CDA: twijfels nationaal verbod nieuwe benzineauto’s in 2030 - Hoofdinhoud
BRUSSEL – In het concept-klimaatakkoord wil Den Haag een nationaal verbod op de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2030. Zweden en Denemarken overwegen soortgelijke maatregelen. Maar er bestaan grote twijfels over de juridische haalbaarheid van dergelijke nationale verboden door individuele EU-landen. “Ik heb grote twijfels. We kennen niet voor niets een EU-typegoedkeuring, een markttoelating voor auto’s voor de gehele interne markt in Europa. Europa kent bovendien geen gepland verbod op één bepaalde voorstuwingstechniek”, zegt CDA-Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik, die opheldering heeft gevraagd aan de Europese Commissie.
Parallelimport van auto’s die op benzine of diesel rijden wil Den Haag eveneens verbieden. Dat verbod zou betekenen dat dealers geen gewone auto uit andere EU-landen mogen halen door inkoop bij verhuurbedrijven, veilingen of direct bij fabrikanten. De CDA-politica, lid van de EP-milieucommissie, wil daarom weten of een dergelijk verbod volgens Brussel strookt met Europese wetgeving zoals het vrij verkeer van goederen.
Samen met CDA-Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt vraagt Schreijer-Pierik de Europese Commissie om een oordeel over de Nederlandse kortingen op de fiscale bijtelling en stekkersubsidie voor peperdure elektrische auto’s. Die fiscale maatregelen zijn gebaseerd op een omstreden rekenmodel en veroorzaken mogelijke belastingtegenvallers van honderden miljoen euro’s.
Volgens kenners is het de gemeente Amsterdam niet toegestaan zelf alle diesel- en benzineauto’s uit de stad te weren. Schreijer-Pierik wil weten of een EU-land überhaupt buitenlandse auto’s met een verbrandingsmotor van zijn wegen mag weren. “Zonder een algemeen EU-verbod zou dit niet moeten kunnen vanwege het vrij verkeer van personen en goederen in het Europees verdrag. Of kunnen straks auto’s met een Belgisch of Duits kenteken hier wel gewoon op benzine door blijven rijden, terwijl het voor eigen burgers verboden wordt?”
Klik HIER voor de schriftelijke vragen aan de Europese Commissie namens Annie Schreijer-Pierik.