Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 34350 XII - Wijziging begroting Infrastructuur en Milieu 2015 (Najaarsnota).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Document­datum 30-11-2015
Publicatie­datum 02-05-2018
Kenmerk 34350-XII, nr. 2
Externe link origineel bericht

2.

Tekst

MEMORIE VAN TOELICHTING (Tweede suppletoire begroting)

A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 en 2

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2015 wijzigingen aan te brengen in:

  • 1. 
    de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu
  • 2. 
    de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

_________________________________________________________

B. BEGROTINGSTOELICHTING

  • 1. 
    Leeswijzer
  • 2. 
    Het beleid

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties

2.2 De beleidsartikelen

2.3 De niet-beleidsartikelen

2.4 De agentschappen

  • 1. 
    Leeswijzer

Algemeen

De opzet en structuur van de onderliggende suppletoire begroting voor Hoofdstuk XII is gebaseerd op de Rijksbegrotingsvoorschriften van het ministerie van Financiën.

  • In de artikelgewijze toelichting wordt in de tabel ‘Budgettaire gevolgen van beleid’ aangegeven welke mutaties al in de Ontwerpbegroting 2016 (Miljoenennota) hebben gestaan. Hierdoor wordt inzichtelijk welke informatie nieuw is voor uw Kamer en welke informatie mogelijk al betrokken is bij eerdere debatten of feitelijke vragen. Daarnaast kan gemakkelijker worden nagaan welke meerjarige consequenties een mutatie heeft; meerjarige consequenties staan immers wel in de begroting (waarnaar wordt verwezen), maar niet in de 2e suppletoire begroting (die alleen over mutaties van het lopende jaar gaat).
  • De tabel ‘Budgettaire gevolgen van beleid’ geeft in afwijking van de Rijksbegrotingsvoorschriften een overzicht van mutaties die eerder het jaar zijn geaccordeerd (in plaats van standen), zodat de Kamer gemakkelijker kan zien in hoeverre de middelen van een artikel reeds eerder dat jaar zijn gewijzigd.
  • Naar aanleiding van de aanbeveling uit het rapport van de Tijdelijke commissie onderhoud en innovatie spoor (Kamerstukken II, 2011/2012, 32 707, nr. 9, blz. 22) wordt de volgende normering gehanteerd bij het toelichten van begrotingsmutaties. Dit houdt in dat artikelonderdelen en projecten, waarbij het verschil kleiner is dan de aangegeven norm niet worden toegelicht (tenzij beleidsmatig toch relevant). Vanaf het begrotingsjaar 2016 zal worden gewerkt met een rijksbrede uniforme normering (zie Kamerstukken II, 2014/2015, 31 865, nr. 69).
 

Begrotingsbedrag

Verschil

< € 4,5 miljoen

> 50%

€ 4,5 - € 22,5 miljoen

> € 2,5 miljoen

> € 22,5 miljoen

> 10%

> € 50 miljoen

> € 5 miljoen

Opbouw

Dit wetsvoorstel is als volgt opgebouwd:

  • 1. 
    In de begroting(wet)staat zijn de wijzigingen op de begrotingsstaat van het jaar 2015 voor de begroting van Infrastructuur en Milieu (XII) opgenomen. Deze dient ter autorisatie van de mutaties die op artikelniveau in de verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen worden voorgesteld bij deze Tweede suppletoire begroting.
  • 2. 
    In het overzicht in paragraaf 2.1 zijn de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties opgenomen die leiden tot wijziging van de begroting. Deze worden in deze paragraaf financieel en inhoudelijk toegelicht. Hiermee wordt de begroting op hoofdlijnen beschreven van dit wetsvoorstel.
  • 3. 
    In de artikelgewijze toelichting (paragraaf 2.2 beleidsartikelen en paragraaf 2.3 niet-beleidsartikelen) zijn in de tabellen budgettaire gevolgen van beleid de mutaties in de Tweede suppletoire begroting uitgesplitst in miljoenennota- en najaarsnotamutaties. De miljoenennotamutaties zijn reeds in de, aan uw Kamer voorgelegde, Ontwerpbegroting 2016 (Kamerstukken II, 2015/2016, 34 300 XII, nr. 2) toegelicht. Additioneel ten opzichte van voorgaande jaren is dat de uitgavenmutaties in de artikelgewijze toelichting worden toegelicht. Dit doe ik op artikelonderdeelniveau en rekening houdend met de normering zoals eerder met uw Kamer is gedeeld of zodra deze beleidsmatig relevant zijn. De verdiepingsbijlage is hiermee komen te vervallen.
  • 4. 
    In de paragraaf agentschappen (zie paragraaf 2.4) staan de aanpassingen in de

exploitatie- en kasstroomoverzichten van de agentschappen.

  • 2. 
    Het beleid

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties

Toelichting

  • 1. 
    CAO loonakkoord

Tussen minister Blok voor Wonen en Rijksdienst en de vertegenwoordigers van de vakbonden, is een CAO-akkoord gesloten voor rijksambtenaren. Onderdeel hiervan is een eenmalige uitkering van € 500 bruto in 2015. Voor IenM betreft dit € 11,6 miljoen om uitvoering te geven aan dit loonakkoord. Hiervan wordt € 1,7 miljoen binnen de IenM begroting zelf gereserveerd en wordt er € 9,8 miljoen overgeboekt vanuit het ministerie van Financiën naar IenM. Daarnaast wordt er € 1,9 miljoen doorgeschoven naar 2016, omdat een deel van de aan de uitkering gekoppelde pensioenlasten van het loonakkoord in 2016 blijkt te vallen. De verdeling van de eenmalige uitkering binnen IenM loopt via Hoofdstuk XII artikel 99 Nominaal en onvoorzien en wordt bij Tweede suppletoire begroting verdeeld over Hoofdstuk XII (€ 3,6 miljoen), het Infrastructuurfonds (€ 5,0 miljoen) en het Deltafonds (€ 1,1 miljoen). 

  • 2. 
    Caribisch Nederland (drinkwaterkwaliteit en –kwantiteit)

In het kader van de drink- en afvalwatervoorzieningen in Caribisch Nederland doet IenM een bijdrage van € 4,9 miljoen in 2015 aan het BES-fonds. Daarnaast wordt de IenM bijdrage aan de afbouw van de rioolwaterzuiveringsinstallatie op Bonaire van € 0,8 miljoen overgeboekt naar het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (Hoofdstuk IV Koninkrijksrelaties), dat een zelfde aandeel financiert.

  • 3. 
    Decentralisatie Bodemsanering Provincie- en Gemeentefonds

In het kader van het meerjarenprogramma Bodem wordt € 14,7 miljoen gedecentraliseerd naar het Gemeente- en Provinciefonds. Het betreft de rijksbijdrage aan het knelpunt Rotterdam Havengebied, de bodemsanering van het Thermphos-terrein in Zeeland, de aanpak asbest in het Gijmink in Overijssel, de aanpak van IBC-locaties in Utrecht, het Amsterdamse gasfabriekenprogramma en de Volgermeerpolder.

  • 4. 
    GSM-R Interferentie en klimaat

Binnen de subsidieregeling Beheersing GSM-R interferentie is € 9,0 miljoen minder uitgegeven dan geraamd. Deze subsidie komt tegemoet in de kosten die spoorvervoerders moeten maken voor het vervangen van bestaande radioapparatuur in spoorvoertuigen.

  • 5. 
    Geluidsisolatie Schiphol (GIS)

Bij het Project Geluidsisolatie Schiphol (GIS) is er sprake van € 3,5 miljoen lagere uitgaven. Dit wordt met name veroorzaakt door een lager aantal ingediende claims bij het Schadeschap Schiphol dan verwacht en een lagere realisatie op het project Aankoop en sloop van woningen binnen de veiligheid- en geluidsloopzones zoals vastgesteld in het Luchthavenindelingbesluit Schiphol.

  • 6. 
    Teruggave Rijksvastgoedbedrijf

Door een teruggave van het Rijksvastgoedbedrijf als gevolg van een tariefsverlaging, zijn er hogere ontvangsten op artikel 98 Apparaat van het kerndepartement. Van de totale teruggave door het Rijksvastgoedbedrijf van € 12,7 miljoen, heeft € 0,7 miljoen betrekking op de huisvestingkosten van het KNMI, € 0,8 miljoen op ILT, € 7,6 miljoen op RWS en € 3,6 miljoen op de Bestuurskern waarvan € 0,7 miljoen wordt verrekend met BZK in verband met onderhuur door Rijksbrede SSO SSC-ICT.

  • 7. 
    Intelligente Transport Systemen (ITS)

Ten behoeve van het Beter Benutten project Intelligente Transport Systemen (ITS) wordt voor het jaar 2015 € 3,2 miljoen kasbudget overgeboekt van het Infrastructuurfonds artikel 12 Hoofdwegennet naar Hoofdstuk XII artikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid.

  • 8. 
    Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS)

Er is sprake van een onderschrijding op de budgetten van de Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) op artikel 98 Apparaat van het kerndepartement en artikel 97 Algemeen departement, als gevolg van vertraging met het invullen van openstaande vacatures op een toegestane capaciteitsuitbreiding van de ANVS. Daarnaast zijn er ontvangsten van € 1,5 miljoen in het kader van de Kernenergiewet.

  • 9. 
    Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS)

Bij 1e suppletoire 2015 heeft Buitenlandse Zaken vanuit de HGIS middelen, IenM gecompenseerd voor de afhandeling van een in Panama aangespannen arbitragezaak over het wel of niet moeten afnemen van emissierechten uit het CDM-waterkrachtproject Xacbal/Panama. De afwikkeling hiervan valt € 1,2 miljoen lager uit dan geraamd. IenM boekt vanuit artikel 19 Klimaat het overschot terug naar het ministerie van Buitenlandse Zaken ten behoeve van HGIS.

2.2 De beleidsartikelen

In de tabellen budgettaire gevolgen van beleid zijn de mutaties in de 2e suppletoire begroting uitgesplitst in miljoenennota- en najaarsnotamutaties. De miljoenennotamutaties zijn reeds in de, aan uw Kamer voorgelegde, Ontwerpbegroting 2016 (Kamerstukken II, 2015/2016, 34 300 XII, nr. 2) toegelicht. De najaarsnotamutaties worden onder de tabellen op het niveau van het artikelonderdeel toegelicht. Dit rekening houdend met de normering zoals eerder met uw Kamer is gedeeld.

Artikel 11 Waterkwantiteit

De wijzigingen bij Najaarsnota binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).

Artikel 12 Waterkwaliteit

De wijzigingen bij Najaarsnota binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).

Artikel 13 Ruimtelijke ontwikkeling

Verplichtingen

De lagere verplichtingen bij Najaarsnota worden met name verklaard door overboekingen naar het Gemeente- en Provinciefonds in het kader van het Meerjarenprogramma Bodem. Daarnaast betreft het de overboeking naar het BES-fonds en Hoofdstuk IV Koninkrijksrelaties voor het op orde brengen van waterkwantiteit- en kwaliteit en afvalwater in Caribisch Nederland, zie ook de toelichtingen bij artikelonderdeel 13.04 Ruimtegebruik bodem.

13.01 Ruimtelijk instrumentarium

Duurzame Dynamiek in de Delta

De hogere uitgaven in 2015 worden grotendeels veroorzaakt door een nabetaling van de subsidie voor Duurzame Dynamiek in de Delta.

Provia

Daarnaast zijn er meer uitgaven met betrekking tot de voorbereiding van de Provia conferentie in 2016. Tot slot zijn er eveneens hogere uitgaven als gevolg van hogere kosten met betrekking tot de actuele 2015 release van het ICT systeem ter ondersteuning van het Omgevingsloket Online.

13.02 Geo-informatie

Basisregistraties

De hogere uitgaven in 2015 worden veroorzaakt door een groter aantal aanvragen voor compensatie. Meer gemeenten dan voorzien hebben een compensatie aangevraagd voor inspecties in het kader van de wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen.

13.04 Ruimtegebruik bodem

Bedrijvenregeling

Op grond van de Bedrijvenregeling worden subsidies toegekend voor bodemsanering. In 2015 zijn in dat kader meer aanvragen ontvangen dan begroot, waardoor een ophoging van het budget in 2015 noodzakelijk is. Het totaal beschikbare meerjarenbudget voor de Bedrijvenregeling wordt niet opgehoogd. De verhoging van het beschikbare bedrag bij Najaarsnota wordt veroorzaakt door het actualiseren van de budgetten ten behoeve van de Bedrijvenregeling.

Overboeking Gemeente- en Provinciefonds (Meerjarenprogramma Bodem)

In het kader van het Meerjarenprogramma Bodem worden er middelen gedecentraliseerd naar het Gemeente- en Provinciefonds. Het betreft de rijksbijdrage aan het knelpunt Rotterdam Havengebied, de bodemsanering van het Thermphos-terrein in Zeeland, de aanpak asbest in het Gijmink in Overijssel, de aanpak van IBC-locaties in Utrecht, het Amsterdamse gasfabriekenprogramma en de Volgermeerpolder.

Caribisch Nederland (drinkwaterkwaliteit en –kwantiteit)

De uitgaven hebben met name te maken met het op orde brengen van de drinkwaterkwaliteit en kwantiteit op Saba. Hiervoor wordt € 1,1 miljoen overgeboekt naar het BES-fonds. Daarnaast wordt € 3,9 miljoen overgeboekt naar het BES-fonds en € 0,8 miljoen naar Hoofdstuk IV Koninkrijksrelaties. Deze mutaties worden gesaldeerd binnen de IenM begroting.

13.05 Eenvoudig beter

OLO-3

In de bouw van het ondersteunende ICT systeem voor het nieuwe Omgevingsloket Online is een kleine vertraging opgetreden. Hierdoor zal fase B van de bouw begin 2016 aanvangen. Hierdoor blijft er budget in 2015 onbenut.

Ontvangsten

Bij de eindafrekening van de subsidieregeling Mooi Nederland is gebleken dat de werkelijk gemaakte kosten van een aantal projecten lager zijn dan de uitgekeerde voorschotten. Daarop is het verschil teruggevorderd wat heeft geleid tot deze hogere ontvangsten.

Artikel 14 Wegen en verkeersveiligheid

Verplichtingen

De verhoging van het beschikbare bedrag verplichtingen bij Najaarsnota wordt voornamelijk veroorzaakt door het actualiseren van de relevante budgetten ten behoeve van het programma Beter Benutten voor Intelligente Transport Systemen (ITS). Er wordt in totaal € 4,5 miljoen verplichtingenbudget overgeheveld vanuit het Infrastructuurfonds. Hiervan is € 3,2 miljoen voor 2015 en € 1,3 miljoen voor 2016. De totale verplichting wordt in het jaar 2015 alvast aangegaan.

De overige ruimte van € 1,2 miljoen in het verplichtingenbudget op dit artikel wordt verklaard door een herschikking in het verplichtingenbudget om de balans tussen kas en verplichtingen te herstellen.

14.01 Netwerk

Beter Benutten - ITS

De hogere uitgaven in 2015 worden met name verklaard door een overboeking van € 3,2 miljoen vanuit het Infrastructuurfonds naar Hoofdstuk XII voor het programma Beter Benutten. Deze middelen wordt ingezet ten behoeve van het project ITS (Intelligente Transport Systemen). Het project is gericht op de beschikbaarheid en het bij elkaar brengen van reis-, route-, en verkeersinformatie om de reiziger en vervoerder te helpen bij de keuze, planning en het vlotte verloop van de reis. Voor een correcte verantwoording worden deze beleidsuitgaven verantwoord op Hoofdstuk XII en niet op het Infrastructuurfonds.

14.02 Veiligheid

Bijdrage aan internationale organisaties t.b.v. NCAP

Dit betreft een bijdrage van € 0,3 miljoen aan het NCAP (New Car Assessment Programme). Het NCAP is een onafhankelijk test- en kennisinstituut op het gebied van autoveiligheid in Europees verband.

Artikel 15 OV-keten

De wijzigingen bij Najaarsnota binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).

Artikel 16 Spoor

Verplichtingen

De verlaging van € 1,8 miljoen op het verplichtingenbudget wordt voornamelijk veroorzaakt door een overheveling van € 1,4 miljoen naar EZ ten behoeve van Autoriteit Consument en Markt (ACM). Daarnaast zijn er geringe lagere uitgaven op opdrachten Spoor (€ 0,4 miljoen), zie toelichting bij artikelonderdeel 16.01 Spoor.

16.01 Spoor

Overboeking naar EZ ten behoeve van de ACM

De verlaging van het opdrachtenbudget op Spoor wordt voor € 1,4 miljoen veroorzaakt door een budgetoverheveling naar het ministerie van Economische Zaken ten behoeve van de toezichtstaken die de ACM uitvoert. De ACM vervult toezichtstaken in het kader van de Spoorwegwet.

GSM-R

Binnen de subsidieregeling Beheersing GSM-R interferentie is € 9,0 miljoen minder uitgegeven dan geraamd. Deze subsidie komt tegemoet in de kosten die spoorvervoerders moeten maken voor het vervangen van bestaande radioapparatuur in spoorvoertuigen.

Bijdrage aan internationale organisaties ten behoeve van OTIF

Er wordt een periodieke bijdrage geleverd aan het OTIF (Intergovernmental Organisation for International Carriage by Rail). Het OTIF streeft via internationale wetgeving naar technische harmonisatie van het treinverkeer op het gebied van veiligheid en infrastructuur.

Artikel 17 Luchtvaart

Verplichtingen

De verlaging van het verplichtingenbudget met € 2,5 miljoen wordt voornamelijk veroorzaakt door de lagere uitgaven op het Project Geluidsisolatie Schiphol (GIS), zie de toelichting bij artikelonderdeel 17.01 Luchtvaart.

17.01 Luchtvaart

Opdrachten GIS

Bij het Project Geluidsisolatie Schiphol (GIS) is er sprake van € 3,5 miljoen lagere uitgaven. Dit wordt met name veroorzaakt door een lager aantal ingediende claims bij het Schadeschap Schiphol. Daarnaast zijn er minder woningen aangekocht dan verwacht op het onderdeel Aankoop en sloop van woningen binnen de veiligheid- en geluidsloopzones, zoals vastgesteld in het Luchthavenindelingsbesluit Schiphol.

Artikel 18 Scheepvaart en havens

18.01 Scheepvaart en havens

Topsector Logistiek

Binnen het programma Neutraal Logistiek Informatieplatform (NLIP), onderdeel van de Topsector Logistiek, komt een opdracht dit jaar nog niet tot uitvoering.

Artikel 19 Klimaat

Verplichtingen

Met ingang van 2016 worden de opdrachten aan alle agentschappen op dezelfde wijze vastgelegd, namelijk in het jaar waarop de opdracht betrekking heeft. In de raming van het verplichtingenbudget 2015 was ten aanzien van de opdracht 2016 aan het RIVM nog voorzien dat deze in 2015 zou worden vastgelegd. Gelet op het voorgaande wordt deze opdracht in 2016 vastgelegd, waardoor het verplichtingenbudget 2015 vrijvalt en kan worden afgeboekt.

19.01 Klimaat

Opdrachten Klimaat

Het betreft hier voornamelijk hoger uitgaven in verband met COP21 UNFCCC (United Nations Framework Convention on Climate Change) en de uitvoering van de Klimaatagenda/SER-energieakkoord

Subsidies Klimaat

Op het subsidiebudget voor Klimaat zijn er hogere uitgaven (€ 0,6 miljoen), als gevolg van de afwikkeling van de in 2010 toegekende subsidies voor het innovatieprogramma Klimaatneutrale Steden.

19.02 Internationaal beleid, coördinatie en samenwerking

Uitvoering Clean Development Mechanism (CDM)

Bij de 1e suppletoire begroting 2015 is vanuit de HGIS-middelen IenM voor de afhandeling van een in Panama aangespannen arbitragezaak gecompenseerd. De kosten van de arbitragezaak zijn lager uitgevallen dan verwacht. Het overschot van € 1,2 miljoen wordt teruggeboekt naar het ministerie van Buitenlandse Zaken.

INTERREG

De uitgaven voor INTERREG zijn als gevolg van vertraging in de uitvoering lager uitgevallen dan verwacht.Artikel 20 Lucht en geluid

20.01 Luchtkwaliteit en tegengaan geluidshinder

Verkeersemissies

De ophoging van het opdrachtenbudget voor uitvoering verkeersemissies betreft een correctieboeking. Bij de 1e suppletoire begroting 2015 en de Ontwerpbegroting 2016 zijn per abuis te veel middelen afgeboekt. Dit wordt met een ophoging van € 0,9 miljoen gecorrigeerd.

Euro-6 subsidieregeling

De hogere uitgaven op de subsidieregeling Euro 6 (taxi’s en bestelwagens) worden veroorzaakt door een nabetaling aan het RVO.

Wegverkeerslawaai

Door een aanpassing van de programmering zijn de bijdragen aan provincies en gemeenten voor het uitvoeren van de saneringsmaatregelen in het kader van geluidhinder lager dan oorspronkelijk begroot.

Artikel 21 Duurzaamheid

Verplichtingen

De verlaging van het beschikbare bedrag verplichtingen vloeit voort uit diverse overboekingen naar andere ministeries en het Provinciefonds, zie ook de toelichtingen bij artikelonderdeel 21.05 Duurzame Productketens en artikelonderdeel 21.06 Natuurlijk kapitaal.

21.05 Duurzame Productketens

Amendement Cegerek en Dijkstra

De verlaging van het uitgavenbudget betreft voornamelijk de uitvoering van het amendement Cegerek en Dijkstra (Kamerstukken II, 2014–2015, 34 000, nr. 49) in het kader van de cofinanciering opruiming drugsdumpingen (€ 1,0 miljoen). Hiermee kunnen dumpingen van drugsafval worden opgeruimd. Er wordt ook € 0,2 miljoen overgeboekt naar het BTW-compensatiefonds.

RVO

Er zijn middelen overgeheveld naar artikelonderdeel 19.02 Internationaal beleid, coördinatie en samenwerking voor een opdracht aan RVO in het kader van Duurzame productketens (€ 0,6 miljoen).

21.06 Natuurlijk kapitaal

Overboeking naar EZ ten behoeve van Ctgb

Voor de werkzaamheden van de College ter beoordeling van gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Ctgb) wordt € 0,6 miljoen overgeboekt naar het ministerie van Economische Zaken vanuit het opdrachtenbudget Natuurlijk Kapitaal. Daarnaast wordt door herprioritering middelen overgebracht naar artikelonderdeel 13.05 Eenvoudig Beter.

Artikel 22 Externe veiligheid en risico’s

Verplichtingen

De hogere verplichtingen hebben met name te maken met het in 2015 vastleggen van de verplichting voor een meerjarig onderzoeksprogramma Biotechnologie (2016-2019).

22.01 Veiligheid chemische stoffen

Veiligheid en gezondheid

De verhoging van de uitgaven wordt met name veroorzaakt doordat in 2015 op een aantal langlopende projecten meer is betaald dan oorspronkelijk geraamd.

NANoREG

Bij de raming van het budget was rekening gehouden met een bijdrage van de Europese Commissie (EC) voor de coördinatie van het EU-programma NANoREG uit het zevende kaderprogramma voor onderzoek van de EC van € 4,7 miljoen. Deze is in 2015 niet volledig opgevraagd. Zowel de ontvangsten- als de uitgavenraming worden doorgeschoven naar 2016.

22.02 Veiligheid GGO’s

Onderzoeksprogramma Biotechnologie

De verlaging van het uitgavenbudget wordt veroorzaakt door vertraging bij het opstarten van het meerjarig onderzoeksprogramma Biotechnologie. De verplichtingen worden in 2015 vastgelegd.

22.03 Externe veiligheid inrichtingen en transport

Uitvoering veiligheid inrichtingen en basisnet

Met ingang van 2016 worden de werkzaamheden in het kader van de WABO vergunningverleningen Defensie-inrichtingen door DCMR overgedragen aan de ILT. Voor de afrondende werkzaamheden zijn dit jaar meer middelen nodig dan voorzien.

Subsidies inrichtingen en transport

De verlaging van dit budget heeft te maken door een vertraging met het aangaan van veiligheidscoalities, zogenoemde safety deals.

Ontvangsten

De verlaging van de ontvangsten heeft te maken met de hierboven vermelde verlaging van het uitgavenbudget in het kader van het programma NANoReg.

Artikel 23 Meteorologie, seismologie en aardobservatie

Verplichtingen

De verplichtingenmutaties zijn een weerspiegeling van de onderstaande toegelichte kasmutaties.

23.01 Meteorologie, seismologie en aardobservatie

Aan het KNMI zijn aanvullende middelen toegekend vanwege de hogere contributie aan het European Centre for Medium range Weather Forecast (ECMWF) veroorzaakt door koersverschillen (€ 0,4 miljoen). Daarnaast ontvangt het KNMI een bijdrage van € 0,6 miljoen voor de instandhouding van de meetmast Cabauw in 2015 zoals toegezegd aan de Tweede Kamer (Kamerstukken II, 2014-2015, 31 793, nr. 111). Tenslotte zijn aanvullende middelen toegekend voor de aanpassing/nieuwbouw van applicaties in het kader van meteorologische dienstverlening op de BES-eilanden (€ 0,7 miljoen) en vanwege de teruggave van het Rijksvastgoedbedrijf (€ 0,7 miljoen) zoals gemeld in de leeswijzer.

Artikel 24 Handhaving en toezicht

De wijzigingen bij Najaarsnota binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).

Artikel 25 Brede Doeluitkering

De wijzigingen bij Najaarsnota binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).

Artikel 26 Bijdrage investeringsfondsen

Verplichtingen

De verplichtingenmutaties zijn een weerspiegeling van de onderstaande toegelichte kasmutaties.

26.01 Bijdrage aan het Infrastructuurfonds

De bijdrage vanuit Hoofdstuk XII aan het Infrastructuurfonds wordt per saldo met € 3,7 miljoen verlaagd. De voeding wordt verlaagd als gevolg van overboekingen naar het BTW-compensatiefonds voor de A12 Parallelstructuur Gouwe (€ 5,0 miljoen), de A76 Aansluiting Nuth (€ 4,7 miljoen) en diversen (€ 6,6 miljoen). Hier tegenover staat een verhoging van de voeding als gevolg van de tariefverlaging RVB (€ 7,6 miljoen) en het CAO akkoord (€ 5,0 miljoen).

BTW-compensatiefonds: A12/A20 Parallelstructuur Gouwe

Voor het project A12/A20 Parallelstructuur Gouwe wordt € 5,0 miljoen overgeboekt naar het BTW-compensatiefonds.

BTW-compensatiefonds: A76 Aansluiting Nuth

Voor het project A76 Aansluiting Nuth wordt € 4,7 miljoen overgeboekt naar het BTW-compensatiefonds.

Diversen

Deze post bevat mutaties van geringe omvang. Het betreft hier overboekingen van en naar de begroting Hoofdstuk XII, overige overboekingen naar het Provinciefonds, Gemeentefonds en het BTW-compensatiefonds, en bijdragen van departementen.

Tariefverlaging RVB

Van de totale teruggave door het Rijksvastgoedbedrijf, als gevolg van een doorgevoerde tariefsverlaging 2015, heeft € 7,6 miljoen betrekking op huisvestingkosten van RWS.

CAO akkoord

Tussen minister Blok voor Wonen en Rijksdienst en de vertegenwoordigers van de vakbonden, is een CAO-akkoord gesloten voor rijksambtenaren. Onderdeel hiervan is een eenmalige uitkering van € 500 bruto in 2015. Voor IenM betreft dit € 11,6 miljoen om uitvoering te geven aan dit loonakkoord. Hiervan wordt € 1,7 miljoen binnen de IenM begroting zelf gereserveerd en wordt er € 9,8 miljoen overgeboekt vanuit het ministerie van Financiën naar IenM. Daarnaast wordt er € 1,9 miljoen doorgeschoven naar 2016, omdat een deel van de aan de uitkering gekoppelde pensioenlasten van het loonakkoord in 2016 blijkt te vallen. De verdeling van de eenmalige uitkering binnen IenM loopt via Hoofdstuk XII artikel 99 Nominaal en onvoorzien en wordt bij Tweede suppletoire begroting verdeeld over Hoofdstuk XII (€ 3,6 miljoen), het Infrastructuurfonds (€ 5,0 miljoen) en het Deltafonds (€ 1,1 miljoen). 

26.02 Bijdrage aan het Deltafonds

Dit artikelonderdeel wordt bij Najaarsnota met € 2,2 miljoen verlaagd met name in verband met een tweetal overboekingen naar het Provinciefonds en een verhoging met € 1,1 miljoen in verband met het loonakkoord.

Provinciefonds: Ooijen Wanssum

Een bedrag van € 2,7 miljoen wordt overgeboekt naar het Provinciefonds en betreft de bijdrage van het Rijk in de proceskosten Ooijen Wanssum.

Provinciefonds: zoetwatermaatregelen

Voor het jaar 2015 wordt via het Provinciefonds € 0,6 miljoen beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van de zoetwatermaatregelen uit het Deltaplan Zoetwater.

CAO-akkoord

Tussen minister Blok voor Wonen en Rijksdienst en de vertegenwoordigers van de vakbonden, is een CAO-akkoord gesloten voor rijksambtenaren. Onderdeel hiervan is een eenmalige uitkering van € 500 bruto in 2015. Voor IenM betreft dit € 11,6 miljoen om uitvoering te geven aan dit loonakkoord. Hiervan wordt € 1,7 miljoen binnen de IenM begroting zelf gereserveerd en wordt er € 9,8 miljoen overgeboekt vanuit het ministerie van Financiën naar IenM. Daarnaast wordt er € 1,9 miljoen doorgeschoven naar 2016, omdat een deel van de aan de uitkering gekoppelde pensioenlasten van het loonakkoord in 2016 blijkt te vallen. De verdeling van de eenmalige uitkering binnen IenM loopt via Hoofdstuk XII artikel 99 Nominaal en onvoorzien en wordt bij Tweede suppletoire begroting verdeeld over Hoofdstuk XII (€ 3,6 miljoen), het Infrastructuurfonds (€ 5,0 miljoen) en het Deltafonds (€ 1,1 miljoen). 2.3 De niet-beleidsartikelen

Artikel 97 Algemeen departement

Ontvangsten

In de begroting van IenM is een structurele ontvangstenreeks opgenomen waar geen ontvangsten op binnen komen. Vermoedelijk is dit ontstaan bij conversies tijdens de fusie van VenW en VROM tot IenM. Het betreft een tekort van € 0,9 miljoen in 2015 en verder. Dit betreft de afboeking van de onbekende ontvangsten voor het jaar 2015.Artikel 98 Apparaat van het Kerndepartement

98.01 Personele uitgaven

De lagere kosten op personele uitgaven (€ 3,8 miljoen) worden overwegend veroorzaakt door opgelopen vertraging bij de vacaturevervulling bij de Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS), lagere kosten van de instroom van fte's voor de Lange Termijn Spooragenda (LTSA) bij OVS en de gevolgen van versnelde invulling van de taakstelling.

98.02 Materiële uitgaven

De lagere reguliere materiële uitgaven zijn voor een groot deel het gevolg van de versnelde realisatie van de taakstelling (€ 7,4 miljoen) en een opgelopen vertraging bij de ontwikkeling/vervanging van een nieuw systeem voor de geïntegreerde begrotingsadministratie. Daarnaast blijft de uitvoering van het sociaal akkoord voor het aantrekken van arbeidsbeperkten achter op de planning (€ 2,2 miljoen). Verder vindt een overboeking plaats aan het Expertise Centrum Organisatie & Personeel (€ 1,3 miljoen) en is er een herverdeling van kosten naar ICT (€ 1,3 miljoen).

De lagere uitgaven ICT zijn hoofdzakelijk het gevolg van een overheveling van de bijdrage naar de Rijksbrede SSO’s SSC-ICT (€ 16 miljoen).

De hogere bijdrage aan SSO’s zijn voornamelijk het gevolg van de overgeboekte bijdrage ten behoeve van SSC-ICT (€ 16 miljoen) en de, op verzoek van BZK (Rijksvastgoedbedrijf), versnelde aflossing van de egalisatieschuld (€ 7,5 miljoen). Daarnaast zal een deel van de verrekening van de kosten voor dienstverlening aan agentschappen naar verwachting niet meer in 2015 tot verrekening komen (€ 2 miljoen).

Ontvangsten

De hogere ontvangsten zijn voornamelijk het gevolg van de teruggave van het voordeel van de tariefsverlaging en betaling van een openstaande vordering uit 2010 door het Rijksvastgoedbedrijf (€ 13,4 miljoen). Daarnaast is bij PBL sprake van extra ontvangsten uit hoofde van detacheringen PBL-personeel en EU-onderzoeksopdrachten. Bij ANVS zijn vergoedingen ontvangen in het kader van de Kernenergiewet. De budgetverantwoordelijkheid hiervan ligt bij het Ministerie van Economische Zaken. De ontvangsten worden in 2015 verrekend met het Ministerie van Economische Zaken. Artikel 99 Nominaal en Onvoorzien

De wijzigingen bij Najaarsnota binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer). 2.4 De agentschappen

Conform de Rijksbegrotingvoorschriften worden hieronder de exploitatie- en kasstroomoverzichten opgenomen van agentschappen waarbij sprake is van cumulatieve mutaties (in totaal) groter dan 5% van de oorspronkelijk vastgestelde begroting of cumulatieve mutaties (in totaal) groter dan € 20 mln. ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting.

Rijkswaterstaat

Toelichting

Baten

Omzet IenM

De hogere omzet van IenM wordt met name veroorzaakt door aanvullende bijdragen Search-and-Rescue-activiteiten, Basis ICT en Cyber Security, Beter Geïnformeerd op de weg en de Nationale Databank Wegverkeersgegevens, zoals gemeld in de Ontwerpbegroting 2016.

Omzet Nog uit te voeren werkzaamheden

De huidige verwachting is dat onderhoudswerkzaamheden die gepland waren in 2015, waarschijnlijk in 2016 worden afgerond. Hierdoor schuiven de opbrengsten ook door naar 2016.

In 2015 is een (vervolg)opdracht verleend aan Studio Roosegaarde voor het uitwerken van een ontwerp voor de Afsluitdijk als Icoon. Ook start naar verwachting eind 2015 de marktbenadering voor de doorontwikkeling en realisatie van dit ontwerp. Hiervoor is budget van ruim € 0,8 miljoen voorgefinancierd vanuit de post nog uit te voeren werkzaamheden.

Omzet derden

De prognose is negatief bijgesteld met name door lagere opbrengsten schaderijden/varen dan verwacht.

Bijzondere baten

Op basis van de realisatie van de afgelopen jaren is de raming van bijzondere baten neerwaarts bijgesteld.

Lasten

Personele kosten

De hogere personele kosten worden onder meer veroorzaakt door de verhoging van de salarissen in de tweede helft van 2015.

Materiële kosten

De hogere materiële kosten worden onder meer veroorzaakt door hogere materiële kosten voor de Nationale Bewegwijzeringsdienst. Deze kosten worden gecompenseerd door hogere opbrengsten.

Onderhoud

Deze mutatie wordt voornamelijk veroorzaakt door de onderhoudswerkzaamheden die gepland waren in 2015, maar waarschijnlijk in 2016 worden afgerond.

Toelichting

Operationele kasstroom

De hogere operationele kasstroom is het gevolg van de huidige verwachting dat onderhoudswerkzaamheden die gepland waren in 2015, waarschijnlijk in 2016 worden afgerond.

Investeringskasstroom

De lagere investeringen worden veroorzaakt door terughoudendheid in het aangaan van nieuwe investeringen.

Financieringskasstroom

De hogere aflossingen worden veroorzaakt door vervroegde aflossingen als gevolg van een stelselwijziging waardoor enkele activa niet meer worden geactiveerd. Hierdoor werd de lening hoger dan de boekwaarde van de activa.

Het beroep op de leenfaciliteit is lager als gevolg van de lagere geprognosticeerde investeringen.

Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut

Toelichting

Baten

Omzet IenM

De omzet IenM neemt toe door inzet van middelen vanuit de balans voor uitvoering van het project Deltaplan (€ 1,6 miljoen) en door het saldo van mutaties van € 1,0 miljoen.

Omzet derden

De raming van de omzet uit externe gefinancierde onderzoeksprojecten zoals de Europese Unie, universiteiten en ESA is met € 1,3 miljoen verhoogd.

Lasten

Apparaatskosten

De apparaatskosten nemen met € 9,9 miljoen toe. Dit is het gevolg van een herschikking van de kosten aardobservatie van € 2,9 miljoen onder apparaatskosten. Daarnaast zijn de afschrijvingskosten met € 1,6 miljoen verschoven naar apparaatskosten als gevolg van de uitbesteding van de dienstverlening op het gebied van ICT aan SSC Campus. Tenslotte nemen de apparaatskosten met € 5,5 miljoen als gevolg van extra opdrachten.

Aardobservatie

De kosten voor aardobservatie zijn met € 4,8 miljoen verlaagd als gevolg van een kasschuif van € 1,9 miljoen en een budgettaire herschikking van € 2,9 miljoen waardoor zoals toegelicht in de in de verdiepingsbijlage van artikel 23 van de ontwerpbegroting IenM 2016.

Afschrijvingskosten

Door de uitbesteding van de dienstverlening op het gebied van ICT aan SSC Campus de geraamde afschrijvingskosten bij miljoenennota verlaagd met € 1,6 miljoen.

Toelichting

De daling van de operationele kasstroom betreft voornamelijk de financiering van extra kosten uit de vooruitontvangen bedragen (€ 1,6 miljoen), een verlaging als gevolg van aangepaste uitgaven en ontvangsten aardobservatie € 2,5 miljoen (waaronder kasschuif van€ 1,9 miljoen). Daar tegenover staat een begrote ontvangst als gevolg van de verkoop van activa (€ 1,0 miljoen) en een vooruitontvangen bijdrage voor de financiering van Cabauw in de jaren 2016-2018 (€ 0,3 miljoen).

Daarnaast zijn de verwachte investeringsuitgaven naar beneden bijgesteld als gevolg van het overnemen van de ICT dienstverlening door SSC Campus. Daardoor is ook het beroep op de leenfaciliteit naar beneden bijgesteld.

De aflossingen zijn verlaagd omdat eind 2014 een aantal leningen versneld zijn afgelost.


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.