Verordening 2018/581 - Tijdelijke schorsing van de autonome rechten van het gemeenschappelijk douanetarief voor bepaalde goederen van de soort die wordt aangebracht aan of wordt gebruikt in luchtvaartuigen - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Verordening (EU) 2018/581 van de Raad van 16 april 2018 betreffende tijdelijke schorsing van de autonome rechten van het gemeenschappelijk douanetarief voor bepaalde goederen van de soort die wordt aangebracht aan of wordt gebruikt in luchtvaartuigen, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1147/2002officiële Engelstalige titel
Council Regulation (EU) 2018/581 of 16 April 2018 temporarily suspending the autonomous Common Customs Tariff duties on certain goods of a kind to be incorporated in or used for aircraft, and repealing Regulation (EC) No 1147/2002Rechtsinstrument | Verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Verordening 2018/581 |
Origineel voorstel | COM(2017)731 ![]() ![]() |
Celex-nummer i | 32018R0581 |
Document | 16-04-2018; Datum goedkeuring |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 18-04-2018; PB L 98 p. 1-3 |
Inwerkingtreding | 19-04-2018; in werking datum publicatie +1 zie art 6 19-04-2018; Toepassing zie art 6 31-12-2018; Toepassing Gedeeltelijke toepassing ten laatste zie art 6 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
18.4.2018 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 98/1 |
VERORDENING (EU) 2018/581 VAN DE RAAD
van 16 april 2018
betreffende tijdelijke schorsing van de autonome rechten van het gemeenschappelijk douanetarief voor bepaalde goederen van de soort die wordt aangebracht aan of wordt gebruikt in luchtvaartuigen, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1147/2002
DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 31,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Bij Verordening (EG) nr. 1147/2002 van de Raad (1) werden de autonome rechten van het gemeenschappelijk douanetarief tijdelijk geschorst voor bepaalde onderdelen en andere goederen van de soort die wordt aangebracht aan of wordt gebruikt in burgerluchtvaartuigen, wanneer deze met een luchtwaardigheidscertificaat werden ingevoerd. Bij die verordening zijn de douaneprocedures voor de rechtenvrije invoer van onderdelen en andere voor vervaardiging, reparatie, onderhoud, verbouwing, wijziging of ombouw van luchtvaartuigen bestemde goederen vereenvoudigd. Vanwege verstrekkende ontwikkelingen op het gebied van technologie en wetgeving sinds 2002 en omwille van de duidelijkheid moet Verordening (EG) nr. 1147/2002 echter worden vervangen. |
(2) |
Volgens de informatie die van de lidstaten is ontvangen, blijft de bij Verordening (EG) nr. 1147/2002 ingevoerde tijdelijke schorsing noodzakelijk om de administratieve lasten voor zowel marktdeelnemers in de luchtvaartsector als douanediensten van de lidstaten te verlichten, omdat invoer onder bijzondere regelingen met douanetoezicht, zoals bijzondere bestemming, actieve veredeling of douane-entrepot, lastig zou zijn. De tijdelijke schorsing moet daarom worden voortgezet. |
(3) |
Omdat de prijzen voor in de luchtvaartsector gebruikte onderdelen gewoonlijk veel hoger liggen dan de prijzen voor soortgelijke goederen die voor andere doeleinden zijn bestemd, is het risico dat de rechtenvrij ingevoerde goederen voor andere industriële gebieden zouden worden gebruikt, en als gevolg daarvan het risico van misbruik van de tijdelijke schorsing, bijzonder klein. |
(4) |
Bij Verordening (EU) nr. 748/2012 van de Commissie (2) is bepaald dat, wil een onderdeel geschikt worden bevonden om te worden geïnstalleerd in een product met typecertificaat, het vergezeld moet gaan van een certificaat van vrijgave (EASA-formulier 1), afgegeven door een partij die is gemachtigd door luchtvaartautoriteiten binnen de Unie. De schorsing van douanerechten moet daarom afhankelijk worden gesteld van de beschikbaarheid van een certificaat van vrijgave of, in het geval van reparatie of onderhoud van goederen die de status van luchtwaardigheid hebben verloren, van de beschikbaarheid van een eerder certificaat van vrijgave. |
(5) |
Daarnaast moeten gelijkwaardige certificaten die door derde landen zijn afgegeven, en certificaten die zijn afgegeven in het kader van bilaterale overeenkomsten inzake luchtvaartveiligheidsovereenkomsten met de Unie voordat het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) werd opgericht, eveneens worden aanvaard als alternatief voor de certificaten van vrijgave (EASA-formulier 1). |
(6) |
Aangezien certificaten in elektronische vorm worden afgegeven, moet het mogelijk zijn om certificaten beschikbaar te stellen door elektronische gegevensverwerkingstechnieken of andere middelen te gebruiken om voor de schorsing in aanmerking te komen. |
(7) |
Om douanecontroles mogelijk te maken, moet de douaneaangifte voor het vrije verkeer een verwijzing bevatten naar het identificatienummer van het certificaat van vrijgave of, in het geval van reparatie of onderhoud van goederen die de status van luchtwaardigheid hebben verloren, naar het identificatienummer... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.