Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het provinciefonds voor het jaar 2019 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 35350 C - Wijziging begroting provinciefonds 2019 (Najaarsnota) i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaat van het provinciefonds voor het jaar 2019 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 25-11-2019 |
Publicatiedatum | 25-11-2019 |
Nummer | KST35350C2 |
Kenmerk | 35350 C, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2019
2020
Wijziging van de begrotingsstaat van het provinciefonds (C) voor het jaar 2019 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
Ontvangen 26 november 2019
INHOUDSOPGAVE
Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties 3
Beleidsartikel 1 Provinciefonds 4
Overzicht decentralisatie-uitkeringen provinciefonds 6
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2019 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van het provinciefonds.
Het in die begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikel wordt in onderdeel B. van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
Ingevolge artikel 5, eerste lid, van de Financiële-verhoudingswet hebben provincies gezamenlijk recht op het bedrag dat in de begroting als verplichting voor het totaal van de algemene uitkering is opgenomen. Ingevolge artikel 5, tweede lid, van de Financiële-verhoudingswet hebben de provincies gezamenlijk recht op de bedragen die in de begroting als verplichting voor het totaal van de integratie-uitkeringen en het totaal van de decentralisatie-uitkeringen is opgenomen.
De in dit wetsartikel opgenomen bedragen zijn niet rechtstreeks uit de begrotingsstaat af te leiden. De bedragen worden nader onderbouwd in deze memorie van toelichting.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
R.W. Knops
De Staatssecretaris van Financiën,
-
M.Snel
De tweede suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2019. De stand van de tweede suppletoire begroting wordt opgebouwd vanaf de stand van de eerste suppletoire begroting 2019.
Door wijzigingen in beleid van verschillende departementen kan worden overgegaan tot het beleggen of juist weghalen van taken bij provincies. Indien dit gepaard gaat met een toevoeging aan of een uitname uit het provinciefonds, wordt dit begrotingstechnisch verwerkt. In de onderstaande tabel worden de mutaties groter dan € 10 mln. weergegeven. Daarbij is onderscheid aangebracht tussen nominale mutaties enerzijds en overboekingen van/naar andere departementen anderzijds.
Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties
Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2019 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Uitgaven 2019
2.407.659
2.419.388
Vastgestelde begroting 2019
Stand 1e suppletoire begroting 2019
Belangrijkste suppletoire mutaties
Nominale mutaties |
|
1 Accres 2019 |
|
2 Ruimte onder plafond BCF 2019 |
11.033 |
Overboekingen |
|
3 MKB Innovatiestimulering topsectoren |
14.200 |
Overige mutaties |
84.911 |
Stand 2e suppletoire begroting 2019
2.499.141
-
1.Accres 2019
Het provinciefonds ontwikkelt zich evenredig met de accres-relevante uitgaven (ARU) van het Rijk. Nemen de ARU van jaar op jaar toe, dan neemt ook de algemene uitkering van het provinciefonds toe. Bij een afname van de ARU geldt het omgekeerde. De groei of krimp van het provinciefonds als gevolg van deze normeringssystematiek wordt accres genoemd. Het accres van tranche 2019 bedraagt € 149 mln. positief. Dat is een negatieve bijstelling van € 30 mln. ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2019 van het provinciefonds. Deze negatieve bijstelling is een gevolg van de besluitvorming van het Kabinet en wordt met name veroorzaakt door lagere uitgaven van het Rijk in 2019.
-
2.Ruimte onder plafond BCF 2019
De ontwikkeling van het BTW-compensatiefonds (BCF) en het bijbehorende plafond leiden conform het Financieel Akkoord Rijk/VNG/IPO met ingang van 2015 tot een toename of afname van de algemene uitkering van de fondsen. Voor 2019 is vooralsnog sprake van ruimte onder het plafond, met als gevolg een toevoeging aan de algemene uitkering van € 11 mln.
-
3.MKB Innovatiestimulering topsectoren
In de 2e suppletoire van 2019 is € 14,2 mln. toegevoegd aan de decentrali-satie-uitkering MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT). De MIT stimuleert innovatie bij het midden- en kleinbedrijf over regiogrenzen heen. Bovendien stimuleert de MIT dat projecten van het MKB beter aansluiten bij de innovatie-agenda's van de topsectoren. In totaal betreft het budget voor de DU MIT € 20,5 mln.
Beleidsartikel 1 Provinciefonds
In onderstaande tabel worden voor de verplichtingen, de uitgaven en de ontvangsten de budgettaire gevolgen van beleid van het provinciefonds weergegeven. Hiermee worden de integrale uitgaven die samenhangen met de samengestelde beleidsdoelstelling (het nastreven van een adequate omvang van het provinciefonds en het nastreven van een adequate verdeling van de middelen over de provincies) inzichtelijk gemaakt.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel budgettaire gevolgen van beleid, beleidsartikel provinciefonds (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde Stand 1e Mutaties 2e suppletoire begroting (3) Stand 2e
begrotmg (1) ssu^eto^e Mutaties Overige mutaties suppletoire
begroting (2) Miljoenen nota 2e suppletoire begroting
begroting (4)-(2+3)
Verplichtingen |
2.407.659 |
2.419.345 |
43.227 |
36.526 |
2.499.098 |
Uitgaven |
2.407.659 |
2.419.388 |
43.227 |
36.526 |
2.499.141 |
waarvan juridisch verplicht (percentage) |
100% |
100% |
|||
Opdrachten |
100 |
100 |
0 |
|
43 |
Kosten Financiële-verhoudingswet |
100 |
100 |
0 |
|
43 |
Bijdragen aan medeoverheden |
2.407.559 |
2.419.288 |
43.227 |
36.583 |
2.499.098 |
Algemene uitkering |
2.199.901 |
2.165.469 |
|
57 |
2.146.168 |
Integratie-uitkeringen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Decentralisatie-uitkeringen |
207.658 |
253.819 |
62.585 |
36.526 |
352.930 |
Ontvangsten |
2.407.659 |
2.419.388 |
43.227 |
36.526 |
2.499.141 |
Toelichting op de financiële instrumenten
Kosten Financiële-verhoudingswet
Dit betreft het budget dat elk jaar is gereserveerd voor de uitvoering van onderzoeken op het vlak van de omvang en verdeling van het provinciefonds en het onderhoud van het betaalsysteem.
Algemene uitkering
Dit betreft de uitkering aan alle provincies, die ten goede komt aan de algemene middelen van de provincies. De uitkering is gebaseerd op de artikelen 5 en 6 van de Financiële-verhoudingswet.
Decentralisatie-uitkeringen
Naast de algemene uitkering kent het provinciefonds ook decentralisatie-uitkeringen. Een overzicht van de decentralisatie-uitkeringen is opgenomen in bijlage 1. Meer informatie over de decentralisatie-uitkeringen is te vinden in de circulaires van het Provinciefonds.
Sinds de invoering van de Financiële-verhoudingswet zijn de uitgaven en de inkomsten op grond van artikel 4 van die wet over ieder uitkeringsjaar aan elkaar gelijk.
Overzicht decentralisatie-uitkeringen provinciefonds
Overzicht decentralisatie-uitkeringen provinciefonds (bedragen x € 1.000) |
|
Uitgaven 2019 |
|
Amendement Hoogland |
3.160 |
Beter benutten |
8.756 |
Bijdrage Limburgs en Nedersaksisch |
50 |
Bodemsanering |
40.380 |
Connect-NL |
100 |
Deltaprogramma Ruimtelijke adaptie |
261 |
Dingtiid |
27 |
Duurzaam Door |
80 |
Ecologie en Economie in balans |
21 |
Elektrificatie Limburg Aken |
258 |
Erfgoed en aardbeving |
1.215 |
Erfgoedprogramma Groningen |
3.950 |
Fietstunnel (Utrecht) |
4.100 |
Garantiefonds geothermie |
1.500 |
Gebiedsaanpak Veenweiden |
6.000 |
Gebiedsontwikkeling Ooijen Wanssum |
30.926 |
Gebiedsuitwerking Westland (Greenports) |
20 |
GROS Jongerenevenementen |
86 |
GROS North Sea Port |
11 |
Jong leren eten |
500 |
Jongerencampagne |
50 |
Krimpcongres 2019 |
41 |
MIRT A1/A35 |
24 |
MKB Innovatiestimulering topsectoren |
20.516 |
Monumenten |
20.000 |
Na-ijlende effecten mijnbouw |
1.361 |
NL DIGIbeter Innovatiebudget |
654 |
Ondersteuning innovatietraject |
63 |
Onderzoek proeftuin woningvoorraad |
28 |
Perronfasering Arnhem |
1.750 |
Proeftuinen cultuurprofielen |
619 |
Programma Impuls omgevingsveiligheid |
13.684 |
Programmamanagement ED2050 |
83 |
Projecten Verkeer en vervoer |
39.708 |
Regionale opgaven |
73.047 |
Regionale Energie Strategieén |
6.595 |
Regionale financieringstafels |
518 |
Schokland |
5.000 |
Toolontwikkeling Smart en Circulair SMITZH |
50 |
Trekvogelvoorspellingen |
178 |
Value Center Smart Industry |
450 |
Versnelling Flexwonen |
3.000 |
Versnellingsagenda melkveehouderij Noord NL |
60 |
Versterken Friese Ijsselmeerkust |
558 |
Waddenfonds |
28.878 |
Weidevogels |
25 |
Werelderfgoed |
140 |
Wettelijke taal Fries |
150 |
Windpark De Drentse Monden en Oostermoer |
2.100 |
Woondeals
186
Zoetwatermaatregelen |
14.994 |
Zuiderzeelijn REP-middelen |
16.976 |
Wijziging betalingsverloop decentralisatie-uitkeringen 2018 |
43 |
Stand 2e suppletoire begroting 2019 |
352.930 |
Tweede Kamer, vergaderjaar 2019-2020, 35 350 C, nr. 2 7