Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2018 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 35095 VII - Wijziging begroting Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 2018 (Najaarsnota) i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2018 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 30-11-2018 |
Publicatiedatum | 30-11-2018 |
Nummer | KST35095VII2 |
Kenmerk | 35095 VII, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2018-
2019
35 095 VII
Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2018 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING Inhoudsopgave
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties 4
Artikel 1. Openbaar bestuur en democratie 6
Artikel 2. Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst 8
Artikel 4. Woonomgeving en bouw 11
Artikel 5. Ruimte en omgeving 14
Artikel 6. Dienstverlenende en innovatieve overheid 18
Artikel 7. Arbeidszaken overheid 22
Artikel 8. Kwaliteit Rijksdienst 23
Artikel 9. Uitvoering Rijksvastgoedbeleid 24
2.3 De niet-beleidsartikelen 25
Artikel 11. Centraal apparaat 25
Artikel 13. Nominaal en onvoorzien. 28
kst-35095-VII-2 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2018
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2018 wijzigingen aan te brengen in:
-
1.de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII);
-
2.de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit Ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
K.H. Ollongren
De begroting van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII)
De tweede suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2018. De stand van de tweede suppletoire begroting is inclusief de nota's van wijziging en de incidentele suppletoire begroting (Kamerstukken II 2017-2018 34 775-VII nr. 8, nr. 41 en nr. 42 en Kamerstukken II 2017-2018 34 902-VII nr. 2.).
Tabel budgettaire gevolgen van beleid
Bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht groter dan of gelijk aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen, de zogenaamde staffel, te weten:
Omvang begrotingsartikel (stand ontwerpbegroting) In € miljoen |
Beleidsmatige mutaties (ondergrens in € miljoen) |
Technische mutaties (ondergrens in € miljoen) |
|
Verplichtingen/ |
Verplichtingen/ |
Uitgaven: 1 mln. |
Uitgaven: 2 mln. |
|
Ontvangsten: 1 mln. |
Ontvangsten: 2 mln. |
|
|
Verplichtingen/ |
Verplichtingen/ |
dienst |
Uitgaven: 5 mln. |
Uitgaven: 10 mln. |
Ontvangsten: 1 mln. |
Ontvangsten: 2 mln. |
|
|
Verplichtingen/ |
Verplichtingen/ |
Uitgaven: 10 mln. |
Uitgaven: 20 mln. |
|
Ontvangsten: 5 mln. |
Ontvangsten: 10 mln. |
|
|
Verplichtingen/ |
Verplichtingen/ |
Uitgaven: 1 mln. |
Uitgaven: 2 mln. |
|
Ontvangsten: 1 mln. |
Ontvangsten: 2 mln. |
|
|
Verplichtingen/ |
Verplichtingen/ |
Uitgaven: 2 mln. |
Uitgaven: 4 mln. |
|
Ontvangsten: 1 mln. |
Ontvangsten: 2 mln. |
|
|
Verplichtingen/ |
Verplichtingen/ |
overheid |
Uitgaven: 2 mln. |
Uitgaven: 4 mln. |
Ontvangsten: 1 mln. |
Ontvangsten: 2 mln. |
|
|
Verplichtingen/ |
Verplichtingen/ |
Uitgaven: 1 mln. |
Uitgaven: 2 mln. |
|
Ontvangsten: 1 mln. |
Ontvangsten: 2 mln. |
|
|
Verplichtingen/ |
Verplichtingen/ |
Uitgaven: 1 mln. |
Uitgaven: 2 mln. |
|
Ontvangsten: - |
Ontvangsten: - |
|
|
Verplichtingen/ |
Verplichtingen/ |
Uitgaven: 2 mln. |
Uitgaven: 4 mln. |
|
Ontvangsten: 2 mln. |
Ontvangsten: 4 mln. |
|
|
Verplichtingen/ |
Verplichtingen/ |
Uitgaven: 5 mln. |
Uitgaven: 10 mln. |
|
Ontvangsten: 1 mln. |
Ontvangsten: 2 mln. |
|
|
Verplichtingen/ |
Verplichtingen/ |
Uitgaven: 1 mln. |
Uitgaven: 2 mln. |
|
Ontvangsten: 1 mln. |
Ontvangsten: 2 mln. |
|
|
Verplichtingen/ |
Verplichtingen/ |
Uitgaven: 1 mln. |
Uitgaven: 2 mln. |
|
Ontvangsten: 1 mln. |
Ontvangsten: 2 mln. |
Daar waar dat nodig of nuttig is, ter verduidelijking, worden ook enkele andere mutaties toegelicht.
De in de tabel budgettaire gevolgen van beleid gepresenteerde budget-flexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand per 1 november 2018.
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Overzicht belangrijkste 2e suppletoire uitgavenmutaties 2018 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Opbouw uitgaven (x € 1.000)
Art.nr. |
Uitgaven 2018 |
|
Stand vastgestelde begroting 2018 |
5.455.381 |
Mutaties 1e suppletoire begroting1 |
319.925 |
|
Nieuwe mutaties: |
359.274 |
|
|
4 |
|
|
3 |
385.700 |
|
3 |
159.441 |
|
1 |
10.000 |
|
2.082 |
|
Overige mutaties |
|
|
Stand 2e suppletoire 2018 |
6.134.580 |
1 Inclusief 1e incidentele suppletoire begroting.
Toelichting Aardgasvrije wijken
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) maakt een bedrag over aan gemeenten voor de eerste proeftuinen voor het aardgasvrij maken van wijken. Hiervoor was uit de klimaatenveloppe 2018 € 85 mln. beschikbaar. Het resterende bedrag heeft BZK binnen eigen begroting vrijgemaakt.
Ten behoeve van het voortzetten van noodzakelijk DAEB taken kan de Minister een saneringssubsidie toekennen. Deze saneringssubsidie wordt betaald uit het saneringsfonds welke aangezuiverd wordt via een saneringsheffing aan de woningcorporaties (toegelaten instellingen). Ten behoeve van de afwikkeling van de langdurige financiële problemen van woningcorporatie Woonstichting Geertruidenberg (WSG) ontvangt WSG voor 31 december 2018 een eenmalige saneringssubsidie van maximaal € 385,7 mln. Dit staat in het saneringsbesluit van 29 juni 2019 (Kamerstukken II 2017-2018, 29 453, nr. 478 2017-2018, 29 453, nr. 478). Ter aanzuivering van het saneringsfonds is voor 2018 de saneringsheffing voor alle woningcorporaties in totaal vastgesteld op afgerond € 159,4 mln.
De saneringsheffing is gestort in de risicovoorziening voor sanerings- en projectsteun woningcorporaties (artikel 3. Woningmarkt). De saneringssubsidie aan WSG wordt onttrokken aan de risicovoorziening. Stortingen en onttrekkingen bij de risicovoorziening leiden tot hogere uitgaven en ontvangsten op de begroting, maar zijn per saldo neutraal.
Dit betreft een bijdrage (€ 10 mln.) voor de verhoging van de vergoeding van raadsleden voor gemeenten tot 24.000 inwoners en zal middels het Gemeentefonds worden uitgekeerd.
Om de doorstroming en de flexibiliteit van statushouders naar huisvesting te stimuleren, maakt BZK middelen (€ 3 mln.) over naar J&V voor pilots voor flexwonen die gemeenten onder regie van het COA uitvoeren. Daarnaast maakt BZK € 6,2 mln. vrij om in het kader van de woonagenda pilots uit te voeren gericht op handhaving en het versnellen van de woningbouwproductie. Verder worden middelen (€ 3,5 mln.) ingezet voor initiatieven voor het versterken van de integriteit en veiligheid van politieke ambtsdragers en de Actie-agenda aanpak vakantieparken. De onderuitputting op de budgetten voor digitale overheidsdienstverlening (GDI) in 2017 en 2018 (€ 8 mln.) worden eenmalig teruggeboekt naar de oorspronkelijke inleggers.
Overzicht belangrijkste 2e suppletoire ontvangstenmutaties 2018 (Tweede suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
Opbouw ontvangsten (x € 1.000)
Art.nr. |
Ontvangsten |
|
2018 |
||
Stand vastgestelde begroting 2018 |
668.894 |
|
Mutaties 1e suppletoire begroting |
140.974 |
|
Nieuwe mutaties: |
649.658 |
|
|
9 |
44.000 |
|
12 |
3.978 |
|
9 |
2.224 |
|
3 |
385.700 |
|
3 |
159.441 |
Overige mutaties |
54.315 |
|
Stand 2e suppletoire 2018 |
1.459.526 |
Benzineveilingen 2018
De veiling van locaties van benzinestations langs Rijkswegen heeft meer opgebracht dan geraamd.
De definitieve aangifte voor de VPB-aanslag 2016 leidt voor BZK tot een vermindering van de voorlopige aanslag van de eerder betaalde voorlopige aanslag. Het verschil is door de Belastingdienst overgemaakt aan BZK. Dit betreft het deel dat ten goede komt aan het generale beeld.
Afrekening generale ontvangsten 2017
Bij de definitieve afrekening van de uitgaven en ontvangsten van het RVB is meer ontvangen dan geraamd. Het generale deel van de ontvangsten vloeit terug naar generaal beeld.
Er wordt een heffing opgelegd aan de toegelaten instellingen ten behoeve van de aanzuivering van het saneringsfonds om de kosten, zoals de bovengenoemde saneringssubsidie te kunnen bekostigen. Deze heffing wordt opgebracht door de corporatiesector zelf en loopt via de begroting van BZK.
2.2 De beleidsartikelen
Beleidsartikel 1 Openbaar bestuur en democratie
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Vastge stelde begroting |
Stand 1e suppletoire |
Mutaties 2e |
suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
begroting |
Mutaties Miljoe nennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||
Art.nr. Verplichtingen: |
28.920 |
51.782 |
69 |
|
38.545 |
Waarvan garantieverplichtingen |
|||||
Uitgaven: |
28.920 |
51.782 |
69 |
|
38.545 |
Waarvan juridisch verplicht (percentage) |
100% |
100% |
|||
1.1 Bestuurlijke en financiële verhouding |
9.011 |
17.563 |
174 |
|
16.908 |
Subsidies |
5.288 |
4.924 |
109 |
810 |
5.843 |
Diverse subsidies |
2.018 |
1.654 |
41 |
|
1.535 |
Oorlogsgravenstichting (OGS) |
3.270 |
3.270 |
68 |
970 |
4.308 |
Opdrachten |
3.657 |
5.313 |
29 |
|
2.494 |
Communicatie, kennisdeling en onderzoek |
3.657 |
5.313 |
29 |
|
2.494 |
Bijdragen aan ZBO's / RWT's |
0 |
7.260 |
0 |
1.209 |
8.469 |
Diverse bijdragen |
0 |
7.260 |
0 |
1.209 |
8.469 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties |
66 |
66 |
36 |
0 |
102 |
Bijdragen internationaal |
66 |
66 |
36 |
0 |
102 |
1.2 Participatie |
19.909 |
34.219 |
|
|
21.637 |
Subsidies |
17.524 |
18.655 |
|
|
16.133 |
Politieke partijen |
17.524 |
16.655 |
580 |
|
16.133 |
Raadgevend referendum |
0 |
2.000 |
|
0 |
0 |
Opdrachten |
2.385 |
2.787 |
1.382 |
|
3.865 |
Kiesraad |
0 |
0 |
0 |
||
Raadgevend referendum |
2.049 |
|
1.730 |
||
Verkiezingen |
2.385 |
2.787 |
|
15 |
2.135 |
Bijdragen aan ZBO's / RWT's |
0 |
2.130 |
0 |
|
1.309 |
Raadgevend referendum |
0 |
2.130 |
0 |
|
1.309 |
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
10.647 |
|
|
330 |
Vergoeding raadsleden |
0 |
10.000 |
0 |
|
0 |
Verkiezingen |
0 |
0 |
0 |
300 |
300 |
Experiment centrale stemopneming |
0 |
647 |
|
|
30 |
Ontvangsten: |
21.965 |
21.965 |
458 |
2.300 |
24.723 |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
1.1 Bestuurlijke en financiële verhouding Opdrachten
Communicatie, kennis en onderzoek.
Het gaat hier om diverse mutaties, waaronder een overboeking naar het Gemeentefonds (€ 0,4 mln.) ten behoeve van pilots met een integrale aanpak gericht op verbinding en participatie van mensen in de samen- leving en arbeidsmarkt. Daarnaast wordt € 1,15 mln. technisch herschikt om de bijdrage aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) op de juiste instrumenten te verantwoorden.
Diverse bijdragen
Dit betreft een technische herschikking (€ 1,15 mln.) van opdrachten naar bijdragen aan ZBO's/RWT's om de bijdrage aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) op de juiste instrumenten te verantwoorden.
Politieke partijen
Er wordt € 1,5 mln. naar burgerschap herschikt voor activiteiten gericht op het weerbaar maken van het lokale bestuur. Daarnaast is € 0,5 mln. overgeboekt vanuit het Ministerie van Buitenlandse Zaken (BZ) conform de Wet financiering politieke partijen. Deze middelen gebruiken politieke partijen voor de steun die zusterpartijen in het buitenland geven aan de opbouw van een solide functionerend democratisch meerpartijensysteem.
Raadgevend referendum
Het gaat om een technische verschuiving van € 2 mln. van subsidies naar opdrachten ten behoeve van de Referendumcommissie.
Opdrachten
Raadgevend referendum
Het gaat om een technische verschuiving van € 2 mln. van subsidies naar opdrachten ten behoeve van de Referendumcommissie.
Bijdragen aan medeoverheden
Vergoeding raadsleden
Voor de verhoging van de vergoeding van raadsleden voor gemeenten tot 24.000 inwoners is € 10 mln. beschikbaar en zal middels het Gemeentefonds worden uitgekeerd. Met deze bijdrage wordt de vergoeding op dezelfde hoogte gebracht als die van gemeenten vanaf 24.000 tot 40.000 inwoners.
Ontvangsten
Dit betreft de WOZ-meerontvangsten (€ 2,3 mln.). Deze middelen worden onder andere ingezet voor tegenvallers bij de samenwerkingsverbanden als gevolg van de wijziging van de provinciegrens door de Herindeling Vijfheerenlanden.
Beleidsartikel 2 Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Vastge stelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e |
suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
Mutaties Miljoe nennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||||
Art.nr. |
Verplichtingen: Waarvan garantieverplichtingen |
249.167 |
252.723 |
6.072 |
6.086 |
264.881 |
Uitgaven: Waarvan juridisch verplicht (percentage) |
249.167 |
252.723 100% |
6.072 |
6.086 |
264.881 100% |
|
2.1 |
Apparaat |
238.067 |
241.623 |
5.822 |
2.086 |
249.531 |
2.2 |
Geheim |
11.100 |
11.100 |
250 |
4.000 |
15.350 |
Ontvangsten: |
12.714 |
13.214 |
0 |
0 |
13.214 |
Mutaties die reeds in de Miljoenennota/Ontwerpbegroting 2019 zijn gemeld
Loon- en prijsbijstelling
Dit betreft de toedeling van de loon- en prijsbijstelling van 2017 en 2018.
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
De AIVD ontvangt € 1,5 mln. van het Ministerie van Justitie & Veiligheid (JenV) voor de intensivering in cybersecurity. Verder is van het Ministerie van Defensie een bijdrage ontvangen voor de Joint Signit Cyber Unit (JSCU).
Er heeft een herschikking plaatsgevonden van artikelonderdeel 2.1 «Apparaat» naar artikelonderdeel 2.2 «Geheim».
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Vastge stelde begroting |
Stand 1e suppletoire |
Mutaties 2e |
suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
begroting |
Mutaties Miljoe nennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
||||
Art.nr. |
Verplichtingen: Waarvan garantieverplichtingen |
4.157.089 |
4.121.829 |
30.743 |
533.325 |
4.685.897 |
Uitgaven: Waarvan juridisch verplicht (percentage) |
4.157.089 |
4.121.829 100% |
31.280 |
532.755 |
4.685.864 100% |
Vastge stelde begroting |
Stand 1e suppletoire |
Mutaties 2e |
suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
begroting |
Mutaties Miljoe nennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
||||
3.1 |
Betaalbaarheid |
4.150.410 |
4.113.932 |
31.217 |
534.673 |
4.679.822 |
Subsidies |
27.475 |
52.405 |
75 |
537.909 |
590.389 |
|
Beleidsprogramma betaalbaarheid |
175 |
2.675 |
125 |
90 |
2.890 |
|
Bevordering eigen woningbezit (BEW) |
6.239 |
6.239 |
0 |
|
4.739 |
|
Huisvestingsvoorziening statushouders |
20.000 |
14.270 |
0 |
|
8.420 |
|
Binnenstedelijke transformatie |
0 |
28.000 |
0 |
0 |
28.000 |
|
Woonconsumentenorganisaties |
1.061 |
1.221 |
|
28 |
1.199 |
|
Saneringsbijdrage woningcorporatie WSG |
0 |
0 |
0 |
545.141 |
545.141 |
|
Opdrachten |
853 |
853 |
31.145 |
854 |
32.852 |
|
WSW Risicovoorziening |
0 |
0 |
537 |
854 |
1.391 |
|
NHG Risicovoorziening |
0 |
0 |
30.608 |
0 |
30.608 |
|
Beleidsprogramma betaalbaarheid |
853 |
853 |
0 |
0 |
853 |
|
Inkomensoverdrachten |
4.108.200 |
4.040.400 |
0 |
0 |
4.040.400 |
|
Huurtoeslag |
4.108.200 |
4.040.400 |
0 |
0 |
4.040.400 |
|
Bijdragen aan agentschappen |
12.442 |
18.834 |
|
|
15.633 |
|
ILT (Autoriteit woningcorporaties) |
653 |
653 |
0 |
1.271 |
1.924 |
|
RVO (Uitvoeringskosten BEW) RVO (Uitvoeringskosten huisvestingsvoorziening |
79 |
79 |
19 |
|
0 |
|
statushouders) |
621 |
621 |
|
|
0 |
|
Dienst van de Huurcommissie |
11.089 |
17.481 |
228 |
|
13.709 |
|
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
1.440 |
1.440 |
0 |
|
548 |
|
Financiën en Nationale Schuld (Belastingdienst) |
1.440 |
1.440 |
0 |
|
548 |
|
3.2 |
Onderzoek en kennisoverdracht |
6.679 |
7.897 |
63 |
|
6.042 |
Subsidies |
1.801 |
1.801 |
63 |
|
1.836 |
|
Samenwerkende kennisinstellingen e.a. |
1.801 |
1.801 |
63 |
|
1.836 |
|
Opdrachten |
283 |
2.381 |
0 |
600 |
2.981 |
|
Basisonderzoek en verkenningen |
283 |
2.381 |
0 |
600 |
2.981 |
|
Bijdragen aan ZBO's / RWT's |
4.595 |
3.715 |
0 |
|
1.225 |
|
Basisonderzoek en verkenningen |
4.595 |
3.715 |
0 |
|
1.225 |
|
Ontvangsten (en uitgaven) |
487.000 |
492.100 |
31.145 |
545.995 |
1.069.240 |
Mutaties die reeds in de Miljoenennota/Ontwerpbegroting 2019 zijn gemeld
NHG Risicovoorziening
De Stichting Waarborgfonds Eigen Woningen (WEW) betaalt jaarlijks een achtervangvergoeding voor de Nationale Hypotheek Garantie (NHG). De jaarlijkse vergoeding wordt gestort in de daarvoor bestemde risicovoorziening NHG. De afdracht over het boekjaar 2017 bedraagt € 30,6 mln.
Dit betreft de afdracht over het boekjaar 2017 van de risicovoorziening NHG en de WSW Risicovoorziening.
Bevordering eigen woningbezit (BEW)
De raming van de uitgaven voor de regelingen Bevordering Eigen Woningbezit (BEW) is verlaagd. De middelen worden ingezet voor regionale pilots gericht op handhaving en het versnellen van de woningbouwproductie.
Huisvestingsvoorziening statushouders
De Tijdelijke Regeling Subsidie Huisvesting Vergunninghouders (TRSHV) is dit jaar stopgezet. Een deel van deze middelen wordt ingezet om gemeentelijke pilots voor flexwonen te starten en om de doorstroming en de flexibiliteit van statushouders naar huisvesting te bevorderen. De pilots worden door gemeenten uitgevoerd onder regie van het COA. Verder worden de middelen ingezet voor regionale pilots gericht op handhaving en versnellen van de woningbouwproductie.
Saneringssubsidie woningcorporatie WSG
Om het uitvoeren van noodzakelijke DAEB taken door woningcorporaties voort te zetten kan de Minister een saneringssubsidie toekennen. Deze saneringssubsidie wordt betaald uit het saneringsfonds welke aangezuiverd wordt via een saneringsheffing aan de woningcorporaties (toegelaten instellingen). Ten behoeve van de afwikkeling van de langdurige financiële problemen van woningcorporatie Woonstichting Geertruidenberg (WSG) ontvangt WSG voor 31 december 2018 een eenmalige saneringssubsidie van maximaal € 385,7 mln. Dit staat in het saneringsbesluit van 29 juni 2019 (Kamerstukken II 2017-2018, 29 453, nr. 478). Ter aanzuivering van het saneringsfonds is voor 2018 de saneringsheffing voor alle woningcorporaties in totaal vastgesteld op afgerond € 159,4 mln.
De saneringsheffing is gestort in de risicovoorziening voor sanerings- en projectsteun woningcorporaties (artikel 3. Woningmarkt). De saneringssubsidie aan WSG wordt onttrokken aan de risicovoorziening. Stortingen en onttrekkingen bij de risicovoorziening leiden tot hogere uitgaven en ontvangsten op de begroting, maar zijn per saldo neutraal.
3.2 Onderzoek en kennisoverdracht Opdrachten
Basisonderzoek en verkenningen
Een deel van de middelen voor onderzoek wordt ingezet voor regionale pilots gericht op handhaving en versnellen van de woningbouwproductie.
Stortingen in en onttrekkingen aan de risicovoorziening sanerings- en projectsteun woningcorporaties lopen via de uitgaven en ontvangsten van de begroting van BZK. Binnen de ontvangsten worden de aa WSG toegekende saneringsbijdrage (€ 3.85,7 mln.) en de saneringsheffing voor alle woningcorporaties (€ 159,4 mln.) technisch verwerkt.
Beleidsartikel 4 Woonomgeving en bouw
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Vastge stelde begroting |
Stand 1e suppletoire |
Mutaties 2e |
suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
begroting |
Mutaties Miljoe nennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
||||
Art.nr. |
Verplichtingen: Waarvan garantieverplichtingen |
52.486 |
162.217 |
63.888 |
|
131.431 |
Uitgaven: Waarvan juridisch verplicht (percentage) |
247.486 |
357.217 99% |
|
|
171.431 99% |
|
4.1 |
Energie en bouwkwaliteit |
233.924 |
333.085 |
|
|
145.418 |
Subsidies |
221.298 |
232.920 |
|
|
141.267 |
|
Beleidsprogramma Energiebesparing |
1.467 |
9.967 |
1.834 |
|
6.168 |
|
Beleidsprogramma Bouwregelgeving |
1.251 |
2.834 |
1.309 |
837 |
4.980 |
|
Energiebesparing Koopsector |
21.817 |
18.302 |
|
|
3.302 |
|
Energiebesparing Huursector |
196.763 |
196.817 |
|
|
101.817 |
|
Revolverend fonds EGO |
0 |
5.000 |
0 |
20.000 |
25.000 |
|
Opdrachten |
2.700 |
5.700 |
|
|
2.324 |
|
Beleidsprogramma Energiebesparing |
1.100 |
4.100 |
|
|
910 |
|
Beleidsprogramma bouwregelgeving |
1.600 |
1.600 |
10 |
|
1.414 |
|
Bijdragen aan agentschappen |
8.860 |
8.474 |
|
|
1.177 |
|
Dienst Publiek en Communicatie |
620 |
620 |
0 |
554 |
1.174 |
|
Diverse Agentschappen |
1.100 |
1.100 |
|
|
0 |
|
ILT (Handhaving Energielabel) |
500 |
500 |
|
0 |
0 |
|
ILT (Toezicht EU-Bouwregelgeving) |
51 |
51 |
0 |
|
3 |
|
RVO (Uitvoering Energieakkoord) |
6.589 |
6.203 |
|
|
0 |
|
Bijdragen aan ZBO's / RWT's |
650 |
650 |
0 |
0 |
650 |
|
Toelatingsorganisatie |
650 |
650 |
0 |
0 |
650 |
|
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken Economische Zaken (Beleidsprogramma Energiebespa- |
416 |
85.341 |
1 |
|
0 |
|
ring) |
225 |
225 |
1 |
|
0 |
|
Gemeentefonds (gasvrije wijken) |
0 |
85.000 |
0 |
|
0 |
|
Infrastructuur en Waterstaat (Omgevingsloket) |
191 |
116 |
0 |
|
0 |
|
4.2 |
Woningbouwproductie |
11.054 |
16.531 |
1.677 |
3.630 |
21.838 |
Subsidies |
300 |
300 |
0 |
0 |
300 |
|
Beleidsprogramma Woningbouw |
300 |
300 |
0 |
0 |
300 |
|
Opdrachten |
1.273 |
1.055 |
|
67 |
122 |
|
Beleidsprogramma Woningbouw |
1.273 |
1.055 |
|
67 |
122 |
|
Bijdragen aan agentschappen |
9.481 |
15.176 |
2.677 |
3.563 |
21.416 |
|
RVO (Beleidsprogramma Woningbouw) |
9.481 |
15.176 |
2.677 |
3.563 |
21.416 |
|
4.3 |
Kwaliteit woonomgeving |
2.094 |
3.653 |
|
|
2.477 |
Subsidies |
812 |
1.588 |
58 |
129 |
1.775 |
|
Beleidsprogramma woonomgeving e.a |
812 |
1.588 |
58 |
129 |
1.775 |
|
Opdrachten |
1.282 |
1.815 |
|
|
697 |
|
Beleidsprogramma woonomgeving e.a |
1.282 |
1.815 |
|
|
697 |
|
Bijdragen aan ZBO's / RWT's |
0 |
250 |
0 |
|
5 |
|
Beleidsprogramma woonomgeving e.a |
0 |
250 |
0 |
|
5 |
|
4.4 |
Revolverend Fonds Energiebesparing Verhuurders |
414 |
3.948 |
0 |
|
1.698 |
Leningen |
0 |
2.800 |
0 |
|
1.550 |
|
Revolverend Fonds Energiebesparing verhuurders |
0 |
2.800 |
0 |
|
1.550 |
|
Bijdragen aan agentschappen Uitvoeringskosten Revolverend Fonds Energiebesparing |
414 |
1.148 |
0 |
|
148 |
|
Verhuurders |
414 |
1.148 |
0 |
|
148 |
|
Ontvangsten: |
91 |
91 |
0 |
950 |
1.041 |
Mutaties die reeds in de Miljoenennota/Ontwerpbegroting 2019 zijn gemeld
4.1 Energie en bouwkwaliteit Subsidies
Beleidsprogramma Energiebesparing
Vanuit dit beleidsprogramma worden diverse subsidies verstrekt voor onder meer klantcontact en informatievoorziening voor het verplichte energielabel voor woningen en andere gebouwen (€ 1 mln.). Daarnaast is ca. € 0,4 mln. beschikbaar voor Smart Urban Regions for the Future (SURF). Tenslotte is voor de ondersteuning van gemeenten ten behoeve van transitie aardgasvrije gebouwde omgeving € 0,5 mln. vrijgemaakt.
Beleidsprogramma bouwregelgeving
Vanuit het beleidsprogramma bouwregelgeving worden subsidies beschikbaar gesteld voor de uitvoering van onder meer het deelprogramma circulair bouwen door RVO en Platform 31. Daarnaast betreft dit o.a. uitgaven voor het betonakkoord en uitvoering bouwagenda.
Energiebesparing Koopsector
De middelen voor de Subsidie energiebesparing eigen huis (SEEH) voor verenigingen van eigenaren wordt doorgeschoven naar 2019 (ca. € 13 mln.) op basis van de meest recente prognoses van het aantal aanvragen.
Energiebesparing Huursector
De aanvraagperiode voor subsidie binnen de Stimuleringsregeling energieprestatie huursector (STEP) is verlengd tot en met 2018. Het kasritme is hierop aangepast naar de verwachte uitbetalingen in de periode 2018-2020. De reden hiervan is dat een vastgestelde subsidie pas wordt uitbetaald als het energielabel in het register is aangepast. Dit moet uiterlijk binnen twee jaar geschieden na vaststelling.
Beleidsprogramma energiebesparing
Een deel van het budget (€ 1,5 mln.) wordt ingezet voor pilots om scholen te verduurzamen. Daarnaast is € 1 mln. vrijgemaakt voor het RVO voor de werkzaamheden om Nederland aardgasvrij te maken.
Bijdragen aan agentschappen.
RVO (Uitvoering Energieakkoord)
Op 1 januari 2020 worden de eisen voor bijna energieneutrale gebouwen (BENG) van kracht. In dit kader wordt momenteel gewerkt aan de nieuwe bepalingsmethode voor de energieprestatie van gebouwen. Hierdoor zijn de aanpassingen aan het energielabel in de tijd verschoven en is een deel van de beschikbare middelen doorgeschoven naar 2019.
RVO beleidsprogramma woonbouw
Betreft een bijdrage aan het RVO voor de uitvoering van werkzaamheden om Nederland aardgasvrij te maken en voor de aanpassingen aan het energielabel.
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
4.1 Energie en bouwkwaliteit Subsidies
Beleidsprogramma Energiebesparing
Dit betreffen bedragen waaronder een overboeking naar het Gemeentefonds ten behoeve van pilots in het kader van het «Innovatieprogramma aardgasvrije en frisse basisscholen» (€ 3,5 mln.). Daarnaast worden subsidies aardgasvrije wijken ingezet voor de pilot aardgasvrije wijken in Zoetermeer (€ 2,2 mln.).
Energiebesparing huursector
Bij de Stimuleringsregeling Energieprestatie Huursector (STEP) wordt € 20 mln. dit jaar niet besteed. Deze uitgaven zijn wel verplicht en komen volgend jaar tot besteding.
Energiebesparing koopsector
Het beschikbare budget voor SEEH voor VvE's wordt verlaagd met 2 mln. en ingezet voor de pilot aardgasvrije wijken in Zoetermeer.
Revolverend Fonds EGO
Voor het Nationaal Energiebespaarfonds (NEF) wordt dit jaar € 25 mln. beschikbaar gesteld voor leningen aan VvE's en eigenaar-bewoners.
Bijdragen aan agentschappen.
RVO (Uitvoering Energieakkoord)
Dit betreft een reallocatie van artikel 4.1 naar artikel 4.2 voor activiteiten die worden uitgevoerd door de RVO. Hieronder valt de wijkgerichte aanpak om wijken gasvrij te maken (€ 2,2 mln.).
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
Gemeentefonds (gasvrije wijken)
In het kader van het interbestuurlijk Programma Aardgasvrije wijken ontvangen diverse gemeenten een bijdrage voor een geselecteerde proeftuin voor het aardgasvrij maken van een bestaande wijk. In totaal wordt € 85 mln. uit de klimaatenvelop beschikbaar gesteld voor 2018. Daarnaast zijn middelen vrijgemaakt voor de pilot aardgasloze wijk in Zoetermeer. Hiertoe is het beschikbare budget van SEEH voor VvE's (€ 2 mln.) verlaagd. Ook zijn de aangehouden LPO middelen voor aardgasvrije wijken (ca. € 2,3 mln.) en beschikbare budget uit beleidsprogramma energiebesparing (ca. € 2,2) ingezet.
RVO (Beleidsprogramma Woningbouw)
Dit betreffen diverse reallocaties die onder andere zijn bestemd voor verschillende onderdelen van de RVO jaaropdracht 2019, waaronder de wijkgerichte aanpak voor gasvrije wijken (€ 2,2 mln.) en de uitvoeringskosten SEEH (€ 0,35 mln.).
4.4 Revolverend Fonds Energiebesparing Verhuurders Leningen
Revolverend Fonds Energiebesparing Verhuurders
Het Fonds energiebesparing huursector (FEH) wordt na 2018 opgeheven. Het Fonds energiebesparing huursector (FEH) wordt na 2018 opgeheven. De verwachte onderuitputting op het FEH en de bijbehorende uitvoeringskosten wordt ingezet om het vereffeningsakkoord af te ronden (€ 1,2 mln.).
Uitvoeringskosten Revolverend Fonds Energiebesparing Verhuurders
Het Fonds energiebesparing huursector (FEH) wordt na 2018 opgeheven. Een deel van het beschikbare budget is niet meer benodigd voor de uitfinanciering. Dit wordt ingezet voor andere beleidsterreinen van BZK. In dit geval gaat het om afspraken uit het vereffeningsakkoord (begrotingshoofdstuk IV, Koninkrijksrelaties).
Beleidsartikel 5 Ruimte en omgeving
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Vastge stelde begroting |
Stand 1e suppletoire |
Mutaties 2e |
suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
begroting |
Mutaties Miljoe nennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||
Art.nr. Verplichtingen: |
91.576 |
121.297 |
|
7.982 |
95.906 |
Waarvan garantieverplichtingen |
|||||
Uitgaven: |
107.235 |
136.956 |
|
|
100.915 |
Waarvan juridisch verplicht (percentage) |
96% |
96% |
|||
5.1 Ruimte |
62.419 |
68.896 |
|
|
50.202 |
Subsidies |
1.895 |
1.895 |
0 |
370 |
2.265 |
Programma Ruimtelijk Ontwerp |
1.215 |
1.215 |
0 |
370 |
1.585 |
Basisregistraties |
680 |
680 |
0 |
0 |
680 |
Opdrachten |
22.013 |
28.490 |
|
|
5.619 |
Architectonisch beleid |
2.427 |
2.427 |
126 |
|
1.853 |
BRO |
9.880 |
16.357 |
|
|
2.100 |
Gebiedsontwikkeling (diversen) |
1.732 |
1.732 |
|
|
32 |
Geo-informatie (w.o BRO) |
2.267 |
2.267 |
|
15 |
15 |
OLO |
2.847 |
2.847 |
|
0 |
0 |
Nationale Omgevingsvisie |
1.230 |
|
566 |
||
Uitvoering ruimtelijk beleid |
0 |
63 |
63 |
||
Ruimtegebruik bodem (diversen) |
268 |
268 |
|
|
200 |
Ruimtelijk instrumentarium (diversen) |
2.217 |
2.217 |
|
|
750 |
Windenergie op zee |
375 |
375 |
|
|
40 |
Bijdragen aan ZBO's / RWT's |
20.523 |
20.523 |
10.804 |
|
29.008 |
Vastge- Stand 1e Mutaties 2e suppletoire Stand 2e
stelde suppletoire begroting suppletoire begroting begroting - begroting
Mutaties Overige
Miljoe- mutaties 2e nennota suppletoire begroting
Kadaster
Bijdragen aan medeoverheden
Projecten BIRK
Diverse projecten Ruimtelijke Kwaliteit Diverse bijdragen Projecten Nota Ruimte Projecten Bestaand Rotterdams Gebied
Bijdragen aan agentschappen
RVB
Basisregistratie Ondergrond (BRO)
RWS
5.2 Omgevingswet
Subsidies
Eenvoudig Beter
Stimuleringsregeling Implementatie Omgevingswet
Opdrachten
Eenvoudig Beter
Aan de Slag
Overige opdrachten
Bijdragen aan ZBO's / RWT's
Kadaster
Geonovum
ICTU
Bijdragen aan medeoverheden
Aan de Slag
Bijdragen aan agentschappen
RWS
Aan de Slag
RWS (Eenvoudig Beter)
RIVM
Ontvangsten:
20.523 |
20.523 |
10.804 |
|
29.008 |
12.350 |
12.350 |
|
160 |
2.860 |
4.950 |
4.950 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
9.800 |
|
150 |
0 |
0 |
0 |
160 |
160 |
4.850 |
4.850 |
|
9.650 |
0 |
2.550 |
2.550 |
0 |
0 |
2.550 |
5.638 |
5.638 |
3.297 |
1.515 |
10.450 |
2.356 |
2.356 |
0 |
0 |
2.356 |
0 |
0 |
450 |
80 |
530 |
3.282 |
3.282 |
2.847 |
1.435 |
7.564 |
44.816 |
68.060 |
|
2.664 |
50.713 |
6.000 |
6.000 |
|
0 |
5.000 |
0 |
0 |
5.000 |
0 |
5.000 |
6.000 |
6.000 |
|
0 |
0 |
21.991 |
45.235 |
|
|
4.484 |
20.119 |
43.363 |
|
|
769 |
0 |
0 |
3.715 |
0 |
3.715 |
1.872 |
1.872 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
12.783 |
12.783 |
0 |
0 |
0 |
8.874 |
8.874 |
0 |
0 |
0 |
2.904 |
2.904 |
0 |
0 |
0 |
1.005 |
1.005 |
0 |
0 |
14.030 |
|
320 |
0 |
0 |
14.030 |
|
320 |
16.825 |
16.825 |
6.904 |
4.397 |
28.126 |
16.825 |
16.825 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
23.104 |
3.600 |
26.704 |
625 |
|
495 |
||
0 |
0 |
0 |
927 |
927 |
8.824 |
8.824 |
0 |
2.000 |
10.824 |
Mutaties die reeds in de Miljoenennota/Ontwerpbegroting 2019 zijn gemeld
Basis Registratie Ondergrond (BRO)
Bij 1e suppletoire begroting 2018 zijn middelen voor Basisregistratie ondergrond (BRO) overgeheveld vanuit het Deltafonds naar de begroting van BZK. Op basis van de vier voorziene tranches in de periode 2018-2022 zijn de beschikbare middelen in het verwachte kasritme gezet.
Bijdragen aan medeoverheden
Kasschuif projecten BIRK en Nota Ruimte
De middelen voor de projecten Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK) en Nota Ruimte zijn op basis van recente inzichten in het verwachte kasritme gezet. De voortgang van deze langlopende projecten laat zien dat de volgtijdelijkheid van werkzaamheden, in verband met bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid in het gebied, niet meer binnen de overeengekomen einddatum zullen worden afgerond. De resterende subsidiebedragen komen hiermee ook later tot betaling.
Aan de Slag
Bij 1e suppletoire begroting 2018 zijn middelen voor de omgevingswet overgeheveld vanuit het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Op basis van de verwachte bijdragen aan ontwikkelpartners is een deel van het budget doorgeschoven naar 2019.
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Opdrachten
Gebiedsontwikkeling (diversen)
Dit betreffen verschillende mutaties, waaronder een herschikking van het instrument opdrachten naar bijdragen aan agentschappen. Het gaat hier om een bijdrage aan RWS voor het Omgevingsloket en een bijdrage aan het RVB voor het college van Rijksadviseurs.
Kadaster
Dit betreft onder andere een bijdrage aan het Kadaster in het kader van de implementatie van de wet BRO.
Diverse projecten ruimtelijke kwaliteit
Binnen het instrument bijdragen aan medeoverheden heeft een herschikking plaatsgevonden van de regeling diverse projecten ruimtelijke kwaliteit naar de regeling project Nota Ruimte (€ 9,6 mln.).
Project Nota Ruimte
Binnen het instrument bijdragen aan medeoverheden heeft een herschikking plaatsgevonden van de regeling diverse projecten ruimtelijke kwaliteit naar de regeling project Nota Ruimte (€ 9,6 mln.).
Bijdragen aan agentschappen
RWS
Dit betreft een herschikking van bijdragen aan ZBO's/RWT's naar bijdragen aan agentschappen. Het gaat hier om een bijdrage aan RWS voor het Omgevingsloket en het beheer en onderhoud van Omgevingsloket 2 (OLO2).
Kasschuif Omgevingswet
Bij eerste suppletoire begroting 2018 zijn middelen voor de Omgevingswet overgeheveld vanuit het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) naar de begroting van BZK. Op basis van de verwachte bijdragen aan ontwikkelpartners is een deel van het budget doorgeschoven naar 2019. Daarnaast hebben, na de overgang van het onderdeel Aan de Slag van Rijkswaterstaat (RWS) naar het Ministerie van BZK, herschikkingen plaatsgevonden tussen financiële instrumenten. Dit heeft geleid tot een aanpassing van het kasritme over de jaren heen.
Kadaster
Bij de overkomst van de directie Aan de Slag zijn de budgetten per abuis niet goed gekoppeld aan de begrotingsinstrumenten. Met deze mutatie (€ 8,8 mln.) wordt de bijdrage aan het Kadaster op het juiste instrument gezet.
Geonovum
Met deze mutatie wordt de bijdrage bestemd voor Geonovum naar het juiste instrument geboekt (€ 2,9 mln.).
ICTU
Bij de overkomst van de directie Aan de Slag zijn de budgetten per abuis niet goed gekoppeld aan de begrotingsinstrumenten. Met deze mutatie (€ 1 mln.) wordt de bijdrage aan ICTU op het juiste instrument gezet.
Bijdragen aan medeoverheden
Aan de Slag
Dit betreft onder andere een herschikking van de bijdragen aan het Kadaster (€ 8,8 mln.), Geonovum (€ 2,9 mln.) en ICTU (€ 1 mln.) naar het juiste instrument (bijdragen aan ZBO's/RWT's).
Aan de Slag
In het Bestuursakkoord Implementatie is afgesproken dat er een landelijk informatiepunt (IP) voor de omgevingswet komt. Dit betreft het aandeel van BZK aan het IP.
De ontvangsten op de verkoop van bufferzonegronden vallen hoger uit dan geraamd (€ 2 mln.). Bij overdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) zijn ook de verplichtingen overgekomen. Om aan de resterende verplichting die aan de verkoopopdracht zijn verbonden te voldoen, ontvangen de provincies een totaalbedrag van € 2 mln. voor het uitvoeren van hydrologische maatregelen.
Beleidsartikel 6 Dienstverlenende en innovatieve overheid
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Vastge stelde begroting |
Stand 1e suppletoire |
Mutaties 2e |
suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
begroting |
Mutaties Miljoe nennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||
Art.nr. Verplichtingen: |
148.520 |
184.921 |
7.528 |
2.313 |
194.762 |
Waarvan garantieverplichtingen |
|||||
Uitgaven: |
148.520 |
184.386 |
8.063 |
2.313 |
194.762 |
Waarvan juridisch verplicht (percentage) |
93% |
93% |
|||
6.2 Informatiebeleid en ontwikkeling |
|||||
e-overheidsvoorzieningen |
44.725 |
67.648 |
1.008 |
1.253 |
69.909 |
Subsidies |
200 |
415 |
444 |
839 |
1.698 |
(Door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen |
200 |
415 |
0 |
200 |
615 |
Communicatie, kennisdeling en onderzoek |
0 |
0 |
424 |
639 |
1.063 |
Digitale dienstverlening |
0 |
0 |
20 |
0 |
20 |
Opdrachten |
37.095 |
27.781 |
|
|
18.586 |
(Door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen |
20.569 |
10.730 |
|
|
1.686 |
Aanpak fraudebestrijding |
11.482 |
11.482 |
0 |
0 |
11.482 |
Digitale dienstverlening |
2.000 |
1.500 |
1.088 |
|
1.802 |
Investeringspost Digitale Overheid |
0 |
1.825 |
|
|
1.497 |
Informatiebeleid |
3.044 |
2.244 |
178 |
|
2.119 |
Bijdragen aan agentschappen |
6.930 |
33.315 |
3.450 |
2.430 |
39.195 |
RvIG (Aanpak fraudebestrijding) |
480 |
480 |
0 |
0 |
480 |
UBR |
0 |
0 |
0 |
650 |
650 |
RVO |
50 |
2.150 |
0 |
225 |
2.375 |
Logius |
6.400 |
28.535 |
3.450 |
1.125 |
33.110 |
RvIG |
0 |
2.150 |
0 |
0 |
2.150 |
Diverse bijdragen |
0 |
0 |
0 |
430 |
430 |
Bijdragen aan ZBO's / RWT's |
0 |
5.200 |
1.772 |
1.231 |
8.203 |
RDW |
0 |
0 |
0 |
1.600 |
1.600 |
CBS |
0 |
0 |
22 |
13 |
35 |
Kadaster |
0 |
0 |
250 |
|
130 |
KvK |
0 |
2.700 |
0 |
0 |
2.700 |
Diverse bijdragen |
0 |
0 |
0 |
|
|
ICTU |
0 |
2.500 |
1.500 |
|
3.964 |
Bijdragen aan medeoverheden |
500 |
887 |
100 |
959 |
1.946 |
Gemeenten |
500 |
853 |
100 |
875 |
1.828 |
Provincies |
0 |
12 |
0 |
0 |
12 |
Waterschappen |
0 |
22 |
0 |
84 |
106 |
Bijdragen aan (inter-)nationale organisaties |
0 |
0 |
0 |
110 |
110 |
Digitale dienstverlening |
0 |
0 |
0 |
110 |
110 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
0 |
50 |
151 |
|
171 |
Ministerie van Buitenlandse Zaken |
0 |
50 |
0 |
0 |
50 |
Diverse bijdragen |
0 |
0 |
151 |
|
121 |
6.3 Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen |
72.842 |
77.625 |
1.618 |
|
76.143 |
Opdrachten |
6.189 |
2.342 |
0 |
|
2.249 |
Beheer e-overheidvoorzieningen |
4.377 |
155 |
0 |
|
62 |
Officiële publicaties en wettenbank |
1.812 |
2.187 |
0 |
0 |
2.187 |
Bijdragen aan agentschappen |
60.908 |
69.116 |
1.618 |
|
66.889 |
Logius |
44.590 |
49.748 |
1.168 |
|
47.133 |
RvIG |
3.423 |
3.512 |
0 |
0 |
3.512 |
UBR |
4.666 |
7.327 |
250 |
0 |
7.577 |
RVO |
6.985 |
6.985 |
100 |
0 |
7.085 |
Telecom |
1.244 |
1.544 |
100 |
|
1.582 |
Bijdragen aan ZBO's / RWT's |
5.745 |
6.167 |
0 |
838 |
7.005 |
KvK |
4.700 |
4.700 |
0 |
0 |
4.700 |
CBS |
1.045 |
1.045 |
0 |
0 |
1.045 |
ICTU |
0 |
422 |
0 |
838 |
1.260 |
6.4 Burgerschap |
5.325 |
7.108 |
4.150 |
|
10.513 |
Subsidies |
4.420 |
4.418 |
2.321 |
1.079 |
7.818 |
Comité 4/5 mei |
108 |
106 |
190 |
|
226 |
ProDemos |
4.312 |
4.312 |
291 |
|
4.403 |
Programma burgerschap |
0 |
0 |
740 |
1.175 |
1.915 |
Democratie |
0 |
0 |
1.100 |
174 |
1.274 |
Vastge stelde begroting |
Stand 1e suppletoire |
Mutaties 2e |
suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
begroting |
Mutaties Miljoe nennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||
Opdrachten |
905 |
2.690 |
1.829 |
|
2.695 |
Democratie |
350 |
2.135 |
|
|
2.104 |
Programma burgerschap |
555 |
555 |
1.836 |
|
591 |
6.5 Reisdocumenten en basisadministratie personen |
25.628 |
32.005 |
1.287 |
4.905 |
38.197 |
Opdrachten |
8.169 |
9.108 |
|
|
2.156 |
Beleid BRP en reisdocumenten |
8.169 |
9.108 |
|
|
2.156 |
Operatie BRP |
0 |
0 |
14 |
|
0 |
Bijdragen aan agentschappen |
17.459 |
22.322 |
5.476 |
6.523 |
34.321 |
CJIB |
0 |
0 |
0 |
54 |
54 |
RvIG |
17.459 |
22.322 |
5.476 |
6.469 |
34.267 |
Bijdragen aan ZBO's / RWT's |
0 |
0 |
350 |
542 |
892 |
Diverse bijdragen |
0 |
0 |
0 |
542 |
542 |
ICTU |
0 |
0 |
350 |
0 |
350 |
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
575 |
503 |
|
828 |
Gemeenten |
0 |
575 |
503 |
|
828 |
Ontvangsten: |
513 |
7.174 |
|
11.394 |
17.884 |
Mutaties die reeds in de Miljoenennota/Ontwerpbegroting 2019 zijn gemeld
6.2 Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen
Digitale dienstverlening
De LPO tranche 2018 is toebedeeld. Daarnaast betreft dit een bijdrage aan de Belastingdienst voor de ontwikkeling van een app, die op het juiste instrument geboekt.
(Door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen
Hieronder vallen diverse posten. Het gaat onder andere over de structurele bijdrage van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) aan de stelselkosten eID (€ 2 mln.), de reallocatie van budget om opdrachten te kunnen geven aan Logius (EIDAS) en ICTU (€ 2,5 mln.) en de reallocatie van € 4,2 mln. naar artikel 6.4 »Burgerschap», in aanloop naar de wijziging van de begrotingsstructuur. Verder betreft het een herschikking van middelen, voor een bijdrage ten behoeve van het beheren van de identiteitsinfrastructuur in Caribisch Nederland (€ 0,6 mln.) en een onderzoeksbudget voor kennisontwikkeling en onderzoek met een strategisch karakter (€ 0,4 mln.).
Bijdragen aan agentschappen
Logius
De bijdrage van de investeringspost aan het programma Machtigen en Federatief stelsel (€ 2,2 mln.) wordt op het juiste instrument gezet. Datzelfde geldt voor middelen (€ 1 mln.) die bestemd zijn voor opdrachten voor Logius (EIDAS) en ICTU.
ICTU
Om opdrachten te kunnen geven aan Logius (EIDAS) en ICTU wordt budget op het juiste instrument gezet (€ 1,5 mln.).
6.3 Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen Bijdragen aan agentschappen
Logius
Dit betreft een overboeking van middelen van de Aanvullende Post GDI voor de Berichtenbox voor bedrijven (€ 1,8 mln.).
Democratie
Herschikking van middelen van Opdrachten naar Subsidies, ten behoeve van weerbaar bestuur, in het kader van het versterken integriteit en veiligheid (€ 1,1 mln.).
Programma burgerschap
Dit betreft een herschikking van budget ter versterking van de lokale democratie en weerbaar bestuur (€ 2,565 mln.) en een herschikking om uitvoering te kunnen geven aan het nieuwe actieprogramma Versterking Lokale Democratie (€ 0,7 mln.).
6.5 Reisdocumenten en basisadministratie personen Opdrachten
Beleid BRP en reisdocumenten
Vanuit opdrachten worden middelen herschikt als bijdrage aan agentschappen voor RvIG. De bijdrage aan RvIG wordt verhoogd in verband met een afrekening voor het meerverbruik van de BRP in 2017 en hogere kosten in 2019. Daarnaast is deze bijdrage bedoeld voor de uitvoering van noodzakelijke maatregelen die voortvloeien uit de healthcheck BRP (€ 5,2 mln.).
RvIG
Dit betreft onder andere de hogere bijdrage aan RvIG in verband met een afrekening voor het meerverbruik van de BRP in 2017 en hogere kosten in 2019 en de healthcheck BRP.
6.2 Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen Opdrachten
(Door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen
Dit betreft een herschikking van het elD budget (€ 1,6 mln.). Het gaat onder andere om een bijdrage aan het RDW (voor de chip in het rijbewijs) en de afrekening van de GDI, de Berichtenbox en Investeringspost van het jaar 2017. Daarnaast wordt € 1,2 mln. herschikt om middelen op het juiste instrument te zetten.
Bijdrage aan agentschappen
Logius
Dit betreft voornamelijk een herschikking vanuit opdrachten (€ 0,9 mln.).
RDW
Dit is een bijdrage aan het RDW vanuit een herschikking van het eID budget (€ 1,6 mln.).
6.3 Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen Bijdrage aan agentschappen
Logius
Een deel van het budget «Doorontwikkeling Berichtenbox», wordt teruggestort naar de investeringspost (€ 1,8 mln.). Verder wordt € 1,3 mln. overgeboekt naar het Gemeentefonds van het restant van de bijdrage voor de doorbelasting DigiD.
Programma Burgerschap
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) ontvangt een subsidie voor het samenwerkingsprogramma «Democratie in Actie» (€ 1 mln.).
Programma burgerschap
23 gemeenten ontvangen een bijdrage via het Gemeentefonds (€ 2,3 mln.) voor innoverende initiatieven die bijdragen aan het versterken van de integriteit, veiligheid en weerbaarheid van politieke ambtsdragers en het tegengaan van ondemocratische beïnvloeding. Daarnaast wordt (€ 1,1 mln.) naar het Provinciefonds overgeboekt voor de aanpak van de problematiek op vakantieparken in 11 provincies. Verder wordt budget herschikt voor een subsidie aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) ten behoeve van het samenwerkingsprogramma «Democratie in Actie» (€ 1 mln.).
6.5 Reisdocumenten en basisadministratie personen
Dit betreft voornamelijk het herschikken van budgetten ten behoeve van de healthckeck BRP (€ 1,5 mln.).
RvIG
Dit betreffen naheffingen voor de bijdrage aan het beheer BRP 2018 als gevolg van staffeloverschrijding van de Dienst Donorregister en het Inlichtingenbureau, en overboekingen van andere ministeries.
Beleidsartikel 7 Arbeidszaken overheid
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Vastge stelde begroting |
Stand 1e suppletoire |
Mutaties 2e |
suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
begroting |
Mutaties Miljoe nennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
||||
Art.nr. |
Verplichtingen: Waarvan garantieverplichtingen |
27.317 |
28.317 |
343 |
|
27.635 |
Uitgaven: Waarvan juridisch verplicht (percentage) |
27.317 |
28.317 93% |
343 |
|
27.635 96% |
|
7.1 |
Overheid als werkgever |
10.114 |
11.114 |
136 |
119 |
11.369 |
Subsidies |
5.635 |
6.335 |
111 |
405 |
6.851 |
|
Diverse subsidies |
2.427 |
3.127 |
119 |
105 |
3.351 |
|
Overlegstelsel |
3.025 |
3.025 |
0 |
300 |
3.325 |
|
Internationaal |
183 |
183 |
|
0 |
175 |
|
Opdrachten |
4.479 |
4.779 |
25 |
|
4.322 |
|
Arbeidsmarktbeleid |
3.806 |
3.806 |
25 |
|
3.619 |
|
Zorg voor politieke ambtsdragers |
673 |
973 |
0 |
|
703 |
|
Bijdragen aan ZBO's/RWT's |
0 |
0 |
0 |
196 |
196 |
|
Diverse bijdragen |
0 |
0 |
0 |
196 |
196 |
|
7.2 |
Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen |
17.203 |
17.203 |
207 |
|
16.266 |
Inkomensoverdrachten |
7.782 |
7.782 |
0 |
|
6.638 |
|
Pensioenen en uitkeringen Politieke ambtsdragers |
7.782 |
7.782 |
0 |
|
6.638 |
|
Bijdragen aan ZBO's / RWT's |
9.421 |
9.421 |
207 |
0 |
9.628 |
|
Stichting Administratie Indonesische Pensioenen (SAIP) |
9.421 |
9.421 |
207 |
0 |
9.628 |
|
Ontvangsten: |
575 |
575 |
0 |
0 |
575 |
Mutaties 2e suppletoire begroting
7.2 Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen Inkomensoverdrachten
Pensioenen en uitkeringen politieke ambtsdragers
Dit betreft een reallocatie naar artikel 6.4 «Burgerschap» ten behoeve van een training voor burgemeesters. In deze trainingen wordt op basis van concrete casuïstiek en ervaringen geoefend met omgaan met intimidatie en bedreiging, om de weerbaarheid van het lokale bestuur te verbeteren.
Beleidsartikel 8 Kwaliteit Rijksdienst
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Vastge- Stand 1e Mutaties 2e suppletoire Stand 2e
stelde suppletoire begroting suppletoire begroting begroting - begroting
Mutaties Overige
Miljoe- mutaties 2e
nennota suppletoire begroting
19.535 |
68.101 |
3.227 |
6.149 |
77.477 |
19.535 |
68.101 |
3.227 |
6.149 |
77.477 |
88% |
89% |
|||
19.535 |
68.101 |
3.227 |
6.149 |
77.477 |
3.650 |
3.650 |
|
0 |
3.600 |
200 |
200 |
0 |
0 |
200 |
3.450 |
3.450 |
|
0 |
3.400 |
7.422 |
12.265 |
|
|
10.458 |
7.422 |
12.265 |
|
|
10.458 |
8.463 |
52.163 |
3.171 |
7.028 |
62.362 |
1.750 |
1.750 |
33 |
0 |
1.783 |
1.500 |
3.500 |
0 |
0 |
3.500 |
0 |
2.900 |
27 |
0 |
2.927 |
5.213 |
6.313 |
116 |
850 |
7.279 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
37.700 |
2.105 |
6.000 |
45.805 |
0 |
0 |
0 |
48 |
48 |
0 |
0 |
890 |
130 |
1.020 |
0 |
0 |
400 |
200 |
600 |
0 |
0 |
400 |
200 |
600 |
0 |
23 |
365 |
69 |
457 |
0 |
0 |
351 |
69 |
420 |
0 |
0 |
14 |
0 |
14 |
0 |
23 |
0 |
0 |
23 |
0 |
36.500 |
0 |
0 |
36.500 |
Art.nr. Verplichtingen:
Waarvan garantieverplichtingen
Uitgaven:
Waarvan juridisch verplicht (percentage)
8.1 Kwaliteit Rijksdienst
Subsidies
Fysieke Werkomgeving Rijk
A&O-fonds
Opdrachten
Bedrijfsvoering Rijk
Bijdragen aan agentschappen
FMHaaglanden
Logius
UBR
UBR (Arbeidsmarkt Communicatie)
Ridm (Bedrijfsvoerings Rijk)
SSC-ICT
DICTU
Bedrijfsvoering beleid
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
Bedrijfsvoering Rijk
Bijdragen aan ZBO's / RWT's
Bedrijfsvoering Rijk
VNG
CBS
Ontvangsten:
Mutaties die reeds in de Miljoenennota/Ontwerpbegroting 2019 zijn gemeld
8.1 Kwaliteit Rijksdienst Opdrachten
Bedrijfsvoering Rijk
Vanuit de klimaatenvelop uit het regeerakkoord, is er voor klimaat (CO2-reductie) en de circulaire transitie in 2018 € 2,3 mln. beschikbaar voor de Rijksinkoop. Een deel daarvan wordt nu aangewend voor CO2-meting en grootschalig onderhoud bij de inkoopcriteria.
SSC-ICT
Bij Miljoenennota heeft een correctie plaatsgevonden op het aanvullen van het negatief eigen vermogen van het SSC-ICT. Bij de 1e suppletoire begroting 2018 is een ADR-correctie op de beginbalans 2017 per abuis niet meegenomen (€ 2,1 mln.).
8.1 Kwaliteit Rijksdienst Opdrachten
Bedrijfsvoering Rijk
Dit betreft met name een technische herschikking binnen het artikel, om de bijdrage aan UBR voor het uitvoeren van het aanvalsplan versterking HR ICT op het juiste instrument te zetten.
Bijdragen aan agentschappen
SSC-ICT
Het Ministerie van BZK maakt eenmalig een eigenaarsbijdrage over aan SSC-ICT voor de afwikkeling van ongedekte oude problematiek. Het Ministerie van BZK heeft concrete afspraken gemaakt met SSC-ICT ter verbetering en ten behoeve van de aanpak van de onderliggende problematiek.
Beleidsartikel 9 Uitvoering Rijksvastgoedbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Vastge stelde begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties 2e |
suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
Mutaties Miljoe nennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
|||||
Art.nr. |
Verplichtingen: Waarvan garantieverplichtingen |
111.579 |
117.389 |
2.134 |
2.892 |
122.415 |
9.1 |
Uitgaven: Waarvan juridisch verplicht (percentage) Een doelmatige uitvoeringspraktijk van de Rijkshuisves- |
111.579 |
117.389 91% |
2.134 |
2.892 |
122.415 91% |
ting |
50.793 |
53.992 |
1.066 |
|
53.958 |
|
Bijdragen aan agentschappen Bijdragen aan RVB voor huisv Koninklijkhuis, HoCoSta's |
50.793 |
53.992 |
1.066 |
|
53.958 |
|
en AZ waarvan: begroting I, de Koning begroting IIA, Staten-Generaal begroting IIB, Hoge College's van Staat begroting III, Ministerie van AZ |
37.936 |
44.081 |
541 |
|
43.522 |
|
RVB (Bijdragen voor monumenten) |
5.651 |
3.811 |
26 |
0 |
3.837 |
|
RVB (Bijdragen voor rijkshuisvesting) |
7.206 |
6.100 |
499 |
0 |
6.599 |
|
9.2 |
Beheer materiele activa |
60.786 |
63.397 |
1.068 |
3.992 |
68.457 |
Opdrachten |
4.779 |
7.390 |
72 |
0 |
7.462 |
|
onderhoud- en beheerkosten |
4.779 |
7.390 |
72 |
0 |
7.462 |
|
Bekostiging |
44.641 |
44.641 |
641 |
3.992 |
49.274 |
|
Zakelijke lasten |
44.641 |
44.641 |
641 |
3.992 |
49.274 |
|
Bijdragen aan agentschappen |
11.366 |
11.366 |
355 |
0 |
11.721 |
|
RVB |
11.366 |
11.366 |
355 |
0 |
11.721 |
|
Ontvangsten: |
121.932 |
174.126 |
0 |
50.216 |
224.342 |
9.2 Beheer materiële activa Bekostiging
Zakelijke lasten
Dit betreft een aantal correcties voor de afrekening over 2017 van diverse posten. In tegenstelling tot voorgaande jaren wordt dit niet langer verrekend met het voorschot dat het Ministerie van BZK jaarlijks overmaakt voor een deel van de RVB activiteiten die via de begroting van het Ministerie van BZK worden gefinancierd.
Recent zijn een aantal locaties van benzinestations langs Rijkswegen geveild. Deze hebben meer opgebracht dan geraamd. Daarnaast omvat deze post de definitieve afrekening van de uitgaven en ontvangsten van het RVB.
2.3 De niet-beleidsartikelen
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Vastge stelde begroting |
Stand 1e suppletoire |
Mutaties 2e |
suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
begroting |
Mutaties Miljoe nennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
||||
Art.nr. |
Verplichtingen: Waarvan garantieverplichtingen |
342.156 |
420.522 |
24.750 |
|
438.467 |
Uitgaven: |
342.156 |
420.522 |
24.750 |
|
438.467 |
|
11.1 |
Apparaat (excl. AIVD) |
342.156 |
420.522 |
24.750 |
|
438.467 |
Personele uitgaven |
173.856 |
206.980 |
16.907 |
|
220.107 |
|
waarvan: Eigen personeel |
164.255 |
196.202 |
4.979 |
|
196.357 |
|
waarvan: inhuur externen |
5.519 |
6.471 |
11.800 |
1.044 |
19.315 |
|
waarvan: Overige personele uitgaven |
4.082 |
4.307 |
128 |
0 |
4.435 |
|
Materiële uitgaven |
168.300 |
213.542 |
7.843 |
|
218.360 |
|
waarvan: Bijdrage SSO's |
152.965 |
188.150 |
11.911 |
748 |
200.809 |
|
waarvan: ICT |
0 |
8.207 |
0 |
0 |
8.207 |
|
waarvan: Overige materiële uitgaven |
15.335 |
17.185 |
|
|
9.344 |
|
Ontvangsten: |
15.280 |
54.409 |
0 |
0 |
54.409 |
Mutaties die reeds in de Miljoenennota/Ontwerpbegroting 2019 zijn gemeld
Apparaat
Personele en materiele uitgaven
Bij miljoenennota heeft er binnen artikel 11 een mutatie plaatsgevonden van € 24,75 mln. Dit bestaat voor het grootste gedeelte, zowel binnen de personele als de materiele uitgaven, uit de loon- en prijsbijstelling van 2018 (€ 15.9 mln.).
Daarnaast betreft het mutaties die verband houden met de overkomst van het onderdeel «Aan de Slag» van het Ministerie van IenW naar het Ministerie van BZK (€ 8.5 mln.).
Tevens betreft het de overboekingen van diverse departementen, als uitvloeisel van de evaluatie centrale bekostiging FMHaaglanden zoals besloten in de Interdepartementale Commissie Bedrijfsvoering Rijksdienst (ICBR) (€ 4.5 mln.).
Ook heeft bij Miljoenennota een correctie plaatsgevonden op het aanvullen van het negatief eigen vermogen van SSC-ICT. Bij de 1e suppletoire begroting 2018 is een ADR-correctie op de beginbalans 2017 per abuis niet meegenomen (€ 2,1 mln.).
Tot slot is bij de 1e suppletoire begroting 2018 het restant van de apparaatskosten NCDO over 2017 toegevoegd aan het centraal apparaat van het Ministerie van BZK. Dit budget is niet benodigd voor NCDO en is bij Miljoenennota toegevoegd aan de gereserveerde middelen voor de doorontwikkeling en innovatie van de digitale overheid op artikel 6.6. (€ 1 mln.).
Overige mutaties 2e suppletoire begroting Apparaat
Personele uitgaven
Dit betreft diverse mutaties. Onderdeel hiervan is het toedelen van de aangehouden loon- en prijsbijstelling aan beleidsartikel 4 «Bouwen en Energie» en beleidsartikel 5 «Ruimte en Omgeving».
Daarnaast betreft het de bijdrage van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) aan Doc-Direkt, voor onder andere de kosten over 2018 van het digitaal archiefsysteem «Digidoc» (€ 1,6 mln.).
Materiële uitgaven
Dit betreft een bijdrage aan begrotingshoofdstuk 4 «Koninkrijksrelaties», voor de informatiebeveiliging van de Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) (- € 2,1 mln.)
Daarnaast ontvangen de Waddengemeenten via het Gemeentefonds een eenmalig bijdrage van € 1,5 mln. als tegemoetkoming voor de Waddenveren na een verhoging van het tarief, als gevolg van aangepaste regelgeving.
-
12.Algemeen
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Vastge stelde begroting |
Stand 1e suppletoire |
Mutaties 2e |
suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
begroting |
Mutaties Miljoe nennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
||||
Art.nr. |
Verplichtingen: Waarvan garantieverplichtingen |
10.265 |
12.405 |
16 |
|
12.188 |
Uitgaven: |
10.265 |
12.405 |
16 |
|
12.188 |
|
12.1 |
Algemeen |
10.265 |
12.405 |
16 |
|
12.188 |
Subsidies |
378 |
378 |
66 |
11 |
455 |
|
Diverse subsidies |
378 |
378 |
16 |
11 |
405 |
|
Koninklijk Paleis Amsterdam |
0 |
0 |
50 |
0 |
50 |
|
Opdrachten |
962 |
962 |
|
|
887 |
|
Internationale Samenwerking |
599 |
599 |
0 |
0 |
599 |
|
Diverse opdrachten |
363 |
363 |
|
|
288 |
|
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
8.925 |
11.065 |
0 |
|
10.846 |
|
J&V (H6) |
0 |
0 |
0 |
25 |
25 |
|
Financiën en Nationale Schuld (Belastingdienst) |
8.925 |
11.065 |
0 |
|
10.821 |
|
12.2 |
Verzameluitkeringen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten: |
0 |
890 |
0 |
5.884 |
6.774 |
Mutaties die reeds in de Miljoenennota/Ontwerpbegroting 2019 zijn gemeld
Kasschuif VPB
Dit betreft een kasschuif die samenhangt met de kasschuif van de veiling van locaties van benzinestations (Artikel 9). Door een verschuiving in de ontvangsten uit de veiling van de locaties van benzinestations, vindt er ook een verschuiving plaats in het kasritme van de verschuldigde VPB.
Desaldering ontvangsten GDI
Bij het samenstellen van de aanvullende post GDI 2015 is besloten € 15 mln. structureel op de begroting van het Ministerie van BZK als ontvangst te boeken. Dit had als doel deze middelen via een doorbelasting op te halen bij belanghebbenden. Inmiddels is de doorbelasting georganiseerd middels facturatie vanuit de uitvoerder. Hiermee is de ontvangstenreeks op de begroting van het Ministerie van BZK niet meer nodig.
De definitieve aangifte voor de VPB-aanslag 2016 leidt voor het Ministerie van BZK tot een lagere vaststelling dan de eerder betaalde voorlopige aanslag. Het verschil is door de Belastingdienst overgemaakt aan het Ministerie van BZK. Een deel hiervan komt ten goede aan het generale beeld (€ 4 mln.).
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Vastge stelde begroting |
Stand 1e suppletoire |
Mutaties 2e |
suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
begroting |
Mutaties Miljoe nennota |
Overige mutaties 2e suppletoire begroting |
||||
Art.nr. |
Verplichtingen: Waarvan garantieverplichtingen |
6.112 |
23.679 |
|
0 |
0 |
Uitgaven: |
6.112 |
23.679 |
|
0 |
0 |
|
13.1 |
Loonbijstelling |
0 |
12.511 |
|
0 |
0 |
13.2 |
Prijsbijstelling |
0 |
11.168 |
|
0 |
0 |
13.3 |
Onvoorzien |
6.112 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ontvangsten: |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Mutaties die reeds in de Miljoenennota/Ontwerpbegroting 2019 zijn gemeld
Loonbijstelling
Bij Miljoenennota is de loonbijstelling toebedeeld aan de afzonderlijke artikelen.
Prijsbijstelling
Bij Miljoenennota is de prijsbijstelling toebedeeld aan de afzonderlijke artikelen.
3.1 SSC-ICT
Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap SSC-ICT Suppletoire begroting 2018 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1)+(2)+(3) |
|
Omschrijving |
Vastgestelde |
Mutaties |
Mutaties |
Totaal geraamd |
begroting |
1esuppletoire |
2esuppletoire |
||
begroting |
begroting |
|||
Baten Omzet moederdepartement |
45.500 |
1.205 |
46.705 |
|
Omzet overige departementen |
213.181 |
|
203.386 |
|
Omzet derden |
0 |
|||
Rentebaten |
0 |
|||
Vrijval voorzieningen |
6.012 |
6.012 |
||
Bijzondere baten |
3.036 |
3.036 |
||
Totaal baten |
258.681 |
0 |
458 |
259.139 |
Lasten Apparaatskosten |
203.100 |
0 |
23.784 |
226.884 |
|
110.500 |
0 |
7.903 |
118.403 |
Waarvan eigen personeel |
71.070 |
3.485 |
74.555 |
|
Waarvan inhuur externen |
36.930 |
1.393 |
38.323 |
|
Waarvan overige personele kosten |
2.500 |
3.025 |
5.525 |
|
|
92.600 |
0 |
15.881 |
108.481 |
Waarvan apparaat ICT |
67.300 |
16.639 |
83.939 |
|
Waarvan bijdrage aan SSO's |
17.300 |
|
17.234 |
|
Waarvan overige materiële kosten |
8.000 |
|
7.308 |
|
Rentelasten |
250 |
|
32 |
|
Afschrijvingskosten |
55.331 |
0 |
1.389 |
56.720 |
|
55.331 |
0 |
|
47.540 |
Waarvan apparaat ICT |
55.331 |
0 |
55.331 |
|
|
0 |
9.180 |
9.180 |
|
Overige lasten |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
0 |
0 |
0 |
|
|
0 |
0 |
0 |
|
Totaal lasten |
258.681 |
0 |
24.955 |
283.636 0
|
Saldo van baten en lasten |
0 |
0 |
|
De totale baten blijven vrijwel gelijk. De omzet vanuit de departementen (moeder en overige) daalt als gevolg van lagere, werkelijk gemaakte afspraken dan oorspronkelijk geraamd. De verdeling tussen het moederdepartement en de overige departementen is, gegeven de werkelijk gemaakte afspraken, aangepast. Hiernaast worden nu ook de verwachte vrijval vanuit de voorziening Migratie datacenters en de voorziening Licenties, meegenomen in het beeld. Hetzelfde geldt voor de bijzondere baten, bestaande uit de activering van ontwikkelkosten DWR, de verkoop van licenties en de bijdragen vanuit BZK voor innovatie projecten.
De apparaatskosten stijgen met circa € 24 mln., € 8 mln. op personeelsgebied en € 16 mln. op materieel gebied. Op personeelsgebied is de formeel vastgestelde formatie in 2018 verder gevuld, van circa 907 fte per 1 januari naar 998 fte per 1 oktober. Hierdoor zijn tevens de overige personeelskosten gestegen, met name vanwege opleidingen en wervingskosten. Ook de kosten voor externe inhuur zijn, als gevolg van de stijgende uurtarieven, licht gestegen.
De materiele kosten stijgen vooral door het DWR Next concept, waarmee wordt voldaan aan een werkplek die voldoet aan de huidige eisen, die zijn gedekt door hogere klanttarieven (ca € 8 mln.).
Dit naast meerkosten voor huisvesting, facilitaire dienstverlening en incidentele meerkosten voor de migratie datacenters, verhuizing en eenwording van SSC-ICT (€ 7,8 mln.).
Het saldo van bovenstaande mutaties levert een tekort op van circa € 24,5 mln. De oorzaak is gelegen in onvermijdbare meerkosten (huisvesting en facilitaire dienstverlening) en daarbij achterblijvende opbrengsten zowel in de reguliere als in de maatwerkdienstverlening. Verder heeft meegespeeld dat SSC-ICT, meer dan waarmee rekening was gehouden, (niet gedekte) inzet heeft moeten plegen op het verhelpen en voorkomen van verstoringen en beveiligingsissues.
Mede om de oorzaken van het tekort nader te analyseren wordt een extern onderzoek uitgevoerd. Vooruitlopend op de definitieve resultaten is het financieel management versterkt en zijn er maatregelen in uitvoering gericht op eenduidige afspraken met afnemers, versterking van de operationele performance, geharmoniseerde tooling voor monitoring, automatisering van beheer en verbetering van de governance op informatiebeveiliging. Komende jaren is een verdere consolidatie en strategische heroriëntatie van de fusieorganisatie SSC-ICT noodzakelijk, mede om financiële stabiliteit te waarborgen. Voornoemd onderzoek is hierop gericht en wordt in het eerste kwartaal van 2019 afgerond.
Kasstroomoverzicht baten-lastenagentschap SSC-ICT (Bedragen x € 1.000)
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1)+(2)+(3) |
||
Omschrijving |
Vastgestelde |
Mutaties 1e |
Mutaties 2e |
Totaal geraamd |
|
begroting |
suppletoire |
suppletoire |
|||
begroting |
begroting |
||||
1. |
Rekening-courant RHB 1 januari 2018 |
17.000 |
|
3.405 |
|
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) |
258.681 |
|
253.339 |
||
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) |
|
|
|
||
2. |
Totaal operationele kasstroom |
55.331 |
0 |
|
4.423 |
Totaal investeringen (-/-) |
|
|
|
||
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) |
0 |
0 |
0 |
||
3. |
Totaal investeringskasstroom Eenmalige uitkering aan moederdepartement |
|
0 |
|
|
(-/-) |
0 |
0 |
0 |
||
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) |
0 |
45.804 |
45.804 |
||
Aflossingen op leningen (-/-) |
|
|
|
||
Beroep op leenfaciliteit (+) |
30.000 |
15.000 |
45.000 |
||
4. |
Totaal financieringskasstroom |
|
0 |
47.304 |
21.973 |
5. |
Rekening-courant RHB 31 december 2018 (=1+2+3+4) |
17.000 |
0 |
|
|
In het kasstroomoverzicht is de aanzuivering bij 2e suppletoire begroting opgenomen, evenals de eerdere aanzuivering van het tekort 2017 bij 1e suppletoire begroting. De kasgeldpositie van SSC-ICT zal eind 2018, naar verwachting, gedaald zijn met het verwachtte verlies over 2018. De investeringen liggen door de vervanging van diverse hardware en de aanschaf van licenties, op een hoger niveau dan in de ontwerpbegroting 2018 geraamd.
3.2 Dienst van de Huurcommissie (DHC)
Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap Dienst van de Huurcommissie Suppletoire begroting 2018 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
(1) |
(2) |
(3) |
(4)=(1)+(2)+(3) |
|
Omschrijving |
Vastgestelde |
Mutaties 1e |
Mutaties 2e |
Totaal geraamd |
begroting |
suppletoire |
suppletoire |
||
begroting |
begroting |
Baten
Omzet moederdepartement |
7.489 |
7.489 |
||
Omzet overige departementen |
0 |
0 |
||
Omzet derden |
5.725 |
5.725 |
||
Rentebaten |
0 |
0 |
||
Vrijval voorzieningen |
0 |
0 |
||
Bijzondere baten |
0 |
0 |
||
Totaal baten |
13.214 |
0 |
0 |
13.214 |
Lasten |
||||
Apparaatskosten |
10.316 |
0 |
0 |
10.316 |
|
6.535 |
0 |
0 |
6.535 |
Waarvan eigen personeel |
5.833 |
0 |
0 |
5.833 |
Waarvan inhuur externen |
702 |
0 |
0 |
702 |
Waarvan overige personele kosten |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
3.781 |
0 |
0 |
3.781 |
Waarvan apparaat ICT |
1.150 |
0 |
0 |
1.150 |
Waarvan bijdrage aan SSO's |
0 |
0 |
0 |
0 |
Waarvan overige materiële kosten |
2.631 |
0 |
0 |
2.631 |
Rentelasten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Afschrijvingskosten |
74 |
0 |
0 |
74 |
|
74 |
0 |
0 |
74 |
Waarvan apparaat ICT |
71 |
0 |
0 |
71 |
|
0 |
0 |
0 |
0 |
Overige lasten |
2.824 |
0 |
3.725 |
6.549 |
|
0 |
3.170 |
3.170 |
|
|
2.824 |
555 |
3.379 |
|
Totaal lasten |
13.214 |
0 |
3.725 |
16.939 |
Saldo van baten en lasten |
0 |
0 |
|
|
De ontwerpbegroting 2018 van de Dienst van de Huurcommissie (DHC) is opgesteld in de zomer van 2017. Inmiddels is het reorganisatiebesluit DHC vastgesteld en zijn de ramingen van de omvang van de kosten van de reorganisatie en van de reorganisatievoorziening geactualiseerd.
De bijzondere lasten hebben betrekking op de reorganisatie van DHC. In 2018 vindt een dotatie plaats aan de reorganisatievoorziening. Deze voorziening op de balans wordt opgebouwd voor de toekomstige kosten van het Van-Werk-Naar-Werk traject voor een aantal DHC medewerkers. Het totale bedrag voor de voorziening wordt geraamd op € 3,2 mln. Daarnaast heeft een aantal DHC medewerkers aangegeven dit jaar gebruik te zullen maken van de stimuleringsregeling bij ontslag op eigen verzoek. De raming van deze kosten bedraagt € 0,5 mln.
Saldo van baten en lasten
De genoemde bijzondere lasten komen in 2018 ten laste van de exploitatie. Dit leidt in 2018 tot een negatief resultaat van € 3,7 mln. Hierdoor ontstaat een negatief eigen vermogen.
Kasstroomoverzicht baten-lastenagentschap Dienst van de Huurcommissie (Bedragen x € 1.000)
o) |
(2) |
(3) |
(4)=(1)+(2)+(3) |
||
Omschrijving |
Vastgestelde |
Mutaties 1e |
Mutaties 2e |
Totaal geraamd |
|
begroting |
suppletoire |
suppletoire |
|||
begroting |
begroting |
||||
1. |
Rekening-courant RHB 1 januari 2018 |
2.516 |
0 |
186 |
2.702 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) |
13.214 |
13.214 |
|||
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) |
|
|
|||
2. |
Totaal operationele kasstroom |
74 |
0 |
0 |
74 |
Totaal investeringen (-/-) |
0 |
0 |
|||
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) |
0 |
0 |
|||
3. |
Totaal investeringkasstroom Eenmalige uitkering aan moederdepartement |
0 |
0 |
0 |
0 |
(-/-) |
0 |
0 |
|||
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) |
0 |
3.725 |
3.725 |
||
Aflossingen op leningen (-/-) |
0 |
0 |
|||
Beroep op leenfaciliteit (+) |
0 |
0 |
|||
4. |
Totaal financieringskasstroom |
0 |
0 |
3.725 |
3.725 |
5. |
Rekening-courant RHB 31 december 2018 (=1+2+3+4) |
2.590 |
0 |
3.911 |
6.501 |
Door de kosten van de reorganisatievoorziening en van de stimuleringsregeling ontstaat een negatief resultaat met als gevolg een negatief eigen vermogen. Om dit aan te vullen, ontvangt DHC een eenmalige storting van het moederdepartement van € 3,7 mln. Hiervoor is in 1e suppletoire begroting van het moederdepartement budget beschikbaar gesteld. Het budget wordt nu overgeboekt.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2018-2019, 35 095 VII, nr. 2 32