Memorie van toelichting - Jaarverslag en slotwet Ministerie van Economische Zaken 2013 - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 3 toegevoegd aan wetsvoorstel 33930 XIII - Jaarverslag en slotwet Ministerie van Economische Zaken 2013.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Memorie van toelichting - Jaarverslag en slotwet Ministerie van Economische Zaken 2013 |
---|---|
Documentdatum | 21-05-2014 |
Publicatiedatum | 02-05-2018 |
Kenmerk | 33930-XIII, nr. 3 |
Externe link | origineel bericht |
33 930 XIII Jaarverslag en slotwet Ministerie van Economische Zaken 2013
Nr.3 MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2013 wijzigingen aan te brengen in:
-
-de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken;
-
-de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie;
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze Memorie van Toelichting toegelicht.
H.G.J. Kamp
Minister van Economische Zaken
B. BEGROTINGSTOELICHTING
Budgettaire gevolgen van beleid
Bedragen x € 1.000
11 Goed functionerende economie en markten
Stand ontwerp begroting 2013
Mutaties via NvW en amendementen
Mutaties 1e
suppletoire begroting 2013
Mutaties 2e suppletoire begroting 2013
Totaal geraamd
Realisatie
Slotwetmutaties
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)=(1)+(2)+(3)+ (4)
(6)
(7)=(6)-(5)
VERPLICHTINGEN
218.197
137
-2.447
2.530
218.417
214.441
-3.976
UITGAVEN
219.931
137
-2.457
1.477
219.088
216.199
-2.889
Subsidies
1.700
-903
797
797
0
-
-Digitalisering regionale radio
1.700
-903
797
797
0
Opdrachten
12.760
137
-4.682
415
8.630
8.071
-559
-
-Onderzoek en Opdrachten
2.679
137
-518
2.249
4.547
2.883
-1.664
-
-PIANOo/TenderNed
5.851
-3.939
-384
1.528
1.572
44
-
-Beleidsvoorbereiding en evaluaties Frequenties en Veiligheid
4.230
-225
-1.450
2.555
3.616
1.061
Bijdragen aan agentschappen
11.116
2.472
1.315
14.903
14.510
-393
-
-Agentschap Telecom
11.116
56
-249
10.923
10.921
-2
-
-Agentschap DICTU
2.416
1.050
3.466
3.224
-242
- Agentschap NL
514
514
365
-149
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
190.463
-839
886
190.510
190.090
-420
-
-Metrologie
14.337
119
504
14.960
14.969
9
-
-Raad voor Accreditatie
213
2
-35
180
162
-18
-
-ACM (NMa/OPTA/CA)
3.135
-1.808
117
1.444
1.333
-111
-
-CBS
172.778
848
300
173.926
173.626
-300
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
3.892
592
-236
4.248
2.731
-1.517
-
-Nederlands Normalisatie Instituut (NEN)
1.136
12
-98
1.050
790
-260
-
-Internationale organisaties
2.696
580
-78
3.198
1.941
-1.257
-
-Raad van deskundigen voor de nationale meetstandaarden
60
-60
0
0
0
ONTVANGSTEN
52.265
3.804.146
-9.308
3.847.103
3.846.784
-319
Ontvangsten ACM
1.074
1.074
High Trust
31.300
-10.300
21.000
16.655
-4.345
Diverse ontvangsten
20.965
3.804.146
992
3.826.103
3.829.055
2.952
Toelichting op de ontvangsten
Ontvangsten High Trust
De tegenvaller is met name veroorzaakt door een lagere opbrengst aan geïncasseerde boetes die het gevolg is van minder geconstateerde overtredingen die in een betaling hebben geresulteerd.
Een andere oorzaak is het door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) terugbetalen van boetes naar aanleiding van uitspraken van het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb).
Diverse ontvangsten
De hogere realisatie is grotendeels veroorzaakt door een bedrag van € 1,8 mln aan wettelijke rente op ontvangen bedragen van verlengde Radio vergunningen die Agentschap Telecom heeft ontvangen. Deze vergunningen zijn in de zomer van 2011 verleend en hebben een looptijd tot en met 2017. Daarnaast heeft Agentschap Telecom een bedrag van € 0,5 mln ontvangen van de in 2013 vergunde radiokavels A7 en B38.
Budgettaire gevolgen van beleid
Bedragen x € 1.000
12 Een sterk innovatievermogen
Stand ontwerp begroting 2013
Mutaties via NvW en amendementen
Mutaties 1e suppletoire begroting 2013
-
*Mutaties 2e suppletoire begroting 2013
Totaal geraamd
Realisatie
Slotwetmutaties
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)=(1)+(2)+(3)+ (4)
(6)
(7)=(6)-(5)
VERPLICHTINGEN
607.730
138.224
142.118
888.072
768.402
-119.670
UITGAVEN
795.764
22.337
71.886
889.987
775.292
-114.695
Leningen
88.996
1.500
101.105
191.605
99.538
-92.067
-
-Innovatiefonds: Innovatiekrediet
65.335
500
9.075
74.914
48.965
-25.949
-
-Innovatiefonds: Seed
23.661
-
-8.100
30
15.591
16.500
909
-
-Innovatiefonds: Fund to fund
9.100
9.100
17.073
7.973
-
-Innovatiefond: vroege fase/informal investors/ROM’s
92.000
92.000
17.000
-75.000
Subsidies
81.343
2.733
3.359
87.435
73.576
-13.859
-
-Innovatie Prestatie Contracten
31.498
1.700
-14.979
18.219
16.622
-1.597
-
-Eurostars
8.638
-
-1.900
6.738
6.949
211
-
-Lucht en Ruimtevaart
17.789
-
-1.754
2.270
18.305
7.812
-10.493
-
-Overig
23.418
4.687
16.068
44.173
42.193
-1.980
Opdrachten
2.856
1.164
-1.634
2.386
1.436
-950
-
-Onderzoek en opdrachten
2.856
1.164
-1.634
2.386
1.436
-950
Bijdragen aan agentschappen
72.653
941
-5.123
68.471
68.895
424
-
-Agentschap NL
72.512
941
-5.229
68.224
68.602
378
-
-Agentschap Telecom
141
106
247
293
46
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
136.287
4.512
14.857
155.656
154.840
-816
-
-TNO
136.287
4.512
14.857
155.656
154.840
-816
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
413.629
11.487
-40.678
384.434
377.007
-7.427
-
-Toeslag Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI-toeslag)
77.100
-50.064
27.036
25.434
-1.602
-
-Grote Technologische Instituten (GTI’s)
40.009
203
14.579
54.791
54.802
11
-
-Topsectoren overig
218.331
-
-4.974
-24.040
189.317
183.625
-5.692
-
-Syntens
19.884
39
19.919
19.797
-122
-
-Ruimtevaart (ESA)
57.058
16.437
19.348
92.843
92.895
52
-
-Overig (inclusief onderzoeksprojecten)
1.247
-
-179
-540
528
454
-74
ONTVANGSTEN
45.782
1.871
36.916
84.569
96.098
11.529
Luchtvaartkredietregeling
382
1.300
1.682
2.515
833
Technische Ontwikkelingsprojecten (TOP)
5.000
-3.800
1.200
2.128
928
Rijksoctrooiwet
31.212
31.212
35.287
4.075
Innovatiekredieten
5.544
10.000
15.544
18.921
3.377
Ontvangsten Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen
17.000
17.000
16.995
-5
Eurostars
2.056
2.056
104
-1.952
Diverse ontvangsten
1.588
1.871
12.416
15.875
20.150
4.275
-
*Inclusief amendement (TK, 33 805 XIII nr.4)
Toelichting op de verplichtingen
Er is in 2013 voor € 119,7 mln minder aan verplichtingen aangegaan. Dit wordt met name veroorzaakt door lagere gerealiseerde verplichtingen in het Innovatiefonds.
In de Miljoenennota 2014 is € 75 mln in 2013 beschikbaar gesteld voor Vroege Fase Financiering als onderdeel van het stimuleringspakket. In de kamerbrief van 17 september (TK, 32 637 nr. 85) bent u over de uitwerking van de beleidsvoornemens op de hoogte gesteld. Het instrumentarium dat zal worden ingezet zal in de loop van 2014 in werking treden. In 2013 zijn derhalve nog geen verplichtingen aangegaan. De beschikbare € 75 mln zal conform de regels voor het Innovatiefonds in 2014 en volgende jaren beschikbaar worden gesteld.
Door de aanhoudende krapte op de financieringsmarkt, waaronder ook de risicokapitaalmarkt, is het voor innovatieve ondernemingen lastig om de private bijdrage in de financiering van innovatieprojecten te realiseren. Dit heeft invloed op de benutting van het Innovatiekrediet (€ 38 mln minder verplichtingen aangegaan dan geraamd in 2013). Ondanks dit knelpunt is het Innovatiekrediet met € 52 mln op nagenoeg hetzelfde niveau benut als in 2012 door het innovatieve MKB. Aangezien sprake is van een fondsconstructie zal de niet benutte verplichtingenruimte beschikbaar blijven voor het InnovatiefondsMKB+.
De krapte op de financieringsmarkt heeft in 2013 ook invloed gehad op de benutting van de Seed Capital regeling. Het aantrekken van private funding voor deze innovatiefondsen (minimaal 50%) blijkt lastig waardoor de funding vanuit de Seed Capital regeling op € 12 mln in plaats van € 20 mln is uitgekomen. Deze lagere benutting wordt ook veroorzaakt doordat de "creative industry" niet in staat is gebleken met een goed voorstel te komen. Hiervoor was € 4 mln apart gereserveerd binnen de Seed Capital regeling.
Naast de onderuitputting op de verplichtingen in het Innovatiefonds zijn er bij diverse andere begrotingsinstrumenten afwijkingen opgetreden ten opzichte van de raming. Er heeft een overschrijding plaatsgevonden op de categorie Bijdragen aan (inter)nationale organisaties. De belangrijkste oorzaak hiervan is dat voor € 5,3 mln aan verplichtingenruimte is afgeboekt conform het amendement (TK, 33 805 XIII nr.4) bij de 2e suppletoire begroting ten gunste van de Subsidieregeling Innovatieve Scheepsbouw. Aangezien dit eind december plaatsvond waren op de betreffende budgetten al verplichtingen aangegaan. Door de mutatie in het verplichtingenbudget als gevolg van het amendement is vervolgens de overschrijding is ontstaan. Tegenover deze overschrijding staat een onderuitputting op het budget voor beleidsondersteunend onderzoek en incidentele uitgaven ( -€ 1,8 mln), een onderuitputting op het verplichtingenbudget voor de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (-€ 2,1 mln) dat niet nodig was voor financiering van de opdracht 2013 en de vrijval van de rente Luchtvaartkedietregeling ten gunste van het generale beeld (zie ook de toelichting onder de uitgaven).
Toelichting op de uitgaven
Leningen
Voor de categorie leningen is € 92 mln minder aan uitgaven gerealiseerd. De belangrijkste oorzaken zijn:
-
-Als gevolg van de genoemde onderuitputting in de verplichtingen van het Innovatiekrediet is het beroep op de hiervoor geraamde kasmiddelen in 2013
ook lager (-€ 25,9). Aangezien sprake is van een fondsconstructie zullen deze middelen beschikbaar blijven voor het InnovatiefondsMKB+.
-
-Om de toegang tot financiering in de risicokapitaalmarkt in de latere fase voor het innovatieve MKB te verbeteren, is het fund-of-funds (ook bekend als
Dutch Venture Initiative) van het InnovatiefondsMKB+ in 2013 operationeel geworden. De eerste toezeggingen van ruim € 50 mln vanuit dit fonds hebben eind 2013 plaatsgevonden. Dat heeft geleid tot betalingen in 2013 van in totaal € 17,1 mln (dat is circa € 8 mln meer dan geraamd). De betaling past binnen het Innovatiefonds in 2013.
-
-Zoals in de toelichting bij de verplichtingen is vermeld zijn voor Vroege Fase Financiering nog geen verplichtingen aangegaan. De beschikbare € 75
mln is daarom in 2013 niet tot uitbetaling gekomen. De € 75 mln zal conform de regels voor het Innovatiefonds in 2014 en volgende jaren in een nader te bepalen ritme beschikbaar worden gesteld.
Subsidies
Voor de categorie subsidies zijn € 13,9 mln minder uitgaven gerealiseerd. De belangrijkste oorzaak hiervan is gelegen in de uitgaven voor Lucht- en ruimtevaart (-€ 10,5 mln). Deze slotwetmutatie wordt voornamelijk veroorzaakt door het instrument Luchtvaartkredietregeling. Voor een krediet dat verstrekt is aan Rekkof (€ 20 mln) bestaat nog onduidelijkheid of en wanneer dit project doorgaat. Het betreft een krediet voor de bouw van de Fokker 100 waar nog een medefinancier voor gevonden dient te worden. Als gevolg hiervan zijn de in 2013 geraamde kasuitgaven niet gerealiseerd (€ 8 mln).
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
In de categorie bijdragen aan (inter)nationale organisaties is € 7,4 mln minder uitgaven gerealiseerd dan geraamd. De belangrijkste oorzaak is gelegen in een vertraging in de uitfinanciering van verplichtingen op een voormalig FES-programma Center for Translational Molecular Medicine (CTMM) (-€ 1,4 mln) en in het kader van Eurekaclusters, JTI’s en University - Industry- Interaction projecten (-€ 3,3 mln).
Toelichting op de ontvangsten
De ontvangsten Rijksoctrooiwet zijn € 4 mln hoger dan begroot. Een belangrijk deel van de toename ligt aan het aandeel Europese en Nederlandse octrooien. Er zijn meer Europese en Nederlandse octrooien verleend die rechtsgeldig zijn geworden in Nederland. Er is hiervoor in 2013 ruim € 3,3 mln meer gerealiseerd dan geraamd. Daarbij komt dat de Nederlandse jaartaksen ook € 300.000,- hoger zijn geëindigd.
In het kader van de Innovatiekredieten is € 3,4 mln meer ontvangen dan geraamd. Deze slotwetmutatie wordt met name veroorzaakt door de gerealiseerde terugontvangsten in het kader van de Seed-regeling (€ 2,2 mln). Daarnaast zijn de gerealiseerde terugontvangsten in het kader van de Innovatiekredieten € 1,2 mln hoger dan geraamd.
De diverse ontvangsten zijn € 4,3 mln hoger dan geraamd. Dit wordt in het bijzonder veroorzaakt door een niet geraamde terugontvangst van Agentschap NL in het kader van de uitvoeringsopdracht 2011. De opdracht 2011 kon met lagere dan geraamde kosten worden gerealiseerd, waardoor het bedrag dat teveel werd bevoorschot is teruggestort.
Budgettaire gevolgen van beleid
Bedragen x € 1.000
13 Een excellent ondernemingsklimaat
Stand ontwerp begroting 2013
Mutaties via NvW en amendementen
Mutaties 1e suppletoire begroting 2013
-
*Mutaties 2e suppletoire begroting 2013
Totaal geraamd
Realisatie
Slotwetmutaties
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)=(1)+(2)+(3)+ (4)
(6)
(7)=(6)-(5)
VERPLICHTINGEN
2.585.516
5.493
9.455
62.154
2.662.618
725.485
-1.937.133
Waarvan garantieverplichtingen
2.384.011
2.384.011
463.183
-1.920.828
UITGAVEN
366.134
12.967
-32.510
124.963
471.554
436.722
-34.832
Garanties
129.211
-31.752
41.459
138.918
114.100
-24.818
-
-BMKB
65.541
29.459
95.000
102.422
7.422
-
-Groeifinancieringsfacilitieit
9.281
9.281
2.360
-6.921
-
-Garantie Ondernemingsfinanciering (GO)
44.752
-31.752
12.000
25.000
9.274
-15.726
-
-Borgstelling Scheepsnieuwbouw
9.637
9.637
44
-9.593
Subsidies
29.755
0
54.693
84.448
77.685
-6.763
-
-Bevorderen ondernemerschap
1.139
7.379
8.518
7.383
-1.135
-
-Biobased Economy
5.710
-
-500
2.316
7.526
7.829
303
-
-Uitfinanciering subsidies
22.906
500
44.998
68.404
62.473
-5.931
Opdrachten
25.969
-931
1.682
26.720
24.660
-2.060
-
-Onderzoek & ontwikkeling
351
3.800
4.151
4.706
555
-
-ICT-beleid
20.852
-931
-23
19.898
18.118
-1.780
-
-Beleidsvoorbereiding en evaluaties
2.436
-995
1.441
831
-610
-
-Regiegroep Regeldruk/ACTAL
2.330
-1.100
1.230
1.005
-225
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
16.410
2.512
2.162
2.231
23.315
21.701
-1.614
-
-NBTC
13.329
191
16
13.536
13.536
0
-
-UNWTO
233
233
271
38
-
-Bijdragen aan instituten
2.848
2.512
1.971
2.215
9.546
7.894
-1.652
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s
150.577
-3.348
6.777
154.006
153.144
-862
-
-Kamers van Koophandel / Ondernemerspleinen
150.577
-3.348
6.777
154.006
153.144
-862
Bijdragen aan agentschappen
14.212
10.455
1.359
18.121
44.147
45.430
1.283
-
-Agentschap NL
12.012
10.455
1.359
4.417
28.243
28.032
-211
-
-Logius
2.200
5.004
7.204
8.699
1.495
-
-DICTU
8.150
8.150
8.149
-1
-
-Dienst Regelingen
550
550
550
0
ONTVANGSTEN
92.599
-31.752
8.770
69.617
37.435
-32.182
BMKB
25.230
-3.230
22.000
21.544
-456
Groeifinancieringsfaciliteit
8.000
8.000
2.047
-5.953
Garantie Ondernemingsfinanciering
46.000
-31.752
12.000
26.248
10.160
-16.088
Borgstelling Scheepsnieuwbouw
10.000
10.000
44
-9.956
Joint Strike Fighter
1.847
1.847
1.418
-429
Diverse ontvangsten
1.522
1.522
2.223
701
-
*Inclusief amendement 33 805 XIII nr.4
Toelichting op de verplichtingen
Er is in 2013 voor 1,9 mld minder aan verplichtingen aangegaan dan begroot. De belangrijkste oorzaak hiervan is gelegen in de garantieverplichtingen
(-€ 1,9 mld).
Voor de Groeifinancieringsfaciliteit was er in 2013 sprake van € 75 mln lagere benutting dan geraamd (een realisatie van € 9,3 mln garantieverplichtingen bij een budget van € 84,3 mln). Reden ligt met name in het feit dat de financiering van het bedrijfsleven, en met name van het MKB, onder druk blijft staan. Financiers zijn voorzichtiger geworden. Dat zij minder financieren, is terug te zien in de mate van benutting van het garantie-instrumentarium.
Voor de BMKB zijn € 656 mln minder aan garantieverplichtingen aangegaan dan geraamd (een realisatie van € 344 mln bij een oorspronkelijk beschikbaar garantieplafond (€ 1 mld). Bij de Garantie Ondernemingsfinanciering is voor € 234 mln minder aan garantieverplichtingen aangegaan dan begroot (een realisatie van € 66 mln bij een budget van € 300 mln). Voor de dit jaar voor het eerst in gewijzigde vorm opengestelde Garantiefaciliteit Scheepsnieuwbouwfinanciering is € 956 mln minder aan garantieverplichtingen aangegaan dan geraamd ( een realisatie van € 44 mln bij een plafond van € 1 mld). De lage benuttingscijfers van het garantie-instrumentarium zijn een gevolg van een beperktere vraag naar financiering als gevolg van de economische crisis en behoedzaamheid aan de zijde van de kredietverstrekkers.
In de overige verplichtingen is € 16 mln minder aan verplichtingen aangegaan dan geraamd. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn dat onder andere het budget dat in 2013 bij de tweede suppletoire begroting voor de subsidieregeling innovatieve scheepsbouw is toegevoegd (amendement TK, 33 805 XIII nr.4, ad € 5,3 mln) niet kon worden gecommiteerd. Daarnaast is een voorgenomen storting in de interne BMKB begrotingsreserve niet doorgegaan, omdat deze reserve door de maatregelen in de 2e suppletoire begroting al op niveau was gebracht. Daarnaast zijn de verplichtingen voor het nieuwe handelsregister € 2,7 mln lager uitgevallen dan begroot omdat de voorgenomen verplichting van de bijdrage 2014 aan de Kamer van Koophandel niet in 2013 maar in 2014 zal plaatsvinden.
Toelichting op de uitgaven
Voor de BMKB is € 7,4 mln meer uitgegeven dan geraamd. Door de slechte economische situatie en als gevolg daarvan het hoge aantal faillissementen was het beroep op de BMKB hoger dan geraamd.
Als gevolg van de lager dan geraamde benutting van de Groeifinancieringsfaciliteit in de afgelopen jaren van economische crisis en door een actief beheer, zijn er in 2013 ook minder schades gedeclareerd dan oorspronkelijk geraamd. De schadebedragen vallen in 2013 € 6,9 mln lager uit dan geraamd.
De uitgaven voor de Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) zijn € 15,7 mln lager dan bij de 2e suppletoire begroting was geraamd. Een aantal verliesdeclaraties waarmee rekening werd gehouden zijn uiteindelijk niet in 2013 tot uitbetaling gekomen. Naast schadebetalingen van € 8,2 mln werd
€ 1,1 mln in de interne begrotingsreserve van de GO gestort.
De Garantiefaciliteit Scheepsnieuwbouwfinanciering is in gewijzigde vorm sinds maart 2013 van kracht. Vanaf dat moment is voor € 44 mln aan garantieverplichtingen verstrekt. Op deze verstrekte garanties hebben in 2013 geen schadebetalingen plaatsgevonden. De realisatie van de uitgaven is derhalve nihil.
De uitgaven voor de uitfinanciering van subsidies is € 5,9 mln lager dan begroot. Dit wordt grotendeels veroorzaakt doordat het budget voor de subsidieregeling innovatieve scheepsbouw van € 5,3 mln, dat middels amendement (TK, 33 805 XIII nr.4) bij de 2e suppletoire begroting beschikbaar was gekomen, niet meer in 2013 kon worden uitgegeven.
Toelichting op de ontvangsten
De benutting van de Groeifinancieringsfaciliteit was in de afgelopen jaren van economische crisis lager dan begroot. De premie-inkomsten kwamen als gevolg hiervan ook lager uit.
In de tweede suppletoire begroting was rekening gehouden met een onttrekking aan de interne begrotingsreserve van de Garantie Ondernemingsfinanciering van € 12 mln vanwege verwachte schadebetalingen. Omdat de schadebetalingen lager uitvielen dan begroot, is deze ontvangst uit de begrotingsreserve niet gerealiseerd. Daarnaast zijn de premieontvangsten als gevolg van een lagere benutting van de GO € 4 mln lager dan begroot.
Als gevolg van de lagere benutting van Garantieregeling Scheepsnieuwbouwfinanciering zijn de premieontvangsten slechts € 44.000 en daarmee ruim
€ 9,9 mln lager dan begroot.
Budgettaire gevolgen van beleid
Bedragen x € 1.000
14 Een doelmatige en duurzame energievoorziening
Stand ontwerp begroting 2012
Mutaties via NvW en amendementen
Mutaties 1e suppletoire begroting 2012
Mutaties 2e suppletoire begroting 2012
Totaal geraamd
Realisatie
Slotwetmutaties
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)=(1)+(2)+(3)+ (4)
(6)
(7)=(6)-(5)
VERPLICHTINGEN
1.996.164
18.000
1.456.259
25.888
3.496.311
3.397.213
-99.098
Waarvan garantieverplichtingen
43.350
43.350
47.342
3.992
UITGAVEN
1.312.815
18.000
-23.542
-47.331
1.259.942
1.251.807
-8.135
Subsidies
1.086.731
-5.918
-44.729
1.036.084
1.030.692
-5.392
-
-Topsectoren Energie (14.3)
23.848
16.046
-3.183
36.711
30.282
-6.429
-
-Energie-innovatie (IA) (14.3)
31.658
11.150
42.808
36.766
-6.042
-
-Green Deal (14.3)
25.000
-1.375
-21.541
2.084
1.889
-195
-
-MEP (14.3)
555.000
-27.000
528.000
505.321
-22.679
-
-SDE (14.3)
244.858
23.514
17.000
285.372
141.935
-143.437
-
-SDE+ (14.3)
100.000
-20.960
79.040
27.198
-51.842
-
-Interne begrotingsreserve duurzame energie
225.007
225.007
-
-CCS (14.3)
49.400
-44.200
5.200
5.015
-185
-
-Hoge Flux Reactor (14.3)
7.250
7.250
7.250
0
-
-Aanschafsubsidie zonnepanelen (14.3)
30.000
-668
468
29.800
29.632
-168
-
-Elektrisch rijden (14.3)
4.123
-1.848
2.275
2.535
260
-
-Caribisch Nederland
4.325
4.325
3.161
-1.164
-
-Overige subsidies (14.3)
15.594
4.525
-6.900
13.219
14.701
1.482
Garanties
515
515
526
11
-
-Geothermie
515
515
526
11
Opdrachten
57.980
-25.061
2.056
34.975
33.861
-1.114
-
-O&O bodembeheer (14.2)
296
2.774
3.070
2.497
-573
-
-Joint implementation (14.3)
33.651
-26.437
1.741
8.955
12.148
3.193
-
-Straling (14.3)
9.517
1.526
718
11.761
9.726
-2.035
-
-Pallas (14.3)
10.100
-2.600
7.500
1.001
-6.499
-
-Onderzoek en opdrachten (14.3)
4.416
-150
-577
3.689
8.489
4.800
Bijdragen aan agentschappen
37.018
6.834
3.068
46.920
45.589
-1.331
-
-Agentschap NL
36.326
3.308
381
40.015
38.680
-1.335
-
-NVWA
692
2
1
695
698
3
-
-Kern Fysische Dienst
3.524
2.686
6.210
6.211
1
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
95.100
18.000
-8.800
104.300
103.039
-1.261
-
-Doorsluis COVA heffing (14.2)
93.000
18.000
-10.000
101.000
100.947
-53
-
-TNO bodembeheer (14.2)
2.100
1.200
3.300
2.092
-1.208
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
35.986
603
559
37.148
38.100
952
-
-ECN/NRG (14.3)
34.981
285
710
35.976
37.757
1.781
-
-Diverse instituten (14.2)
1.005
318
-151
1.172
343
-829
ONTVANGSTEN
12.194.911
18.000
600.000
648.386
13.461.297
13.547.739
86.442
COVA
93.000
18.000
-10.000
101.000
100.947
-53
SDE+
100.000
100.000
97.363
-2.637
Aardgasbaten
12.000.000
600.000
650.000
13.250.000
13.342.665
92.665
Ontvangsten zoutwinning
1.761
612
2.373
2.373
0
Diverse ontvangsten
150
7.774
7.924
4.391
-3.533
Toelichting op de verplichtingen
De lagere realisatie van de verplichtingen is met name veroorzaakt door:
-
-Topsectoren Energie: Veel ingediende projecten zijn na toetsing door de programmacommissies afgewezen, omdat deze niet voldeden aan de
kwaliteitseisen die de Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI) hebben gesteld (onder andere onvoldoende bijdrage aan de
doelstellingen van de TKI-programma’s en het niet voldoen aan de SDE+-voorwaarden).
-
-Pallas: De voorgenomen lening (€ 40 mln) aan de stichting ter voorbereiding van Pallas is niet geëffectueerd in 2013 maar zal in 2014 verstrekt worden.
-
-Garantieverplichtingen: De hogere realisatie is toe te schrijven aan een afgegeven garantie voor een overbruggingskrediet ten behoeve van aluminiumproducent Aldel (TK, 32 637, nr. 83).
Toelichting op de uitgaven
Subsidies
De lagere uitgaven op het onderdeel Energie-innovatie zijn met name het gevolg van een lagere dan geraamde uitfinanciering van in het verleden aangegane verplichtingen.
MEP/SDE/SDE+/Interne begrotingsreserve duurzame energie
In de interne begrotingsreserve duurzame energie is € 225 mln gestort vanwege onbesteed gebleven middelen als gevolg van vertraging bij projecten waaraan reeds subsidie is toegekend en reeds verplichte projecten die niet tot uitvoering komen en door andere projecten moeten worden vervangen met het oog op het bereiken van de doelstelling. Via de reserve blijven de middelen beschikbaar tot het moment dat ze alsnog zullen worden uitbetaald.
Opdrachten
De lagere uitgaven zijn een saldo van met name:
-
-Joint Implementation: De uitfinanciering van in het verleden aangegane verplichtingen verloopt sneller dan waarmee in de ramingen rekening is
gehouden.
-
-Straling: De lagere uitgaven zijn veroorzaakt door het niet en later starten van projecten dan gepland. Tevens zijn verschillende
opdrachten die voorzien waren voor 2013 uitgesteld naar 2014.
-
-Pallas: Het in 2013 niet doorgaan van een lening aan de stichting belast met de voorbereiding van Pallas.
-
-Onderzoek en Opdrachten: Aan Eneco is door het Ministerie van Economische Zaken (EZ) een bedrag betaald ( € 5,3 mln) als gevolg van een uitspraak van het Gerechtshof Den Haag in een zaak tussen Eneco en het Ministerie van EZ. Deze zaak was de laatste in een reeks van zogenaamde baksteenprocedures die de afgelopen tien jaar zijn gevoerd naar aanleiding van de hervorming van de toenmalige monopolistische structuur van de energiemarkt.
Toelichting op de ontvangsten
Aardgasbaten
Deze meevaller is met name toe te schrijven aan een hogere dan verwachte olieprijs.
Diverse ontvangsten
De lagere ontvangsten hangen met name samen met de afrekening van uitvoeringskosten van het Agentschap NL over voorgaande jaren.
Budgettaire gevolgen van beleid
(bedragen x € 1 000)
16 Concurrerende, duurzame, veilige agro-, visserij- en voedselketens
Stand ontwerp begroting 2013
Mutaties via NvW en amendementen
Mutaties 1e suppletoire begroting 2013
Mutaties 2e suppletoire begroting 2013
Totaal geraamd
Realisatie
Slotwetmutaties
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)=(1)+(2)+(3)+ (4)
(6)
(7)=(6)-(5)
VERPLICHTINGEN
638.549
12.213
55.659
54.937
761.358
676.538
-84.820
Waarvan garantieverplichtingen
138.000
-28.000
110.000
37.707
-72.293
UITGAVEN
517.397
12.213
55.343
90.919
675.872
666.001
-9.871
Subsidies
59.457
122
5.381
10.124
75.084
71.753
-3.331
-
-Agrarisch ondernemerschap (16.1)
5.088
2.586
1.335
9.009
9.785
776
-
-Duurzame veehouderij (16.1)
5.584
8.315
4.650
18.549
16.241
-2.308
-
-Mestbeleid (16.1)
2.050
-200
1.850
1.931
81
-
-Plantaardige productie (16.1)
16.866
-1.523
2.800
18.143
15.396
-2.747
-
-Agrarische innovatie en overig (16.1)
9.601
-3.875
-1.626
4.100
4.340
240
-
-Visserij (16.1)
5.991
2.800
8.791
8.774
-17
-
-Dierenwelzijn productiedieren en gezelschapsdieren (16.3)
2.008
122
-122
365
2.373
3.017
644
-
-Apurement (16.5)
12.269
12.269
12.269
0
Garanties
12.000
15.000
27.000
27.119
119
-
-Bijdrage begrotingsreserve Borgstellingsfaciliteit (16.1)
2.000
1.000
3.000
3.000
0
-
-Verliesdeclaraties Borgstellingsfaciliteit (16.1)
10.000
14.000
24.000
24.119
119
Opdrachten
147.349
560
5.034
609
153.552
145.478
-8.074
-
-Versterken concurrentiekracht en verduurzaming agroketens en visserij (16.1)
24.020
266
2.382
26.668
26.348
-320
-
-Borgen voedselveiligheid- en kwaliteit(16.2)
8.437
191
-640
7.988
7.137
-851
-
-Plant- en diergezondheid (16.3)
18.932
560
-2.107
-2.989
14.396
12.511
-1.885
-
-Kennisontwikkeling en innovatie (16.4)
93.887
5.111
1.496
100.494
95.739
-4.755
-
-Borgen voedselzekerheid en internationaal en Europees landbouwbeleid (16.5)
2.073
1.573
360
4.006
3.743
-263
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
104.620
1.850
562
12.534
119.566
120.616
1.050
-
-Medebewind productschappen (16.5)
13.501
9.584
23.085
23.750
665
-
-Dienst Landbouwkundig Onderzoek (16.4)
91.119
562
2.028
93.709
94.819
1.110
-
-ZonMW/dierproeven
1.850
-1.850
0
0
0
-
-Commissie Toelating Gewasbeschermings-middelen en Biociden(16.3)
2.772
2.772
2.047
-725
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
4.200
-400
2.000
5.800
5.577
-223
-
-Diergezondheidsfonds
4.200
-400
2.000
5.800
5.577
-223
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
7.915
123
-156
7.882
12.615
4.733
-
-UNEP, FAO en overige contributies
7.915
123
-156
7.882
12.615
4.733
Bijdragen aan agentschappen
189.771
1.766
44.643
50.808
286.988
282.843
-4.145
-
-NVWA
93.241
766
25.193
24.912
144.112
144.817
705
-
-Dienst Regelingen
84.281
18.305
11.770
114.356
112.193
-2.163
-
-Agentschap NL
3.010
1.000
1.786
14.062
19.858
17.004
-2.854
-
-Dienst Landelijk Gebied
221
1
222
221
-1
-
-Rijksrederij
9.018
-642
64
8.440
8.608
168
ONTVANGSTEN
291.579
4.950
41.118
337.647
329.393
-8.254
Versterken concurrentiekracht en verduurzaming agroketens en visserij (16.1)
21.081
3.000
30.684
54.765
27.573
-27.192
Borgen voedselveiligheid- en kwaliteit(16.2)
430
-5
425
288
-137
Plant- en diergezondheid (16.3)
500
1.900
2.400
3.452
1.052
Kennisontwikkeling en innovatie (16.4)
10.884
1.577
7.921
20.382
15.902
-4.480
Borgen voedselzekerheid en internationaal en Europees landbouwbeleid (16.5)
258.684
373
618
259.675
281.695
22.020
Agentschappen (16.9)
483
483
Toelichting op de verplichtingen
De lagere verplichtingenrealisatie houdt met name verband met de garantieverplichtingen. Voor de garantieverplichtingen die worden aangegaan in de vorm van afgegeven garantstellingen landbouw is in 2013 een budget van € 138 mln gepubliceerd (€ 50 mln garantstelling landbouw, € 80 mln garantstelling landbouw plus en € 8 mln garantiefaciliteit Visserij). Uiteindelijk is in 2013 € 37,7 mln als garantstelling afgegeven.
Toelichting op de uitgaven
Subsidies
Duurzame veehouderij (16.1)
De lagere uitgaven houden verband met de regeling duurzame stallen. Bij Voorjaarsnota werd door de Dienst Regelingen nog uitgegaan van fors hogere betalingen dan er voor de duurzame stallen aan budget beschikbaar was, maar als gevolg van het feit dat meer subsidies dan verwacht niet aan de subsidievoorwaarden voldeden en zich vertraging in de vaststelling van de subsidies verstrekt op de openstellingen 2010 en 2011 voordeden, valt de uiteindelijke realisatie lager uit.
Plantaardige productie (16.1)
De lagere uitgaven houden voornamelijk verband met de regeling Marktintroductie Energie Innovaties (MEI). Via deze regeling worden innovatieve investeringen van voorlopende glastuinbouwbedrijven gesubsidieerd. Omdat het bij deze projecten (bijvoorbeeld aardwarmte) per subsidie om forse bedragen gaat, de projecten zelf veelal ingewikkeld te realiseren zijn en er een hoog percentage aan verstrekte subsidies alsnog uitvalt, is de planning van de uitgaven zeer onzeker. De uitgaven vallen in 2013 daarom lager uit dan geprognosticeerd en schuiven door naar 2014. Daarnaast vallen ook de betalingen op de regeling Investeringsregeling Energiebesparing (IRE) lager uit dan gepland.
Opdrachten
Plant- en diergezondheid (16.3)
De lagere uitgaven houden verband met betalingen voor opdrachten op het gebied van dierenwelzijn, plantgezondheid, gewasbescherming, dierproeven en monitoring dierziekten die voor een groot deel in 2014 alsnog tot betaling zullen leiden.
Kennisontwikkeling en innovatie (16.4)
De lagere uitgaven houden verband met een lagere bijdrage (€ 3,5 mln) aan het onderzoeksproject ter bevordering van de landbouwontwikkeling in Afghanistan. Hiertegenover staan lagere ontvangsten van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Tevens zijn de uitgaven aan innovatieprojecten
€ 1,3 mln lager uitgevallen.
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
De hogere uitgaven betreffen voornamelijk de bijdrage aan de Clinton Foundation die oorspronkelijk geraamd was op artikel 40 (HGIS), maar die gezien de aard van de bijdrage thuis hoort onder de bijdragen aan internationale organisaties op het onderhavige artikel.
Bijdragen aan agentschappen
Dienst Regelingen
Het uitvoeringsbudget van de Dienst Regelingen werd in 2013 verhoogd op basis van verwachte tekorten en meerwerkopdrachten. De feitelijke uitvoeringskosten bleken lager te zijn, waardoor de bijdrage lager is uitgevallen.
Agentschap NL
De lagere bijdrage is het gevolg van achterstanden bij de Regionale Service Organisaties (RSO’s) van het ministerie van BuZa. Uitgaven door de landbouwraden worden via deze RSO’s doorbelast aan EZ. De verwachting is dat de RSO’s de achterstanden in 2014 in zullen lopen. De bijdrage zal derhalve in 2014 plaatsvinden.
Toelichting op de ontvangsten
Versterken concurrentiekracht en verduurzaming agroketens en visserij (16.1)
Dit betreft voornamelijk lagere ontvangsten uit de interne begrotingsreserve Landbouw en de interne begrotingsreserve Borgstellingsfaciliteit ten behoeve van de financiering van verliesdeclaraties van banken ingediend op basis van de garantieregeling Landbouw. Om de interne begrotingsreserve op peil te houden voor de financiering van toekomstige verliesdeclaraties en als garantiekapitaal voor de af te geven garantieverplichtingen in 2014 en volgende jaren zijn de verliesdeclaraties 2013 niet uit de interne begrotingsreserve gefinancierd.
Kennisontwikkeling en innovatie (16.4)
De lagere ontvangsten houden onder meer verband met een lagere bijdrage van het ministerie van BUZA van € 3,5 mln aan het Afghanistan Project en het Food securituy Ambassy Program. Voorts werd € 0,6 mln minder ontvangen van EU namelijk in verband met Datacollection.
Borgen voedselzekerheid en internationaal en Europees landbouwbeleid
De meerontvangsten betreffen vooral hogere landbouwheffingen (circa € 20 mln) door een hogere invoer van landbouwproducten uit derde landen dan voorzien en ontvangsten apurement (€ 2,5 mln,) uit (oude) openstaande vorderingen op EU subsidieaanvragers.
Budgettaire gevolgen van beleid
Bedragen x € 1.000
17 Groen onderwijs van hoge
kwaliteit
Stand ontwerp begroting 2013
Mutaties via NvW en amendementen
Mutaties 1e suppletoire begroting 2013
Mutaties 2e suppletoire begroting 2013
Totaal geraamd
Realisatie
Slotwetmutaties
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)=(1)+(2)+(3)+ (4)
(6)
(7)=(6)-(5)
VERPLICHTINGEN
777.779
21.160
67.712
866.651
840.206
-26.445
Waarvan garantieverplichtingen
50.037
50.037
23.057
-26.980
UITGAVEN
776.575
21.047
16.342
813.964
817.433
3.469
Garanties
83
83
-
-Schatkistbankieren
83
83
Bekostiging
700.561
17.696
20.008
738.265
733.507
-4.758
-
-Wageningen Universiteit
161.521
4.735
3.364
169.620
168.174
-1.446
-
-HBO-groen
74.074
3.406
2.185
79.665
79.472
-193
-
-MBO-groen
154.706
731
5.700
161.137
158.744
-2.393
-
-Voorbereidende en Ondersteunende Activiteiten (VOA)
11.575
1.312
1.022
13.909
13.933
24
-
-Wachtgelden
12.987
785
-36
13.736
13.545
-191
-
-VMBO-groen
278.538
5.472
7.761
291.771
291.009
-762
-
-Aequor
7.160
1.255
12
8.427
8.630
203
Subsidies
73.303
3.835
-4.525
72.613
82.205
9.592
-
-Groene Kennis Coöperatie
4.008
1.396
5.404
5.404
-
-School als Kenniscentrum
30.538
-7.011
23.527
27.872
4.345
-
-Kennisverspreiding en innovatie groen onderwijs
7.834
-6.065
1.769
1.991
222
-
-Aanvullende onderwijssubsidies
25.641
6.371
3.166
35.178
41.150
5.972
-
-Ontwikkeling en beheer natuurkwaliteit
2.382
9
2.391
2.857
466
-
-Educatie
2.900
-2.536
3.980
4.344
2.931
-1.413
Opdrachten
2.711
-484
859
3.086
1.638
-1.448
-
-Kennisverspreidingsprojecten
2.711
-484
859
3.086
1.638
-1.448
ONTVANGSTEN
75
3.085
3.160
3.910
750
Toelichting
Toelichting op de verplichtingen
De mutatie van -€ 28,2 mln betreft met name het niet volledig benutten van de garantstelling voor het schatkistbankieren (-€ 28,7 mln). EZ staat garant voor het in gebreke blijven van groene onderwijsinstellingen die gebruik maken van de regeling schatkistbankieren.
Toelichting op de uitgaven
De mutatie op bekostiging van -€ 4,8 mln wordt met name veroorzaakt door de herverdeling van de budgetten van de diverse onderwijssoorten. In het kader van het Begrotingsakkoord 2014 is besloten in 2013 € 650 mln toe te voegen aan de bekostigingsmiddelen voor het onderwijs. Echter, bij de begrotingsbehandeling van het Ministerie van OCW is amendement van Meenen c.s (TK, 33 780, nr. 3) ingediend volgens welk meer besteed zou moeten worden aan het primair en voortgezet onderwijs ten koste van de andere onderwijssoorten. Omdat EZ geen primair onderwijs heeft is er per saldo minder beschikbaar voor EZ. Als gevolg hiervan wordt bij Slotwet € 2,5 mln overgeboekt naar het Ministerie van OCW.
De mutatie op subsidies van € 9,6 mln wordt met name veroorzaakt door de hogere uitgaven op School als Kenniscentrum (€ 4,3 mln op in het verleden aangegane verplichtingen) en Aanvullende onderwijssubsidies (€ 6,0 mln).
Reden hiervoor is een meerbesteding van € 2,2 mln in verband met de regeling jonge leerkrachten als onderdeel van het Nationaal Onderwijsakkoord. Budget hiervoor wordt bij Slotwet door het Ministerie van OCW overgeheveld.
Hiernaast is er voor € 3,8 mln meer betaald op in het verleden aangegane verplichtingen dan werd geraamd.
Budgettaire gevolgen van beleid
Bedragen x € 1.000
18 Natuur en Regio
Stand ontwerp begroting 2013
Mutaties via NvW en amendementen
Mutaties 1e suppletoire begroting 2013
Mutaties 2e suppletoire begroting 2013
Totaal geraamd
Realisatie
Slotwetmutaties
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)=(1)+(2)+(3)+ (4)
(6)
(7)=(6)-(5)
VERPLICHTINGEN
452.081
888
199.167
-298.195
353.941
342.143
-11.798
Waarvan garantieverplichtingen
50.509
-50.509
0
UITGAVEN
689.737
888
-205.545
-41.679
443.401
440.797
-2.604
Waarvan juridisch verplicht
Subsidies
99.283
23.664
-18.341
104.606
108.999
4.393
-
-Versterking mainports, brainports, greenports, valleys en andere clusters gerelateerd aan topsectoren (18.1)
87.273
7.664
-20.782
74.155
80.104
5.949
-
-Wederzijds versterken van ecologie en economie (18.2)
5.817
14.087
19.904
20.114
210
-
-Behouden van de (inter-)nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3)
6.193
16.000
-11.646
10.547
8.781
-1.766
Leningen
36.400
-2.150
-2.800
31.450
31.369
-81
-
-Behouden van de (inter-)nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3)
36.400
-2.150
-2.800
31.450
31.369
-81
Opdrachten
40.576
75.448
-79.294
36.730
32.598
-4.132
-
-Versterking mainports, brainports, greenports, valleys en andere clusters gerelateerd aan topsectoren (18.1)
750
-82
-270
398
80
-318
-
-Wederzijds versterken van ecologie en economie (18.2)
28.994
66.556
-77.700
17.850
16.581
-1.269
-
-Behouden van de (inter-)nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3)
10.832
8.974
-1.324
18.482
15.937
-2.545
Bijdragen aan mede-overheden
363.459
-321.880
38.467
80.046
74.404
-5.642
-
-Versterking mainports, brainports, greenports, valleys en andere clusters gerelateerd aan topsectoren (18.1)
12.149
-2.149
10.000
6.200
-3.800
-
-Wederzijds versterken van ecologie en economie (18.2)
41.097
-19.167
48.116
70.046
68.204
-1.842
-
-Behouden van de (inter-)nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3)
0
7.500
-7.500
0
0
0
-
-Te decentraliseren (18.4)
310.213
-310.213
0
0
0
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
36.681
608
28
37.317
40.659
3.342
-
-Behouden van de (inter-)nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3)
36.681
608
28
37.317
40.659
3.342
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
888
157
-20
1.025
468
-557
-
-Overige contributies
888
157
-20
1.025
468
-557
Bijdragen aan agentschappen
113.338
18.608
20.281
152.227
152.300
73
-
-Dienst Landelijk Gebied
71.207
3.942
17.893
93.042
93.126
84
-
-Dienst Regelingen
33.250
14.185
1.498
48.933
49.135
202
-
-Agentschap NL
1.036
436
288
1.760
1.601
-159
-
-Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
7.845
45
602
8.492
8.438
-54
ONTVANGSTEN
113.714
8.481
-31.863
90.332
87.438
-2.894
Landinrichtingsrente
42.161
42.161
38.580
-3.581
Bijdragen van derden
19.773
21.140
-14.665
26.248
23.355
-2.893
EU-bijdragen
2.096
2.096
0
-2.096
Jachtakten
1.031
1.031
1.322
291
Synergiegelden
12.659
-12.659
0
0
0
Verkoop gronden
35.000
-20.000
15.000
16.820
1.820
Overige
994
2.802
3.796
7.361
3.565
Toelichting op de verplichtingen
De lagere verplichtingen houden met name verband met Staatsbosbeheer (SBB). Het betreffende verplichtingenbudget voor SBB is normaliter nodig voor opdracht en kasuitgaven van jaar t + 1. De bijdrage SBB is echter in 2014 verlaagd in verband met de bezuinigingen in het kader van de Rutte I-taakstelling op beheer buiten de EHS. Derhalve was er in 2013 minder verplichtingenruimte benodigd.
Toelichting op de uitgaven
Subsidies
Versterking mainports, brainports, greenports, valleys en andere clusters gerelateerd aan topsectoren (18.1)
Op het onderdeel “Cofinanciering EFRO (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) zijn de uitgaven € 6,8 mln hoger uitgevallen. De hogere uitgavenrealisatie is deels verklaarbaar vanuit de bijdrage aan het grensoverschrijdende Interreg-programma NL-Duitsland en de bijdrage aan het grensoverschrijdende Interreg-programma NL-Vlaanderen. Tot slot heeft een inhaalslag plaatsgevonden in de afwikkeling van openstaande verplichtingen van de EFRO-periode 2000-2006. Hiertegenover zijn de uitgaven op het onderdeel “Pieken in de Delta” € 0,8 mln lager uitgevallen . Deze onderschrijding heeft onder meer betrekking op de in 2013 gedecentraliseerde middelen voor het project Westelijke Dordtse Oever. Verder is deze het gevolg van een vertraging in de uitfinanciering van projecten.
Opdrachten
Behouden van de (inter-nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3)
De lagere uitgavenrealisatie is voornamelijk het gevolg van een vertraging in de uitvoering van het Natura2000 programma voor wat betreft de toetsing en ter inzage legging van de beheerplannen (- € 1,1 mln) en minder uitgaven aan het Netwerk ecologische monitoring (- € 1,3 mln) omdat aanvullende voorziene opdrachten ten behoeve van de koppeling van monitoringssystemen rijk en provincies in 2013 niet tot uitvoering zijn gekomen.
Bijdragen aan mede-overheden
Versterking mainports, brainports, greenports, valleys en andere clusters gerelateerd aan topsectoren (18.1)
De lagere uitgavenrealisatie houdt voor € 2,5 mln verband met de afwikkeling van openstaande verplichtingen van de Topper-regeling waarbij geen nabetalingen meer plaatsvonden. Daarnaast is er sprake van een vertraging in de bijdragen aan het programma Sterke Regio’s waardoor de uitgaven op dit onderdeel in 2013 circa € 1,3 mln lager zijn uitgevallen.
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
Behouden van de (inter-)nationale biodiversiteit en versterken van onze natuur (18.3)
De hogere uitgavenrealisatie betreft voor het grootste deel een incidentele bijdrage aan Staatsbosbeheer voor het realiseren van natuurherstel als gevolg van een grote natuurbrand in de Schoorlse duinen.
Ontvangsten
Landinrichtingsrente
Een deel van de te ontvangen landinrichtingsrente 2013 is pas in december door DLG gedeclareerd bij de belastingdienst die de uiteindelijke invordering regelt/verzorgt. Geraamde ontvangsten zullen alsnog binnenkomen in 2014.
Bijdragen van derden
De lagere ontvangstenrealisatie heeft betrekking op de bijdragen van I&M aan het voormalig ILG, dat oorspronkelijk liep tot en met 2013. Bij eerdere afspraken met I&M over neerwaartse bijstelling van hun bijdragen, mede in het licht van bezuinigingen op Natuur en decentralisatie van het natuurbeleid naar de Provincies, had de betreffende ontvangstenraming ook bijgesteld moeten worden. Dit is slechts ten dele gebeurd. De in de begroting 2013 opgenomen raming was dus feitelijk te hoog.
EU-bijdragen
De lagere ontvangsten houden grotendeels verband met het feit dat er vanaf begin 2000 een taakstelling voor Platteland Ontwikkelingsprogramma (POP)- inkomsten ten behoeve van grondverwerving is geraamd. Verwerving is echter geen onderdeel meer van het POP-programma vanaf 2007. Op deze taakstelling zijn derhalve vanaf 2007 geen ontvangsten meer gerealiseerd.
Overige
De hogere overige ontvangsten bestaan voornamelijk uit hogere ontvangsten dan geraamd voor de ‘landelijke vereveningspot inrichting’ en een aantal niet geraamde, incidentele ontvangsten vanuit het ruimtelijke economisch beleid, het Deltaprogramma en het programma ‘naar een Rijke Waddenzee’ en een aantal terug ontvangen subsidievoorschotten.
De niet-beleidsartikelen
Bedragen x € 1.000
40 Apparaat
Stand ontwerp begroting 2013
Mutaties via NvW en amendementen
Mutaties 1e suppletoire begroting 2013
Mutaties 2e suppletoire begroting 2013
Totaal geraamd
Realisatie
Slotwetmutaties
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)=(1)+(2)+(3)+ (4)
(6)
(7)=(6)-(5)
VERPLICHTINGEN
408.862
-10.074
19.587
5.167
423.542
410.615
-12.927
UITGAVEN
408.944
-10.074
19.587
5.167
423.624
410.615
-13.009
Personele uitgaven kerndepartement
234.852
-8.699
8.545
-16.899
217.799
213.356
-4.443
-
-waarvan eigen personeel
181.704
-8.026
8.065
-11.407
170.336
171.759
1.423
-
-waarvan externe inhuur
16.500
108
-5.100
11.508
4.434
-7.074
Materiële uitgaven kerndepartement
107.244
-1.375
8.324
9.803
123.996
121.495
-2.501
-
-waarvan ICT
5.600
-5.150
7.600
8.050
8.000
-50
-
-waarvan bijdrage aan SSO’s (exclusief DICTU)
40.225
-37
40.188
34.927
-5.261
-
-waarvan SSO DICTU
21.408
13.129
4.975
39.512
43.812
4.300
Personele uitgaven buitendiensten
47.743
1.124
9.702
58.569
57.513
-1.056
-
-waarvan eigen personeel
44.000
1.124
8.841
53.965
52.414
-1.551
-
-waarvan externe inhuur
2.690
0
861
3.551
2.112
-1.439
Materiële uitgaven buitendiensten
19.105
1.594
2.561
23.260
18.252
-5.008
-
-waarvan ICT
3.315
480
3.795
3.979
184
-
-waarvan bijdrage aan SSO’s
4.147
4.147
2.019
-2.128
ONTVANGSTEN
15.027
12.509
27.536
25.776
-1.760
Toelichting op de uitgaven
Personele uitgaven kerndepartement
De personele uitgaven kerndepartement zijn € 4,4 mln lager uitgevallen voornamelijk als gevolg van het lagere beroep op de stimuleringsregeling voor het sociaal flankerend beleid.
Materiële uitgaven kerndepartement
De materiële uitgaven zijn € 2,5 mln lager uitgevallen doordat geraamde uitgaven in het kader van de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) niet op artikel 40 maar bij artikel 16 tot betaling zijn gekomen.
Personele uitgaven buitendiensten
De personele uitgaven van de buitendiensten zijn € 1,0 mln lager uitgevallen dan geraamd. De lagere uitgaven leiden eveneens tot een lagere desaldering bij de ontvangsten.
Materiële uitgaven Buitendiensten
De materiële uitgaven van de buitendiensten zijn € 5,0 mln lager uitgevallen omdat de facilitaire uitgaven voor de aanpassingen van de gezamenlijke huisvesting van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) met vertraging worden uitgevoerd.
Toelichting op de ontvangsten
De lagere ontvangst van € 1,7 mln hangt samen met de lagere desaldering van uitgaven voor de samenvoeging van de ACM.
Bedragen x € 1.000
41 Nominaal en Onvoorzien
Stand ontwerp begroting 2013
Mutaties via NvW en amendementen
Mutaties 1e suppletoire begroting 2013
Mutaties 2e suppletoire begroting 2013
Totaal geraamd
Realisatie
Slotwetmutaties
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)=(1)+(2)+(3)+ (4)
(6)
(7)=(6)-(5)
VERPLICHTINGEN
29.773
-15.357
-14.416
0
UITGAVEN
29.773
-15.357
-14.416
0
41.10 Prijsbijstelling
29.523
-20.349
-9.174
0
41.20 Loonbijstelling
4.992
-4.992
0
41.30 Onvoorzien
250
-250
0
41.40 In te vullen posten
-