Service van de zaak - Hoofdinhoud
Wie jeugdhulp zoekt moet die gemakkelijk kunnen vinden. Dat vindt de gemeente Amsterdam. En daar hebben ze groot gelijk in. Daarom hebben ze de website ‘ikzoekjeugdhulp.nl’ ontwikkeld. Op die site staat alle informatie over de jeugdhulp in Amsterdam. En worden vragen beantwoord. Ik schreef er eerder in een blogje over. Over de inhoud valt best het een en ander te zeggen. De definitie van zorg wordt in mijn ogen wel erg ver opgerekt. Maar de vormgeving is puik. En erg klantvriendelijk.
Ik heb geen verstand van het bouwen van een website. Maar ik kan me zo voorstellen dat het gemakkelijk moet zijn antwoord te krijgen op de meest gestelde vragen. Wie op de site komt kan op twee knoppen klikken. ‘Ik ben een hulpverlener’ of ‘ik ben een ouder of jongere’. Ik ben nieuwsgierig van karakter. Dus ik dacht ik probeer het eens als ouder. Nu verschijnen er drie enorme knoppen op het scherm. Met onderwerpen waarvan ik aanneem dat de meeste ouders er geïnteresseerd in zijn.
Drie knoppen dus. En samen vullen ze een groot deel van het beeldscherm. Wie op de eerste knop drukt kan een vraag stellen. De tweede knop leidt naar een overzicht van alle gecontracteerde zorgaanbieders. Tot mijn verbazing heet de derde knop ‘ondersteuning bij dyslexie’. Maar dat is opvallend. De jeugdzorg in Amsterdam is blijkbaar te verdelen in twee categorieën. Dyslexie en overig. Voor wie dat even tot zich door laat dringen is dat best bijzonder. Maar klantvriendelijk is het wel. Want zoeken in een lijst met honderden aanbieders valt tenslotte niet mee voor iemand met een taalprobleem. Service van de zaak.