Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES fonds (H) voor het jaar 2020 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 35450 IV - Wijziging begroting Koninkrijksrelaties (IV) en het BES fonds 2020 (Voorjaarsnota) i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES fonds (H) voor het jaar 2020 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 28-04-2020 |
Publicatiedatum | 29-04-2020 |
Nummer | KST35450IV2 |
Kenmerk | 35450 IV, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2019
2020
35 450 IV
Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2020 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
Ontvangen 29 april 2020
INHOUDSOPGAVE
2 Beleid Koninkrijksrelaties 5
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties 5
3 Beleidsartikelen Koninkrijksrelaties 6
3.1 Artikel 1. Versterken rechtsstaat 6
3.2 Artikel 4. Bevorderen sociaaleconomische structuur 7
3.3 Artikel 5. Schuldsanering/ lopende inschrijving/ leningen 9
3.4 Artikel 8. Noodhulp en wederopbouw Bovenwindse Eilanden 10
4 Niet-beleidsartikelen Koninkrijksrelaties 12
4.2 Artikel 7. Nog onverdeeld 13
5.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties 14
6 Beleidsartikelen BES-fonds 15
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2020 wijzigingen aan te brengen in:
-
1.de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties;
-
2.de begrotingsstaat voor het BES-fonds.
Vanwege de coronamaatregelen is op 21 april 2020 de eerste incidentele suppletoire begroting naar de Tweede Kamer verzonden (Kamerstukken II 2019/20, 35443, nr. 1). De behandeling in de Tweede Kamer heeft nog niet plaatsgevonden. Om deze reden is de in de begrotingsstaat opgenomen stand nog niet door de beide Kamers bekrachtigd. Vanwege de snelle opeenvolging van begrotingswetsvoorstellen bevat de kolom 'stand na ISB' zowel de vastgestelde stand bij ontwerpbegroting als de mutaties die bij incidentele suppletoire begroting zijn opgenomen. Dit om het budgetrecht van de Staten Generaal te waarborgen.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
K.H. Ollongren
De eerste suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2020 (Kamerstukken II 2019/20, 35300 IV, nr. 1). De stand van de eerste suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2020 opgebouwd. De stand van de vastgestelde begroting 2020 is bij Koninkrijksrelaties (IV) inclusief de eerste incidentele suppletoire begroting (Kamerstukken II 2019/20, 35443, nr. 1).
Onderstaande zijn overzichten te vinden van uitgaven in verband met coronamaatregelen per begroting.
Tabel 1 Extracomptabel overzicht coronamaatregelen Koninkrijksrelaties (bedragen x € 1.000) |
||||
Artikel Naam maatregel/regeling |
Kamerstuk |
Bedrag verplich tingen |
Bedrag uitgaven |
Bedrag ontvangsten |
5 Leningen aan Aruba |
Incidentele suppletoire begroting inzake liquiditeitssteun Aruba, Curagao en Sint Maarten (Kamerstukken II 2019/20, 35443, nr. 1) |
21.400 |
21.400 |
0 |
5 Lopende inschrijving Curagao en Sint Maarten |
Incidentele suppletoire begroting inzake liquiditeitssteun Aruba, Curagao en Sint Maarten (Kamerstukken II 2019/20, 35443, nr. 1) |
113.600 |
113.600 |
0 |
Totaal |
135.000 |
135.000 |
0 |
Tabel 2 Extracomptabele overzicht coronamaatregelen BES-fonds (bedragen x € 1.000) |
|||
Artikel Naam maatregel/regeling |
Kamerstuk Bedrag verplich tingen |
Bedrag uitgaven |
Bedrag ontvangsten |
1 Vrije uitkering |
Wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota (Kamerstukken II 1.000 2019/20, 35450 IV, nr. 1) |
1.000 |
1.000 |
totaal |
1.000 |
1.000 |
1.000 |
Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel. In het kader van transparantie of anderszins kan het voorkomen dat mutaties beneden deze ondergrenzen ook worden toegelicht.
Tabel 3 Ondergrenzen conform RBV 2020
Begrotingsartikel Beleidsmatige mutaties Technische mutaties
(ondergrens in € mln.) (ondergrens in € mln.)
-
1.Versterken rechtsstaat Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.
Ontvangsten: 1 mln. Ontvangsten: 2 mln.
-
4.Bevorderen Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.
sociaaleconomische structuur Ontvangsten: 1 mln. Ontvangsten: 2 mln.
-
5.Schuldsanering/lopende Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.
inschrijving/leningen Ontvangsten: 1 mln. Ontvangsten: 2 mln.
-
6.Apparaat Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.
Ontvangsten: 1 mln. Ontvangsten: 2 mln.
7 Nog onverdeeld Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.
Ontvangsten: 1 mln. Ontvangsten: 2 mln.
-
1.BES-fonds Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln.
Ontvangsten: 1 mln. Ontvangsten: 2 mln.
2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 4 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2020 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000) |
||
Artikelnummer |
Uitgaven 2020 |
|
Vastgestelde begroting 2020 |
83.279 |
|
Mutatie ISB |
135.000 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties |
||
|
1 |
|
|
1 |
826 |
|
7 |
8.889 |
|
7 |
1.230 |
|
8 |
6.821 |
|
8 |
18.608 |
|
1.304 |
|
Stand 1e suppletoire begroting 2020 |
253.822 |
-
1.Team Bestrijding Ondermijning (TBO)
Deze middelen zijn bestemd voor het Parket Procureurs-Generaal en het Gemeenschappelijk Hof van Justitie ten behoeve van het budget voor TBO in het Caribisch deel van het Koninkrijk.
-
2.Recherche Samenwerkingsteam (RST)
De eindejaarsmarge op begrotingshoofdstuk 4 is ingezet voor overlopende facturen in verband met uitzendingen voor het RST.
-
3.Wisselkoersreserve
De resterende wisselkoersreserve van 2019 is € 8,9 mln. Deze reserve wordt volledig meegenomen naar 2020. Op de begroting van Koninkrijksrelaties en het BES-fonds zijn er zowel meevallers als tegenvallers als gevolg van de huidige wisselkoers. De wisselkoersmeevallers komen ten gunste van de reserve en de wisselkoerstegenvallers komen ten laste van de reserve.
-
4.Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de loon- en prijsbijstelling 2020 voor het begrotingshoofdstuk Koninkrijksrelaties (€ 1,2 mln.).
-
5.Wederopbouw Sint Eustatius
Het resterende bedrag van € 6,8 mln. uit 2019 voor de stabilisering van de klif Fort Oranje is doorgeschoven naar 2020. De laatste werkzaamheden om de eroderende klif te herstellen vinden in 2020 plaats.
-
6.Wederopbouw Sint Maarten
De uit 2019 resterende middelen voor de wederopbouw van Sint Maarten (€ 18,6 mln.) zijn toegevoegd aan de begroting van 2020 en toebedeeld aan de verschillende instrumenten.
3 Beleidsartikelen Koninkrijksrelaties
3.1 Artikel 1. Versterken rechtsstaatBudgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1. Versterken rechtsstaat (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2020 (1) |
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB(2) |
Vastgestelde begroting 2020 (3)=(1+2) |
Mutaties 1e suppletoire begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
|
Verplichtingen |
13.643 |
0 |
13.643 |
|
12.334 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
13.643 |
0 |
13.643 |
|
12.334 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Waarvan juridisch verplicht |
100,0% |
100,0% |
|||||||
1.1 Versterken rechtsstaat |
13.643 |
0 |
13.643 |
|
12.334 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's / RWT's |
0 |
0 |
0 |
826 |
826 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Recherchecapaciteit (Nationale Politie) |
0 |
0 |
0 |
826 |
826 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
13.643 |
0 |
13.643 |
|
11.508 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Grensbewaking (Defensie) |
6.209 |
0 |
6.209 |
0 |
6.209 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Rechterlijke macht (JenV) |
7.434 |
0 |
7.434 |
|
5.299 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1.1. Versterken rechtsstaat Bijdragen aan ZBO's/ RWT's
Recherchecapaciteit (Nationale Politie)
De eindejaarsmarge op begrotingshoofdstuk 4 is ingezet voor overlopende facturen in verband met uitzendingen voor het Recherche Samenwer-kingsteam (RST).
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
Rechterlijke macht (JenV)
Deze middelen zijn bestemd voor het Parket Procureurs-Generaal en het Gemeenschappelijk Hof van Justitie ten behoeve van het budget voor Team Bestrijding Ondermijning (TBO) in het Caribisch deel van het Koninkrijk.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 4 bevorderen sociaaleconomische structuur (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2020 (1) |
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB(2) |
Vastgestelde begroting 2020 (3)=(1+2) |
Mutaties 1e suppletoire begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
|
Verplichtingen |
15.838 |
0 |
15.838 |
733 |
16.571 |
33 |
33 |
33 |
0 |
Uitgaven |
15.838 |
0 |
15.838 |
733 |
16.571 |
33 |
33 |
33 |
0 |
Waarvan juridisch verplicht |
75,0% |
75,0% |
|||||||
4.1 Curagao, Sint Maarten en Aruba |
7.411 |
0 |
7.411 |
700 |
8.111 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
1.663 |
0 |
1.663 |
|
1.163 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten landen |
1.663 |
0 |
1.663 |
|
1.163 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inkomensoverdrachten |
2.340 |
0 |
2.340 |
0 |
2.340 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toeslagen op pensioenen NA |
2.340 |
0 |
2.340 |
0 |
2.340 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
3.272 |
0 |
3.272 |
1.200 |
4.472 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen landen |
3.272 |
0 |
3.272 |
1.200 |
4.472 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
136 |
0 |
136 |
0 |
136 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Diverse bijdragen |
136 |
0 |
136 |
0 |
136 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4.2 Caribisch Nederland |
8.427 |
0 |
8.427 |
33 |
8.460 |
33 |
33 |
33 |
0 |
Subsidies |
0 |
0 |
0 |
500 |
500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies Caribisch Nederland |
0 |
0 |
0 |
500 |
500 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
4.897 |
0 |
4.897 |
|
1.397 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht1 |
100 |
0 |
100 |
0 |
100 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten Caribisch Nederland |
4.797 |
0 |
4.797 |
|
1.297 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Inkomensoverdrachten |
2.310 |
0 |
2.310 |
33 |
2.343 |
33 |
33 |
33 |
0 |
Pensioenen en uitkeringen politieke ambtsdragers |
2.310 |
0 |
2.310 |
33 |
2.343 |
33 |
33 |
33 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
1.220 |
0 |
1.220 |
3.000 |
4.220 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijzondere uitk. sociaaleconomische initiatieven |
1.220 |
0 |
1.220 |
0 |
1.220 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Versterken bestuurs- en uitvoeringskracht1 |
0 |
0 |
0 |
3.000 |
3.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 De naam van deze regeling was bij Ontwerpbegroting 2020 "Onderzoek, Kennisoverdracht en Comm.".
4.1. Curagao, Sint Maarten en Aruba Opdrachten landen
Opdrachten
Herschikking van middelen van het instrument Opdrachten naar Bijdragen aan medeoverheden om de bijdragen aan de landen op het juiste instrument te kunnen verantwoorden. Daarnaast worden gelden vanuit de eindejaarsmarge ingezet voor een bijdrage aan Aruba in verband met de situatie in Venezuela.
Bijdragen landen
Herschikking van € 0,5 mln. van het instrument Opdrachten naar Bijdragen aan medeoverheden om de bijdragen aan de landen op het juiste instrument te kunnen verantwoorden.
4.2. Caribisch Nederland Subsidies
Subsidies Caribisch Nederland
Herschikking vanuit het instrument Opdrachten om de subsidies ten behoeve van Caribisch Nederland op het juiste instrument te kunnen verantwoorden. Het betreft onder andere de subsidie aan UNICEF.
Opdrachten Caribisch Nederland
Herschikking van middelen voor de ondersteuning aan de openbare lichamen in Caribisch Nederland voor het aanpakken van knelpunten in bestuur en voor financieel-economisch subsidies ten behoeve van Caribisch Nederland.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 5 Schuldsanering/ lopende inschrijving/ leningen (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2020 (1) |
Mutaties via ISB, NvW, moties en amendementen (2) |
Vastgestelde begroting 2020 (3)=(1+2) |
Mutaties 1e suppletoire begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
|
Verplichtingen |
0 |
135.000 |
135.000 |
0 |
135.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
28.516 |
135.000 |
163.516 |
0 |
163.516 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Waarvan juridisch verplicht |
100,0% |
100,0% |
|||||||
5.1 Schuldsanering Curagao en Sint Maarten |
28.516 |
0 |
28.516 |
0 |
28.516 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Leningen |
28.516 |
0 |
28.516 |
0 |
28.516 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Schuldsanering |
28.516 |
0 |
28.516 |
0 |
28.516 |
0 |
0 |
0 |
0 |
5.2 Leningen/ garantie Curagao en Sint Maarten en Aruba |
0 |
135.000 |
135.000 |
0 |
135.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Garanties |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Garanties |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Leningen |
0 |
135.000 |
135.000 |
0 |
135.000 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Leningen aan Aruba |
0 |
21.400 |
21.400 |
0 |
21.400 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Lopende inschrijving Curagao en Sint Maarten |
0 |
113.600 |
113.600 |
0 |
113.600 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
38.516 |
0 |
38.516 |
0 |
38.516 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er hebben zich geen mutaties voorgedaan.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van x € 1.000) |
beleid artikel 8 Noodhulp en |
wederopbouw Bovenwindse Eilanden (bedragen |
|||||||
Ontwerpbegroting 2020 (1) |
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB(2) |
Vastgestelde begroting 2020 (3)=(1+2) |
Mutaties 1e suppletoire begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
|
Verplichtingen |
0 |
0 |
0 |
25.429 |
25.429 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Uitgaven |
0 |
0 |
0 |
25.429 |
25.429 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Waarvan juridisch verplicht |
0,0% |
28,0% |
|||||||
8.1 Wederopbouw |
0 |
0 |
0 |
25.429 |
25.429 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Subsidies |
0 |
0 |
0 |
308 |
308 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Diverse subsidies |
0 |
0 |
0 |
308 |
308 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Opdrachten |
0 |
0 |
0 |
5.602 |
5.602 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Wederopbouw op Sint Maarten |
0 |
0 |
0 |
5.602 |
5.602 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
0 |
0 |
16.195 |
16.195 |
0 |
0 |
0 |
0 |
KPSM |
0 |
0 |
0 |
7.534 |
7.534 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Grenstoezicht Sint Maarten |
0 |
0 |
0 |
755 |
755 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Wederopbouw op Sint Eustatius |
0 |
0 |
0 |
6.821 |
6.821 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Wederopbouw op Sint Maarten |
0 |
0 |
0 |
1.085 |
1.085 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
0 |
0 |
0 |
3.124 |
3.124 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Wederopbouw op Sint Maarten |
0 |
0 |
0 |
3.124 |
3.124 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
0 |
0 |
0 |
200 |
200 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ministerie van JenV |
0 |
0 |
0 |
200 |
200 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
De uit 2019 resterende middelen voor de wederopbouw van Sint Maarten en Sint Eustatius (€ 25,4 mln.) zijn toegevoegd aan de begroting van 2020 en toebedeeld aan de verschillende instrumenten.
Diverse subsidies
Vanuit artikel 8 wordt uit 2019 voor het instrument subsidies € 0,3 mln. toegevoegd aan de begroting van 2020.
Wederopbouw op Sint Maarten
Vanuit artikel 8 is er uit 2019 voor het instrument opdrachten € 5,6 mln. toegevoegd aan de begroting van 2020. Op basis van concrete plannen wordt gedurende het jaar besloten welke opdrachten verstrekt zullen worden.
Korps Politie Sint Maarten (KPSM)
Vanuit artikel 8 is er uit 2019 voor het instrument bijdragen aan medeoverheden voor KPSM € 7,5 mln. doorgeschoven naar 2020.
Wederopbouw Sint Eustatius
Het resterende bedrag van € 6,8 mln. uit 2019 voor de stabilisering van de klif Fort Oranje is doorgeschoven naar 2020. De laatste werkzaamheden om de eroderende klif te herstellen vinden in 2020 plaats. Het herstel van de klif Fort Oranje maakt deel uit van een bredere aanpak van erosie en behoud van erfgoed, met betrokkenheid van de Ministeries van IenW, OCW en BZK.
Wederopbouw op Sint Maarten
Vanuit artikel 8 is er vanuit 2019 voor de bijdragen aan medeoverheden voor de wederopbouw op Sint Maarten € 1,1 mln. toegevoegd aan de begroting van 2020. Op basis van concrete plannen wordt gedurende het jaar besloten welke bijdragen aan Sint Maarten verstrekt zullen worden.
Grenstoezicht Sint Maarten
Vanuit artikel 8 is er voor het grenstoezicht op Sint Maarten € 0,8 mln. toegevoegd aan de begroting van 2020.
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
Wederopbouw op Sint Maarten
Vanuit artikel 8 is er voor bijdragen aan (inter)nationale organisaties € 3,1 mln. uit 2019 doorgeschoven naar 2020. Op basis van concrete plannen wordt gedurende het jaar besloten welke bijdragen aan organisaties verstrekt zullen worden.
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
Ministerie van JenV
Vanuit artikel 8 is er uit 2019 voor de detentie op Sint Maarten € 0,2 mln. toegevoegd aan de begroting van 2020.
4 Niet-beleidsartikelen Koninkrijksrelaties
Tabel 9 Apparaat (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbe- Mutaties via NvW, Vastgestelde Mutaties 1e Stand 1e Mutatie Mutatie Mutatie Mutatie groting 2020 moties, amende- begroting 2020 suppletoire suppletoire 2021 2022 2023 2024
-
(1)menten en ISB(2) (3)=(1+2) begroting (4) begroting
(5)=(3+4) |
|||||||||
Verplichtingen |
23.722 |
0 |
23.722 |
571 |
24.293 |
571 |
571 |
571 |
253 |
Uitgaven |
23.722 |
0 |
23.722 |
571 |
24.293 |
571 |
571 |
571 |
253 |
6.1 Apparaat |
23.722 |
0 |
23.722 |
571 |
24.293 |
571 |
571 |
571 |
253 |
Personele uitgaven |
12.148 |
0 |
12.148 |
1.007 |
13.155 |
571 |
571 |
571 |
253 |
waarvan eigen personeel |
11.976 |
0 |
11.976 |
1.007 |
12.983 |
571 |
571 |
571 |
253 |
waarvan inhuur externen |
172 |
0 |
172 |
0 |
172 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Materiële uitgaven |
11.574 |
0 |
11.574 |
|
11.138 |
0 |
0 |
0 |
0 |
waarvan overige materiële uitgaven |
11.574 |
0 |
11.574 |
|
11.138 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Personele uitgaven
In 2015 zijn de bijdragen voor de generieke kosten voor de Shared Service Organisatie Caribisch Nederland (SSO CN), op basis van de afname van 2015, structureel overgeheveld van de verschillende departementen naar de begroting van Koninkrijksrelaties. Significante groei of krimp in de afname (fte en ICT-werkplekken) wordt via budgetoverhevelingen jaarlijks verrekend met de departementen. Dit betreft de verrekening van het Ministerie van Financiën (Belastingdienst), het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).
Materiële uitgaven
Herschikkingen van Materiële uitgaven naar Personele uitgaven om de uitgaven van het College financieel toezicht Curagao en Sint Maarten (Cft) op het juiste instrument te verantwoorden.
Tabel 10 Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2020 (1) |
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB(2) |
Vastgestelde begroting 2020 (3)=(1+2) |
Mutaties 1e suppletoire begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
|
Verplichtingen |
1.560 |
0 |
1.560 |
10.119 |
11.679 |
1.204 |
1.129 |
1.129 |
1.470 |
Uitgaven |
1.560 |
0 |
1.560 |
10.119 |
11.679 |
1.204 |
1.129 |
1.129 |
1.470 |
7.1 Loonbijstelling |
0 |
0 |
0 |
578 |
578 |
623 |
588 |
588 |
684 |
7.2 Prijsbijstelling |
0 |
0 |
0 |
652 |
652 |
581 |
541 |
541 |
786 |
7.3 Onvoorzien |
1.488 |
0 |
1.488 |
0 |
1.488 |
0 |
0 |
0 |
0 |
7.4 Wisselkoersreserve |
72 |
0 |
72 |
8.889 |
8.961 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
0
0
7.1/ 7.2 Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de loon- en prijsbijstelling 2020 voor het begrotingshoofdstuk Koninkrijksrelaties (€ 1,2 mln.).
De resterende wisselkoersreserve van 2019 is € 8,9 mln. Deze reserve wordt volledig meegenomen naar 2020. Op de begroting van Koninkrijksrelaties en het BES-fonds zijn er zowel meevallers als tegenvallers als gevolg van de huidige wisselkoers. De wisselkoersmeevallers komen ten gunste van de reserve en de wisselkoerstegenvallers komen ten laste van de reserve.
5.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Tabel 11 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2020 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000) |
|||
Artikelnummer |
Uitgaven 2020 |
||
Vastgestelde begroting 2020 |
41.875 |
||
Belangrijkste suppletoire mutaties |
|||
|
1 |
1.000 |
|
|
1 |
360 |
|
|
1 |
816 |
|
|
1 |
|
|
Stand 1e suppletoire begroting 2020 |
44.050 |
-
1.Coronacrisis
Naar aanleiding van de maatregelen van het kabinet in verband met de coronacrisis is afgesproken dat incidenteel extra middelen (€ 1,0 mln.) naar de openbare lichamen gaan voor eilandelijk beleid. Het gaat om vrij besteedbare middelen.
-
2.Middelen voor Saba
Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft USD 0,4 mln. (€ 0,36 mln.) beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het Caribisch Sport- en Preventieakkoord en naschoolse activiteiten op Saba. Deze middelen worden structureel toegevoegd aan de vrije uitkering voor het Openbare Lichaam Saba.
-
3.Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de meerjarige loon- en prijsbijstelling voor het BES-fonds (€ 0,8 mln.) voor 2020.
Tabel 12 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2020 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Artikelnummer Ontvangsten 2020 Vastgestelde begroting 2020 41.875
Belangrijkste suppletoire mutaties |
||
Eustatius en Saba |
1 |
2.175 |
Stand 1e suppletoire begroting 2020
44.050
-
1.Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba Op basis van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) dienen de uitgaven en ontvangsten over ieder uitkeringsjaar voor het BES-fonds gelijk te zijn. Ten behoeve van de dekking van deze uitgaven is een post ontvangsten geraamd.
6.1 Artikel 1. BES-fondsBudgettaire gevolgen van beleid
Tabel 13 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1. BES-fonds (bedragen x € 1.000)
Ontwerpbegroting 2020 (1) |
Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) |
Vastgestelde begroting 2020 (3)=(1+2) |
Mutaties 1e suppletoire begroting (4) |
Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) |
Mutatie 2021 |
Mutatie 2022 |
Mutatie 2023 |
Mutatie 2024 |
|
Verplichtingen |
41.875 |
0 |
41.875 |
2.175 |
44.050 |
1.026 |
1.029 |
1.029 |
1.029 |
Uitgaven |
41.875 |
0 |
41.875 |
2.175 |
44.050 |
1.026 |
1.029 |
1.029 |
1.029 |
Waarvan juridisch verplicht |
100,0% |
100,0% |
|||||||
1.1 BES-fonds |
41.875 |
0 |
41.875 |
2.175 |
44.050 |
1.026 |
1.029 |
1.029 |
1.029 |
Bijdragen aan medeoverheden |
41.875 |
0 |
41.875 |
2.175 |
44.050 |
1.026 |
1.029 |
1.029 |
1.029 |
Vrije uitkering |
41.875 |
0 |
41.875 |
2.175 |
44.050 |
1.026 |
1.029 |
1.029 |
1.029 |
Ontvangsten |
41.875 |
0 |
41.875 |
2.175 |
44.050 |
1.026 |
1.029 |
1.029 |
1.029 |
Toelichting 1.1. BES-fonds Uitgaven
Vrije uitkering
Naar aanleiding van de maatregelen van het kabinet in verband met de coronacrisis is afgesproken dat incidenteel extra middelen (€ 1,0 mln.) naar de openbare lichamen gaan voor eilandelijk beleid. Het gaat om vrij besteedbare middelen.
Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft USD 0,4 mln. (€ 0,36 mln.) beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het Caribisch Sport- en Preventieakkoord en naschoolse activiteiten op Saba. Deze middelen worden structureel toegevoegd aan de vrije uitkering voor het Openbare Lichaam Saba.
Tot slot betreft dit de meerjarige loon- en prijsbijstelling voor het BES-fonds (€ 0,8 mln.) voor 2020.
Artikel 88, derde lid van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (FinBES) regelt dat bij (begrotings)wet voor ieder uitkeringsjaar middelen van het Rijk worden afgezonderd ten behoeve van het BES-fonds. De uitgaven en de afgezonderde inkomsten over ieder uitkeringsjaar zijn aan elkaar gelijk. Gelet hierop is ten behoeve van de dekking van de uitgaven ten laste van het BES-fonds een post ontvangsten geraamd.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2019-2020, 35 450 IV, nr. 2 15