Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2016 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 34485 VII - Wijziging begroting Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 2016 (Voorjaarsnota).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2016 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Document­datum 30-05-2016
Publicatie­datum 02-05-2018
Kenmerk 34485-VII, nr. 2
Externe link origineel bericht

2.

Tekst

34485 VII Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2016 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)

Nr. 2 Memorie van Toelichting

INHOUDSOPGAVE

  • A. 
    Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel
  • B. 
    Begrotingstoelichting
  • 1. 
    Leeswijzer
  • 2. 
    Het beleid
    • a. 
      Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties
    • b. 
      De beleidsartikelen
    • c. 
      De niet-beleidsartikelen
  • A. 
    Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel

Wetsartikelen 1 en 2

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2016 wijzigingen aan te brengen in:

  • de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
  • de begrotingsstaat inzake het agentschap van dit ministerie.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

R.H.A. Plasterk

  • B. 
    Begrotingstoelichting
  • 1. 
    Leeswijzer

De eerste suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2016. De stand van de eerste suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2016 opgebouwd.

Dit begrotingshoofdstuk bevat ook de apparaatsuitgaven van de begroting Wonen en Rijksdienst (XVIII).

Tabel budgettaire gevolgen van beleid

In de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden per artikelonderdeel op het niveau van de financiële instrumenten de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht groter dan of gelijk aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen (de zgn. staffel).

De gepresenteerde budgetflexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand per 29 april 2016.

  • 2. 
    Het beleid
  • a. 
    Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties

Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2016 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

 
 

Artikelnummer

Uitgaven 2016

Vastgestelde begroting 2016

 

683.228

Belangrijkste suppletoire mutaties

   
  • 1) 
    Raadgevend referendum

1

31.500

  • 2) 
    Bijdrage Gemeentefonds raadgevend referendum

1

-30.000

  • 3) 
    Bijdrage SSO FMHaaglanden

11

47.586

  • 4) 
    DVA ontvangsten

11

65.000

  • 5) 
    Overige mutaties
 

62.653

Stand 1e suppletoire begroting 2016

 

859.967

Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2016 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)

 
 

Artikelnummer

Ontvangsten 2016

Vastgestelde begroting 2016

 

42.048

Belangrijkste suppletoire mutaties

   
  • 1) 
    DVA ontvangsten

11

65.000

  • 2) 
    Overige mutaties
 

30.747

Stand 1e suppletoire begroting 2016

 

137.795

Toelichting belangrijkste uitgavenmutaties

  • 1. 
    Raadgevend referendum

    De totale kosten voor het referendum over het associatieverdrag met Oekraïne bedragen € 35 mln. Aan de begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) wordt hiervoor een bedrag van € 31,5 mln. toegevoegd.

  • 2. 
    Bijdrage gemeentefonds raadgevend referendum

    Dit betreft een bijdrage aan het Gemeentefonds (GF) voor de organisatie van het referendum over het associatieverdrag met Oekraïne van 6 april.

  • 3. 
    Bijdrage SSO FMHaaglanden

    In het kader van het programma Herinrichting Governance Bedrijfsvoering worden voorstellen uitgewerkt voor een effectieve aansturing van de SSO’s. Na P-Direkt vorig jaar is FMHaaglanden de tweede SSO waar het centraal opdrachtgeverschap wordt belegd bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Om centraal opdrachtgeverschap mogelijk te maken worden ook de middelen van verschillende begrotingen centraal bij BZK belegd. Het bedrag betreft de bijdragen vanuit de andere departementen.

  • 4. 
    DVA ontvangsten

    De ontvangsten en uitgaven die voortvloeien uit de Dienstverleningsovereenkomsten 2016 (DVA) betreffen de dienstverlening van het kerndepartement aan de baten-lastenagentschappen.

Toelichting belangrijkste ontvangstenmutaties

  • 5. 
    DVA ontvangsten

    De ontvangsten en uitgaven die voortvloeien uit de Dienstverleningsovereenkomsten 2016 (DVA) betreffen de dienstverlening van het kerndepartement aan de baten-lastenagentschappen.

  • b. 
    De beleidsartikelen

Artikel 1 Openbaar bestuur en democratie

Toelichting

1.1 Bestuurlijke en financiële verhoudingen

Opdrachten

Communicatie, kennisdeling en onderzoek

Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) ondersteunt gemeenten bij vraagstukken over vluchtelingen en asielgerechtigden. Ondersteuning richt zich onder andere op hoe voldoende draagvlak te creëren en op een adequate manier de bevolking te betrekken, hoe incidenten te voorkomen of in geval van crisis een proces van de-escalatie te regelen. Hiervoor is in 2016 en 2017 jaarlijks € 1,5 mln. beschikbaar.

De monitor Sociaal Domein wordt uitgevoerd door het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP). In de jaren 2016 en 2017 draagt BZK de kosten (€ 1,1 mln.). De structurele financiering wordt daarna onderdeel van de reguliere financiering van het SCP.

Het beschikbare onderzoeksbudget voor de beleidsonderwerpen op de artikelen 1, 6 en 7 was gecentraliseerd op artikel 1. Hiervan is nu € 1,6 mln. herschikt naar de beleidsartikelen 6 en 7.

1.2 Participatie

Subsidies/opdrachten

Raadgevend referendum

De totale kosten voor het raadgevend referendum inzake de goedkeuring van de associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne bedragen € 35 mln. Van de € 35 mln. wordt € 30 mln. aan het gemeentefonds toegevoegd. Daarnaast is € 2 mln. beschikbaar gesteld voor subsidies en € 2,8 mln. voor overige uitvoeringskosten. Een bedrag van € 0,2 mln. is nodig voor werkzaamheden bij de Kiesraad.

Opdrachten

Verkiezingen

Voor experimenten op basis van de Tijdelijke Experimentenwet, het testen met internetstemmen voor kiezers in het buitenland, het elektronisch stemmen en tellen in het stemlokaal, en de permanente registratie van kiezers in het buitenland is € 1,8 mln. toegevoegd aan het bestaande budget voor verkiezingen.

Opdrachten/Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken

Kiesraad

Naast de specifieke kosten per referendum (€ 0,2 mln.) is voor de uitvoering van de Wet Raadgevend Referendum (WRR) in 2016 € 1,0 mln. en structureel € 0,4 mln. voor beheer en exploitatie van het ICT-systeem beschikbaar gesteld. De kosten bestaan uit extra tijdelijke medewerkers, het scannen van de referendumverzoeken en het beheer van de referendumsoftware.

Ontvangsten

De hogere WOZ-ontvangsten (€ 3,7 mln.) van de waterschappen worden ingezet voor de bijdrage van BZK aan het generale beeld vanaf 2017.

Artikel 2 Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst

Artikel 6 Dienstverlenende en innovatieve overheid

Toelichting

6.2 Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidvoorzieningen

Opdrachten

(Door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen

Voor de ontwikkeling van eID is € 0,8 mln. voor 2016 en € 2,2 mln. voor 2017 overgeboekt naar de Aanvullende Post bij het ministerie van Financiën. Daarnaast hebben diverse technische herschikkingen plaatsgevonden binnen dit artikel om de budgetten op het juiste artikelonderdeel en/of instrument te zetten. Het gaat onder andere om € 4,2 mln. voor Logius binnen het artikelonderdeel, € 1,2 mln. voor Democratie op artikelonderdeel 6.4 en € 2,0 mln. voor Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) op artikelonderdeel 6.5.

Bijdragen aan baten-lastenagentschappen

Baten-lastenagentschap Logius

De middelen voor doorontwikkeling e-overheidvoorziening zijn voor 2016 toegevoegd aan de juiste artikelen en instrumenten, waaronder € 4 mln. voor bijdrage Logius voor eID.

6.5 Reisdocumenten en basisadministratie personen

Opdrachten

Beleid Basisregistratie Personen (BRP) en reisdocumenten

In 2016 stelt het Rijk € 10 mln. beschikbaar voor het mogelijk maken van de BRP-straten voor de inschrijving van instromende vluchtelingen in de BRP en uitbreiding van het BRP-team dat achterstanden wegwerkt. Deze middelen worden op een later moment overgeheveld naar de begroting van Veiligheid en Justitie en het Gemeentefonds. Vanaf 2017 nemen gemeenten de financiering hiervan over. Aanvullend wordt gestart met de inrichting van de permanente monitoring van de BRP (ter voorkoming van fraude met dubbele inschrijvingen).

Operatie BRP

Uit de herijking van de planning en het budget van Operatie BRP blijkt dat het project een langere doorlooptijd zal hebben. Deze herijking was ondermeer noodzakelijk vanwege de introductie van het vastleggen van het buitenlands persoonsnummer ter voorkoming van fraude door dubbele inschrijvingen en het niet meer registreren van de vreemde nationaliteit naast de Nederlandse. Hiervoor zijn in 2016 (€ 1,3 mln.) en 2017 (€ 6,9 mln.) extra middelen vrijgemaakt binnen de begroting van BZK.

Bijdragen aan baten-lastenagentschappen

Baten-lastenagentschap Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG)

Er wordt een bedrag van € 1,0 mln. vrijgemaakt binnen de begroting van BZK in verband met vergoedingen aan gemeenten voor het aanpassen van systemen voor de Basisregistratie Personen. Aanpassingen zijn nodig in verband met aangepaste regelgeving, onder andere ter voorkoming van dubbele inschrijvingen (registratie van het buitenlands persoonsnummer). Tevens worden in 2016 werkzaamheden verricht om voor te bereiden op de komst van de nieuwe technische voorzieningen voor de BRP.

Tot slot heeft een technische herschikking plaatsgevonden van de budgetten voor RvIG vanaf artikelonderdeel 6.3.

Ontvangsten

Dit betreft onder andere de ontvangsten vanuit de afrekening ICTU en het resultaat reisdocumenten, die worden ingezet voor dekking van Operatie BRP.

Artikel 7 Arbeidszaken overheid

Toelichting

7.1 Overheid als werkgever

Subsidies

Diverse subsidies

Het budget van Onderzoeksraad Integriteit Overheid (OIO) en Bureau Integriteitsbevordering Openbare Sector (BIOS) wordt ingezet ter dekking van het Huis voor klokkenluiders.

Opdrachten

Huis voor klokkenluiders

Het initiatiefwetsvoorstel Huis voor klokkenluiders is door beide Kamers aangenomen. Hiervoor is vanaf 2017 € 3,0 mln. ter beschikking. Dekking hiervoor is gevonden door binnen de begroting van BZK te herschikken.

  • c. 
    De niet-beleidsartikelen

Artikel 11 Centraal Apparaat

Toelichting

11.1 Apparaat

Personele uitgaven

Eigen personeel

Doc-Direkt heeft gedurende het jaar inkomsten van overige departementen en derden (notariaat). Deze inkomsten zijn ter dekking van de personele uitgaven (€ 4,7 mln.).

Voor het Tactisch Beraad Generieke ICT wordt jaarlijks budget ontvangen van de departementen en de Hoge Colleges van Staat. De bijdragen voor 2016 zijn vastgesteld (€ 1,6 mln.).

Daarnaast hebben diverse technische herschikkingen plaatsgevonden binnen dit artikel om de budgetten op het juiste instrument te zetten.

Materiële uitgaven

Bijdrage SSO FMHaaglanden

Het centraal opdrachtgeverschap FMHaaglanden is belegd bij het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). De budgetten hiervoor zijn overgeheveld vanuit de andere departementen.

Bijdrage SSO’s

Dit betreft de bijdrage vanuit BZK voor de centrale bekostiging van FMHaaglanden.

ICT

Doc-Direkt heeft gedurende het jaar inkomsten van overige departementen en derden (notariaat). Deze inkomsten zijn ter dekking van de materiële uitgaven (€ 3,6 mln.).

Overig materieel

Dit betreft ontvangsten van de Dienstverleningsovereenkomsten (DVA) 2016 van de standaard dienstverlening aan de baten-lastenagentschappen (€ 65,0 mln.).

Voor de dekking van de materiële uitgaven van Doc-Direkt worden de inkomsten van overige departementen en derden gebruikt van Doc-Direkt (€ 11,8 mln.).

Daarnaast hebben diverse technische herschikkingen plaatsgevonden binnen dit artikel om de budgetten op het juiste instrument te zetten.

Ontvangsten

Dit betreft ontvangsten van de Dienstverleningsovereenkomsten (DVA) 2016 voor de standaard dienstverlening aan de baten-lastenagentschappen (€ 65,0 mln.).

Doc-Direkt heeft gedurende het jaar inkomsten van overige departementen en derden (notariaat). Deze inkomsten zijn ter dekking van de personele en materiële uitgaven (€ 21,2 mln.).

Voor het Tactisch Beraad Generieke ICT wordt jaarlijks geld ontvangen van de departementen en de Hoge Colleges van Staat. De bijdragen voor 2016 zijn vastgesteld (€ 1,6 mln.).

Artikel 12 Algemeen

Artikel 13 Nominaal en onvoorzien

Toelichting

13.1 Loonbijstelling

Dit betreft de loonbijstelling en de doorwerking van de CAO voor de begrotingshoofdstukken Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties(VII) en Wonen en Rijksdienst (XVIII).

13.2 Prijsbijstelling

Dit betreft de prijsbestelling voor de begrotingshoofdstukken Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties(VII) en Wonen en Rijksdienst (XVIII).

Artikel 14 VUT-fonds


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.