Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2014 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 34085 A - Wijziging begroting Infrastructuurfonds 2014 (Najaarsnota).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2014 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Document­datum 28-11-2014
Publicatie­datum 02-05-2018
Kenmerk 34085-A, nr. 2
Externe link origineel bericht

2.

Tekst

Wijziging van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2014 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2014 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

B. BEGROTINGSTOELICHTING

  • 1. 
    Leeswijzer
  • 2. 
    De producten

2.1 Overzicht uitgaven- en ontvangstenmutaties

2.2 De productartikelen

2.3 Verdiepingsbijlage

  • 1. 
    Leeswijzer

Allereerst is de begrotingsstaat voor het Infrastructuurfonds voor het jaar 2014 opgenomen. Met deze suppletoire begroting wordt inzicht verstrekt in de mutaties die op artikelniveau in de verplichtingen-, de uitgaven- en de ontvangstenramingen worden voorgesteld ten opzichte van de begrotingsstaat voor het Infrastructuurfonds voor het jaar 2014.

In paragraaf 2.1 is in een overzicht met de uitgaven- en ontvangstenmutaties de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota (Najaarsnota) van het ministerie van Financiën.

In paragraaf 2.2 ‘De productartikelen’ wordt inzicht verstrekt in de mutaties op hoofdproductniveau. Verder zijn projectoverzichten met de realisatieprojecten alsmede de verkenningen en planuitwerkingen opgenomen waarin de begrotingsmutaties op projectniveau zichtbaar zijn gemaakt. In deze projectoverzichten worden tevens eventuele wijzigingen in het projectbudget en/of wijzigingen in de oplevering van het project aangegeven en toegelicht.

Naar aanleiding van de aanbeveling uit het rapport van de Tijdelijke commissie onderhoud en innovatie spoor (Kamerstukken II, 2011/12, 32 707, nr. 9, blz. 22) is de normering gehanteerd waarbij geldt dat begrotingsbedragen boven de € 50 miljoen met een afwijking van meer dan € 5 miljoen ook worden toegelicht. Het bovenstaande heeft er toe geleid dat aan de hand van onderstaande norm is bepaald of een verschil wordt toegelicht:

 

Begrotingsbedrag

Verschil

< € 4,5 miljoen

> 50%

€ 4,5 - € 22,5 miljoen

> € 2,5 miljoen

> € 22,5 miljoen

> 10%

> € 50 miljoen

> € 5 miljoen

Dit houdt in dat die (hoofd)producten, waarbij het verschil kleiner is dan de aangegeven norm niet worden toegelicht. Een uitzondering hierop wordt gemaakt voor beleidsmatige relevante mutaties; deze worden ongeacht bovenstaande normering wel toegelicht.

In paragraaf 2.3 ‘Verdiepingsbijlage’ wordt inzicht geboden in de begrotingsmutaties per artikelonderdeel tot en met 2028, waarbij zowel de Miljoenennota- als de Najaarsnotamutaties wordt toegelicht.

  • 2. 
    De producten

Dit wetsvoorstel sluit aan bij de Najaarsnota 2014 van het Ministerie van Financiën en bevat alleen begrotingsmutaties die betrekking hebben op de uitvoering van reeds ingezet beleid.

De mutaties zijn hieronder in tabelvorm weergegeven en toegelicht.

De budgettaire gevolgen van de begrotingsmutaties zijn verder in paragraaf 2.2 ‘De productartikelen’ en in paragraaf 2.3 ‘Verdiepingsbijlage’ zichtbaar gemaakt.

2.1 Overzicht uitgaven- en ontvangsten mutaties

Toelichting

  • a. 
    Voordelig saldo 2014

De Najaarsnota 2014 laat een voordelig saldo zien van € 24,3 miljoen; dit saldo wordt gevormd door € 46,6 miljoen aan lagere uitgaven en € 22,3 miljoen aan lagere ontvangsten. Het voordelig saldo over 2014 zal in latere jaren aan het fonds worden toegevoegd. Voor een nadere (projectgewijze) toelichting op het voordelig saldo 2014 wordt verwezen naar de toelichtingen bij de afzonderlijke productartikelen en de verdiepingsbijlage (mutaties a).

  • b. 
    Desalderingen

Bij Najaarsnota 2014 wordt het ontvangstenbudget met € 23,6 miljoen verhoogd. Deze niet begrote ontvangsten worden aangewend voor een verhoging van het uitgavenbudget. Voor een nadere (projectgewijze) toelichting op de desalderingen wordt verwezen naar de toelichtingen bij de afzonderlijke productartikelen en de verdiepingsbijlage (mutaties b).

  • c. 
    Overboekingen HXII-IF

Bij Najaarsnota 2014 wordt er € 12,9 miljoen overgeboekt van het Infrastructuurfonds naar de Begroting Hoofdstuk XII en € 4,2 miljoen van HXII naar het IF. Per saldo leidt dit dus tot een verlaging van de uitgaven in 2014 met € 8,7 miljoen Voor een nadere (projectgewijze) toelichting op de overboekingen HXII-IF wordt verwezen naar de toelichtingen bij de afzonderlijke productartikelen en de verdiepingsbijlage (mutaties c).

2.2 De productartikelen

Artikel 12 Hoofdwegennet

12.02 Beheer, onderhoud en vervanging

De lagere uitgaven in 2014 op 12.02.04 Vervanging zijn het gevolg van vertraging in de aanbesteding van enkele projecten binnen het programma Vervanging en Renovatie (V&R). Hier tegenover staan hogere uitgaven in 2014 op het V&R deelprogramma Renovatie Stalen Bruggen. Per saldo leidt dit dus tot een verlaging van de uitgaven in 2014 met € 12,9 miljoen12.03 Aanleg

12.03.01 Realisatie

  • 1. 
    Er zullen naar verwachting minder risico’s in 2014 optreden dan verwacht, waardoor een deel van de risicoreservering van 2014 naar 2015 wordt doorgeschoven.
  • 2. 
    Er is sprake van vertraging bij de aansluiting A15-N3 in verband met het als nog verleggen van een gasleiding en vertraging bij de aansluiting A4 Prins Clausplein conform de uitvoeringsplanning van de aannemer
  • 3. 
    Het programma ZSM 1+2 (Spoedwet Wegverbreding) kent verschillende projecten. Bij een aantal projecten treedt nu, als gevolg van diverse oorzaken, een aanpassing op waardoor er lagere uitgaven in 2014 worden gerealiseerd. De oorzaken liggen in de sfeer van minder risico’s, bijstelling van de plannen en vertragingen. Dit betreft onder andere de projecten Woerden-Gouda, Holdendrecht-Diemen, Geluidsplan A1, Gorinchem-Noordeloos, A1/A6 ZSM, A28 Hattemerbroek-Lankhorst en A12 Waterberg-Velperbroek. Dit zijn projecten die in afronding zitten en waar restwerkzaamheden worden uitgevoerd. De vertragingen en bijstelling van de plannen komen voor bij de geluidsplannen. Het hogere projectbudget wordt veroorzaakt door een bijdrage van de provincie Zuid-Holland aan het project A20/A12 aansluiting Moordrecht als gevolg van een scopeaanpassing in verband met extra werkzaamheden voor de provincie Zuid-Holland (€ 1,7 miljoen).
  • 4. 
    Voor het deelproject A1-A6 is een nieuwe scope opgesteld (noodzakelijk als gevolg van de omzetting naar DBFM) met tot gevolg dat de uitvoeringsplanning is aangepast. Deze aanpassing wordt nu in de Najaarsnota verwerkt.
  • 5. 
    Er zullen naar verwachting minder risico’s in 2014 optreden dan verwacht, waardoor een deel van de risicoreservering van 2014 naar 2015 wordt doorgeschoven. Daarnaast zullen er in 2014 minder uitgaven voor nadeelcompensatie optreden dan geraamd.
  • 6. 
    Enkele werkzaamheden in de voorbereiding van de uitvoering (kabels, leidingen en vastgoed) worden niet meer in 2014 betaald. Daarnaast zullen er naar verwachting geen risico’s meer in 2014 optreden, waardoor de risicoreservering van 2014 naar 2015 wordt doorgeschoven.
  • 7. 
    De kasreeks van het project is in overeenstemming gebracht met de uitvoeringsplanning van de aannemer.
  • 8. 
    N50 Ens - Emmeloord is een nieuw project binnen het realisatieprogramma Hoofdwegennet. De werkzaamheden worden, conform het convenant en de realisatieovereenkomst, door RWS uitgevoerd in opdracht van de provincie Flevoland.

Het projectbudget ten laste van het realisatieprogramma is € 15,7 miljoen De kosten worden gefinancierd vanuit het regionale deel van het Ruimtelijk Economisch Programma (REP), onderdeel van het RSP en een regionale bijdrage.

  • 9. 
    De betalingen aan de aannemer lopen als gevolg van een tekortkoming bij de werkzaamheden achter bij de planning.
  • 10. 
    Als gevolg van de milde winter 2013/2014 konden er meer werkzaamheden worden uitgevoerd dan vooraf verwacht.
  • 11. 
    Het hogere projectbudget wordt veroorzaakt door diverse bijdragen (in totaal € 4,4 miljoen): provincie Overijssel voor anticiperende verkenning (€ 3,1 miljoen), gemeente Hellendoorn inzake gevelisolatie (€ 0,4 miljoen), BTW suppletie Belastingdienst (€ 0,8 miljoen) en grondtransacties (€ 0,1 miljoen). Deze bijdragen worden niet meer in 2014 uitgegeven.
  • 12. 
    Voor de kosten voor voorbereiding van de realisatie is in 2014 meer budget noodzakelijk dan verwacht. Het betreft voornamelijk verlegging van gasleidingen (Gasunie).
  • 13. 
    De uitvoeringsplanning van de aannemer is geactualiseerd. Deze aanpassing wordt nu in de Najaarsnota verwerkt.
  • 14. 
    De lagere realisatie-uitgaven op 12.03.01 met betrekking tot planuitwerking zijn voornamelijk te vinden op de onderstaande projecten:
  • Beter Benutten: momenteel zijn 42 projecten in de uitvoering. Een aantal van deze projecten heeft kasvertraging opgelopen, waardoor er circa € 13 miljoen van 2014 naar 2015 wordt doorgeschoven. De redenen van de vertraging liggen in de sfeer van omgevingsmanagement, bestuurlijke afspraken en tussentijdse scope aanpassingen.
  • A13/A16 Rotterdam: er is sprake van achterblijvende realisatie van grondverwerving, waardoor er circa 10 miljoen van 2014 naar 2015 wordt doorgeschoven.

12.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen

  • 1. 
    De hogere realisatie-uitgaven op 12.03.01 binnen het totale projectbudget van de planuitwerkingen zijn voornamelijk te vinden op het project N18 Varsseveld – Enschede. Voor de voorbereiding van de realisatie, waaronder vastgoedverwerving, is circa € 24 miljoen overgeheveld van 12.03.02 Verkenningen en Planuitwerkingen naar 12.03.01 Realisatie.
  • 2. 
    Het lagere projectbudget wordt met name veroorzaakt door:
  • Diverse overboekingen naar HXII (in totaal € 3,6 miljoen): het verantwoorden van de uitgaven op het gebied van Intelligente Transport Systemen (ITS) om verantwoordingstechnische redenen op HXII (€ 2,4 miljoen), een bijdrage aan de gemeente Leeuwarden voor de uitvoering van de plannen van aanpak van het programma Beter Benutten (€ 0,9 miljoen) en diverse kleine overboekingen (€ 0,3 miljoen).
  • Een overboeking naar 12.01 Verkeersmanagement van € 2,2 miljoen ten behoeve van de financiële afhandeling van de werkzaamheden die de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) en RWS Centrale Informatievoorziening (RWS/CIV) hebben verricht in het kader van het programma Beter Benutten.

12.04 Geïntegreerde contractvormen

  • 1. 
    Het hogere projectbudget wordt veroorzaakt door een bijdrage die voor het grootste deel voortvloeit uit een overeenkomst met de gemeente Amsterdam over het omleggen van de kabels en leidingen (€ 2,8 miljoen) De hogere uitgaven in 2014 worden verder veroorzaakt door het definitief worden van de inverdienbonus voor de aannemer (€ 11,1 miljoen).
  • 2. 
    De lagere uitgaven in 2014 zijn het gevolg van een vertraging veroorzaakt door een wijziging in het Tracébesluit voor het deeltraject A1/A6; vervanging van een betonnen brug door een stalen-betonnen brug. De aanpassing is noodzakelijk omdat de eerder gekozen betonnen brug technisch niet haalbaar is.
  • 3. 
    Het hogere projectbudget wordt veroorzaakt door de bijdrage van de gemeente Utrecht aan de aanleg van een nieuwe aansluiting van de N421 op de A12 (€ 3,9 miljoen) De hogere uitgaven in 2014 worden verder veroorzaakt door de indexering (€ 2,1 miljoen)
  • 4. 
    In deze stand is geen rekening gehouden met mogelijk versnelde afhandeling van wijzigingen van het DBFM contract.
  • 5. 
    Er zullen naar verwachting minder risico’s in 2014 optreden dan verwacht, waardoor een deel van de risicoreservering van 2014 naar 2015 wordt doorgeschoven.

12.07 Investeringsruimte

Het opheffen van de minregel met betrekking tot 2014 op de investeringsruimte (ontstaan als gevolg van het niet volledig uitkeren van de prijsbijstelling) is mogelijk door een verschuiving met het jaar 2015 aan te brengen (ten laste van het voordelig saldo).

12.09 Ontvangsten

De lagere ontvangsten worden met name veroorzaakt door het later ontvangen van de bijdragen aan het project N33 Assen-Zuidbroek. De bijdragen van de regio zijn gekoppeld aan de uitvoeringsplanning van de aannemer. Op basis van de aangepaste uitvoeringsplanning is het niet langer realistisch om deze bijdragen nog in 2014 te ontvangen.

Verplichtingen

De hogere verplichtingen worden met name veroorzaakt doordat in september 2014 de contract close voor het project A1/A6/A9 Schiphol - Amsterdam - Almere deeltraject A9 Gaasperdammerweg is gesloten. De hieruit voortvloeiende verplichting van € 1.217 miljoen is direct vastgelegd in de administratie. Dit betekent een ophoging van het verplichtingenbudget met € 858 miljoen Hier tegenover staat een verlaging van het verplichtingenbudget. Deze verlaging wordt met name veroorzaakt doordat de verplichtingenramingen van diverse projecten zijn bijgesteld om aan te sluiten bij de actuele projectplanningen en uitgavenramingen.

Artikel 13 Spoorwegen

13.02 Beheer, onderhoud en vervanging

Op dit artikelonderdeel is sprake van lagere uitgaven. De wijzigingsbeschikking aan ProRail 2014 (BOV) valt lager uit dan waarmee rekening is gehouden. Dit komt vooral doordat een deel van de vervangingsinvesteringen doorschuift naar 2015. Daarnaast zal het restant van de gereserveerde middelen voor het Actieplan “Groei op het Spoor” in 2014 niet meer in 2014 tot uitgaven leiden en derhalve naar 2015 worden doorgeschoven.

13.03 Aanleg

13.03.01 Realisatieprogramma personenvervoer

  • 1. 
    De lagere realisatie dan geprognosticeerd wordt veroorzaakt doordat tijdens de inzet van de SLT’s een aantal onverwachte technische problemen aan het licht zijn gekomen. Het aantal testritten in de pilot bleef daardoor achter bij de verwachting. Het gevolg van het achterblijven van het aantal testritten is dat een aantal onderzoeksvragen niet of onvoldoende worden beantwoord en herfst en de winter buiten de periode van het proefbedrijf zouden vallen. Daarom is besloten de pilot te verlengen tot begin 2015.
  • 2. 
    Als gevolg van de vernietiging van het Tracébesluit Sporen in Utrecht is ook de planologische procedure van DSSU een jaar vertraagd. Hierdoor verschuift een deel van de realisatie uitgaven naar 2015. De indienststelling blijft ongewijzigd op dienstregeling 2017.
  • 3. 
    De opdracht voor het plaatsen van de dataloggers (DLT-apparatuur) valt goedkoper uit dan verwacht. Binnen het werkpakket "Onderzoek en Gedrag" worden in 2014 minder (grootschalige) onderzoeken uitgevoerd dan oorspronkelijk gedacht. De voor 2014 geprognosticeerde uitgaven voor het deelproject Didam vallen lager uit als gevolg van een gerealiseerde aanbestedingsmeevaller, lagere uitgaven dan eerder aangenomen voor het verleggen van kabels en leidingen en lagere uitgaven op geprognosticeerd meerwerk. Tot slot zijn uiteindelijk minder nieuwe deelprojecten opgestart dan eerder aangenomen.
  • 4. 
    Het betreft vooral een reservering voor afwikkeling claims, grond-juridische zaken en geluidsanering. De afhandeling van dit type werkzaamheden is lastig te prognosticeren.
  • 5. 
    Een deel van de “kleine faunavoorzieningen” zijn opgeleverd. Omdat de definitieve administratieve vaststelling nog niet heeft kunnen plaatsvinden is een deel van de geplande uitgaven doorgeschoven naar 2015.
  • 6. 
    Van de circa 125 projecten in het programma Kleine Functiewijzigingen is met name het oplossen van een beperkt aantal capaciteitsknelpunten en verbeteringen van de opstelcapaciteit niet volgens planning gerealiseerd door tegenvallende planologische procedures, langere benodigde voorbereidings- en doorlooptijd dan vooraf werd ingeschat, veranderde scope en het niet verkrijgen van treinvrije periodes.
  • 7. 
    Het programma punctualiteits- en capaciteitsknelpunten bestaat uit diverse deelprojecten. De onderuitputting kent diverse oorzaken. Bij het deelproject Zwolle Spoort kunnen de gerealiseerde werkzaamheden niet tijdig in 2014 door ProRail bij IenM in rekening worden gebracht. Bij het deelproject Amersfoort is nog geen overeenstemming tussen ProRail en de aannemer over de resterende uit te voeren werkzaamheden waardoor geprognosticeerde uitgaven verschuiven naar 2015. Bij het deelproject Sporen in Den Bosch is vertraging ontstaan in de financiële afwikkeling van het contract met betrekking tot de geluidschermen.
  • 8. 
    De onderbesteding wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de bijdrage van het ministerie van EZ ten behoeve van het project GSMR interferentie, onderdeel van de post kleine projecten, eerder is ontvangen dan verwacht. De subsidiebeschikking wordt naar verwachting nog in 2014 afgegeven maar de uitgaven zullen pas in 2015 plaatsvinden.
  • 9. 
    Het programma Regionet bestaat uit een groot aantal deelprojecten Bij het deelproject Wormerveer is vertraging in de werkzaamheden ontstaan doordat TinQ later dan gepland is gestart met de bouw van nieuw tankstation. Het voorplein kan pas afgebouwd worden na deze bouw waardoor de afronding van het contract met de aannemer naar 2015 verschuift. Bij een aantal overige deelprojecten zijn de werkelijke uitgaven achtergebleven bij de prognoses. Er is geen sprake van vertraagde indienststellingen bij de betreffende deelprojecten.
  • 10. 
    De onderbesteding wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de toetsing van de kosten voor kabels en leidingen door de complexiteit meer tijd in beslag neemt dan vooraf aangenomen. Hierdoor kan de betaling pas in 2015 plaatsvinden. Daarnaast heeft er een doorbelasting plaatsgevonden van gerealiseerde kosten die betrekking hadden op het project Rabobrug (kosten voor het verlagen van de bovenleiding) en eerder waren vastgelegd binnen het projectbudget Vleuten - Geldermalsen.
  • 11. 
    Als gevolg van vertraging op de beveiligingswerkzaamheden zijn een aantal betalingstermijnen verschoven naar 2015. Dit heeft geen gevolgen voor de verwachte indienstelling van het project (februari 2015).
  • 12. 
    Als gevolg van eerder opgetreden vertragingen zijn door ProRail diverse maatregelen genomen om de Noordzijde in september op te leveren en in dienst te nemen. Hierdoor is de uitgavenprognose voor 2014 naar boven bijgesteld.
  • 13. 
    De hogere realisatie wordt voornamelijk verklaard doordat zowel bij het deelproject Driebergen-Zeist als bij het deelproject Bunnik de grondverwerving eerder is gerealiseerd dan vooraf aangenomen.
  • 14. 
    Om de Extra Sneltrein Groningen - Leeuwarden eerder te kunnen laten rijden (2017) dan was gepland (2019) en om in de uitwerking tevens rekening te houden met langere perrons, een ongelijkvloerse kruising in Groningen en een fietstunnel onder het emplacement te Leeuwarden is € 2,9 miljoen extra studiebudget toegevoegd. Dit extra budget is ook grotendeels al in 2014 gerealiseerd.
  • 15. 
    De besluitvorming over welke geluidmaatregelen moeten worden genomen bij het project HSL zal in het voorjaar 2015 plaatsvinden waardoor in 2014 geen geluidsmaatregelen meer worden uitgevoerd.
  • 16. 
    Op basis van de beschikking en de voortgang van de werkzaamheden is de verwachting dat de voor 2015 geprognosticeerde tranche reeds in 2014 moet worden uitgekeerd.

13.03.02 Realisatieprogramma goederenvervoer

  • 1. 
    De contracten voor vernieuwing van de bovenleiding (25 kV) en voor de levering van de hoogspanning (150 kV) door leverancier TenneT worden dit najaar 2014 niet getekend omdat de onderhandelingen met de aannemer voor alle verbouwingswerkzaamheden nog niet zijn afgerond. Deze vertraging heeft geen gevolgen voor de planning van de realisatie van het project Zevenaar.
  • 2. 
    De lagere realisatie wordt veroorzaakt doordat in de realisatiefase meer afstemming met de regio nodig bleek, waardoor de uitgaven later tot stand komen.
  • 3. 
    De verwachte lagere realisatie dan geprognosticeerd wordt veroorzaakt door het niet verkrijgen van een buitendienststelling in 2014 waardoor werkzaamheden zijn vertraagd en uitgaven zijn verschoven. Daarnaast is sprake van een minder voorspoedige afwikkeling van diverse meer- en minderwerkposten dan voorzien.
  • 4. 
    Het betreft vooral een reservering voor afwikkeling claims, grond-juridische zaken en geluidsanering. De afhandeling van dit type werkzaamheden is lastig te prognosticeren.

13.03.04 Verkenningen en planuitwerkingen personenvervoer

13.03.05 Verkenningen en planuitwerkingen goederenvervoer

13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

Door de lage rentestand wordt ruim € 18 miljoen in verband met de zogenoemde hedging adjustments (aanpassingen van de beschikbaarheidsvergoeding in verband met rente aanpassingen) ontvangen, circa € 9 miljoen meer dan waarmee rekening was gehouden. Daarnaast zullen, in afwachting van een besluit over de lopende discussie tussen IenM, Financiën en de Belastingdienst over de dekking van de zgn. tax adjustments (aanpassingen van de beschikbaarheidsvergoeding in verband met belasting aanpassingen), in 2014 hiervoor nog geen betalingen aan Infraspeed plaatsvinden. Hierdoor schuift er € 7 miljoen door naar 2015. Infraspeed zal een aantal werkzaamheden (mitigerende maatregelen zettingen, overgenomen herstelwerkzaamheden) uitvoeren die waren ondergebracht in de restwerkzaamheden aanleg HSL-Zuid. Het benodigde budget hiervoor wordt daarom overgeheveld van HSL-Zuid naar Infraspeed (€ 2,0 miljoen). Per saldo wordt er derhalve € 14 miljoen naar 2015 doorgeschoven.

13.08 Investeringsruimte

Vanuit artikel 13.03 Aanleg spoor wordt € 4 miljoen ingezet voor het opvangen van de minregel investeringsruimte (ontstaan als gevolg van het niet volledig uitkeren van de prijsbijstelling). Het opheffen van de resterende minregel met betrekking tot 2014 op de investeringsruimte is mogelijk door een verschuiving met het jaar 2015 aan te brengen (ten laste van het voordelig saldo).

Verplichtingen

De verlaging van het verplichtingenbudget wordt veroorzaakt doordat het project ZuidasDok overgeboekt is naar artikel 17 Megaprojecten en doordat de verplichtingenramingen van diverse projecten zijn bijgesteld om aan te sluiten bij de actuele projectplanningen en uitgavenramingen.

Artikel 14 Regionaal, lokale infrastructuur

14.01 Grote regionaal/lokale projecten

14.01.02 Planuitwerkingsprogramma regionale/lokale projecten

14.01.03 Realisatieprogramma regionaal/lokale projecten

14.03 RSP-ZZL: Pakket Bereikbaarheid

  • 1. 
    Het resterende deel van het budget was bestemd om via het Provinciefonds uit te keren aan de provincie Groningen en Fryslan. Beide provincies hebben besloten voor dit jaar af te zien van een uitkering.

Verplichtingen

Een subsidiebeschikking voor het project Verkeersruit Eindhoven (€ 271 miljoen) wordt niet langer in 2014 verwacht. De verplichtingenruimte die hierdoor met name ontstaat wordt doorgeschoven naar 2015. 

Artikel 15 Hoofdvaarwegennet

15.02 Beheer, onderhoud en vervanging

De lagere uitgaven worden veroorzaakt door de volgende projecten binnen het programma Vervanging en Renovatie:

  • Impuls Groot Onderhoud (€ 6,2 miljoen): dit is het gevolg van de meerjarige doorwerking van een verlaagde aanbesteding en het in overeenstemming brengen van de kasreeks van het project met de uitvoeringsplanning van de aannemer.
  • Nomo-AOV (€ 3,9 miljoen): het niet in 2013 gerealiseerde budget wordt voor een deel pas in 2015 gerealiseerd.
  • Berging Baltic Ace (€ 3,5 miljoen): het wrak Baltic Ace is sterker beschadigd dan werd verwacht. Het oorspronkelijke bergingsplan is niet meer haalbaar en de voorbereidingen hiervoor zijn gestaakt. Met de aannemer wordt gesproken over de vervolgaanpak.

15.03 Aanleg

15.03.01 Realisatieprogramma

  • 1. 
    De lagere uitgaven zijn het gevolg van de volgende deelprojecten.
  • Verkeersmanagement Ondersteuning voor de Scheepvaart en Verkeersmanagement Centrale van Morgen (€ 7,6 miljoen)
  • Informatiedienst Scheepvaart (€ 1,7 miljoen)
  • Neutraal Logistiek Informatie Platform (€ 2,0 miljoen)
  • Maritiem Single Window ter implementatie van de richtlijn 2010/65/EU (€ 1 miljoen):
  • Next Logic (€ 1 miljoen)
  • Programmamanagement & communicatie (€ 0,7 miljoen).
  • 2. 
    De hogere uitgaven zijn het gevolg van het optreden van een aantal risico's die hebben geleid tot een bundeling in VTW's (Verzoek tot Wijziging) met de aannemer. Een van de belangrijkste risico's die zich heeft voorgedaan is een grotere lekkage in het Maximakanaal dan was voorzien.
  • 3. 
    De lagere uitgaven worden veroorzaakt door het zich niet voordoen van risico’s in 2014, waardoor de risicoreservering van 2014 naar 2015 wordt doorgeschoven, en een aanpassing van de uitvoeringsplanning.
  • 4. 
    De hogere uitgaven zijn het gevolg van het verwijderen van aangetroffen asbest.
  • 5. 
    De lagere realisatie-uitgaven op 15.03.01 met betrekking tot planuitwerking zijn te vinden op de projecten Capaciteitsuitbreiding sluis Eefde (€ 1,3 miljoen), Zeetoegang IJmond (€ 1,3 miljoen) en Twentekanalen verruiming fase 2 (€ 1,4 miljoen).

15.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen

Er zijn geen wijzigingen opgetreden.15.07 Investeringsruimte

Het opheffen van de minregel met betrekking tot 2014 op de investeringsruimte (ontstaan als gevolg van het niet volledig uitkeren van de prijsbijstelling) is mogelijk door een verschuiving met het jaar 2015 aan te brengen (ten laste van het voordelig saldo).

15.09 Ontvangsten

De hogere ontvangsten worden met name veroorzaakt door het Verkeersbegeleidingstarief (VBS)

Verplichtingen

De lagere verplichtingen worden met name veroorzaakt doordat de verplichtingenramingen van diverse projecten zijn bijgesteld om aan te sluiten bij de actuele projectplanningen en uitgavenramingen.

Artikel 17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer

17.02 Betuweroute

De lagere uitgaven worden veroorzaakt doordat er in 2014 geen beroep op de post onvoorzien wordt gedaan.

17.03 Hoge snelheidslijn

Het uitgavenbudget is opgehoogd met ontvangsten uit verkopen van restgronden en door aannemers betaalde afkoopsommen voor niet uitgevoerd herstelwerk (€ 6,3 miljoen)

De lagere uitgaven worden veroorzaakt doordat een groot deel van deze ontvangsten niet meer in 2014 wordt uitgegeven (€ 6,0 miljoen). Daarnaast vinden er twee overboekingen plaats van artikel 17 Megaprojecten naar artikel 13 Spoorwegen:

  • Infraspeed zal een aantal werkzaamheden (mitigerende maatregelen zettingen, overgenomen herstelwerkzaamheden garantieverplichtingen) uitvoeren die waren ondergebracht in de restwerkzaamheden aanleg HSL-Zuid. Het benodigde budget hiervoor wordt daarom overgeheveld van HSL-Zuid naar Infraspeed (€ 2,0 miljoen)
  • ProRail zal een aantal werkzaamheden (betoninjecties, monitoring zettingen) uitvoeren die waren ondergebracht in de restwerkzaamheden aanleg HSL-Zuid. Het benodigde budget hiervoor wordt daarom overgeheveld van HSL-Zuid naar ProRail (€ 0,3 miljoen)

17.06 Project Mainportontwikkeling Rotterdam

17.07 ERTMS Landelijke invoer

  • 1. 
    De lagere uitgaven worden met name veroorzaakt doordat IenM, ProRail en NS sinds de start van de kwartiermakersfase vooral capaciteit uit de eigen organisaties hebben gehaald. Dit zal naar verwachting leiden tot een andere verdeling van de middelen over de jaren.

17.09 Ontvangsten

De hogere ontvangsten worden veroorzaakt door ontvangsten met betrekking tot HSL-Zuid. Het betreft ontvangsten uit verkopen van restgronden en door aannemers betaalde afkoopsommen voor niet uitgevoerd herstelwerk (garanties).

Verplichtingen

De lagere verplichtingen worden met name veroorzaakt door de lagere uitgaven op de 17.07 ERTMS Landelijke invoer.

Artikel 18 Overige uitgaven en ontvangsten

18.03 Intermodaal vervoer

18.06 Externe Veiligheid

De lagere uitgaven worden veroorzaakt door de vertraging bij de invoering van de Wet Basisnet, waardoor RWS niet het oorspronkelijke opkoopprogramma (woningen) heeft kunnen uitvoeren.

Verplichtingen

De lagere verplichtingen worden met name veroorzaakt doordat het overschot aan verplichtingenbudget op de vordering op het moederdepartement is afgeboekt.

Artikel 19 Bijdragen andere begrotingen Rijk

2.3 Verdiepingsbijlage

Artikel 12 Hoofdwegennet

  • 1. 
    Desalderingen wegen
  • A2 Holendrecht: In 2008 zijn bestuursakkoorden gesloten tussen Rijk en provincies. Hierbij is afgesproken dat de provincie Utrecht € 20 miljoen bijdraagt aan het project A2 Holendrecht - Oudenrijn. De rijksbijdrage aan het project is hiermee destijds niet verlaagd.
  • Sluiskil: Conform het advies van de commissie van wijzen ontvangt lenM vanuit Vlaanderen € 15,7 miljoen. De bijdrage wordt door Vlaanderen aan de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie (VNSC) overgemaakt en dan door de VNSC aan lenM.
  • A1 Apeldoorn - Azelo: Met de provincies Overijssel en Gelderland, en de regio Twente is afgesproken dat zij in een bijdrage leveren van € 142 miljoen aan dit project. Dit is vastgelegd in een bestuursovereenkomst. Een bedrag van € 28,5 miljoen wordt in 2024 terugbetaald aan provincie Overijssel en Gelderland.
  • SAA: Dit betreft een bijstelling van de ontvangsten voor het deeltraject 5 Amstelveen (- € 60 miljoen).
  • A28/A1 Knooppunt Hoevelaken: Dit betreft de bijdrage van de regio (€ 28,3 miljoen).
  • 2. 
    Overboekingen binnen wegen

    Dit betreft diverse verschuivingen binnen artikel 12 Wegen tussen aanleg en de overige artikelonderdelen. Het betreft:

  • Dekking korting prijsbijstelling (naar aanleiding van begrotingsakkoord 2014).
  • Aanvullende dekking van de nalevingskosten SWUNG (€ 77 miljoen) voor de periode tot en met 2028.
  • Ophoging van verschillende taakstellende projectbudgetten (onder andere Zuidelijke Ringweg Groningen, A2 Passage Maastricht, A27 Houten-Hooipolder, N35 Nijverdal - Wierden).
  • Voor verschillende projecten is naar aanleiding van bestuurlijke afspraken met regionale partners in deze begroting budget gereserveerd (Landzijdige bereikbaarheid Lelystad Airport en Eindhoven Airport, Aansluiting A58 Goes).
  • Verlaging van de toltarieven bij de A12/A15 Ressen - Oudbroeken (€ 12 miljoen).
  • Verwerking van het saldo van mee- en tegenvallers binnen het realisatieprogramma.
  • De verwachte opbrengsten door vermindering van de inhuur zal optreden bij de externe productkosten (EPK) bij aanlegprojecten. Dit leidt tot een jaarlijkse afname van het EPK planuitwerkingsbudget bij HWN van € 1,0 miljoen en bij HVWN van € 0,4 miljoen.
  • 3. 
    Prijsbijstelling tranche 2014

    Net als in de vorige begroting dekt lenM de korting op de prijsbijstelling tranche 2014 uit de resterende investeringsruimte per investeringsdomein. Er resteert dan een kasprobleem. lenM lost dit uiterlijk bij ontwerpbegroting 2017 op, maar zo mogelijk bij de eerstvolgende herijking van het investeringsprogramma. In het uitvoeringsjaar wordt een risico op een kasoverschrijding ter omvang van het minbedrag in de begroting geaccepteerd.

  • 4. 
    Vervanging en Renovatie (V&R), tranche 2, wegen

    In deze begroting is aan het Programma voor Vervangingen en Renovaties een tweede tranche projecten voor het Hoofdwegennet toegevoegd. Deze projecten worden voor 2020 uitgevoerd. Voor V&R, tranche 2 zijn na 2020 middelen gereserveerd op de begroting. Om deze reden wordt een kasschuif voorgesteld vanuit de periode na 2020 naar de periode 2014-2020.

  • 5. 
    Overboeking over artikelen (wegen)
  • Voor een aanbestedingstegenvaller bij V&R project Velsertunnel wordt € 35 miljoen uit de reservering op artikel 18.12 van het IF voor het Programma Vervangingen en Renovaties toegevoegd aan het budget voor Tranche 1, waarvan project A22 Velsertunnel deel uitmaakt.
  • Overboeking vanuit IF13 naar IF12 voor PUB Autoparkeergarage ZuidasDok en AIO Zuidas (totaal € 22,5 miljoen).
  • Overboeking van IF12 naar IF13 voor het Beter Benutten project Kort Volgen Utrecht Harderwijk (€ 2,1 miljoen).
  • 6. 
    Kasschuiven

    Om voor alle modaliteiten tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair neutrale kasschuiven over de diverse jaren tussen alle modaliteiten in het Infrastructuurfonds noodzakelijk.

  • 28. 
    SWUNG

    Bij begroting 2014 is € 109 miljoen voor SWUNG aan BenO toegevoegd. Over de resterende budgetbehoefte was nog onzekerheid. De raming voor naleving SWUNG is geactualiseerd. Dit vergt € 77 miljoen voor de periode 2015-2028 ten laste van de Investeringsruimte Wegen. Hiervan wordt € 12 miljoen naar BOV overgeboekt (huidige SLA periode). Restant blijft gereserveerd binnen PUV.

  • 29. 
    Areaalgroei wegen

    Voor de consequenties areaaluitbreiding op beheer en onderhoud van het hoofdwegennet is in de begroting 2014 binnen het artikelonderdeel voor verkenningen en planuitwerkingen (IF 12.03.02) een reservering getroffen, zie hiertoe bijlage 5 van de Infrastructuurbegroting 2014. Inmiddels is de omvang van de consequenties van areaalgroei op beheer en onderhoud van projecten met openstelling voor 2016 bekend. De middelen ter dekking van het beheer en onderhoud van deze areaalgroei inclusief de structurele doorwerking tot en met 2028 van € 799,5 miljoen worden in deze begroting overgeboekt van het artikelonderdeel voor verkenningen en planuitwerkingen naar het artikelonderdeel voor Beheer en Onderhoud (IF 12.02.01). De middelen tot en met 2016 (huidige SLA-periode) zijn met een kasschuif in de juiste jaren geplaatst. Voor de doorwerking van het beheer en onderhoud in de jaren daarna, zullen in de volgende begrotingen kasschuiven worden doorgevoerd om ook deze middelen in de juiste jaren beschikbaar te krijgen.

  • 30. 
    Cyber security

    Beveiligd Werken richt zich op het «in control» brengen en houden van de missiekritieke systemen (MKS) en Industriële Automatisering ter ondersteuning van de maatschappelijk vitale en primaire processen van RWS. Missie Kritieke Systemen zijn ICT systemen die een essentiële rol spelen in een informatieketen (mensen, processen en techniek). Onderdeel hiervan is het voldoen aan de eisen van informatiebeveiliging (Cyber Security). In dit kader is nu € 21 miljoen vrijgemaakt voor die werkzaamheden die in 2014 noodzakelijk zijn.

  • 31. 
    Overboeking met Begroting hoofdstuk Xll: wegen

    Voorde lODS-kwaliteitsprojecten (Integrale Ontwikkeling Delft-Schiedam; Bestuurlijke Overeenkomst bij het Tracébesluit A4 Delft-Schiedam) «Sanering verspreid liggend glas» en «Groen ondernemen» wordt een bijdrage gedaan (2e tranche) aan de gemeente Midden-Delfland. Deze middelen worden via BZK in het Gemeentefonds gestort zoals ook bij de 1e tranche is gebeurd.

  • 32. 
    Loonbijstelling 2014

    Dit betreft de toevoeging van de aan het Infrastructuurfonds uitgekeerde loonbijstelling 2014.

  • 33. 
    Landelijke Taken RWS

    In het kader van de transparantie van de budgetten voor verkeersmanagement en beheer en onderhoud, zijn deze in de begroting intracomptabel inzichtelijk gemaakt. Hiertoe zijn de Landelijke taken van RWS zoals opgenomen in de artikelonderdelen Verkeersmanagement en Beheer en Onderhoud geraamd onder de Overige Netwerkgebonden Kosten. De verdeling naar ondermeer Verkeersmanagement en Beheer en Onderhoud is extracomptabel inzichtelijk gemaakt in de bijlage beheer, onderhoud, vervanging en renovatie bij de begroting

  • 34. 
    Maatwerk KNMI

    Betreft afname meteorologische producten en diensten van KNMI voor uitvoering diverse taken RWS waaronder gladheidbestrijding. Deze dienstverlening werd aanvankelijk tussen agentschappen gefactureerd maar conform sturingafspraken nu door middel van budgettaire overboeking toegevoegd aan het KNMI.

  • 35. 
    Generale kasschuif

    Bij Voorjaarsnota 2014 is een kasschuif van € 250 miljoen van 2014 naar 2016 (€ 150 miljoen) en 2017 (€ 100 miljoen) verwerkt. Bij het opstellen van de Miljoenennota bleek dat er binnen de volledige Rijksbegroting nog ruimte was om - aanvullend op deze reeds verwerkte kasschuiven - de budgettaire dip in 2016 verder te verlichten. Om deze reden wordt aanvullend € 40 miljoen versneld van 2017 naar 2016.

  • 36. 
    Conversie ZuidasDok

    De budgetten voor het integrale project ZuidasDok worden met een specifieke herschikking van artikel 12 (Hoofdwegennet) en artikel 13 (Spoor) overgeheveld naar het projectartikel 17.08 voor het integrale project ZuidasDok. Hiermee worden alle budgetten voor het project ZuidasDok begroot en verantwoord op één artikel. Daarnaast draagt het bij aan efficiënte projectadministratieve, conform de bestuursovereenkomst van 9 juli 2012. In de bestuursovereenkomst is ook vastgelegd dat de gemeente Amsterdam, stadsregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland een bijdragen leveren aan het project. De bijdragen van de regio worden nu tevens verwerkt in de begroting van het Infrastructuurfonds.

  • a. 
    Saldo 2014

Dit betreft het saldo van uitgaven/ontvangsten dat op artikel 12 Hoofdwegennet wordt voorzien:

  • De lagere uitgaven op artikelonderdeel 12.02 Beheer, Onderhoud en Vervanging zijn met name het gevolg van vertraging in de aanbesteding van enkele projecten binnen het programma Vervanging en Renovatie.
  • Op artikelonderdeel12.03 Aanleg is sprake van een lagere realisatie ten opzichte van de programmering (€ 80 miljoen). Belangrijkste veroorzakers zijn: A1/A6/A9 Schiphol –Amsterdam - Almere, A4 Delft - Schiedam, Beter Benutten en A13/A16 Rotterdam. Omdat wordt gewerkt met een overprogrammering (€ 157 miljoen) leidt dit tot een budgettair tekort

    (€ 77 miljoen).

  • De lagere uitgaven op artikelonderdeel 12.04 Geïntegreerde Contractvormen worden met name veroorzaakt door het project N33 Assen-Zuidbroek.
  • De hogere uitgaven op artikelonderdeel 12.07 Investeringsruimte worden veroorzaakt door het opheffen van de minregel op de resterende investeringsruimte door de schade van het niet volledig uitkeren van de prijsbijstelling.
  • De lagere ontvangsten op artikel 12 Hoofdwegennet worden met name veroorzaakt door het later ontvangen van de bijdragen aan het project N33 Assen-Zuidbroek als gevolg van de aangepaste uitvoeringsplanning.
  • b. 
    Desalderingen wegen

    Dit betreft diverse desalderingen op artikel 12 Hoofdwegennet:

  • Een bijdrage aan het project A10 2e Coentunnel die voor het grootste deel voortvloeit uit een overeenkomst met de gemeente Amsterdam over het omleggen van de kabels en leidingen (€ 2,8 miljoen)
  • Een bijdrage van de provincie Limburg aan het project A67/A73 Knooppunt Zaarderheiken (€ 2,4 miljoen).
  • Een bijdrage van de provincie Utrecht aan het project A12 Lunetten Veenendaal voor de aanleg van een nieuwe aansluiting van de N421 op de A12 (€ 3,9 miljoen).
  • Een bijdrage van de provincie Zuid-Holland aan het programma ZSM 1+2 (Spoedwet Wegverbreding) als gevolg van een scopeaanpassing in verband met extra werkzaamheden voor de provincie Zuid-Holland (€ 1,7 miljoen).
  • Diverse bijdragen aan het project N35 Combiplan Nijverdal (in totaal € 4,4 miljoen): provincie Overijssel voor anticiperende verkenning (€ 3,1 miljoen), gemeente Hellendoorn inzake gevelisolatie (€ 0,4 miljoen), BTW suppletie Belastingdienst (€ 0,8miljoen) en grondtransacties (€ 0,1 miljoen).
  • Diverse bijdragen aan diverse kleine projecten (€ 1,6 miljoen)
  • Een bijdrage van de provincie Noord-Brabant aan het project verkenning N65 (€ 0,5 miljoen).
  • Een bijdrage vanuit het regionale deel van het Ruimtelijk Economisch Programma (REP), onderdeel van het RSP en een regionale bijdrage aan het project N50 Ens – Emmeloord (€ 15,7 miljoen waarvan € 0,4 miljoen in 2014).
  • c. 
    Overboekingen HXII-IF wegen

    Dit betreft diverse overboekingen tussen HXII en IF artikel 12 Hoofdwegennet:

  • Een overboeking van HXII naar IF artikelonderdeel 12.02 Beheer, onderhoud en vervanging als gevolg van de bijdrage van HGIS aan de NSS top (€ 2,5 miljoen)
  • Diverse overboekingen van IF artikelonderdeel 12.03 Aanleg naar HXII in het kader van het programma Beter Benutten (in totaal € 3,6 miljoen waarvan € 2,3 miljoen in 2014): het verantwoorden van de uitgaven op het gebied van Intelligente Transport Systemen (ITS) om verantwoordingstechnische redenen op HXII (€ 2,4 miljoen, waarvan € 1,1 miljoen in 2014), een bijdrage aan de gemeente Leeuwarden voor de uitvoering van de plannen van aanpak van het programma Beter Benutten (€ 0,9 miljoen), en diverse kleine overboekingen (€ 0,3 miljoen).
  • d. 
    Overboekingen binnen Infrastructuurfonds

Dit betreft diverse overboekingen tussen artikel 12 Hoofdwegennet en de overige artikelen:

  • Voor de MIRT-onderzoeken Goederencorridor Oost en Zuid wordt er € 0,3 miljoen overgeboekt van artikelonderdeel 12.03 Aanleg Hoofdwegennet naar artikelonderdeel 15.03 Aanleg Hoofdvaarwegennet.
  • Het afboeken van de prijscompensatie op de vordering moederdepartement leidt tot een overboeking van € 0,2 miljoen van artikelonderdeel 18.08 Netwerkoverstijgende kosten naar artikelonderdeel 12.07 Investeringsruimte.
  • e. 
    Overboekingen binnen wegen

    Dit betreft een overboeking van artikelonderdeel 12.03 Aanleg naar artikelonderdeel 12.01 Verkeersmanagement van € 2,2 miljoen ten behoeve van de financiële afhandeling van de werkzaamheden die de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) en RWS Centrale Informatievoorziening (RWS/CIV) hebben verricht in het kader van het programma Beter Benutte

Artikel 13 Spoorwegen

  • 3. 
    Prijsbijstelling tranche 2014

    Net als in de vorige begroting dekt lenM de korting op de prijsbijstelling tranche 2014 uit de resterende investeringsruimte per investeringsdomein. Er resteert dan een kasprobleem. lenM lost dit uiterlijk bij ontwerpbegroting 2017 op, maar zo mogelijk bij de eerstvolgende herijking van het investeringsprogramma. In het uitvoeringsjaar wordt een risico op een kasoverschrijding ter omvang van het minbedrag in de begroting geaccepteerd.

  • 6. 
    Kasschuiven

    Om voor alle modaliteiten tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair neutrale kasschuiven over de diverse jaren tussen alle modaliteiten in het Infrastructuurfonds noodzakelijk.

  • 8. 
    Desalderingen spoor

    Deze desaldering (uitgaven/ontvangsten) betreft:

  • Een afboeking op het saldo van de bijdragen van derden voor aanlegprojecten uit het verleden (€ 13,2 miljoen). Met uitzondering van de bijdragen van provincies voor de decentrale lijnen zijn alle bijdragen van derden tot en met 2013 ontvangen en resteert er feitelijk geen saldo meer.
  • Verwerking van de opgelegde boete NS.
  • Bijstelling naar aanleiding van afrekening 2012 voor HSA en indexering contract naar prijspeil 2014 (€ 13,5 miljoen).
  • Diverse kleinere bijstellingen, met name de afrekening van aanlegprojecten.
  • 9. 
    Overboekingen binnen spoor

    Dit betreft diverse verschuivingen binnen artikel 13 Spoor tussen aanleg en de overige artikelonderdelen. Het betreft:

  • Ophoging van verschillende taakstellende projectbudgetten (onder andere Zwolle-Herfte, GSM-R, Externe Veiligheid Drechtsteden).
  • Daarnaast is de investeringsruimte door per saldo meevallers binnen het realisatieprogramma toegenomen.
  • De actualisatie en nadere uitwerking van OV SAAL naar aanleiding van de besluitvorming over de middellange termijn resulteert in een lager benodigd budget dan tot dusverre beschikbaar. Het projectbudget is met € 30 miljoen verlaagd. Deze gelden zijn toegevoegd aan de investeringsruimte (IF 13.08).
  • 10. 
    Overboeking over artikelen (spoor)
  • Bij Najaarsnota 2013 is de eerste fase van de pilot geluid overgeheveld van IF 17 Megaprojecten naar IF 13 Spoorwegen. Nu wordt ook de tweede fase pilot geluid overgeheveld alsmede een aantal andere maatregelen die infraspeed zal uitvoeren (€ 7,1 miljoen).
  • De overdracht beheer HSL-Zuid van IF17 naar IF13 voor de door RWS aan ProRail overgedragen werkzaamheden (€ 0,5 miljoen).
  • Overboeking vanuit IF13 naar IF12 voor PUB Autoparkeergarage ZuidasDok en AIO Zuidas (totaal € 22,5 miljoen).
  • Overboeking van IF12 naar IF13 voor het Beter Benutten project Kort Volgen Utrecht Harderwijk (€ 2,1 miljoen).
  • Voor het project Zwolle - Herfte is € 55 miljoen dit alternatief is € 170 miljoen beschikbaar gesteld. Daarnaast is gekozen taakstellend € 55 miljoen beschikbaar te stellen voor het faciliteren van de (toekomstige) behoefte aan opstel- en servicecapaciteit. De totale investering ad. € 225 miljoen wordt voor € 70 miljoen gedekt vanuit het projectbudget Sporendriehoek Noord Nederland (middelen Motie Koopmans), voor € 55 miljoen uit de investeringsruimte van Artikel 14 Regionaal /Lokaal.
  • 11. 
    Overboeking met Begroting hoofdstuk Xll: spoor

    Uit dit artikel worden de volgende overboekingen naar de Begroting hoofdstuk Xll aangebracht voor:

    • Actieplan groei op het spoor (€ 1,2 miljoen).
  • 32. 
    Loonbijstelling 2014

    Dit betreft de toevoeging van de aan het Infrastructuurfonds uitgekeerde loonbijstelling 2014.

  • 36. 
    Conversie ZuidasDok

    De budgetten voor het integrale project ZuidasDok worden met een specifieke herschikking van artikel 12 (Hoofdwegennet) en artikel 13 (Spoor) overgeheveld naar het projectartikel 17.08 voor het integrale project ZuidasDok. Hiermee worden alle budgetten voor het project ZuidasDok begroot en verantwoord op één artikel. Daarnaast draagt het bij aan efficiënte projectadministratieve, conform de bestuursovereenkomst van 9 juli 2012. In de bestuursovereenkomst is ook vastgelegd dat de gemeente Amsterdam, stadsregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland een bijdragen leveren aan het project. De bijdragen van de regio worden nu tevens verwerkt in de begroting van het Infrastructuurfonds.

  • a. 
    Saldo 2014

Dit betreft het saldo van uitgaven/ontvangsten dat op artikel 13 Spoorwegen wordt voorzien:

  • Op artikelonderdeel 13.02 Beheer, onderhoud en vervanging is sprake van lagere uitgaven ad € 17,5 miljoen De wijzigingsbeschikking aan ProRail 2014 (BOV) valt lager uit dan waarmee rekening is gehouden. Dit komt vooral doordat een deel van de vervangingsinvesteringen doorschuift naar 2015. Daarnaast zal het restant van de gereserveerde middelen voor het actieplan groei op het spoor in 2014 niet meer in 2014 tot uitgaven leiden en wordt derhalve doorgeschoven naar 2015.
  • Op artikelonderdeel 13.03 Aanleg is sprake van een lagere realisatie ten opzichte van de programmering (€ 133 miljoen). Belangrijkste veroorzakers zijn: Sporendriehoek Noord-Nederland, Goederencorridor Rotterdam-Genua, Programma kleine functiewijzigingen, Vleuten-Geldermalsen, Rijswijk-Schiedam incl. Spoorcorridor Delft, AKI Veiligheidsknelpunten en Punctualiteit en capaciteitsknelpunten (ATG). Omdat wordt gewerkt met een overprogrammering (€ 27 miljoen) leidt dit tot een budgettair overschot

    (€ 106 miljoen).

  • De lagere uitgaven op artikelonderdeel 13.04 Geïntegreerde Contractvormen is het gevolg van meevallende renteaanpassingen en nog niet genomen besluiten over belasting aanpassingen waardoor de beschikbaarheidsvergoeding in 2014 lager uitvalt dan begroot.
  • De hogere uitgaven op artikelonderdeel 13.08 Investeringsruimte worden met name veroorzaakt door het opheffen van de minregel op de resterende investeringsruimte door de schade van het niet volledig uitkeren van de prijsbijstelling.
  • b. 
    Desalderingen spoor

Dit betreft diverse desalderingen (uitgaven/ontvangsten) op artikel 13 Spoorwegen:

  • De afrekening van het 4e kwartaal met betrekking tot het project Regionet inclusief verkeersmaatregelen Schiphol resulteert in een lagere ontvangstenrealisatie dan eerder was aangenomen (€ 0,8 miljoen)
  • Het saldo voorschotten/afrekening 2014 met betrekking tot het project PAGE risico reductie resulteert in een hogere ontvangstenrealisatie dan eerder was aangenomen (€ 0,1 miljoen).
  • De vaststelling van de subsidiebeschikking “Spitsmijden OV” uit het Actieplan “Groei op het Spoor” resulteert in een teruggaaf (€ 0,4 miljoen).
  • c. 
    Overboekingen tussen HXII-IF spoor

Dit betreft de volgende overboekingen tussen HXII en IF artikel 13 Spoorwegen:

  • Naar HXII artikel 16 Spoor wordt een bedrag van € 0,4 miljoen overgeboekt ten behoeve van Subsidie actieplan Groei op het Spoor. Daarnaast wordt vanuit HXII artikel 22 Externe veiligheid en risico’s € 0,3 miljoen overgeboekt naar IF artikel 13 Spoorwegen ten behoeve van de bijdrage aan ProRail voor de uitvoering basisnetregeling.
  • Ten behoeve van het project Pilot ERTMS (deel NS) wordt een bedrag af € 9,2 miljoen overgeboekt naar HXII artikel 16 Spoor.
  • d. 
    Overboekingen binnen Infrastructuurfonds

Dit betreft een aantal overboekingen binnen het infrastructuurfonds.

  • ProRail zal een aantal werkzaamheden (betoninjecties, monitoring zettingen) uitvoeren die waren ondergebracht in de restwerkzaamheden aanleg HSL-Zuid. Het benodigde budget hiervoor wordt daarom overgeheveld van HSL-Zuid naar ProRail. Dit leidt tot een overboeking van artikel 17 Megaprojecten naar artikelonderdeel 13.02 Beheer, Onderhoud en Vervanging van € 0,3 miljoen
  • Voor de aanvullende planstudie Groningen-Leeuwarden wordt er € 2,9 miljoen overgeboekt van het RSP budget op artikel 14 Regionaal/Lokaal naar artikelonderdeel 13.03 Aanleg.
  • In de ontwerpbegroting 2015 zijn de budgetten voor het integrale project ZuidasDok vanaf 2015 met een specifieke herschikking van artikel 12 Hoofdwegennet en artikel 13 Spoorwegen overgeheveld naar artikel 17 Megaprojecten. Het budget voor ZuidasDok in 2014 op artikelonderdeel 13.03 Aanleg wordt niet gerealiseerd. Dit budget wordt naar artikel 17Megaprojecten overgeheveld en op dit artikel naar 2015 doorgeschoven.
  • Infraspeed zal een aantal werkzaamheden (mitigerende maatregelen zettingen, overgenomen herstelwerkzaamheden) uitvoeren die waren ondergebracht in de restwerkzaamheden aanleg HSL-Zuid. Het benodigde budget hiervoor wordt daarom overgeheveld van HSL-Zuid naar Infraspeed. Dit leidt tot een overboeking van artikel 17 Megaprojecten naar artikelonderdeel 13.04 Geïntegreerde contractvormen van € 2,0 miljoen
  • e. 
    Overboekingen binnen spoor

    € 4 miljoen wordt vanuit artikelonderdeel13.03 Aanleg spoor overgeboekt naar artikelonderdeel 13.08 Investeringsruimte en wordt ingezet voor minregel investeringsruimte. De € 4 miljoen bestaat uit een maximale bijdrage van € 2,5 miljoen aan de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen voor een exploitatieverlies in relatie tot vervanging van de treindienst o.a. IC Den Haag – Brussel € 2,5 miljoen en € 1,5 miljoen aan de NS indien het de stoptrein Roosendaal – Antwerpen wordt versneld. Beide zaken zijn in 2014 niet gerealiseerd.

Artikel 14 Regionaal, lokale infrastructuur

  • 3. 
    Prijsbijstelling tranche 2014

    Net als in de vorige begroting dekt lenM de korting op de prijsbijstelling tranche 2014 uit de resterende investeringsruimte per investeringsdomein. Er resteert dan een kasprobleem. lenM lost dit uiterlijk bij ontwerpbegroting 2017 op, maar zo mogelijk bij de eerstvolgende herijking van het investeringsprogramma. In het uitvoeringsjaar wordt een risico op een kasoverschrijding ter omvang van het minbedrag in de begroting geaccepteerd.

  • 6. 
    Kasschuiven

    Om voor alle modaliteiten tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair neutrale kasschuiven over de diverse jaren tussen alle modaliteiten in het Infrastructuurfonds noodzakelijk.

  • 13. 
    Overboeking over artikelen (Reglok)

    Dit betreft diverse verschuivingen binnen artikel 14 Reglok tussen aanleg en de overige artikelonderdelen. Het betreft:

    Uitvoeringsbesluit Knooppunt A6/A7 Joure. Hiervoor vindt een budgetoverheveling plaats van IF14 RSP naar IF12.

  • 14. 
    Overboeking met Begroting hoofdstuk Xll: Reglok

    Uit dit artikel worden de volgende overboekingen naar de Begroting hoofdstuk Xll aangebracht voor:

  • Een betaling aan de Waddenveren (€ 9 miljoen). De jarenlange concurrentiestrijd tussen TSM Doeksen en Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) is beslecht. Doeksen neemt de veerdienst over van Eigen Veerdienst Terschelling. EVT stopt met varen. Hiermee is de veerverbinding voor de komende 15 jaar veiliggesteld.
  • Voor het project FlorijnAs, een concreet project binnen het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn, vervult de gemeente Assen de rol van contracterende partij. Om deze rol te kunnen vervullen stort lenM, in lijn met 2010, 2011 en 2012, delen van het taakstellende budget in het Gemeentefonds. BZK publiceert in haar circulaire vervolgens onder het kopje Decentralisatieuitkering RSP hoe hoog de uitkering over 2014 zal zijn. Er wordt € 2,8 miljoen afgedragen aan het BTW Compensatiefonds.
  • Het regiodeel van het Ruimtelijk Economisch Programma, onderdeel binnen het RSP, is indertijd geparkeerd op de begroting van lenM. lenM stort, in lijn met 2010, 2011 en 2012, delen van dit budget in het Provinciefonds. BZK publiceert in haar circulaire vervolgens onder het kopje Decentralisatieuitkering RSP hoe hoog over 2014 de uitkering aan de provincies Groningen, Fryslan, Drenthe en Flevoland zal zijn.
  • a. 
    Saldo 2014

Dit betreft het saldo van uitgaven dat op artikel 14 Regionaal, lokale infrastructuur wordt voorzien:

  • De hogere uitgaven op artikelonderdeel 14.01 regionaal/lokale projecten betreft 14.01.03 Realisatieprogramma en 14.01.04 Investeringsruimte. Op het realisatieprogramma worden de projecten inclusief overprogrammering gerealiseerd. Hiervoor dient het beschikbare budget met € 10,4 miljoen te worden verhoogd. De hogere uitgaven op de investeringsruimte worden veroorzaakt door het opheffen van de minregel op de resterende investeringsruimte door de schade van het niet volledig uitkeren van de prijsbijstelling (€ 2,4 miljoen)
  • De lagere uitgaven op artikelonderdeel 14.03 RSP-ZLL pakket bereikbaarheid betreft met name 14.03.01 RSP-ZZL: RB projecten. Een deel van het budget was bestemd om via het Provinciefonds uit te keren aan de provincie Groningen en Fryslan. Beide provincies hebben besloten voor dit jaar af te zien van een uitkering.
  • c. 
    Overboekingen tussen HXII-IF regionaal/lokaal

    Dit betreft de afdracht aan het BTW compensatiefonds betreffende het project A12/A20 Parallelstructuur Gouwe.

  • d. 
    Overboekingen binnen Infrastructuurfonds

Voor de aanvullende planstudie Groningen-Leeuwarden wordt er € 2,9 miljoen overgeboekt van het RSP budget op artikel 14 Regionaal/Lokaal naar artikelonderdeel 13.03 Aanleg Spoorwegen.

Artikel 15 Hoofdvaarwegennet

  • 3. 
    Prijsbijstelling tranche 2014

    Net als in de vorige begroting dekt lenM de korting op de prijsbijstelling tranche 2014 uit de resterende investeringsruimte per investeringsdomein. Er resteert dan een kasprobleem. lenM lost dit uiterlijk bij ontwerpbegroting 2017 op, maar zo mogelijk bij de eerstvolgende herijking van het investeringsprogramma. In het uitvoeringsjaar wordt een risico op een kasoverschrijding ter omvang van het minbedrag in de begroting geaccepteerd.

  • 6. 
    Kasschuiven

    Om voor alle modaliteiten tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair neutrale kasschuiven over de diverse jaren tussen alle modaliteiten in het Infrastructuurfonds noodzakelijk.

  • 16. 
    Overboekingen binnen vaarwegen

    Dit betreft diverse verschuivingen binnen artikel 15 Vaarwegen tussen aanleg en de overige artikelonderdelen. Het betreft:

  • Defensie heeft de Tweede Kamer schriftelijk (11 maart 2014, kamerstuk 25 928, nr. 57) geïnformeerd over verdere vertraging van de komst van de NH90 helikopter. Tot en met 1 juli 2020 wordt de helikoptercapaciteit voor zoek en reddingsacties op zee (SAR: search and rescue) uitbesteed.
  • De verwerking van het saldo van mee- en tegenvallers binnen het realisatieprogramma.
  • De verwachte opbrengsten door vermindering van de inhuur zal optreden bij de externe productkosten (EPK) bij aanlegprojecten. Dit leidt tot een jaarlijkse afname van het EPK planuitwerkingsbudget bij HWN van € 1,025 miljoen en bij HVWN van € 0,375 miljoen.
  • Maasroute, modernisering fase 2: In het verleden zijn door project Maasroute werken uitgevoerd in het kader van Beheer en Onderhoud; Maasroute heeft deze werken voorgefinancierd. Middelen komen weer terug.
  • 17. 
    Overboeking over artikelen (vaarwegen)
  • Eind 2011 is een convenant gesloten met de provincies Friesland en Groningen waarbij RWS de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl in beheer en eigendom krijgt en de zijtakken bij de provincies blijven. Voor de afkoop van de zijtakken is aan de provincies destijds 186 miljoen betaald. Met betrekking tot het achterstallig onderhoud Harinxmakanaal is in dit kader destijds afgesproken om hier de RINK/RIO systematiek toe te passen zodat het achterstallig onderhoud conform RWS normen kan worden berekend. RWS en provincie Friesland hebben op basis van de uit deze systematiek voortkomende inspectieresultaten inmiddels een voorstel uitgewerkt. De totale omvang van het uitgewerkte voorstel ten behoeve van de afkoop van het achterstallig onderhoud bedraagt € 27,75 miljoen waarvan reeds € 6 miljoen betaald is in 2011 als onderdeel van de afkoop van de zijtakken. Het resterende te betalen deel aan de provincie Friesland bedraagt derhalve € 21,75 miljoen (alle bedragen exclusief 15% BTW).
  • Container Transferium Alblasserdam (CTA): Als gevolg van een aangepaste terminal lay-out zijn de taakstellende bijdragen van Rijk en provincie Zuid-Holland gereduceerd. Omdat het initiële bedrag (€ 6 miljoen) van de Container Terminal Alblasserdam is gefinancierd uit HVWN wordt de vrijval aan de investeringsruimte HVWN toegevoegd.
  • 26. 
    Areaalgroei vaarwegen

    In deze begroting is in lijn met de gevolgde werkwijze bij het Hoofdwegennet, zoals beschreven in de bijlage 5 van de Infrastructuurbegroting 2014, een reservering getroffen voor de areaalgroei op het Hoofdvaarwegennet van in totaal circa € 170 miljoen tot en met 2028.

    Deze reservering op het artikelonderdeel Verkenningen en Planuitwerkingen (IF 15.03.02) is afkomstig uit de eerder getroffen reservering op artikelonderdeel 18.12 van het Infrastructuurfonds. Op het moment dat de areaalgroei door openstelling van projecten is uitgehard, worden de middelen hiervoor overgeboekt van het artikelonderdeel voor verkenningen en planuitwerking en naar het artikelonderdeel voor Beheer en Onderhoud (IF 15.02.01).

  • 30. 
    ` Cybersecurity

    Beveiligd Werken richt zich op het «in control» brengen en houden van de missiekritieke systemen (MKS) en Industriële Automatisering ter ondersteuning van de maatschappelijk vitale en primaire processen van RWS. Missie Kritieke Systemen zijn ICT systemen die een essentiële rol spelen in een informatieketen (mensen, processen en techniek). Onderdeel hiervan is het voldoen aan de eisen van informatiebeveiliging (Cyber Security). In dit kader is nu € 21 miljoen vrijgemaakt voor die werkzaamheden die in 2014 noodzakelijk zijn.

  • 32. 
    Loonbijstelling 2014

    Dit betreft de toevoeging van de aan het Infrastructuurfonds uitgekeerde loonbijstelling 2014.

  • 33. 
    Landelijke Taken RWS

    In het kader van de transparantie van de budgetten voor verkeersmanagement en beheer en onderhoud, zijn deze in de begroting intracomptabel inzichtelijk gemaakt. Hiertoe zijn de Landelijke taken van RWS zoals opgenomen in de artikelonderdelen Verkeersmanagement en Beheer en Onderhoud geraamd onder de Overige Netwerkgebonden Kosten. De verdeling naar ondermeer Verkeersmanagement en Beheer en Onderhoud is extracomptabel inzichtelijk gemaakt in de bijlage beheer, onderhoud, vervaging en renovatie bij deze begroting.

  • 34. 
    Maatwerk KNMI

    Betreft afname meteorologische producten en diensten van KNMI voor uitvoering diverse taken RWS waaronder gladheidbestrijding. Deze dienstverlening werd aanvankelijk tussen agentschappen gefactureerd maar conform sturingafspraken nu door middel van budgettaire overboeking toegevoegd aan het KNMI.

  • 35. 
    Generale kasschuif

    Bij Voorjaarsnota 2014 is een kasschuif van € 250 miljoen van 2014 naar 2016 (€ 150 miljoen) en 2017 (€ 100 miljoen) verwerkt. Bij het opstellen van de Miljoenennota bleek dat er binnen de volledige Rijksbegroting nog ruimte was om - aanvullend op deze reeds verwerkte kasschuiven - de budgettaire dip in 2016 verder te verlichten. Om deze reden wordt aanvullend € 40 miljoen versneld van 2017 naar 2016.

  • a. 
    Saldo 2014

    Dit betreft het saldo van uitgaven/ontvangsten dat op artikel 15 Hoofdvaarwegennet wordt voorzien:

  • De lagere uitgaven op artikelonderdeel 15.02 Beheer, Onderhoud en Vervanging worden veroorzaakt door de volgende projecten binnen het programma Vervanging en Renovatie: Impuls Groot Onderhoud, NoMo-AOV en Berging Baltic Ace.
  • Op artikelonderdeel15.03 Aanleg is sprake van lagere realisatie ten opzichte van de programmering (€ 7 miljoen). Belangrijkste veroorzaker is: Dynamisch Verkeersmanagement. Omdat wordt gewerkt met een overprogrammering (€ 21 miljoen) leidt dit tot een budgettair tekort (€ 14 miljoen).
  • De hogere uitgaven op artikelonderdeel 15.07 Investeringsruimte worden veroorzaakt door het opheffen van de minregel op de resterende investeringsruimte door de schade van het niet volledig uitkeren van de prijsbijstelling.
  • De hogere ontvangsten worden met name veroorzaakt door het Verkeersbegeleidingstarief (VBS)
  • d. 
    Overboekingen binnen Infrastructuurfonds

    Voor de MIRT-onderzoeken Goederencorridor Oost en Zuid wordt er € 0,3 miljoen overgeboekt van artikelonderdeel 12.03 Aanleg Hoofdwegennet naar artikelonderdeel 15.03 Aanleg Hoofdvaarwegennet.

Artikel 17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer

  • 3. 
    Prijsbijstelling tranche 2014

    Net als in de vorige begroting dekt lenM de korting op de prijsbijstelling tranche 2014 uit de resterende investeringsruimte per investeringsdomein. Er resteert dan een kasprobleem. lenM lost dit uiterlijk bij ontwerpbegroting 2017 op, maar zo mogelijk bij de eerstvolgende herijking van het investeringsprogramma. In het uitvoeringsjaar wordt een risico op een kasoverschrijding ter omvang van het minbedrag in de begroting geaccepteerd.

  • 6. 
    Kasschuiven

    Om voor alle modaliteiten tot een sluitende programmering te komen, zijn budgettair neutrale kasschuiven over de diverse jaren tussen alle modaliteiten in het Infrastructuurfonds noodzakelijk.

  • 19. 
    Overboeking over artikelen (mega's)
  • Bij Najaarsnota 2013 is de eerste fase van de pilot geluid overgeheveld van IF 17 naar IF 13. Nu wordt ook de tweede fase pilot geluid overgeheveld alsmede een aantal andere maatregelen die infraspeed zal uitvoeren (€7,1 miljoen).
  • De overdracht beheer HSL-Zuid van IF17 naar IF13 voor de door RWS aan ProRail overgedragen werkzaamheden (€ 0,5 miljoen).
  • 36. 
    Conversie ZuidasDok

    De budgetten voor het integrale project ZuidasDok worden met een specifieke herschikking van artikel 12 (Hoofdwegennet) en artikel 13 (Spoor) overgeheveld naar het projectartikel 17.08 voor het integrale project ZuidasDok. Hiermee worden alle budgetten voor het project ZuidasDok begroot en verantwoord op één artikel. Daarnaast draagt het bij aan efficiënte projectadministratieve, conform de bestuursovereenkomst van 9 juli 2012. In de bestuursovereenkomst is ook vastgelegd dat de gemeente Amsterdam, stadsregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland een bijdragen leveren aan het project. De bijdragen van de regio worden nu tevens verwerkt in de begroting van het Infrastructuurfonds.

  • a. 
    Saldo 2014

    Dit betreft het saldo van uitgaven dat op artikel 17 Megaprojecten wordt voorzien:

  • De lagere uitgaven op artikelonderdeel 17.02 Betuweroute worden veroorzaakt doordat er in 2014 geen beroep op de post onvoorzien wordt gedaan.
  • De lagere uitgaven op artikelonderdeel 17.03 HSL worden veroorzaakt doordat een groot deel van de ontvangsten die aan het uitgavenbudget zijn toegevoegd niet meer in 2014 wordt uitgegeven.
  • De lagere uitgaven op artikelonderdeel 17.07 ERTMS worden wordt met name veroorzaakt doordat IenM, ProRail en NS sinds de start van de kwartiermakersfase vooral capaciteit uit de eigen organisaties hebben gehaald. Dit zal naar verwachting leiden tot een andere verdeling van de middelen over de jaren.
  • De lagere uitgaven op artikelonderdeel 17.08 ZuidasDok worden veroorzaakt doordat een deel van de uitgaven voor Functievrij maken (voorbereiding realisatie) in 2014 doorschuiven naar latere jaren.
  • b. 
    Restgronden en afkoopsommen

    Dit betreft ontvangsten HSL-Zuid uit verkopen van restgronden en door aannemers betaalde afkoopsommen voor niet uitgevoerd herstelwerk (€ 6,3 miljoen).

  • d. 
    Overboekingen binnen Infrastructuurfonds

    Dit betreft diverse overboekingen tussen artikel 17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer en de overige artikelen:

  • In de ontwerpbegroting 2015 zijn de budgetten voor het integrale project ZuidasDok vanaf 2015 met een specifieke herschikking van artikel 12 Hoofdwegennet en artikel 13 Spoorwegen overgeheveld naar artikel 17 Megaprojecten. Het budget voor ZuidasDok in 2014 op artikel 13 Spoorwegen wordt niet gerealiseerd. Dit budget wordt naar artikel 17 Megaprojecten overgeheveld en op dit artikel naar 2015 doorgeschoven.
  • Infraspeed zal een aantal werkzaamheden (mitigerende maatregelen zettingen, overgenomen herstelwerkzaamheden garantieverplichtingen) uitvoeren die waren ondergebracht in de restwerkzaamheden aanleg HSL-Zuid. Het benodigde budget hiervoor wordt daarom overgeheveld van HSL-Zuid naar Infraspeed. Dit leidt tot een overboeking van artikel 17 Megaprojecten naar artikelonderdeel 13.04 Geïntegreerde contractvormen Spoorwegen van € 2,0 miljoen
  • ProRail zal een aantal werkzaamheden (betoninjecties, monitoring zettingen) uitvoeren die waren ondergebracht in de restwerkzaamheden aanleg HSL-Zuid. Het benodigde budget hiervoor wordt daarom overgeheveld van HSL-Zuid naar ProRail. Dit leidt tot een overboeking van artikel 17 Megaprojecten naar artikelonderdeel 13.03 Aanleg Spoorwegen van € 0,3 miljoen

Artikel 18 Overige uitgaven en ontvangsten

  • 3. 
    Prijsbijstelling tranche 2014

    Net als in de vorige begroting dekt lenM de korting op de prijsbijstelling tranche 2014 uit de resterende investeringsruimte per investeringsdomein. Er resteert dan een kasprobleem. lenM lost dit uiterlijk bij ontwerpbegroting 2017 op, maar zo mogelijk bij de eerstvolgende herijking van het investeringsprogramma. In het uitvoeringsjaar wordt een risico op een kasoverschrijding ter omvang van het minbedrag in de begroting geaccepteerd.

  • 4. 
    V+R, tranche 2, wegen

    Op artikel 18 staat een reservering voor vaarwegen en wegen vooruitlopend op een nadere onderbouwing. Deze reservering wordt aangesproken als de opgave bekend is. Dit gebeurd in tranches. In deze begroting is aan het Programma voor Vervangingen en Renovaties een tweede tranche projecten voor het Hoofdwegennet toegevoegd. Deze projecten worden voor 2020 uitgevoerd. Het betreft; Renovatie fundering A27, Renovatie Suurhoffbrug, Vervanging tunneltechnische installaties Noord en Zuid Holland, Vervanging fundering N3 en A6 Ketelbrug-Lelystad Noord en de Vervanging van de Rijnlandse Boezemwaterbruggen in de N200. Met deze nieuwe tranche is een bedrag gemoeid van € 230 miljoen tot en met 2019.

  • 21. 
    Desalderingen overig

    Deze desaldering (uitgaven/ontvangsten) betreft:

  • Afschaffen van tol op de A13/A16: Door de tol op de A13/16 wordt deze nieuwe schakel niet optimaal benut. Er is daarom besloten om af te zien van tol op de A13/16. Hiermee wordt deze nieuwe verbinding maximaal benut, zodat de bereikbaarheid en leefbaarheid in deze regio op peil gehouden kan worden.
  • De indexering van de tolopgave naar prijspeil 2014.
  • 22. 
    Overboeking over artikelen (overig)
  • Eind 2011 is een convenant gesloten met de provincies Friesland en Groningen waarbij RWS de hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl in beheer en eigendom krijgt en de zijtakken bij de provincies blijven. Voor de afkoop van de zijtakken is aan de provincies destijds € 186 miljoen betaald. Met betrekking tot het achterstallig onderhoud Harinxmakanaal is in dit kader destijds afgesproken om hier de RINK/RIO systematiek toe te passen zodat het achterstallig onderhoud conform RWS normen kan worden berekend. RWS en provincie Friesland hebben op basis van de uit deze systematiek voortkomende inspectieresultaten inmiddels een voorstel uitgewerkt. De totale omvang van het uitgewerkte voorstel ten behoeve van de afkoop van het achterstallig onderhoud bedraagt € 27,75 miljoen waarvan reeds € 6 miljoen betaald is in 2011 als onderdeel van de afkoop van de zijtakken. Het resterende te betalen deel aan de provincie Friesland bedraagt derhalve € 21,75 miljoen (alle bedragen exclusief 15% BTW).
  • Container Transferium Alblasserdam: Als gevolg van een aangepaste terminal lay-out zijn de taakstellende bijdragen van Rijk en provincie Zuid-Holland gereduceerd. Omdat het initiële bedrag (€ 6 miljoen) van de Container Terminal Alblasserdam is gefinancierd uit HVWN wordt de vrijval aan de investeringsruimte HVWN toegevoegd.
  • Voor een aanbestedingstegenvaller bij V&R project Velsertunnel wordt € 35 miljoen uit de reservering op artikel 18.12 van het IF voor het Programma Vervangingen en Renovaties toegevoegd aan het budget voor Tranche 1, waarvan project A22 Velsertunnel deel uitmaakt.
  • 23. 
    Overboeking met Begroting hoofdstuk Xll: overig

    Uit dit artikel worden de volgende overboekingen naar de Begroting hoofdstuk Xll aangebracht voor:

  • Deltares voor onderzoek naar de aardbevingsbestendigheid van kades bij de noordzijde van het Eemskanaal (€ 0,2 miljoen).
  • Voor de bekostiging van de afspraken baangarantie uit het sociaal akkoord wordt € 0,5 miljoen overgeboekt uit het Transitiebudget naar de RWS.
  • Overboeking aan RWS voor van AnaarBeter.nl.
  • 25. 
    Areaalgroei Deltafonds

    Op artikelonderdeel 18.12 zijn in de periode 2020-2028 middelen gereserveerd ten behoeve van de areaalgroei (BenO) van het Deltafonds. In deze begroting is in lijn met de gevolgde werkwijze bij het Hoofdwegennet, zoals beschreven in de bijlage 5 van de Infrastructuurbegroting 2014, de areaalgroei op het Deltafonds in kaart gebracht. De middelen die hiervoor nog op het IF gereserveerd waren worden met deze mutatie overgeboekt naar het Deltafonds. Hiermee wordt een reservering op het Deltafonds getroffen voor de areaalgroei op het hoofdwatersysteem van in totaal circa € 107 miljoen tot en met 2028, zie ook mutatie 5 van de verdiepingsbijlage bij artikel 1 van het Deltafonds.

  • 26. 
    Areaalgroei vaarwegen

    Op artikelonderdeel 18.12 zijn in de periode 2020-2028 zijn middelen gereserveerd ten behoeve van de areaalgroei (BenO) van het Hoofdvaarwegennet. In deze begroting is in lijn met de gevolgde werkwijze bij het Hoofdwegennet, zoals beschreven in de bijlage 5 van de Infrastructuurbegroting 2014, een reservering getroffen voor de areaalgroei op het hoofdvaarwegennet van in totaal circa € 170 miljoen tot en met 2028. Toewijzing en overboeken van de reservering voor HVWN naar het PUV-budget van artikel 15 Hoofdvaarwegennet vindt nu plaats in deze begroting. Op het moment dat de areaalgroei door openstelling van projecten is uitgehard, worden de middelen hiervoor overgeboekt van het artikelonderdeel voor verkenningen en planuitwerking en naar het artikelonderdeel voor Beheer en Onderhoud (IF15.02.01).

  • 27. 
    Correctie rentevrijval

    Met het in 2009 uitgekeerde superdividend van NS (€ 1,4 miljard) is een eeuwig lopende schuld van ProRail afgelost. De rentevrijval die door deze aflossing ontstond binnen het Infrastructuurfonds tot en met 2020 werd daarbij ingezet voor de financiering van spoorambities (Kamerstukken II, 2009/10, 28 165, nr. 105). Er vindt bij deze begroting een correctie plaats op Infrastructuurfonds voor de rentevrijval in de periode 2021-2028 (€ 64 miljoen per jaar). De verlaging wordt voorlopig technisch verwerkt via een minregel op artikel 18. Bij verlenging van het Infrastructuurfonds zal de minregel ingepast worden binnen de begroting van het Infrastructuurfonds.

  • 32. 
    Loonbijstelling 2014

    Dit betreft de toevoeging van de aan het Infrastructuurfonds uitgekeerde loonbijstelling 2014.

  • a. 
    Saldo 2014

    Dit betreft het saldo van uitgaven/ontvangsten dat op artikel 18 Overige Uitgaven en Ontvangsten wordt voorzien:

  • De lagere uitgaven op artikelonderdeel 18.03 Intermodaal Vervoer worden veroorzaakt door het Container Transferium Alblasserdam. Dit project wordt in 2015 opgeleverd.
  • De lagere uitgaven op artikelonderdeel 18.06 Externe Veiligheid worden veroorzaakt door de vertraging bij de invoering van de Wet Basisnet, waardoor RWS niet het oorspronkelijke opkoopprogramma (woningen) heeft kunnen uitvoeren.
  • c. 
    Overboekingen HXII-IF

    Dit betreft diverse overboekingen van HXII naar IF artikel 18 Overige uitgaven en ontvangsten:

  • De bijdrage aan RWS ten behoeve van de modules Profit Center Accounting en New General Ledger in SAP (€ 1,0 miljoen).
  • De bijdrage van EZ voor een opdracht aan RWS Water, Verkeer en Leefomgeving (RWS/WVL) ten behoeve van Deltares (€ 0,3 miljoen).
  • De overheveling van 1 fte van ILT naar RWS (€ 0,1 miljoen)
  • d. 
    Overboekingen binnen Infrastructuurfonds

    Het afboeken van de prijscompensatie op de vordering moederdepartement leidt tot een overboeking van € 0,2 miljoen van artikelonderdeel 18.08 Netwerkoverstijgende kosten naar artikelonderdeel 12.07 Investeringsruimte Hoofdwegennet.

Artikel 19 Bijdragen andere begrotingen Rijk

  • 3. 
    Prijsbijstelling tranche 2014

    Net als in de vorige begroting dekt lenM de korting op de prijsbijstelling tranche 2014 uit de resterende investeringsruimte per investeringsdomein. Er resteert dan een kasprobleem. lenM lost dit uiterlijk bij ontwerpbegroting 2017 op, maar zo mogelijk bij de eerstvolgende herijking van het investeringsprogramma. In het uitvoeringsjaar wordt een risico op een kasoverschrijding ter omvang van het minbedrag in de begroting geaccepteerd.

  • 11. 
    Overboeking met Begroting hoofdstuk Xll: spoor
  • Uit dit artikel worden de volgende overboekingen naar de Begroting hoofdstuk Xll aangebracht voor:
  • Actieplan groei op het spoor (€ 1,2 miljoen). 14. Overboeking met Begroting hoofdstuk Xll: Reglok
  • Uit dit artikel worden de volgende overboekingen naar de Begroting hoofdstuk Xll aangebracht voor:
  • Een betaling aan de Waddenveren (€ 9 miljoen). De jarenlange concurrentiestrijd tussen TSM Doeksen en Eigen Veerdienst Terschelling (EVT) is beslecht. Doeksen neemt de veerdienst over van Eigen Veerdienst Terschelling. EVT stopt met varen. Hiermee is de veerverbinding voor de komende 15 jaar veiliggesteld.
  • Voor het project FlorijnAs, een concreet project binnen het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn, vervult de gemeente Assen de rol van contracterende partij. Om deze rol te kunnen vervullen stort lenM, in lijn met 2010, 2011 en 2012, delen van het taakstellende budget in het Gemeentefonds. BZK publiceert in haar circulaire vervolgens onder het kopje Decentralisatie-uitkering RSP hoe hoog de uitkering over 2014 zal zijn. Er wordt € 2,8 miljoen afgedragen aan het BTW Compensatiefonds.
  • Het regiodeel van het Ruimtelijk Economisch Programma, onderdeel binnen het RSP, is indertijd geparkeerd op de begroting van lenM. lenM stort, in lijn met 2010, 2011 en 2012, delen van dit budget in het Provinciefonds. BZK publiceert in haar circulaire vervolgens onder het kopje Decentralisatie-uitkering RSP hoe hoog over 2014 de uitkering aan de provincies Groningen, Fryslan, Drenthe en Flevoland zal zijn.
  • 23. 
    Overboeking met Begroting hoofdstuk Xll: overig

    Uit dit artikel worden de volgende overboekingen naar de Begroting hoofdstuk Xll aangebracht voor:

  • Deltares voor onderzoek naar de aardbevingsbestendigheid van kades bij de noordzijde van het Eemskanaal (€ 0,2 miljoen).
  • Voor de bekostiging van de afspraken baangarantie uit het sociaal akkoord wordt € 0,5 miljoen overgeboekt uit het Transitiebudget naar de RWS.
  • Overboeking aan RWS voor van AnaarBeter.nl. 25. Areaalgroei Deltafonds

    In deze begroting is in lijn met de gevolgde werkwijze bij het Hoofdwegennet, zoals beschreven in de bijlage 5 van de Infrastructuurbegroting 2014, een reservering getroffen voor de areaalgroei op het hoofdwatersysteem van in totaal circa € 107 miljoen tot en met 2028, zie mutatie 5 van de verdiepingsbijlage bij artikel 1 van het Deltafonds. Inmiddels is de omvang van de consequenties van areaalgroei op beheer en onderhoud van projecten met openstelling voor 2016 bekend. De middelen ter dekking van het beheer en onderhoud van deze areaalgroei inclusief de structurele doorwerking tot en met 2028 van € 78 miljoen zijn in deze begroting overgeboekt van het artikelonderdeel voor verkenningen en planuitwerkingen naar het artikelonderdeel voor Beheer en Onderhoud (DF 03.02.01), zie tevens mutatie 5 in de verdiepingsbijlage bij artikel 3. De middelen tot en met 2016 (huidige SLA-periode) zijn met een kasschuif in de juiste jaren geplaatst. Voor de doorwerking van het beheer en onderhoud in de jaren daarna, zullen in de volgende begrotingen kasschuiven worden doorgevoerd om ook deze middelen in de juiste jaren beschikbaar te krijgen.

  • 27. 
    Correctie rentevrijval

    Met het in 2009 uitgekeerde superdividend van NS (€ 1,4 miljard) is een eeuwig lopende schuld van ProRail afgelost. De rentevrijval die door deze aflossing ontstond binnen het Infrastructuurfonds tot en met 2020 werd daarbij ingezet voor de financiering van spoorambities (Kamerstukken II, 2009/10, 28 165, nr 105). Er vindt bij deze begroting een correctie plaats op Infrastructuurfonds voor de rentevrijval in de periode 2021-2028 (€ 64 miljoen per jaar). De verlaging wordt voorlopig technisch verwerkt via een minregel op artikel 18. Bij verlenging van het Infrastructuurfonds zal de minregel ingepast worden binnen de begroting van het Infrastructuurfonds.

  • 30. 
    Cyber security

    Beveiligd Werken richt zich op het «in control» brengen en houden van de missiekritieke systemen (MKS) en Industriële Automatisering ter ondersteuning van de maatschappelijk vitale en primaire processen van RWS. Missie Kritieke Systemen zijn ICT systemen die een essentiële rol spelen in een informatieketen (mensen, processen en techniek). Onderdeel hiervan is het voldoen aan de eisen van informatiebeveiliging (Cyber Security). In dit kader is nu € 21 miljoen vrijgemaakt voor die werkzaamheden die in 2014 noodzakelijk zijn.

  • 31. 
    Overboeking met Begroting hoofdstuk Xll: wegen

    Voor de lODS-kwaliteitsprojecten (Integrale Ontwikkeling Delft-Schiedam; Bestuurlijke Overeenkomst bij het Tracébesluit A4 Delft-Schiedam) «Sanering verspreid liggend glas» en «Groen ondernemen» wordt een bijdrage gedaan (2e tranche) aan de gemeente Midden-Delfland. Deze middelen worden via BZK in het Gemeentefonds gestort zoals ook bij de 1e tranche is gebeurd.

  • 32. 
    Loonbijstelling 2014

    Dit betreft de toevoeging van de aan het Infrastructuurfonds uitgekeerde loonbijstelling 2014.

  • 34. 
    Maatwerk KNMI

    Betreft afname meteorologische producten en diensten van KNMI voor uitvoering diverse taken RWS waaronder gladheidbestrijding. Deze dienstverlening werd aanvankelijk tussen agentschappen gefactureerd maar conform sturingafspraken nu door middel van budgettaire overboeking toegevoegd aan het KNMI.

  • 35. 
    Generale kasschuif

    Bij Voorjaarsnota 2014 is een kasschuif van € 250 miljoen van 2014 naar 2016 (€ 150 miljoen) en 2017 (€ 100 miljoen) verwerkt. Bij het opstellen van de Miljoenennota bleek dat er binnen de volledige Rijksbegroting nog ruimte was om - aanvullend op deze reeds verwerkte kasschuiven - de budgettaire dip in 2016 verder te verlichten. Om deze reden wordt aanvullend € 40 miljoen versneld van 2017 naar 2016.

  • c. 
    Overboekingen HXII-IF

    De overboekingen tussen HXII-IF lopen via artikel 19 Bijdragen andere begrotingen Rijk. Voor een toelichting op deze mutaties wordt verwezen naar de desbetreffende artikelen.


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.