Afschrift brief over Samenvattend rapport 'Controles zorgverzekeraars aanpak wachttijden' (bijlage bij 32620,nr.244) - Hoofdinhoud
Inhoudsopgave
Officiële titel | Afschrift brief over Samenvattend rapport 'Controles zorgverzekeraars aanpak wachttijden' (bijlage bij 32620,nr.244) |
---|---|
Documentdatum | 19-12-2019 |
Publicatiedatum | 30-12-2019 |
Nummer | 2019D53298 |
Kenmerk | 32620, nr. 244 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Nederlandse
Zorgautoriteit
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Newtonlaan 1-41
Sport, de Minister voor Medische Zorg en Sport en 3584 BX Utrecht
de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn Postbus 3017
en Sport 3502 GA Utrecht
Postbus 20350 T 030 296 81 11
2500 EJ DEN HAAG F 030 296 82 96
E info@nza.nl I www.nza.nl
Behandeld door Telefoonnummer E-mailadres Kenmerk
info@nza.nl 354994/564857
Onderwerp Datum
Samenvattend rapport 'Controles zorgverzekeraars aanpak wachttijden' 19 december 2019
Geachte heer De Jonge, geachte heer Bruins, geachte heer Blokhuis,
Met deze brief sturen wij u het samenvattend rapport 'Controles zorgverzekeraars aanpak wachttijden'.
Onderzoek NZa naar aanpak zorgverzekeraars wachttijdreductie Toegankelijkheid van de zorg is één van de speerpunten van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). De NZa doet hier al langere tijd onderzoek naar. Net als in 2018, heeft de NZa in 2019 controles uitgevoerd bij de zorgverzekeraars ter beoordeling van hun inspanningen om wachttijden in de zorg te verminderen. Zorgverzekeraars hebben immers een zorgplicht jegens hun verzekerden. Wij verwachten van zorgverzekeraars dat zij vanuit die verantwoordelijkheid een actieve houding aannemen om de wachttijden in de zorg - samen met andere partijen - terug te dringen.
In maart 2019 heeft de NZa een samenvattend rapport gepubliceerd.1
Hierin staan de uitkomsten van het onderzoek uit 2018 naar de inspanningen van zorgverzekeraars om de wachttijden te verminderen.
In die rapportage hebben wij de controleronde in 2019 aangekondigd, om te kijken hoe zorgverzekeraars invulling hebben gegeven aan de uitkomsten van de vorige controle. De focus van de controles ligt dit jaar net als in 2018 op de medisch specialistische zorg, de wijkverpleging en
2
de geestelijke gezondheidszorg.
1 https ://www.nza.nl/actueel/nieuws/2019/03/ 14/nza-zorgverzekeraars-moeten-meer aandacht-geven-aan-aanpa k-wachttijden
2 In 2018 zijn 10 zorgverzekeraars voor ggz, 6 voor msz en 4 voor wijkverpleging gecontroleerd. In 2019 zijn er 11 voor ggz en msz en 6 voor wijkverpleging gecontroleerd.
Nederlandse Zorgautoriteit
We hebben de resultaten van de controles van 2019 teruggekoppeld aan Kenmerk iedere zorgverzekeraar individueel. De NZa geeft in bijgaand rapport 354994/564857 'Controles zorgverzekeraars aanpak wachttijden' een samenvattende Pagina
controlebezoeken van dit jaar. Hierin noemen we de namen van de zorgverzekeraars. Zij hebben hiervoor een zienswijze kunnen geven conform de wet openbaarheid van bestuur. Met de publicatie maken we zo transparant mogelijk op welke wijze de NZa haar rol als toezichthouder vervult en stimuleren we dat zorgverzekeraars (blijven) doen wat in hun mogelijkheid ligt om de wachttijden te verminderen.
Vervolg Naar aanleiding van de resultaten van de controle-bezoeken gaat de NZa waar nodig met zorgverzekeraars in gesprek. De NZa heeft alle onderzochte zorgverzekeraars gevraagd om te rapporteren over de voortgang en resultaten van de aanpak van de resterende verbeterpunten. De NZa volgt dit nauwgezet en bepaalt vervolgens hoe het vervolg er verder uit komt te zien. In algemene zin kan de NZa altijd tijdens een (on)aangekondigd bezoek of accounthoudergesprek hen vragen om inzicht te geven in de vorderingen en resultaten hiervan.
Verder richt de NZa zich specifiek op de regionale aanpak van wachttijden door veldpartijen. Op basis van de regionale wachttijddata hebben we zicht op de regionale verschillen en knelpunten. We richten onze inspanningen op de grootste probleemgebieden. Zo kijken we, samen met de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ), in de regio's waar de wachttijden het langst zijn, naar de wijze waarop zorgaanbieders en zorgverzekeraars en andere partijen samenwerken om de wachttijden terug te brengen en naar de verbeteringen die hierin mogelijk zijn.
Met vriendelijke groet, Neder, �- -a
Bestuur
Bijlage
Samenvattend rapport 2019 'Controles zorgverzekeraars naar aanpak wachttijden'