Memorie van toelichting - Jaarverslag en slotwet Ministerie van Economische Zaken 2013

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 3 toegevoegd aan wetsvoorstel 33930 XIII - Jaarverslag en slotwet Ministerie van Economische Zaken 2013.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Memorie van toelichting - Jaarverslag en slotwet Ministerie van Economische Zaken 2013
Document­datum 21-05-2014
Publicatie­datum 02-05-2018
Kenmerk 33930-XIII, nr. 3
Externe link origineel bericht

2.

Tekst

33 930 XIII Jaarverslag en slotwet Ministerie van Economische Zaken 2013

Nr.3 MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 tot en met 3

De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2013 wijzigingen aan te brengen in:

  • de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken;
  • de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie;

    De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze Memorie van Toelichting toegelicht.

    H.G.J. Kamp

    Minister van Economische Zaken

    B. BEGROTINGSTOELICHTING

    Budgettaire gevolgen van beleid

    Bedragen x € 1.000

    11 Goed functionerende economie en markten

    Stand ontwerp begroting 2013

    Mutaties via NvW en amendementen

    Mutaties 1e

    suppletoire begroting 2013

    Mutaties 2e suppletoire begroting 2013

    Totaal geraamd

    Realisatie

    Slotwetmutaties

    (1)

    (2)

    (3)

    (4)

    (5)=(1)+(2)+(3)+ (4)

    (6)

    (7)=(6)-(5)

    VERPLICHTINGEN

    218.197

    137

    -2.447

    2.530

    218.417

    214.441

    -3.976

    UITGAVEN

    219.931

    137

    -2.457

    1.477

    219.088

    216.199

    -2.889

    Subsidies

    1.700

    -903

    797

    797

    0

    • Digitalisering regionale radio

    1.700

    -903

    797

    797

    0

    Opdrachten

    12.760

    137

    -4.682

    415

    8.630

    8.071

    -559

    • Onderzoek en Opdrachten

    2.679

    137

    -518

    2.249

    4.547

    2.883

    -1.664

    • PIANOo/TenderNed

    5.851

    -3.939

    -384

    1.528

    1.572

    44

    • Beleidsvoorbereiding en evaluaties Frequenties en Veiligheid

    4.230

    -225

    -1.450

    2.555

    3.616

    1.061

    Bijdragen aan agentschappen

    11.116

    2.472

    1.315

    14.903

    14.510

    -393

    • Agentschap Telecom

    11.116

    56

    -249

    10.923

    10.921

    -2

    • Agentschap DICTU

    2.416

    1.050

    3.466

    3.224

    -242

    - Agentschap NL

    514

    514

    365

    -149

    Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s

    190.463

    -839

    886

    190.510

    190.090

    -420

    • Metrologie

    14.337

    119

    504

    14.960

    14.969

    9

    • Raad voor Accreditatie

    213

    2

    -35

    180

    162

    -18

    • ACM (NMa/OPTA/CA)

    3.135

    -1.808

    117

    1.444

    1.333

    -111

    • CBS

    172.778

    848

    300

    173.926

    173.626

    -300

    Bijdragen aan (inter)nationale organisaties

    3.892

    592

    -236

    4.248

    2.731

    -1.517

    • Nederlands Normalisatie Instituut (NEN)

    1.136

    12

    -98

    1.050

    790

    -260

    • Internationale organisaties

    2.696

    580

    -78

    3.198

    1.941

    -1.257

    • Raad van deskundigen voor de nationale meetstandaarden

    60

    -60

    0

    0

    0

    ONTVANGSTEN

    52.265

    3.804.146

    -9.308

    3.847.103

    3.846.784

    -319

    Ontvangsten ACM

    1.074

    1.074

    High Trust

    31.300

    -10.300

    21.000

    16.655

    -4.345

    Diverse ontvangsten

    20.965

    3.804.146

    992

    3.826.103

    3.829.055

    2.952

    Toelichting op de ontvangsten

    Ontvangsten High Trust

    De tegenvaller is met name veroorzaakt door een lagere opbrengst aan geïncasseerde boetes die het gevolg is van minder geconstateerde overtredingen die in een betaling hebben geresulteerd.

    Een andere oorzaak is het door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) terugbetalen van boetes naar aanleiding van uitspraken van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb).

    Diverse ontvangsten

    De hogere realisatie is grotendeels veroorzaakt door een bedrag van € 1,8 mln aan wettelijke rente op ontvangen bedragen van verlengde Radio vergunningen die Agentschap Telecom heeft ontvangen. Deze vergunningen zijn in de zomer van 2011 verleend en hebben een looptijd tot en met 2017. Daarnaast heeft Agentschap Telecom een bedrag van € 0,5 mln ontvangen van de in 2013 vergunde radiokavels A7 en B38.

    Budgettaire gevolgen van beleid

    Bedragen x € 1.000

    12 Een sterk innovatievermogen

    Stand ontwerp begroting 2013

    Mutaties via NvW en amendementen

    Mutaties 1e suppletoire begroting 2013

    • Mutaties 2e suppletoire begroting 2013

    Totaal geraamd

    Realisatie

    Slotwetmutaties

    (1)

    (2)

    (3)

    (4)

    (5)=(1)+(2)+(3)+ (4)

    (6)

    (7)=(6)-(5)

    VERPLICHTINGEN

    607.730

    138.224

    142.118

    888.072

    768.402

    -119.670

    UITGAVEN

    795.764

    22.337

    71.886

    889.987

    775.292

    -114.695

    Leningen

    88.996

    1.500

    101.105

    191.605

    99.538

    -92.067

    • Innovatiefonds: Innovatiekrediet

    65.335

    500

    9.075

    74.914

    48.965

    -25.949

    • Innovatiefonds: Seed

    23.661

    • 8.100

    30

    15.591

    16.500

    909

    • Innovatiefonds: Fund to fund

    9.100

    9.100

    17.073

    7.973

    • Innovatiefond: vroege fase/informal investors/ROM’s

    92.000

    92.000

    17.000

    -75.000

    Subsidies

    81.343

    2.733

    3.359

    87.435

    73.576

    -13.859

    • Innovatie Prestatie Contracten

    31.498

    1.700

    -14.979

    18.219

    16.622

    -1.597

    • Eurostars

    8.638

    • 1.900

    6.738

    6.949

    211

    • Lucht en Ruimtevaart

    17.789

    • 1.754

    2.270

    18.305

    7.812

    -10.493

    • Overig

    23.418

    4.687

    16.068

    44.173

    42.193

    -1.980

    Opdrachten

    2.856

    1.164

    -1.634

    2.386

    1.436

    -950

    • Onderzoek en opdrachten

    2.856

    1.164

    -1.634

    2.386

    1.436

    -950

    Bijdragen aan agentschappen

    72.653

    941

    -5.123

    68.471

    68.895

    424

    • Agentschap NL

    72.512

    941

    -5.229

    68.224

    68.602

    378

    • Agentschap Telecom

    141

    106

    247

    293

    46

    Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s

    136.287

    4.512

    14.857

    155.656

    154.840

    -816

    • TNO

    136.287

    4.512

    14.857

    155.656

    154.840

    -816

    Bijdragen aan (inter)nationale organisaties

    413.629

    11.487

    -40.678

    384.434

    377.007

    -7.427

    • Toeslag Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI-toeslag)

    77.100

    -50.064

    27.036

    25.434

    -1.602

    • Grote Technologische Instituten (GTI’s)

    40.009

    203

    14.579

    54.791

    54.802

    11

    • Topsectoren overig

    218.331

    • 4.974

    -24.040

    189.317

    183.625

    -5.692

    • Syntens

    19.884

    39

    19.919

    19.797

    -122

    • Ruimtevaart (ESA)

    57.058

    16.437

    19.348

    92.843

    92.895

    52

    • Overig (inclusief onderzoeksprojecten)

    1.247

    • 179

    -540

    528

    454

    -74

    ONTVANGSTEN

    45.782

    1.871

    36.916

    84.569

    96.098

    11.529

    Luchtvaartkredietregeling

    382

    1.300

    1.682

    2.515

    833

    Technische Ontwikkelingsprojecten (TOP)

    5.000

    -3.800

    1.200

    2.128

    928

    Rijksoctrooiwet

    31.212

    31.212

    35.287

    4.075

    Innovatiekredieten

    5.544

    10.000

    15.544

    18.921

    3.377

    Ontvangsten Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen

    17.000

    17.000

    16.995

    -5

    Eurostars

    2.056

    2.056

    104

    -1.952

    Diverse ontvangsten

    1.588

    1.871

    12.416

    15.875

    20.150

    4.275

    • Inclusief amendement (TK, 33 805 XIII nr.4)

    Toelichting op de verplichtingen

    Er is in 2013 voor € 119,7 mln minder aan verplichtingen aangegaan. Dit wordt met name veroorzaakt door lagere gerealiseerde verplichtingen in het Innovatiefonds.

    In de Miljoenennota 2014 is € 75 mln in 2013 beschikbaar gesteld voor Vroege Fase Financiering als onderdeel van het stimuleringspakket. In de kamerbrief van 17 september (TK, 32 637 nr. 85) bent u over de uitwerking van de beleidsvoornemens op de hoogte gesteld. Het instrumentarium dat zal worden ingezet zal in de loop van 2014 in werking treden. In 2013 zijn derhalve nog geen verplichtingen aangegaan. De beschikbare € 75 mln zal conform de regels voor het Innovatiefonds in 2014 en volgende jaren beschikbaar worden gesteld.

    Door de aanhoudende krapte op de financieringsmarkt, waaronder ook de risicokapitaalmarkt, is het voor innovatieve ondernemingen lastig om de private bijdrage in de financiering van innovatieprojecten te realiseren. Dit heeft invloed op de benutting van het Innovatiekrediet (€ 38 mln minder verplichtingen aangegaan dan geraamd in 2013). Ondanks dit knelpunt is het Innovatiekrediet met € 52 mln op nagenoeg hetzelfde niveau benut als in 2012 door het innovatieve MKB. Aangezien sprake is van een fondsconstructie zal de niet benutte verplichtingenruimte beschikbaar blijven voor het InnovatiefondsMKB+.

    De krapte op de financieringsmarkt heeft in 2013 ook invloed gehad op de benutting van de Seed Capital regeling. Het aantrekken van private funding voor deze innovatiefondsen (minimaal 50%) blijkt lastig waardoor de funding vanuit de Seed Capital regeling op € 12 mln in plaats van € 20 mln is uitgekomen. Deze lagere benutting wordt ook veroorzaakt doordat de "creative industry" niet in staat is gebleken met een goed voorstel te komen. Hiervoor was € 4 mln apart gereserveerd binnen de Seed Capital regeling.

    Naast de onderuitputting op de verplichtingen in het Innovatiefonds zijn er bij diverse andere begrotingsinstrumenten afwijkingen opgetreden ten opzichte van de raming. Er heeft een overschrijding plaatsgevonden op de categorie Bijdragen aan (inter)nationale organisaties. De belangrijkste oorzaak hiervan is dat voor € 5,3 mln aan verplichtingenruimte is afgeboekt conform het amendement (TK, 33 805 XIII nr.4) bij de 2e suppletoire begroting ten gunste van de Subsidieregeling Innovatieve Scheepsbouw. Aangezien dit eind december plaatsvond waren op de betreffende budgetten al verplichtingen aangegaan. Door de mutatie in het verplichtingenbudget als gevolg van het amendement is vervolgens de overschrijding is ontstaan. Tegenover deze overschrijding staat een onderuitputting op het budget voor beleidsondersteunend onderzoek en incidentele uitgaven ( -€ 1,8 mln), een onderuitputting op het verplichtingenbudget voor de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (-€ 2,1 mln) dat niet nodig was voor financiering van de opdracht 2013 en de vrijval van de rente Luchtvaartkedietregeling ten gunste van het generale beeld (zie ook de toelichting onder de uitgaven).

    Toelichting op de uitgaven

    Leningen

    Voor de categorie leningen is € 92 mln minder aan uitgaven gerealiseerd. De belangrijkste oorzaken zijn:

    • Als gevolg van de genoemde onderuitputting in de verplichtingen van het Innovatiekrediet is het beroep op de hiervoor geraamde kasmiddelen in 2013

    ook lager (-€ 25,9). Aangezien sprake is van een fondsconstructie zullen deze middelen beschikbaar blijven voor het InnovatiefondsMKB+.

    • Om de toegang tot financiering in de risicokapitaalmarkt in de latere fase voor het innovatieve MKB te verbeteren, is het fund-of-funds (ook bekend als

    Dutch Venture Initiative) van het InnovatiefondsMKB+ in 2013 operationeel geworden. De eerste toezeggingen van ruim € 50 mln vanuit dit fonds hebben eind 2013 plaatsgevonden. Dat heeft geleid tot betalingen in 2013 van in totaal € 17,1 mln (dat is circa € 8 mln meer dan geraamd). De betaling past binnen het Innovatiefonds in 2013.

    • Zoals in de toelichting bij de verplichtingen is vermeld zijn voor Vroege Fase Financiering nog geen verplichtingen aangegaan. De beschikbare € 75

    mln is daarom in 2013 niet tot uitbetaling gekomen. De € 75 mln zal conform de regels voor het Innovatiefonds in 2014 en volgende jaren in een nader te bepalen ritme beschikbaar worden gesteld.

    Subsidies

    Voor de categorie subsidies zijn € 13,9 mln minder uitgaven gerealiseerd. De belangrijkste oorzaak hiervan is gelegen in de uitgaven voor Lucht- en ruimtevaart (-€ 10,5 mln). Deze slotwetmutatie wordt voornamelijk veroorzaakt door het instrument Luchtvaartkredietregeling. Voor een krediet dat verstrekt is aan Rekkof (€ 20 mln) bestaat nog onduidelijkheid of en wanneer dit project doorgaat. Het betreft een krediet voor de bouw van de Fokker 100 waar nog een medefinancier voor gevonden dient te worden. Als gevolg hiervan zijn de in 2013 geraamde kasuitgaven niet gerealiseerd (€ 8 mln).

    Bijdragen aan (inter)nationale organisaties

    In de categorie bijdragen aan (inter)nationale organisaties is € 7,4 mln minder uitgaven gerealiseerd dan geraamd. De belangrijkste oorzaak is gelegen in een vertraging in de uitfinanciering van verplichtingen op een voormalig FES-programma Center for Translational Molecular Medicine (CTMM) (-€ 1,4 mln) en in het kader van Eurekaclusters, JTI’s en University - Industry- Interaction projecten (-€ 3,3 mln).

    Toelichting op de ontvangsten

    De ontvangsten Rijksoctrooiwet zijn € 4 mln hoger dan begroot. Een belangrijk deel van de toename ligt aan het aandeel Europese en Nederlandse octrooien. Er zijn meer Europese en Nederlandse octrooien verleend die rechtsgeldig zijn geworden in Nederland. Er is hiervoor in 2013 ruim € 3,3 mln meer gerealiseerd dan geraamd. Daarbij komt dat de Nederlandse jaartaksen ook € 300.000,- hoger zijn geëindigd.

    In het kader van de Innovatiekredieten is € 3,4 mln meer ontvangen dan geraamd. Deze slotwetmutatie wordt met name veroorzaakt door de gerealiseerde terugontvangsten in het kader van de Seed-regeling (€ 2,2 mln). Daarnaast zijn de gerealiseerde terugontvangsten in het kader van de Innovatiekredieten € 1,2 mln hoger dan geraamd.

    De diverse ontvangsten zijn € 4,3 mln hoger dan geraamd. Dit wordt in het bijzonder veroorzaakt door een niet geraamde terugontvangst van Agentschap NL in het kader van de uitvoeringsopdracht 2011. De opdracht 2011 kon met lagere dan geraamde kosten worden gerealiseerd, waardoor het bedrag dat teveel werd bevoorschot is teruggestort.

    Budgettaire gevolgen van beleid

    Bedragen x € 1.000

    13 Een excellent ondernemingsklimaat

    Stand ontwerp begroting 2013

    Mutaties via NvW en amendementen

    Mutaties 1e suppletoire begroting 2013

    • Mutaties 2e suppletoire begroting 2013

    Totaal geraamd

    Realisatie

    Slotwetmutaties

    (1)

    (2)

    (3)

    (4)

    (5)=(1)+(2)+(3)+ (4)

    (6)

    (7)=(6)-(5)

    VERPLICHTINGEN

    2.585.516

    5.493

    9.455

    62.154

    2.662.618

    725.485

    -1.937.133

    Waarvan garantieverplichtingen

    2.384.011

    2.384.011

    463.183

    -1.920.828

    UITGAVEN

    366.134

    12.967

    -32.510

    124.963

    471.554

    436.722

    -34.832

    Garanties

    129.211

    -31.752

    41.459

    138.918

    114.100

    -24.818

    • BMKB

    65.541

    29.459

    95.000

    102.422

    7.422

    • Groeifinancieringsfacilitieit

    9.281

    9.281

    2.360

    -6.921

    • Garantie Ondernemingsfinanciering (GO)

    44.752

    -31.752

    12.000

    25.000

    9.274

    -15.726

    • Borgstelling Scheepsnieuwbouw

    9.637

    9.637

    44

    -9.593

    Subsidies

    29.755

    0

    54.693

    84.448

    77.685

    -6.763

    • Bevorderen ondernemerschap

    1.139

    7.379

    8.518

    7.383

    -1.135

    • Biobased Economy

    5.710

    • 500

    2.316

    7.526

    7.829

    303

    • Uitfinanciering subsidies

    22.906

    500

    44.998

    68.404

    62.473

    -5.931

    Opdrachten

    25.969

    -931

    1.682

    26.720

    24.660

    -2.060

    • Onderzoek & ontwikkeling

    351

    3.800

    4.151

    4.706

    555

    • ICT-beleid

    20.852

    -931

    -23

    19.898

    18.118

    -1.780

    • Beleidsvoorbereiding en evaluaties

    2.436

    -995

    1.441

    831

    -610

    • Regiegroep Regeldruk/ACTAL

    2.330

    -1.100

    1.230

    1.005

    -225

    Bijdragen aan (inter)nationale organisaties

    16.410

    2.512

    2.162

    2.231

    23.315

    21.701

    -1.614

    • NBTC

    13.329

    191

    16

    13.536

    13.536

    0

    • UNWTO

    233

    233

    271

    38

    • Bijdragen aan instituten

    2.848

    2.512

    1.971

    2.215

    9.546

    7.894

    -1.652

    Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s

    150.577

    -3.348

    6.777

    154.006

    153.144

    -862

    • Kamers van Koophandel / Ondernemerspleinen

    150.577

    -3.348

    6.777

    154.006

    153.144

    -862

    Bijdragen aan agentschappen

    14.212

    10.455

    1.359

    18.121

    44.147

    45.430

    1.283

    • Agentschap NL

    12.012

    10.455

    1.359

    4.417

    28.243

    28.032

    -211

    • Logius

    2.200

    5.004

    7.204

    8.699

    1.495

    • DICTU

    8.150

    8.150

    8.149

    -1

    • Dienst Regelingen

    550

    550

    550

    0

    ONTVANGSTEN

    92.599

    -31.752

    8.770

    69.617

    37.435

    -32.182

    BMKB

    25.230

    -3.230

    22.000

    21.544

    -456

    Groeifinancieringsfaciliteit

    8.000

    8.000

    2.047

    -5.953

    Garantie Ondernemingsfinanciering

    46.000

    -31.752

    12.000

    26.248

    10.160

    -16.088

    Borgstelling Scheepsnieuwbouw

    10.000

    10.000

    44

    -9.956

    Joint Strike Fighter

    1.847

    1.847

    1.418

    -429

    Diverse ontvangsten

    1.522

    1.522

    2.223

    701

    • Inclusief amendement 33 805 XIII nr.4

    Toelichting op de verplichtingen

    Er is in 2013 voor 1,9 mld minder aan verplichtingen aangegaan dan begroot. De belangrijkste oorzaak hiervan is gelegen in de garantieverplichtingen

    (-€ 1,9 mld).

    Voor de Groeifinancieringsfaciliteit was er in 2013 sprake van € 75 mln lagere benutting dan geraamd (een realisatie van € 9,3 mln garantieverplichtingen bij een budget van € 84,3 mln). Reden ligt met name in het feit dat de financiering van het bedrijfsleven, en met name van het MKB, onder druk blijft staan. Financiers zijn voorzichtiger geworden. Dat zij minder financieren, is terug te zien in de mate van benutting van het garantie-instrumentarium.

    Voor de BMKB zijn € 656 mln minder aan garantieverplichtingen aangegaan dan geraamd (een realisatie van € 344 mln bij een oorspronkelijk beschikbaar garantieplafond (€ 1 mld). Bij de Garantie Ondernemingsfinanciering is voor € 234 mln minder aan garantieverplichtingen aangegaan dan begroot (een realisatie van € 66 mln bij een budget van € 300 mln). Voor de dit jaar voor het eerst in gewijzigde vorm opengestelde Garantiefaciliteit Scheepsnieuwbouwfinanciering is € 956 mln minder aan garantieverplichtingen aangegaan dan geraamd ( een realisatie van € 44 mln bij een plafond van € 1 mld). De lage benuttingscijfers van het garantie-instrumentarium zijn een gevolg van een beperktere vraag naar financiering als gevolg van de economische crisis en behoedzaamheid aan de zijde van de kredietverstrekkers.

    In de overige verplichtingen is € 16 mln minder aan verplichtingen aangegaan dan geraamd. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn dat onder andere het budget dat in 2013 bij de tweede suppletoire begroting voor de subsidieregeling innovatieve scheepsbouw is toegevoegd (amendement TK, 33 805 XIII nr.4, ad € 5,3 mln) niet kon worden gecommiteerd. Daarnaast is een voorgenomen storting in de interne BMKB begrotingsreserve niet doorgegaan, omdat deze reserve door de maatregelen in de 2e suppletoire begroting al op niveau was gebracht. Daarnaast zijn de verplichtingen voor het nieuwe handelsregister € 2,7 mln lager uitgevallen dan begroot omdat de voorgenomen verplichting van de bijdrage 2014 aan de Kamer van Koophandel niet in 2013 maar in 2014 zal plaatsvinden.

    Toelichting op de uitgaven

    Voor de BMKB is € 7,4 mln meer uitgegeven dan geraamd. Door de slechte economische situatie en als gevolg daarvan het hoge aantal faillissementen was het beroep op de BMKB hoger dan geraamd.

    Als gevolg van de lager dan geraamde benutting van de Groeifinancieringsfaciliteit in de afgelopen jaren van economische crisis en door een actief beheer, zijn er in 2013 ook minder schades gedeclareerd dan oorspronkelijk geraamd. De schadebedragen vallen in 2013 € 6,9 mln lager uit dan geraamd.

    De uitgaven voor de Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) zijn € 15,7 mln lager dan bij de 2e suppletoire begroting was geraamd. Een aantal verliesdeclaraties waarmee rekening werd gehouden zijn uiteindelijk niet in 2013 tot uitbetaling gekomen. Naast schadebetalingen van € 8,2 mln werd

    € 1,1 mln in de interne begrotingsreserve van de GO gestort.

    De Garantiefaciliteit Scheepsnieuwbouwfinanciering is in gewijzigde vorm sinds maart 2013 van kracht. Vanaf dat moment is voor € 44 mln aan garantieverplichtingen verstrekt. Op deze verstrekte garanties hebben in 2013 geen schadebetalingen plaatsgevonden. De realisatie van de uitgaven is derhalve nihil.

    De uitgaven voor de uitfinanciering van subsidies is € 5,9 mln lager dan begroot. Dit wordt grotendeels veroorzaakt doordat het budget voor de subsidieregeling innovatieve scheepsbouw van € 5,3 mln, dat middels amendement (TK, 33 805 XIII nr.4) bij de 2e suppletoire begroting beschikbaar was gekomen, niet meer in 2013 kon worden uitgegeven.

    Toelichting op de ontvangsten

    De benutting van de Groeifinancieringsfaciliteit was in de afgelopen jaren van economische crisis lager dan begroot. De premie-inkomsten kwamen als gevolg hiervan ook lager uit.

    In de tweede suppletoire begroting was rekening gehouden met een onttrekking aan de interne begrotingsreserve van de Garantie Ondernemingsfinanciering van € 12 mln vanwege verwachte schadebetalingen. Omdat de schadebetalingen lager uitvielen dan begroot, is deze ontvangst uit de begrotingsreserve niet gerealiseerd. Daarnaast zijn de premieontvangsten als gevolg van een lagere benutting van de GO € 4 mln lager dan begroot.

    Als gevolg van de lagere benutting van Garantieregeling Scheepsnieuwbouwfinanciering zijn de premieontvangsten slechts € 44.000 en daarmee ruim

    € 9,9 mln lager dan begroot.

    Budgettaire gevolgen van beleid

    Bedragen x € 1.000

    14 Een doelmatige en duurzame energievoorziening

    Stand ontwerp begroting 2012

    Mutaties via NvW en amendementen

    Mutaties 1e suppletoire begroting 2012

    Mutaties 2e suppletoire begroting 2012

    Totaal geraamd

    Realisatie

    Slotwetmutaties

    (1)

    (2)

    (3)

    (4)

    (5)=(1)+(2)+(3)+ (4)

    (6)

    (7)=(6)-(5)

    VERPLICHTINGEN

    1.996.164

    18.000

    1.456.259

    25.888

    3.496.311

    3.397.213

    -99.098

    Waarvan garantieverplichtingen

    43.350

    43.350

    47.342

    3.992

    UITGAVEN

    1.312.815

    18.000

    -23.542

    -47.331

    1.259.942

    1.251.807

    -8.135

    Subsidies

    1.086.731

    -5.918

    -44.729

    1.036.084

    1.030.692

    -5.392

    • Topsectoren Energie (14.3)

    23.848

    16.046

    -3.183

    36.711

    30.282

    -6.429

    • Energie-innovatie (IA) (14.3)

    31.658

    11.150

    42.808

    36.766

    -6.042

    • Green Deal (14.3)

    25.000

    -1.375

    -21.541

    2.084

    1.889

    -195

    • MEP (14.3)

    555.000

    -27.000

    528.000

    505.321

    -22.679

    • SDE (14.3)

    244.858

    23.514

    17.000

    285.372

    141.935

    -143.437

    • SDE+ (14.3)

    100.000

    -20.960

    79.040

    27.198

    -51.842

    • Interne begrotingsreserve duurzame energie

    225.007

    225.007

    • CCS (14.3)

    49.400

    -44.200

    5.200

    5.015

    -185

    • Hoge Flux Reactor (14.3)

    7.250

    7.250

    7.250

    0

    • Aanschafsubsidie zonnepanelen (14.3)

    30.000

    -668

    468

    29.800

    29.632

    -168

    • Elektrisch rijden (14.3)

    4.123

    -1.848

    2.275

    2.535

    260

    • Caribisch Nederland

    4.325

    4.325

    3.161

    -1.164

    • Overige subsidies (14.3)

    15.594

    4.525

    -6.900

    13.219

    14.701

    1.482

    Garanties

    515

    515

    526

    11

    • Geothermie

    515

    515

    526

    11

    Opdrachten

    57.980

    -25.061

    2.056

    34.975

    33.861

    -1.114

    • O&O bodembeheer (14.2)

    296

    2.774

    3.070

    2.497

    -573

    • Joint implementation (14.3)

    33.651

    -26.437

    1.741

    8.955

    12.148

    3.193

    • Straling (14.3)

    9.517

    1.526

    718

    11.761

    9.726

    -2.035

    • Pallas (14.3)

    10.100

    -2.600

    7.500

    1.001

    -6.499

    • Onderzoek en opdrachten (14.3)

    4.416

    -150

    -577

    3.689

    8.489

    4.800

    Bijdragen aan agentschappen

    37.018

    6.834

    3.068

    46.920

    45.589

    -1.331

    • Agentschap NL

    36.326

    3.308

    381

    40.015

    38.680

    -1.335

    • NVWA

    692

    2

    1

    695

    698

    3

    • Kern Fysische Dienst

    3.524

    2.686

    6.210

    6.211

    1

    Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s

    95.100

    18.000

    -8.800

    104.300

    103.039

    -1.261

    • Doorsluis COVA heffing (14.2)

    93.000

    18.000

    -10.000

    101.000

    100.947

    -53

    • TNO bodembeheer (14.2)

    2.100

    1.200

    3.300

    2.092

    -1.208

    Bijdragen aan (inter)nationale organisaties

    35.986

    603

    559

    37.148

    38.100

    952

    • ECN/NRG (14.3)

    34.981

    285

    710

    35.976

    37.757

    1.781

    • Diverse instituten (14.2)

    1.005

    318

    -151

    1.172

    343

    -829

    ONTVANGSTEN

    12.194.911

    18.000

    600.000

    648.386

    13.461.297

    13.547.739

    86.442

    COVA

    93.000

    18.000

    -10.000

    101.000

    100.947

    -53

    SDE+

    100.000

    100.000

    97.363

    -2.637

    Aardgasbaten

    12.000.000

    600.000

    650.000

    13.250.000

    13.342.665

    92.665

    Ontvangsten zoutwinning

    1.761

    612

    2.373

    2.373

    0

    Diverse ontvangsten

    150

    7.774

    7.924

    4.391

    -3.533

    Toelichting op de verplichtingen

    De lagere realisatie van de verplichtingen is met name veroorzaakt door:

    • Topsectoren Energie: Veel ingediende projecten zijn na toetsing door de programmacommissies afgewezen, omdat deze niet voldeden aan de

    kwaliteitseisen die de Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI) hebben gesteld (onder andere onvoldoende bijdrage aan de

    doelstellingen van de TKI-programma’s en het niet voldoen aan de SDE+-voorwaarden).

    • Pallas: De voorgenomen lening (€ 40 mln) aan de stichting ter voorbereiding van Pallas is niet geëffectueerd in 2013 maar zal in 2014 verstrekt worden.
    • Garantieverplichtingen: De hogere realisatie is toe te schrijven aan een afgegeven garantie voor een overbruggingskrediet ten behoeve van aluminiumproducent Aldel (TK, 32 637, nr. 83).

    Toelichting op de uitgaven

    Subsidies

    De lagere uitgaven op het onderdeel Energie-innovatie zijn met name het gevolg van een lagere dan geraamde uitfinanciering van in het verleden aangegane verplichtingen.

    MEP/SDE/SDE+/Interne begrotingsreserve duurzame energie

    In de interne begrotingsreserve duurzame energie is € 225 mln gestort vanwege onbesteed gebleven middelen als gevolg van vertraging bij projecten waaraan reeds subsidie is toegekend en reeds verplichte projecten die niet tot uitvoering komen en door andere projecten moeten worden vervangen met het oog op het bereiken van de doelstelling. Via de reserve blijven de middelen beschikbaar tot het moment dat ze alsnog zullen worden uitbetaald.

    Opdrachten

    De lagere uitgaven zijn een saldo van met name:

    • Joint Implementation: De uitfinanciering van in het verleden aangegane verplichtingen verloopt sneller dan waarmee in de ramingen rekening is

    gehouden.

    • Straling: De lagere uitgaven zijn veroorzaakt door het niet en later starten van projecten dan gepland. Tevens zijn verschillende

    opdrachten die voorzien waren voor 2013 uitgesteld naar 2014.

    • Pallas: Het in 2013 niet doorgaan van een lening aan de stichting belast met de voorbereiding van Pallas.
    • Onderzoek en Opdrachten: Aan Eneco is door het Ministerie van Economische Zaken (EZ) een bedrag betaald ( € 5,3 mln) als gevolg van een uitspraak van het Gerechtshof Den Haag in een zaak tussen Eneco en het Ministerie van EZ. Deze zaak was de laatste in een reeks van zogenaamde baksteenprocedures die de afgelopen tien jaar zijn gevoerd naar aanleiding van de hervorming van de toenmalige monopolistische structuur van de energiemarkt.

    Toelichting op de ontvangsten

    Aardgasbaten

    Deze meevaller is met name toe te schrijven aan een hogere dan verwachte olieprijs.

    Diverse ontvangsten

    De lagere ontvangsten hangen met name samen met de afrekening van uitvoeringskosten van het Agentschap NL over voorgaande jaren.

    Budgettaire gevolgen van beleid

    (bedragen x € 1 000)

    16 Concurrerende, duurzame, veilige agro-, visserij- en voedselketens

    Stand ontwerp begroting 2013

    Mutaties via NvW en amendementen

    Mutaties 1e suppletoire begroting 2013

    Mutaties 2e suppletoire begroting 2013

    Totaal geraamd

    Realisatie

    Slotwetmutaties

    (1)

    (2)

    (3)

    (4)

    (5)=(1)+(2)+(3)+ (4)

    (6)

    (7)=(6)-(5)

    VERPLICHTINGEN

    638.549

    12.213

    55.659

    54.937

    761.358

    676.538

    -84.820

    Waarvan garantieverplichtingen

    138.000

    -28.000

    110.000

    37.707

    -72.293

    UITGAVEN

    517.397

    12.213

    55.343

    90.919

    675.872

    666.001

    -9.871

    Subsidies

    59.457

    122

    5.381

    10.124

    75.084

    71.753

    -3.331

    • Agrarisch ondernemerschap (16.1)

    5.088

    2.586

    1.335

    9.009

    9.785

    776

    • Duurzame veehouderij (16.1)

    5.584

    8.315

    4.650

    18.549

    16.241

    -2.308

    • Mestbeleid (16.1)

    2.050

    -200

    1.850

    1.931

    81

    • Plantaardige productie (16.1)

    16.866

    -1.523

    2.800

    18.143

    15.396

    -2.747

    • Agrarische innovatie en overig (16.1)

    9.601

    -3.875

    -1.626

    4.100

    4.340

    240

    • Visserij (16.1)

    5.991

    2.800

    8.791

    8.774

    -17

    • Dierenwelzijn productiedieren en gezelschapsdieren (16.3)

    2.008

    122

    -122

    365

    2.373

    3.017

    644

    • Apurement (16.5)

    12.269

    12.269

    12.269

    0

    Garanties

    12.000

    15.000

    27.000

    27.119

    119

    • Bijdrage begrotingsreserve Borgstellingsfaciliteit (16.1)

    2.000

    1.000

    3.000

    3.000

    0

    • Verliesdeclaraties Borgstellingsfaciliteit (16.1)

    10.000

    14.000

    24.000

    24.119

    119

    Opdrachten

    147.349

    560

    5.034

    609

    153.552

    145.478

    -8.074

    • Versterken concurrentiekracht en verduurzaming agroketens en visserij (16.1)

    24.020

    266

    2.382

    26.668

    26.348

    -320

    • Borgen voedselveiligheid- en kwaliteit(16.2)

    8.437

    191

    -640

    7.988

    7.137

    -851

    • Plant- en diergezondheid (16.3)

    18.932

    560

    -2.107

    -2.989

    14.396

    12.511

    -1.885

    • Kennisontwikkeling en innovatie (16.4)

    93.887

    5.111

    1.496

    100.494

    95.739

    -4.755

    • Borgen voedselzekerheid en internationaal en Europees landbouwbeleid (16.5)

    2.073

    1.573

    360

    4.006

    3.743

    -263

    Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s

    104.620

    1.850

    562

    12.534

    119.566

    120.616

    1.050

    • Medebewind productschappen (16.5)

    13.501

    9.584

    23.085

    23.750

    665

    • Dienst Landbouwkundig Onderzoek (16.4)

    91.119

    562

    2.028

    93.709

    94.819

    1.110

    • ZonMW/dierproeven

    1.850

    -1.850

    0

    0

    0

    • Commissie Toelating Gewasbeschermings-middelen en Biociden(16.3)

    2.772

    2.772

    2.047

    -725

    Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken

    4.200

    -400

    2.000

    5.800

    5.577

    -223

    • Diergezondheidsfonds

    4.200

    -400

    2.000

    5.800

    5.577

    -223

    Bijdragen aan (inter)nationale organisaties

    7.915

    123

    -156

    7.882

    12.615

    4.733

    • UNEP, FAO en overige contributies

    7.915

    123

    -156

    7.882

    12.615

    4.733

    Bijdragen aan agentschappen

    189.771

    1.766

    44.643

    50.808

    286.988

    282.843

    -4.145

    • NVWA

    93.241

    766

    25.193

    24.912

    144.112

    144.817

    705

    • Dienst Regelingen

    84.281

    18.305

    11.770

    114.356

    112.193

    -2.163

    • Agentschap NL

    3.010

    1.000

    1.786

    14.062

    19.858

    17.004

    -2.854

    • Dienst Landelijk Gebied

    221

    1

    222

    221

    -1

    • Rijksrederij

    9.018

    -642

    64

    8.440

    8.608

    168

    ONTVANGSTEN

    291.579

    4.950

    41.118

    337.647

    329.393

    -8.254

    Versterken concurrentiekracht en verduurzaming agroketens en visserij (16.1)

    21.081

    3.000

    30.684

    54.765

    27.573

    -27.192

    Borgen voedselveiligheid- en kwaliteit(16.2)

    430

    -5

    425

    288

    -137

    Plant- en diergezondheid (16.3)

    500

    1.900

    2.400

    3.452

    1.052

    Kennisontwikkeling en innovatie (16.4)

    10.884

    1.577

    7.921

    20.382

    15.902

    -4.480

    Borgen voedselzekerheid en internationaal en Europees landbouwbeleid (16.5)

    258.684

    373

    618

    259.675

    281.695

    22.020

    Agentschappen (16.9)

    483

    483

    Toelichting op de verplichtingen

    De lagere verplichtingenrealisatie houdt met name verband met de garantieverplichtingen. Voor de garantieverplichtingen die worden aangegaan in de vorm van afgegeven garantstellingen landbouw is in 2013 een budget van € 138 mln gepubliceerd (€ 50 mln garantstelling landbouw, € 80 mln garantstelling landbouw plus en € 8 mln garantiefaciliteit Visserij). Uiteindelijk is in 2013 € 37,7 mln als garantstelling afgegeven.

    Toelichting op de uitgaven

    Subsidies

    Duurzame veehouderij (16.1)

    De lagere uitgaven houden verband met de regeling duurzame stallen. Bij Voorjaarsnota werd door de Dienst Regelingen nog uitgegaan van fors hogere betalingen dan er voor de duurzame stallen aan budget beschikbaar was, maar als gevolg van het feit dat meer subsidies dan verwacht niet aan de subsidievoorwaarden voldeden en zich vertraging in de vaststelling van de subsidies verstrekt op de openstellingen 2010 en 2011 voordeden, valt de uiteindelijke realisatie lager uit.

    Plantaardige productie (16.1)

    De lagere uitgaven houden voornamelijk verband met de regeling Marktintroductie Energie Innovaties (MEI). Via deze regeling worden innovatieve investeringen van voorlopende glastuinbouwbedrijven gesubsidieerd. Omdat het bij deze projecten (bijvoorbeeld aardwarmte) per subsidie om forse bedragen gaat, de projecten zelf veelal ingewikkeld te realiseren zijn en er een hoog percentage aan verstrekte subsidies alsnog uitvalt, is de planning van de uitgaven zeer onzeker. De uitgaven vallen in 2013 daarom lager uit dan geprognosticeerd en schuiven door naar 2014. Daarnaast vallen ook de betalingen op de regeling Investeringsregeling Energiebesparing (IRE) lager uit dan gepland.

    Opdrachten

    Plant- en diergezondheid (16.3)

    De lagere uitgaven houden verband met betalingen voor opdrachten op het gebied van dierenwelzijn, plantgezondheid, gewasbescherming, dierproeven en monitoring dierziekten die voor een groot deel in 2014 alsnog tot betaling zullen leiden.

    Kennisontwikkeling en innovatie (16.4)

    De lagere uitgaven houden verband met een lagere bijdrage (€ 3,5 mln) aan het onderzoeksproject ter bevordering van de landbouwontwikkeling in Afghanistan. Hiertegenover staan lagere ontvangsten van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Tevens zijn de uitgaven aan innovatieprojecten

    € 1,3 mln lager uitgevallen.

    Bijdragen aan (inter)nationale organisaties

    De hogere uitgaven betreffen voornamelijk de bijdrage aan de Clinton Foundation die oorspronkelijk geraamd was op artikel 40 (HGIS), maar die gezien de aard van de bijdrage thuis hoort onder de bijdragen aan internationale organisaties op het onderhavige artikel.

    Bijdragen aan agentschappen

    Dienst Regelingen

    Het uitvoeringsbudget van de Dienst Regelingen werd in 2013 verhoogd op basis van verwachte tekorten en meerwerkopdrachten. De feitelijke uitvoeringskosten bleken lager te zijn, waardoor de bijdrage lager is uitgevallen.

    Agentschap NL

    De lagere bijdrage is het gevolg van achterstanden bij de Regionale Service Organisaties (RSO’s) van het ministerie van BuZa. Uitgaven door de landbouwraden worden via deze RSO’s doorbelast aan EZ. De verwachting is dat de RSO’s de achterstanden in 2014 in zullen lopen. De bijdrage zal derhalve in 2014 plaatsvinden.

    Toelichting op de ontvangsten

    Versterken concurrentiekracht en verduurzaming agroketens en visserij (16.1)

    Dit betreft voornamelijk lagere ontvangsten uit de interne begrotingsreserve Landbouw en de interne begrotingsreserve Borgstellingsfaciliteit ten behoeve van de financiering van verliesdeclaraties van banken ingediend op basis van de garantieregeling Landbouw. Om de interne begrotingsreserve op peil te houden voor de financiering van toekomstige verliesdeclaraties en als garantiekapitaal voor de af te geven garantieverplichtingen in 2014 en volgende jaren zijn de verliesdeclaraties 2013 niet uit de interne begrotingsreserve gefinancierd.

    Kennisontwikkeling en innovatie (16.4)

    De lagere ontvangsten houden onder meer verband met een lagere bijdrage van het ministerie van BUZA van € 3,5 mln aan het Afghanistan Project en het Food securituy Ambassy Program. Voorts werd € 0,6 mln minder ontvangen van EU namelijk in verband met Datacollection.

    Borgen voedselzekerheid en internationaal en Europees landbouwbeleid

    De meerontvangsten betreffen vooral hogere landbouwheffingen (circa € 20 mln) door een hogere invoer van landbouwproducten uit derde landen dan voorzien en ontvangsten apurement (€ 2,5 mln,) uit (oude) openstaande vorderingen op EU subsidieaanvragers.

    Budgettaire gevolgen van beleid

    Bedragen x € 1.000

    17 Groen onderwijs van hoge

    kwaliteit

    Stand ontwerp begroting 2013

    Mutaties via NvW en amendementen

    Mutaties 1e suppletoire begroting 2013

    Mutaties 2e suppletoire begroting 2013

    Totaal geraamd

    Realisatie

    Slotwetmutaties

    (1)

    (2)

    (3)

    (4)

    (5)=(1)+(2)+(3)+ (4)

    (6)

    (7)=(6)-(5)

    VERPLICHTINGEN

    777.779

    21.160

    67.712

    866.651

    840.206

    -26.445

    Waarvan garantieverplichtingen

    50.037

    50.037

    23.057

    -26.980

    UITGAVEN

    776.575

    21.047

    16.342

    813.964

    817.433

    3.469

    Garanties

    83

    83

    • Schatkistbankieren

    83

    83

    Bekostiging

    700.561

    17.696

    20.008

    738.265

    733.507

    -4.758

    • Wageningen Universiteit

    161.521

    4.735

    3.364

    169.620

    168.174

    -1.446

    • HBO-groen

    74.074

    3.406

    2.185

    79.665

    79.472

    -193

    • MBO-groen

    154.706

    731

    5.700

    161.137

    158.744

    -2.393

    • Voorbereidende en Ondersteunende Activiteiten (VOA)

    11.575

    1.312

    1.022

    13.909

    13.933

    24

    • Wachtgelden

    12.987

    785

    -36

    13.736

    13.545

    -191

    • VMBO-groen

    278.538

    5.472

    7.761

    291.771

    291.009

    -762

    • Aequor

    7.160

    1.255

    12

    8.427

    8.630

    203

    Subsidies

    73.303

    3.835

    -4.525

    72.613

    82.205

    9.592

    • Groene Kennis Coöperatie

    4.008

    1.396

    5.404

    5.404

    • School als Kenniscentrum

    30.538

    -7.011

    23.527

    27.872

    4.345

    • Kennisverspreiding en innovatie groen onderwijs

    7.834

    -6.065

    1.769

    1.991

    222

    • Aanvullende onderwijssubsidies

    25.641

    6.371

    3.166

    35.178

    41.150

    5.972

    • Ontwikkeling en beheer natuurkwaliteit

    2.382

    9

    2.391

    2.857

    466

    • Educatie

    2.900

    -2.536

    3.980

    4.344

    2.931

    -1.413

    Opdrachten

    2.711

    -484

    859

    3.086

    1.638

    -1.448

    • Kennisverspreidingsprojecten

    2.711

    -484

    859

    3.086

    1.638

    -1.448

    ONTVANGSTEN

    75

    3.085

    3.160

    3.910

    750

    Toelichting

    Toelichting op de verplichtingen

    De mutatie van -€ 28,2 mln betreft met name het niet volledig benutten van de garantstelling voor het schatkistbankieren (-€ 28,7 mln). EZ staat garant voor het in gebreke blijven van groene onderwijsinstellingen die gebruik maken van de regeling schatkistbankieren.

    Toelichting op de uitgaven

    De mutatie op bekostiging van -€ 4,8 mln wordt met name veroorzaakt door de herverdeling van de budgetten van de diverse onderwijssoorten. In het kader van het Begrotingsakkoord 2014 is besloten in 2013 € 650 mln toe te voegen aan de bekostigingsmiddelen voor het onderwijs. Echter, bij de begrotingsbehandeling van het Ministerie van OCW is amendement van Meenen c.s (TK, 33 780, nr. 3) ingediend volgens welk meer besteed zou moeten worden aan het primair en voortgezet onderwijs ten koste van de andere onderwijssoorten. Omdat EZ geen primair onderwijs heeft is er per saldo minder beschikbaar voor EZ. Als gevolg hiervan wordt bij Slotwet € 2,5 mln overgeboekt naar het Ministerie van OCW.

    De mutatie op subsidies van € 9,6 mln wordt met name veroorzaakt door de hogere uitgaven op School als Kenniscentrum (€ 4,3 mln op in het verleden aangegane verplichtingen) en Aanvullende onderwijssubsidies (€ 6,0 mln).

    Reden hiervoor is een meerbesteding van € 2,2 mln in verband met de regeling jonge leerkrachten als onderdeel van het Nationaal Onderwijsakkoord. Budget hiervoor wordt bij Slotwet door het Ministerie van OCW overgeheveld.

    Hiernaast is er voor € 3,8 mln meer betaald op in het verleden aangegane verplichtingen dan werd geraamd.

    Budgettaire gevolgen van beleid

    Bedragen x € 1.000

    18 Natuur en Regio

    Stand ontwerp begroting 2013

    Mutaties via NvW en amendementen

    Mutaties 1e suppletoire begroting 2013

    Mutaties 2e suppletoire begroting 2013

    Totaal geraamd

    Realisatie

    Slotwetmutaties

    (1)

    (2)

    (3)

    (4)

    (5)=(1)+(2)+(3)+ (4)

    (6)

    (7)=(6)-(5)

    VERPLICHTINGEN

    452.081

    888

    199.167

    -298.195

    353.941

    342.143

    -11.798

    Waarvan garantieverplichtingen

    50.509

    -50.509

    0

    UITGAVEN

    689.737

    888

    -205.545

    -41.679

    443.401

    440.797

    -2.604

    Waarvan juridisch verplicht

    Subsidies

    99.283

    23.664

    -18.341

    104.606

    108.999

    4.393

    • Versterking mainports, brainports, greenports, valleys en andere clusters gerelateerd aan topsectoren (18.1)

    87.273

    7.664

    -20.782

    74.155

    80.104

    5.949

    • Wederzijds versterken van ecologie en economie (18.2)

    5.817

    14.087

    19.904

    20.114

    210

    • Behouden van de (inter-)nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3)

    6.193

    16.000

    -11.646

    10.547

    8.781

    -1.766

    Leningen

    36.400

    -2.150

    -2.800

    31.450

    31.369

    -81

    • Behouden van de (inter-)nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3)

    36.400

    -2.150

    -2.800

    31.450

    31.369

    -81

    Opdrachten

    40.576

    75.448

    -79.294

    36.730

    32.598

    -4.132

    • Versterking mainports, brainports, greenports, valleys en andere clusters gerelateerd aan topsectoren (18.1)

    750

    -82

    -270

    398

    80

    -318

    • Wederzijds versterken van ecologie en economie (18.2)

    28.994

    66.556

    -77.700

    17.850

    16.581

    -1.269

    • Behouden van de (inter-)nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3)

    10.832

    8.974

    -1.324

    18.482

    15.937

    -2.545

    Bijdragen aan mede-overheden

    363.459

    -321.880

    38.467

    80.046

    74.404

    -5.642

    • Versterking mainports, brainports, greenports, valleys en andere clusters gerelateerd aan topsectoren (18.1)

    12.149

    -2.149

    10.000

    6.200

    -3.800

    • Wederzijds versterken van ecologie en economie (18.2)

    41.097

    -19.167

    48.116

    70.046

    68.204

    -1.842

    • Behouden van de (inter-)nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3)

    0

    7.500

    -7.500

    0

    0

    0

    • Te decentraliseren (18.4)

    310.213

    -310.213

    0

    0

    0

    Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s

    36.681

    608

    28

    37.317

    40.659

    3.342

    • Behouden van de (inter-)nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3)

    36.681

    608

    28

    37.317

    40.659

    3.342

    Bijdragen aan (inter)nationale organisaties

    888

    157

    -20

    1.025

    468

    -557

    • Overige contributies

    888

    157

    -20

    1.025

    468

    -557

    Bijdragen aan agentschappen

    113.338

    18.608

    20.281

    152.227

    152.300

    73

    • Dienst Landelijk Gebied

    71.207

    3.942

    17.893

    93.042

    93.126

    84

    • Dienst Regelingen

    33.250

    14.185

    1.498

    48.933

    49.135

    202

    • Agentschap NL

    1.036

    436

    288

    1.760

    1.601

    -159

    • Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit

    7.845

    45

    602

    8.492

    8.438

    -54

    ONTVANGSTEN

    113.714

    8.481

    -31.863

    90.332

    87.438

    -2.894

    Landinrichtingsrente

    42.161

    42.161

    38.580

    -3.581

    Bijdragen van derden

    19.773

    21.140

    -14.665

    26.248

    23.355

    -2.893

    EU-bijdragen

    2.096

    2.096

    0

    -2.096

    Jachtakten

    1.031

    1.031

    1.322

    291

    Synergiegelden

    12.659

    -12.659

    0

    0

    0

    Verkoop gronden

    35.000

    -20.000

    15.000

    16.820

    1.820

    Overige

    994

    2.802

    3.796

    7.361

    3.565

    Toelichting op de verplichtingen

    De lagere verplichtingen houden met name verband met Staatsbosbeheer (SBB). Het betreffende verplichtingenbudget voor SBB is normaliter nodig voor opdracht en kasuitgaven van jaar t + 1. De bijdrage SBB is echter in 2014 verlaagd in verband met de bezuinigingen in het kader van de Rutte I-taakstelling op beheer buiten de EHS. Derhalve was er in 2013 minder verplichtingenruimte benodigd.

    Toelichting op de uitgaven

    Subsidies

    Versterking mainports, brainports, greenports, valleys en andere clusters gerelateerd aan topsectoren (18.1)

    Op het onderdeel “Cofinanciering EFRO (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) zijn de uitgaven € 6,8 mln hoger uitgevallen. De hogere uitgavenrealisatie is deels verklaarbaar vanuit de bijdrage aan het grensoverschrijdende Interreg-programma NL-Duitsland en de bijdrage aan het grensoverschrijdende Interreg-programma NL-Vlaanderen. Tot slot heeft een inhaalslag plaatsgevonden in de afwikkeling van openstaande verplichtingen van de EFRO-periode 2000-2006. Hiertegenover zijn de uitgaven op het onderdeel “Pieken in de Delta” € 0,8 mln lager uitgevallen . Deze onderschrijding heeft onder meer betrekking op de in 2013 gedecentraliseerde middelen voor het project Westelijke Dordtse Oever. Verder is deze het gevolg van een vertraging in de uitfinanciering van projecten.

    Opdrachten

    Behouden van de (inter-nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3)

    De lagere uitgavenrealisatie is voornamelijk het gevolg van een vertraging in de uitvoering van het Natura2000 programma voor wat betreft de toetsing en ter inzage legging van de beheerplannen (- € 1,1 mln) en minder uitgaven aan het Netwerk ecologische monitoring (- € 1,3 mln) omdat aanvullende voorziene opdrachten ten behoeve van de koppeling van monitoringssystemen rijk en provincies in 2013 niet tot uitvoering zijn gekomen.

    Bijdragen aan mede-overheden

    Versterking mainports, brainports, greenports, valleys en andere clusters gerelateerd aan topsectoren (18.1)

    De lagere uitgavenrealisatie houdt voor € 2,5 mln verband met de afwikkeling van openstaande verplichtingen van de Topper-regeling waarbij geen nabetalingen meer plaatsvonden. Daarnaast is er sprake van een vertraging in de bijdragen aan het programma Sterke Regio’s waardoor de uitgaven op dit onderdeel in 2013 circa € 1,3 mln lager zijn uitgevallen.

    Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s

    Behouden van de (inter-)nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3)

    De hogere uitgavenrealisatie betreft voor het grootste deel een incidentele bijdrage aan Staatsbosbeheer voor het realiseren van natuurherstel als gevolg van een grote natuurbrand in de Schoorlse duinen.

    Ontvangsten

    Landinrichtingsrente

    Een deel van de te ontvangen landinrichtingsrente 2013 is pas in december door DLG gedeclareerd bij de belastingdienst die de uiteindelijke invordering regelt/verzorgt. Geraamde ontvangsten zullen alsnog binnenkomen in 2014.

    Bijdragen van derden

    De lagere ontvangstenrealisatie heeft betrekking op de bijdragen van I&M aan het voormalig ILG, dat oorspronkelijk liep tot en met 2013. Bij eerdere afspraken met I&M over neerwaartse bijstelling van hun bijdragen, mede in het licht van bezuinigingen op Natuur en decentralisatie van het natuurbeleid naar de Provincies, had de betreffende ontvangstenraming ook bijgesteld moeten worden. Dit is slechts ten dele gebeurd. De in de begroting 2013 opgenomen raming was dus feitelijk te hoog.

    EU-bijdragen

    De lagere ontvangsten houden grotendeels verband met het feit dat er vanaf begin 2000 een taakstelling voor Platteland Ontwikkelingsprogramma (POP)- inkomsten ten behoeve van grondverwerving is geraamd. Verwerving is echter geen onderdeel meer van het POP-programma vanaf 2007. Op deze taakstelling zijn derhalve vanaf 2007 geen ontvangsten meer gerealiseerd.

    Overige

    De hogere overige ontvangsten bestaan voornamelijk uit hogere ontvangsten dan geraamd voor de ‘landelijke vereveningspot inrichting’ en een aantal niet geraamde, incidentele ontvangsten vanuit het ruimtelijke economisch beleid, het Deltaprogramma en het programma ‘naar een Rijke Waddenzee’ en een aantal terug ontvangen subsidievoorschotten.

    De niet-beleidsartikelen

    Bedragen x € 1.000

    40 Apparaat

    Stand ontwerp begroting 2013

    Mutaties via NvW en amendementen

    Mutaties 1e suppletoire begroting 2013

    Mutaties 2e suppletoire begroting 2013

    Totaal geraamd

    Realisatie

    Slotwetmutaties

    (1)

    (2)

    (3)

    (4)

    (5)=(1)+(2)+(3)+ (4)

    (6)

    (7)=(6)-(5)

    VERPLICHTINGEN

    408.862

    -10.074

    19.587

    5.167

    423.542

    410.615

    -12.927

    UITGAVEN

    408.944

    -10.074

    19.587

    5.167

    423.624

    410.615

    -13.009

    Personele uitgaven kerndepartement

    234.852

    -8.699

    8.545

    -16.899

    217.799

    213.356

    -4.443

    • waarvan eigen personeel

    181.704

    -8.026

    8.065

    -11.407

    170.336

    171.759

    1.423

    • waarvan externe inhuur

    16.500

    108

    -5.100

    11.508

    4.434

    -7.074

    Materiële uitgaven kerndepartement

    107.244

    -1.375

    8.324

    9.803

    123.996

    121.495

    -2.501

    • waarvan ICT

    5.600

    -5.150

    7.600

    8.050

    8.000

    -50

    • waarvan bijdrage aan SSO’s (exclusief DICTU)

    40.225

    -37

    40.188

    34.927

    -5.261

    • waarvan SSO DICTU

    21.408

    13.129

    4.975

    39.512

    43.812

    4.300

    Personele uitgaven buitendiensten

    47.743

    1.124

    9.702

    58.569

    57.513

    -1.056

    • waarvan eigen personeel

    44.000

    1.124

    8.841

    53.965

    52.414

    -1.551

    • waarvan externe inhuur

    2.690

    0

    861

    3.551

    2.112

    -1.439

    Materiële uitgaven buitendiensten

    19.105

    1.594

    2.561

    23.260

    18.252

    -5.008

    • waarvan ICT

    3.315

    480

    3.795

    3.979

    184

    • waarvan bijdrage aan SSO’s

    4.147

    4.147

    2.019

    -2.128

    ONTVANGSTEN

    15.027

    12.509

    27.536

    25.776

    -1.760

    Toelichting op de uitgaven

    Personele uitgaven kerndepartement

    De personele uitgaven kerndepartement zijn € 4,4 mln lager uitgevallen voornamelijk als gevolg van het lagere beroep op de stimuleringsregeling voor het sociaal flankerend beleid.

    Materiële uitgaven kerndepartement

    De materiële uitgaven zijn € 2,5 mln lager uitgevallen doordat geraamde uitgaven in het kader van de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) niet op artikel 40 maar bij artikel 16 tot betaling zijn gekomen.

    Personele uitgaven buitendiensten

    De personele uitgaven van de buitendiensten zijn € 1,0 mln lager uitgevallen dan geraamd. De lagere uitgaven leiden eveneens tot een lagere desaldering bij de ontvangsten.

    Materiële uitgaven Buitendiensten

    De materiële uitgaven van de buitendiensten zijn € 5,0 mln lager uitgevallen omdat de facilitaire uitgaven voor de aanpassingen van de gezamenlijke huisvesting van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) met vertraging worden uitgevoerd.

    Toelichting op de ontvangsten

    De lagere ontvangst van € 1,7 mln hangt samen met de lagere desaldering van uitgaven voor de samenvoeging van de ACM.

    Bedragen x € 1.000

    41 Nominaal en Onvoorzien

    Stand ontwerp begroting 2013

    Mutaties via NvW en amendementen

    Mutaties 1e suppletoire begroting 2013

    Mutaties 2e suppletoire begroting 2013

    Totaal geraamd

    Realisatie

    Slotwetmutaties

    (1)

    (2)

    (3)

    (4)

    (5)=(1)+(2)+(3)+ (4)

    (6)

    (7)=(6)-(5)

    VERPLICHTINGEN

    29.773

    -15.357

    -14.416

    0

    UITGAVEN

    29.773

    -15.357

    -14.416

    0

    41.10 Prijsbijstelling

    29.523

    -20.349

    -9.174

    0

    41.20 Loonbijstelling

    4.992

    -4.992

    0

    41.30 Onvoorzien

    250

    -250

    0

    41.40 In te vullen posten


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.