Europees Hof beslist: taxi-app Uber is geen online dienst maar een transportbedrijf

Met dank overgenomen van M.R. (Marietje) Schaake i, gepubliceerd op donderdag 21 december 2017, 2:42.

https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/europese-hof-beslist-taxi-app-uber-is-geen-online-dienst-maar-een-transportbedrijf

Uber is geen online dienst, maar een transportbedrijf dat zich moet houden aan de regels waar ook taxibedrijven aan moeten voldoen. Dat is de uitspraak van het Europees Hof van Justitie vand

Uber heeft altijd geclaimd een technologieplatform te zijn dat onafhankelijke chauffeurs verbindt met passagiers. Maar volgens de advocaat-generaal van het Europees Hof van Justitie is Uber niet alleen een elektronische bemiddelingsdienst, maar valt het bedrijf ook onder de vervoersbranche. Dat zei hij in mei dit jaar in een zaak die was aangespannen door Spaanse taxichauffeurs tegen Uber. Het Hof bevestigt die uitspraak vandaag en beslist dat het bedrijf zich moet houden aan de regels die gelden voor de vervoersbranche. Er is geen beroep meer mogelijk tegen de uitspraak. Dat betekent dat Uber nu kan worden verplicht om te voldoen aan wetten voor de vervoerssector.

Meer speelruimte voor regulatie Gevolg van de uitspraak is dat de Europese lidstaten, waaronder dus ook Nederland, veel meer speelruimte gaan krijgen om Uber te reguleren. Europarlementariër Marietje Schaake (D66) is blij met de uitspraak. Tegen Zembla zegt ze:

"Deze uitspraak laat zien dat de rechtstaat leidend is en niet het verdienmodel. Dat Uber zichzelf als technologiebedrijf bestempelt, betekent niet dat de kous daarmee af is en wetgeving zomaar aan de kant kan worden geschoven. Dit is een duidelijk signaal voor disruptieve nieuwkomers die in Europa aan de slag willen. Het is nu aan de Europese Commissie om vaart te maken met heldere regels in de Europese digitale markt, zodat rechten en plichten online voorspelbaar en eerlijk zijn.”

Schijnzelfstandigheid

Uber krijgt al langer stevige kritiek op haar werkwijze. Zo zou er sprake zijn van schijnzelfstandigheid van de chauffeurs. Zij werken volgens de regels die Uber opstelt en zijn vaak afhankelijk van de taxi-app, moeten hard werken voor weinig geld, hebben geen verzekering en krijgen niet doorbetaald in geval van ziekte, zo bleek ook uit de ZEMBLA ‘De ‘spooktaxi’s’ van Uber’.

FNV kondigde onlangs aan zich harder in te willen gaan zetten voor de arbeidspositie van de Uber-chauffeur en een proefproces te willen starten tegen het bedrijf. In het Verenigd Koninkrijk bepaalde de rechter eind oktober dat Uber-chauffeurs geen zelfstandig ondernemers zijn en recht hebben op een minimumloon en vakantiedagen. GMB Union, de vakbond die de Engelse chauffeurs steunde, denkt dat de uitspraak ‘grote gevolgen’ kan hebben voor de tienduizenden chauffeurs die in Engeland voor Uber rijden. Bestuurder Minke Jansma van FNV Taxi wil in Nederland een soortgelijke zaak starten. Tegen ZEMBLA zei ze:

“De vakbond wil heel graag een proefproces aanspannen om ervoor te zorgen dat Uber-chauffeurs betere arbeidsomstandigheden krijgen, want nu is er sprake van oneerlijke concurrentie met normale taxichauffeurs.”

Bedrijven moeten zich aan de wet houden Ook Europarlementariër Marietje Schaake wil dat de dienst strenger wordt aangepakt op schijnzelfstandigheid. In de uitzending 'De spooktaxi's' van Uber' zegt ze hierover: “Schijnconstructies waar dan ook moeten helder tegen het licht worden gehouden en als mensen als zelfstandigen worden behandeld terwijl ze in vaste dienst zouden moeten zijn, dan moet dat ook worden opgelost. Ik vind echt dat bedrijven, waar ze ook vandaan komen en welke dienst ze ook aanbieden, zich gewoon aan de wet moeten houden.”

In een schriftelijke reactie aan RTL Z zegt Uber dat een uitspraak 'in de meeste landen niets voor ons zal doen veranderen'. "Zoals onze nieuwe ceo heeft gezegd, is het gepast om diensten als Uber te reguleren. We willen ook samenwerken om te zorgen dat iedereen makkelijk een betrouwbare rit kan maken."

Klik hier voor de uitspraak van het Europese Hof van Justitie.