Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2019 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 35350 VII - Wijziging begroting Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 2019 (Najaarsnota) i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2019 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 25-11-2019 |
Publicatiedatum | 25-11-2019 |
Nummer | KST35350VII2 |
Kenmerk | 35350 VII, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2019
2020
35 350 VII
Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2019 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
Ontvangen 26 november 2019
INHOUDSOPGAVE
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties 4
Beleidsartikel 1 Openbaar bestuur en democratie 6
Beleidsartikel 2 Nationale veiligheid 9
Beleidsartikel 3 Woningmarkt 10
Beleidsartikel 4 Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit 13
Beleidsartikel 5 Ruimtelijke ordening en omgevingswet 17
Beleidsartikel 6 Overheidsdienstverlening en
Beleidsartikel 7 Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid 26
Beleidsartikel 9 Uitvoering Rijksvastgoedbeleid 28
Artikel 11 Centraal apparaat 30
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 2.3, eerste lid, van de Comptabiliteitswet 2016 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2019 wijzigingen aan te brengen in:
-
1.de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
-
2.de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
Mede namens de Minister voor Milieu en Wonen,
Mede namens de Minister van Defensie, tevens Minister voor de AIVD,
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
R.W. Knops
De tweede suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2019. De stand van de tweede suppletoire begroting is inclusief de twee nota's van wijziging en de incidentele suppletoire begroting (Kamerstukken II, 2018/19, 35000-VII, nr. 7, Kamerstukken II, 2018/19, 35000-VII, nr. 12 en Kamerstukken II, 2018/19, 35234, nr. 2).
Uitgangspunt bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid is dat per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht worden, die groter dan of gelijk zijn aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel. In het kader van transparantie of anderszins kan het voorkomen dat mutaties beneden deze ondergrenzen ook worden toegelicht.
Tabel 1 Ondergrenzen confrom RBV 2019 |
||
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) in € miljoen |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln. Ontvangsten: 5 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 20 mln. Ontvangsten: 10 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 4 mln. Ontvangsten: 4 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 5 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 10 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
|
Verplichtingen/Uitgaven: 1 mln. Ontvangsten: 1 mln. |
Verplichtingen/Uitgaven: 2 mln. Ontvangsten: 2 mln. |
De in de tabel budgettaire gevolgen van beleid gepresenteerde budget-flexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand per 13 november 2019.
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties Uitgaven
Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2019 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000) |
|||
Artikelnummer |
Uitgaven 2019 |
||
Vastgestelde begroting 2019 |
5.560.406 |
||
Stand 1e suppletoire begroting 2019 |
5.683.667 |
||
Belangrijkste suppletoire mutaties |
|||
|
2 |
5.000 |
|
|
3 |
3.000 |
|
|
4 |
|
|
|
5 |
2.500 |
|
|
11 |
9.500 |
|
|
11 |
2.500 |
|
|
|
||
|
24.3411 |
||
Stand 2e suppletoire begroting 2019 |
5.690.562 |
1 De incidentele suppletoire begroting inzake Urgenda-maatregelen is verwerkt in de mutaties 2e suppletoire begroting. Zie ook artikel 4 Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit.
-
1)Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (WIV)
Voor de uitvoering van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (WIV) zijn incidenteel middelen aan de begroting toegevoegd.
-
2)Flexwonen
Als uitwerking van de gebiedsgerichte versnellingsaanpak Flexwonen wordt budget ingezet voor provincies om gemeenten te activeren en te ondersteunen meer flexibele voorraad te bewerkstelligen.
-
3)Urgenda middelen
Een deel van de Urgenda middelen voor de Subsidieregeling energiebesparing eigen huis (SEEH) en het Programma Reductie Energieverbruik (PRE) zullen dit jaar niet meer tot betaling komen. Deze middelen worden teruggeboekt naar de begrotingsreserve Urgenda op de begroting van Economische Zaken en Klimaat (XIII) en komen bij voorjaarsnota 2020 weer beschikbaar op de BZK-begroting(VII).
-
4)Tactisch beheer Digitale Stelsel Omgevingswet Landelijke voorziening Voor het Tactisch beheer van de Landelijke voorziening van het Digitale Stelsel Omgevingswet (TBO-LV) wordt € 2,5 mln. naar het Kadaster overgeheveld.
-
5)Werkkostenregeling
Bij de inwerkingtreding van de Werkkostenregeling (wkr) in 2013 zijn de uitzendvergoedingen voor ambtenaren naar de eilanden tot en met 2018 onbelast toegekend. De kosten voor 2014 tot en met 2018 bedragen ongeveer € 9,5 mln.
-
6)VPB
In 2019 moet VPB worden betaald naar aanleiding van de (voorlopige) aanslagen voor 2016, 2017 en 2018. De voorlopige aanslagen 2017 en 2018 zijn inmiddeld betaald. Voor 2016 wordt dit jaar nog een voorlopige aanslag opgelegd.
-
7)Voorsortering eindejaarsmarge
De reeds bekende onderuitputting is in beeld gebracht. Deze middelen worden via de eindejaarsmarge meegenomen naar volgend jaar. De onderuitputting vindt plaats bij de toelatingsorganisatie Kwaliteitsborging en stimuleringssubsidie Omgevingswet. Daarnaast gaat het om overlopende ontvangsten voor centrale bekostiging, middelen voor bestrijding Jihadisme die dit jaar naar verwachting niet geheel uitgeput kunnen worden, enkele meerontvangsten, afrekeningen van o.a. Logius en geoormerkte middelen voor eID, de investeringspost en rijksbrede ICT-voorzieningen.
Tabel 3 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2019 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000) |
||
Artikelnummer |
Ontvangsten 2019 |
|
Vastgestelde begroting 2019 |
679.437 |
|
Stand 1e suppletoire begroting 2019 |
710.245 |
|
Belangrijkste suppletoire mutaties |
||
|
9 |
24.353 |
|
11 |
8.500 |
|
60.352 |
|
Stand 2e suppletoire begroting 2019 |
803.450 |
-
1)Benzineveilingen 2018 en 2019
De veiling van locaties van benzinestations langs Rijkswegen heeft dit jaar meer opgebracht dan geraamd. Daarnaast zijn op basis van de definitieve afrekening 2018 meeropbrengsten uit de veiling van benzinestations en bodemmaterialen ontvangen.
-
2)Centrale bekostiging
Voor de centrale bekostiging van de agentschappen van BZK is sprake van overlopende ontvangsten. Deze middelen worden meegenomen naar 2020 via de eindejaarsmarge.
Beleidsartikel 1 Openbaar bestuur en democratie Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 4 Budgettaire gevolgen van (bedragen x € 1.000) |
beleid art. 1 Openbaar bestuur en democratie (Tweede suppletoire |
begroting) |
|||
Vastgestelde |
Stand 1e |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e |
||
begroting (1) |
suppletoire begroting (2) |
Mutaties Miljoennota (t+1) |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
suppletoire begroting (4)= (2+3) |
|
Verplichtingen: |
59.323 |
60.795 |
75 |
5.133 |
66.003 |
Uitgaven: |
59.323 |
60.795 |
75 |
|
57.330 |
Waarvan juridisch verplicht |
82% |
93% |
|||
1.1 Bestuur en regio |
12.772 |
13.128 |
|
|
11.637 |
Subsidies |
5.411 |
5.490 |
106 |
|
5.592 |
Bestuur en regio |
2.073 |
2.152 |
30 |
|
2.178 |
Oorlogsgravenstichting (OGS) |
3.338 |
3.338 |
76 |
0 |
3.414 |
Opdrachten |
5.161 |
4.435 |
|
|
1.997 |
Bestuur en regio |
5.161 |
4.410 |
|
|
1.997 |
Communicatie, kennisdeling en onderzoek |
0 |
25 |
|
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
2.200 |
3.168 |
773 |
72 |
4.013 |
Diverse bijdragen |
2.200 |
3.168 |
773 |
72 |
4.013 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
0 |
35 |
0 |
0 |
35 |
Bijdragen internationaal |
0 |
35 |
0 |
0 |
35 |
1.2 Democratie |
46.551 |
47.667 |
339 |
|
45.693 |
Subsidies |
26.356 |
29.494 |
1.426 |
|
29.825 |
Verbinding inwoner en overheid |
500 |
3.330 |
7 |
458 |
3.795 |
Toerusting en ondersteuning Politieke Ambtsdragers |
3.059 |
2.524 |
412 |
|
2.201 |
Weerbaar bestuur |
464 |
579 |
510 |
|
765 |
Politieke partijen |
17.820 |
17.543 |
391 |
|
17.520 |
ProDemos |
4.403 |
5.243 |
103 |
|
5.266 |
Comité 4/5 mei |
110 |
110 |
3 |
0 |
113 |
Stichting Thorbeckeleerstoel |
0 |
165 |
0 |
0 |
165 |
Opdrachten |
12.346 |
8.177 |
|
|
4.126 |
Verbinding inwoner en overheid |
10.462 |
3.808 |
583 |
|
2.377 |
Toerusting en ondersteuning Politieke Ambtsdragers |
1.123 |
1.583 |
|
|
418 |
Weerbaar bestuur |
761 |
2.786 |
|
|
1.331 |
Inkomensoverdrachten |
7.782 |
7.782 |
0 |
|
6.358 |
Toerusting en ondersteuning Politieke Ambtsdragers |
7.782 |
7.782 |
0 |
|
6.358 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
0 |
420 |
650 |
1.821 |
2.891 |
Diverse bijdragen |
0 |
420 |
650 |
1.821 |
2.891 |
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
0 |
0 |
397 |
397 |
Verkiezingen |
0 |
0 |
0 |
397 |
397 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
67 |
167 |
76 |
0 |
243 |
Bijdragen internationaal |
67 |
167 |
76 |
0 |
243 |
Bijdragen aan agentschappen |
0 |
1.627 |
0 |
226 |
1.853 |
Dienst Publiek en Communicatie |
0 |
1.627 |
0 |
226 |
1.853 |
Ontvangsten |
21.965 |
21.965 |
0 |
|
21.510 |
Experiment centrale stemopneming
Gemeenten die deelnamen aan het experiment centrale stemopneming bij de gecombineerde provinciale staten- en waterschapsverkiezingen in maart 2019 en/of bij de verkiezing van het Europees Parlement in mei 2019 ontvangen voor de hogere kosten per verkiezing een bijdrage via het gemeentefonds.
Software verkiezingen
Voor de volgende verkiezingen (herindelingsverkiezingen 2020/Tweede Kamerverkiezing 2021) wordt een nieuwe versie gemaakt van de programmatuur die gebruikt wordt om de uitslag te berekenen. Daarvoor heeft binnen de begroting van het Ministerie van BZK (VII) een reallocatie plaatsgevonden.
Kiezers in het buitenland
De gemeente Den Haag ontvangt via het gemeentefonds een bijdrage ten behoeve van de permanente registratie voor kiezers in het buitenland en de organisatie van verkiezingen van de leden van de Tweede Kamer en leden van het Europees parlement voor de kiezers in het buitenland.
Overige mutaties 2e suppletoire begroting 2019
1.1 Bestuur en regio Opdrachten
Bestuur en regio
Het gaat hier om diverse mutaties, waaronder een overboeking naar het gemeentefonds voor de ondersteuning van de activiteiten voor het Programma Sociaal Domein en een bijdrage voor een MKBA/ Effectmeting voor Lelystad Next Level. Daarnaast wordt technisch herschikt om de waterschappen te compenseren voor de teveel betaalde WOZ bijdrage in 2019 en ontvangt het Kadaster een bijdrage voor het Tactisch beheer Digitale Stelsel Omgevingswet - Landelijke voorziening (TBO-LV).
Verbinding inwoner en overheid
Dit betreft een reallocatie welke vooral bedoeld is ter dekking van een hoger uitgevallen subsidie aan de VNG voor het actieprogramma Democratie in Actie. De reallocatie vindt plaats vanuit de budgetten voor de subsidies politieke partijen en subsidie ProDemos. Dit is mogelijk omdat de middelen op deze budgetten dit jaar niet volledig worden uitgeput.
Weerbaar bestuur
Het Ministerie van BZK verstrekt een bijdrage aan gemeenten voor pilots integrale beveiligingsplannen. Het doel is om een brede aanpak van interne veiligheid en weerbaarheid aan te jagen. Om deze bijdrage mogelijk te maken is budget gerealloceerd vanuit de regeling subsidies toerusting en ondersteuning politieke ambtsdragers.
Verbinding inwoner en overheid
Het gaat hier om diverse mutaties, waaronder een overheveling van middelen naar de Kiesraad voor een nieuwe versie en het beheer van de programmatuur die gebruikt wordt om de verkiezingsuitslag te berekenen. Verder zijn budgetten herschikt voor verkiezingen om deze op het juiste instrument te verantwoorden, onder meer voor een bijdrage aan Caribisch Nederland voor de campagnekosten van de verkiezingen Kiescolleges en Europees Parlement.
Toerusting en ondersteuning Politieke Ambtsdragers De middelen op dit budget worden dit jaar niet volledig uitgeput. Deze middelen worden ingezet om raadsleden in de provincie Groningen extra te ondersteuen om ontwikkelingen in het aardbevingsdossier bij te kunnen houden. De overige € 0,9 mln. is ingezet als voorsortering op de eindejaarsmarge voor prioriteiten van het kabinet.
Diverse bijdragen
Het CBS en ICTU ontvangen een bijdrage voor de City Deal Zicht op Ondermijning.
Beleidsartikel 2 Nationale veiligheid
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 5 Budgettaire gevolgen van € 1.000) |
beleid art. 2 Nationale Veiligheid (Tweede suppleto |
ire begroting) (bedragen x |
|||
Vastgestelde begroting (1) |
Stand 1e |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3) |
||
suppletoire begroting (2) |
Mutaties Miljoennota (t+1) |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||
Verplichtingen: |
274.253 |
284.906 |
8.579 |
3.846 |
297.331 |
Uitgaven: |
274.253 |
284.906 |
8.579 |
3.846 |
297.331 |
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
100% |
|||
2.1 AIVD apparaat |
262.958 |
269.811 |
8.329 |
|
276.986 |
2.2 AIVD geheim |
11.295 |
15.095 |
250 |
5.000 |
20.345 |
Ontvangsten |
13.214 |
14.714 |
0 |
0 |
14.714 |
Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling van 2019.
Overige mutaties 2e suppletoire begroting 2019
Dit betreft een reallocatie vanuit artikel 71 Bedrijfsvoeringsbeleid voor werkzaamheden aan Staatsgeheime werkplekken. Daarnaast kunnen de middelen voor bestrijding Jihadisme dit jaar naar verwachting niet geheel uitgeput worden. Deze worden meegenomen naar 2020 via de eindejaarsmarge (EJM).
Voor de uitvoering van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (WIV) zijn incidenteel middelen aan de begroting toegevoegd.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid art |
. 3 Woningmarkt (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000) |
||||
Vastgestelde |
Stand 1e |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e |
||
begroting (1) |
suppletoire begroting (2) |
Mutaties Miljoennota (t+1) |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
suppletoire begroting (4)= (2+3) |
|
Verplichtingen: |
4.104.088 |
4.113.901 |
32.061 |
|
4.131.557 |
Uitgaven: |
4.104.213 |
4.114.026 |
32.061 |
|
4.131.682 |
Waarvan juridisch verplicht |
100% |
100% |
|||
3.1 Woningmarkt |
4.104.213 |
4.114.026 |
32.061 |
|
4.131.682 |
Subsidies |
23.366 |
37.066 |
641 |
|
23.174 |
Binnenstedelijke transformatie |
10.000 |
10.000 |
0 |
0 |
10.000 |
Woningmarkt |
3.227 |
14.527 |
641 |
|
8.314 |
Bevordering eigen woningbezit (BEW) |
6.239 |
6.239 |
0 |
|
4.360 |
Huisvestingsvoorziening statushouders |
3.900 |
6.300 |
0 |
|
500 |
Opdrachten |
3.366 |
3.072 |
32.452 |
1.326 |
36.850 |
NHG risicovoorziening |
0 |
0 |
29.769 |
0 |
29.769 |
WSW risicovoorziening |
0 |
0 |
1.933 |
1.256 |
3.189 |
Woningmarkt |
3.366 |
3.072 |
750 |
70 |
3.892 |
Inkomensoverdrachten |
4.063.600 |
4.058.400 |
0 |
0 |
4.058.400 |
Huurtoeslag |
4.063.600 |
4.058.400 |
0 |
0 |
4.058.400 |
Bijdragen aan agentschappen |
11.291 |
10.605 |
|
|
9.233 |
Dienst van de Huurcommissie |
6.908 |
10.285 |
|
|
8.893 |
ILT (Autoriteit woningcorporaties) |
653 |
320 |
20 |
0 |
340 |
RVO (Uitvoeringskosten BEW) |
3.011 |
0 |
0 |
0 |
0 |
RVO ( Uitvoeringskosten Huisvestingsvoorziening statushouders) |
719 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
1.150 |
3.443 |
|
707 |
3.746 |
Woningmarkt |
1.150 |
3.443 |
|
707 |
3.746 |
Bijdragen aan andere begrotingsstukken |
1.440 |
1.440 |
94 |
|
279 |
Financiën en Nationale Schuld (H9) |
1.440 |
1.440 |
94 |
|
279 |
Ontvangsten |
521.000 |
490.277 |
31.702 |
1.256 |
523.235 |
Woningmarkt
Op grond van artikel 91 van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (hierna: Wet FINBES) kan een bijzondere uitkering worden verstrekt. Gelet op artikel 92, lid 2, onderdeel c van de FINBES kan aan Bonaire, Sint Eustatius en Saba voor het kalenderjaar 2019 een bijdrage worden toegekend in de kosten van de verhuurdersubsidie van maximaal respectievelijk 698.324 USD (€ 0,6 mln.), 216.000 USD (€ 0,2 mln.) en 95.000 USD (€ 0,1 mln.).
Afdracht Nationale Hypotheek Garantie (NHG)
De Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) betaalt jaarlijks een achtervangvergoeding voor de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) aan het Rijk. De jaarlijkse vergoeding wordt gestort in de daarvoor bestemde risicovoorziening NHG. De afdracht over het boekjaar 2018 bedraagt afgerond € 29,8 mln.
Overige mutaties 2e suppletoire begroting 2019
Woningmarkt
Het betreft hier een overboeking naar zowel het gemeente- als provinciefonds van circa € 4,2 mln. voor woondeals en gebiedsgerichte versnellings-aanpak Flexwonen. Als uitwerking van de gebiedsgerichte versnellingsaanpak Flexwonen wordt budget ingezet voor provincies om gemeenten te activeren en te ondersteunen meer flexibele voorraad te bewerkstelligen.
Verder komen de middelen voor Wooncooperaties niet meer dit jaar tot besteding. Deze middelen worden meegenomen naar 2020 via de eindejaarsmarge.
Bevordering eigen woningbezit (BEW)
De middelen voor Bevorderen eigen woningbezit (BEW) worden dit jaar niet volledig uitgeput.
Huisvestingsvoorziening statushouders
Het budget voor de huisvestingsvoorziening statushouders (TRSHV) wordt dit jaar niet volledig uitgeput.
WSW risicovoorziening
Bij de sanering van Vestia is destijds tussen het Centraal Fonds voor de Volkshuisvesting en Vestia afgesproken dat 40% van de kosten die worden gemaakt voor het onderzoek naar de aansprakelijkheid van banken wordt vergoed uit de risicovoorziening voor sanerings- en projectsteun woningcorporaties. Voor de bankkosten in het eerste kwartaal van 2019 heeft Vestia hiervoor een bijdrage van afgerond € 1,3 mln. ontvangen. Deze bijdrage wordt onttrokken aan de risicovoorziening.
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
Financiën en Nationale Schuld (H9)
De Belastingdienst ontvangt een bijdrage voor de portokosten voor het verzenden van de brieven over de inkomensafhankelijke huur. Daarnaast wordt gerealloceerd voor de uitvoeringskosten van SBR-wonen door het WSW.
Stortingen en onttrekkingen aan de risicovoorziening sanerings- en projectsteun woningcorporaties lopen via de uitgaven en ontvangsten van de begroting van het Ministerie van BZK (VII). De bijdrage van afgerond € 1,3 mln. voor de bankkosten eerste kwartaal van 2019 van Vestia, wordt onttrokken aan de risicovoorziening.
Beleidsartikel 4 Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid art. 4 Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde |
Stand 1e |
Stand incidentele |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e |
||
begroting (1) |
suppletoire begroting (2) |
suppletoire begroting |
Mutaties Miljoennota (t+1) |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
suppletoire begroting (4)= (2+3) |
|
Verplichtingen: |
155.508 |
133.303 |
168.303 |
70.719 |
|
167.140 |
Uitgaven: |
286.508 |
264.303 |
299.303 |
48.219 |
|
200.640 |
Waarvan juridisch verplicht |
99% |
99% |
||||
4.1 Energietransitie en duurzaamheid |
280.455 |
257.880 |
292.880 |
48.308 |
|
192.366 |
Subsidies |
186.889 |
174.192 |
193.652 |
|
|
160.132 |
Beleidsprogramma Energiebesparing |
3.500 |
3.500 |
3.500 |
|
0 |
0 |
Energietransitie en duurzaamheid |
4.912 |
5.075 |
11.535 |
2.200 |
|
11.515 |
Energiebesparing Koopsector |
13.000 |
2.000 |
15.000 |
0 |
|
6.500 |
Energiebesparing Huursector |
130.477 |
146.617 |
146.617 |
|
0 |
124.117 |
Nationaal Energiebespaarfonds (NEF) |
35.000 |
17.000 |
17.000 |
1.000 |
0 |
18.000 |
Opdrachten |
2.600 |
2.007 |
2.007 |
|
640 |
1.723 |
Beleidsprogramma Energiebesparing |
1.500 |
1.500 |
1.500 |
|
0 |
0 |
Energietransitie en duurzaamheid |
1.100 |
507 |
507 |
576 |
640 |
1.723 |
Bijdragen aan agentschappen |
45.717 |
15.881 |
18.821 |
10.459 |
|
28.308 |
Dienst Publiek en Communicatie |
60 |
60 |
60 |
802 |
|
762 |
Diverse Agentschappen |
750 |
750 |
750 |
|
0 |
23 |
ILT (Handhaving Energielabel) |
500 |
70 |
70 |
|
|
0 |
RVO.nl (Energietransitie en duurzaamheid) |
6.580 |
14.587 |
14.587 |
6.165 |
3.953 |
24.705 |
RVO.nl (Uitvoering Energieakkoord) |
37.413 |
0 |
2.940 |
4.261 |
|
2.391 |
RVO.nl (Uitvoeringskosten FEH) |
414 |
414 |
414 |
13 |
0 |
427 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
0 |
0 |
0 |
2.090 |
|
1.727 |
Energietransitie en duurzaamheid |
0 |
0 |
0 |
2.090 |
|
1.727 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
45.249 |
65.800 |
78.400 |
59.483 |
|
476 |
Economische Zaken (H13) |
249 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Gemeentefonds (H50) |
45.000 |
45.000 |
57.600 |
78.800 |
|
0 |
EGO |
0 |
20.800 |
20.800 |
|
|
476 |
Bouwregelgeving |
0 |
0 |
0 |
50 |
|
0 |
4.2 Bouwregelgeving en bouwkwaliteit |
6.053 |
6.423 |
6.423 |
|
1.940 |
8.274 |
Subsidies |
1.751 |
3.444 |
3.444 |
147 |
3.188 |
6.779 |
Bouwregelgeving en bouwkwaliteit |
1.751 |
3.444 |
3.444 |
147 |
3.188 |
6.779 |
Opdrachten |
3.273 |
1.450 |
1.450 |
0 |
|
1.425 |
Bouwregelgeving en Bouwkwaliteit |
3.273 |
1.450 |
1.450 |
0 |
|
1.425 |
Bijdragen aan agentschappen |
51 |
51 |
51 |
2 |
|
0 |
Vastgestelde |
Stand 1e |
Stand incidentele |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e |
||
begroting (1) |
suppletoire begroting (2) |
suppletoire begroting |
Mutaties Miljoennota (t+1) |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
suppletoire begroting (4)= (2+3) |
|
ILT (Toezicht EU-Bouwregelgeving) |
51 |
51 |
51 |
2 |
|
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
650 |
1.150 |
1.150 |
20 |
|
70 |
Toelatingsorganisatie |
650 |
1.150 |
1.150 |
20 |
|
70 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
328 |
328 |
328 |
|
|
0 |
Infrastructuur en Waterstaat (H12) |
328 |
328 |
328 |
|
|
0 |
Ontvangsten |
91 |
91 |
91 |
0 |
0 |
91 |
Klimaatmiddelen VNG
Gemeenten krijgen extra taken om de energietransitie in de gebouwde omgeving vorm te geven. Daarom is in het Ontwerp Klimaatakkoord opgenomen dat het Rijk voor de periode 2019 t/m 2021 € 150 mln. ter beschikking stelt aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Nadruk hierbij ligt op de ondersteuning van de decentrale overheden bij het realiseren van de Regionale Energie Strategieën (RES), de transitievisies warmte, de wijkaanpak en het informeren van bewoners.
Regionale Energie Strategieën (gemeentefonds)
In het Interbestuurlijke programma (IBP) is afgesproken dat Regionale Energie Strategieën in 2019 vorm moeten krijgen. Het opstellen van een RES vraagt het nodige van de decentrale overheden: expertise verwerven, overleg met stakeholders en organiseren van burgerparticipatie. Voor de RES wordt € 34,6 mln. overgeheveld naar het gemeentefonds.
Programma Reductie Energieverbruik (PRE)
In het kader van de Urgenda-aanpak stelt het kabinet budget beschikbaar aan gemeenten voor het Programma reductie Energieverbruik (PRE). Dit programma stimuleert laagdrempelige energiebesparingsmaatregelen bij huishoudens in de koopsector. Aan het gemeentefonds wordt hiervoor in totaal € 60 mln. beschikbaar gesteld te weten € 12,6 mln. in 2019 en € 47,4 mln. in 2020.
Subsidieregeling PRE
In het kader van de Urgenda-aanpak stelt het kabinet budget beschikbaar aan (private) partijen voor het PRE. Dit programma draagt daar aan bij door het stimuleren van de uitvoering van (een aantal) laagdrempelige energie-besparingsmaatregelen bij huishoudens in de koopsector. Er is in totaal € 30 mln. beschikbaar in de periode 2019-2020.
Programma Aardgasvrije Wijken (PAW)
Voor 2019 ontvangt een aantal gemeenten via het gemeentefonds een bijdrage voor de geselecteerde proeftuinen voor het aardgasvrij maken van bestaande wijken. De middelen voor 2020 en 2021 zijn bedoeld voor de voorzetting van het Programma Aardgasvrije Wijken (PAW) om te leren op welke manier de wijkgerichte aanpak kan worden ingericht en opgeschaald. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van grootschalige proeftuinen (100 wijken aanpak) en een bijbehorend Kennis- en Leerprogramma (KLP).
Subsidieregeling Energiebesparing Eigen Huis (SEEH)
In het kader van de Urgenda-aanpak stelt het kabinet de Subsidieregeling Energiebesparing Eigen Huis (SEEH) opnieuw open voor eigenaar-bewoners. Er is voor eigenaar-bewoners € 84 mln. aan subsidie beschikbaar, dat is ongeveer twee keer zoveel als in 2016. In 2019 is hiervoor € 13 mln. beschikbaar en in 2020 € 71 mln. De rest van het budget (€ 6 mln.) is beschikbaar voor uitvoeringskosten.
Stimuleringsregeling Energieprestatie Huursector (STEP)
Het beschikbare budget voor de Stimuleringsregeling energieprestatie huursector (STEP) wordt met deze kasschuif in lijn gebracht met de uitbe-talingsprognose van RVO.nl.
Meerjarige Missiegedreven Innovatie Programma (MMIP)
Dit betreft een bijdrage aan het Ministerie van EZK (XIII) voor de subsidieregeling «Energie-innovaties in de gebouwde omgeving» van het Meerjarige Missiegedreven Innovatie Programma (MMIP).
Overige mutaties 2e suppletoire begroting 2019
4.1 Energietransitie en duurzaamheid
Energietransitie en duurzaamheid
Binnen het PRE komen de middelen 2019 voor de Regeling Reductie Energieverbruik (RRE) niet tot besteding. € 6,3 mln. wordt teruggeboekt naar de begrotingsreverve Urgenda op de begroting van het Ministerie van EZK (XIII). Deze middelen worden in 2020 weer toegevoegd aan de BZK-begroting (VII). Daarnaast wordt binnen het artikelonderdeel € 1,6 mln. herschikt voor o.a. het Digitaal platform/Caribisch gebied en een subsidie aan Platform 31 voor het programma duurzaamheid (circulair bouwen en aardgasvrije wijken). Daarnaast wordt € 2,2 mln. herschikt naar het juiste instrument voor de ondersteuningsstructuur participatiecoalitie.
Energiebesparing Koopsector
Voor de SEEH komt een deel van de beschikbare middelen dit jaar niet tot besteding. Deze middelen worden teruggeboekt naar de begrotingsreverve Urgenda op de begroting van het Ministerie van EZK (XIII) en worden in 2020 weer toegevoegd aan de BZK-begroting (VII).
RVO.nl (Energietransitie en duurzaamheid)
Met ingang van 2020 start de RVO met de werkzaamheden voor het klimaat-akkoord. In verband met de verhoogde jaaropdracht, wordt ook het voorschot verhoogd met € 2 mln. Daarnaast wordt circa € 2 mln. herschikt van bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken naar bijdragen aan agentschappen voor de uitvoeringskosten van de RES en de jaaropdracht 2019 voor expertteams woningbouw, flexwonen en wegvallen PAS.
RVO.nl (Uitvoering Energieakkoord)
Dit betreft diverse reallocaties om middelen op de juiste instrumenten te verantwoorden, waaronder € 2,5 mln. voor de kosten die de VNG maakt voor de collectieve invoeringsondersteuning voor alle gemeenten en hun uitoe-ringsorganisaties. Daarnaast wordt er € 1,6 mln. herschikt voor o.a. het Digitaal platform/Caribisch gebied en een subsidie aan Platform 31 voor het programma duurzaamheid.
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
Gemeentefonds (H50)
In het Interbestuurlijke programma (IBP) is afgesproken dat de RES in 2019 vorm moet krijgen. In totaal wordt voor RES circa € 105 mln. aan het gemeentefonds versterkt om decentrale overheden hierbij te ondersteunen. Daarnaast wordt het deel van de Urgenda-middelen voor PRE dat dit jaar niet tot uitbetaling zal komen (€ 12,6 mln.) teruggeboekt naar de begroting van het Ministerie van EZK (XIII) voor de begrotingsreserve Urgenda. De teruggeboekte Urgenda-middelen worden in 2020 weer beschikbaar gesteld voor BZK (VII). Tot slot is € 15 mln. overgeboekt naar het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (XII) voor de laadinfrastructuur.
4.2 Bouwregelgeving en bouwkwaliteit
Bouwregelgeving en bouwkwaliteit
Dit jaar is de Wet kwaliteitsborging aangenomen en is het bestuursakkoord met de VNG ondertekent. De VNG ontvangt een subsidie van circa € 2,6 mln. voor de kosten die zij maken voor de collectieve invoeringsondersteuning voor alle gemeenten en hun uitvoeringsorganisaties. Daarnaast is € 0,5 mln. overgeboekt vanuit het Ministerie van EZK (XIII) voor de Nieuwe Nederlandse Praktijkrichtlijn (NPR) Groningen.
Toelatingsorganisatie
Deze middelen voor de toelatingsorganisatie Kwaliteitsborging worden niet geheel uitgeput en worden via de eindejaarsmarge meegenomen naar 2020.
Beleidsartikel 5 Ruimtelijke ordening en omgevingswet
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 8 Budgettaire gevolgen van beleid art. 5 Ruimtelijke ordening en omgevingwet (Tweede suppletoire begoting (bedragen x € 1.000) |
|||||
Vastgestelde begroting (1) |
Stand 1e |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3) |
||
suppletoire begroting (2) |
Mutaties Miljoennota (t+1) |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||
Verplichtingen: |
94.897 |
105.251 |
8.509 |
1.625 |
115.385 |
Uitgaven: |
102.919 |
112.203 |
8.509 |
1.625 |
122.337 |
Waarvan juridisch verplicht |
84% |
84% |
|||
5.1 Ruimtelijke ordening |
59.745 |
59.029 |
383 |
|
59.031 |
Subsidies |
1.895 |
2.107 |
568 |
370 |
3.045 |
Basisregistraties |
680 |
680 |
150 |
0 |
830 |
Programma Ruimtelijk Ontwerp |
1.215 |
1.215 |
418 |
|
1.615 |
Ruimtelijk instrumentarium (diversen) |
0 |
212 |
0 |
352 |
564 |
Basisregistraties Ondergrond (BRO) |
0 |
0 |
0 |
36 |
36 |
Opdrachten |
9.304 |
8.648 |
|
|
4.920 |
Basisregistraties Ondergrond (BRO) |
1.651 |
1.481 |
|
|
900 |
Gebiedsontwikkeling |
1.416 |
1.166 |
|
|
614 |
Nationale Omgevingsvisie |
1.450 |
1.450 |
|
|
1.015 |
Programma Ruimtelijk Ontwerp |
2.377 |
2.353 |
|
|
1.519 |
Ruimtegebruik bodem (diversen) |
265 |
265 |
0 |
|
77 |
Ruimtelijk instrumentarium (diversen) |
1.865 |
1.653 |
|
|
634 |
Geo-informatie |
0 |
0 |
85 |
76 |
161 |
Windenergie op zee |
280 |
280 |
|
|
0 |
Bijdragen aan ZBO’s / RWT’s |
36.945 |
31.955 |
2.586 |
3.015 |
37.556 |
Basisregistratie Ondergrond (BRO) |
8.900 |
520 |
|
0 |
0 |
Geo-informatie |
2.278 |
3.718 |
|
0 |
3.476 |
Diverse bijdragen |
0 |
1.950 |
2.355 |
1.057 |
5.362 |
Kadaster (Basisregistraties) |
25.767 |
25.767 |
993 |
1.958 |
28.718 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
0 |
4.718 |
|
|
0 |
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat |
0 |
4.400 |
|
0 |
0 |
Ministerie van Landbouw, Natuur en |
|||||
Voedselkwaliteit |
0 |
300 |
0 |
|
0 |
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat |
0 |
18 |
2.500 |
|
0 |
Bijdragen aan medeoverheden |
2.550 |
2.550 |
100 |
173 |
2.823 |
Diverse projecten Ruimtelijke Kwaliteit |
2.550 |
0 |
51 |
|
0 |
Gemeenten |
0 |
2.550 |
0 |
0 |
2.550 |
Diverse bijdragen |
0 |
0 |
12 |
0 |
12 |
Gebiedsontwikkeling |
0 |
0 |
37 |
74 |
111 |
Nationale Omgevingsvisie |
0 |
0 |
0 |
150 |
150 |
Bijdragen aan agentschappen |
9.051 |
9.051 |
161 |
1.475 |
10.687 |
RVB |
2.356 |
2.356 |
74 |
1.420 |
3.850 |
RWS (Leefomgeving) |
6.245 |
6.245 |
237 |
|
6.437 |
Basisregistratie Ondergrond (BRO) |
450 |
450 |
|
0 |
300 |
RIVM |
0 |
0 |
0 |
100 |
100 |
5.2 Omgevingswet |
43.174 |
53.174 |
8.126 |
2.006 |
63.306 |
Subsidies |
4.000 |
4.000 |
0 |
|
2.300 |
Eenvoudig Beter |
4.000 |
4.000 |
0 |
|
2.300 |
Opdrachten |
20.172 |
13.520 |
|
|
1.959 |
Vastgestelde begroting (1) |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) Mutaties Overige mutaties Miljoennota (t+1) 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3) |
||
Eenvoudig Beter |
1.900 |
1.900 |
0 |
|
500 |
Aan de Slag |
18.272 |
11.620 |
|
|
1.459 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
0 |
1 |
|
0 |
0 |
Aan de Slag |
0 |
1 |
|
0 |
0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
0 |
15.140 |
10.692 |
1.492 |
27.324 |
Kadaster |
0 |
9.115 |
8.946 |
2.238 |
20.299 |
Geonovum |
0 |
3.030 |
1.881 |
284 |
5.195 |
ICTU |
0 |
700 |
200 |
|
530 |
Aan de Slag |
0 |
2.295 |
|
|
1.300 |
Bijdragen aan agentschappen |
8.904 |
17.114 |
5.532 |
5.500 |
28.146 |
Aan de Slag |
8.104 |
16.114 |
5.530 |
4.500 |
26.144 |
RWS (Eenvoudig Beter) |
800 |
800 |
0 |
1.000 |
1.800 |
RIVM |
0 |
200 |
2 |
0 |
202 |
Bijdragen aan medeoverheden |
10.098 |
3.399 |
1.428 |
|
3.577 |
Aan de Slag |
10.098 |
3.399 |
1.428 |
|
3.577 |
Ontvangsten |
3.824 |
7.574 |
8.898 |
992 |
17.464 |
Inzet Basisregistratie Ondergrond (BRO)
Dit betreft een aanvullende bijdrage van circa € 4,7 mln. aan het Geo Informatieprogramma (GIP) 2019 in het kader van de implementatie van de wet Basisregistratie Ondergrond (BRO) voor de realisatie van de volgende diensten en producten: BRO realisatie Landelijke Voorziening tranche 2 en 3, realisatie Doelarchitectuur inclusief BRO-loket, ondiepe modellering tranche 2 (harmonisatie GeoTOP, REGIS, DGM) en ketenmanager.
Informatiepunt
Voor de werkzaamheden van het Informatiepunt is voor 2019 en de eerste helft van 2020 een budget benodigd van € 6,8 mln., te financieren door de Ministeries van BZK (VII) en IenW (XII). BZK heeft zijn aandeel in 2018 aan Rijkswaterstaat (RWS) beschikbaar gesteld. IenW draagt bij door € 3,4 mln. over te boeken naar de begroting van BZK.
Bufferzonegronden
De laatste ontvangsten op de verkoop van de bufferzonegronden van het voormalige Bureau Beheer Landbouwgronden vallen hoger uit dan geraamd. Bij de overdracht vanuit het voormalige Ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) is de afspraak gemaakt dat de helft van de ontvangsten terugvloeit naar de begroting van het Ministerie van IenW (XII).
Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling 2019.
Desaldering diverse afrekeningen 2018
Dit betreft de desaldering van ontvangsten van de afrekeningen 2018 met de organisaties KOOP, Geonovum, Kadaster en RWS. Hiermee worden vertraagde activiteiten uit 2018 in 2019 uitgevoerd.
5.1 Ruimtelijke ordening Opdrachten
Programma Ruimtelijk Ontwerp
Dit betreft verschillende mutaties waarbij het budget op het juiste instrument wordt gezet. Het gaat o.a. om een bijdrage aan het College van Rijksadviseurs, een bijdrage aan het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (XIV) voor het bodemkundig informatiesysteem, een bijdrage voor het beheer van het Omgevingsloket Online en een bijdrage aan het Centraal Bureau voor de Statistiek voor het bestand Bodemgebruik.
Diverse bijdragen
Dit betreft een bijdrage van € 0,7 mln. aan het ICTU voor het programma Basisregistratie Ondergrond en een bijdrage van € 0,4 mln. aan het Centraal Bureau voor de Statistiek voor het bestand Bodemgebruik.
Kadaster (Basisregistraties)
Het Kadaster ontvangt een voorschot vanwege de jaaropdracht die is opgehoogd in verband met een versnelling van de digitalisering gebouwde omgeving.
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
Dit betreft onder andere een bijdrage aan het Ministerie van LNV (XIV) in het kader van het Bodemkundig informatiesysteem Basisregistratie ondergrond.
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Het betreft de overheveling van de laatste ontvangsten van de verkoop van de gronden van het voormalige Bureau Beheer Landbouwgronden naar het Ministerie van IenW (XII).
RVB
Het betreft hier diverse bijdragen aan het RVB voor o.a. het college van Rijksadviseurs. Het RVB maakt verder voorloperkosten voor ontwikkelpro-cessen gericht op duurzaamheid.
Eenvoudig beter
De middelen voor de stimuleringssubsidie Omgevingswet komen volgend jaar tot besteding. € 1,7 mln. wordt meegenomen naar 2020 via de eindejaarsmarge.
Eenvoudig Beter
Rijkswaterstaat (RWS) ontvangt een bijdrage van € 1 mln. voor de Digitalisering van de Standaarden. Het budget hiervoor was bij 1e suppletoire begroting 2018 toegekend. Met deze mutatie wordt het budget op het juiste instrument gezet. Daarnaast ontvangt het Kadaster een bijdrage van € 0,4 mln. voor het Tactisch beheer Digitale Stelsel Omgevingswet- Landelijke voorziening (TBO-LV).
Aan de Slag
KOOP ontvangt een bijdrage van € 0,6 mln. ten behoeve van de Standaard Officiële Publicaties en de toepassingsprofielen voor omgevingsdocu-menten (STOP/TPOD). Met deze mutatie wordt het budget op het juiste instrument gezet.
Kadaster
Het Kadaster ontvangt een bijdrage van € 2,2 mln. voor het Tactisch beheer Digitale Stelsel Omgevingswet- Landelijke voorziening (TBO-LV).
Geonovum
Geonovum ontvangt een bijdrage ten behoeve van de Standaard Officiële Publicaties en de toepassingsprofielen voor omgevingsdocumenten (STOP/ TPOD). Met deze mutatie wordt het budget op het juiste instrument gezet.
ICTU
Dit betreft een technische herschikking van middelen om het budget op het juiste instrument in te zetten. KOOP ontvangt een bijdrage ten behoeve van de Standaard Officiële Publicaties en de toepassingsprofielen voor omgevingsdocumenten (STOP/TPOD).
Aan de Slag
Dit betreft een technische herschikking van middelen om het budget op het juiste instrument in te zetten. KOOP ontvangt een bijdrage ten behoeve van de Standaard Officiële Publicaties en de toepassingsprofielen voor omgevingsdocumenten (STOP/TPOD).
Aan de Slag
KOOP ontvangt een bijdrage van € 4,5 mln. ten behoeve van de Standaard Officiële Publicaties en de toepassingsprofielen voor omgevingsdocumenten (STOP/TPOD). Met deze mutatie wordt het budget op het juiste instrument «bijdrage aan agentschappen» gezet.
RWS (Eenvoudig Beter)
Rijkswaterstaat (RWS) ontvangt een bijdrage voor de Digitalisering van de Standaarden. Met deze mutatie wordt het budget op het juiste instrument gezet.
Aan de Slag
Dit betreft diverse mutaties, waarbij zowel aan aan Geonovum voor € 0,9 mln. als aan KOOP voor € 0,4 mln een bijdrage wordt gegegeven ten behoeve van de Standaard Officiële Publicaties en de toepassingsprofielen voor omgevingsdocumenten (STOP/TPOD). Met deze mutaties wordt het budget op het juiste instrument gezet.
Beleidsartikel 6 Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 9 Budgettaire gevolgen van beleid art. 6 Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting (1) |
Stand 1e |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3) |
||
suppletoire begroting (2) |
Mutaties Miljoennota (t+1) |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||
Verplichtingen: |
174.479 |
180.203 |
|
|
173.772 |
Uitgaven: |
174.479 |
180.203 |
|
|
173.772 |
Waarvan juridisch verplicht |
48% |
78% |
|||
6.2 Overheidsdienstverlening, informatiebeleid en |
|||||
informatiesamenleving |
78.034 |
83.558 |
|
1.208 |
82.458 |
Subsidies |
200 |
226 |
1.471 |
934 |
2.631 |
Overheidsdienstverlening |
200 |
226 |
1.471 |
934 |
2.631 |
Opdrachten |
19.028 |
18.448 |
|
|
5.785 |
Digitale dienstverlening |
0 |
0 |
300 |
0 |
300 |
Informatiebeleid |
6.687 |
6.687 |
|
|
2.043 |
Informatiesamenleving |
2.000 |
1.920 |
|
147 |
1.053 |
Investeringspost Digitale Overheid |
0 |
0 |
|
|
|
Overheidsdienstverlening |
10.341 |
9.841 |
|
|
2.429 |
Bijdragen aan agentschappen |
45.156 |
51.219 |
858 |
3.297 |
55.374 |
Agentschap Telecom |
1.600 |
1.600 |
209 |
|
1.683 |
Logius |
22.860 |
28.923 |
|
751 |
29.638 |
RvIG |
5.560 |
5.560 |
|
648 |
5.383 |
RVO.nl |
7.150 |
7.150 |
272 |
|
7.361 |
UBR |
7.986 |
7.986 |
1.203 |
2.009 |
11.198 |
Diverse bijdragen |
0 |
0 |
35 |
76 |
111 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
12.900 |
12.941 |
3.721 |
1.077 |
17.739 |
CBS |
500 |
500 |
449 |
|
635 |
ICTU |
4.500 |
4.541 |
2.823 |
1.967 |
9.331 |
Kadaster |
0 |
0 |
120 |
0 |
120 |
KvK |
7.900 |
7.900 |
|
|
6.609 |
Diverse bijdragen |
0 |
0 |
1.180 |
|
1.044 |
Bijdragen aan medeoverheden |
700 |
674 |
|
|
628 |
Gemeenten |
700 |
674 |
|
|
628 |
Bijdragen aan (inter-)nationale organisaties |
0 |
0 |
0 |
48 |
48 |
Digitale dienstverlening |
0 |
0 |
0 |
48 |
48 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
50 |
50 |
170 |
33 |
253 |
Ministerie van Buitenlandse Zaken (H5) |
50 |
50 |
0 |
15 |
65 |
Diverse bijdragen |
0 |
0 |
170 |
18 |
188 |
6.5 Identiteitsstelsel |
39.502 |
39.502 |
968 |
138 |
40.608 |
Opdrachten |
19.938 |
7.988 |
|
|
992 |
Identiteitsstelsel |
19.938 |
7.988 |
|
|
992 |
Bijdragen aan agentschappen |
19.564 |
20.414 |
6.968 |
2.950 |
30.332 |
RvIG |
19.564 |
20.414 |
6.968 |
2.950 |
30.332 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
0 |
11.100 |
0 |
|
9.209 |
ICTU |
0 |
11.100 |
0 |
|
9.209 |
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
0 |
75 |
0 |
75 |
Gemeenten |
0 |
0 |
75 |
0 |
75 |
Vastgestelde begroting (1) |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) Mutaties Overige mutaties Miljoennota (t+1) 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3) |
||
6.6 Investeringspost digitale overheid |
56.943 |
57.143 |
0 |
|
50.706 |
Subsidies |
0 |
2.440 |
2.432 |
557 |
5.429 |
Doorontwikkeling en innovatie digitale overheid |
0 |
2.440 |
2.432 |
557 |
5.429 |
Opdrachten |
56.943 |
9.050 |
1.094 |
|
2.862 |
Doorontwikkeling en innovatie digitale overheid |
56.943 |
9.050 |
1.094 |
|
2.862 |
Bijdragen aan agentschappen |
0 |
38.928 |
|
|
36.032 |
RVO.nl |
0 |
4.500 |
|
|
2.350 |
RvIG |
0 |
5.900 |
|
5.062 |
|
Logius |
0 |
26.000 |
650 |
|
25.236 |
UBR |
0 |
1.478 |
0 |
0 |
1.478 |
Diverse bijdragen |
0 |
1.050 |
612 |
244 |
1.906 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
0 |
3.575 |
0 |
380 |
3.955 |
ICTU |
0 |
500 |
0 |
220 |
720 |
Diverse bijdragen |
0 |
3.075 |
0 |
160 |
3.235 |
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
3.150 |
|
150 |
150 |
Gemeenten |
0 |
3.150 |
|
150 |
150 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
0 |
0 |
500 |
1.778 |
2.278 |
Diverse bijdragen |
0 |
0 |
500 |
1.778 |
2.278 |
Ontvangsten |
1.609 |
423 |
899 |
6.563 |
7.885 |
Sturing informatiebeveiliging en ICT
De ambities uit het regeerakkoord hebben geleid tot een Kamerbrief Sturing informatiebeveiliging en ICT (Kamerstukken II 2018/19, 26643, nr. 573) en een verdere uitwerking in de strategische I-agenda (Kamerstukken II 2018/19, 26643, nr. 591). Om de ambities waar te maken wordt binnen de begroting van BZK in 2019 € 1,6 mln. gerealloceerd van artikel 6 naar artikel 7 (€ 0,5 mln.) en artikel 11 (€ 1,1 mln.).
LPO
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling 2019.
Overige mutaties 2e suppletoire begroting 2019
6.2 Overheidsdienstverlening, informatiebeleid en informatiesamenleving Opdrachten
Informatiebeleid
Het gaat hier om diverse kleinere mutaties om het budget op het juiste instrument te zetten, waaronder de Data Agenda Overheid.
Overheidsdienstverlening
Het betreft hier diverse mutaties om budgetten naar het juiste instrument te herschikken. Het gaat o.a. om herschikkingen ten behoeve van het programmabureau van de programmeringsraad Logius, Europese digitale dienstverlening en Digitale Inclusie.
Logius
Het betreft hier diverse mutaties waaronder de kosten van de aanbesteding KIS/EASI (met name ten behoeve van Digipoort) in 2019.
In 2019 komen niet alle middelen voor eID meer tot besteding. € 1,5 mln. hiervan wordt meegenomen naar 2020 via de eindejaarsmarge.
UBR
Het betreft hier diverse mutaties, waaronder de financiering van het programmabureau van de programmeringsraad Logius en een reallocatie om de kwaliteit van het register van overheidsorganisaties te verbeteren en uitbreiding van de wettenbank i.v.m. toekomstige wetgeving.
ICTU
Dit betreft diverse technische mutaties, waaronder een herschikking vanuit het instrument «opdrachten» ten behoeve van Europese digitale dienstverlening.
6.5 Identiteitsstelsel Bijdragen aan agentschappen
RvIG
Het betreft hier aantal mutaties waaronder bijdragen van andere departementen/afnemers in het kader van beheer Basisregistratie Personen (BRP).
ICTU
Dit betreft voornamelijk een herschikking van middelen van «bijdragen aan ZBO's/RWT's» naar «bijdragen aan agentschappen/ RvIG» in het kader van de transitie Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA).
6.6 Investeringspost digitale overheid Opdrachten
Dóórontwikkeling en innovatie digitale overheid
Het gaat hier om diverse mutaties, waaronder een overboeking naar het gemeente- en provinciefonds (€ 3,2 mln.) ten behoeve van het programma NL DIGIbeter.
Logius
Dit betreft een aantal mutaties binnen de investeringspost digitale overheid. De investeringen die worden gedaan vanuit deze post zijn gericht op innovaties binnen de Gemeenschappelijke Digitale Infrastructuur (GDI).
Diverse bijdragen
Dit betreft een aantal mutaties binnen de investeringspost digitale overheid. De investeringen die worden gedaan vanuit deze post zijn gericht op innovaties binnen de Gemeenschappelijke Digitale Infrastructuur (GDI).
Het betreft diverse ontvangsten waaronder bijdragen van afnemers van de Basisregistratie Personen (BRP) ten behoeve van het beheer van de BRP
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 10 Budgettaire gevolgen van beleid art. 7 Werkg begroting) (bedragen x € 1.000) |
evers- en bedrijfsvoeringsbeleid (Tweede suppletoire |
||||
Vastgestelde begroting (1) |
Stand 1e |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3) |
||
suppletoire begroting (2) |
Mutaties Miljoennota (t+1) |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||
Verplichtingen: |
33.427 |
41.705 |
1.167 |
|
41.482 |
Uitgaven: |
33.427 |
41.705 |
1.167 |
|
41.482 |
Waarvan juridisch verplicht |
74% |
86% |
|||
7.1 Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid |
24.941 |
33.219 |
938 |
|
32.767 |
Subsidies |
7.165 |
7.420 |
126 |
445 |
7.991 |
Bedrijfsvoeringsbeleid |
200 |
205 |
0 |
75 |
280 |
Werkgeversbeleid |
731 |
0 |
0 |
0 |
0 |
A&O-fonds |
3.400 |
3.400 |
0 |
0 |
3.400 |
Overlegstelstel |
2.834 |
2.834 |
|
|
2.723 |
Diverse subsidies |
0 |
981 |
159 |
448 |
1.588 |
Opdrachten |
10.916 |
10.938 |
|
|
7.130 |
Bedrijfsvoeringsbeleid |
3.530 |
5.450 |
|
|
2.866 |
Werkgeversbeleid |
4.647 |
2.749 |
0 |
|
1.702 |
Kwaliteit Management Rijksdienst |
2.739 |
2.739 |
8 |
0 |
2.747 |
Digitale dienstverlening |
0 |
0 |
210 |
|
|
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
0 |
0 |
0 |
14 |
14 |
Werkgeversbeleid |
0 |
0 |
0 |
14 |
14 |
Bijdragen aan agentschappen |
6.860 |
11.989 |
1.161 |
1.389 |
14.539 |
Kwaliteitsverbetering |
1.528 |
1.528 |
0 |
0 |
1.528 |
Werkgeversbeleid |
0 |
745 |
873 |
|
1.218 |
Bedrijfsvoeringsbeleid |
0 |
1.837 |
0 |
589 |
2.426 |
I-functie Rijk |
0 |
0 |
88 |
100 |
188 |
UBR (Arbeidsmarkt Communicatie) |
5.332 |
7.879 |
200 |
1.100 |
9.179 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
0 |
2.472 |
|
512 |
2.824 |
Bedrijfsvoeringsbeleid |
0 |
115 |
50 |
202 |
367 |
Digitale dienstverlening |
0 |
300 |
|
|
0 |
Werkgeversbeleid |
0 |
2.057 |
0 |
400 |
2.457 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofstukken |
0 |
400 |
0 |
|
269 |
Bedrijfsvoeringsbeleid |
0 |
400 |
0 |
|
269 |
7.2 Pensioenen en uitkeringen |
8.486 |
8.486 |
229 |
0 |
8.715 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
8.486 |
8.486 |
229 |
0 |
8.715 |
Stichting Administratie Indonesische Pensioenen |
8.486 |
8.486 |
229 |
0 |
8.715 |
Ontvangsten |
520 |
520 |
764 |
263 |
1.547 |
Sturing Informatiebeveiliging en ICT
De ambities uit het regeerakkoord hebben geleid tot een Kamerbrief Sturing informatiebeveiliging en ICT (Kamerstukken II 2018/19, 26 643, nr. 573) en een verdere uitwerking in de strategische I-agenda (Kamerstukken II 2018/19, 26 643, nr. 591). Om de ambities waar te maken wordt binnen de begroting van BZK in 2019 € 1,6 mln. gerealloceerd van artikel 6 naar artikel 7 (€ 0,5 mln.) en artikel 11 (€ 1,1 mln.).
LPO
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling 2019.
Overige mutaties 2e suppletoire begroting 2019 Opdrachten
Bedrijfsvoeringsbeleid
Dit betreft diverse mutaties, waaronder een overheveling naar artikel 2 voor werkzaamheden Staatsgeheime werkplekken, een overheveling in het kader van het Bestuursakkoord Bonaire en het herschikken van budgetten van «opdrachten» naar «bijdragen aan agentschappen» in verband met de opdrachtverlening UBR voor HR ICT en de doorontwikkeling Rijksinkoop-stelsel en HRM inkoopdomein.
Werkgeversbeleid
Dit betreft diverse mutaties, waaronder een herschikking ten behoeve van het onderzoek naar de transitie van SSC-ICT, een onderzoek naar de productiviteit van de overheid door het Instituut voor Publieke Sector Efficiëntie studies (IPSE) en pilots integrale beveiligingsplannen, welke als doel hebben om een brede aanpak van interne veiligheid en weerbaarheid aan te jagen.
UBR (Arbeidsmarkt Communicatie)
Er is totaal een bedrag van € 1,1 mln. gerealloceerd naar dit instrument in verband met opdrachtverlening HR ICT en opstartkosten samenwerkingsplan hoger onderwijs.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 11 Budgettaire gevolgen van beleid art. 9 Uitvoering Rijksvastgoedbeleid (Tweede suppletoire (bedragen x € 1.000) |
begroting) |
||||
Vastgestelde begroting (1) |
Stand 1e |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3) |
||
suppletoire begroting (2) |
Mutaties Miljoennota (t+1) |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||
Verplichtingen: |
117.329 |
120.018 |
1.714 |
|
120.578 |
Uitgaven: |
117.329 |
120.018 |
1.714 |
|
120.578 |
Waarvan juridisch verplicht |
92% |
92% |
|||
9.1 Doelmatige Rijkshuisvesting |
52.758 |
55.447 |
743 |
|
52.602 |
Bijdragen aan agentschappen |
52.758 |
55.447 |
743 |
|
52.602 |
RVB (Bijdragen voor huisvesting Koninklijk Huis) |
15.713 |
15.713 |
227 |
|
15.891 |
RVB (Bijdragen voor huisvesting Hoge College's van |
|||||
Staat) |
22.798 |
25.487 |
372 |
|
21.926 |
RVB (Bijdrage voor huisvesting Ministerie van AZ) |
2.884 |
2.884 |
0 |
0 |
2.884 |
RVB (Bijdragen voor monumenten) |
4.791 |
4.791 |
144 |
|
4.809 |
RVB (Bijdragen voor rijkshuisvesting) |
6.572 |
6.572 |
0 |
520 |
7.092 |
9.2 Beheer materiële activa |
64.571 |
64.571 |
971 |
2.434 |
67.976 |
Opdrachten |
6.987 |
6.987 |
|
0 |
0 |
Onderhoud- en beheerkosten |
6.987 |
6.987 |
|
0 |
0 |
Bekostiging |
45.860 |
45.860 |
|
0 |
0 |
Zakelijke lasten |
45.860 |
45.860 |
|
0 |
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
11.724 |
11.724 |
53.818 |
2.434 |
67.976 |
RVB (onderhoud en beheerkosten) |
0 |
0 |
7.092 |
0 |
7.092 |
RVB ( zakelijke lasten) |
0 |
0 |
46.524 |
2.434 |
48.958 |
RVB |
11.724 |
11.724 |
202 |
0 |
11.926 |
Ontvangsten |
99.782 |
99.782 |
0 |
27.899 |
127.681 |
Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling 2019.
Overige mutaties 2e suppletoire begroting 2019
9.1 Doelmatige Rijkshuisvesting Bijdragen aan agentschappen
RVB (Bijdragen voor huisvesting Hoge College's van Staat)
Binnen het budget voor renovatie Binnenhof is rekening gehouden met de niet-huisvestingskosten voor de gebruikers (Kamerstukken II, 2015/16, 34293, nr. 3). Het betreft de middelen voor de kosten voor de Eerste Kamer aanvullend op hun normale bedrijfsvoeringkosten als gevolg van en in relatie tot de tijdelijke huisvesting samenhangend met de renovatie van het Binnenhof. Voor 2019 wordt € 3,7 mln. overgeboekt naar de begroting van de Eerste Kamer (Hoofdstuk IIA).
RVB (zakelijke lasten)
Het betreft een correctie voor de afrekening over 2018.
Recent zijn een aantal locaties van benzinestations langs Rijkswegen geveild. Deze hebben meer opgebracht dan geraamd. Daarnaast omvatten de ontvangsten de definitieve afrekening van de bevoorschotting aan het RVB uit de begroting van BZK (VII).
Artikel 11 Centraal apparaat Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 12 Budgettaire gevolgen Centraal apparaat (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde Stand 1e Mutaties 2e suppletoire begroting (3) Stand 2e
begroting (1) |
suppletoire begroting (2) |
Mutaties Miljoennota (t+1) |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
suppletoire begroting (4)= (2+3) |
|
Verplichtingen: |
401.397 |
446.391 |
17.122 |
5.206 |
468.719 |
Uitgaven: |
401.397 |
446.391 |
17.122 |
5.206 |
468.719 |
11.1 Apparaat (excl. AIVD) |
401.397 |
446.391 |
17.122 |
5.206 |
468.719 |
Personele uitgaven |
206.202 |
221.681 |
11.133 |
|
230.782 |
waarvan eigen personeel |
187.349 |
194.362 |
7.052 |
|
200.350 |
waarvan inhuur externen |
14.842 |
23.218 |
3.785 |
|
25.974 |
waarvan overige personele uitgaven |
4.011 |
4.101 |
296 |
61 |
4.458 |
Materiele uitgaven |
195.195 |
224.710 |
5.989 |
7.238 |
237.937 |
waarvan bijdragen SSO's |
179.375 |
207.843 |
1.652 |
11.851 |
221.346 |
waarvan ICT |
0 |
3.150 |
796 |
921 |
4.867 |
waarvan overige materiele uitgaven |
15.820 |
13.717 |
3.541 |
|
11.724 |
Ontvangsten |
17.432 |
61.798 |
400 |
14.024 |
76.222 |
Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling 2019. Doorberekening kosten P-Direkt
Het betreft bijdragen van andere departementen aan BZK (VII) voor de stijging van het aantal Individueel Arbeidsrelaties (IAR's). De benodigde dienstverlening van P-Direkt in 2019 overstijgt het aantal IAR's waarvoor destijds middelen zijn overgeheveld door departementen naar de Centraal Opdrachtgever (het Ministerie van BZK).
Communicatie en juridisch advies
Binnen de begroting van BZK zijn middelen herschikt voor onder andere de communicatie rondom Agenda NL DIGIbeter, de implementatie van eIDAS en juridische ondersteuning rondom de wet Digitale Overheid.
Overige mutaties 2e suppletoire begroting 2019
Dit betreft diverse mutaties, waaronder een bijdrage aan het Kennis- en exploitatiecentrum Officiële Overheidspublicaties (KOOP) voor de Standaard Officiële Publicaties en de toepassingsprofielen voor omgevingsdocumenten (STOP/TPOD). Daarnaast worden middelen herschikt voor het tactisch beheer van de Landelijke voorziening door het Kadaster en de jaaropdracht 2020 van het Kadaster. Ook ontvangt RVO een voorschot voor de jaaropdracht 2020 vanwege het klimaatakkoord.
Daarnaast wordt € 0,9 mln. overgeheveld naar de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) voor de reorganisatie van het ambtelijk apparaat en voor afronding van het verbeterplan voor het financieel beheer op Sint Eustatius.
Binnen de begroting van BZK zijn middelen herschikt naar het centraal apparaatsartikel. Het gaat om capaciteit voor projecten op het terrein van digitale overheid (investeringspost), de Strategische I Agenda, het Programma Herziening parlementarie Stelsel, Ruimtelijke Ordening, het programma Basisregistratie Ondergrond en voor het Strategisch beheer Omgevingswet. Het betreft hier zowel eigen personeel, als de inhuur van externen. Daarnaast verstrekt het Ministerie van EZK (XIII) een bijdrage voor de opbouw van de programmadirectie Versterken Groningen.
Het betreft voornamelijk bijdragen van andere departementen aan BZK voor de dienstverlening van FMH. Het opdrachtgeversbudget wordt opgehoogd om een tekort op de centrale bekostiging, als gevolg van een herijking van de tarieven in 2017, op te vangen. Verder worden middelen herschikt voor het onderzoek naar de transitie van SSC-ICT.
Er wordt € 0,6 mln. overgeheveld naar de begroting van Koninkrijksrelaties (IV) voor het digitaliseren van de archieffunctie van het te renoveren Eilands-raadsgebouw op Saba. Ook vindt een overheveling van circa € 2 mln. plaats in het kader van het Bestuursakkoord Bonaire.
Om de waterschappen te compenseren voor teveel betaalde WOZ in 2019 wordt de factuur gecorrigeerd. Hiervoor worden de ontvangsten verlaagd.
Het gaat hier om diverse ontvangsten, waaronder bijdragen aan BZK/ SSO's voor dienstverlening FMH en bijstelling van de raming op de Dienstverle-ningsovereenkomsten (DVA) over de dienstverlening tussen de baten-laste-nagentschappen die via het kerndepartement lopen.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 13 Budgettaire gevolgen Algemeen (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000) |
|||||
Vastgestelde begroting (1) |
Stand 1e |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3) |
||
suppletoire begroting (2) |
Mutaties Miljoennota (t+1) |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||
Verplichtingen: |
6.558 |
29.266 |
34.714 |
12.711 |
76.691 |
Uitgaven: |
6.558 |
29.266 |
34.714 |
12.711 |
76.691 |
12.1 Algemeen |
6.558 |
29.266 |
34.714 |
12.711 |
76.691 |
Subsidies |
444 |
718 |
83 |
155 |
956 |
Diverse subsidies |
394 |
668 |
82 |
155 |
905 |
Koninklijk Paleis Amsterdam |
50 |
50 |
1 |
0 |
51 |
Opdrachten |
912 |
912 |
|
|
704 |
Diverse opdrachten |
313 |
313 |
0 |
|
221 |
Internationale Samenwerking |
599 |
599 |
|
|
483 |
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
0 |
89 |
30 |
119 |
Diverse bijdragen |
0 |
0 |
89 |
30 |
119 |
Bijdragen aan agentschappen |
0 |
22.434 |
0 |
0 |
22.434 |
SSC-ICT (Eigenaarsbijdrage) |
0 |
22.434 |
0 |
0 |
22.434 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
5.202 |
5.202 |
34.651 |
12.625 |
52.478 |
Financiën en Nationale Schuld (Belastingdienst) |
5.202 |
5.202 |
34.651 |
12.600 |
52.453 |
J&V (H6) |
0 |
0 |
0 |
25 |
25 |
Ontvangsten |
0 |
13.101 |
0 |
0 |
13.101 |
Benzinestations en bodemwinning
Het betreft een actualisatie van de af te dragen vennootschapsbelasting over de generale ontvangsten voor de veiling van locaties voor benzinestations langs Rijkswegen en bodemwinning.
Overige mutaties 2e suppletoire begroting 2019
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
Financiën en Nationale Schuld (Belastingdienst)
Een aantal dossiers zijn VPB-plichtig. In 2019 moet VPB worden betaald naar aanleiding van de (voorlopige) aanslagen voor 2016, 2017 en 2018. Er wordt voor 2016 nog een voorlopige aanslag betaald. Daarnaast ontvangt BZK een aanslag voor uitzendregelingen die onterecht onbelast zijn gebleven vanaf 2013. De kosten hiervan bedragen circa € 9,5 mln. en moeten nog dit jaar betaald worden.
Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 14 Budgettaire |
gevolgen Nog onverdeeld (Tweede suppletoire |
begroting) (bedragen x € 1.000) |
|||
Vastgestelde begroting (1) |
Stand 1e suppletoire begroting (2) |
Mutaties 2e suppletoire begroting (3) |
Stand 2e suppletoire begroting (4)= (2+3) |
||
Mutaties Miljoennota (t+1) |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
||||
Verplichtingen: |
0 |
29.851 |
|
0 |
0 |
Uitgaven: |
0 |
29.851 |
|
0 |
0 |
13.1 Loonbijstelling |
0 |
19.568 |
|
0 |
0 |
13.2 Prijsbijstelling |
0 |
8.783 |
|
0 |
0 |
13.3 Onvoorzien |
0 |
1.500 |
|
0 |
0 |
Mutaties Miljoenennota Loonbijstelling
Bij Miljoenennota is de loonbijstelling toebedeeld aan de afzonderlijke artikelen.
Bij Miljoenennota is de prijsbijstelling toebedeeld aan de afzonderlijke artikelen.
Dit betreft een bijdrage aan de gemeente Zundert ten behoeve van de aanpak van Fort Oranje (via het gemeentefonds).
Tabel 15 Exploitatieoverzicht baten-lastenagentschap RVB (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000) |
||||
Omschrijving |
|
|
|
(4)=(1)+(2)+(3) Totaal geraamd |
Baten |
||||
Totaal omzet |
1.134.590 |
20.000 |
|
1.109.590 |
Omzet moederdepartement |
148.757 |
0 |
|
113.757 |
Omzet overige departementen |
856.165 |
20.000 |
|
861.165 |
Omzet derden |
129.668 |
0 |
5.000 |
134.668 |
Rentebaten |
500 |
0 |
0 |
500 |
Vrijval voorzieningen |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bijzondere baten |
50.085 |
10.000 |
0 |
60.085 |
Totaal Baten
1.185.175 30.000 - 45.000 1.170.175
Lasten |
||||
Apparaatskosten |
251.706 |
15.000 |
20.000 |
286.706 |
Personele kosten |
191.029 |
10.000 |
15.000 |
216.029 |
Waarvan eigen personeel |
172.279 |
0 |
5.000 |
177.279 |
Waarvan inhuur externen |
18.750 |
0 |
10.000 |
28.750 |
Waarvan overige personele kosten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Materiële kosten |
60.677 |
5.000 |
5.000 |
70.677 |
Waarvan apparaat ICT |
31.400 |
5.000 |
5.000 |
41.400 |
Waarvan bijdrage aan SSO's |
0 |
0 |
0 |
0 |
Waarvan overige materiële kosten |
29.277 |
0 |
0 |
29.277 |
Rentelasten |
89.713 |
0 |
|
79.713 |
Afschrijvingskosten |
350.583 |
0 |
|
325.583 |
Materieel |
350.583 |
0 |
|
325.583 |
Waarvan apparaat ICT |
0 |
0 |
0 |
0 |
Waarvan overige materiele afschrijvingskosten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Immaterieel |
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige lasten |
493.173 |
15.000 |
|
478.173 |
Dotaties voorzieningen |
4.000 |
0 |
0 |
4.000 |
Bijzondere lasten |
489.173 |
15.000 |
|
474.173 |
Totaal Lasten |
1.185.175 |
30.000 |
|
1.170.175 |
Saldo van baten en lasten |
0 |
0 |
0 |
0 |
De omzet moederdepartement valt lager uit omdat de omzet voor kantoren van BZK oorspronkelijk te hoog is ingeschat (ruim € 20 mln.) en doordat enkele programmabudgetten nadien buiten de batenlastensfeer zijn geschoven (ruim € 6 mln.). Daarnaast vallen de verkoopresultaten voor eigen panden lager uit dan begroot (€ 13 mln.). Tenslotte is sprake van enkele kleinere posten die positief zijn en optellen tot € 4 mln.
De personeelskosten stijgen door de toegenomen capaciteit die wordt ingezet voor productie en dienstverlening en door gestegen loon- en materiële kosten. Ook is een toename te zien bij de reis- en verblijfkosten, onder andere door de BTW aanpassing.
Daarnaast zien we naast een stijging van het eigen personeel ook meer fte'n externe inhuur ten opzichte van de ramingen bij de 1e suppletoire begroting (gemiddeld 90 fte.). Dit heeft vooral te maken met de zwaardere inzet op de Defensieportefeuille. De productie voor Defensie is aantoonbaar gegroeid.
Zowel de rentelasten als de afschrijvingskosten dalen omdat een deel van de nieuw geraamde opleveringen in 2019 wordt verschoven naar 2020 en volgende jaren.
Tabel 16 Kasstroomoverzicht baten-lastenagentschap RVB (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000) |
||||
Omschrijving |
|
|
(4)=(1)+(2)+(3) |
|
stelde |
suppletoire |
suppletoire |
Totaal |
|
begroting |
begroting |
begroting |
geraamd |
|
|
454.661 |
|
0 |
392.041 |
Totaal ontvangsten operationele |
||||
kasstroom (+) |
1.812.028 |
30.000 |
265.000 |
2.107.028 |
Totaal uitgaven operationele |
||||
kasstroom (-/-) |
|
|
|
|
|
289.727 |
0 |
|
264.727 |
Totaal investeringen (-/-) |
|
|
112.000 |
|
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) |
36.000 |
0 |
36.000 |
|
|
|
|
112.000 |
|
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) |
0 |
|
0 |
|
Aflossingen op leningen (-/-) |
|
87.000 |
|
|
Beroep op leenfaciliteit (+) |
665.000 |
72.000 |
|
625.000 |
|
297.895 |
62.513 |
|
335.408 |
31 december 2019 (=1+2+3+4) |
413.283 |
|
62.000 |
403.176 |
De toename van de ontvangsten ten opzichte van de oorspronkelijke begroting en de uitgaven uit de operationele kasstroom wordt veroorzaakt door een forse toename van de productie voor Defensie, met name voor nieuwbouw en een afname van de omzet als gevolg van het feit dat niet alle geplande opleveringen kunnen worden gerealiseerd.
Op het voorwaardelijke deel van de leenfaciliteit van € 50 mln. wordt geen beroep gedaan. Het onvoorwaardelijk deel blijft daardoor met circa € 50 mln. achter. De grootste bijstelling betreft het project Nieuwe huisvesting VWS/ RIVM (€ 42 mln.), waar sprake is van vertraging in de facturering.
Het restant van de leenfaciliteit was bedoeld voor Kader Overname Rijksvastgoed (KORV) en gebiedsontwikkeling (€ 31 mln.) Ook hiervan blijkt een deel (€ 13 mln.) niet nodig, waardoor er sprake is van een mutatie van € 112 mln.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2019-2020, 35 350 VII, nr. 2 35