Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Deltafonds voor het jaar 2014 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 34085 J - Wijziging begroting Deltafonds 2014 (Najaarsnota).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Deltafonds voor het jaar 2014 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Document­datum 28-11-2014
Publicatie­datum 02-05-2018
Kenmerk 34085-J, nr. 2
Externe link origineel bericht

2.

Tekst

Wijziging van de begrotingsstaat van het Deltafonds voor het jaar 2014 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2014 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van het Deltafonds.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

B. BEGROTINGSTOELICHTING

  • 1. 
    Leeswijzer
  • 2. 
    De producten

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties

2.2 De productartikelen

2.3 Verdiepingsbijlage

  • 1. 
    Leeswijzer

Allereerst is de begrotingsstaat voor het Infrastructuurfonds voor het jaar 2014 opgenomen. Met deze suppletoire begroting wordt inzicht verstrekt in de mutaties die op artikelniveau in de verplichtingen-, de uitgaven- en de ontvangstenramingen worden voorgesteld ten opzichte van de begrotingsstaat voor het Infrastructuurfonds voor het jaar 2014.

In paragraaf 2.1 is in een overzicht met de uitgaven- en ontvangstenmutaties de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota (Najaarsnota) van het ministerie van Financiën.

In paragraaf 2.2 ‘De productartikelen’ wordt inzicht verstrekt in de mutaties op hoofdproductniveau. Verder zijn projectoverzichten met de realisatieprojecten alsmede de verkenningen en planuitwerkingen opgenomen waarin de begrotingsmutaties op projectniveau zichtbaar zijn gemaakt. In deze projectoverzichten worden tevens eventuele wijzigingen in het projectbudget en/of wijzigingen in de oplevering van het project aangegeven en toegelicht.

Naar aanleiding van de aanbeveling uit het rapport van de Tijdelijke commissie onderhoud en innovatie spoor (Kamerstukken II, 2011/12, 32 707, nr. 9, blz. 22) is de normering gehanteerd waarbij geldt dat begrotingsbedragen boven de € 50 miljoen met een afwijking van meer dan € 5 miljoen ook worden toegelicht. Het bovenstaande heeft er toe geleid dat aan de hand van onderstaande norm is bepaald of een verschil wordt toegelicht:

 

Begrotingsbedrag

Verschil

< € 4,5 miljoen

> 50%

€ 4,5 - € 22,5 miljoen

> € 2,5 miljoen

> € 22,5 miljoen

> 10%

> € 50 miljoen

> € 5 miljoen

Dit houdt in dat die (hoofd)producten, waarbij het verschil kleiner is dan de aangegeven norm niet worden toegelicht. Een uitzondering hierop wordt gemaakt voor beleidsmatige relevante mutaties; deze worden ongeacht bovenstaande normering wel toegelicht.

In paragraaf 2.3 ‘Verdiepingsbijlage’ wordt inzicht geboden in de begrotingsmutaties per artikelonderdeel tot en met 2028, waarbij zowel de Miljoenennota- als de Najaarsnotamutaties wordt toegelicht.

  • 2. 
    De producten

Dit wetsvoorstel sluit aan bij de Najaarsnota 2014 van het Ministerie van Financiën en bevat alleen begrotingsmutaties die betrekking hebben op de uitvoering van reeds ingezet beleid.

De mutaties zijn hieronder in tabelvorm weergegeven en toegelicht.

De budgettaire gevolgen van de begrotingsmutaties zijn verder onder 2.2 op de productartikelen zichtbaar gemaakt.

2.1 Overzicht uitgaven- en ontvangsten mutaties

Toelichting

  • a. 
    Nadelig saldo 2014

    De najaarsnota 2014 laat een nadelig saldo zien van € 42,5 miljoen; dit saldo wordt gevormd door € 62,0 miljoen hogere uitgaven en € 19,5 miljoen aan hogere ontvangsten. Het nadelig saldo over 2014 zal in latere jaren op het fonds in mindering worden gebracht. Voor een nadere (projectgewijze) toelichting wordt verwezen naar de toelichtingen bij de afzonderlijke begrotingsartikelen.

  • b. 
    Overboekingen van EZ

    Het ministerie van Economische zaken draagt bij aan het KRM Monitoringprogramma ad € 0,4 miljoen, de ontheffingsverlening van economische exclusieve zones ad € 0,2 miljoen, het project Informatiehuis Marien ad € 0,1 miljoen en een bedrag van € 0,1 miljoen ten behoeve van het project Klaverbank side-scan sonar survey.

2.2 De productartikelen

Artikel 1 Investeren in waterveiligheid

01.01 Grote projecten waterveiligheid

  • 1. 
    Op de projecten van het Tweede Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP-2) wordt een hogere productie verwacht. Deze wordt met name veroorzaakt door het versneld uitvoeren van de Zwakke Schakels Noord-Holland.

01.02 Overige aanlegprojecten waterveiligheid

  • 1. 
    De financieringsregeling voorziet in de financierbaarheid van kosten die reeds voor 2014 gemaakt zijn voor HWBP-projecten. Het meest omvangrijke voorschot betreft het urgente deel van het waterschapsproject IJsseldijk Gouda, welke een versnelde betaling van € 4 miljoen behoeft.
  • 2. 
    De bouw van het bedieningsgebouw en de hal/meetkamer voor de Deltagoot is vertraagd. Daarnaast is een van de vier speciaal voor Deltares ontworpen en samengestelde, hydraulische plunjers is tijdens het transport zo ernstig beschadigd dat deze opnieuw moet worden gefabriceerd.
  • 3. 
    De vertraging van ruim € 10 miljoen wordt veroorzaakt door de projecten Afferdense en Deestse Waarden en Heesseltsche Waarden. Er is vertraging door diverse oorzaken (het opstellen van contractstukken voor dwarsstromingonderzoeken, een negatief advies van de tenderboard door het ontbreken van een technisch manager, geen vaststelling van het bestemmingsplan omdat er geen beheersovereenkomst was tussen VANL1 en Staatsbosbeheer en vertraging in de grondaankoop).

Ontvangsten

In 2014 wordt meer ontvangen voor Ruimte voor de Rivier doordat meer vastgoed kan worden verkocht dan gepland.

Verplichtingen

Aan de verplichtingenkant worden gebudgetteerde verplichtingen in latere jaren vastgelegd. De meest noemenswaardige verplichtingenschuiven bij de Grote Projecten waterveiligheid vinden plaats bij de HWBP-2 projecten Waddenzeedijk Texel (€ 177 miljoen) ende Hoogwaterkering Den Oever (€ 48 miljoen), Ruimte voor de Rivier (€ 176 miljoen) en de Zandmaas (€ 23 miljoen). Andere vertragingen vinden plaats bij de Steenbekledingen Wester- en Oosterschelde (€ 31 miljoen), de Steenbestortingen Westerschelde (€ 19 miljoen) en maatregelen in relatie tot rivierverruiming (€ 19 miljoen). Op een aantal HWBP-projecten vinden juist verplichtingenversnellingen plaats (tezamen € 20 miljoen).

Artikel 2 Investeren in zoetwatervoorziening

02.02 Overige waterinvesteringen zoetwatervoorziening

Ontvangsten

In 2014 worden nagenoeg geen ontvangsten van de Provincie Zeeland verwacht in relatie tot de Natuurcompensatie Perkpolder. De ontvangsten zijn verschoven naar de jaren 2015 en 2016. Als gevolg van recentere inzichten wordt de vertraging met bijna € 1 miljoen opwaarts bijgesteld.

Artikel 3 Beheer, onderhoud en vervanging

03.02 Beheer en onderhoud

Op het hoofdproduct Vervanging wordt verwacht dat uitgaven na 2014 gerealiseerd worden. Op deelgebieden van het project Stroomlijn is tevens sprake van een aanbestedingsmeevaller.

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget wordt naar latere jaren doorgeschoven. Dit is het gevolg van een lagere verplichtingenvastlegging bij de projecten Stuwen in de Lek (47 miljoen), Stroomlijn (12 miljoen) en vervanging en renovatie. Bij de herijkte scope van de projecten Stuwen in de Lek past het verschuiven van de geplande gunning van het hoofdcontract van het derde kwartaal van 2014 naar uiterlijk het eerste kwartaal van 2016. In 2013 en 2014 is er geïnvesteerd in de kwaliteit van het aanbestedingsdossier met een latere gunning als gevolg.

Artikel 4 Experimenten cf. art. II Deltawet

4.01 Experimenteerprojecten

Het TBES project Marker Wadden is een initiatief van Natuurmonumenten (NM) om in het Markermeer langs de Houtribdijk nabij Lelystad een moeraseiland aan te leggen. De voorbereidingen voor de uitvoering van de eerste fase Marker Wadden zijn inmiddels gestart met een budget van € 50 miljoen. IenM en EZ dragen ieder € 15 miljoen bij (totaal € 30 miljoen). De Rijksbijdrage van € 15 miljoen die in de jaren 2015 en 2016 begroot was wordt in 2014 gerealiseerd.

Artikel 5 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven

5.03 Investeringsruimte

Het opheffen van de minregel met betrekking tot 2014 op de investeringsruimte (ontstaan als gevolg van het niet volledig uitkeren van de prijsbijstelling) is mogelijk door een verschuiving met het jaar 2015 aan te brengen (ten laste van het voordelig saldo).

Verplichtingen

Dit betreft een mutatie om voor de verplichtingenreeks aan te sluiten bij de uitgavenramingen.

Artikel 6 Bijdragen andere begrotingen Rijk

Ontvangsten

De verhoging van de voeding van het Deltafonds is met name het gevolg van de bekostiging van de verbetering van de Cyber Security voor de missiekritieke systemen (MKS) en Industriële Automatisering.

2.3 Verdiepingsbijlage

Artikel 1 Investeren in waterveiligheid

  • 1. 
    Indexering 2014

lenM heeft voor het jaar 2014 een beperkte bijdrage ontvangen voor de prijsstijging van de investeringen (IBOI). Net als in de vorige begroting dekt lenM de korting op de prijsbijstelling tranche 2014 uit de resterende investeringsruimte per investeringsdomein. Er resteert dan een kasprobleem. lenM lost dit uiterlijk bij ontwerpbegroting 2017 op, maarzo mogelijk bij de eerstvolgende herijking van het investeringsprogramma. In het uitvoeringsjaar wordt een risico op een kasoverschrijding ter omvang van het minbedrag in de begroting geaccepteerd.

  • 4. 
    Desalderingen

    Als gevolg van extra ontvangsten van derden voor het project IJsseldelta binnen het programma Ruimte voor de Rivier is het projectbudget met zestig miljoen euro opgehoogd.

  • 5. 
    Areaalgroei Hoofdwatersystemen

    In deze begroting is in lijn met de gevolgde werkwijze bij het Hoofdwegennet, zoals beschreven in de bijlage 5 van de Infrastructuurbegroting 2014, een reservering getroffen voor de areaalgroei op het hoofdwatersysteem van in totaal circa € 107 miljoen tot en met 2028. Inmiddels is de omvang van de consequenties van areaalgroei op beheer en onderhoud van projecten met openstelling voor 2016 bekend. De middelen ter dekking van het beheer en onderhoud van deze areaalgroei inclusief de structurele doorwerking tot en met 2028 van € 84,5 miljoen zijn in deze begroting overgeboekt van het artikelonderdeel voor verkenningen en planuitwerkingen (01.02.01) naar het artikelonderdeel voor Beheer en Onderhoud (03.02.01), zie tevens mutatie vijf in de verdiepingsbijlage bij artikel 3.

  • 6. 
    Kasschuiven

    Om voor alle artikelen tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair neutrale kasschuiven over de diverse jaren tussen de verschillende artikelen op het Deltafonds noodzakelijk.

  • 8. 
    Overboekingen binnen het Deltafonds

    Tussen en binnen de artikelen van het Deltafonds zijn een aantal mutaties doorgevoerd. Het betreft hier onder andere:

  • Een verlaging van de Rijksbijdrage voor het project Hoornse Hop;
  • Ophoging van verschillende taakstellende projectbudgetten (waaronder Haringvliet de Kier, toetsing regionale keringen in beheer van het Rijk, het Tidal Test Centre Brouwersdam en enkele studies);
  • Voor het project Marker Wadden is naar aanleiding van bestuurlijke afspraken met regionale partners in deze begroting budget gereserveerd;
  • Voor de aanpak van de missiekritieke systemen - die in 2014 prioritair worden aangepakt - is een bedrag van € 22 miljoen ten laste van de investeringsruimte van het Deltafonds gebracht;
  • Verwerking van enkele mee- en tegenvallers binnen het realisatieprogramma op de investeringsruimte.
  • a. 
    Op het programma is sprake van een productie die € 131 miljoen hoger is dan voorzien. Hiervan wordt € 79 miljoen door projecten bij HWBP-2 en € 68 miljoen door Ruimte voor de Rivier veroorzaakt. De onderprogrammering bij de Maaswerken leidt juist tot een kasoverschot van € 16 miljoen. Aan de verplichtingenkant worden gebudgetteerde verplichtingen in latere jaren vastgelegd.
  • b. 
    De onderprogrammering leidt in 2014 tot een kasoverschot van € 81 miljoen op het realisatieprogramma waterveiligheid en van € 8 miljoen op de verkenningen- en planstudies. Daarnaast is bij maatregelen in relatie tot rivierverruiming sprake van vertraging (€ -11 miljoen).
  • c. 
    Betreft vertragingen van studie- en onderzoekskosten van het Deltaprogramma (€ 0,1 miljoen).
  • d. 
    Voor Ruimte voor de Rivier komen versneld inkomsten binnen (€ 19 miljoen).
  • k. 
    De staf Deltacommissaris draagt bij aan de kosten van de opdrachten die de deelprogramma's Kust, Rivieren en Veiligheid verstrekken aan de Gemeenteambasadeurs Water. Gemeenteambassadeurs Water staan gemeenten terzijde om hen actief te betrekken en ondersteunen bij het waterbeleid (zie voor meer informatie www.vng.nl).
  • c. 
    Artikel 2 Investeren in zoetwatervoorziening
  • d. 
    • 1. 
      Indexering 2014
  • e. 
    lenM heeft voor het jaar 2014 een beperkte bijdrage ontvangen voor de prijsstijging van de investeringen (IBOI). Net als in de vorige begroting dekt lenM de korting op de prijsbijstelling tranche 2014 uit de resterende investeringsruimte per investeringsdomein. Er resteert dan een kasprobleem. lenM lost dit uiterlijk bij ontwerpbegroting 2017 op, maar zo mogelijk bij de eerstvolgende herijking van het investeringsprogramma. In het uitvoeringsjaar wordt een risico op een kasoverschrijding ter omvang van het minbedrag in de begroting geaccepteerd.
  • f. 
    • 6. 
      Kasschuiven
  • g. 
    Om voor alle artikelen tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair neutrale kasschuiven over de diverse jaren tussen de verschillende artikelen op het Deltafonds noodzakelijk.
  • h. 
    • 8. 
      Overboekingen binnen het Deltafonds
  • i. 
    Tussen en binnen de artikelen van het Deltafonds zijn een aantal mutaties doorgevoerd. Het betreft hier onder andere:
  • j. 
    • • 
      Een verlaging van de Rijksbijdrage voor het project Hoornse Hop;
  • k. 
    • • 
      Ophoging van verschillende taakstellende projectbudgetten (waaronder Haringvliet de Kier, toetsing regionale keringen in beheer van het Rijk, het "Tidal Test Centre Brouwersdam en enkele studies);
  • l. 
    • • 
      Voor het project Marker Wadden is naar aanleiding van bestuurlijke afspraken met regionale partners in deze begroting budget gereserveerd;
  • m. 
    • • 
      Voor de aanpak van de missiekritieke systemen - die in 2014 prioritair worden aangepakt - is een bedrag van € 22 miljoen ten laste van de investeringsruimte van het Deltafonds gebracht;
  • n. 
    • Verwerking van enkele mee- en tegenvallers binnen het realisatieprogramma op de investeringsruimte.
  • o. 
    • e. 
      De werkzaamheden van het project Natte Natuurprojecten IJsselmeergebied zijn afgerond. Het budget schuift door naar 2015 en wordt ingezet voor het project de Kreupel ten behoeve van de nadeelcompensatie visserij (k€ 250). Het restant zal worden overgeheveld naar de investeringsruimte.
  • p. 
    • f. 
      Voor 2014 geraamde uitgaven voor het deelprogramma Zoetwatervoorziening van het Deltaprogramma worden in latere jaren gerealiseerd.
  • q. 
    • g. 
      Het project Natuurcompensatie Perkpolder ontvangt bijna € 1 miljoen aan inkomsten eerder dan geraamd.
  • r. 
    • k. 
      De staf Deltacommissaris draagt bij aan de kosten van de opdrachten die de deelprogramma’s Kust en Rivieren verstrekken aan de Gemeente-ambasadeurs Water. Gemeenteambassadeurs Water staan gemeenten terzijde om hen actief te betrekken en ondersteunen bij het waterbeleid (zie voor meer informatie www.vng.nl).
  • s. 
    Artikel 3 Beheer, onderhoud en vervanging
  • 1. 
    Indexering 2014
  • aj. 
    lenM heeft voor het jaar 2014 een beperkte bijdrage ontvangen voor de prijsstijging van de investeringen (IBOI). Net als in de vorige begroting dekt lenM de korting op de prijsbijstelling tranche 2014 uit de resterende investeringsruimte per investeringsdomein. Er resteert dan een kasprobleem. lenM lost dit uiterlijk bij ontwerpbegroting 2017 op, maar zo mogelijk bij de eerstvolgende herijking van het investeringsprogramma. In het uitvoeringsjaar wordt een risico op een kasoverschrijding ter omvang van het minbedrag in de begroting geaccepteerd.
  • 2. 
    Overheveling KRW/amendement Jacobi
  • al. 
    Op grond van het amendement-Jacobi (Kamerstukken II, 2013/14, 33 503, nr. 8) is het met ingang van 1 januari 2015 mogelijk om de uitgaven op het gebied van waterkwaliteit, ook wanneer deze uitgaven geen relatie hebben met waterveiligheid en zoetwatervoorziening, te verantwoorden op het Deltafonds. Hierdoor is het mogelijk om vanuit het Deltafonds projecten waarin ook waterkwaliteitsaspecten een rol spelen integraal te financieren. Hiertoe zijn middelen overgeboekt van artikel 12 op Begroting hoofdstuk Xll naar het nieuwe artikel 7 in het Deltafonds. Het gaat daarbij om de realisatieprojecten Verbeterprogramma Waterkwaliteit Rijkswateren ten behoeve van de KRW. Daarnaast zijn de projecten Natuurcompensatie Perkpolder, Verruiming vaargeul Westerschelde en Natuurlijker Markermeer/IJmeer ook overgeheveld naar het Deltafonds. In de schriftelijke beantwoording van de Kamervragen ten behoeve van het WGO dd. 18 november 2013 is ook aangegeven dat opgaven voor waterkwaliteit niet gedekt mogen worden uit de budgetten op het Deltafonds die bestemd zijn voor waterveiligheid en zoetwatervoorziening. In lijn met deze voorwaarde is dekking gevonden binnen overige budgetten zodat de opgave voor de uitvoering van de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW) op artikel 7 van het Deltafonds volledig gedekt is.
  • 3. 
    Overboeking van Begroting hoofdstuk Xll in het kader van Cyber Security
  • an. 
    Deze overboeking van Begroting hoofdstuk Xll naar het Deltafonds is bedoeld voor de bekostiging van de verbetering van de Cyber Security voor de missiekritieke systemen (MKS) en Industriële Automatisering.
  • 5. 
    Areaalgroei Hoofdwatersystemen
  • ap. 
    In deze begroting is in lijn met de gevolgde werkwijze bij het Hoofdwegennet, zoals beschreven in de bijlage 5 van de Infrastructuurbegroting 2014, een reservering getroffen voor de areaalgroei op het hoofdwatersysteem van in totaal circa € 107 miljoen tot en met 2028, zie mutatie 5 van de verdiepingsbijlage bij artikel 1 van het Deltafonds. Inmiddels is de omvang van de consequenties van areaalgroei op beheer en onderhoud van projecten met openstelling voor 2016 bekend. De middelen ter dekking van het beheer en onderhoud van deze areaalgroei inclusief de structurele doorwerking tot en met 2028 van € 84,5 miljoen zijn in deze begroting overgeboekt van het artikelonderdeel voor verkenningen en planuitwerkingen (01.02.01) naar het artikelonderdeel voor Beheer en Onderhoud (03.02.01).
  • 5. 
    Kasschuiven
  • ar. 
    Om voor alle artikelen tot een sluitende programmering te komenzijn budgettair neutrale kasschuiven over de diverse jaren tussen de verschillende artikelen op het Deltafonds noodzakelijk.
  • 8. 
    Overboekingen binnen het Deltafonds
  • at. 
    Tussen en binnen de artikelen van het Deltafonds zijn een aantal mutaties doorgevoerd. Het betreft hier onder andere:
  • Een verlaging van de Rijksbijdrage voor het project Hoornse Hop;
  • Ophoging van verschillende taakstellende projectbudgetten (waaronder Haringvliet de Kier, toetsing regionale keringen in beheer van het Rijk, het Tidal Test Centre Brouwersdam en enkele studies);
  • Voor het project Marker Wadden is naar aanleiding van bestuurlijke afspraken met regionale partners in deze begroting budget gereserveerd;
  • Voor de aanpak van de missiekritieke systemen - die in 2014 prioritair worden aangepakt - is een bedrag van € 22 miljoen ten laste van de investeringsruimte van het Deltafonds gebracht;
  • Verwerking van enkele mee- en tegenvallers binnen het realisatieprogramma op de investeringsruimte.
  • 10. 
    Landelijke taken
  • av. 
    In het kader van de transparantie van de budgetten voor watermanagement en beheer en onderhoud, zijn deze in de begroting intracomptabel inzichtelijk gemaakt. Hiertoe zijn de Landelijke taken van RWS zoals opgenomen in de artikelonderdelen Verkeersmanagement en Beheer en Onderhoud geraamd onder de Overige Netwerkgebonden Kosten. De verdeling naar ondermeer Watermanagement management en Beheer en Onderhoud is extracomptabel inzichtelijk gemaakt in de bijlage beheer, onderhoud, vervanging en renovatie bij deze begroting.
  • aw. 
    • h. 
      Op het hoofdproduct Vervanging wordt verwacht dat uitgaven na 2014 gerealiseerd worden. Op deelgebieden van het project Stroomlijn is tevens sprake van een aanbestedingsmeevaller.
  • ax. 
    • l. 
      Bijdrage van EZ voor de ontheffingsverlening van EEZ (exclusieve economische zones). Betreft de advisering inzake de vergunningverlening als gevolg van de Natuurbeschermingswet (Natura2000) en de ontheffingsverlening als gevolg van de Flora- en faunawet in de EEZ.
  • ay. 
    • m. 
      Betreft een bijdrage van het ministerie van EZ (Economische zaken) ten behoeve van de Klaverbank side-scan sonar survey (hydrografische apparaatuur).
  • az. 
    Artikel 4 Experimenten cf. art. II Deltawet
  • 8. 
    Overboekingen binnen het Deltafonds
  • Tussen en binnen de artikelen van het Deltafonds zijn een aantal mutaties doorgevoerd. Het betreft hier onder andere:
  • Een verlaging van de Rijksbijdrage voor het project Hoornse Hop;
  • Ophoging van verschillende taakstellende projectbudgetten (waaronder Haringvliet de Kier, toetsing regionale keringen in beheer van het Rijk, het Tidal Test Centre Brouwersdam en enkele studies);
  • Voor het project Marker Wadden is naar aanleiding van bestuurlijke afspraken met regionale partners in deze begroting budget gereserveerd;
  • Voor de aanpak van de missiekritieke systemen - die in 2014 prioritair worden aangepakt - is een bedrag van € 22 miljoen ten laste van de investeringsruimte van het Deltafonds gebracht;
  • Verwerking van enkele mee- en tegenvallers binnen het realisatieprogramma op de investeringsruimte.
  • bi. 
    • i. 
      Het TBES project Marker Wadden is een initiatief van Natuurmonumenten (NM) om in het Markermeer langs de Houtribdijk nabij Lelystad een moeraseiland aan te leggen. De voorbereidingen voor de uitvoering van de eerste fase Marker Wadden zijn inmiddels gestart met een budget van € 50 miljoen. IenM en EZ dragen ieder € 15 miljoen bij (totaal € 30 miljoen). De Rijksbijdrage van 15 miljoen die in de jaren 2015 en 2016 begroot was wordt in 2014 gerealiseerd.
  • bj. 
    Artikel 5 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven
  • 1. 
    Indexering 2014
  • bo. 
    lenM heeft voor het jaar 2014 een beperkte bijdrage ontvangen voor de prijsstijging van de investeringen (IBOI). Net als in de vorige begroting dekt lenM de korting op de prijsbijstelling tranche 2014 uit de resterende investeringsruimte per investeringsdomein. Er resteert dan een kasprobleem. lenM lost dit uiterlijk bij ontwerpbegroting 2017 op, maar zo mogelijk bij de eerstvolgende herijking van het investeringsprogramma. In het uitvoeringsjaar wordt een risico op een kasoverschrijding ter omvang van het minbedrag in de begroting geaccepteerd.
  • bp. 
    • 7. 
      Overboeking van Begroting hoofdstuk Xll in het kader van Centraal Planbureau (CPB)
  • bq. 
    Deze overboeking van Begroting hoofdstuk Xll naar het Deltafonds betreft de bijdrage aan het CPB voor KIRE (Kennisunit Infrastructuur en Ruimtelijke Economie).
  • br. 
    • 8. 
      Overboekingen binnen het Deltafonds
  • bs. 
    Tussen en binnen de artikelen van het Deltafonds zijn een aantal mutaties doorgevoerd. Het betreft hier onder andere:
  • Een verlaging van de Rijksbijdrage voor het project Hoornse Hop;
  • Ophoging van verschillende taakstellende projectbudgetten (waaronder Haringvliet de Kier, toetsing regionale keringen in beheer van het Rijk, het Tidal Test Centre Brouwersdam en enkele studies);
  • Voor het project Marker Wadden is naar aanleiding van bestuurlijke afspraken met regionale partners in deze begroting budget gereserveerd;
  • Voor de aanpak van de missiekritieke systemen - die in 2014 prioritair worden aangepakt - is een bedrag van € 22 miljoen ten laste van de investeringsruimte van het Deltafonds gebracht;
  • Verwerking van enkele mee- en tegenvallers binnen het realisatieprogramma op de investeringsruimte.
  • bv. 
    • 9. 
      Loonbijstelling
  • bw. 
    Dit betreft de toevoeging van de aan het Deltafonds uitgekeerde loonbijstelling 2014.
  • bx. 
    • 10. 
      Landelijke taken
  • by. 
    In het kader van de transparantie van de budgetten voor watermanagement en beheer en onderhoud, zijn deze in de begroting intracomptabel inzichtelijk gemaakt. Hiertoe zijn de Landelijke taken van RWS zoals opgenomen in de artikelonderdelen Verkeersmanagement en Beheer en Onderhoud geraamd onder de Overige Netwerkgebonden Kosten. De verdeling naar ondermeer Watermanagement management en Beheer en Onderhoud is extracomptabel inzichtelijk gemaakt in de bijlage beheer, onderhoud, vervanging en renovatie bij deze begroting.
  • bz. 
    • 11. 
      Maatwerk KNMI
  • ca. 
    Betreft afname meteorologische producten en diensten van KNMI voor uitvoering diverse taken RWS.
  • cb. 
    • j. 
      Het opheffen van de minregel met betrekking tot 2014 op de investeringsruimte (ontstaan als gevolg van het niet volledig uitkeren van de prijsbijstelling) is mogelijk door een verschuiving met het jaar 2015 aan te brengen (ten laste van het voordelig saldo).
  • cc. 
    • k. 
      De staf Deltacommissaris draagt bij aan de kosten van de opdrachten die de deelprogramma’s Kust en Rivieren verstrekken aan de Gemeente-ambasadeurs Water. Gemeenteambassadeurs Water staan gemeenten terzijde om hen actief te betrekken en ondersteunen bij het waterbeleid (zie voor meer informatie www.vng.nl).
  • cd. 
    • n. 
      Betreft een bijdrage van het ministerie van EZ (Economische zaken) ten behoeve van het Informatiehuis Marien (zie voor meer informatie www.informatiehuismarien.nl).
  • ce. 
    • o. 
      Betreft een bijdrage van het ministerie van EZ (Economische zaken) ten behoeve van het KRM Monitoringprogramma. Meer informatie over de Kaderrichtlijn Mariene Strategie is te vinden op het Noordzeeloket (www.noordzeeloket.nl ).
  • cf. 
    Artikel 6 Bijdragen andere begrotingen Rijk
  • cg. 
    • 1. 
      Indexering 2014
  • ch. 
    lenM heeft voor het jaar 2014 een beperkte bijdrage ontvangen voor de prijsstijging van de investeringen (IBOI). Net als in de vorige begroting dekt lenM de korting op de prijsbijstelling tranche 2014 uit de resterende investeringsruimte per investeringsdomein. Er resteert dan een kasprobleem. lenM lost dit uiterlijk bij ontwerpbegroting 2017 op, maar zo mogelijk bij de eerstvolgende herijking van het investeringsprogramma. In het uitvoeringsjaar wordt een risico op een kasoverschrijding ter omvang van het minbedrag in de begroting geaccepteerd.
  • ci. 
    • 2. 
      Overheveling KRW/amendement Jacobi
  • cj. 
    Op grond van het amendement-Jacobi (Kamerstukken II, 2013/14, 33 503, nr. 8) is het met ingang van 1 januari 2015 mogelijk om de uitgaven op het gebied van waterkwaliteit, ook wanneer deze uitgaven geen relatie hebben met waterveiligheid en zoetwatervoorziening, te verantwoorden op het Deltafonds. Hierdoor is het mogelijk om vanuit het Deltafonds projecten waarin ook waterkwaliteitsaspecten een rol spelen integraal te financieren. Hiertoe zijn middelen overgeboekt van artikel 12 op Begroting hoofdstuk Xll naar het nieuwe artikel 7 in het Deltafonds. Het gaat daarbij om de realisatieprojecten Verbeterprogramma Waterkwaliteit Rijkswateren ten behoeve van de KRW. Daarnaast zijn de projecten Natuurcompensatie Perkpolder, Verruiming vaargeul Westerschelde en Natuurlijker Markermeer/IJmeer ook overgeheveld naar het Deltafonds. In de schriftelijke beantwoording van de Kamervragen ten behoeve van het WGO dd. 18 november 2013 is ook aangegeven dat opgaven voor waterkwaliteit niet gedekt mogen worden uit de budgetten op het Deltafonds die bestemd zijn voor waterveiligheid en zoetwatervoorziening. In lijn met deze voorwaarde is dekking gevonden binnen overige budgetten zodat de opgave voor de uitvoering van de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW) op artikel 7 van het Deltafonds volledig gedekt is.
  • ck. 
    • 3. 
      Overboeking van Begroting hoofdstuk Xll in het kader van Cyber Security
  • cl. 
    Deze overboeking van Begroting hoofdstuk Xll naar het Deltafonds is bedoeld voor de bekostiging van de verbetering van de Cyber Security voor de missiekritieke systemen (MKS) en Industriële Automatisering.
  • cm. 
    • 5. 
      Areaalgroei Hoofdwatersystemen
  • cn. 
    In deze begroting is in lijn met de gevolgde werkwijze bij het Hoofdwegennet, zoals beschreven in de bijlage 5 van de Begroting Infrastructuurfonds 2014, een reservering getroffen voor de areaalgroei op het hoofdwatersysteem van in totaal circa € 107 miljoen tot en met 2028. Inmiddels is de omvang van de consequenties van areaalgroei op beheer en onderhoud van projecten met openstelling voor 2016 bekend. De middelen ter dekking van het beheer en onderhoud van deze areaalgroei inclusief de structurele doorwerking tot en met 2028 van € 84,5 miljoen zijn in deze begroting overgeboekt van het artikelonderdeel voor verkenningen en planuitwerkingen (Deltafonds, 01.02.01) naar het artikelonderdeel voor Beheer en Onderhoud (Deltafonds, 03.02.01), zie tevens mutatie 5 in de verdiepingsbijlage bij artikel 3.
  • co. 
    • 7. 
      Overboeking van Begroting hoofdstuk Xll in het kader van Centraal Planbureau (CPB).
  • cp. 
    • l. 
      Bijdrage van EZ voor de ontheffingsverlening van EEZ (exclusieve economische zones). Betreft de advisering inzake de vergunningverlening als gevolg van de Natuurbeschermingswet (Natura2000) en de ontheffingsverlening agv de Flora- en faunawet in de EEZ.
  • cq. 
    • m. 
      Betreft een bijdrage van het ministerie van EZ (Economische zaken) ten behoeve van de Klaverbank side-scan sonar survey (hydrografische apparaatuur).
  • cr. 
    • n. 
      Betreft een bijdrage van het ministerie van EZ (Economische zaken) ten behoeve van het Informatiehuis Marien (zie voor meer informatie www.informatiehuismarien.nl).
  • cs. 
    • o. 
      Betreft een bijdrage van het ministerie van EZ (Economische zaken) ten behoeve van het KRM Monitoringprogramma. Meer informatie over de Kaderrichtlijn Mariene Strategie is te vinden op het Noordzeeloket (www.noordzeeloket.nl ).

1 De VANL-TCW is een vereniging van agrarische ondernemers en burgers die zich inzet voor een economisch duurzame land en tuinbouw.


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.