BETREFT: Noodpakket Leraar voor de Klas

Met dank overgenomen van L.F. (Lodewijk) Asscher i, gepubliceerd op donderdag 11 oktober 2018.

Den Haag, 11 oktober 2018

Excellentie, hooggeachte heer Slob,

Het lerarentekort in ons onderwijs loopt steeds verder op. Terwijl de leraren al ruim een jaar actievoeren voor een eerlijker salaris en minder werkdruk, geven de eerste scholen aan zich genoodzaakt te voelen om over te gaan op een vierdaagse schoolweek. Enkel en alleen omdat er te weinig leraren zijn. Dat is ontoelaatbaar. Als je je kind ‘s ochtends naar school brengt, wil je zeker zijn van een goede leraar voor de klas. Elke dag.

Daarom bieden wij, tientallen leraren, schoolbestuurders, volksvertegenwoordigers, wethouders en andere Nederlanders, het Noodpakket Leraar voor de Klas aan. In onderstaand pakket doen wij voorstellen voor zowel de korte als middellange termijn. Het is nu alle hens aan dek. We hebben iedereen nodig en verzoeken u als verantwoordelijk minister om met deze breed gedragen voorstellen in de hand actie te ondernemen.

Inzet “reservisten”: Zeker zijn van een goede leraar zonder concessies aan kwaliteit. Lessen door onbevoegden lossen het probleem niet op. Maar veel bevoegden zitten thuis of doen ander werk, terwijl we nú iedereen nodig hebben. In noodsituaties zou deze nationale stille reserve proactief uitgenodigd en gefaciliteerd moeten worden om bij te springen. Dat kan, na de nodige bijscholing, voor één dag maar ook voor een aantal weken. Daarvoor doen wij een beroep op zowel de overheid als private werkgevers om bevoegde leraren onder hun personeel vrij te spelen.

Blijfbonus: De tekorten in het basisonderwijs lopen de komende tien jaar extra snel op. Dit komt onder andere omdat veel babyboomers met hun welverdiende pensioen gaan. Voor de mensen die graag nog een jaartje langer voor de klas zouden willen blijven staan mits zij bijvoorbeeld een klassenassistent of hoger salaris krijgen, willen wij de blijfbonus kunnen aanbieden.

Snel meer conciërges en klassenassistenten: Elke school verdient extra handen die leraren werk uit handen kunnen nemen, zoals kopiëren, tafels en stoelen sjouwen of surveillance tijdens pauzes. Daarom willen wij extra basisbanen om de werkdruk van de leraar per direct te verminderen.

Maar noodmaatregelen mogen nooit langer duren dan strikt noodzakelijk. Wij blijven daarom strijden voor een betere positie voor leraren. Zodat zij weer kunnen doen waar zij voor hebben gekozen: met passie, tijd en kennis onze kinderen klaarstomen voor een mooie toekomst.

Beter salaris. Wij willen de loonkloof tussen het primair en voortgezet onderwijs dichten. Met een hoger salaris voor het basisonderwijs.

Minder werkdruk. Nergens zijn de burn-out klachten zo hoog als in het onderwijs. De administratieve lasten en het aantal lesuren moeten omlaag.

Meer carrièreperspectief. Leraren moeten in salaris kunnen doorgroeien. En ruimte krijgen voor opleidingen coaching.

Betaalbare woningen. Woningen zijn in steeds meer steden onbetaalbaar voor leraren. Wij willen dat gemeenten waar dit speelt, meer ruimte krijgen om leraren een betaalbaar huis in de buurt van school aan te bieden.

Met deze voorstellen kunnen we ervoor zorgen dat we allemaal zeker zijn van een goede leraar voor de klas. Want het belang daarvan kan niet onderschat worden. Leraren spelen een onmisbare rol in het leven van onze kinderen. Wij verzoeken u om een reactie voorafgaand aan de behandeling van de begroting Onderwijs, Cultuur & Wetenschap.

Hoogachtend,

Chantal van Antwerpen, leraar basisonderwijs

Lodewijk Asscher, fractievoorzitter Tweede Kamer

Hester Assen, raadslid Utrecht

Nancy Beens, leraar basisonderwijs

Bea van Beers, wethouder Dongen

Greetje van Binsbergen, leraar basisonderwijs

Kim le Blanc, leraar basisonderwijs

Carine Bloemhoff, fractievoorzitter Groningen

Peter Bollen, wethouder Doesburg

Henk Busseman, wethouder Oude Pekela

Femke van Drooge, raadslid Hilversum

Co Engberts, fractievoorzitter Rotterdam

Patty Enzerink, leraar basisonderwijs

Jelmer Evers, leraar voortgezet onderwijs

Rob de Geest, fractievoorzitter Deventer

Stella van Gent, wethouder Súdwest-Fryslân

Ans Grimbergen, wethouder Veendam

Miriam Haagh, wethouder Breda

Karin Hamersma, leraar basisonderwijs

Roel Haverkort, wethouder Smallingerland

Ronald Heidanus, leraar basis onderwijs/intern begeleider

Wendy Hofmans, leraar basisonderwijs

Kirsten van den Hul, Tweede Kamerlidlid

Annelies de Jonge, wethouder Zutphen-Warnsveld

Pim van Kampen, schoolbestuurder Zeeland

Barbara Kathmann, wethouder Rotterdam

Yvonne Kerstens, toekomstig leraar basisonderwijs

Bert-Jan Kolmer, schoolbestuurder Gorinchem

Sven Lankreijer, wethouder Eemnes

Gitta Luiten, wethouder Hardenberg

Theo Maas, wethouder Someren

Paul Maasbommel, wethouder Kollumerland

Marjolein Moorman, wethouder Amsterdam

Marinka Mulder, wethouder Renkum

Roosmarijn Oomen, leraar basisonderwijs

Martijn Otten, raadslid Leiden

Nico Persoon, schoolbestuurder Zaanstad

Jocko Rensen, wethouder Montfoort

Liesbeth Revet, leraar basisonderwijs

Miriam Spijkers, schooldirecteur basisonderwijs

Pieter-Paul Slikker, fractievoorzitter Den Bosch

Ben Plandsoen, wethouder Leek

Marianne Steijn, wethouder Velsen

Sjaak Struijf, wethouder Heemstede

Wouter Struijk, wethouder Spijkenisse

Annelies Swarts, leraar basisonderwijs

Veerle Teunissen, leraar basisonderwijs

Mieke Theus, wethouder Valkenswaard

Arja ten Thije, wethouder Haaksbergen

Mikal Tseggai, raadslid Den Haag

Reinoud van Uffelen, onderwijsprofessional

Simone Vereijken, leraar basisonderwijs

Kees Vernooy, lector emeritus effectief taal- en leesonderwijs

Marielle Vogels, leraar basisonderwijs

Libbe de Vries, wethouder Opsterland

Marcia van der Wens, leraar basisonderwijs/coördinator passend onderwijs

Inge Westerduin, leraar basisonderwijs

Wilma van de Wiel, leraar basisonderwijs

Alex Wekema, wethouder Noordenveld

Hanneke Zandwijk, leraar basisonderwijs/intern begeleider

Jelle Zoetendal, wethouder Heerenveen