Verordening 2020/459 - Wijziging van Verordening 95/93 betreffende de toewijzing van slots op gemeenschappelijke luchthavens - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Verordening (EU) 2020/459 van het Europees Parlement en de Raad van 30 maart 2020 tot wijziging van Verordening (EEG) nr. 95/93 van de Raad betreffende de toewijzing van slots op communautaire luchthavensofficiële Engelstalige titel
Regulation (EU) 2020/459 of the European Parliament and of the Council of 30 March 2020 amending Council Regulation (EEC) No 95/93 on common rules for the allocation of slots at Community airportsRechtsinstrument | Verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Verordening 2020/459 |
Origineel voorstel | COM(2020)111 |
Celex-nummer i | 32020R0459 |
Document | 30-03-2020; datum van ondertekening |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 31-03-2020; PB L 99 p. 1-4 |
Ondertekening | 30-03-2020 |
Inwerkingtreding | 01-04-2020; in werking datum publicatie +1 zie art 2 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
31.3.2020 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 99/1 |
VERORDENING (EU) 2020/459 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 30 maart 2020
tot wijziging van Verordening (EEG) nr. 95/93 van de Raad betreffende de toewijzing van slots op communautaire luchthavens
(Voor de EER relevante tekst)
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 100, lid 2,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,
Na raadpleging van het Europees Economisch en Sociaal Comité,
Na raadpleging van het Comité van de Regio’s,
Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (1),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
De uitbraak van COVID-19 heeft geleid tot een sterke terugval van het luchtverkeer door een sterke daling van de vraag en rechtstreekse maatregelen van de lidstaten en derde landen om de uitbraak in te dammen. De ernstige gevolgen daarvan voor luchtvaartmaatschappijen werden in januari 2020 reeds zichtbaar voor verkeer van en naar de Volksrepubliek China en de Speciale Administratieve Regio Hongkong van de Volksrepubliek China, zijn sinds 1 maart 2020 alomtegenwoordig en zullen waarschijnlijk een gevolgen hebben voor twee dienstregelingsperiodes, namelijk het winterseizoen 2019/2020 en het zomerseizoen 2020. |
(2) |
Op die omstandigheden hebben luchtvaartmaatschappijen geen invloed en de daaruit voortvloeiende vrijwillige of verplichte annulering van luchtdiensten door luchtvaartmaatschappijen is een noodzakelijk of gerechtvaardigd antwoord op die omstandigheden. Met name vrijwillige annuleringen beschermen de financiële gezondheid van luchtvaartmaatschappijen en vermijden de negatieve gevolgen voor het milieu van lege of nagenoeg lege vluchten die enkel worden uitgevoerd om de onderliggende luchthavenslots te behouden. |
(3) |
Cijfers gepubliceerd door Eurocontrol — die de netwerkbeheerder is voor de luchtverkeersnetdiensten van het gemeenschappelijke Europese luchtruim — wijzen op een daling van het luchtverkeer met ongeveer 10 % tijdens de eerste helft van maart 2020 ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De luchtvaartmaatschappijen rapporteren een sterke terugval van boekingen voor de toekomst en annuleren als gevolg van de uitbraak talrijke vluchten in de winterdienstregeling 2019-2020 en de zomerdienstregeling 2020. |
(4) |
Uit hoofde van artikel 8, lid 2, van Verordening (EEG) nr. 95/93 van de Raad (2), gelezen in samenhang met artikel 10, lid 2, daarvan, kan een luchtvaartmaatschappij die op een gecoördineerde luchthaven minder dan 80 % van de haar toegewezen reeks slots heeft geëxploiteerd haar verworven rechten op die slots verliezen. |
(5) |
Krachtens artikel 10, lid 4, van Verordening (EEG) nr. 95/93 mogen slotcoördinatoren voor de berekening van de verworven rechten de niet-benutting van luchthavenslots buiten beschouwing laten voor periodes waarin de luchtvaartmaatschappij de geplande luchtdiensten niet kon uitvoeren vanwege bijvoorbeeld de sluiting van luchthavens. Dat artikel heeft echter geen betrekking op situaties zoals de uitbraak van COVID-19. Verordening (EEG) nr. 95/93 moet daarom dienovereenkomstig worden gewijzigd. |
(6) |
In het licht van bekende boekingen voor de toekomst en epidemiologische voorspellingen kan op dit moment redelijkerwijs worden aangenomen dat er in de periode tussen 1 maart 2020 en op zijn vroegst 24 oktober 2020 een aanzienlijk aantal vluchten zal worden geannuleerd vanwege de uitbraak van COVID-19. De niet-benutting van voor die periode toegewezen slots mag er niet toe leiden dat luchtvaartmaatschappijen de verworven rechten verliezen die zij anders zouden genieten. Daarom moet voor het overeenkomstige volgende seizoen worden vastgesteld onder welke... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.