Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) voor het jaar 2014 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 34085 XII - Wijziging begroting Infrastructuur en Milieu 2014 (Najaarsnota).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) voor het jaar 2014 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Document­datum 28-11-2014
Publicatie­datum 02-05-2018
Kenmerk 34085-XII, nr. 2
Externe link origineel bericht

2.

Tekst

Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) voor het jaar 2014 (Tweede suppletoire begroting)

MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 en 2

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2014 wijzigingen aan te brengen in:

  • 1. 
    de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu;
  • 2. 
    de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie;

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

B. BEGROTINGSTOELICHTING

  • 1. 
    Leeswijzer
  • 2. 
    Het beleid

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties

2.2 De beleidsartikelen

2.3 De niet-beleidsartikelen

2.4 Verdiepingsparagraaf

2.5 De agentschappen

  • 1. 
    Leeswijzer

Allereerst is de begrotingsstaat voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten voor de begroting van Infrastructuur en Milieu (XII) opgenomen. Hierin wordt inzicht gegeven in de financiële mutaties die op artikelniveau worden voorgesteld in de begroting voor het jaar 2014.

Daarna is onder 2.1 in een overzicht met de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota (Najaarsnota) van het ministerie van Financiën en worden de belangrijkste begrotingsmutaties in dit wetsvoorstel toegelicht.

Onder 2.2 en 2.3 voor (niet-) beleidsartikelen wordt inzicht gegeven in de mutaties op financieel instrumentniveau, die zijn opgenomen in de begrotingsstaat en worden de verplichtingenmutaties in dit wetsvoorstel toegelicht.

De verdiepingsparagraaf (zie punt 2.4) beperkt zich tot de mutaties in de kas. Onder de artikelen (zie punt 2.2 en 2.3) is een toelichting gegeven op de mutaties in de verplichtingen.

In de paragraaf agentschappen (zie punt 2.5) staan de aanpassingen in de exploitatie- en kasstroomoverzichten van de agentschappen.

  • 2. 
    Het beleid

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties

De mutaties zijn hieronder in tabelvorm weergegeven en toegelicht. De budgettaire gevolgen van de begrotingsmutaties zijn verder onder 2.4 de verdiepingsparagraaf op de artikelen zichtbaar gemaakt.

Toelichting

Ad 1. In het kader van de uitvoering van de Nota Ruimte worden de middelen die zijn toegekend aan het project Zuidplaspolder, gedecentraliseerd naar het Provinciefonds (€ 6,7 miljoen). Daarnaast wordt er € 1 miljoen overgeboekt naar het Provinciefonds ten behoeve van het project bodemsanering Thermphos in Zeeland. Tot slot worden er middelen, in het kader van het bodemsaneringsbeleid, gedecentraliseerd naar het Gemeentefonds ten behoeve van het knelpunt Enschedeterrein in Haarlem (€ 4,1 miljoen).

Ad 2. IenM is voornemens om een lening te verstrekken aan Saba in het kader van infrastructurele werken op Saba. Nadere besluitvorming hierover volgt in het voorjaar 2015 in de Ministerraad. De getroffen reservering op de begroting van IenM Hoofdstuk XII zal niet meer in 2014 benodigd zijn.

Ad 3. Op artikel 16 Spoor zijn er hogere uitgaven als gevolg van onvoorziene uitgaven voor de extra ondersteuning parlementaire enquête Fyra, nieuwe concessies en de lange termijn Spooragenda.

Ad 4. Door een gerechtelijke uitspraak zijn er lagere uitgaven op geplande uitgaven voor 2014 die betrekking hebben op het project Geluidsisolatie Schiphol fase 2 en 3 (GIS 2/3).

Ad 5. De ontvangsten van de veilingopbrengsten emissiehandel in het Europese Emissions Trading System (EU ETS) vallen in 2014 circa € 20 miljoen lager uit dan geraamd. Dit wordt veroorzaakt door lagere prijzen voor het aantal te veilen emissierechten.

Ad 6. INTERREG is een Europese subsidieregeling, waarin partijen uit meerdere landen samenwerken op het terrein van innovatie, duurzaamheid, bereikbaarheid en regionale gebiedsontwikkeling. Als gevolg van besluitvorming van de Europese Commissie is er sprake van een vertraging (bijna € 5 miljoen) op artikel 19. Op artikel 21 is er sprake van hogere uitgaven voor Digitale Atlas Natuurlijk Kapitaal (DANK), instrumentering entodocinenorm en voor het programma Van Afval Naar Grondstof (VANG) waarvoor middelen van INTERREG zijn ingezet van in totaal bijna € 2 miljoen in 2014.

Ad 7. Op de toezichttaken Kernfysische Dienst is sprake van hoger uitvallende kosten voor de dienstverlening RIVM als gevolg van wijziging van het kostprijsmodel.

Ad 8. Bij Najaarsnota 2014 wordt er € 12,9 miljoen overgeboekt van het Infrastructuurfonds naar de begroting Hoofdstuk XII en € 4,2 miljoen van HXII naar het IF. Per saldo leidt dit dus tot een verhoging van de uitgaven in 2014 met € 8,7 miljoen. Voor een nadere toelichting op de overboekingen tussen HXII-IF wordt verwezen naar de toelichtingen bij de verdiepingsparagraaf van artikelonderdeel 26.01.

Ad 9. Bij Najaarsnota 2014 ontvangt IenM € 0,7 miljoen van het ministerie van Economische Zaken ten gunste van het voedingsartikel van het Deltafonds. Voor een nadere toelichting op de overboekingen tussen HXII-DF wordt verwezen naar de toelichtingen bij de verdiepingsparagraaf van artikelonderdeel 26.02.

Ad 10. Het overschot op artikel 98 is voornamelijk het gevolg van een bewustere afweging van externe inhuur, lagere kosten voor informatiemanagement, snellere invulling van de taakstelling en lagere uitkeringen Sociale Zekerheid.

Ad 11. Voor het onderhoud van de motoren van het regeringsvliegtuig (KBX) zijn er extra kosten in 2014. Dit wordt deels gedekt uit artikel 99 nominaal en onvoorzien en uit het saldo van over- en onderschrijdingen op Hoofdstuk XII.

Ad 12. Bij Najaarsnota worden de uitgaven verhoogd in het kader van Partners voor Water (HGIS). Dit wordt met name veroorzaakt door hogere uitgaven dan was voorzien.

Ad 13. De meerontvangsten op artikel 13 worden ingezet ter dekking van hogere uitgaven Basisregistraties. Daarnaast zijn er onderzoeken van kennisinstellingen (zoals het Planbureau voor de Leefomgeving en Kennisinstituut voor Strategie) die niet meer in 2014 worden uitgevoerd. Dit gaat gepaard met een verlaging in de geraamde ontvangsten. Bij Miljoenennota 2015 is gemeld dat IenM voor te leveren diensten bijna € 13 miljoen ontvangt. Op basis van nieuwe inzichten (minder diensten) wordt deze waarde bijgesteld. Dat betekent dat zowel de ontvangsten- als de uitgaven plafonds worden verlaagd.

Ad 14. Dit betreft diverse overboekingen tussen ministeries, onder andere naar het ministerie van Economische Zaken ten behoeve van de Autoriteit Consument en Markt voor toezichtstaken spoorwegwet (€ 1,2 miljoen), luchtvaart (€ 0,3 miljoen) en Loodsenwet (€ 0,4 miljoen). Tevens is er sprake van een afdracht aan het BTW compensatiefonds betreffende het project A12/A20 Parallelstructuur Gouwe (€ 0,9 miljoen). Daarnaast is er voor het op orde brengen van de drinkwaterkwaliteit op Saba, Bonaire en St. Eustatius in Caribisch Nederland € 3,9 miljoen overgeboekt naar het BES-fonds.

2.2 De beleidsartikelen

Artikel 11 Waterkwantiteit

In de Miljoenennota wordt de verhoging van de verplichtingen met name veroorzaakt door een verplichtingenversnelling van 2015 naar 2014 in het kader van het uitvoeringsprogramma Partners voor Water (HGIS).

Bij Najaarsnota worden de verplichtingen verhoogd als gevolg van hogere uitgaven Partners voor Water (HGIS). Dit wordt met name veroorzaakt door een versnelling van betalingen die in 2014 voldaan moeten worden.

Artikel 12 Waterkwaliteit

De verhoging van het verplichtingenbudget in de Miljoenennota is technisch van aard. Dit wordt met name veroorzaakt door een correctie op de verplichtingenstand van subsidies voor WKK.

De verhoging van verplichtingen in de Najaarsnota wordt met name veroorzaakt door het reeds in 2014 vastleggen van verplichtingen voor de bijdrage aan het World Resources Institute (WRI) voor het project Aqueduct.

Artikel 13 Ruimtelijke ontwikkeling

De verhoging van de verplichtingen en uitgaven in de Miljoenennota wordt voornamelijk veroorzaakt door het actualiseren van de relevante budgetten ten behoeve van Ruimtegebruik Bodem en GEO-informatie voor Stichting Landelijk Samenwerkingsverband Grootschalige Basiskaart Nederland (LSV-GBKN) en Landelijk Samenwerkingsverband Basisregistratie Grootschalige Topografie (LSV-BGT).

De verplichtingen laten een daling zien bij Najaarsnota. De daling is samengesteld uit op- en afboekingen. De grootste afboekingen hebben betrekking op overboekingen naar het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor uitkering via het Gemeente- en Provinciefonds. Dit betreft ten eerste een mutatie voor Bodemsaneringen in Haarlem en Zeeland en ten tweede een uitkering aan het BES-fonds in het kader van waterkwantiteit- en kwaliteit en afvalwater in Caribisch Nederland. Middels een convenant wordt bepaald waarvoor de BES-middelen beschikbaar zijn gesteld en onder welke voorwaarden ze beschikbaar komen voor de eilanden. Tot slot is er een mutatie van € 6,7 miljoen naar de provincie Zuid-Holland, voor het project Zuidplaspolder in het kader van de Nota Ruimte.

Artikel 14 Wegen en verkeersveiligheid

De verplichtingenophoging bij Miljoenennota is om administratief technische redenen en heeft te maken met herschikking van het fietsbeleid van artikel 15 naar artikel 14.

Bij Najaarsnota is het verplichtingenbudget opgehoogd voor het reed in 2014 vastleggen van een meerjarige verplichting voor trendonderzoek naar rijden onder invloed en medicijngebruik.

Artikel 15 OV-keten

De verplichtingen en uitgaven zijn bij Miljoenennota verhoogd met € 7,2 miljoen. Dit is het saldo van een ophoging voor de regeling met de Eigen Veerdienst Terschelling (€ 9 miljoen) en een verlaging van € 1,8 miljoen als gevolg van budgettaire overboekingen waaronder met betrekking tot fietsbeleid en de Lange Termijn Spoor Agenda en OV-begeleiderskaart.

Bij Najaarsnota is de verplichtingenruimte met € 15 miljoen verhoogd vanuit het Infrastructuurfonds voor de uitvoering van acties van de Topsector Logistiek zoals implementatie van synchromodaal transport, het delen en beschikbaar stellen van elkaars data, verdere samenwerking tussen inspectiediensten, reductie van belemmerende regelgeving, bevorderen van kennisexport, strategische acquisitie om buitenlandse bedrijven hun distributie in Europa vanuit Nederland te doen verzorgen en voor bevordering van innovatie via het TKI (Topconsortium voor Kennis en Innovatie) Logistiek.

Artikel 16 Spoor

De verplichtingenophoging bij Miljoenennota is om administratieve technische redenen en heeft te maken met de verplichtingen ERTMS.

Bij Najaarsnota is het verplichtingenbudget verhoogd voor hogere uitgaven met betrekking tot parlementaire enquête Fyra, nieuwe concessies en de Lange Termijn Spoor Agenda.

Artikel 17 Luchtvaart

De verplichtingenophoging bij Miljoenennota wordt voornamelijk veroorzaakt door het convenant versneld onderploegen graanresten ter voorkoming van vogelaanvaringen (€ 1,3 miljoen).

Bij Najaarsnota wordt het verplichtingenbudget verlaagd in verband met een bijdrage aan de Autoriteit Consument en Markt ten behoeve van toezichtstaken (€ 0,3 miljoen). Deze bijdrage wordt overgeboekt naar het ministerie van Economische Zaken. Verder zijn er door een gerechtelijke uitspraak lagere verplichtingen (€ 0,3 miljoen) op geplande uitgaven voor 2014 die betrekking hebben op het project Geluidsisolatie Schiphol fase 2 en 3 (GIS 2/3).

Artikel 18 Scheepvaart en Havens

Bij Najaarsnota is sprake van lagere verplichtingen en uitgaven door overboeking van budget aan het ministerie van Economische Zaken voor de uitvoering van toezichtstaken in het kader van de Loodsenwet door de Autoriteit Consument en Markt.

Artikel 19 Klimaat

De verhoging van het verplichtingenbudget in de Miljoenennota heeft met name te maken met opdrachten aan het RIVM en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Daarnaast betreft het de bijdrage van het Ministerie van Economische Zaken voor de uitvoering van de aan IenM gerelateerde activiteiten uit het SER-Energieakkoord.

De lagere verplichtingen bij Najaarsnota zijn met name te verklaren door de overboeking van

verplichtingen naar artikel 25 ten behoeve van de BDU-beschikking. Daarnaast is er als gevolg van besluitvorming van de Europese Commissie sprake van een vertraging bij INTERREG.

Eind 2014 worden verplichtingen aangegaan voor het vastleggen van de opdracht aan het RVO voor 2015 en voor het vastleggen van de meerjarige opdracht aan het RIVM voor 2015-2019. De onderhandelingen met deze organisaties over de omvang van de opdrachten is nog niet afgerond. Deze opdrachten worden centraal gegeven en vastgelegd op artikel 19. De benodigde verplichtingenbudgetten (geraamd op de diverse beleidsartikelen) worden daartoe overgeboekt naar artikel 19. Daarnaast worden de opdrachten 2014 aan RVO, RIVM en RWS aangevuld. De mutaties voor de opdrachten na 2014 en voor de aanvullingen 2014 worden bij Slotwet verantwoord.

Artikel 20 Lucht en Geluid

De verplichtingenmutaties bij Miljoenennota en Najaarsnota zijn om administratieve technische redenen en hebben te maken met de verplichtingen van subsidies Euro-6 en Euro-VI, en de bijdrage aan medeoverheden voor uitvoering wegverkeerslawaai.

Artikel 21 Duurzaamheid

De verplichtingenmutaties bij Miljoenennota en Najaarsnota zijn het gevolg van het in 2014 vastleggen van verplichtingen. Ze hebben met name te maken met opdrachten inzake de verplichtingen van Natuurlijk Kapitaal en Duurzame productketens, zoals voor hogere vastlegging van verplichtingen voor Van Afval Naar Grondstof (VANG) en de ontwikkeling van Digitale Atlas Natuurlijk Kapitaal (DANK).

Artikel 22 Externe veiligheid en risico’s

Bij Miljoenennota is er sprake van een overboeking naar artikel 19 en 21 ten behoeve van beleidsintensivering op het gebied van Klimaat en Duurzaamheid.

Het verschil tussen de mutaties van het verplichtingenbudget en de uitgaven heeft met name te maken met opdrachten aan het RIVM en het RVO. Daarnaast worden er middelen overgeheveld naar artikel 97 in verband met de opdracht voor de ontwikkeling en het beheer van de website Landelijk Asbestvolgsysteem (LAVS).

Artikel 23 Meteorologie, seismologie en aardobservatie

De ophoging van de verplichtingen en uitgaven bij Miljoenennota heeft te maken met incidentele bijdragen in de reorganisatiekosten Veranderopgave KNMI en de meetmast Cabauw als gevolg van vertraging in de realisatie van medefinanciering door derden.

Artikel 24 Handhaving en toezicht

De verplichtingen en uitgaven zijn bij Miljoenennota verlaagd door overboeking van de bijdrage in de kosten voor vergunningverlening door ILT naar artikel 97.

Bij Najaarsnota is het verplichtingen- en uitgavenbudget met € 0,9 miljoen verhoogd onder andere voor uitvoering van de toezichtstaken cabotage (€ 0,3 miljoen) en verkoopverboden (€ 0,3 miljoen). Daarnaast is bijgedragen in tegenvallende uitvoeringskosten op het gebied van Kernfysische toezichtstaken (€ 1,9 miljoen) en voor ICT-aanpassingen in verband met gewijzigde regelgeving (€ 0,4 miljoen). De budgetten zijn daarnaast met € 0,5 miljoen verlaagd voor onder andere overdracht van taken en personeel.

Artikel 25 Brede doeluitkering

Bij Miljoenennota zijn de verplichtingen en de uitgaven verhoogd met de loon- en prijsbijstelling 2014 (€ 3,9 miljoen). Daarnaast is het uitgavenbudget met € 1 miljoen verhoogd voor continuering van de pilot met waterstofbussen in Amsterdam.

Bij Najaarsnota zijn de verplichtingen verhoogd waaronder voor bijdragen in de aanleg in P+R voorzieningen, voor een spoorproject in het kader van OVS-impuls in Oost-Nederland en voor praktijkproeven waterstofbussen.

De BDU-beschikking voor het jaar 2015 wordt eind 2014 afgegeven aan de decentrale overheden. Ten tijde van het opstellen van de Najaarsnota was nog niet in alle gevallen bekend welke afspraken met welk kaseffect in 2015 moeten worden vastgelegd en daarmee welke verplichtingenschuif van 2015 naar met 2014 moet worden doorgevoerd. Omdat er maar één beschikkingsmoment is, vereist het zorgvuldigheid en afstemming dat alle posten hierin worden meegenomen. Verwerking van de hiervoor benodigde mutaties zal derhalve bij Slotwet geëffectueerd worden.

Artikel 26 Bijdrage investeringsfondsen

De verplichtingenmutaties staan geheel in relatie tot de mutatie in de uitgaven.

2.3 De niet-beleidsartikelen

Artikel 97 Algemeen departement

De verhoging van de verplichtingen en uitgaven in de Miljoenennota wordt met name veroorzaakt door de overboeking van de bijdrage in kostendekkendheid vergunningtarieven ILT vanuit artikel 24.

De verhoging van de verplichtingen en uitgaven in de Najaarsnota wordt mede veroorzaakt door de overboeking van het ministerie van Economische Zaken ten behoeve van het TEEB onderzoeksprogramma aan het Planbureau voor de Leefomgeving, en de extra kosten voor het onderhoud van de motoren van het regeringsvliegtuig (KBX).

Artikel 98 Apparaat van het kerndepartement

De verlaging van de verplichtingen in de Miljoenennota wordt voornamelijk veroorzaakt door de doorwerking van de kasmutaties in de verplichtingen. Daarnaast correctie voor eerdere kasmutatie waarvoor geen verplichting was opgenomen.

De verlaging van de verplichtingen in de Najaarsnota wordt voornamelijk veroorzaakt door de doorwerking van de kasmutaties in de verplichtingen.

Artikel 99 Nominaal en onvoorzien

De verplichtingenmutatie staat geheel in relatie tot de mutatie in de uitgaven.

2.4 Verdiepingsparagraaf

Artikel 11 Waterkwantiteit

Ad 1. Bijdrage aan het IenM-beleid ten behoeve van de uitvoering van de masterplannen luchthavens Caribisch Nederland om aan de minimale (internationale) voorschriften voor de vliegveiligheid te voldoen. Deze uitgaven worden verantwoord onder artikel 17.

Ad 2. De algemene uitkering van het gemeentefonds wordt in 2015 met eenmalig € 23,8 miljoen verhoogd vanwege de gecombineerde verkiezingen voor Provinciale Staten en waterschappen die gemeenten op 18 maart 2015 organiseren. Deze middelen worden overgeheveld naar BZK ten behoeve van het Gemeentefonds.

Ad 3. De uitgaven voor Partners voor Water (HGIS) worden verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door hogere betalingen die in 2014 moeten worden voldaan.

Ad 4. Overboeking aan het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. In 2014 zijn er minder aanvragen van de waterschappen voor de regeling compensatie kinderopvang binnengekomen dan verwacht. Hierdoor wordt € 1,2 miljoen overgeheveld naar het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Ad 5. Bijdrage vanuit de domeineigenaar binnen het Ministerie van IenM, aan opdrachten in het kader van de ontwikkeling (release 2.10) van OLO (Omgevingsloket Online). Dit bedrag wordt overgeheveld naar artikel 13.

Ad 1. Het betreft de ontvangsten van de bijdrage van de waterschappen ten behoeve van de waterschapsverkiezingen, die naar artikel 11 wordt overgeboekt.

Artikel 12 Waterkwaliteit

Ad 1. Bijdrage aan het IenM-beleid ten behoeve van de uitvoering van de masterplannen luchthavens Caribisch Nederland om aan de minimale (internationale) voorschriften voor de vliegveiligheid te voldoen. Deze uitgaven worden verantwoord onder artikel 17.

Ad 2. Overboeking naar het Deltafonds. Op grond van het amendement Jacobi (Kamerstukken II, 2013/14, 33 503, nr. 8) is het met ingang van 1 januari 2015 mogelijk om de uitgaven op het gebied van waterkwaliteit, ook wanneer deze uitgaven geen relatie hebben met waterveiligheid en zoetwatervoorziening, te verantwoorden op het Deltafonds. Hierdoor is het mogelijk om vanuit het Deltafonds projecten waarin ook waterkwaliteitsaspecten een rol spelen integraal te financieren. Hiertoe zijn middelen overgeboekt van artikel 12 op Begroting hoofdstuk XII naar het nieuwe artikel 7 in het Deltafonds. Het gaat daarbij om de realisatieprojecten Verbeterprogramma Waterkwaliteit Rijkswateren (KRW), Natuurcompensatie Perkpolder, Verruiming vaargeul Westerschelde en Natuurlijker Markermeer/IJmeer. Tevens is voor dekking gezorgd voor de totale opgave voor de Kaderrichtlijn Water (KRW), die loopt tot en met 2027 (zie ook de Groeiparagraaf ‘Wat is nieuw in deze begroting’ in de ontwerpbegroting 2015 van het Deltafonds).

Ad 3. Dit betreft een bijdrage aan het Kadaster voor Basisregistraties.

Artikel 13 Ruimtelijke ontwikkeling

Ad 1. Bijdrage aan het IenM-beleid ten behoeve van de uitvoering van de masterplannen luchthavens Caribisch Nederland om aan de minimale (internationale) voorschriften voor de vliegveiligheid te voldoen. Deze uitgaven worden verantwoord onder artikel 17.

Ad 2. Bijdrage aan de kosten van voorzieningen voor drink- en afvalwater in Caribisch Nederland.

Ad 3. Overboeking naar het Deltafonds ten behoeve van het programma Kaderrichtlijn Water (KRW). Om aan de opgave vanuit de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW) voor de tweede en derde planperiode tot en met 2027 te voldoen, zijn middelen op andere artikelonderdelen vrijgemaakt. Een deel van de dekking van de KRW-opgave is gevonden op het artikelonderdeel 13.04 Meerjarenprogramma Bodem.

Ad 4. Overboeking vanuit artikel 13.04.04 (€ 2 miljoen per jaar voor de periode 2019-2028) ten behoeve van intensiveringen. In het Bestuurlijk Omgevingsberaad (BOB) van 4 juni 2014 is met VNG en IPO afgesproken dat er Safety deals ten behoeve van Omgevingsveiligheid worden afgesloten.

Ad 5. Bijdrage gemeenten aan de uitvoering van de Basisregistratie Kadaster (BRK). Opdrachtverstrekking aan het Kadaster loopt via het Ministerie van IenM.

Ad 6. Bijdrage van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aan de Commissie m.e.r. (milieueffectrapportage).

Ad 7. Bijdrage van het Ministerie Economische Zaken aan de Commissie m.e.r. (milieueffectrapportage).

Ad 8. Eind 2014 worden nieuwe afspraken gemaakt met de lokale overheden over bodemsanering vanaf 2016. Vanuit het budget wordt € 60 miljoen vrijgemaakt in het jaar 2016. Dit is betrokken in de integrale besluitvorming voor de begroting 2015. In de lopende beleidsdoorlichting naar artikel 13 Ruimtelijke Ontwikkeling op de begroting van IenM zal de nieuwe RPE vraag naar een 20% besparingsoptie worden beantwoord.

Ad 9. Overboeking van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aan de Commissie m.e.r. voor adviestrajecten 2014.

Ad 10. Overboeking van het Ministerie van Economische Zaken aan de Commissie m.e.r. voor adviestrajecten 2014.

Ad 11. Overboeking naar het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (ten behoeve van de fondsen) van € 6,7 miljoen. In het kader van het decentralisatiebeleid wordt het budget voor het Nota Ruimte project Zuidplaspolder gedecentraliseerd.

Ad 12. Overboeking naar het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (ten behoeve van de fondsen) in het kader van het bodemsaneringsbeleid te Knelpunt Enschedeterrein in Haarlem en voor onderzoekskosten in Krimpen aan den IJssel.

Ad 13. Bijdrage aan opdrachten in het kader van de ontwikkeling van OLO (Omgevingsloket Online) en bijbehorende applicatie. De uitgaven worden verantwoord op artikel 97 Algemeen departement.

Ad 14. Voor het op orde brengen van de basisvoorzieningen in Caribisch Nederland heeft het Ministerie van IenM in 2014 € 3,9 miljoen gereserveerd voor het op orde brengen van drinkwaterkwaliteit op Saba, Bonaire en St. Eustatius. Om de gereserveerde middelen nog in 2014 beschikbaar te stellen aan Caribisch Nederland worden de gereserveerde middelen overgeboekt naar het BES-fonds. Middels een convenant wordt aangegeven waarvoor de middelen beschikbaar zijn gesteld en onder welke voorwaarden ze beschikbaar komen voor de eilanden.

Ad 15. Dit betreft de saneringsopgave Thermphos in provincie Zeeland.

Ad 1. Betreft de meerontvangsten op het artikelonderdeel GEO-informatie.

Artikel 14 Wegen en verkeersveiligheid

Ad 1. Overboeking middelen door herschikking van het fietsbeleid van artikel 15 naar artikel 14 vanwege de beleidsmatige samenhang met Beter Benutten.

Ad 2. Bijdrage aan het IenM-beleid ten behoeve van de uitvoering van de masterplannen luchthavens Caribisch Nederland om aan de minimale (internationale) voorschriften voor de vliegveiligheid te voldoen. Deze uitgaven worden verantwoord onder artikel 17.

Ad 3. Het budget voor Intelligente Transportsystemen (ITS) is aangepast aan de nieuwe ramingen op basis van de contractvoorbereidingen die eind augustus/begin september zijn afgerond. Het gaat hier om het verlengen van een contract waarvan de Raamovereenkomst in 2013 Europees is aanbesteed en waarin een optie tot verlenging zit. Het heeft betrekking op de levering van ITS fase producten (Visie en vormgeving ITS beleidstrategie), Interne en externe begeleiding ITS maatregelen en levering van kennis en support op ITS gebied voor onder andere Marktplaats mobiliteitsdata, consumenten en productenonderzoek. De uitgaven worden verantwoord op Hoofdstuk XII. Dekking komt uit het budget Beter Benutten op het Infrastructuurfonds.

Ad 4. IenM is voornemens om een lening te verstrekken aan Saba in het kader van infrastructurele werken op Saba. Nadere besluitvorming hierover volgt in het voorjaar 2015 in de Ministerraad. De getroffen reservering op de begroting van IenM Hoofdstuk XII zal niet meer in 2014 benodigd zijn.

Ad 5. De hogere uitgaven voor versnelde invoering van een startonderbreker voor vrachtwagens (€ 0,8 miljoen) worden binnen het artikel opgelost.

Ad 1. De ontvangstenraming is verlaagd, omdat de aan IenM af te dragen ontvangsten conform afspraak door de stichting Buisleidingenstraat kunnen worden ingezet voor investeringen in het kader van haar wettelijke taak.

Artikel 15 OV-keten

Ad 1. Overboeking middelen door herschikking van het fietsbeleid van artikel 15 naar artikel 14 vanwege de beleidsmatige samenhang met Beter Benutten.

Ad 2. Bijdrage aan het IenM-beleid ten behoeve van de uitvoering van de masterplannen luchthavens Caribisch Nederland om aan de minimale (internationale) voorschriften voor de vliegveiligheid te voldoen. Deze uitgaven worden verantwoord onder artikel 17.

Ad 3. Bijdrage in het kader van regeling met Eigen Veerdienst Terschelling over veerverbinding met Terschelling.

Ad 4. Overboeking middelen van artikel 15 OV-keten naar artikel 16 Spoor voor dekking uitgaven lange termijn spooragenda en OV-begeleiderskaart.

Ad 5. Dit betreft hogere uitgaven voor opdrachten Beleid en Omgeving ten behoeve van het updaten van boordcomputer taxi.

Ad 6. Dit betreft hogere uitgaven voor opdrachten in het kader van het leer-werk-traject taxikaarten.

Ad 7. Dit betreft hogere uitgaven voor externe ondersteuning ten behoeve van herpositionering van Trans Link Systems in het OV-chipkaartdomein.

Ad 8. Dit betreft hogere uitgaven voor opdrachten in het kader van de topsector Logistiek.

Ad 1. Incidentele meevaller op de subsidie voor boord computer taxi waarvan het uiteindelijke subsidiebedrag lager is vastgesteld.

Artikel 16 Spoor

Ad 1. Bijdrage vanuit het ministerie van Economische Zaken voor subsidieregeling vervoerders voor aanpak interferentieproblematiek op GSM-Rail door inbouw filters in treinen.

Ad 2. Bijdrage aan het IenM-beleid ten behoeve van de uitvoering van de masterplannen luchthavens Caribisch Nederland om aan de minimale (internationale) voorschriften voor de vliegveiligheid te voldoen. Deze uitgaven worden verantwoord onder artikel 17.

Ad 3. Overboeking middelen van artikel 15 OV-keten naar artikel 16 Spoor voor dekking uitgaven lange termijn spooragenda en OV-begeleiderskaart.

Ad 4. Betreft een overboeking om het budget voor de pilot ERTMS in overeenstemming te brengen met de geraamde uitgaven voor 2014. Het budget wordt overgeboekt uit het Infrastructuurfonds vanwege de verantwoording van de uitgaven op Hoofdstuk XII.

Ad 5. Budgettaire ophoging vanwege extra uitgaven met betrekking tot de parlementaire enquête Fyra, nieuwe concessies en de lange termijn Spooragenda.

Ad 6. Betreft een overboeking vanuit het Infrastructuurfonds om de uitgaven voor Actieplan Groei op het Spoor in overeenstemming te brengen met de geraamde uitgaven voor 2014.

Ad 7. Overboeking aan het ministerie van Economische Zaken voor de uitvoering van toezichtstaken in het kader van de Spoorwegwet door de Autoriteit Consument en Markt.

Ad 1. Incidentele meevaller als gevolg van de lagere vaststelling van een subsidie.

Artikel 17 Luchtvaart

Ad 1. In 2014 wordt € 2 miljoen besteed in het kader van het convenant versneld onderploegen graanresten. De luchtvaartsector levert daaraan een bijdrage van € 0,7 miljoen; die bijdrage wordt geleverd in de jaren 2015 -2017.

Ad 2. Het betreft hier een bijdrage ten behoeve van uitvoering masterplannen luchthavens Caribisch Nederland om aan de minimale (internationale) voorschriften voor de vliegveiligheid te voldoen. De dekking is IenM-breed vanuit andere artikelen gevonden.

Ad. 3. Op basis van het protocol tussen IenM en EZ inzake NLR hevelt IenM middelen aan EZ over ter compensatie voor eerdere taakstellingen op subsidies.

Ad. 4. Door een gerechtelijke uitspraak zijn er lagere uitgaven op geplande uitgaven voor 2014 die betrekking hebben op het project Geluidsisolatie Schiphol fase 2 en 3 (GIS 2/3).

Ad. 5. Door het ministerie van IenM wordt een bedrag van € 0,32 miljoen overgeboekt naar de Autoriteit Consument en Markt via het ministerie van Economische Zaken ten behoeve van toezichtstaken.

Ad 1. Bijstelling ontvangstenraming heffingen GIS 2/3 en overige heffingen als gevolg van meer vliegbewegingen.

Ad 2. De luchtvaartsector levert een bijdrage van € 0,7 miljoen aan de kosten in 2014 in het kader van het convenant versneld onderploegen graanresten.

Artikel 18 Scheepvaart en havens

Ad 1. Bijdrage aan het IenM-beleid ten behoeve van de uitvoering van de masterplannen luchthavens Caribisch Nederland om aan de minimale (internationale) voorschriften voor de vliegveiligheid te voldoen. Deze uitgaven worden verantwoord onder artikel 17.

Ad 2. Overboeking aan het ministerie van EZ voor de uitvoering van toezicht op de Loodsenwet door de Autoriteit Consument en Markt.

Ad 1. Incidentele meevaller op de tijdelijke subsidieregeling Maritieme innovatie waarvan het uiteindelijke subsidiebedrag lager is vastgesteld.

Artikel 19 Klimaat

Ad 1. Bijdrage aan het IenM-beleid ten behoeve van de uitvoering van de masterplannen luchthavens Caribisch Nederland om aan de minimale (internationale) voorschriften voor de vliegveiligheid te voldoen. Deze uitgaven worden verantwoord onder artikel 17.

Ad 2. Overboeking vanuit met name artikelen 20 en 22 ten behoeve van beleidsintensivering Klimaat, onder meer voor de uitvoering van Roadmap 2050.

Ad 3. Overboeking naar artikel 21 ten behoeve van opdrachtverstrekking aan het Nederlands Normalisatie Instituut voor NEN (NEderlandse Norm), onder andere op het gebied van biomassa, lokale luchtkwaliteit en emissiemeting.

Ad 4. Bijdrage van het Ministerie van Economische Zaken voor de uitvoering van de aan IenM gerelateerde activiteiten uit het SER-Energieakkoord.

Ad 5. In verband met de uitvoering van het aangenomen amendement Dijkstra (over de Climate Dialogue) wordt budget overgeheveld naar het PBL (artikel 97). De coördinatie van het project ligt bij het PBL.

Ad 6. Als gevolg van besluitvorming in de Europese Commissie, is er sprake van vertraging bij INTERREG.

Ad 7/8. Er zijn in 2014 aanvullende opdrachten verstrekt aan het RIVM en RVO. De uitgaven worden op dit artikel verantwoord omdat de opdrachtverlening aan deze uitvoeringsorganisaties centraal wordt gecoördineerd.

Ad 9. Overboeking naar het Ministerie van Economische Zaken ten behoeve van de opdrachtverlening aan het RIVM voor het Kennisplatform Windenergie.

Ad 1. Tegenvaller van ontvangsten in verband met de veilingopbrengsten emissiehandel (ETS). Deze vallen in 2014 circa € 20 miljoen lager uit dan geraamd. Dit wordt veroorzaakt doordat de veilingprijs per emissierecht lager uitvalt. Deze lager ontvangsten zijn niet kaderrelevant.

Artikel 20 Lucht en Geluid

Ad 1. Bijdrage aan het IenM-beleid ten behoeve van de uitvoering van de masterplannen luchthavens Caribisch Nederland om aan de minimale (internationale) voorschriften voor de vliegveiligheid te voldoen. Deze uitgaven worden verantwoord onder artikel 17.

Ad 2. Overboeking naar met name artikelen 19 en 21 ten behoeve van beleidsintensivering Klimaat en Duurzaamheid.

Ad 3. Overboeking naar artikel 25 (BDU) ten behoeve van de continuering van de pilot waterstofbussen in Amsterdam.

Ad 4. Dit betreft een overboeking naar artikel 19 ten behoeve van een opdracht aan het RIVM voor vernieuwing van het roetmeetnet en voor het Landelijke Meetnet Luchtkwaliteit 2014.

Artikel 21 Duurzaamheid

Ad 1. Bijdrage aan het IenM-beleid ten behoeve van de uitvoering van de masterplannen luchthavens Caribisch Nederland om aan de minimale (internationale) voorschriften voor de vliegveiligheid te voldoen. Deze uitgaven worden verantwoord onder artikel 17.

Ad 2. Overboeking vanuit met name artikelen 20 en 22 ten behoeve van beleidsintensivering Duurzaamheid, onder meer voor de uitvoering van Duurzame Productketens (programma VANG).

Ad 3. Overboeking vanuit artikelen 19 en 22 ten behoeve van opdrachtverstrekking aan het Nederlands Normalisatie Instituut voor NEN (NEderlandse Norm), onder andere op het gebied van biomassa, lokale luchtkwaliteit en emissiemeting.

Ad 4. Overboeking naar artikel 24 (Handhaving en toezicht) ten behoeve van opdrachten voor de uitvoering van de Europese Verordening Overbrenging Afvalstoffen (EVOA) en opdrachten voor Natuurlijk Kapitaal.

Ad 5. Dit betreft een hogere uitgave voor Digitale Atlas Natuurlijk Kapitaal (DANK) en instrumentering entodocinenorm.

Ad 6. Dit betreft hogere uitgaven voor het programma Van Afval Naar Grondstof (VANG).

Ad 7. Dit betreft overboekingen naar het Ministerie van Economische Zaken in verband met bijdragen voor de werkzaamheden van het College ter beoordeling van gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Ctgb) en het beoordelingsinstrument voor endotoxine-emissies.

Artikel 22 Externe veiligheid en risico’s

Ad 1. Bijdrage aan het IenM-beleid ten behoeve van de uitvoering van de masterplannen luchthavens Caribisch Nederland om aan de minimale (internationale) voorschriften voor de vliegveiligheid te voldoen. Deze uitgaven worden verantwoord onder artikel 17.

Ad 2. Overboeking naar met name artikelen 19 en 21 ten behoeve van beleidsintensivering op het gebied van Klimaat en Duurzaamheid.

Ad 3. Overboeking naar artikel 21 ten behoeve van opdrachtverstrekking aan het Nederlands Normalisatie Instituut voor NEN (NEderlandse Norm), onder andere op het gebied van biomassa, lokale luchtkwaliteit en emissiemeting.

Ad 4. Overboeking vanuit artikel 13.04.04 (€ 2 miljoen per jaar voor de periode 2019-2028) ten behoeve van intensiveringen. In het Bestuurlijk Omgevingsberaad (BOB) van 4 juni 2014 is met VNG en IPO afgesproken dat er Safety deals ten behoeve van Omgevingsveiligheid worden afgesloten.

Ad 5. Er zijn in 2014 aanvullende opdrachten verstrekt aan het RIVM en RVO. De coördinerende rol voor opdrachtverlening aan het RIVM wordt verantwoord op artikel 19. Hiertoe worden middelen ten behoeve van deze opdrachten overgeboekt naar artikel 19.

Ad 6. Ten behoeve van het Landelijk Asbestvolgsysteem (LAVS) zijn middelen naar artikel 97 overgeheveld voor de verdere uitwerking van het beheer en de ontwikkeling.

Ad 7. Dit betreft een overboeking naar het Infrastructuurfonds in verband met uitgaven voor de uitvoering van de Basisnetregeling die door Prorail wordt uitgevoerd.

Ad 8. Dit betreft een bijdrage aan het Ministerie van Economische Zaken ten behoeve van het programma Cyber Security.

Ad 9. Dit betreft een bijdrage aan het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ten behoeve van het project Green Deal Verduurzaming Scholen.

Ad 1. IenM krijgt een vergoeding van RVO voor eerder gedane kosten in verband met opdrachten Sociale Verzekeringsbank en de TNS regeling voor mesothelioomslachtoffers. Als gevolg hiervan worden op dit artikelonderdeel meer ontvangsten verwacht.

Artikel 23 Meteorologie, seismologie en aardobservatie

Ad 1. Bijdrage in de reorganisatiekosten Veranderopgave KNMI. Daarnaast compensatie aan KNMI voor onder andere de vertraging in de realisatie van medefinanciering door derden voor het gebruik van de meetmast Cabauw.

Artikel 24 Handhaving en toezicht

Ad 1. Als gevolg van de fusie tussen de VROM-inspectie en de Inspectie V&W tot ILT zijn verschillende werkprocessen en een divers ICT-landschap ontstaan. Er wordt een bijdrage verstrekt in de meerkosten voor uniformering hiervan.

Ad 2. Voor uitvoering van de Europese Verordening voor overbrenging van afvalstoffen (EVOA) zijn aanvullende middelen voor ICT-systemen benodigd.

Ad 3. Dit betreft een bijdrage aan de kosten van vergunningverlening door ILT.

Ad. 4. Dit betreft een overboeking als gevolg van de overdracht van ICAWEB van ILT aan RWS.

Ad. 5. De Kernfysische Dienst van de ILT maakt voor de uitvoering van zijn taken gebruik van de diensten van het RIVM. Door een wijziging van het kostprijsmodel brengt het RIVM hogere tarieven in rekening met hogere toezichtkosten tot gevolg.

Ad. 6. Overboeking in het kader van extra toezichttaken waaronder Cabotage en Verkoopverboden (voertuigen en voertuigonderdelen).

Ad. 7. Bijdrage in de kosten van het eenmalig aanpassen van de handhavingsapplicatie naar aanleiding van versoepeling van rij- en rusttijden voor taxichauffeurs.

Ad. 8. Betreft diverse overboekingen voor de overdracht van taken en personeel intern IenM.

Artikel 25 Brede doeluitkering

Ad 1. Bijdrage voor de continuering van de pilot met waterstofbussen in Amsterdam.

Ad 2. Verdeling van de loon- en prijsbijstelling.

Artikel 26 Bijdrage investeringsfondsen

26.01 Bijdrage aan het Infrafonds

  • 1. 
    Overboeking met HXII: spoor

Uit dit artikel worden een overboeking naar de begroting van HXII aangebracht voor Actieplan groei op het spoor (1,2 miljoen).

  • 2. 
    Overboeking met HXII: Reglok

Vanuit het IF artikel 14 Regionaal, lokale infra worden de volgende overboekingen naar de begroting van HXII aangebracht:

  • Een betaling aan de Waddenveren (€ 9 miljoen). De jarenlange concurrentiestrijd tussen TSM Doeksen en Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) is beslecht. Doeksen neemt de veerdienst over van Eigen Veerdienst Terschelling. EVT stopt met varen. Hiermee is de veerverbinding voor de komende 15 jaar veiliggesteld.
  • Voor het project FlorijnAs, een concreet project binnen het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn, vervult de gemeente Assen de rol van contracterende partij. Om deze rol te kunnen vervullen stort IenM, in lijn met 2010, 2011 en 2012, delen van het taakstellende budget in het Gemeentefonds. BZK publiceert in haar circulaire vervolgens onder het kopje Decentralisatie-uitkering RSP hoe hoog de uitkering over 2014 zal zijn.
  • Het regiodeel van het Ruimtelijk Economisch Programma, onderdeel binnen het RSP, is indertijd geparkeerd op de begroting van IenM. lenM stort, in lijn met 2010, 2011 en 2012, delen van dit budget in het Provinciefonds. BZK publiceert in haar circulaire vervolgens onder het kopje Decentralisatie-uitkering RSP hoe hoog de uitkering aan de provincies Groningen, Fryslân, Drenthe en Flevoland over 2014 zal zijn.
  • 3. 
    Overboeking met HXII: overig

Vanuit het IF artikel 18 Overig worden de volgende overboekingen naar de begroting van HXII aangebracht:

  • Overboeking aan Deltaris voor onderzoek naar de aardbevingsbestendigheid van kades bij de noordzijde van het Eemskanaal (€ 0,2 miljoen).
  • Voor de bekostiging van de afspraken baangarantie uit het sociaal akkoord wordt € 0,5 miljoen overgeboekt uit het Transitiebudget naar de RWS.
  • Overboeking aan de RWS voor van AnaarBeter.nl.

 4. Prijsbijstelling tranche 2014

Net als in de vorige begroting dekt IenM de korting op de prijsbijstelling tranche 2014 uit de resterende investeringsruimte per investeringsdomein. Er resteert dan een kasprobleem. IenM lost dit uiterlijk bij ontwerpbegroting 2017 op, maar zo mogelijk bij de eerstvolgende herijking van het investeringsprogramma. In het uitvoeringsjaar wordt een risico op een kasoverschrijding ter omvang van het minbedrag in de begroting geaccepteerd.

  • 5. 
    Cyber security

Beveiligd Werken richt zich op het “in control” brengen en houden van de missiekritieke systemen (MKS) en Industriële Automatisering ter ondersteuning van de maatschappelijk vitale en primaire processen van RWS. Missie Kritieke Systemen zijn ICT systemen die een essentiële rol spelen in een informatieketen (mensen, processen en techniek). Onderdeel hiervan is het voldoen aan de eisen van informatiebeveiliging (Cyber Security). In dit kader is nu € 21 miljoen vrijgemaakt voor die werkzaamheden die in 2014 noodzakelijk zijn.

  • 6. 
    Overboeking met HXII: wegen

Voor de IODS-kwaliteitsprojecten (Integrale Ontwikkeling Delft-Schiedam; Bestuurlijke Overeenkomst bij het Tracébesluit A4 Delft-Schiedam) 'Sanering verspreid liggend glas' en 'Groen ondernemen' wordt een bijdrage verleend (2e tranche) aan de gemeente Midden-Delfland. Deze middelen worden via BZK in het Gemeentefonds gestort zoals ook bij de 1e tranche is gebeurd.

  • 7. 
    Loonbijstelling 2014

Dit betreft de toevoeging van de aan het Infrastructuurfonds uitgekeerde loonbijstelling 2014.

  • 8. 
    Maatwerk KNMI

Betreft afname meteorologische producten en diensten van KNMI voor uitvoering diverse taken RWS waaronder gladheidbestrijding. Deze dienstverlening werd aanvankelijk tussen agentschappen gefactureerd maar conform sturingafspraken nu door middel van budgettaire overboeking toegevoegd aan het KNMI.

  • 9. 
    Generale kasschuif

Bij Voorjaarsnota 2014 is een kasschuif van € 250 miljoen van 2014 naar 2016 (€ 150 miljoen) en 2017 (€ 100 miljoen) verwerkt. Bij het opstellen van de Miljoenennota bleek dat er binnen de volledige Rijksbegroting nog ruimte was om – aanvullend op deze reeds verwerkte kasschuiven – de budgettaire dip in 2016 verder te verlichten. Om deze reden wordt aanvullend € 40 miljoen versneld van 2017 naar 2016.

  • 10. 
    Bijdrage EZ: GSM-R

De bijdrage van EZ aan het project Beschermingsmaatregelen GSM-R interferentie bedraagt € 4 miljoen. De uitgaven worden op het IF artikel 13 Spoorwegen verantwoord.

  • 11. 
    Overboekingen tussen Hoofdwegennet en HXII

Dit betreft diverse overboekingen tussen HXII en IF artikel 12 Hoofdwegennet:

  • Een overboeking van HXII naar IF artikel 12 Hoofdwegennet als gevolg van de bijdrage van HGIS aan de NSS top (€ 2,5 miljoen)
  • Diverse overboekingen van IF artikel 12 Hoofdwegennet naar HXII in het kader van het programma Beter Benutten (in totaal € 3,6 miljoen waarvan € 2,3 miljoen in 2014): het verantwoorden van de uitgaven op het gebied van Intelligente Transport Systemen (ITS) om verantwoordingstechnische redenen op HXII (€ 2,4 miljoen, waarvan € 1,1 miljoen in 2014), een bijdrage aan de gemeente Leeuwarden voor de uitvoering van de plannen van aanpak van het programma Beter Benutten (€ 0,9 miljoen), en diverse kleine overboekingen (€ 0,3 miljoen).
  • 12. 
    Overboekingen tussen Spoorwegen en HXII

Dit betreft de volgende overboekingen tussen HXII en IF artikel 13 Spoorwegen:

  • Naar HXII artikel 16 Spoor wordt een bedrag van € 0,5 miljoen. overgeboekt ten behoeve van de Subsidie actieplan Groei op het Spoor. Daarnaast wordt vanuit HXII artikel 22 Externe veiligheid en risico’s € 0,3 miljoen overgeboekt naar IF artikel 13 Spoorwegen ten behoeve van de bijdrage aan ProRail voor de uitvoering basisnetregeling.
  • Ten behoeve van het project Pilot ERTMS (deel NS) wordt € 9,2 miljoen overgeboekt naar HXII artikel 16 Spoor.
  • 13. 
    Overboekingen tussen Regionaal, lokale infrastructuur en HXII

Dit betreft de afdracht aan het BTW compensatiefonds betreffende het project A12/A20 Parallelstructuur Gouwe (€ 0,9 miljoen).

  • 14. 
    Overboekingen tussen Overige uitgaven/ontvangsten en HXII

Dit betreft diverse overboekingen van HXII naar IF artikel 18 Overige uitgaven en ontvangsten:

  • De bijdrage aan RWS ten behoeve van de modules Profit Center Accounting en New General Ledger in SAP (€ 1miljoen).
  • De bijdrage van EZ voor een opdracht aan RWS Water, Verkeer en Leefomgeving (RWS/WVL) ten behoeve van Deltares (€ 0,3 miljoen).
  • De overheveling van 1 fte van ILT naar RWS (€ 0,1 miljoen).

26.02 Bijdrage aan het Deltafonds

  • 1. 
    Indexering 2014

IenM heeft voor het jaar 2014 een beperkte bijdrage ontvangen voor de prijsstijging van de investeringen (IBOI). Net als in de vorige begroting dekt IenM de korting op de prijsbijstelling tranche 2014 uit de resterende investeringsruimte per investeringsdomein. Er resteert dan een kasprobleem dat in de ontwerpbegrotingen van 2019 en 2020 wordt opgelost. In het uitvoeringsjaar wordt een risico op een kasoverschrijding ter omvang van het minbedrag in de begroting geaccepteerd.

  • 2. 
    Loonbijstelling 2014

Dit betreft de toevoeging van de aan het Deltafonds uitgekeerde loonbijstelling 2014.

  • 3. 
    Overboeking van XII in het kader van Cyber Security

Beveiligd Werken richt zich op het “in control” brengen en houden van de missiekritieke systemen (MKS) en Industriële Automatisering ter ondersteuning van de maatschappelijk vitale en primaire processen van RWS. Missie Kritieke Systemen zijn ICT systemen die een essentiële rol spelen in een informatieketen (mensen, processen en techniek). Onderdeel hiervan is het voldoen aan de eisen van informatiebeveiliging (Cyber Security). In dit kader is nu € 21 miljoen vrijgemaakt voor die werkzaamheden die in 2014 noodzakelijk zijn.

  • 4. 
    Overboeking van XII in het kader van CPB

Deze overboeking vanuit HXII naar DF betreft de bijdrage aan het CPB voor KIRE (Kennisunit Infrastructuur en Ruimtelijke Economie).

  • 5. 
    Maatwerk KNMI

Betreft afname meteorologische producten en diensten van KNMI voor uitvoering diverse taken RWS waaronder gladheidbestrijding. Deze dienstverlening werd aanvankelijk tussen agentschappen gefactureerd maar conform sturingafspraken nu door middel van budgettaire overboeking toegevoegd aan het KNMI.

  • 6. 
    Overheveling KRW/amendement Jacobi

Op grond van het amendement Jacobi (Kamerstukken II, 2013/14, 33 503, nr. 8) is het met ingang van 1 januari 2015 mogelijk om de uitgaven op het gebied van waterkwaliteit, ook wanneer deze uitgaven geen relatie hebben met waterveiligheid en zoetwatervoorziening, te verantwoorden op het Deltafonds. Hierdoor is het mogelijk om vanuit het Deltafonds projecten waarin ook waterkwaliteitsaspecten een rol spelen integraal te financieren. Hiertoe zijn middelen overgeboekt van artikel 12 op de Begroting hoofdstuk XII naar het nieuwe artikel 7 in het Deltafonds. Het gaat daarbij om de realisatieprojecten Verbeterprogramma Waterkwaliteit Rijkswateren (KRW). Daarnaast zijn de projecten Natuurcompensatie Perkpolder, Verruiming vaargeul Westerschelde en Natuurlijker Markermeer/IJmeer ook overgeheveld naar het Deltafonds.

In de schriftelijke beantwoording van de Kamervragen ten behoeve van het WGO 18 november 2013 is ook aangegeven dat opgaven voor waterkwaliteit niet gedekt mogen worden uit de budgetten op het Deltafonds die bestemd zijn voor waterveiligheid en zoetwatervoorziening. In lijn met deze voorwaarde is dekking gevonden binnen overige budgetten zodat de opgave KRW op artikel 7 van het DF volledig gedekt is. Dit is uitgebreid toegelicht in de Groeiparagraaf van de begroting van het Deltafonds.

  • 7. 
    Bijdragen van het ministerie van Economische Zaken

Betreft bijdragen van het ministerie van EZ (Economische zaken) ten behoeve van uitgaven die op het Deltafonds plaatsvinden. Zo wordt artikel 3 van het Deltafonds (‘Beheer, onderhoud en vervanging) met € 0,1 miljoen verhoogd ten behoeve van de Klaverbank side-scan sonar survey (hydrografische apparaatuur) en met € 0,2 miljoen voor de advisering inzake de vergunningverlening als gevolg van de Natuurbeschermingswet (Natura2000) en de ontheffingsverlening als gevolg van de Flora- en faunawet in de EEZ (exclusieve economische zones).

Artikel 5 van het Deltafonds (‘Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven’) wordt door middel van de bijdragen van EZ met € 0,4 miljoen verhoogd ten behoeve van het KRM Monitoringprogramma1 en met € 0,1 miljoen voor het Informatiehuis Marien2.

Artikel 97 Algemeen departement

Ad 1. Overboeking bijdrage aan de kosten van vergunningverlening door ILT. Bij artikel 97.01.03 Bijdragen aan agentschappen is een nadere inhoudelijke toelichting opgenomen.

Ad 2. Vanuit met name artikel 98 zijn budgetten die begroot zijn voor de doelstelling algemene beleidscommunicatie van het ministerie van IenM op artikel 97 geplaatst, het artikel waar beleidscommunicatie wordt begroot en verantwoord.

Ad 3. Met behulp van artikel 99 is een kasschuif van onderzoeksbudgetten mogelijk gemaakt.

Ad 4. De Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (artikel 24 Handhaving) heeft het Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing (DCC) vergoed voor de uitvoering van ICAWEB (Integrale Crisisadvies Website). De uitgaven van het DCC worden op artikel 97 begroot en verantwoord.

Ad 5. DCI, een ICT-dienst van IenM, neemt de opdracht van artikel 13 Ruimtelijke ordening voor de opzet van OLO (omgevingsloket online) op zich. DCI verantwoordt zijn uitgaven op artikel 97.

Ad 6. Op de Begroting hoofdstuk XII is ruim € 20 miljoen vrijgemaakt (met name op basis van de afroming van het eigen vermogen van agentschappen ad € 14,8 miljoen) voor de bekostiging van de opstartkosten van Cybersecurity. Deze zijn op artikel 97 Algemeen verzameld. Gezien het om investeringen in infrastructuur gaat, worden deze middelen naar het Infrastructuur- en Deltafonds overgeheveld.

Ad 7. Betreft de afname van meteorologische producten en diensten van KNMI voor uitvoering diverse taken van RWS, waaronder gladheidbestrijding. Deze dienstverlening werd aanvankelijk tussen agentschappen gefactureerd maar conform sturingafspraken nu door middel van budgettaire overboeking toegevoegd aan de agentschapsbijdrage van KNMI.

Ad 8. Bijdrage van het ministerie van Economische Zaken aan TEEB onderzoeksprogramma van het PBL (The Economics of Ecosystems and Biodiversity).

Ad 9. Dit betreft extra kosten voor het onderhoud van de motoren van het regeringsvliegtuig (KBX) in 2014.

Ad 10. Overboeking vanuit artikel 13 Ruimtelijke ontwikkeling ten behoeve van de ontwikkeling van OLO (Omgevingsloket Online) en bijbehorende applicatie. De uitgaven worden verantwoord op artikel 97 Algemeen departement.

Ad 11. In opdracht van IenM beheert en ontwikkelt DCI de LAVS website (Landelijk Asbestvolgsysteem). Als gevolg hiervan worden financiële middelen van dit artikel overgeheveld naar artikel 97. Op artikel 97 verantwoord DCI haar uitgaven.

Ad 12. Overheveling vanuit artikel 19 Klimaat ten behoeve van het amendement Dijkstra. De coördinatie van het project Climate Dialogue ligt bij het PBL. Op artikel 97 verantwoordt PBL haar uitgaven.

Ad 1. Het eigen vermogen van een baten-lastenagentschap is op basis van de regeling agentschappen gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de laatste drie jaar. Bij de agentschappen ILT (€ 11,6 miljoen), KNMI (€ 2,4 miljoen) NEa (€ 0,6 miljoen) en RWS (€ 0,2 miljoen) wordt deze norm overschreden. Bij 1e suppletoire wet zijn deze overschrijdingen conform de regeling agentschappen hersteld door afroming ten gunste van het IenM-brede beeld. Deze zijn op artikel 99 Nominaal en onvoorzien geplaatst maar horen vanwege de technische aard van dit artikel bij artikel 97 Algemeen departement thuis.

Ad 2. Onderzoeken van kennisinstellingen (zoals het Planbureau voor de Leefomgeving en Kennisinstituut voor Strategie) worden niet in 2014 uitgevoerd. Dit gaat gepaard met een verlaging in de geraamde ontvangsten.

Artikel 98 Apparaat van het kerndepartement

Ad 1. Op het apparaat van het Kerndepartement worden incidentele ontvangsten verwacht. Samen met incidentele besparingen op de uitgaven zijn deze ingezet ter dekking van de egalisatieschuld ad € 25 miljoen die bij 1e suppletoire wet aan het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) is overgedragen.

Ad 2. Van het ministerie van Buitenlandse Zaken is de besluitvorming 2014 over de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) ontvangen. Dit betreft de herziening van de bezuiniging op de kosten van attachés in 2016 en verder.

Ad 3. Bijdrage van het ministerie van EZ aan het werkprogramma PBL ten behoeve van wettelijke onderzoeken.

Ad 4. De corporate budgetten voor communicatie zijn niet bestemd voor het eigen personeel maar voor het communicatiebeleid van IenM. Beleid zet steeds meer in op communicatie als beleidsinstrument. Hierdoor is verschuiven van deze budgetten van artikel 98 naar het programmabudget (artikel 97) gewenst.

Ad 5. De loonbijstellingstranches 2013 en 2014 stonden op artikel 99 geparkeerd. Deze worden naar het apparaatsartikel overgeheveld.

Ad 6. Voor de bekostiging van de afspraken met betrekking tot baangarantie uit het sociaal akkoord (jaarlijks 38 extra banen voor IenM t/m 2024) wordt budget overgeboekt naar Rijkswaterstaat.

Ad 7. Het KNMI staat aan de vooravond van een omvangrijk transitietraject waarbij wordt overgegaan op een meer vraaggestuurd besturingsmodel. Om dit te realiseren worden kosten gemaakt waarvoor aanspraak wordt gemaakt op het transitiebudget.

Ad 8. Vanaf 1 januari 2015 vindt centrale bekostiging voor de basisdienstverlening door P-Direkt plaats bij BZK/W&R. Met deze mutatie worden budgetten overgeheveld (julibrief) naar de begroting van BZK/W&R.

Ad 9. Conform besluitvorming ICBR in 2014 dient een extra bijdrage te worden betaald voor het project Rijksbreed Identiteiten Management (RIdM).

Ad 10. Bij Miljoenennota 2015 is gemeld dat IenM voor te leveren diensten bijna € 13 miljoen ontvangt. Op basis van nieuwe inzichten (minder diensten) wordt deze waarde bijgesteld. Dat betekent dat zowel de ontvangsten- als de uitgaven plafonds worden verlaagd.

Ad 11. Betreft budgetoverheveling naar artikel 24 ten behoeve van extra inzet voor toezicht door ILT in het kader van Europese verordening 765/2008 met betrekking tot verkoopverboden en handhaving overtreding cabotageregels in het kader van het inventariserend onderzoek en Actieplan schijnconstructies.

Ad 12. Omdat contracten ten behoeve van werkzaamheden voor OVS middels uitbestedingproducten zijn ingevuld in plaats van inhuur wordt de vrijval ingezet voor het tekort op artikel 16 Spoor door met name onvoorziene uitgaven voor externe ondersteuning parlementaire enquête Fyra, nieuwe concessies en de Lange Termijn Spooragenda (LTSA).

Ad 13. Als gevolg van een bewustere afweging van externe inhuur is sprake van lagere kosten.

Ad 14. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door lagere kosten voor informatiemanagement, P-Direkt, SAP-licenties en -beheer en het programma Perspectief met de firma Randstad. Het niet verder doorontwikkelen van het programma Digitaal doorpakken is ook van invloed en vertragingen bij Het Nieuwe Werken. Daarnaast is sprake van lagere uitgaven voor FMHaaglanden door o.a. een bijstelling van het meerjarenonderhoudsplan en een reductie van het aantal afgenomen werkplekken.

Ad 15. In 2013 is structureel het budget voor Expertise Centrum Formatie en Advies (EC FA) en het Arbeids-Juridisch expertisecentrum (EC AJ) overgedragen aan ILT. ILT heeft in 2013 een eigen dienstverleningsafspraak met Expertisecentrum Organisatie en Personeel (EC O&P) gesloten, Vanaf 2014 loopt dat weer via de Shared Service Organisatie. De bijdrage wordt van artikel 24 overgeboekt.

Ad 16. Dit overschot is voornamelijk het gevolg van vacatureruimte, snellere invulling taakstelling en lagere uitkeringen Sociale Zekerheid.

Ad 17. Bijdrage in de kosten van het eenmalig aanpassen van de handhavingsapplicatie in Dianta naar aanleiding van de motie De Mos over de versoepeling van rij- en rusttijden van taxichauffeurs.

Ad 18. Om in 2014 de instroom van trainees bij ILT te kunnen financieren, worden binnen het corporate apparaatsbudget middelen vrijgemaakt. Deze mutatie naar artikel 24 betreft de financiering van het kalenderjaar 2014. Bij voorjaarsnota zal de financiering van de kalenderjaren 2015 en 2016 worden voorgesteld.

Ad 19. Dit is de bijdrage aan RWS ten behoeve van de modules Profit Center Accounting en New General Ledger in SAP.

Ad 20. Interdepartementale bijdrage aan BZK en WenR voor projectkosten Programmadirectie Opdrachtgeverschap Rijkskantoren (POR) voor de ontwikkeling van het gebouw Rijnstraat 8 tot het eerste Rijkskantoor.

Ad 21. Restitutie eindafrekening 2013 voor de facilitaire dienstverlening door FM Haaglanden.

Ad 1. Dit betreft voornamelijk ontvangsten op ICT-projecten waarvoor de uitgaven in 2013 hebben plaatsgevonden maar de verrekening met de opdrachtgever niet.

Ad 2. Incidentele teruggave basispremie WAO/WIA 2013.

Ad 3. Bij Miljoenennota 2015 is gemeld dat IenM voor te leveren diensten bijna € 13 miljoen ontvangt. Op basis van nieuwe inzichten (minder diensten) wordt deze waarde bijgesteld. Dat betekent dat zowel de ontvangsten- als de uitgavenplafonds worden verlaagd.

Ad 4. PBL verwacht meer apparaatontvangsten dan eerder geraamd.

Artikel 99 Nominaal en onvoorzien

Ad 1. Beveiligd Werken richt zich op het «in control» brengen en houden van de missiekritieke systemen (MKS) en Industriële Automatisering ter ondersteuning van de maatschappelijk vitale en primaire processen van RWS. Missie Kritieke Systemen zijn ICT systemen die een essentiële rol spelen in een informatieketen (mensen, processen en techniek).

Onderdeel hiervan is het voldoen aan de eisen van informatiebeveiliging (Cyber Security). In dit kader is bijna € 21 miljoen vrijgemaakt voor die werkzaamheden die in 2014 noodzakelijk zijn. Een deel wordt het Infrastructuurfonds ingezet (ruim € 15 miljoen) en een deel op het Deltafonds (ruim € 5 miljoen).

Ad 2. Vanwege de betaling van de egalisatieschuld aan de Rijksvastgoeddienst bij 1e suppletoire wet 2014 was een tekort op artikel 99 ontstaan. Dit is gedekt uit artikel 98 en 99.

Ad 3. De verdeling van de bij Voorjaarsnota 2014 ontvangen loon- en prijsbijstelling was op artikel 99 geparkeerd. Deze wordt toegewezen naar de BDU (artikel 25), het Infrastructuurfonds (artikelonderdeel 26.01), het Deltafonds (artikelonderdeel 26.02)en het personeel van het Kerndepartement (artikelonderdeel 98.01). Een deel blijft op artikel 99 achter.

Ad 4. Artikel 99 biedt ruimte om tekorten in het jaar 2014 te dekken. Het betreft de financiering van tekorten in de artikelen 13, 17, 22, 23 en 24.

Ad 5. Deze mutatie maakt de voorgestelde kasschuif op artikel 97 mogelijk. Hierdoor is het mogelijk om de budgetten voor onderzoeken van het PBL in latere jaren te plaatsen.

Ad 6. Het resterende budget voor de indexatie van budgetten op prijspeil 2014 wordt ingezet voor de hogere kosten voor onderhoud van het regeringsvliegtuig op art 97.

Ad 1. Het eigen vermogen van een baten-lastenagentschap is op basis van de regeling agentschappen gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de laatste drie jaar. Bij de agentschappen ILT (€ 11,6 miljoen), KNMI (€ 2,4 miljoen), NEa (€ 0,6 miljoen) en RWS (€ 0,2 miljoen) wordt deze norm overschreden. Bij 1e suppletoire wet zijn deze overschrijdingen conform de regeling agentschappen hersteld door afroming ten gunste van het IenM-brede beeld. Deze zijn op artikel 99 Nominaal en onvoorzien geplaatst maar horen vanwege de technische aard van dit artikel bij artikel 97 Algemeen departement thuis.

2.5 De agentschappen

Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut

Toelichting

Baten

Omzet IenM

De omzet IenM neemt toe als gevolg van een bijdrage in de reorganisatiekosten Veranderopgave KNMI. Daarnaast wordt compensatie verleend voor onder andere vertraging in de realisatie van medefinanciering voor het gebruik van de meetmast Cabauw.

Omzet overige departementen

De opbrengsten overige departementen nemen toe als gevolg van extra werkzaamheden voor het ministerie van Defensie.

Omzet derden

De extra omzet op derden wordt veroorzaakt door hogere opbrengsten uit (EU-) subsidieprojecten.

Lasten

De lasten verhouden zich tot de opbrengsten en hebben effect op de personele, materiële lasten en afschrijvingskosten. Daarnaast vindt er een verschuiving plaats van afschrijvingskosten naar de materiële kosten.

Saldo van baten en lasten

Het saldo van baten en lasten komt ten gunste van de exploitatiereserve KNMI.

Kasstroomoverzicht

 

Toelichting

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom wijzigt als gevolg van een technische aanpassing en het resultaat.

Investeringkasstroom

De investeringskasstroom daalt als gevolg van vertraging in de realisatie van investeringen.

Financieringskasstroom

De eenmalige uitkering aan het moederdepartement betreft het, op basis van de Regeling agentschappen, uitkeren van het surplus aan eigen vermogen aan de eigenaar. Verder wordt er door vertraging in de investeringen geen beroep gedaan op de leenfaciliteit.

Rijkswaterstaat

Toelichting

Baten

Omzet IenM

De mutatie in de omzet IenM wordt met name veroorzaakt door de toevoeging van onderhoudsbudget als gevolg van areaaluitbreiding, SAR-helicopters en maatregelen voor cybersecurity.

Omzet nutv werkzaamheden

De mutatie in de omzet nog uit te voeren werkzaamheden is het gevolg van de toevoeging van het saldo nog uit te voeren werkzaamheden ultimo 2013 aan het budget voor 2014.

Omzet overige departementen

De mutatie in de post omzet overige departementen is het gevolg van toevoeging van budget voor de Rijksrederij door de Kustwacht en extra opbrengsten voor de uitleen van personeel.

Lasten

Apparaatskosten

De hogere personele kosten zijn onder meer het gevolg van hogere werkgeverslasten dan begroot

en extra kosten voor flankerend beleid.

De kosten van externe inhuur betreffen de inzet van derden op de kerntaken van RWS. Daarnaast vindt er inzet van derden plaats op taken die RWS aan de markt overlaat en derhalve niet tot de apparaatskosten behoren. Omwille van de aansluiting op de begroting 2015, is ervoor gekozen om deze kosten ook al bij deze suppletoire wet inzichtelijk te maken.

 

Bedragen x € 1.000

 

2014

Inhuur apparaat

93.000

Inhuur programma

 125.000

Totaal inhuur

218.000

RWS zet actief in op het afbouwen van externe inhuur op apparaat en externe inhuur op programma, de ingezette maatregelen sorteren in 2014 echter nog onvoldoende effect. De omzetting inhuur naar productafspraken neemt meer tijd in beslag. Pas na afloop van lopende contracten kan worden bekeken of omzetting mogelijk is. Vanwege de reorganisatie heeft meer inhuur op open formatieplekken plaatsgevonden.

Materiële kosten

De hogere materiële kosten zijn het gevolg van de toevoeging van de materiële lasten van de Nationale Bewegwijzeringsdienst.

Onderhoud

De hogere kosten hangen samen met de toevoeging van het saldo nog uit te voeren werkzaamheden ultimo 2013. Dit betreffen middelen die RWS in 2013 heeft ontvangen en bestemd waren voor werkzaamheden die gepland waren in 2013, maar waarvan de uitvoering doorloopt in 2014.

Afschrijvingskosten

De afschrijvingskosten worden op basis van de realisatie neerwaarts bijgesteld.

Saldo van baten en lasten

In 2014 leveren de maatregelen die benodigd zijn om te voldoen aan de taakstelling (zie pagina 151 van begroting van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu), nog niet de besparingen op in het tempo dat noodzakelijk is om de taakstelling voor 2014 in te vullen.

Verder wordt een deel van het tekort veroorzaakt door de (incidentele) extra inhuur (€ 12 miljoen) die nodig is om de hoge productie opgave in 2014 te kunnen realiseren

Het saldo van baten en lasten komt ten laste van de exploitatiereserve RWS.

Kasstroomoverzicht

Toelichting

Rekening-courant RHB 1 januari 2014

De beginstand is aangesloten op eindstand 2013. De mutatie wordt onder meer veroorzaakt door het saldo nog uit te voeren werkzaamheden ultimo 2013.

Operationele kasstroom

De lagere operationele kasstroom is eveneens met name het gevolg van het verwachte saldo nog uit te voeren werkzaamheden ultimo 2013, waarvoor het budget in 2013 is ontvangen en waarvan de prestatie in 2014 wordt geleverd.

Investeringskasstroom

Als gevolg van de reorganisatie zijn investeringen in gebouwen uitgesteld danwel geschrapt, waardoor minder geïnvesteerd wordt in 2014.

Financieringskasstroom

Door lagere investeringen zal minder beroep worden gedaan op de leenfaciliteit. Als gevolg daarvan dalen ook de geraamde aflossingen.

Inspectie Leefomgeving en Transport

Toelichting

Baten

Omzet IenM

De omzet IenM neemt toe als gevolg van de uitvoering van de extra toezichttaken inzake cabotage en verkoopverboden (voertuigen en voertuigonderdelen), door bijdragen in ICT-aanpassingen en door een bijdrage in hogere uitvallende kosten dienstverlening RIVM.

Lasten

Personele kosten

De personele kosten nemen toe door anticiperend werven. Met het oog op de uitstroom van pensioengerechtigde medewerkers wordt personeel geworven voor kennisoverdracht, waardoor tijdelijk sprake is van hogere personele kosten. Op stroomlijning van ICT/werkprocessen en voor verbetering van het financieel en materieel beheer wordt extra externe inhuur ingezet.

Materiële kosten

De materiële kosten dalen per saldo licht door een verschuiving naar de personele kosten (externe inhuur). Daarnaast heeft een verschuiving plaats gevonden binnen de materiële kosten waardoor het apparaat ICT afneemt.

Saldo van baten en lasten

Het saldo van baten en lasten komt ten laste van de exploitatiereserve ILT.

Kasstroomoverzicht

Toelichting

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom wijzigt als gevolg van het negatieve resultaat.

Financieringskasstroom

De eenmalige uitkering aan het moederdepartement betreft het, op basis van de Regeling agentschappen, uitkeren van het surplus aan eigen vermogen aan de eigenaar.

Nederlandse Emissieautoriteit

Toelichting

Lasten

Apparaatskosten

De apparaatskosten vallen lager uit doordat er ten aanzien van de eigen personele kosten een lagere prognose is van de gemiddelde bezetting dan waarmee in de initiële raming rekening mee is gehouden. De verwachting is dat eind 2014 de bezetting op het niveau van de raming is. De lagere externe inhuur wordt veroorzaakt doordat een aantal projecten waarvoor externe inhuur geraamd was minder heeft gekost. Daarnaast is de prognose inhuur lager dan verwacht door de verambtelijking van de ‘payrollers’.

Saldo van baten en lasten

Het saldo van baten en lasten komt ten gunste van de exploitatiereserve NEa.

Kasstroomoverzicht

Toelichting

Financieringskasstroom

De eenmalige uitkering aan het moederdepartement betreft het, op basis van de Regeling agentschappen, uitkeren van het surplus aan eigen vermogen aan de eigenaar.

1 www.noordzeekloket.nl

2 www.informatiehuismarien.nl


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.