Binnenlandse waterwegen - Hoofdinhoud
Een aantal weken geleden mocht ik spreken op BOOT Düsseldorf over het belang van de Europese binnenlandse waterwegen. Ik sprak voornamelijk over het belang van binnenvaart en recreatie, maar ik leerde op de beurs ook nog een aantal nieuwe feiten: wist u bijvoorbeeld dat Nederland ruim 5000 kilometer aan waterwegen heeft, dat is meer dan het aantal kilometer autosnelweg.
Afgelopen week spraken we in het parlement ook over NAIADES II, het actieprogramma van de EU voor de binnenscheepvaart. Er valt namelijk nog veel te verbeteren aan de waterverbindingen tussen de lidstaten. Vaak heeft men het over het belang van de industrie als het gaat over de binnenwateren. Zo waren er afgelopen zomer problemen met de toelevering van benzine omdat het waterpeil in verschillende rivieren door de droogte zo schrikbarend was teruggelopen dat schepen moesten file-varen. Dit geeft goed aan hoe kwetsbaar onze infrastructuur kan zijn en dat we maatregelen moeten treffen om dit de toekomst te voorkomen.
Gelukkig zijn er ook positieve ontwikkelingen op het gebied van de binnenvaart en zeker op het gebied van de recreatieve binnenvaart. Een daarvan ligt op een paar kilometer afstand van mijn huis in Stramproy; de Maasplassen bij Maasbracht zijn volop in ontwikkeling en het toerisme ´vaart wel´ bij deze bedrijvigheid.
We zullen dus moeten blijven investeren in uitbreiding, innovatie en stimulering van onze Europese binnenwateren zodat zij een goede concurrentie zijn van ons snelwegennetwerk. Er valt nog veel winst te behalen.