Gedelegeerde verordening 2017/1926 - Aanvulling van Richtlijn 2010/40/EU met betrekking tot het aanbieden van EU-brede multimodale reisinformatiediensten - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Gedelegeerde Verordening (EU) 2017/1926 van de Commissie van 31 mei 2017 tot aanvulling van Richtlijn 2010/40/EU van het Europees Parlement en de Raad met betrekking tot het aanbieden van EU-brede multimodale reisinformatiediensten (Voor de EER relevante tekst. )officiële Engelstalige titel
Commission Delegated Regulation (EU) 2017/1926 of 31 May 2017 supplementing Directive 2010/40/EU of the European Parliament and of the Council with regard to the provision of EU-wide multimodal travel information services (Text with EEA relevance. )Rechtsinstrument | Gedelegeerde verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Gedelegeerde verordening 2017/1926 |
Celex-nummer i | 32017R1926 |
Document | 31-05-2017; Datum goedkeuring |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 21-10-2017; PB L 272 p. 1-13 |
Inwerkingtreding | 10-11-2017; in werking datum publicatie +20 zie art 11 |
Deadline | 01-12-2019; ten laatste zie art 10 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
21.10.2017 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 272/1 |
GEDELEGEERDE VERORDENING (EU) 2017/1926 VAN DE COMMISSIE
van 31 mei 2017
tot aanvulling van Richtlijn 2010/40/EU van het Europees Parlement en de Raad met betrekking tot het aanbieden van EU-brede multimodale reisinformatiediensten
(Voor de EER relevante tekst)
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Richtlijn 2010/40/EU van het Europees Parlement en de Raad van 7 juli 2010 betreffende het kader voor het invoeren van intelligente vervoerssystemen op het gebied van wegvervoer en voor interfaces met andere vervoerswijzen (1), en met name artikel 6, lid 1,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
In artikel 3, onder a), van Richtlijn 2010/40/EU is de verlening van multimodale reisinformatiediensten voor de gehele Unie genoemd als een prioritair gebied voor de ontwikkeling en toepassing van specificaties en normen. |
(2) |
In artikel 5 van Richtlijn 2010/40/EU is bepaald dat specificaties die zijn vastgesteld overeenkomstig artikel 6 van deze richtlijn moeten worden toegepast op de ITS-toepassingen en -diensten, zonder afbreuk te doen aan het recht van de lidstaten om zelf over de invoering van deze toepassingen en diensten op hun grondgebied te besluiten. |
(3) |
Die specificaties dienen van toepassing te zijn op de levering van alle reisinformatiediensten, onverminderd bijzondere specificaties die zijn vastgesteld in andere handelingen uit hoofde van Richtlijn 2010/40/EU, met name de Gedelegeerde Verordeningen (EU) nr. 886/2013 (2) en (EU) 2015/962 (3) van de Commissie en Verordening (EU) nr. 454/2011 van de Commissie (4). |
(4) |
Voor de verlening van reisinformatiediensten zijn in Richtlijn 2003/98/EG van het Europees Parlement en de Raad (5) minimumregels vastgesteld voor het hergebruik van overheidsinformatie in de hele Unie. Met betrekking tot het hergebruik van gegevens die in het bezit zijn van de vervoersautoriteiten en vervoersexploitanten, moeten de bij deze verordening vastgestelde voorschriften, met name inzake de actualisering van de gegevens, van toepassing zijn onverminderd de voorschriften van Richtlijn 2003/98/EG. |
(5) |
Wanneer de maatregelen in deze verordening van de Commissie voorzien in de verwerking van persoonsgegevens worden die maatregelen uitgevoerd overeenkomstig het EU-recht inzake de bescherming van persoonsgegevens, in het bijzonder Richtlijn 95/46/EG van het Europees Parlement en de Raad (6), Richtlijn 2002/58/EG van het Europees Parlement en de Raad (7) en de daarmee samenhangende nationale omzettingsmaatregelen. Informatie betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon mag alleen worden verwerkt met het oog op de toepassing van deze verordening, met volledige inachtneming van het beginsel van minimale gegevensverwerking en slechts zo lang als noodzakelijk. Voor zover dat de toepassing van de verordening niet in het gedrang brengt, moet zo veel mogelijk worden vermeden dat een persoon op basis van die gegevens wordt geïdentificeerd of identificeerbaar is. |
(6) |
Indien de informatiedienst gebruik maakt van gegevens, onder meer met geolocatie, moeten de eindgebruikers duidelijk worden geïnformeerd over het feit dat die gegevens worden verzameld, over de regels inzake gegevensverzameling en over de potentiële tracering en bewaringstermijn. Private partijen die gegevens verzamelen, zoals vervoersexploitanten, vervoersautoriteiten, aanbieders van reisinformatie en producenten van digitale kaarten, moeten passende technische maatregelen (m.i.v. privacy door ontwerp en gegevensbescherming door ontwerp) nemen om te waarborgen dat de van eindgebruikers ontvangen gegevens worden gepseudonimiseerd (8). |
(7) |
Richtlijn 2007/2/EG (9) van het Europees Parlement en de Raad beoogt het... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.