
    Afrekening ruimte onder plafond bcf 2019

De ontwikkeling van het BTW compensatiefonds en het bijbehorende plafond leiden conform het Financieel Akkoord Rijk/VNG/IPO met ingang van 2015 tot een toename of afname van de algemene uitkering van de fondsen. Bij Miljoenennota 2020 werd de ruimte onder het plafond voor 2019 geraamd op € 91,9 mln. Bij de definitieve afrekening blijkt deze ruimte te zijn toegenomen met € 38,3 mln. Dit overschot wordt toegevoegd aan het gemeentefonds en provinciefonds. Het aandeel van het gemeentefonds daarin bedraagt € 31,6 mln.

  • 6. 
    Perspectief op werk

Werkgevers, gemeenten, UWV, MBO-Raad en de Ministeries van OCW en SZW hebben met de Intentieverklaring Perspectief op Werk (PoW) een oproep aan de arbeidsmarktregio's gedaan om de kansen die de huidige arbeidsmarkt biedt optimaal te benutten. In het kader van de Intentieverklaring PoW ontvangen 35 gemeenten elk (namens hun arbeidsmarktregio) een impulsfinanciering van € 1 mln. in de vorm van een decentralisatie-uitkering.

Perspectief op Werk is een extra impuls voor de arbeidstoeleiding van mensen die willen en kunnen werken, maar niet zelfstandig de weg naar werk vinden. Een intensievere samenwerking tussen publieke en private partijen moet zorgen voor goede matches tussen werkzoekenden en beschikbaar werk.

  • 7. 
    Regionale opgaven

Het Kabinet heeft geld gereserveerd voor het aanpakken van regionale opgaven. Onderdeel daarvan is de Regio Deal Brainport Eindhoven. Deze Regio Deal zet in op een onderscheidend voorzieningenniveau, het aantrekken, opleiden en behouden van technisch talent op alle onderwijsniveaus en het realiseren van innovaties met maatschappelijke impact. Eindhoven ontvangt dit geld in 2020 in de vorm van een decentralisatie-uitkering.

  • 8. 
    Uitvoeringskosten inburgering

Gemeenten worden vanuit het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gecompenseerd voor de uitvoeringskosten van het nieuwe inbur-geringsstelsel (Verander opgave inburgering). In 2020 wen 2021 worden deze middelen uitgekeerd via een integratie-uitkering. De verwachting is dat deze middelen met ingang van 2022 aan de algemene uitkering kunnen worden toegevoegd.

Overige mutaties

Onder de overige mutaties voor 2020 zijn onder meer opgenomen de incidentele en de structurele component van de afrekening van het accres over 2019 op de algemene uitkering (€ 16,1 mln. elk), de loon- en prijsbijstelling op de integratie-uitkering Voogdij 18+ (€ 18,0 mln.) en een overboeking vanuit het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor de decentralisatie-uitkering Maatschappelijke begeleidng (€ 16,9 mln.).

Bijzondere vermelding verdient een mutatie die wel is verwerkt in de budgettaire tabellen van de Voorjaarsnota 2020, en daarmee de 1e suppletoire begroting, maar die betrekking heeft op 2021 en verder. Dit betreft een overboeking van structureel € 495 mln. vanuit de integratie-uitkering Beschermd wonen naar het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Op 26 november jl. is de wet «toegang tot de Wlz voor mensen met een psychische stoornis» in het Staatsblad gepubliceerd. Dit betekent dat vanaf 2021 de Wet langdurige zorg toegankelijk wordt voor mensen met een psychische stoornis. Naar verwachting zullen 9.250 cliënten met een psychische stoornis een Wlz-indicatie krijgen. Vanaf 2021 krijgen zij dan de zorg vanuit de Wlz. Dit betekent dat de uitgaven voor beschermd wonen in de Wmo 2015 dalen. De vrijvallende middelen worden overgeheveld naar de Wlz.

3 Beleidsartikelen

3.1  Artikel 1 GemeentefondsBudgettaire gevolgen van beleid

 

Tabel 2 Budgettaire gevolgen van

beleid artikel 1 gemeentefonds (bedragen x € 1.000)

   
 

Ontwerpbegroting (1)

Mutaties via

NvW, moties, Vastgestelde amende-    begroting menten en    (3=1+2)

ISB (2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e

suppletoire Mutatie begroting    2021

(5=3+4)

Mutatie Mutatie

2022    2023

Mutatie

2024

Verplichtingen

31.826.405

75.005

31.901.410

341.898

32.243.308 - 313.879

  • 287.910 - 283.932
  • 285.548
 

Uitgaven

31.826.405

75.005

31.901.410

428.266

32.329.676 - 313.879

  • 287.910 - 283.932
  • 285.548

Waarvan juridisch verplicht

100%

     

100%

   

Opdrachten

 

Kosten Financiële-verhoudingswet

1.261

0

1.261

744

2.005

0

0

0

0

Bijdragen aan medeoverheden

 

Algemene uitkering c.a. en de aanvullende uitkeringen

26.354.315

0

26.354.315

97.394

26.451.709

12.668

12.180

12.180

12.180

Integratie-uitkeringen

4.461.903

0

4.461.903

176.215

4.638.118

  • 329.127
  • 297.460
  • 293.062
  • 294.678

Decentralisatie-uitkeringen

1.008.926

75.005

1.083.931

153.913

1.237.844

2.580

  • 2.630
  • 3.050
  • 3.050
 

Ontvangsten

31.826.405

75.005

31.901.410

428.266

32.329.676

  • 313.879
  • 287.910
  • 283.932
  • 285.548

Toelichting

Opdrachten

Kosten Financiële-verhoudingswet

Dit betreft het budget dat elk jaar is gereserveerd voor de uitvoering van onderzoeken op het vlak van de omvang en verdeling van het gemeentefonds en het onderhoud van het betaalsysteem.

Bijdragen aan medeoverheden

Algemene uitkering en de aanvullende uitkeringen Dit betreft de uitkering aan alle gemeenten, die ten goede komt aan de algemene middelen van de gemeenten. De uitkering is gebaseerd op de artikel 5, eerste lid, van de Financiële-verhoudingswet. Een toelichting op de belangrijkste mutaties is opgenomen in paragraaf 2.1.

Integratie-uitkeringen

Dit betreft de uitkering die wordt toegepast als rechtstreekse overheveling van middelen naar de algemene uitkering bezwaarlijk is vanwege de omvang van de herverdeeleffecten. De integratie-uitkering voorziet dan in een geleidelijke overgang naar de algemene uitkering. De uitkering is gebaseerd op artikel 5, tweede lid, van de Financiële-verhoudingswet. Een toelichting op de belangrijkste mutaties is opgenomen in paragraaf 2.1. Een overzicht van de integratie-uitkeringen is opgenomen in paragraaf 4.1.

Decentralisatie-uitkeringen

Naast de algemene uitkering en de integratie-uitkering bestaat in het gemeentefonds ook de decentralisatie-uitkering. De verdeling van de decentralisatie-uitkering volgt evenmin als de integratie-uitkering de regels van de verdeling van de algemene uitkering van het gemeentefonds. Anders dan bij de integratie-uitkering, waar de termijn van overheveling naar de algemene uitkering van tevoren vaststaat, ontbreekt bij de decentralisatie-uitkering een dergelijke termijn. Een toelichting op de belangrijkste mutaties is opgenomen in paragraaf 2.1. Een overzicht van de decentralisatie-uitkeringen is opgenomen in paragraaf 4.2.

4 Bijlagen

4.1 Overzicht integratie-uitkeringen

 

Tabel 3 Integratie-uitkeringen (bedragen x € 1.000)

 

Omschrijving

Uitgaven 2020

Voogdij 18+

Beschermd wonen

704 592

1 932 674

Participatie

Verhoging raadsledenvergoeding kleine gemeenten

Uitvoeringskosten inburgering

Wijziging betalingsverloop integratie uitkering 2019

1.956.682

9.764

34.405

1

Totaal

4.638.118

Tabel 3 Integratie-uitkeringen (bedragen x € 1.000)

4.2 Overzicht decentralisatie-uitkeringen

 

Tabel 4 Decentralisatie-uitkeringen (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Uitgaven 2020

Aanpak laaggeletterdheid

5.000

Aanpak lerarentekort G4

4.000

Actieprogramma Dak- en thuisloze jongeren

156

Beeldende kunst en vormgeving

13.500

Bevolkingsdaling

11.245

Bibliotheekmiddelen

1.000

Bodemsanering

51.760

Bonus beschut werk

26.000

BRP centralisering inschrijving vergunninghouders

4.731

Buurtsportcoaches

75.005

Correctie Waterschapswegen (Knelpunten verdeelproblematiek)

3.695

Deltaprogramma Ruimtelijke adaptie

4.639

Dialoog Sinterklaasintocht

35

Erfgoed deal

2.205

Experiment gesloten coffeeshopketen

1.500

Faciliteitenbesluit opvangcentra

5.504

Geweld hoort nergens thuis

3.600

Gezond in de stad

22.374

Groeiopgave Almere

7.726

Implementatie traject 5 sociaal domein

310

Jeugd

21.700

Jeugdhulp aan kinderen in een AZC

5.100

Kansen voor alle kinderen

85.000

Kerkenvisies

3.200

Koplopergemeenten clientondersteuning

4.152

Landelijke voorziening vreemdelingen

17.000

LHBTI beleid regenboogsteden

1.273

Maatschappelijke begeleiding

16.865

Maatschappelijke opvang

385.057

Meetsystemen geluidsnet Geilenkirchen

40

Perspectief op werk

35.000

Pilots Logeerzorg

485

Pilots Roma en Sinti

239

Pilots Veranderopgave inburgering (VOI)

4.017

Proeftuinen cultuurprofielen

1.399

Programmabureau Sociaal domein

325

Regionale opgaven

30.170

Scholenprogramma Groningen

3.000

Transformatiefonds Sociaal Domein Jeugd

36.000

Veilige steden

331

Veiligheidshuizen

7.699

Verhoging taalniveau statushouders

20.000

Versterken lokale werkgelegenheid Groningen (1000 banenplan)

1.300

Versterking arbeidsmarktregio's

2.692

Voorkomen van schulden en bestrijding van armoede

22.225

Voorschoolse voorziening peuters

30.000

Vrouwenopvang

159.531

VTH-taken

46.700

Vuelta 2020

1.500

Wijziging betalingsverloop decentralisatie uitkering 2019

51.859

Totaal

1.237.844

Tweede Kamer, vergaderjaar 2019-2020, 35 450 B, nr. 2 11


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.