Voortgangsrapportage Belastingdienst 2019 (bijlage bij 31066,nr.500)

1.

Kerngegevens

Officiële titel Voortgangsrapportage Belastingdienst 2019 (bijlage bij 31066,nr.500)
Document­datum 02-07-2019
Publicatie­datum 03-07-2019
Nummer 2019D29042
Kenmerk 31066, nr. 500
Externe link originele PDF
Originele document in PDF

2.

Tekst

Belastingdienst

Voortgangsrapportage

Belastingdienst 2019

1 Inleiding 03

1.1

2 Uitvoering en toezicht 05

Status activiteiten jaarplan 2019 07 Particulieren 08 MKB-ondernemers 09 Toeslaggerechtigden 10 Specifieke thema’s 11

3 Beheerst vernieuwen 13

Status activiteiten jaarplan 2019 13 Personeel 14 ICT 15 Sturing en beheersing 16 Vernieuwingsprojecten 17

Bijlagen 19

Realisatie KPI's 19 MKB in beeld 22

november

2018 1 Inleiding

In het Jaarplan 2019 Belastingdienst hebben we de plannen van de Belastingdienst voor het jaar 2019 in beeld gebracht. In deze voortgangsrapportage blikken we terug op de eerste vier maanden van 2019. In deze periode zijn enerzijds goede resultaten behaald. We kijken terug op een goed verlopen aangiftecampagne. In april en mei hebben we een

Jaarplan 2019 recordaantal van 9,5 miljoen aangiften ontvangen. Ondertussen hebben we in de eerste vier maanden goede resultaten behaald in het toezicht met boekenonderzoeken bij het mkb en de aangiftebehandeling inkomensheffing en vennootschapsbelasting. De correctieopbrengsten liggen op schema voor het halen van de streefwaarden van de betreffende prestatie-indicatoren. De

2e voortgangsrapportage 23e halfjaarsrapportage reorganisaties als gevolg van de topstructuur zijn bijna afgerond; dat is goed voor

oktober 2019 april 2019 de medewerkers en voor de organisatie. Verder begonnen we het jaar met een

2019 grote wervingsopgave. In de eerste vier maanden is de werving goed verlopen en hebben we een groot aantal nieuwe medewerkers mogen verwelkomen.

Aan de andere kant staat de Belastingdienst nog voor grote uitdagingen. Er

2020 blijven onderwerpen die onze bijzondere aandacht blijven vragen. Het lukt nog niet om voldoende bezwaren op tijd te behandelen en daar zijn aanvullende

maatregelen genomen om de achterstanden in te lopen. Het doel is dat we vanaf volgend jaar weer aan onze streefwaarden van de prestatie-indicatoren voldoen.

Rijksbegroting We werken hard aan het leiderschap en de cultuur binnen de Belastingdienst. Dat

IX 2020 Jaarverslag IX 2018 is onderdeel van de fundamentele aanpak om de Belastingdienst te verbeteren

september 2019 mei 2019 en vereist langdurige en consequente aandacht voor dit thema. We zijn blij

met de komst van nieuwe medewerkers, maar tegelijkertijd vraagt de hoge instroom veel van het absorptievermogen van de Belastingdienst. Daardoor komt op sommige plekken het toezicht onder druk te staan. Om de taken van de

1e voortgangsrapportage Belastingdienst effectief uit te voeren, zijn ICT-systemen van groot belang. In de juni 2019 afgelopen periode hebben we een scherper beeld gekregen van de IV-portfolio.

Dat beeld laat zien dat de hoge mate van achterstallig onderhoud (technische schuld) in de ICT-applicaties van de Belastingdienst tot gevolg heeft dat een steeds groter deel van de beschikbare ICT-capaciteit wordt besteed aan beheer en onderhoud; dat gaat ten koste van de capaciteit beschikbaar voor wetgeving, vernieuwing en modernisering informatievoorziening (IV).

We zetten voorzichtige stappen omhoog. Onze veranderopgave blijft echter Het jaarplan 2019 omvat nog niet alle doelgroepen van de Belastingdienst. onverminderd groot en we hebben nog een lange weg te gaan. Om de opgaande Daarom gaat deze voortgangsrapportage ook nog niet over alle activiteiten lijn vast te houden is het belangrijk om vast te houden aan de ingezette koers. van de Belastingdienst. In de komende jaren zullen we het jaarplan en de Fouten die worden gemaakt raken burgers en bedrijven en tasten niet alleen het voortgangsrapportages steeds verder ontwikkelen. vertrouwen in de Belastingdienst aan, maar ook het vertrouwen in de overheid in het geheel. Het is daarom belangrijk om naast de onvermijdelijke massaliteit van In deze voortgangsrapportage bieden we allereerst schematisch inzicht in de de processen ook oog te hebben voor de individuele burgers en bedrijven en het voortgang op de activiteiten voor de doelgroepen particulieren, mkb-ondernemers handelen in het specifieke geval. Juist daarom is het ook belangrijk te werken aan en toeslaggerechtigden. Hier geven we in één overzicht aan of de activiteiten leiderschap en cultuur, omdat het niet om systemen en structuren gaat, maar over die in het jaarplan zijn beschreven een doorlopende activiteit betreffen, gestart mensen in de context van hun concrete probleem en het individueel handelen van zijn (lopend) of nog moeten starten (in de planning) of zijn afgerond (afgerond). de ambtenaar. De Belastingdienst staat ook op dat gebied voor een uitdaging. Vervolgens zullen we de thema’s uitlichten die bijzondere aandacht verdienen,

omdat deze goed zijn verlopen of juist omdat we ons daar zorgen over maken.

Opzet rapportage Daarna bespreken we de ontwikkelingen ten aanzien van de specifieke thema’s uit het Jaarplan. Vervolgens geven we inzicht in de prestaties van de Belastingdienst

Met het Jaarplan 2019 Belastingdienst hebben we onze uitvoerings- en door een overzicht van de prestatie-indicatoren en bieden we door middel van handhavingsstrategie en de bijbehorende activiteiten op een nieuwe en een visual een overzichtelijk beeld van de inspanningen ten aanzien van mkboverzichtelijke manier gepresenteerd. In de voortgangsrapportage laten we ondernemers. De voortgang voor Beheerst vernieuwen lichten we op dezelfde zien hoe het staat met het realiseren van het jaarplan. We houden in deze manier toe als voor de doelgroepen. voortgangsrapportage vast aan de uitgangspunten van het jaarplan: we vertellen ons verhaal beeldend en schrijven zoveel mogelijk in begrijpelijke taal.

In het jaarplan hebben we aandacht besteed aan drie doelgroepen: particulieren, mkb-ondernemers en toeslaggerechtigden. Daarnaast zijn we ingegaan op de veranderingen die nodig zijn om onze strategie uit te kunnen voeren (Beheerst vernieuwen) en op een aantal specifieke thema’s. De doelstellingen voor het jaar

2019 hebben we overzichtelijk in beeld gebracht. In deze voortgangsrapportage laten we zien wat de voortgang in de eerste vier maanden is van de activiteiten die in het jaarplan zijn beschreven.

04 | Voortgangsrapportage 2019 Belastingdienst

2 Uitvoering en Massale werkzaamheden Medewerkers fiscale en

toezicht • 87 miljoen online contactmomenten toeslagen processen • 177 miljoen brieven en berichten 13% Interactie • 11 miljoen telefoontjes 50% Toezicht • 40 miljoen aangiften 13% Inning

  • • 
    261 miljoen financiële transacties 12% Bezwaar 12% Administratieve processen

Belastingdienst in beeld 2019

Kindgebondenbudget Particulieren € 2.200 2.350 fte

Kinderopvangtoeslag € 2.900 Huurtoeslag

€ 4.100 Douane Midden- en

5.550 fte kleinbedrijf (MKB)

6.750 fte

Zorgtoeslag Loon- en € 5.000 inkomensheffing

€ 105.200

Toeslagen Grote Ondernemingen

Accijnzen Burgers Vennootschaps 900 fte 2.350 fte

€ 12.250 belasting 29.650 Ondernemers

€ 25.300 medewerkers

Invoerrechten Omzetbelasting FIOD Overige

€ 3.250 € 59.650 1.400 fte interne processen

6.000 fte

Motorrijtuigenbelasting € 4.300

Overige belastingmiddelen

€ 22.600 Schenk- en Centrale Klantinteractie &

erfbelasting Administratieve Services (KI&S)

€ 1.550 Processen (CAP) 1.150 fte

Bedragen x 1 miljoen 3.200 fte

Missie De strategie is er op gericht om

De Belastingdienst draagt bij aan een financieel gezond Nederland.

Dat doen we door eerlijk en zorgvuldig belasting te heffen en te innen en toeslagen een omgeving te creëren het burgers en bedrijven uit te keren. Daarnaast draagt de Belastingdienst bij aan een financieel gezonde, waarin het maken van fouten gemakkelijk te maken goede concurrerende en veilige Europese Unie. zoveel mogelijk wordt aangiften en aanvragen

voorkomen te doen

Visie de mate en intensiteit van naleving af te dwingen als

De visie is gebaseerd op vier kernbegrippen: ons toezicht af te stemmen burgers en bedrijven regels

▪ burgers en bedrijven centraal op het gedrag van burgers en bewust niet willen naleven of ▪ proactief bedrijven frauderen

▪ samen

▪ deskundig

Strategie Dit doen we

We streven er naar dat burgers en bedrijven bereid zijn uit zichzelf (fiscale) regels in samenwerking met in de actualiteit na te leven, zonder dwingende en kostbare acties van de Belastingdienst. publieke en private partners

06 | Voortgangsrapportage 2019 Belastingdienst

Status activiteiten jaarplan 2019 In proces Continu, verloopt goed Afgerond Continu, verloopt minder

Uitgelicht/Aandachtspunt

Particulieren MKB- Toeslagondernemer

gerechtigden

Voorkomen van fouten Voorkomen van fouten Voorkomen van fouten

Verbeteren online aangifte Convenanten afsluiten Proactief gegevens wijzigen

Communicatie gericht inzetten Samenwerken met softwareontwikkelaars Mensen in veranderende situaties

Gericht communiceren naar starters proactief bevragen

Dienstverlening

Antwoord geven op telefonische vragen Dienstverlening Dienstverlening Hulp verlenen bij aangifte Antwoord geven op telefonische vragen Antwoord geven op telefonische vragen Ondersteunen maatschappelijke dienstverleners Beslissen op bezwaren Samenwerken met maatschappelijk dienstverleners Beslissen op bezwaren Het inkomen voor het volgende toeslagjaar berekenen

Toezicht en fraudeaanpak Beslissen op bezwaren

Toezicht en fraudeaanpak Individuele aangiften behandelen

Steekproeven uitvoeren Startende ondernemers monitoren Toezicht en fraudeaanpak Aangiften behandelen o.a. rubriek eigen Toezichtacties uitvoeren bij o.a. landbouw, Steekproeven uitvoeren

woning uitvoeren horeca, autohandel Individuele aanvragen controleren

Systeemfraude bestrijden Fraude bestrijden samen met andere overheden Toezichtacties uitvoeren

Fraude bestrijden door data-analyse en

Vernieuwing Vernieuwing behandelen signalen

Bezwaarprocedure vereenvoudigen Pilot automatisch ingevulde btw- en winstaangifte

Online bezwaarvoorziening maken voor zzp’ers uitvoeren Vernieuwing Het middelingsproces automatiseren 1e handmatige btw-aangifte afschaffen Beter informatie uitwisselen met Online bezwaarvoorziening maken kinderopvanginstellingen

Ouders helpen bij het schatten van opvanguren

Particulieren

Uitgelicht Aandachtspunt

De aangiftecampagne Inkomensheffing 2018 is goed en zonder noemenswaardige Burgers moeten op dit moment langer wachten op de afhandeling van hun verstoringen verlopen. Tot 1 mei hebben bijna 9,5 miljoen burgers aangifte gedaan, bezwaar over het belastingmiddel Inkomensheffing. Door een achterstand in de 300.000 meer dan vorig jaar. We hebben op verschillende manieren hulp bij behandeling kunnen we niet voldoen aan de doelstelling om 90 tot 95 procent aangifte geboden zoals via nieuwsbrieven en onze website. De Hulp bij Aangifte van de bezwaarschriften te behandelen binnen de zes-weken-termijn die de (HUBA)-campagne is succesvol verlopen. We hebben met behulp van studenten wet stelt. De achterstand is in 2018 ontstaan door problemen in de beschikbare 53.000 HUBA-afspraken gehad op 29 verschillende locaties door heel Nederland. capaciteit, de vertraagde oplevering van nieuwe automatiserings¬oplossingen en Ook is ondersteuning verleend via het Kennisnetwerk en hebben maatschappelijk gebrekkige managementinformatie. De staatssecretaris heeft de Tweede Kamer dienstverleners belastingspreekuren gehouden in bibliotheken. hier nader over geïnformeerd in november 2018. 1 We zetten meer personeel

in om de voorraad terug te brengen, waaronder de inzet van vaste capaciteit, De bereikbaarheid van de BelastingTelefoon is in de eerste maanden van 2019 uitzendkrachten en de inhuur van een externe partij. De afname van de voorraad verbeterd. Onze bereikbaarheid, waarbij rekening wordt gehouden met de bellers bezwaarschriften verloopt de eerste maanden van 2019 volgens plan. We sturen die geautomatiseerd worden geholpen, was in de periode van maart tot en met erop de achterstanden in de voorraad dit jaar weg te werken. Dat vraagt om onze april voor alle telefonie 89 procent. We streven naar een bereikbaarheid van 90 voortdurende aandacht. procent. Tijdens de aangifteperiode is onze bereikbaarheid daarmee vrijwel op het niveau van onze doelstelling voor 2019 geweest. Dat neemt niet weg dat er momenten zijn geweest waarop burgers en bedrijven niet direct geholpen konden worden. We beantwoorden vooral vragen over de aangifte en over inning en betalingen. We meten ook de kwaliteit van de antwoorden van de

BelastingTelefoon in de zin van juist en volledig beantwoord. De resultaten uit die metingen over de periode januari tot en met mei liggen boven de 90 procent voor zowel de status- en procesvragen als bij vragen over de wet- en regelgeving. Dit is boven de gestelde normen.

Een mooi resultaat is de succesvolle automatisering van een groot deel van het handmatige proces van middeling.

1 Kamerstukken II 2018/19, 31066, nr. 441.

08 | Voortgangsrapportage 2019 Belastingdienst

MKB-ondernemers

Uitgelicht Aandachtspunten

Met onze samenwerking met fiscale dienstverleners proberen we ervoor te zorgen

dat aangiften in één keer goed zijn. In de eerste vier maanden hebben we zes Bezwaarbehandeling

nieuwe convenanten gesloten met fiscaal dienstverleners. De samenwerking met We werken aan structurele verbetering van het bezwaarproces, maar behalen fiscaal dienstverleners en andere betrokken instanties hebben we geïntensiveerd. daarmee nog niet de gewenste resultaten. Te veel bedrijven wachten te lang op een Met de Kamer van Koophandel bereiden we – in aanvulling op lokale ‘Goede reactie op hun bezwaar. De verbeteringen in het proces zullen in de loop van het Start’-bijeenkomsten - de drie startersdagen voor die dit jaar plaatsvinden. jaar vruchten gaan afwerpen, maar het zal nog tot het begin van volgend jaar duren Afgelopen jaar zijn de fysieke en online startersdagen door 20.630 aspirantvoordat bezwaren weer voldoende tijdig worden behandeld. ondernemers bezocht en door bezoekers positief beoordeeld. We starten

daarnaast medio juni een campagne om startende ondernemers te helpen om te Beschikbare capaciteit

voldoen aan hun fiscale verplichtingen. De werving voor MKB verloopt goed. De nieuwe medewerkers zijn niet direct inzetbaar: we moeten hen opleiden en begeleiden in hun nieuwe functie. Het

In de eerste vier maanden hebben we onze activiteiten met betrekking tot het inwerken vergt tijd van de zittende medewerkers, tijd die zij niet aan het primaire toezicht en het bestrijden van fraude uitgevoerd conform onze planning. proces kunnen besteden. Dit is een investering waarbij de kost voor de baat

uitgaat. De afgelopen periode kostte het meer tijd dan gedacht om nieuwe We hebben de automatisch ingevulde btw-aangifte voor zzp’ers getest en de medewerkers volledig zelfstandig inzetbaar te maken voor het uitvoeren van pilot uitgebreid met nieuwe functionaliteiten, zoals de suppletieaangifte. De toezichtwerkzaamheden. Daarom moeten we keuzes maken ten koste van eerste resultaten van de pilot zijn positief, zowel vanuit de Belastingdienst als het toezicht van mkb-ondernemers binnen de kaders van de uitvoerings- en vanuit de gebruikers. Ook zetten we stappen met de automatisch ingevulde toezichtstrategie. We verwachten dat deze keuzes geen effect hebben op het winstaangifte voor zzp’ers. In juni 2019 wordt het concept van de automatisch halen van de streefwaarden van de prestatie-indicatoren met betrekking tot de ingevulde winstaangifte beproefd met een beperkt aantal zzp’ers. Vanuit de online correctieopbrengsten. boekhoudsoftware van de ondernemer wordt dan automatisch een groot gedeelte van de aangifte IH ingevuld. Hiermee willen we nagaan of dit het gemak voor de ondernemer vergroot en fouten in de aangifte reduceert.

09 | Voortgangsrapportage 2019 Belastingdienst

Toeslaggerechtigden

Uitgelicht De Belastingdienst en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

De hoogte van het inkomen is een belangrijke grondslag voor het berekenen van werken nauw samen om verbetermaatregelen voor de kinderopvangtoeslag de toeslag. Omdat we willen dat burgers minder én lagere terugvorderingen en uit te werken. We hebben het verbeterprogramma ingericht en bemenst. In het nabetalingen krijgen, werken we aan het actualiseren van inkomensgegevens voor kader van dit verbeterprogramma hebben we verbeteringen doorgevoerd in het toeslagjaar 2019. Mijn toeslagen op www.belastingdienst.nl . We hebben het voor ouders eenvoudiger

gemaakt om op dit portaal de doelgroep te wijzigen. De ontwikkeling van een We hebben twee inkomensacties uitgevoerd voor het toeslagjaar 2019. In maart kinderopvangtoeslag-app is conform planning van start gegaan. Met deze app hebben we voor ruim 60.000 burgers het inkomen aangepast. Als gevolg hiervan willen we ouders kunnen attenderen om op het juiste moment de juiste actie te zijn ongeveer 46.000 toekenningen naar beneden bijgesteld en ongeveer 13.000 ondernemen en wijzigingen eenvoudig door te geven. omhoog. Vanuit de aangiftecampagne 2019 hebben we in april voor een eerste groep aanvragers de gebruikte inkomens aangepast, 58.000 inkomens zijn

omhoog bijgesteld en 30.000 inkomens naar beneden. We voeren deze actie in Aandachtspunt

delen uit. Sommige toeslaggerechtigden moeten door oplopende werkvoorraden langer wachten op bericht van ons. Dit wordt veroorzaakt door personele krapte,

We attenderen daarnaast burgers proactief op mogelijk gewenste wijzigingen. Als ontstaan als gevolg van doorstroom in het verlengde van de massale werving. we over een actueler inkomensgegeven beschikken, maar niet zeker zijn dat het We treffen maatregelen om de productie op peil te houden. We hebben nieuwe gegeven tot aanpassing van de toeslag moet leiden, hebben we aanvragers bijvoorbeeld een zomertaskforce opgericht waarin we medewerkers die zijn zogenoemde attentiebrieven gestuurd, met het verzoek het inkomen eventueel vertrokken naar andere plekken binnen Toeslagen of elders in de Belastingdienst aan te passen. De steekproef huurtoeslag is voor 325 posten afgerond. vragen tijdelijk bij te dragen aan het behandelen van beroepszaken. Bij personele

krapte moeten we keuzes maken. We zoeken ruimte in het beperken of We hebben de gegevens van kinderopvanginstellingen over genoten opvanguren temporiseren van toezicht. en betaalde tarieven van hun klanten getoetst. In gevallen van vermoede georganiseerde fraude proberen we een mogelijke facilitator in beeld te krijgen en te bestrijden. We zijn onder meer aan de hand van de verbetermaatregelen aan de slag gegaan met de lessen uit de CAF 11-zaak. In de eerste vier maanden van

2019 hebben we 48 vergrijpboetes opgelegd. Het totaalbedrag van deze boetes bedraagt € 322.000. We hebben vier zaken overgedragen aan het strafrecht voor verder strafrechtelijk onderzoek, waarvan bij twee zaken sprake is van mogelijk georganiseerd verband.

Specifieke thema’s

Doorontwikkeling Uitvoerbaarheid van Herijking rulingpraktijk Tijdige betaling: horizontaal toezicht wetgeving In de eerste vier maanden van het jaar procesvernieuwingen

We hebben de afgelopen periode Met uitvoeringstoetsen geven we hebben we voorbereidingen getroffen In de eerste vier maanden van het jaar conform de planning gesproken met inzicht in de gevolgen voor de voor het herijken van de internationale hebben we gewerkt aan de realisatie in- en externe partijen (medewerkers, uitvoering van voorstellen voor nieuwe rulingpraktijk. De staatssecretaris van van wensen van burgers uit bedrijfsleven, wetenschap, beroeps- en wet- en regelgeving (gevolgen voor de Financiën heeft hierover in april een gebruikersonderzoeken. Daarnaast is koepelorganisaties (van fiscaal processen van dienstverlening, toezicht, brief, conceptbesluit, voorbeelden en het debiteurenoverzicht op kleine dienstverleners)) over hun ideeën over inning en fraudebestrijding). We hebben anonieme samenvattingen schaal beproefd bij onze medewerkers horizontaal toezicht. Mede op basis van de afgelopen periode 23 voorstellen gepubliceerd. De samenvattingen zijn om te controleren of de gegevens de verkregen inzichten werken we de voor wet- en regelgeving beoordeeld gebaseerd op van de huidige correct worden weergegeven. Naar komende maanden verder aan het met een uitvoeringstoets. De komende rulingpraktijk. We hebben deze periode verwachting zal in het derde kwartaal concept van de doorontwikkeling van maanden werken we met name aan de verder stappen gezet met het vormen van 2019 een test van het het horizontaal toezicht. Het doel is om uitvoeringstoetsen voor het pakket van een college Internationale Fiscale vorderingenoverzicht met 700 burgers het horizontaal toezicht zo aan te Belastingplan 2020. We hebben acht Zekerheid en de technische plaatsvinden. passen dat meer duidelijkheid ontstaat ex-post toetsen uitgevoerd waarbij we infrastructuur om de samenvattingen te voor ondernemingen, adviseurs en de gerealiseerde impact afzetten tegen kunnen publiceren. Het College We hebben het signaalmodel medewerkers van de Belastingdienst de geschatte impact in de ex-ante toets. Internationale Fiscale Zekerheid is per Betalingsregeling Burger over de plaats van horizontaal toezicht Met de inzichten van ex-post toetsen 12 juni 2019 ingesteld en start zijn geïmplementeerd. Hierdoor kunnen we binnen onze uitvoerings- en passen we zo nodig kaders aan om onze werkzaamheden met ingang van 1 juli een burger die aanvraag doet voor een toezichtstrategie en de manier waarop leercirkel voor het maken van 2019. Onze voorbereidingen liggen betalingsregeling sneller zekerheid - en mate waarin – horizontaal toezicht schattingen te verbeteren. op schema. bieden over de uitkomst van zijn

een bijdrage levert aan structurele verzoek. naleving. Verder willen we de manier van werken transparanter maken en In de afgelopen periode hebben we een inzicht krijgen in het effect van het pilot met de Behandelbundel horizontaal toezicht. We ronden het debiteuren uitgevoerd. Met deze project volgens planning medio 2019 af. behandelbundel kunnen burgers De Tweede Kamer zal vervolgens over meerdere vorderingen bundelen in één de uitkomsten worden geïnformeerd. betalingsregeling en bewaken we deze betalingsregelingen volledig geautomatiseerd. In de pilot is vastgesteld dat voordat we deze Behandelbundel breder kunnen toepassen, eerst een aantal verbeteringen noodzakelijk zijn.

Specifieke thema’s

Fraude Internationale activiteiten

Ondermijnende criminaliteit De Belastingdienst is actief geweest in internationale gremia, waarbij we een focus op kennis

De Belastingdienst is een belangrijke partner in de aanpak van ondermijnende criminaliteit. en informatie 'halen' hebben gelegd. Om keuzes in de inzet van capaciteit te maken hebben Vanuit het regeerakkoord hebben we voor 2019 € 1 miljoen en voor de jaren 2020 en verder € we vijf focusgebieden aangewezen waarop internationale samenwerking gewenst is. Dit zijn: 0,85 miljoen gekregen om de analysecapaciteit van de Belastingdienst en de FIOD te versterking van de processen van de Belastingdienst, fiscale transparantie en versterken. We hebben extra analisten aangenomen die onder meer een bijdrage leveren aan gegevensuitwisseling, Brexit, fraudebestrijding en digitale economie. De Belastingdienst de totstandkoming van (landelijk en regionale) ondermijningsbeelden. Bij Voorjaarsnota is verleende technische assistentie aan kiesgroeplanden, partnerlanden en de andere besloten om meer middelen beschikbaar te stellen voor de integrale aanpak van fraude, landen binnen het Koninkrijk. De Douane leverde technische assistentie voor de Wereld witwassen en ondermijnende criminaliteit door de Belastingdienst. Wij werken aan een Douane Organisatie.

uitwerking en concrete toebedeling van capaciteit.

Witwassen

De FIOD heeft in de afgelopen vier maanden met onder andere de Nederlandse Vereniging van Banken het initiatief genomen om binnen het Financieel Expertise Centrum (FEC) de

samenwerking tussen publieke en private partners te verstevigen. Hiermee wordt de aanpak Brexit

van het voorkomen, detecteren en bestrijden van witwassen geïntensiveerd. Dit initiatief is Totdat er zekerheid is over de uitkomst van de Brexit, bereiden de Douane en de overige onderdeel van het plan van aanpak witwassen dat de ministers van Financiën en Justitie en onderdelen van de Belastingdienst zich voor op een no-deal scenario. Daarvoor hebben we Veiligheid opstellen. Het plan van aanpak witwassen wordt voor de zomer aan de Tweede voor Douane ruim 500 nieuwe medewerkers geworven, het ferryproces in eerste aanleg Kamer gestuurd. Verder levert de FIOD in het kader van het plan van aanpak witwassen een ingeregeld, de benodigde (tijdelijke) huisvesting en middelen voorbereid en de Douane bijdrage aan de ontwikkeling van het bewustzijn van fraude en corruptie bij accountants. De ICT-systemen aangepast en getest. Zo lang de geworven medewerkers niet hoeven te worden FIOD heeft daarvoor in de afgelopen periode gesprekken gevoerd met de Koninklijke ingezet voor werkzaamheden in verband met de Brexit, worden ze in overleg met de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants. In die gesprekken deelt de FIOD opdrachtgevers van de Douane ingezet ter intensivering van de reguliere (toezichts-)taken bijvoorbeeld kennis over fraudefenomenen en de detectie daarvan. van de Douane op het gebied van fiscale risico’s, verdovende middelen en

sanctiemaatregelen. Voor de overige onderdelen van de Belastingdienst hebben we de

Vermogen in het buitenland voorbereidingen per belastingmiddel getroffen. Voor de directies Grote Ondernemingen en Begin 2019 heeft de opbrengst van het programma Verhuld vermogen de grens gepasseerd MKB geldt dat zij de veranderingen op het terrein van de vennootschapsbelasting meenemen van € 4 miljard belastingcorrecties (inclusief boetes en heffingsrente) sinds de start in 2001. in het vooroverleg met bedrijven. Daarnaast hebben we ondernemers, die vanuit het Vanuit het regeerakkoord hebben we voor de periode 2019 tot 2022 een extra bedrag van € 17 Verenigd Koninkrijk naar Nederland importeren, gewezen op de mogelijkheid van de miljoen ontvangen om onze informatiepositie en opsporingscapaciteit te versterken. Binnen btw-verlegging conform artikel 23. We hebben circa 15.000 artikel 23-vergunningen het programma hebben we de afgelopen periode een nieuw team geworven. Dit team afgegeven. Naar verwachting wordt informatie-uitwisseling in het kader van ‘Intensivering Aanpak Verhuld Vermogen’ is sinds 1 juni 2019 gestart en behandelt vooral fraudeonderzoeken bemoeilijkt door de terugtrekking. Dit vergt dan meer tijd en capaciteit complexe dossiers. Bij de FIOD is inmiddels een opsporingsteam operationeel en is een aantal van de FIOD. Na de terugtrekking wordt inzichtelijk wat het extra capaciteitsbeslag in de data-analisten geworven. praktijk omvat. De extra tijd die nu beschikbaar is door het uitstel van de Brexit gebruiken we

om ons verder voor te bereiden op de Brexit en burgers en bedrijven nogmaals te wijzen op het belang om voorbereidingen te treffen. Ontwikkelingen omtrent Brexit kunnen tot aanpassingen van onze voorbereidingen leiden.

3 Beheerst vernieuwen In proces Continu, verloopt goed Afgerond Continu, verloopt minder

Status activiteiten jaarplan 2019 Uitgelicht/Aandachtspunt

Personeel ICT Sturing en

beheersing

Instroom 3.450 fte Sturen op beheerste vernieuwing ICT Implementatie topstructuur gereed

Permanente werving: Vaststellen alle 19 domeinarchitecturen Onderzoek naar versterking cultuur

Fiscalis iten

▪ Accountants Architectuurtoets opnemen in portfolioproces Investeren in leiderschap en cultuur

▪ Data-analisten Wendbaarheid vergroten Samenhang tussen doelen en indicatoren

▪ IT-ers Technische schuld verkleinen van Ontwikkeling nieuwe indicatoren

Selectieproces verkorten naar 1-4 maanden 50% naar maximaal 44% Toerekening uitgaven naar middel, doelgroep, Snellere inzetbaarheid nieuwe medewerkers Gezondere uitgavenverhouding tussen proces door ‘onboarding’ onderhoud en vernieuwing Verbeteren beschikbaarheid en kwaliteit stuur- en Zichtbaarheid op arbeidsmarkt vergroten Onderzoek naar structurele verbetering managementinformatie

kwaliteit ICT-organisatie

Belastingdienst positioneren als aantrekkelijke Integrale aanpak risicomanagement

werkgever

Meerjarige personeelsplanning

Personeel

Uitgelicht Meerjarig personeelsplan

De Belastingdienst moet in de eerste plaats werven om de gevolgen van de Via een meerjarige personeelsplanning geven we stapsgewijs invulling aan het natuurlijke uitstroom en de vertrekregeling op te kunnen vangen. Daarnaast strategisch personeelsbeleid 2025. Alle directies maken in 2019 een meerjarig investeren we in de toekomstige organisatie. personeelsplan om de kwantitatieve en kwalitatieve behoefte aan personeel op

middellange termijn in kaart te brengen.

Werving Medio dit jaar zijn alle meerjarige personeelsplannen gereed. Het opstellen van

Wij zetten in op een stevige groei van de omvang van ons personeelsbestand. deze meerjarige personeelsplannen verloopt volgens de planning.

Dit om te groeien van 27.897 medewerkers eind 2018 naar 29.650 medewerkers² per eind 2019. De in juli 2018 ingezette koers om de werving te intensiveren en te

versnellen werpt zijn vruchten af: Aandachtspunt

▪ We hebben het selectieproces dat specifiek is ingericht voor de grote instroom, De wervingsopgave is onverminderd groot. We zetten in op instroom van 3450

door inzet van de zogeheten selectieboulevard versneld, waardoor de tijd fte in 2019, daarvoor moeten we vanaf 1 mei 2019 nog 2030 fte laten instromen. De tussen datum van selectie en datum van indiensttreding is teruggebracht naar realisatie hiervan is mede afhankelijk van de werkelijke uitstroom, beschikbaarheid één tot vier maanden. van voldoende gekwalificeerde en gemotiveerde sollicitanten en ontwikkelingen

▪ In de eerste vier maanden van 2019 is in totaal 1420 fte ingestroomd. Tot en op de arbeidsmarkt.

met april is 557 fte uitgestroomd, daarmee komt de huidige bezetting van de Belastingdienst op 28.754 fte. Dit is volgens planning.

▪ De activiteiten om onze zichtbaarheid op de arbeidsmarkt te vergroten zetten

we voort.

14 | Voortgangsrapportage 2019 Belastingdienst

ICT

Uitgelicht Modernisering IV-landschap

Zowel wetgeving, vernieuwingen in het kader van verandertrajecten en borgen De Belastingdienst hanteert een methode om zijn applicaties periodiek te continuïteit, alsmede effecten vanuit het verminderen van onze technische schuld beoordelen op zowel technische kwaliteit als bedrijfswaarde, uitgedrukt op een en vergroten van de wendbaarheid, hebben effect op het ICT-landschap van de schaal van 0-100%. Met behulp van die score beoordelen we of het nodig is te Belastingdienst. De inhoudelijke samenhang tussen deze thema’s leggen we vast investeren in de vernieuwing van de applicatie. Applicaties met een score voor in domeinarchitecturen, zodat we daar in samenhang op kunnen sturen. Alle technische kwaliteit die lager is dan 50% krijgen het predicaat ‘technische schuld’. projecten die een ICT-component kennen van meer dan € 5 miljoen melden we aan Doelstelling is eind 2022 de totale technische schuld te hebben teruggebracht naar bij het Bureau ICT Toetsing (BIT). Dit is een continu proces. 30%. De stand van de technische schuld was eind april 49%. Per saldo is in de eerste

vier maanden de technische schuld afgenomen met 3%. Er is vooral voortgang Uit de confrontatie van vraag naar en aanbod van ICT is duidelijk dat we scherpe geboekt in de domeinen Bedrijfsvoering, Douane en Ontvangen & Mededelen. keuzes in het ICT-portfolio moeten maken. Dat doen we stap voor stap. De

uitkomsten en aanpak hebben we beschreven in de kamerbrief “Uitkomsten Doorlichting IV

ICT-portfolioproces Belastingdienst” die de Tweede Kamer op 28 mei 2019 heeft In 2019 wordt de toegezegde externe doorlichting van de IV-organisatie ontvangen. In deze brief hebben we ook aangekondigd aanvullend onderzoek te uitgevoerd. In deze doorlichting zal aandacht worden besteed aan medewerkers laten doen naar het portfolioproces en de uitkomsten daarvan. Dit onderzoek start (deskundigheidsbevordering), middelen (effectiviteit) en systemen. We hebben op 1 juli 2019. de Europese aanbestedingsprocedure voor de doorlichting van het IV-organisatie

afgerond. Gezien de omvang van de opdracht verwachten we dat de doorlichting

Domeinarchitectuur tussen drie en zes maanden zal vergen. Het rapport zal naar verwachting eind 2019

We sturen uitdrukkelijk via architectuur, hiervoor is begin 2019 de nieuwe gereed zijn. concernarchitectuur governance ingericht. We stellen domeinarchitecturen op om inzicht in de huidige en de gewenste situatie van de ICT van de Belastingdienst te

krijgen en hoe we deze beheerst kunnen moderniseren. We hebben eind april tien Aandachtspunten

van de zeventien domeinarchitecturen vastgesteld. Een aantal domeinen hebben Onze doelstelling om medio 2019 alle domeinarchitecturen getoetst en vastgesteld we samengevoegd vanwege de logische samenhang. Hierdoor is het aantal te te hebben, heeft door de complexiteit en omvang van de domeinen Interactie en realiseren domeinarchitecturen zeventien in plaats van in het jaarplan genoemde Bedrijfsvoering vertraging opgelopen. Planning is alle domeinarchitecturen dit jaar aantal van negentien. te toetsen en vast te stellen.

We willen in 2019 de technische schuld terugbrengen tot 44%. Deze doelstelling staat onder druk, doordat eind 2018 nieuwe technische schuld is ontstaan. Daardoor was de stand van de technische schuld eind 2018 52% in plaats van de verwachte 50%. Dit komt door de verslechtering van de technische kwaliteit van een deel van het applicatielandschap zoals gemeld in de 23e Halfjaarsrapportage Belastingdienst.

Sturing en beheersing

Uitgelicht Programma Managementinformatie en Risicomanagement

Via onze nieuwe topstructuur zetten we in op een duidelijke scheiding tussen We willen onze informatievoorziening verbeteren waardoor we over de beleid, uitvoering en ondersteuning. We werken aan leiderschap en cultuur. Want gewenst managementinformatie beschikken en een samenhangende aanpak naast de inrichting van checks and balances en het vernieuwen van ICT, is het ook van risicomanagement realiseren. Daarvoor is een meerjarig programma nodig te investeren in de menselijke kant. Om te sturen op ‘going concern’ en Managementinformatie en Risicomanagement ingericht. De uitvoering van het vernieuwing werken we aan adequate en samenhangende informatie over onze programmaplan is gestart. Voor managementinformatie op concernniveau zijn prestaties in relatie tot het budget en de inzet van personeel en ondersteunende we begonnen met de herijking van de kpi’s voor Begroting IX 2021. Daarnaast middelen. is op tactisch en operationeel niveau begonnen met de inventarisatie en

impactbepaling voor managementinformatie en risicomanagement. Het

Implementatie Topstructuur programma helpt daarmee de Belastingdienst om de instrumenten en houding- en

We verwachten de implementatie van de Topstructuur in de zomer volledig af gedragsveranderingen te realiseren die nodig zijn om de beoogde transparantie te ronden. en escalatielijnen te realiseren. Dit is noodzakelijk om te bepalen waar de

verbeteringen en vernieuwingen in de informatiepositie plaats moeten vinden.

Versterking Leiderschap en cultuur

Om binnen de complexe, dynamische en politieke omgeving waarbinnen de Belastingdienst opereert, de gewenste resultaten te boeken, spelen de medewerkers en het management van de Belastingdienst een sleutelrol. Het vraagt inzet van elke medewerker om uitvoering te geven aan ons streven dat burgers en bedrijven bereid zijn uit zichzelf (fiscale) regels na te leven. Om beter te presteren richting burgers en bedrijven investeren we daarom in leiderschap en cultuur. De basis hiervoor zijn onze kernwaarden: geloofwaardigheid, verantwoordelijkheid en zorgvuldigheid. Het realiseren van onze visie en strategie vraagt om aanvullende waarden. Deze gaan over resultaatgerichtheid, samenwerking, pro-activiteit en deskundigheid. Het zowel op de werkvloer als in de contacten met burger en bedrijf, concreet inhoud geven aan deze waarden is bepalend voor wie we zijn en waar we voor staan. We hebben daarvoor een programma ingericht met als motto

‘Wij zijn de Belastingdienst’. Dit programma hebben we in maart gelanceerd met een startsessie met de ambtelijke top van de Belastingdienst (top 200), omdat leidinggevenden een sleutelrol vervullen in de verandering van de cultuur. Samen met het Ministerie van Financiën hebben we de ADR gevraagd een onderzoek te doen naar de gedragspatronen tussen het management van ministerie (inclusief de Belastingdienst). De adviezen uit het rapport ‘Ongeschreven regels’ zullen we gebruiken bij het verder invulling geven aan het programma Leiderschap en cultuur.

Vernieuwingsprojecten

De staatssecretaris heeft in zijn brief van 26 april 2018 over beheerst vernieuwen Inning: Dynamisch monitoren

besloten met vijf projecten te starten op de processen bezwaar, inning en auto. Met dynamisch monitoren willen we de mogelijkheden tot incasso vergroten. Het De aanpak heeft inmiddels tot merkbaar effect voor burger en bedrijf geleid. dynamisch monitoren wordt doorontwikkeld zodat we alle vorderingen kunnen Hieronder melden we de resultaten van deze projecten in deze rapportageperiode. volgen en koppelen aan verhaalsmogelijkheden. De pilot voor het “early warning Naast de behaalde resultaten is deze rapportageperiode ook gebleken dat twee system”voor grote ondernemingen draait in de maanden maart-juni 2019. Dit van de vijf projecten niet op schema lopen waardoor bijsturing nodig is. Na afloop systeem helpt ons structurele betalingsproblemen bij bedrijven met een horizon van de rapportageperiode is geconstateerd dat ook een derde project is vertraagd. van een jaar te zien aankomen.

In vervolg op de vijf projecten hebben we besloten een aantal nieuwe projecten in In februari zijn we bij het Landelijk incassocentrum Groningen gestart met een te richten vanuit de Beheerst vernieuwen aanpak. In 2018 zijn we gestart met het pilot ‘slimme’ belsignalen. Hierbij worden deze belsignalen gebruikt om proactief project ‘Middeling’ dat inmiddels tot positief resultaat heeft geleid (zie voor een telefonisch contact met de belastingplichtige op te nemen en zo het ontwikkelen nadere toelichting hoofdstuk 2, doelgroep particulieren). In januari 2019 zijn we van een belastingschuld te helpen voorkomen. gestart met een project dat het mogelijk moet maken dat burgers online geldzaken

kunnen regelen (zie bij specifieke thema’s Tijdige betaling procesvernieuwingen). Auto: optimalisatie interactie automiddelen

Ten slotte zijn we een aantal projecten gestart gericht op de verbetering van onze Vanaf april werken we als proef met het digitale aangifteformulier BPM-parallelinterne werkprocessen. import voor particulieren, een eerste stap om de dienstverlening te verbeteren

door papierstromen, handmatig werk en gefragmenteerde informatie in het

Resultaten projecten Beheerst vernieuwen werkproces te verminderen.

Overige projecten Bezwaar: risicotool bezwaar en deformalisering inkomensheffing Naast deze vijf projecten lopen er ook nog projecten vanuit eerdere

In februari hebben we de risicotool bezwaar inkomensheffing niet-winst vernieuwingsgrogramma’s. Dit zijn de belangrijkste resultaten.

landelijk uitgerold. De risicotool voorziet de aanvullingen van belastingplichtigen ▪ Vorig jaar hadden we al de oplossing voor het formulier ‘Opgaaf

op hun aangifte van een selectiebesluit, te weten ‘administratief afdoen’ of zonnepaneelhouder’ in productie genomen. In februari hebben we een

‘behandelen’, en een uitworpbewering. Wijzigingen op de aangiftes van de aanvullende module in gebruik genomen, waarbij de automatische afhandeling inkomstenbelasting worden niet langer als bezwaar behandeld, maar als verzoek. van dit formulier gerealiseerd is.

Deze rapportageperiode is voor fiscaal dienstverleners een pop up-scherm ▪ Voortaan kan er met een digitaal formulier een contactpersoon voor de

ontwikkeld in Mijn Belastingdienst waarin staat dat een wijziging op de aangiftes erfbelasting worden aangemeld.

van de inkomstenbelasting niet langer als bezwaar zal worden behandeld, maar als ▪ Voor buitenlandse belastingplichtigen is de ‘aanvraag voorlopige aanslag’ eind

verzoek. 2018 afgerond. Begin 2019 is er een afname zichtbaar (30%) van het aantal klachten en telefoontjes over deze aanvraag en zijn ruim 93.000 voorlopige aanslagen geautomatiseerd opgelegd.

Bijlage: realisatie KPI’s

Algemene doelstelling Norm Realisatie Dienstverlening Norm Realisatie

Tijdig aangifte doen Bezwaarschriften

Percentage aangiften omzetbelasting tijdig ontvangen > 95% 95,6% Afgehandelde bezwaren binnen Awb-termijn > 90% 73,3%

Percentage aangiften loonheffingen tijdig ontvangen > 99% 99,0%

Klachten Percentage aangiften inkomensheffingen en > 94% 93,2%

vennootschapsbelasting tijdig ontvangen Afgehandelde klachten binnen Awb-termijn > 90% 97,2%

Juist en volledig aangifte doen Klanttevredenheid

Structureel terugdringen van het nalevingstekort MKB < 6% jaarindicator Minimaal 70% van de bellers, website- en > 70% 78,2% - 84,8%

baliebezoekers is neutraal tot zeer tevreden over de

Structureel terugdringen van het nalevingstekort < 0,9% jaarindicator ervaren dienstverlening

Particulieren

Maximaal 10% van de de bellers, website- en <10% 2,6% - 7,0% baliebezoekers scoort op de gehanteerde 5-puntsschaal

Structureel terugdringen van het nalevingstekort Particulieren een 1,5 of lager

Tijdige betaling van belastingen en premies > 98% 98,5%

Zorgvuldig handelen Percentage oninbaar geleden bedrag belastingen en < 0,6% 0,23%

premies Minder klachten dan vorig jaar (ontvangen) < 12.393 4.331

Toezicht Belastingen Norm Realisatie Toeslagen Norm Realisatie

Percentage grote ondernemingen waarvan de 88% 88,6% Rechtmatige toekenning van toeslagen - jaarindicator

mogelijkheid tot klantbehandeling in de actualiteit beoordeeld is Het percentage definitief toegekende toeslagen met 91% 94,1%

een terug te betalen bedrag ≤ € 500 (toeslagjaar 2017)* Percentage gemeenten, provincies waarvan de 95% 94,9% mogelijkheid tot klantbehandeling in de actualiteit *voor kinderopvangtoeslag is de gehanteerde streefnorm ≤ € 1.000 beoordeeld is

Percentage kasontvangsten van MKB-ondernemingen 6 - 8% 5,9%

onder een fiscaal dienstverlenersconvenant Massaal proces

Bruto correctie opbrengsten aangiftenbehandeling IH > 1,2 mld 715,8 mln Juist tijdig en efficiënt

(betreft Particulieren en MKB) Voorinvulling van gegevens IH (VIA) 65% nnb

Bruto correctie opbrengsten aangiftenbehandeling > 1,35 mld 562,5 mln Garantieregeling IH'18: in maart aangifte gedaan, 100% 59%

Vpb MKB vóór 1 juli bericht

Bruto correctie opbrengsten boekenonderzoeken MKB > 735 mln 257,5 mln Definitief vaststellen toeslagen (toeslagjaar 2018) 85% nnb

Bezwaren ingediend na een correctie door de BD ≤ 8% 6,0% Percentage toeslagen dat tijdig wordt uitbetaald 99,9% 99,89%

(betreft IH)

Aantal ernstige productieverstoringen (damages) < 69 29

Inning Norm Realisatie

Achterstand invordering 3 - 3,5% 3,0%

Inning invorderingsposten binnen een jaar 55 - 65% 57,0%

FIOD

Fraude

Percentage processen-verbaal dat leidt tot 82 - 85% 83% veroordeling/transactie

Gerealiseerde incasso-opbrengsten (mln. €) 126 mln 185 mln

Omgevingsgerichte strafonderzoeken > 40% 40%

(% opsporingsuren)

Douane

Juiste aangifte (indexcijfer) ≥ 100 jaarindicator

Waardering bedrijfsleven (indexcijfer) ≥ 100 jaarindicator

Samenwerking met:

fiscaal dienstverleners 92,8%

in het XX fd’s in 2018 doet tijdig aangifte Strategie

MKB XX ondernemers 20,4 mln We streven ernaar dat burgers en bedrijven XX fte XX fte bereid zijn uit zichzelf (fiscale regels) na te leven,

2 miljoen aangiften zonder dwingende en kostbare acties van de Publieke- en Belastingdienst.

entiteiten private partijen

o.a. automatisch IH Vpb OB LH De strategie is er op gericht om:

ingevulde 4 mln 0,7 mln 8,2 mln 7,4 mln

btw/winstaangifte Een omgeving te creëren waarin het

400.000 XX fte ▪ Herinnering maken van fouten zoveel mogelijk wordt 7,2% midden ▪ Aanmaning voorkomen. XX fte

1.600.000 ▪ Boete Het burgers en bedrijven gemakkelijk klein te maken goed aangifte te doen.

€70 mld De mate en intensiteit van ons toezicht af belastingopbrengsten te stemmen op het gedrag.

XX Posten

Keuzeproces Naleven af te dwingen als burgers en XX fte bedrijven bewust niet willen naleven

8.000 fte Voor de of frauderen. hele keten

Geautoma Steekproef Thematisch Handmatige Ambtshalve

Dienstverlening tiseerde toezicht behandeling aanslagen van het belasting

Website afhandeling 96,8% bedrag wordt tijdig

▪ Mijn Domeinen betaald

▪ Telefonie

▪ Startersvoorlichting XX% XX% XX% XX% XX%

▪ FD voorlichting

3,2% betaalt niet tijdig

Klantregistratie: opvoeren en XX bezwaren Fraudebestrijding, ▪ Invorderingsmaatregelen

afvoeren van ondernemingen XX fte opsporing, externe overheidssamenwerking ▪ Dwanginvordering ▪ Beslag

XX fte XX fte ▪ Oninbaar XX fte

Proactief handelen Regulier proces Reactief, subjectgericht handelen XX = In ontwikkeling

3.

Hoofddocument

 
 
 

4.

Meer informatie

 

5.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.