Gelijk loon voor vrachtwagenchauffeurs binnen handbereik - Hoofdinhoud
De kop is eraf. De eerste stappen zijn gezet naar betere arbeidsomstandigheden voor vrachtwagenchauffeurs. Gisteren stemde een meerderheid van de commissie werkgelegenheid en sociale zaken in het Europees Parlement in met het zogenaamde mobiliteitspakket.
Wekelijks zie ik chauffeurs bivakkeren in hun truck als ik reis tussen mijn woonplaats Utrecht en Brussel. Hutjemutje staan zij geparkeerd langs de snelweg. Soms netjes op de parkeerplaats, soms op de vluchtstrook. Veel van hen zijn nomaden geworden, reizend met hun lading door de Europese Unie. Door het mobiele en grensoverschrijdende karakter van de transportsector zijn arbeidsomstandigheden in het geding gekomen. De drie maatregelen van de Europese Commissie waarover gisteren werd gestemd, zijn daarom meer dan welkom.
Zo ben ik erg blij met de voorgestelde maatregel om richtlijnen wat betreft de verhouding rijden/pauze NIET verder te versoepelen. Het is van groot belang voor het welzijn van de chauffeurs, maar ook voor de veiligheid op de weg, dat zij voldoende uitgerust in hun voertuig zitten.
Daarnaast bestrijden de voorgestelde maatregelen oneerlijke concurrentie tussen chauffeurs. Gelijk loon voor gelijk werk, ook in de transportsector moet het uitgangspunt zijn. Het voorstel maakt van chauffeurs weer collega’s in plaats van concurrenten. Een andere maatregel zorgt ervoor dat er restricties worden gesteld aan hoe vaak chauffeurs bezorgingen mogen doen binnen een ander land, waardoor lokale chauffeurs beter beschermd worden tegen oneerlijke buitenlandse concurrentie.
We zijn er nog niet. Zo moet de transportcommissie nog over het voorgestelde maatregelenpakket stemmen, en moeten de regeringsleiders het eens worden met het voorstel. Desalniettemin geeft dit eerste groene licht hoop voor de toekomst. We zijn weer een stapje dichterbij een sociaal Europa voor iedereen.