Brief regering; Storing leerlingvolgsysteem zorgt voor vertraging uitslagbepaling eindexamen voortgezet onderwijs - Voortgezet Onderwijs - Hoofdinhoud
Deze brief is onder nr. 399 toegevoegd aan dossier 31289 - Voortgezet Onderwijs.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Voortgezet Onderwijs; Brief regering; Storing leerlingvolgsysteem zorgt voor vertraging uitslagbepaling eindexamen voortgezet onderwijs |
---|---|
Documentdatum | 14-06-2019 |
Publicatiedatum | 28-06-2019 |
Nummer | KST31289399 |
Kenmerk | 31289, nr. 399 |
Commissie(s) | Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2018-2019
31 289
Nr. 399 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR BASIS- EN VOORTGEZET
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 14 juni 2019
Zoals toegezegd in het Algemeen Overleg Toetsing en Examinering in het VO van 12 juni jl. stuur ik uw Kamer hierbij de stand van zaken omtrent de storing in het leerlingvolgsysteem Somtoday. Op 12 juni is er in dit systeem, dat door circa 190 vo-scholen wordt gebruikt, een storing opgetreden. Dit betreft 30 procent van de vo-scholen in Nederland. Het leerlingvolgsysteem wordt onder meer gebruikt om de behaalde resultaten voor het eindexamen te registreren en om de uitslag te bepalen.
De storing betrof het automatisch inlezen van de N-term, de factor waarmee de scores (het aantal punten dat de leerling heeft behaald op een examen) worden omgezet naar cijfers. Voorheen voerden scholen de N-term van alle vakken handmatig in. Mede op verzoek van scholen is dit jaar door Somtoday een nieuwe functionaliteit geïntroduceerd, waarbij de N-termen automatisch worden ingevoerd in het systeem. Hoewel er zonder problemen is proef gedraaid met dit systeem is er helaas iets mis gegaan, waardoor abusievelijk voor alle vakken en N-term van 1,0 is gebruikt voor de berekening van de cijfers. In werkelijkheid varieert de N-term per vak.
Somtoday heeft de fout binnen een uur ontdekt en heeft scholen direct hier over geïnformeerd, via e-mail en telefonisch. Door alsnog handmatig de N-termen in te voeren in het systeem konden scholen alsnog de correcte cijfers vaststellen en daarmee de uitslag bepalen. Het bedrijf betreurt de ontstane situatie en het feit dat kandidaten hierdoor langer op hun uitslag moeten wachten. De storing is inmiddels verholpen.
Op 13 juni verscheen in diverse media het bericht dat een groep leerlingen van het Calvijn College te Amsterdam hun examenuitslag nog niet heeft ontvangen. Inmiddels is duidelijk dat dit geen verband houdt met de storing bij Somtoday, maar is ontstaan door toedoen van de kst-31289-399 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2019
school zelf. De school heeft hierover contact met de inspectie en alle betrokkenen spannen zich maximaal in om de leerlingen zo spoedig mogelijk te informeren over hun examenuitslag.
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media,
-
A.Slob
Tweede Kamer, vergaderjaar 2018-2019, 31 289, nr. 399 2