Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2014 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 34085 VII - Wijziging begroting Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 2014 (Najaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2014 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) |
---|---|
Documentdatum | 28-11-2014 |
Publicatiedatum | 02-05-2018 |
Kenmerk | 34085-VII, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Memorie van Toelichting
Inhoudsopgave
A. Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel
B. begrotingstoelichting
-
1.Leeswijzer
-
2.Het beleid
2.1 Overzicht belangrijkste uitgavenmutaties
2.2 De beleidsartikelen
Artikel 1. Openbaar bestuur en democratie
Artikel 2. Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst
Artikel 6. Dienstverlenende en innovatieve overheid
Artikel 7. Arbeidszaken overheid
2.3 De niet-beleidsartikelen
Artikel 11. Centraal apparaat
Artikel 12. Algemeen
Artikel 13. Nominaal en onvoorzien
A. Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2014 wijzigingen aan te brengen in:
-
1.de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
-
2.de begrotingsstaten inzake de agentschappen van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
R.H.A. Plasterk
B. Begrotingstoelichting
-
1.Leeswijzer
De tweede suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2014. De stand van de tweede suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de ontwerp begroting 2014 opgebouwd.
Tabel budgettaire gevolgen van beleid
In de tabel budgettaire gevolgen van beleid is een inhoudelijke toelichting gegeven bij mutaties boven € 1 miljoen.
De gepresenteerde budgetflexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand per 1 oktober 2014.
-
2.Het beleid
-
1.Overzicht belangrijkste uitgavenmutaties
-
Uitgaven
Communicatie, kennisdeling en onderzoek
Deze mutatie betreft een overboeking naar het Gemeentefonds betreffende de bijdrage aan de VNG voor Voorzieningen In het Sociale Domein (VISD).
Apparaat
Betreft een technische mutatie ter invulling van de restanttaakstelling van de AIVD in de jaren 2017-2022.
Bijdrage SSO’s
Voor de betaling namens alle departementen van de egalisatievordering aan het Rijksvastgoedbedrijf worden de ontvangen bijdragen gerealloceerd naar het centraal apparaatsartikel.
Bijdrage aan baten-lastenagentschappen
Voor de betaling namens alle departementen van de egalisatievordering aan de RGD worden de eerdere ontvangen bijdragen gerealloceerd naar het centraal apparaatsartikel.
Onvoorzien
Het budget op onvoorzien wordt gerealloceerd voor de egalisatieschuld BZK.
Ontvangsten
Apparaat
De ontvangsten vallen dit jaar 2014 hoger uit doordat in de ramingen nog geen rekening is gehouden met de ontvangsten voor de huisvesting van de RGD.
De financiële verrekeningen van de dienstverleningsovereenkomsten tussen de diverse baten en lastenagentschappen van het departement en de middelen die Doc-direkt ontvangt ter dekking van de kosten, leiden tot een verhoging van de ontvangsten.
VUT-fonds
Voor 2014 gaat het VUT-fonds een lager beroep doen op de VUT-lening dan was geraamd. Hierdoor gaan ook de ontvangsten omlaag. Het verwachte verloop van de totale omvang van de leningen is op basis van de meest recente liquiditeitsprognose bijgesteld en licht gewijzigd ten opzichte van de actualisering in het voorjaar 2014.
2.2 De beleidsartikelen
-
1.Bestuurlijke en financiële verhouding
Opdrachten
Communicatie, kennisdeling en onderzoek
Deze mutatie betreft een overboeking naar het Gemeentefonds betreffende de bijdrage aan de VNG voor Voorzieningen In het Sociale Domein (VISD).
-
2.Participatie
Subsidies
Politieke Partijen
Dit betreft een budget neutrale herschikking om e-overheidsvoorzieningen van de Generieke Digitale Infrastructuur in 2014 beschikbaar te houden in2014.
Opdrachten
Verkiezingen
Dit betreft een budget neutrale herschikking om e-overheidsvoorzieningen van de Generieke Digitale Infrastructuur beschikbaar te houden voor 2014. De middelen voor vereenvoudiging van de procedures voor kiezers die stemmen vanuit het buitenland zou niet geheel tot besteding komen. Hierover bent u in mijn brief van 21 maart 2014 jl. geïnformeerd (Kamerstukken II, 2013-2014, 33 829 nr. 3).
-
2.Apparaat
Betreft een technische mutatie ter invulling van de restanttaakstelling van de AIVD in de jaren 2017-2022.
6.2 Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen
Opdrachten
(door)ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen
Dit betreft een bijdrage van het ministerie van Volkshuisvesting, Welzijn en Sport ten behoeve van de eID voor 2014. Daarnaast is er sprake van herschikking van budgetten om zorg te dragen dat e-overheidsvoorzieningen binnen de Generieke Digitale Infrastructuur in 2014 beschikbaar blijven.
6.3 Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen
Opdrachten
Beheer e-overheidsvoorzieningen
De ontvangsten van de PRIMA-gelden (Programma Implementatie Agenda ICT-beleid) worden ingezet voor de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI). Aanvullend is er sprake van herschikking van budgetten om zorg te dragen dat e-overheidsvoorzieningen binnen de Generieke Digitale Infrastructuur in 2014 beschikbaar blijven.
6.5 Reisdocumenten en basisadministratie personen
Opdrachten
Beleid GBA en reisdocumenten
In 2013 is het projectbudget voor Operatie Basisregistratie Personen (BRP) (voorheen modernisering GBA) opgehoogd (dit betreft meerjarige projectkosten, Kamerstukken II, 27 859, nr. 68). Het benodigde budget voor 2014 stond nog niet volledig onder de juiste regeling in de begroting.
Modernisering GBA
Zie toelichting bij de regeling Beleid GBA en reisdocumenten.
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen
Baten-lastenagentschap BPR
Deze meerontvangsten (zie ook ‘ontvangsten’) worden ingezet voor onder andere overlopende kosten reisdocumenten uit 2013.
Daarnaast ontvangt het agentschap BPR een bijdrage voor het treffen van voorbereidingen voor het in beheer nemen van operatie BRP. Verder ontvangt agentschap BPR aanvullende middelen voor het berichtenverkeer, welke hoger is dan verwacht.
Ontvangsten
Betreft een bijdrage van de PRIMA-gelden (Programma Implementatie Agenda ICT-beleid) voor RNI (Registratie Niet-Ingezetenen). Daarnaast zijn er meerontvangsten door extra spoedleges. Deze meerontvangsten worden ingezet voor onder andere overlopende kosten reisdocumenten uit 2013.
Ontvangsten
De niet bestede middelen voor de internetspiegel uit 2013 worden ingezet voor het continueren van de afspraken in het lopende jaar.
2.3 De niet-beleidsartikelen
11.1 Apparaat
Personele uitgaven
Eigen personeel
Het kabinet heeft besloten tot een nieuwe vormgeving van het Rijkshuisvestingsstelsel
per 1 januari 2016 (Kamerstukken II, 2011-2012, 31 490 nr. 75). Dit leidt er toe dat uiterlijk 31 januari 2015 de egalisatievordering afgebouwd dient te worden tot nul. De egalisatievordering bestaat uit nog te betalen huur door de departementen, oftewel een vordering van het Rijksvastgoedbedrijf i.o. (voorheen de Rijksgebouwendienst) op de departementen. De departementen lossen ieder de ‘eigen’ egalisatieschuld voor kantoren af. De gebruikersvergoeding die vanaf 2016 zal worden gehanteerd is na aflossing dan geschoond van de egalisatievordering.
Departementen hebben middelen overgeboekt naar de begroting van BZK, ten behoeve
van het inlossen van de egalisatievordering op de kantoren bij het Rijksvastgoedbedrijf.
Daarnaast zijn er middelen vanuit centraal apparaat gerealloceerd om het verwachte negatieve resultaat over 2014 bij de baten-lastenagentschap UBR te compenseren.
Externe inhuur
Dit betreft een herschikking van budgetten ten behoeve van hogere lasten van de Dienst van de Huurcommissie.
Materiële uitgaven
Bijdrage SSO’s
Voor de betaling namens alle departementen van de egalisatievordering aan het Rijksvastgoedbedrijf worden de ontvangen bijdragen gerealloceerd naar het centraal apparaatsartikel.
Overig materieel
Voor de uitvoering van werkzaamheden voor het ministerie van Onderwijs Cultuur & Wetenschappen (OCW) ten behoeve van het ROC Leiden zijn middelen overgeboekt naar het centraal apparaatsartikel van BZK.
Ontvangsten
De ontvangsten vallen dit jaar 2014 hoger uit doordat in de ramingen nog geen rekening is gehouden met de ontvangsten voor de huisvesting van de RGD.
De financiële verrekeningen van de dienstverleningsovereenkomsten tussen de diverse baten en lastenagentschappen van het departement en de middelen die Doc-direkt ontvangt ter dekking van de kosten, leiden tot een verhoging van de ontvangsten.
12.1 Algemeen
Bijdrage aan baten-lastenagentschappen
Voor de betaling namens alle departementen van de egalisatievordering aan de RGD worden de eerdere ontvangen bijdragen gerealloceerd naar het centraal apparaatsartikel.
13.2 Prijsbijstelling
De ontvangen Prijsbijstelling 2014 wordt ingezet om e-overheidsvoorzieningen van de Generieke Digitale+ Infrastructuur dit jaar beschikbaar te houden.
13.3 Onvoorzien
Het budget op onvoorzien wordt gerealloceerd voor de egalisatieschuld BZK.
Ontvangsten
Voor 2014 gaat het VUT-fonds een lager beroep doen op de VUT-lening dan was geraamd. Hierdoor gaan ook de ontvangsten omlaag. Het verwachte verloop van de totale omvang van de leningen is op basis van de meest recente liquiditeitsprognose bijgesteld en licht gewijzigd ten opzichte van de actualisering in het voorjaar 2014.