CDA blij met EU-regels CO2-emissie auto’s - Hoofdinhoud
STRAATSBURG – Het CDA is tevreden dat auto’s in Europa fors minder broeikasgas CO2 moeten gaan uitstoten. Het Europarlement stemde woensdagmiddag definitief in met wetgeving om de CO2-uitstoot van auto´s en busjes voor 2030 te verlagen, waarover de EU-landen en het Parlement eerder een akkoord bereikten. “Alle sectoren moeten haalbaar, uitvoerbaar en betaalbaar bijdragen aan het bereiken van het Parijs-akkoord. Zeker ook de “heilige koe”, de personenwagen”, zegt CDA-Europarlementslid Annie Schreijer-Pierik.
In 2030 moeten auto’s 37,5% minder CO2 uitstoten. Deze doelstelling is aanzienlijk hoger dan het aanvankelijke voorstel van de Europese Commissie (30%) voor het verlagen van de CO2-uitstoot in 2030. CDA-Europarlementslid Annie Schreijer-Pierik had in 2018 in het Europees Parlement met succes een ambitieuzer percentage van 40 procent voorgesteld in samenwerking met haar Duitse collega’s Peter Liese en Karl-Heinz Florenz van de EVP-Fractie. Dit bleek een gewild compromis: het EU-Parlement kon hierdoor in de onderhandelingen met EU-landen en Commissie succesvol voor een hoger percentage pleiten.
“Dit akkoord is een technologieneutrale impuls voor innovatieve elektrische auto’s, bestelwagens, maar ook voor de uitrol van waterstof- en superzuinige brandstofmotoren. Economische groei en haalbare klimaatdoelstellingen gaan hier op een gezonde manier hand in hand”, aldus Schreijer, die wijst op de enorme kansen voor innovatieve Nederlandse technologiebedrijven die superbatterijen en andere aandrijvingsoplossingen ontwikkelen.
Auto’s en bestelwagens produceren ongeveer 15 procent van de broeikasgas CO2 in de EU. De autosector is de enige sector die meer CO2 uitstoot dan in 1990. De gemiddelde uitstoot van een nieuwe auto is de laatste jaren zelfs gestegen in plaats van gedaald. Schreijer is daarom blij met de wetgeving: “Het absurd zijn als in 2030 auto’s zelfs nog méér CO2 zouden uitstoten dan nu, terwijl andere sectoren hun uitstoot verlagen!“
De nieuwe wetgeving verplicht de Europese Commissie ook om de reële CO2-uitstoot op de weg en aan de uitlaat te controleren. Er komt verder een afdracht die wordt gebruikt om de ontwikkeling van nieuwe vaardigheden van werknemers in de gangbare auto-industrie te ondersteunen.