Verslag houdende een lijst van vragen en antwoorden - Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2019 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Dit verslag houdende een lijst van vragen en antwoorden is onder nr. 3 toegevoegd aan wetsvoorstel 35210 IV - Wijziging begroting Koninkrijksrelaties en het BES-fonds 2019 (Voorjaarsnota) i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2019 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota); Verslag houdende een lijst van vragen en antwoorden; Verslag houdende een lijst van vragen en antwoorden
Document­datum 24-06-2019
Publicatie­datum 24-06-2019
Nummer KST35210IV3
Kenmerk 35210 IV, nr. 3
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2018-

2019

35 210 IV

Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2019 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Nr. 3

VERSLAG HOUDENDE EEN LIJST VAN VRAGEN EN ANTWOORDEN

Vastgesteld 26 juni 2019

De vaste commissie voor Koninkrijksrelaties, belast met het voorbereidend onderzoek van dit voorstel van wet, heeft de eer verslag uit te brengen in de vorm van een lijst van vragen met de daarop gegeven antwoorden.

De vragen zijn op 12 juni 2019 voorgelegd aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Bij brief van 24 juni 2019 zijn ze door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties beantwoord.

Met de vaststelling van het verslag acht de commissie de openbare behandeling van het wetsvoorstel voldoende voorbereid.

De voorzitter van de commissie,

Paternotte

De adjunct-griffier van de commissie,

De Vos

kst-35210-IV-3 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2019

Vraag:

Wie betaalt in 2019 de bijstand die door de Nederlandse politie wordt geleverd aan het Korps Politie Sint Maarten?

Antwoord:

De kosten van de bijstand door de Nederlandse politie aan het Korps Politie Sint Maarten in de periode 1 september 2018 tot 1 juli 2019 worden betaald via het Ministerie van Justitie en Veiligheid. Het budget hiervoor komt uit artikel 8 Wederopbouw Bovenwindse Eilanden van Hoofdstuk IV Koninkrijksrelaties.

2

Vraag:

In hoeverre bieden de extra investeringen in het programma BES(t) 4 kids (op termijn) de mogelijkheid dat kinderopvang breder en minder op kosten van individuele ouders beschikbaar wordt gesteld, juist om bij te dragen aan het verminderen van de kosten van levensonderhoud voor specifieke kwetsbare groepen?

Antwoord:

Het kabinet zal voor het zomerreces een brief aan de Tweede Kamer zenden waarin het programma BES(t) 4 kids op hoofdlijnen wordt toegelicht.

Het, samen met de openbare lichamen, realiseren van financiële toegankelijkheid voor ouders is een van de speerpunten van BES(t) 4 kids. Dit betekent dat de overheid (Rijk en Openbare Lichamen) een forse financiële bijdrage zal moeten leveren om, naast het verhogen van de kwaliteit, de kinderopvang financieel toegankelijk voor iedereen te maken. In de brief aan uw Kamer zal hierop concreet worden ingegaan.

3

Vraag:

Ten koste van welke uitgaven dan wel beleidsinspanningen wordt er € 2,7 miljoen bezuinigd op het beleidsartikel «versterken rechtsstaat»?

Antwoord:

Het verlagen van het budget met € 2,7 mln. is geen bezuiniging op het beleidsartikel van «Versterken rechtstaat». Dit betreft een interdepartementale overboeking en reallocatie.

De bijdrage aan het Team Bestrijding Ondermijning (TBO) van € 1,8 mln. voor het Parket Procureur Generaal en het Gemeenschappelijke Hof van Justitie verloopt via het Ministerie van Justitie en Veiligheid. De middelen zijn hiervoor nu overgeboekt.

Het restant van € 0,9 mln. betreft een bijstelling van de bijdrage aan de Nationale Politie voor Recherchecapaciteit. Omdat er voor 2019 geen wisselkoerseffect is, gaat het eerder hiervoor toegevoegde bedrag terug naar de wisselkoersreserve.

4

Vraag:

Kunt u een overzicht geven van de leningen (inclusief omvang, looptijden en rentepercentages) die reeds gegeven zijn aan de landen Aruba,

Curagao en Sint Maarten? In hoeverre kunnen ook de BES-eilanden leningen aangaan bij Nederland?

Antwoord:

Aan Curagao, Sint Maarten en Aruba zijn de in het onderstaande overzicht opgenomen leningen verstrekt. In de Ontwerpbegroting Koninkrijksre- laties 2020 zal in paragraaf 2.5 Overzicht van risicoregelingen ook een dergelijk overzicht worden opgenomen.

Op basis van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba (artikel 89 lid 1) kan een ministerie een renteloze lening verschaffen aan een openbaar lichaam, ten behoeve van het doen van een investering ten behoeve van de uitoefening van de publieke taak. Dit is de afgelopen jaren een aantal keren gebeurd. De aflossing vindt plaats door middel van inhouding op de jaarlijkse vrije uitkering. In bijlage 9 van de Ontwerpbegroting Koninkrijksrelaties (IV) wordt jaarlijks een overzicht gegeven van de renteloze leningen van Caribisch Nederland.

Tabel 1 - Overzicht van verstrekte leningen aan Curapao, Sint Maarten en Aruba (bedragen x € 1.000)

 

Artikel

Omschrijving

Uitstaande lening

Looptijd lening

  • 5. 
    Schuldsanering/ lopende inschrijving/ leningen

Lening lopende inschrijving Curasao 2,5%

39.962

10 jaar (2010-2020)

Lening lopende inschrijving Curasao 2,75%

67.898

15 jaar (2010-2025)

 

Lening lopende inschrijving Curasao 2,875%

179.694

20jaar(2010-2030)

 

Lening lopende inschrijving Curasao 3%

233.280

25jaar(2010-2035)

 

Lening lopende inschrijving Curasao 3,125%

291.963

30jaar(2010-2040)

 

Lening lopende inschrijving Curasao 2,75%

29.256

30jaar(2013-2043)

 

Lening lopende inschrijving Curasao 2,45%

121.951

10 jaar (2014-2024)

 

Lening lopende inschrijving Curasao 1,6%

118.309

30jaar(2015-2045)

 

Lening lopende inschrijving Curasao 1,62%

17.074

30jaar(2015-2045)

 

Lening lopende inschrijving Curasao 1%

29.269

30jaar(2016-2046)

 

Lening lopende inschrijving Curasao 1,24%

29.268

30jaar(2017-2047)

 

Lening lopende inschrijving Curasao 0,92%

34.167

30jaar(2019-2049)

 

Lening lopende inschrijving Sint Maarten 2,5%

24.247

10 jaar (2010-2020)

 

Lening lopende inschrijving Sint Maarten 2,625%

34.850

15 jaar (2010-2025)

 

Lening lopende inschrijving Sint Maarten 2,75%

36.994

20jaar(2010-2030)

 

Lening lopende inschrijving Sint Maarten 2,875%

23.693

25jaar(2010-2035)

 

Lening lopende inschrijving Sint Maarten 3%

24.112

30jaar(2010-2040)

 

Lening lopende inschrijving Sint Maarten 2,25%

29.269

15 jaar (2014-2029)

 

Lening lopende inschrijving Sint Maarten 2,375%

22.147

20jaar(2014-2034)

 

Lening lopende inschrijving Sint Maarten 2,45

19.512

30jaar(2014-2044)

 

Lening lopende inschrijving Sint Maarten 1,8%

13.007

30jaar(2014-2044)

 

Lening lopende inschrijving Sint Maarten 0,83%

9.880

15 jaar (2017-2032)

 

Lening lopende inschrijving Sint Maarten 0,5%

12.683

7 jaar(2016-2023)

 

Lening lopende inschrijving Sint Maarten 0,74%

16.459

30jaar(2019-2049)

 

Maatregel Tussenbalans begrotingslening Aruba 2,5%

1.131

30jaar(1991-2021)

 

Maatregel Tussenbalans begrotingslening Aruba 2,5%

1.655

30 jaar (1992-2022)

 

Maatregel Tussenbalans begrotingslening Aruba 2,5%

1.177

30 jaar (1993-2023)

 

Maatregel Tussenbalans begrotingslening Aruba 2,5%

537

30 jaar (1994-2024)

 

Maatregel Tussenbalans begrotingslening Aruba 2,5%

98

30 jaar (1995-2025)

 

Water en Energiebedrijf Aruba 2,5%

4.984

30 jaar (1995-2025)

  • 8. 
    Noodhulp en wederopbouw Bovenwindse eilanden

Liquiditeitssteun Sint Maarten 0%

22.790

30jaar(2018-2048)

Liquiditeitssteun Sint Maarten 0%

15.789

30jaar(2018-2048)

Tweede Kamer, vergaderjaar 2018-2019, 35 210 IV, nr. 3 4


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.