Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) voor het jaar 2017 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 34845 XII - Wijziging begroting Infrastructuur en Milieu 2017 (Najaarsnota) i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) voor het jaar 2017 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 28-11-2017 |
Publicatiedatum | 28-11-2017 |
Nummer | KST34845XII2 |
Kenmerk | 34845 XII, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
34 845 XII Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) voor het jaar 2017 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
INHOUDSOPGAVE
-
A.ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 en 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikelen 1 en 2, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2017 wijzigingen aan te brengen in:
-
-
-
1.De departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
-
-
-
-
2.De begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie.
-
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, mede namens de Minister van Economische Zaken en Klimaat en de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
-
B.BEGROTINGSTOELICHTING
1.
Leeswijzer
2
2.
Het beleid
3
2.1
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
3
2.2
De beleidsartikelen
5
2.3
De niet-beleidsartikelen
19
2.4
De agentschappen
21
-
1.Leeswijzer
Algemeen
In de onderstaande tabel is een overzicht opgenomen waarin aangegeven wordt welke Ministers voor welke begrotingsartikelen of onderdelen op dit moment in de begroting van HXII verantwoordelijk zijn. Dit naar aanleiding van de beleidsherverkavelingen die voortvloeien uit het Regeerakkoord.
Verantwoordelijkheidsverdeling Ministers
Artikel (onderdeel)
Omschrijving
Beleidsverantwoordelijke Ministers
Opmerking
Beleidsartikelen
11
Integraal Waterbeleid
Minister van IeW
13.01
Ruimtelijk Instrumentarium
Minister van BZK
13.02
Geo-informatie
Minister van BZK
13.03
Gebiedsontwikkeling
Minister van BZK
13.04
Ruimtegebruik bodem
Minister van IenW
Deel Structuurvisies naar BZK
13.05
Eenvoudig Beter
Minister van BZK
14
Wegen en Verkeersveiligheid
Minister van IenW
16
Openbaar Vervoer en Spoor
Minister van IenW
17
Luchtvaart
Minister van IenW
18
Scheepvaart en Havens
Minister van IenW
19.01
Tegengaan Klimaatverandering
Minister van EZK
19.02
Internationaal beleid, Coördinatie en Samenwerking
Minister van IenW
Deel Klimaat naar EZK
20
Lucht en Geluid
Minister van IenW
21
Duurzaamheid
Minister van IenW
22
Omgevingsveiligheid en milieurisico’s
Minister van IenW
23
Meteorologie, seismologie en aardobservatie
Minister van IenW
24
Handhaving en Toezicht
Minister van IenW
25
Brede Doeluitkering
Minister van IenW
26
Bijdrage Investeringsfondsen1
Niet-beleidsartikelen
97
Algemeen Departement
Minister van IenW
98
Apparaatsuitgaven kerndepartement
Minister van IenW
99
Nominaal en Onvoorzien
Minister van IenW
Noot 1
De beleidsverantwoordelijke Minister op het Infrastructuurfonds en het Deltafonds wordt toegelicht in de Tweede suppletoire begroting van respectievelijk het Infrastructuurfonds en het Deltafonds.
De opzet en structuur van de onderliggende begroting voor Hoofdstuk XII is gebaseerd op de rijksbegrotingsvoorschriften van het Ministerie van Financiën. In de Rijksbegrotingsvoorschriften 2017 zijn onderstaande uniforme ondergrenzen opgenomen, welke worden gehanteerd bij het toelichten van begrotingsmutaties op het niveau van artikelonderdeel.
Model 2.25 Rijksbegrotingsvoorschriften 2017
Omvang begrotingsartikel
(stand ontwerpbegroting)
in € miljoen
Beleidsmatige mutaties
(ondergrens in € miljoen)
Technische mutaties
(ondergrens in €
miljoen)
< 50
1
2
=> 50 en < 200
2
4
=> 200 < 1.000
5
10
=> 1.000
10
20
Opbouw
Dit wetsvoorstel kent een opbouw waarbij afhankelijk van de informatievraag- en behoefte verder kan worden ingezoomd. Deze verdiepingsslag is als volgt opgebouwd:
-
-
-
1.In de begroting(wet)staat zijn de wijzigingen op de begrotingsstaat van het jaar 2017 voor de begroting van Infrastructuur en Milieu (XII) opgenomen. Deze dient ter autorisatie van de mutaties die op artikelniveau in de verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen worden voorgesteld bij deze Tweede suppletoire begroting.
-
-
-
-
2.In het overzicht in paragraaf 2.1 zijn de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties opgenomen, die op hoofdlijnen inzicht verstrekt in de belangrijkste budgettaire voorstellen die leiden tot wijzing van de begroting 2017 (Kamerstukken II, 2016-2017, 34 550 XII, nr.2). Hiermee kan snel een indruk worden verkregen van de inhoud van dit wetsvoorstel.
-
-
-
-
3.In de artikelgewijze toelichting (paragraaf 2.2 beleidsartikelen en paragraaf 2.3 niet-beleidsartikelen) zijn in de tabellen budgettaire gevolgen van beleid de mutaties in de Tweede suppletoire begroting uitgesplitst in miljoenennota- en najaarsnotamutaties. De miljoenennotamutaties zijn reeds in de, aan uw Kamer voorgelegde, Ontwerpbegroting 2018 (Kamerstukken II, 2017-2018, 34 775 XII, nr. 2) toegelicht. De begrotingsmutaties van de najaarsnota worden toegelicht op basis van bovengenoemde staffel en/of beleidsmatig relevant.
-
-
-
-
4.In de paragraaf agentschappen (zie paragraaf 2.4) staan de aanpassingen in de exploitatie- en kasstroomoverzichten van de agentschappen waarbij sprake is van cumulatieve mutaties (in totaal) groter dan 5% van de oorspronkelijk vastgestelde begroting of cumulatieve mutaties (in totaal) groter dan € 20 miljoen ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting.
-
-
2.Het beleid
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties
De onderstaande tabel geeft de belangrijkste wijzigingen in de uitgaven en inkomsten aan ten opzichte van de Miljoenennota 2018. Een meer gedetailleerd overzicht van de mutaties per artikel is te vinden bij de budgettaire gevolgen van beleid in paragraaf 2.2 (de beleidsartikelen) en 2.3 (de niet-beleidsartikelen).
Suppletoire mutaties 2017 (Tweede suppletoire begroting) (in € mln.)
Artikel
Uitgaven
Ontvangsten
Stand ontwerpbegroting
7.994,4
246,8
Stand vastgestelde begroting 2017
7.994,4
246,8
Stand 1e suppletoire begroting 2017
7.871,8
276,0
-
-Mutaties Miljoenennota 2018 (uitkomst 2017)
-
-410,7
-
-0,3
-
-Belangrijkste mutaties Najaarsnota 2017
1.
Regeringsvliegtuig
97
-
-33,0
2.
Hydrologische maatregelen
13
-
-1,3
3,0
3.
Bijstelling ETS-ontvangsten
19
-
-64,0
4.
Overige interdepartementale overboekingen
-
-waarvan uit het Infrastructuurfonds
26
-
-85,6
-
-waarvan uit het Deltafonds
26
-
-9,1
-
-waarvan uit het Hoofdstuk XII
div.
-
-34,8
Diversen
4,5
3,3
Stand 2e suppletoire begroting
7.301,8
218,0
Toelichting 1. Regeringsvliegtuig
In de brief (Kamerstukken II 2015-2016 33 400, nr. 79) van 8 juli 2016 is de Tweede Kamer geïnformeerd over de aanschaf van een vervangend Regeringsvliegtuig. Bij Voorjaarsnota 2017 is € 90 miljoen toegevoegd aan de begroting van IenM voor de vervanging van het Regeringsvliegtuig in 2017. Het koopcontract voor de levering van het nieuwe regeringsvliegtuig is getekend en het oude regeringsvliegtuig is verkocht. Een deel van de betaling vindt niet meer in 2017 plaatst waardoor deze middelen doorschuiven naar volgend jaar.
-
2.Hydrologische maatregelen
Conform bestuurlijke afspraken uit het Begrotingsakkoord 2013 wordt in totaal € 30 miljoen vrijgemaakt vanuit de opbrengsten van grondverkopen ten behoeve van hydrologische maatregelen door provincies. Dit jaar wordt er € 4,3 miljoen overgeboekt waarbij de dekking voor € 3 miljoen bestaat uit de opbrengsten van de grondverkoop door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. De overige dekking wordt enerzijds voorzien uit artikel 11 (€ 0,3 miljoen) en anderzijds uit artikel 98 (€ 1,0 miljoen). De dekking uit artikel 98 is mogelijk als gevolg van lagere kosten personele exploitatie (woon-werkverkeer/ minder opleidingen). Ook zijn er lagere kosten met betrekking tot externe inhuur onder andere doordat externen later gestart zijn dan gepland bij de implementatie van het nieuwe omgevingsstelsel.
-
3.Bijstelling ETS-ontvangsten
De ETS-ontvangsten vallen in 2017 naar verwachting € 64,0 miljoen lager uit dan begroot. De neerwaartse bijstelling van de ETS-ontvangsten volgt uit een verlaging van de verwachte prijs per emissierecht van € 7 naar € 5.
-
4.Overige interdepartementale overboekingen
Dit betreft diverse interdepartementale overboekingen en overboekingen naar het Provincie-, Gemeente-, het BTW-compensatiefonds voor andere het programma Beter Benutten (€ 9,1 miljoen), het programma Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn (€ 45,0 miljoen), het project Rotterdamse Baan (€ 11,1 miljoen) en voor het project Logistiek multimodaal knooppunt Venlo (€ 21,2 miljoen) vanuit het Infrastructuurfonds en de uitvoering en planuitwerking van de gebiedsontwikkeling van het project Ooijen-Wanssum (€ 5,2 miljoen) en het project Vismigratie Afsluitdijk (€ 4,7 miljoen) vanuit het Deltafonds. Verder wordt vanuit Hoofdstuk XII een bijdrage geleverd aan het Gemeentefonds en Provinciefonds voor diverse saneringsopgaves (€ 22,1 miljoen) en voor de implementatie van het programma Basis registratie Ondergrond (€ 3,1 miljoen).
2.2 De beleidsartikelen
In de tabellen budgettaire gevolgen van beleid zijn de mutaties in de 2e suppletoire begroting uitgesplitst in miljoenennota- en najaarsnotamutaties. De miljoenennotamutaties zijn reeds in de, aan uw Kamer voorgelegde, Ontwerpbegroting 2018 (Kamerstukken II, 2017-2018, 34 775 XII, nr. 2) toegelicht. De najaarsnotamutaties worden onder de tabellen op het niveau van het artikel-onderdeel toegelicht. Dit rekening houdend met de normering zoals eerder met uw Kamer is gedeeld.
Artikel 11 Integraal waterbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2017 (Bedragen x € 1.000)
11
Integraal waterbeleid
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)=(2)+(3)+(4)
Verplichtingen
56.898
54.279
35.685
1.784
95.675
Uitgaven:
56.206
55.637
794
-
-1.980
54.451
Waarvan juridisch verplicht:
92%
11.01
Algemeen waterbeleid
44.543
42.658
243
-
-1.310
41.591
11.01.01
Opdrachten
14.729
11.972
1.506
-
-2.008
11.470
11.01.02
Subsidies
11.361
11.612
0
243
11.855
-
-Partners voor Water (HGIS)
11.311
11.541
0
93
11.634
-
-Overige subsidies
50
71
0
150
221
11.01.03
Bijdrage aan agentschappen
16.453
17.074
0
405
17.479
-
-waarvan bijdrage aan RWS
16.043
16.624
0
355
16.979
-
-waarvan bijdrage aan KNMI
410
450
0
50
500
11.01.04
Bijdrage aan medeoverheden
2.000
2.000
-
-1.263
50
787
11.02
Waterveiligheid
2.889
3.168
0
-
-3
3.165
11.02.01
Opdrachten
2.889
3.168
0
-
-3
3.165
11.03
Grote oppervlaktewateren
2.727
2.777
574
-
-696
2.655
11.03.01
Opdrachten
2.727
2.777
574
-
-696
2.655
11.03.05
Bijdrage aan internationale organisaties
0
0
0
0
0
11.04
Waterkwaliteit
6.047
7.034
-
-23
29
7.040
11.04.01
Opdrachten
3.148
4.149
-
-23
-
-182
3.944
11.04.02
Subsidies
391
644
0
-
-208
436
11.04.04
Bijdrage aan medeoverheden
741
350
0
0
350
11.04.05
Bijdrage aan internationale organisaties
1.767
1.891
0
419
2.310
Ontvangsten
3.000
3.043
0
226
3.269
Verplichtingen
De ophoging van het verplichtingenbudget wordt voornamelijk veroorzaakt door de vastlegging van een 3-jarige subsidie aan Deltares in 2017 voor de bouw van een nieuwe Geocentrifuge. Hiervoor is een verplichtingen schuif benodigd vanuit de jaren 2018, 2019 en 2020.
11.01 Algemeen Waterbeleid
Een bedrag van circa € 1,8 miljoen wordt binnen Algemeen Waterbeleid overgeheveld vanuit het opdrachtenbudget aan de bijdrage van het agentschap Rijkswaterstaat. Het betreft de middelen die voor de Icoon Afsluitdijk waren gereserveerd voor beheer en onderhoud en door RWS voor beheer en onderhoud wordt ingezet. Daarnaast wordt er vanuit het opdrachtenbudget artikel 11 een bedrag van 1 miljoen ingezet voor de dekking van de BRO (basis registratie ondergrond) op artikel 13. Verder wordt er voor de financiering van doorvaart en medegebruik windparken in 2017 € 0,5 miljoen overgeboekt naar het Ministerie van Economische Zaken (EZ). De Ministeries van IenM en EZ hebben overeenstemming bereikt over een 30/70 kostenverdeling van respectievelijk € 10 miljoen en € 21,7 miljoen voor het realiseren van nautische voorzieningen ten behoeve van doorvaart en medegebruik van windparken op zee. Het overige deel van de mutaties binnen het opdrachtenbudget bestaat grotendeels uit een overheveling naar het provinciefonds voor hydrologische maatregelen.
Artikel 13 Ruimtelijke Ontwikkeling
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2017 (Bedragen x € 1.000)
13
Ruimtelijke ontwikkeling
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)=(2)+(3)+(4)
Verplichtingen
90.220
143.404
6.404
-
-13.236
136.572
Uitgaven:
102.337
155.569
164
-
-19.272
136.461
Waarvan juridisch verplicht:
91%
13.01
Ruimtelijk instrumentarium
9.081
10.575
376
-
-192
10.759
13.01.01
Opdrachten
9.081
9.360
186
-
-342
9.204
-
-Wabo
1.696
0
0
0
0
-
-Architectonisch beleid
2.920
2.588
125
-
-392
2.321
-
-Overige opdrachten
4.465
6.772
61
50
6.883
13.01.02
Subsidies
0
1.215
0
150
1.365
13.01.03
Bijdrage aan agentschappen
0
0
0
0
0
-
-waarvan bijdrage aan RWS
0
0
0
0
0
13.01.04
Bijdrage aan medeoverheden
0
0
190
0
190
13.02
Geo-informatie
28.408
33.264
1.317
-
-1.376
33.205
13.02.01
Opdrachten
2.510
7.695
-
-511
-
-2.326
4.858
13.02.02
Subsidies
690
1.690
300
-
-23
1.967
-
-Basisregistraties
690
1.690
300
-
-23
1.967
13.02.06
Bijdrage aan ZBO's en RWT's
25.208
23.879
1.528
973
26.380
-
-Kadaster
25.208
23.879
1.528
973
26.380
13.03
Gebiedsontwikkeling
10.993
9.927
190
-
-45
10.072
13.03.01
Opdrachten
2.642
4.376
-
-2.212
-
-45
2.119
13.03.02
Subsidies
60
60
0
0
60
13.03.03
Bijdrage aan agentschappen
0
0
2.402
0
2.402
-
-waarvan bijdrage aan RWS
0
0
2.402
0
2.402
13.03.04
Bijdrage aan medeoverheden
8.291
5.491
0
0
5.491
-
-Projecten BIRK
4.432
1.632
1.309
0
2.941
-
-Projecten Nota Ruimte
1.309
1.309
-
-1.309
0
0
-
-Projecten Bestaand Rotterdams Gebied
2.550
2.550
0
0
2.550
13.04
Ruimtegebruik bodem
40.721
42.515
-
-1.354
-
-22.045
19.116
13.04.01
Opdrachten
5.054
6.423
146
-
-610
5.959
13.04.02
Subsidies
12.000
18.204
-
-1.000
-
-9.708
7.496
-
-Bedrijvenregeling
10.000
10.681
-
-1.000
-
-8.296
1.385
-
-Bodemsanering NS
0
0
0
0
0
-
-Subsidies Caribisch Nederland
0
5.523
0
-
-1.412
4.111
-
-Overige subsidies
2.000
2.000
0
0
2.000
13.04.03
Bijdrage aan agentschappen
5.846
5.382
0
115
5.497
-
-waarvan bijdrage aan RWS
5.846
5.382
0
115
5.497
13.04.04
Bijdrage aan medeoverheden
17.821
12.506
-
-500
-
-11.842
164
-
-Meerjarenprogramma Bodem
14.910
12.362
-
-500
-
-11.698
164
-
-Programma Gebiedsgericht instrumentarium
2.911
144
0
-
-144
0
13.04.07
Bekostiging
0
0
0
0
0
-
-Uitvoering klimaatadaptie
0
0
0
0
0
13.05
Eenvoudig Beter
13.134
59.288
-
-365
4.386
63.309
13.05.01
Opdrachten
6.309
33.454
-
-365
4.500
37.589
-
-Eenvoudig Beter
6.309
33.454
-
-365
4.500
37.589
13.05.02
Subsidies
0
9.000
0
0
9.000
13.05.03
Bijdrage aan agentschappen
6.825
16.834
0
-
-114
16.720
-
-waarvan bijdrage aan RWS
6.825
16.834
0
-
-114
16.720
Ontvangsten
3.824
8.824
268
3.000
12.092
Verplichtingen
De verlaging van het verplichtingenbudget volgt uit onderstaande toelichtingen. Het lagere verplichtingenbudget komt voornamelijk door de overboekingen van € 21,7 miljoen aan het Gemeentefonds en Provinciefonds ten behoeve van de financiering van de bodemsaneringsprojecten miljoen. Daarnaast wordt het verplichtingenbudget opgehoogd met € 3 miljoen voor het overboeken van de ontvangsten uit de grondverkopen Rijksdienst voor Ondernemend Nederland aan de hydrologische maatregelen door provincies. Ook vindt er een ophoging van de verplichtingen plaats van € 4,5 miljoen met de overboeking van de gereserveerde middelen voor Eenvoudig Beter van artikel 18 naar artikel 13. Tevens worden de verplichtingen opgehoogd door de dekking van de Basisregistratie Ondergrond (BRO) vanuit artikel 11 naar artikel 13 met € 1 miljoen.
13.02 Geo-informatie
Basis Registratie Ondergrond (BRO)
Er wordt een bijdrage van € 3 miljoen geleverd aan EZ en € 0,3 miljoen aan RWS voor de implementatie van de BRO. Voor de dekking van de BRO komt € 1 miljoen over van artikel 11.
Publieke Dienstverlening op Kaart (PDOK)
Aan het Kadaster wordt een aanvullende opdracht verstrekt voor het uitvoeren van werkzaamheden in het kader van de PDOK (Publieke Dienstverlening op de Kaart). Hiervoor vindt dekking plaats vanuit een extra bijdrage van € 0,5 miljoen door EZ en circa € 0,4 miljoen vanuit het opdrachtenbudget van artikel 13.
13.03 Gebiedsontwikkeling
Conform bestuurlijke afspraken uit het Begrotingsakkoord 2013 wordt in totaal € 30 miljoen vrijgemaakt vanuit de opbrengsten van grondverkopen ten behoeve van hydrologische maatregelen door provincies. Dit jaar wordt er € 4,3 miljoen overgeboekt waarbij de dekking voor € 3 miljoen bestaat uit de opbrengsten van de grondverkoop door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. De overige dekking wordt enerzijds voorzien uit artikel 11 (€ 0,3 miljoen) en anderzijds uit artikel 98 (€ 1,0 miljoen). De dekking uit artikel 98 is mogelijk als gevolg van lagere kosten personele explotatie (woon-werkverkeer/ minder opleidingen). Ook zijn er lagere kosten met betrekking tot externe inhuur onder andere doordat externen later gestart zijn dan gepland bij de implementatie van het nieuwe omgevingsstelsel.
13.04 Ruimtegebruik Bodem
Financiering Bodemsaneringsprojecten
IenM draagt via het Provinciefonds bij aan de bodemsaneringsopgave van het terrein van de voormalige Vetgas fabriek te Amersfoort voor € 7,5 miljoen en de asbest problematiek in Goor en omgeving (Overijssel) voor € 5,5 miljoen. Daarnaast draagt IenM via het Gemeentefonds € 8,7 miljoen bij aan de bodemsaneringsopgave Vogelmeerpolder Amsterdam.
Op 13.04 wordt vanwege stijgende drinkwatertarieven een aanvullende subsidie verstrekt op de drinkwatertarieven in Caribisch Nederland voor 3 jaar. Vanwege vertraging in vaststelling van de hogere tarieven op Caribisch Nederland (tweede helft van 2017) is het niet noodzakelijk om het volledig gereserveerde extra budget voor 2017 in 2017 beschikbaar te stellen. Dit budget wordt in 2017 ingezet voor de bodemsaneringsprojecten en in 2018 weer beschikbaar gesteld voor Caribisch Nederland.
13.05 Eenvoudig beter
Eenvoudig Beter
Bij de Ontwerpbegroting 2017 zijn op het Infrastructuurfonds en Deltafonds middelen vrijgemaakt voor Eenvoudig Beter. De vrijgemaakte middelen staan gereserveerd op artikelonderdeel 18.16 Reservering Omgevingswet van het Infrastructuurfonds en worden tranchegewijs naar begroting Hoofdstuk XII overgeheveld waar de uitgaven voor de stelselherziening van het omgevingsrecht worden verantwoord. Met deze overboeking van € 4,5 miljoen worden de middelen voor de implementatie van de omgevingswet naar Hoofdstuk XII artikelonderdeel 13.05 geboekt.
Ontvangsten
De verhoging van de ontvangsten houdt verband met de opbrengsten uit grondverkopen door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland van € 3,0 miljoen. Deze middelen worden via het Provinciefonds conform bestuurlijke afspraken uit het Begrotingsakkoord 2013 ingezet ten behoeve van hydrologische maatregelen door provincies.
Artikel 14 Wegen en verkeersveiligheid
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2017 (Bedragen x € 1.000)
14
Wegen en verkeersveiligheid
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)=(2)+(3)+(4)
Verplichtingen
31.892
31.601
2.135
1.738
35.474
Uitgaven:
34.406
45.621
1.874
1.738
49.233
Waarvan juridisch verplicht:
95%
14.01
Netwerk
17.587
29.152
1.493
2.220
32.865
14.01.01
Opdrachten
11.790
22.699
1.352
2.122
26.173
-
-Beter Benutten
6.471
17.922
550
4.019
22.491
-
-BOA wegverkeersbeleid
2.165
1.253
0
150
1.403
-
-Wegverkeersbeleid
1.792
2.804
-
-160
-
-1.068
1.576
-
-Overige opdrachten
1.362
720
962
-
-979
703
14.01.02
Subsidies
1.176
1.176
-
-41
-
-5
1.130
14.01.03
Bijdrage aan agentschappen
4.621
5.277
182
103
5.562
-
-waarvan bijdrage aan RWS
4.621
5.277
182
103
5.562
14.02
Veiligheid
16.819
16.469
381
-
-482
16.368
14.02.01
Opdrachten
6.766
6.252
189
-
-524
5.917
14.02.02
Subsidies
8.539
8.187
164
30
8.381
-
-VVN
3.744
3.651
75
-
-20
3.706
-
-SWOV
4.020
3.780
74
25
3.879
-
-Overige subsidies
775
756
15
25
796
14.02.03
Bijdrage aan agentschappen
584
584
0
12
596
-
-waarvan bijdrage aan RWS
584
584
0
12
596
14.02.05
Bijdrage aan internationale organisaties
30
30
0
0
30
-
-Euro NCAP
30
30
0
0
30
14.02.06
Bijdrage aan ZBO's en RWT's
900
1.416
28
0
1.444
-
-CBR
900
1.416
28
0
1.444
Ontvangsten
6.782
6.782
0
0
6.782
Verplichtingen
De hogere verplichtingen komen met name door een overboeking vanuit het Infrastructuurfonds van 2,2 miljoen naar Opdrachten Beter Benutten. Hiernaast heeft ook een bijdrage van € 0,5 miljoen aan het Ministerie van Economische Zaken plaatsgevonden in het kader van het Programma Aanpak Stikstof.
14.01 Netwerk
Opdrachten
De hogere uitgaven voor Beter Benutten (BB) van € 4 miljoen hebben betrekking op een aanvullend budget op het onderdeel ITS (intelligente Transport Systemen).
Deels wordt dit binnen het artikel opgevangen door een herschikking van de opdrachtenbudgetten, waarbij € 0,9 miljoen van wegverkeersbeleid en € 0,9 miljoen vanuit de overige opdrachten naar het opdrachtenbudget van Beter Benutten gaan. Bij wegverkeersbeleid is dit met name zichtbaar op het onderdeel zelfrijdende auto, waar enerzijds de markt minder ondersteuning vraagt en anderzijds doordat de ontwikkeling van pilots meer tijd vergt.
Het restant van € 2,2 miljoen komt vanuit het beschikbare projectbudget voor Beter Benutten op het Infrastructuurfonds.
Artikel 16 Spoor
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2017 (Bedragen x € 1.000)
16
Openbaar vervoer en Spoor
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)=(2)+(3)+(4)
Verplichtingen
9.436
2.604
4.215
-
-13.373
-
-6.533
Uitgaven:
32.910
30.712
6.089
-
-14.785
22.016
Waarvan juridisch verplicht:
93%
16.01
OV en Spoor
32.910
30.712
6.089
-
-14.785
22.016
16.01.01
Opdrachten
5.973
8.044
612
-
-2.926
5.730
-
-ERTMS
0
47
0
0
47
-
-Overige opdrachten
5.973
7.997
612
-
-2.926
5.683
16.01.02
Subsidies
23.562
19.421
5.443
-
-11.887
12.977
-
-GSM-R
20.283
11.284
4.323
-
-11.997
3.610
-
-Bodemsanering NS percelen
0
0
0
0
0
-
-Overige subsidies
3.279
8.137
1.120
110
9.367
16.01.03
Bijdrage aan agentschappen
1.022
894
0
18
912
-
-waarvan bijdrage aan KNMI
0
44
0
0
44
-
-waarvan bijdrage aan RWS
1.022
850
0
18
868
16.01.04
Bijdrage aan medeoverheden
2.253
2.253
34
10
2.297
-
-CLU Betuweroute en HSL
2.253
2.253
34
10
2.297
16.01.05
Bijdragen aan internationale organisaties
100
100
0
0
100
Ontvangsten
0
2.702
0
659
3.361
Verplichtingen
Op de subsidieregeling Beheersing GSM-R Interferentie zijn minder aanvragen binnengekomen dan verwacht. Het IenM-aandeel van de niet-bestede middelen wordt teruggeboekt naar de Investeringsruimte Spoor op het Infrastructuurfonds (€ 12,3 miljoen). Bij de Eerste suppletoire begroting 2017 is het aandeel van EZ (€ 11,3 miljoen) op artikel 99 geplaatst en doorgeschoven naar de jaren 2020 en 2021 in afwachting van de eindafrekening met het Ministerie van EZ.
Daarnaast heeft een overboeking aan het Ministerie van EZ van € 1,5 miljoen plaatsgevonden ten behoeve van de jaarlijkse bijdrage voor de ACM toezichtstaken in het kader van de Spoorwegwet.
16.01 Spoor
Overige opdrachten
De verlaging van het opdrachtenbudget op Spoor wordt voor € 1,5 miljoen veroorzaakt door een overboeking naar het Ministerie van Economische Zaken ten behoeve van de ACM toezichtstaken in het kader van de Spoorwegwet
Daarnaast wordt budget overgeheveld naar diverse opdrachtenbudgetten Luchtvaart voor het aanpakken en het onderzoeken van de capaciteitsproblemen op de luchthaven Schiphol (€ 0,5 miljoen) en voorlichting rondom vliegroutes van de luchthaven Lelystad (€ 0,2 miljoen).
Door vertraging in de totstandkoming van de opdracht aan het RIVM in het kader van het rekenmodel trillingen spoor, zal € 0,3 miljoen euro doorschuiven naar 2018.
Subsidies GSM-R
Op de subsidieregeling Beheersing GSM-R Interferentie zijn minder aanvragen binnengekomen dan verwacht. Het IenM-aandeel van de niet-bestede middelen wordt teruggeboekt naar de Investeringsruimte Spoor op het Infrastructuurfonds (€ 12,3 miljoen). Bij de Eerste suppletoire begroting 2017 is het EZ-aandeel (€ 11,3 miljoen) op artikel 99 geplaatst en doorgeschoven naar de jaren 2020 en 2021 in afwachting van de eindafrekening met het Ministerie van EZ.
Artikel 17 Luchtvaart
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2017 (Bedragen x € 1.000)
17
Luchtvaart
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)=(2)+(3)+(4)
Verplichtingen
11.956
9.033
8.572
1.713
19.318
Uitgaven:
14.049
14.018
5.160
-
-504
18.674
Waarvan juridisch verplicht:
96%
17.01
Luchtvaart
14.049
14.018
5.160
-
-504
18.674
17.01.01
Opdrachten
8.739
7.916
2.360
255
10.531
-
-Opdrachten GIS
3.487
3.450
1.390
0
4.840
-
-Overige opdrachten
5.252
4.466
970
255
5.691
17.01.02
Subsidies
3.664
4.419
2.800
-
-761
6.458
17.01.03
Bijdrage aan agentschappen
69
106
0
2
108
-
-waarvan bijdrage aan RWS (Caribisch Nederland)
0
0
0
0
0
-
-waarvan bijdrage aan RWS
49
86
0
2
88
-
-waarvan bijdrage aan KNMI
20
20
0
0
20
17.01.05
Bijdrage aan internationale organisaties
1.477
1.477
0
0
1.477
17.01.06
Bijdrage aan ZBO's en RWT's
100
100
0
0
100
-
-LVNL
100
100
0
0
100
Ontvangsten
325
1.158
0
135
1.293
Verplichtingen
De hogere verplichtingen worden voornamelijk veroorzaakt door een verplichtingenschuif van € 1,8 miljoen waarbij verplichtingenbudget vanuit latere jaren naar 2017 is gehaald als gevolg van het aangaan van een verplichting voor de subsidie tarieven Bonaire. Dit betreft een incidentele subsidie die in 2017 in zijn geheel wordt aangegaan en vastgelegd. Daarnaast zijn er minder opdrachten uitgevoerd door het Netherlands Aerospace Centre (NLR), waardoor het verplichtingenbudget met € 0,13 miljoen is verlaagd.
De resterende wijzigingen bij Tweede suppletoire binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
Artikel 18 Scheepvaart en havens
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2017 (Bedragen x € 1.000)
18
Scheepvaart en Havens
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)=(2)+(3)+(4)
Verplichtingen
11.665
35.136
-
-589
7.858
42.405
Uitgaven:
27.752
31.363
190
-
-437
31.116
Waarvan juridisch verplicht:
99%
18.01
Scheepvaart en havens
27.752
31.363
190
-
-437
31.116
18.01.01
Opdrachten
16.908
20.110
-
-340
-
-171
19.599
-
-Topsector logistiek
15.323
18.153
-
-1.340
0
16.813
-
-Caribisch Nederland
0
100
1.000
310
1.410
-
-Overige opdrachten
1.585
1.857
0
-
-481
1.376
18.01.02
Subsidies
8.225
8.936
0
-
-314
8.622
-
-Topsector logistiek
7.775
7.850
0
0
7.850
-
-Overige subsidies
450
1.086
0
-
-314
772
18.01.03
Bijdrage aan agentschappen
1.441
1.114
0
23
1.137
-
-waarvan bijdrage aan RWS
1.441
1.114
0
23
1.137
18.01.05
Bijdragen aan internationale organisaties
1.178
1.203
530
25
1.758
Ontvangsten
0
700
0
69
769
Verplichtingen
De hogere verplichtingen worden met name veroorzaakt door een overboeking van € 6,5 miljoen vanuit het Infrastructuurfonds naar Hoofdstuk XII ten behoeve van Topsector Logistiek. Vanwege de goedkeuring van het jaarplan 2017 van de Topsector Logistiek is een aanvullende verplichtingenruimte noodzakelijk voor het opstarten van de activiteiten.
Als gevolg van de orkanen Irma en Maria in het Caribisch gebied, wordt noodhulp voor spoedreparaties verstrekt (€ 1,6 miljoen) om de havens op Saba en Sint Eustatius weer toegankelijk en veilig te maken.
De resterende wijzigingen bij Tweede suppletoire binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
Artikel 19 Klimaat
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2017 (Bedragen x € 1.000)
19
Klimaat
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)=(2)+(3)+(4)
Verplichtingen
60.195
74.847
3.052
1.237
79.136
Uitgaven:
61.434
78.960
-
-2.056
-
-2.876
74.028
Waarvan juridisch verplicht:
100%
100%
19.01
Tegengaan klimaatverandering
13.244
25.411
-
-4.244
-
-2.918
18.249
19.01.01
Opdrachten
2.506
12.268
-
-4.769
-
-3.556
3.943
19.01.02
Subsidies
0
1.987
150
507
2.644
19.01.03
Bijdrage aan agentschappen
10.738
11.156
375
131
11.662
-
-Waarvan bijdrage aan KNMI
398
358
0
66
424
-
-Waarvan bijdrage aan Nea
6.934
7.752
375
0
8.127
-
-Waarvan bijdrage aan RWS
3.406
3.046
0
65
3.111
19.02
Internationaal beleid, coördinatie en samenwerking
48.190
53.549
2.188
42
55.779
19.02.01
Opdrachten
7.643
5.964
-
-112
-
-2.013
3.839
-
-Uitvoering CDM
0
0
0
0
0
-
-RIVM
0
0
0
0
0
-
-Interreg
322
322
0
-
-260
62
-
-Overige opdrachten
7.321
5.642
-
-112
-
-1.753
3.777
19.02.02
Subsidies
1.533
1.298
-
-602
0
696
-
-Interreg
1.533
1.298
-
-602
0
696
-
-Overige subsidies
0
0
0
0
0
19.02.03
Bijdrage aan agentschappen
36.695
41.568
2.902
1.520
45.990
-
-waarvan bijdrage aan RIVM
29.308
31.682
2.246
807
34.735
-
-waarvan bijdrage aan RVO
7.008
9.627
656
1.093
11.376
-
-waarvan bijdrage aan RWS
379
259
0
-
-9
250
19.02.05
Bijdrage aan internationale organisaties
2.319
4.719
0
535
5.254
Ontvangsten
226.500
230.400
0
-
-63.336
167.064
Verplichtingen
De hogere verplichtingen worden vooral veroorzaakt door het eerder aangaan van verplichtingen in verband met de Demonstratieregeling Klimaattechnologieën en -innovaties in transport (DKTI Transport). In de Staatscourant wordt de regeling dit jaar gepubliceerd, dit betekent dat de verplichtingen dit jaar al worden aangegaan.
19.01 Tegengaan klimaatverandering
Brandstofvisie
Dit betreft met name lagere uitgaven in 2017 voor het programma brandstofvisie. Er wordt een kasschuif doorgevoerd tussen artikel 19 en 20. Het kasoverschot bij de Brandstofvisie in 2017 wordt ingezet voor het tekort op artikel 20 voor de Sanering Wegverkeerslawaai á € 1,5 miljoen (20.01.04) en uitvoeringskosten luchtkwaliteit á € 0,8 miljoen (20.01.01). In 2018 wordt hetzelfde bedrag weer teruggeboekt van artikel 20 naar artikel 19.
19.02 Internationaal beleid, coördinatie en samenwerking
Opruimen drugsafvaldumping
IenM levert een bijdrage aan de kosten van het opruimen van drugsafvaldumping. Hiervoor wordt in totaal € 1 miljoen exclusief btw overgeboekt naar het Provinciefonds vanuit het opdrachtenbudget van artikelonderdeel 19.02. Dit betreft de invulling van het amendement Cegerek en Dijkstra (Kamerstukken II, 2014-2015, 34 000 XII, nr. 17).
HBJZ juridische expertise
De directie Juridische Zaken (HBJZ) voert verschillende juridische opdrachten uit en hiervoor worden middelen overgeboekt van DGMI vanuit het opdrachtenbudget. De uitgaven van HBJZ worden verantwoord op artikel 97.
Gecoördineerde opdrachtverlening RVO
De gecoördineerde opdrachtverlening aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) wordt verantwoord op artikel 19 Klimaat. In het kader hiervan worden vanuit andere artikelen en artikelonderdelen middelen overgeheveld naar de agentschapsbijdrage van artikelonderdeel 19.02 Internationaal beleid, coördinatie en samenwerking.
Ontvangsten
De ETS-ontvangsten vallen in 2017 naar verwachting € 64,0 miljoen lager uit dan begroot. De neerwaartse bijstelling van de ETS-ontvangsten volgt uit een verlaging van de verwachte prijs per emissierecht van € 7 naar € 5.
Artikel 20 Lucht en geluid
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2017 (Bedragen x € 1.000)
20
Lucht en Geluid
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)=(2)+(3)+(4)
Verplichtingen
32.977
20.903
-
-522
5.930
26.311
Uitgaven:
30.402
18.503
-
-522
2.336
20.317
Waarvan juridisch verplicht:
100%
20.01
Luchtkwaliteit en tegengaan geluidshinder
30.402
18.503
-
-522
2.336
20.317
20.01.01
Opdrachten
5.013
5.072
0
1.152
6.224
-
-Verkeersemissies
1.035
1.781
0
305
2.086
-
-Geluid- en luchtsanering
3.978
2.947
0
-
-135
2.812
-
-Overige opdrachten
0
344
0
982
1.326
20.01.02
Subsidies
1.004
4
0
0
4
-
-Euro 6 en Euro-VI
0
0
0
0
0
-
-Verkeersemissies
1.004
4
0
0
4
20.01.03
Bijdrage aan agentschappen
1.419
1.686
0
36
1.722
-
-waarvan bijdrage aan RWS
1.419
1.686
0
36
1.722
20.01.04
Bijdrage aan medeoverheden
22.020
10.620
-
-522
1.148
11.246
-
-NSL
385
385
0
-
-352
33
-
-Wegverkeerlawaai
21.635
10.235
-
-522
1.500
11.213
-
-Overige bijdrage medeoverheden
0
0
0
0
0
20.01.07
Bekostiging
946
1.121
0
0
1.121
Ontvangsten
0
0
0
0
0
Verplichtingen
De verhoging van het verplichtingenbudget wordt vooral veroorzaakt doordat verplichtingen eerder dan verwacht zijn aangegaan. Het Bureau Sanering Verkeerslawaai (BSV) heeft het budget in de Staatscourant gepubliceerd. De verplichtingen worden in het huidige jaar aangegaan maar deze stonden geraamd in 2018.
20.01 Gezonde lucht en tegengaan geluidshinder
Brandstofvisie
Er is sprake van lagere uitgaven in 2017 bij de brandstofvisie. Daarom wordt er een kasschuif doorgevoerd tussen artikel 19 en 20. Het kasoverschot bij de Brandstofvisie in 2017 wordt ingezet voor het tekort op artikel 20 voor de Sanering Wegverkeerslawaai á € 1,5 miljoen en uitvoeringskosten luchtkwaliteit á € 0,8 miljoen. In 2018 wordt hetzelfde bedrag weer teruggeboekt van artikel 20 naar artikel 19.
Artikel 21 Duurzaamheid
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2017 (Bedragen x € 1.000)
21
Duurzaamheid
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)=(2)+(3)+(4)
Verplichtingen
18.871
22.902
1.977
-
-1.437
23.442
Uitgaven:
20.900
22.549
785
-
-1.017
22.317
Waarvan juridisch verplicht:
100%
100%
21.04
Duurzaamheidsinstrumentarium
1.594
3.170
-
-1.100
-
-951
1.119
21.04.01
Opdrachten
1.394
3.170
-
-1.100
-
-951
1.119
21.04.03
Bijdrage aan agentschappen
200
0
0
0
0
-
-waarvan bijdrage aan RWS
200
0
0
0
0
21.05
Duurzame Productketens
16.184
18.050
1.557
745
20.352
21.05.01
Opdrachten
8.733
9.568
457
564
10.589
-
-Uitvoering Duurzame productketens
7.182
3.892
-
-98
568
4.362
-
-Caribisch Nederland afvalbeheer
1.551
3.102
0
0
3.102
-
-Overige opdrachten
0
2.574
555
-
-4
3.125
21.05.02
Subsidies
621
1.443
1.100
40
2.583
21.05.03
Bijdrage aan agentschappen
6.830
7.039
0
141
7.180
-
-waarvan bijdrage aan RWS
6.830
7.039
0
141
7.180
21.06
Natuurlijk kapitaal
3.122
1.329
328
-
-811
846
21.06.01
Opdrachten
1.460
1.141
328
-
-623
846
21.06.02
Subsidies
287
188
0
-
-188
0
21.06.03
Bijdrage aan agentschappen
1.375
0
0
0
0
-
-waarvan bijdrage aan RWS
1.375
0
0
0
0
Ontvangsten
0
0
0
591
591
Verplichtingen
De lagere verplichtingen worden veroorzaakt door de hieronder vermelde mutaties.
21.04 Duurzaamheidsinstrumentarium
De verlaging van het opdrachtenbudget op het artikelonderdeel 21.04 Duurzaamheidsinstrumentarium betreft voornamelijk een overboeking naar OCW van € 0,5 miljoen. Het betreft een bijdrage voor de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek/Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek van Afval Naar Grondstof (VANG). De verlaging wordt daarnaast veroorzaakt door 2 overboekingen naar EZ: een overboeking van € 0,2 miljoen voor de kosten van de ontwikkeling door het CBS van de Monitor ontwikkeling brede welvaart en een overboeking van € 0,1 miljoen voor de kosten van het programma Duurzaam Door.
21.05 Duurzame Productketens
De verhoging van het opdrachtenbudget op het artikelonderdeel 21.05 Duurzame Productketens wordt met name veroorzaakt door een overheveling van € 0,6 miljoen vanuit het artikelonderdeel 21.06 Natuurlijk Kapitaal voor kosten betreffende biotische kringloop, incidentele subsidies natuurlijke kringloop en de ketenaanpak.
21.06 Natuurlijk kapitaal
De verlaging van het opdrachtenbudget op het artikelonderdeel 21.06 Duurzaam kapitaal houdt verband met het artikelonderdeel 21.05, zie ook de toelichting bij 21.05 Duurzame productketens.
Artikel 22 Omgevingsveiligheid en milieurisico’s
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2017 (Bedragen x € 1.000)
22
Omgevingsveiligheid en milieurisico's
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)=(2)+(3)+(4)
Verplichtingen
33.108
30.227
14.905
-
-225
44.907
Uitgaven:
33.780
43.367
4.814
-
-625
47.556
Waarvan juridisch verplicht:
100%
22.01
Veiligheid chemische stoffen
5.853
8.226
-
-161
-
-412
7.653
22.01.01
Opdrachten
3.312
4.601
-
-161
-
-453
3.987
22.01.02
Subsidies
600
1.720
0
0
1.720
-
-NANoREG
425
1.335
0
0
1.335
-
-Overige subsidies
175
385
0
0
385
22.01.03
Bijdrage aan agentschappen
1.941
1.905
0
41
1.946
-
-waarvan bijdrage aan RWS
1.941
1.905
0
41
1.946
22.01.05
Bijdragen aan internationale organisaties
0
0
0
0
0
22.02
Veiligheid biotechnologie
3.070
3.070
-
-170
0
2.900
22.02.01
Opdrachten
3.070
3.070
-
-170
0
2.900
22.02.05
Bijdragen aan internationale organisaties
0
0
0
0
0
22.03
Veiligheid bedrijven en transport
24.857
32.071
5.145
-
-213
37.003
22.03.01
Opdrachten
4.377
3.373
831
47
4.251
-
-Omgevingsveiligheid
389
-
-146
-
-49
0
-
-195
-
-Overige opdrachten
4.050
4.333
880
47
4.446
22.03.02
Subsidies
14.768
23.796
3.714
-
-300
27.210
-
-Asbest en safety deals
12.278
21.287
3.714
0
25.001
-
-Overige subsidies
2.490
2.509
0
-
-300
2.209
22.03.03
Bijdrage aan agentschappen
2.666
1.856
0
40
1.896
-
-waarvan bijdrage aan RWS
2.666
1.856
0
40
1.896
22.03.04
Bijdragen aan medeoverheden
0
0
0
0
0
-
-Bijdragen asbestsanering
0
0
0
0
0
-
-Bijdragen programma Externe Veiligheid
0
0
0
0
0
-
-Overige bijdragen aan medeoverheden
0
0
0
0
0
22.03.05
Bijdragen aan internationale organisaties
0
0
0
0
0
22.03.09
Inkomensoverdracht
3.046
3.046
600
0
3.646
Ontvangsten
675
2.432
0
660
3.092
De wijzigingen bij Tweede suppletoire binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
Artikel 23 Meteorologie, seismologie en aardobservatie
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2017 (Bedragen x € 1.000)
23
Meteorologie, seismologie en aardobservatie
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)=(2)+(3)+(4)
Verplichtingen
42.586
42.522
1.074
2.732
46.328
Uitgaven:
41.719
41.582
1.074
1.372
44.028
Waarvan juridisch verplicht:
100%
23.01
Meteorologie en seismologie
24.690
24.553
870
1.372
26.795
23.01.03
Bijdrage aan het agentschap KNMI
23.823
23.613
870
1.372
25.855
-
-Meteorologie
23.389
23.179
643
1.372
25.194
-
-Seismologie
434
434
227
0
661
23.01.05
Bijdrage aan internationale organisaties
867
940
0
0
940
-
-Contributie WMO (HGIS)
867
940
0
0
940
23.02
Aardobservatie
17.029
17.029
204
0
17.233
23.02.03
Bijdrage aan het agentschap KNMI
17.029
17.029
204
0
17.233
-
-Aardobservatie
17.029
17.029
204
0
17.233
Ontvangsten
0
0
0
0
0
Verplichtingen
De verplichtingenmutaties zijn een weerspiegeling van de onderstaande toegelichte kasmutaties.
23.01 Meteorologie, seismologie en aardobservatie
Het KNMI ontvangt een bijdrage voor de kosten die het KNMI maakt voor de dienstverlening aan Veiligheidregio’s (€ 0,1 miljoen). Daarnaast ontvangt het KNMI een compensatie voor een deel van de transitiekosten die het KNMI maakt voor de overdracht van de facilitaire dienstverlening aan RWS (€ 0,2 miljoen). Tenslotte ontvang het KNMI een verliescompensatie doordat de kosten voor de dienstverlening hoger zijn uitgevallen dan verwacht (€ 1 miljoen).
Artikel 24 Handhaving en toezicht
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2017 (Bedragen x € 1.000)
24
Handhaving en toezicht
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)=(2)+(3)+(4)
Verplichtingen
109.561
104.649
2.110
0
106.759
Uitgaven:
109.561
104.649
2.110
0
106.759
Waarvan juridisch verplicht:
100%
100%
24.01
Handhaving en toezicht
109.561
104.649
2.110
0
106.759
24.01.03
Bijdrage aan het agentschap ILT
109.561
104.649
2.110
0
106.759
-
-Afval, industrie en bedrijven
24.549
23.325
421
0
23.746
-
-Rail en wegvervoer
24.765
23.526
774
0
24.300
-
-Scheepvaart
21.089
20.063
108
0
20.171
-
-Luchtvaart
17.352
16.500
353
0
16.853
-
-Water, producten en stoffen
21.806
21.235
454
0
21.689
Ontvangsten
0
0
0
0
0
De wijzigingen bij Tweede suppletoire binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
Artikel 25 Brede doeluitkering (BDU)
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2017 (Bedragen x € 1.000)
25
Brede doeluitkering
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)=(2)+(3)+(4)
Verplichtingen
866.780
860.481
15.228
3.136
878.845
Uitgaven:
888.311
915.049
15.228
0
930.277
Waarvan juridisch verplicht:
100%
25.01
Brede doeluitkering
888.311
915.049
15.228
0
930.277
Ontvangsten
0
0
0
0
0
Verplichtingen
De hogere verplichting komt door een bijdrage vanuit het Infrastructuurfonds ten behoeve de Rijksbijdrage aan het Kwaliteitsprogramma Blankenburgverbinding (Nieuw Waterland).
Artikel 26 Bijdrage Investeringsfondsen
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2017 (Bedragen x € 1.000)
26
Bijdrage investeringsfondsen
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)=(2)+(3)+(4)
Verplichtingen
5.695.277
5.209.307
-
-345.049
-
-93.098
5.244.212
Uitgaven:
6.168.329
5.682.359
-
-345.049
-
-82.172
5.255.138
26.01
Bijdrage aan het Infrastructuurfonds
5.450.478
5.033.227
-
-358.751
-
-74.357
4.600.119
26.02
Bijdrage aan het Deltafonds
717.851
649.132
13.702
-
-7.815
655.019
Ontvangsten
0
0
0
0
0
Voor een specificatie van de mutaties wordt verwezen naar de Tweede suppletoire van de begroting van het Infrastructuurfonds en het Deltafonds.
2.3 De niet-beleidsartikelen
Artikel 97 Algemeen departement
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2017 (Bedragen x € 1.000)
97
Algemeen departement
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)=(2)+(3)+(4)
Verplichtingen
43.309
144.317
4.921
-
-196
149.042
Uitgaven:
50.480
148.585
2.346
-
-33.243
117.688
97.01
IenM-brede programmamiddelen
50.480
148.585
2.346
-
-33.243
117.688
97.01.01
Opdrachten
22.618
118.212
1.081
-
-32.702
86.591
-
-Onderzoeken ANVS
3.696
3.617
72
0
3.689
-
-Overige opdrachten
18.922
114.595
1.009
-
-32.702
82.902
97.01.02
Subsidies
1.430
1.430
940
-
-548
1.822
97.01.03
Bijdrage aan agentschappen
21.205
23.716
325
7
24.048
-
-waarvan bijdrage aan KNMI
213
2.583
0
0
2.583
-
-waarvan bijdrage aan ILT
12.188
12.188
224
0
12.412
-
-waarvan bijdrage aan RWS
2.422
2.563
55
7
2.625
-
-waarvan bijdrage aan RIVM
6.382
6.382
46
0
6.428
97.01.06
Bijdrage aan ZBO en RWT
5.227
5.227
0
0
5.227
-
-StAB
5.227
5.227
0
0
5.227
Ontvangsten
2.189
2.189
-
-893
0
1.296
97.01 IenM -brede programmamiddelen
Overige opdrachten
In de brief (Kamerstukken II 2015-2016 33 400, nr. 79) van 8 juli 2016 is de Tweede Kamer geïnformeerd over de aanschaf van een vervangend Regeringsvliegtuig. Bij Voorjaarsnota 2017 is € 90 miljoen toegevoegd aan de begroting van IenM voor de vervanging van het Regeringsvliegtuig in 2017. Het koopcontract voor de levering van het nieuwe regeringsvliegtuig is getekend en het oude regeringsvliegtuig is verkocht. Een deel van de betaling vindt niet meer plaats in 2017 en schuift door naar volgend jaar.
Subsidies
Dit betreft een schuif van 2017 naar 2018. Het OPERA-project wordt eind 2017 voor 98% afgerond. Volgens subsidievoorwaarde dient 10% van het totale subsidiebedrag te worden gereserveerd voor de afrekening met accountantsverklaring. De finale afrekening zal echter pas begin 2018 worden afgegeven.
Artikel 98 Apparaatsuitgaven Kerndepartement
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2017 (Bedragen x € 1.000)
98
Apparaatsuitgaven kerndepartement
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)=(2)+(3)+(4)
Verplichtingen
317.847
339.792
1.620
-
-4.139
337.273
Uitgaven:
321.827
346.423
5.420
-
-8.143
343.700
98.01
Personele uitgaven
218.900
229.184
9.935
-
-4.723
234.396
-
-waarvan eigen personeel
192.144
195.529
5.524
-
-2.106
198.947
-
-waarvan externe inhuur
17.418
24.476
4.331
-
-1.666
27.141
-
-waarvan overige personele uitgaven
9.338
9.179
80
-
-951
8.308
98.02
Materiele uitgaven
102.927
117.239
-
-4.515
-
-3.420
109.304
-
-waarvan ICT
19.845
25.128
1.725
-
-4.532
22.321
-
-waarvan bijdrage aan SSO's
54.937
60.318
-
-910
4.166
63.574
-
-waarvan overige materiële uitgaven
28.145
31.793
-
-5.330
-
-3.054
23.409
Ontvangsten
3.530
17.732
350
300
18.382
Verplichtingen
De verplichtingenmutaties zijn een weerspiegeling van de onderstaande toegelichte kasmutaties.
98.01 Personele uitgaven
De lagere kosten op personele uitgaven (€ 4,7 miljoen) worden voor een groot deel veroorzaakt door vacatureruimte, onder andere door opgelopen vertragingen bij de vacaturevervulling, met name bij de Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS). Daarnaast wordt bij Eenvoudig Beter en ERTMS als gevolg van opgelopen vertraging bij beide projecten, een deel van de voorziene capaciteit op een later moment ingevuld (met name externe inhuur). Tot slot is er sprake geweest van een lager aantal uitkeringen dan begroot aan postactieven.
98.02 Materiële uitgaven
De lagere kosten voor ICT wordt veroorzaakt door uitbesteding van een deel van de kantoorautomatisering aan rijksbrede SSO’s en een verdere toename van facilitaire dienstverlening ten behoeve van het pand Rijnstraat leidt tevens tot een verhoogde bijdrage aan rijksbrede SSO’s. De lagere reguliere materiële uitgaven zijn het gevolg van een overboeking van budget naar RWS voor compensatie van gemaakte kosten in het kader van de Participatiewet en lagere uitgaven door vertraging bij de invoering van een nieuw systeem voor de voering van de begrotingsadministratie en een aanpassing van het kasritme voor ERTMS.
Ontvangsten
De hogere ontvangsten worden veroorzaakt door de Planbureau voor de Leefomgeving die extra onderzoek verricht.
Artikel 99 Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2017 (Bedragen x € 1.000)
99
Nominaal en onvoorzien
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)=(2)+(3)+(4)
Verplichtingen
21
136.822
-
-109.101
329
28.050
Uitgaven:
21
136.822
-
-109.101
329
28.050
Nominaal en onvoorzien
21
136.822
-
-109.101
329
28.050
Ontvangsten
0
0
0
0
0
De wijzigingen bij Tweede suppletoire binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
2.4 De agentschappen
Conform de Rijksbegrotingvoorschriften worden hieronder de exploitatie en kasstroomoverzichten opgenomen van agentschappen waarbij sprake is van cumulatieve mutaties (in totaal) groter dan 5% van de oorspronkelijk vastgestelde begroting of cumulatieve mutaties (in totaal) groter dan
€ 20 miljoen ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting.
Rijkswaterstaat
Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap Rijkswaterstaat. Tweede suppletoire begroting 2017 (bedragen X € 1.000)
Omschrijving
(1)
Vastgestelde begroting
(2)
Mutaties 1e suppletoire begroting
(3)
Mutaties 2e suppletoire begroting
(4)=(1)+(2)+(3)
Totaal geraamd
Baten
Omzet IenM
2.173.987
-
-8.593
63.112
2.228.506
Omzet nutv werkzaamheden
0
347.976
0
347.976
Omzet overige departementen
28.360
0
28.360
Omzet derden
175.683
4.000
179.683
Rentebaten
800
0
800
Vrijval voorzieningen
3.000
0
3.000
Bijzondere baten
Totaal baten
2.381.830
339.383
67.112
2.788.325
Lasten
Apparaatskosten
997.445
8.338
31.106
1.036.889
-
-Personele kosten
744.372
8.338
31.106
783.816
Waarvan eigen personeel
691.030
8.338
11.106
710.474
Waarvan externe inhuur
51.842
20.000
71.842
Waarvan overige p-kosten
1.500
0
1.500
-
-Materiele kosten
253.073
0
0
253.073
Waarvan apparaat ICT
30.000
0
30.000
Waarvan bijdrage aan SSO's
56.000
0
56.000
Waarvan overige M-kosten
167.073
0
167.073
Onderhoud
1.326.662
331.045
36.006
1.693.713
Rentelasten
8.748
0
8.748
Afschrijvingskosten
39.975
0
39.975
-
-Materieel
38.500
0
38.500
Waarvan apparaat ICT
6.000
0
6.000
-
-Immaterieel
1.475
0
1.475
Overige lasten
-
-Dotaties voorzieningen
-
-Bijzondere lasten
Totaal lasten
2.372.830
339.383
67.112
2.779.325
Saldo van baten en lasten
9.000
0
0
9.000
Dotatie aan reserve Rijksrederij
-
-9.000
-
-9.000
Te verdelen resultaat
0
0
0
0
Toelichting
Baten
Omzet IenM
Areaalgroei
-
-
-
•Om een betere relatie te leggen tussen de gevraagde productie en de daarvoor benodigde capaciteit is binnen IenM voor RWS het instrument Strategisch Capaciteitsmanagement ontwikkeld. Daarbij wordt op basis van vastgestelde normen, rekenregels en tarieven voor alle werkprocessen van RWS doorgerekend wat de benodigde capaciteit voor de komende 5 jaar is op basis van de huidige verwachte producten en prestatieopgaven. Hieruit is naar voren gekomen dat RWS de komende jaren als gevolg van areaalgroei (autonome ontwikkeling) meer sluizen, stuwen en tunnels oplevert die op basis van de huidige capaciteit niet bemand kunnen worden. Dit leidt tot een extra capaciteitsbehoefte van 36 FTE in 2017 oplopend naar 68 FTE in 2022. Dit betekent een verhoging van de omzet IenM in 2017 met € 4,3 miljoen.
-
Waterveiligheid
-
-
-
•Begin 2016 is er bij een aantal stormvloedkeringen (Maeslantkering, Hartelkering, Hollandse IJsselkering en Haringvlietsluizen) geconstateerd dat er een formatietekort van totaal 10,2 FTE is, als gevolg van de complexiteit van de objecten. Hierdoor is meer inzet nodig voor bijvoorbeeld het opstellen van faalkansrapportages en meer begeleiding van de aannemers van RWS ten aanzien van het beheer en onderhoud van de stormvloedkeringen. Dit betekent een verhoging van de omzet IenM in 2017 met € 0,9 miljoen.
-
-
-
-
•RWS is één van de vertegenwoordigers voor het Expertise Netwerk Waterveiligheid (ENW). Om de kennis op het gebied van waterveiligheid te versterken wordt in samenspraak met de voorzitter van ENW 5 extra formatieplaatsen gecreëerd in 2017 en verder. Dit betekent een verhoging van de omzet IenM in 2017 met € 0,6 miljoen.
-
-
-
-
•In 2014 heeft RWS het beheer van de stormvloedkering Ramspol overgenomen van Waterschap Groot Salland (nu Waterschap Drents Overijsselse Delta). RWS voert het Beheer en Onderhoud middels een andere methodiek uit dan het waterschap. De RWS-eisen hebben tot gevolg dat voor het beheer en onderhoud aan de kering meer capaciteitsinzet nodig is dan aanvankelijk ingeschat. Hiervoor is 6,2 FTE toegevoegd in 2017 en latere jaren. Dit betekent een verhoging van de omzet IenM in 2017 met € 0,6 miljoen.
-
Connecting Mobility
-
-
-
•Connecting Mobility (CM) is een uitvoeringsprogramma dat werkt aan de realisatie van de Routekaart binnen het actieprogramma «Beter Geïnformeerd Op Weg». Hiervoor is 12 FTE toegevoegd in 2017 tot en met 2019. Dit betekent een verhoging van de omzet IenM in 2017 met € 1,3 miljoen.
-
Wet Werk en Zekerheid
-
-
-
•Op basis van de wet Werk en Zekerheid is het sinds 1 mei 2016 niet meer mogelijk om gebruik te maken van payrolling binnen de rijksoverheid. Gevolg van de wet is dat 13 oud-payrollers, die binnen RWS kerntaken uitvoeren, conform wettelijke verplichting zijn verambtelijkt voor de jaren 2017 tot en met 2019. Dit betekent een verhoging van de omzet IenM in 2017 met € 1,1 miljoen.
-
Daarnaast is de omzet IenM in 2017 verhoogd door o.a. loon- en prijsbijstelling (€ 30,0 miljoen), het project SWUNG naleving geluidsplafonds (€ 14,0 miljoen), bijdrage arbeidsgehandicapten (€ 1,8 miljoen), bijdrage kansrijke vluchtelingen (€ 0,1 miljoen), bijdragen van het Ministerie van Economische Zaken aan het project Wind op Zee en Maritiem informatiepunt (€ 7,5 miljoen) en aan het project Nautische voorzieningen windparken (€ 1 miljoen)
Omzet derden
De stijging ten opzichte van de begroting 2017 met € 4,0 miljoen wordt veroorzaakt door de opbrengsten grote wateren. Dit betreft het effectueren van overdrachtsafspraken tussen het Rijksvastgoedbedrijf en IenM/RWS.
Lasten
Apparaatskosten
Dit betreffen de personele uitgaven samenhangend met de eerder genoemde loon- en prijsbijstelling (€ 18,0 miljoen), areaalgroei (€ 4,3 miljoen), stormvloedkeringen (€ 0,9 miljoen), waterveiligheidsexperts (€ 0,6 miljoen), Ramspol kering (€ 0,6 miljoen), Connecting Mobility (€ 1,3 miljoen), payrollers (€ 1,1 miljoen), bijdrage van EZ aan het project Wind op Zee en Maritiem informatiepunt (€ 0,8 miljoen), bijdrage arbeidsgehandicapten (€ 1,9 miljoen), bijdrage kansrijke vluchtelingen (€ 0,1 miljoen) en bijdrage van EZ aan het project nautische voorzieningen windparken (€ 1 miljoen).
Onderhoud
Deze mutatie bestaat uit de prijsbijstelling (€ 12,0 miljoen), het project SWUNG naleving geluidsplafonds (€ 14,0 miljoen) bijdrage van EZ aan het project Wind op Zee en Maritiem informatiepunt (€ 6,7 miljoen) en de opbrengsten grote wateren (€ 4,0 miljoen).
Kasstroomoverzicht (bedragen x € 1.000)
Omschrijving
(1)
Vastgestelde begroting
(2)
Mutaties 1e suppletoire begroting
(3)
Mutaties 2e suppletoire begroting
(4)=(1)+(2)+(3) Totaal geraamd
1.
Rekening courant RHB 1 januari 2017
250.657
351.277
601.934
2a
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
2.376.530
-
-8.593
67.112
2.435.049
2b
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
-
-2.327.555
8.593
-
-415.088
-
-2.734.050
2.
Totaal operationele kasstroom
48.975
0
-
-347.976
-
-299.001
3a
Totaal investeringen (-/-)
-
-29.400
-
-29.400
3b
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
2.340
2.340
3.
Totaal investeringskasstroom
-
-29.400
0
2.340
-
-27.060
4a
Eenmalige uitkering aan het moederdepartement (-/-)
-
-32.507
-
-32.507
4b
Eenmalige storting door het moederdepartement (+)
14.200
14.200
4c
Aflossingen op leningen (-/-)
-
-34.000
11.000
-
-23.000
4d
Beroep op leenfaciliteit (+)
33.000
-
-3.000
30.000
4.
Totaal financieringskasstroom
13.200
-
-32.507
8.000
-
-11.307
5.
Rekening-courant RHB 31 december 2017
283.432
318.770
-
-337.636
264.566
Toelichting
Operationele kasstroom
De ontvangsten binnen de operationele kasstroom liggen hoger dan begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de omzet IenM waar extra middelen zijn toegekend voor o.a. loon-en prijsbijstelling, het project SWUNG naleving geluidsplafonds en areaalgroei. De uitgaven binnen de operationele kasstroom zijn hoger door de hogere opbrengst en door de nog uit te voeren werkzaamheden.
Boekwaarde desinvesteringen
De panden Meenteweg (Zwolle) en Beatrixhaven 12 (Werkendam) zijn reeds voor 2017 verkocht en gedesinvesteerd. Hierbij is bij het deactiveren van de gebouwen echter vergeten om de grond mee te nemen (grond opbrengst is met gebouw verrekend). Hierom zijn de gronden in 2017 gedeactiveerd (Meenteweg: € 0,1 miljoen en Beatrixhaven: € 0,1 miljoen) met als opmerking verschroot. De overige desinvesteringen 2017 betreffen voornamelijk «restwaarde-uitkeringen» vanuit contract met leaseplan voor auto's (€ 1,7 miljoen). De Stormmeeuw (schip Rijksrederij) is verkocht via RVB, boekwinst (€ 1 miljoen)
Aflossingen op leningen
De oplevering van de activa laat in 2017 nog op zich wachten. Hierdoor zijn de aangevraagde leningen laag waardoor de aflossing minder wordt.
Beroep op leenfaciliteit
Daarnaast is vanwege de gunstige liquiditeitspositie van RWS besloten om voorlopig geen leningen af te sluiten voor activa met een levensduur van 3 jaar.
Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut
Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap KNMI Suppletoire begroting 2017 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
Omschrijving
-
(1)Vastgestelde Begroting
-
(2)Mutaties 1e suppletoire begroting
-
(3)Mutaties 2e suppletoire begroting
(4)=(1)+(2)+(3) Totaal geraamd
Baten
Omzet IenM
44.528
-
-210
2.215
46.533
Omzet IenM - Nutv werkzaamheden
-
6.228
6.228
Omzet overige departementen
2.402
219
2.621
Omzet derden
23.347
-
-1.308
22.039
Rentebaten
-
-
Bijzondere baten
-
-
Totaal baten
70.277
-
-210
7.354
77.421
Lasten
Apparaatskosten
40.009
-
-210
4.345
44.144
-
-Personele kosten
29.960
-
-210
2.842
32.592
-
*waarvan eigen personeel
29.460
-
-210
1.690
30.940
-
*waarvan externe inhuur
500
-
1.037
1.537
-
*waarvan overige personele kosten
-
115
115
.-Materiële kosten
10.049
-
1.502
11.551
-
*waarvan apparaat ICT
1.612
2.177
3.789
-
*waarvan bijdrage aan SSO’s
4.966
-
-448
4.518
-
*waarvan overige materiele kosten
3.471
-
-
-227
3.244
Materiele Programmakosten
-
*Aardobservatie
17.029
-
5.175
22.204
-
*Overig
10.986
-
-1.027
9.959
Rentelasten
242
-
-242
-
Afschrijvingskosten
2.011
103
2.114
-
-materieel
2.011
103
2.114
-
-immaterieel
-
-
Overige lasten
-
-
-
-dotatie voorziening
-
-
-
-bijzondere lasten
-
-
Totaal lasten
70.277
-
-210
8.354
78.421
Te verdelen resultaat
0
-
-
-1.000
-
-1.000
Toelichting
Baten
Omzet IenM
De omzet IenM neemt toe als gevolg van een incidentele compensatie voor onvoorziene hogere personeelskosten, de loon- en prijsbijstelling 2017 en de offerte 2017.
Omzet IenM - Nog uit te voeren werkzaamheden
De hogere kosten in het kader van aardobservatie (€ 5 miljoen) worden gedekt vanuit de balans (vooruit ontvangen bedragen EUMETSAT). Daarnaast is voor een aantal beleidsintensiveringen nog vooruit ontvangen bedragen beschikbaar (€ 1,5 miljoen) welke in 2017 ingezet zullen worden.
Omzet overige departementen
De omzet is in eerste instantie verhoogd doordat verwachting was dat er een nieuw project voor het Ministerie van Economische zaken zou gaan starten. Inmiddels is duidelijk dat het nieuwe project van het Ministerie van Economische Zaken dit jaar niet meer zal starten waardoor de omzet is verlaagd. Tevens is de omzet van het RIVM verlaagd vanwege het aflopen van een project.
Omzet derden
De omzet derden neemt af vanwege tegenvallende opbrengsten op het gebied van maatwerk. Uitgebrachte offertes voor maatwerk worden niet gehonoreerd vanwege beperkte financiële middelen bij opdrachtgevers.
Lasten
Personele kosten
Door een uitbreiding van de bezetting zijn de kosten eigen personeel verhoogd. Door hogere inhuurkosten voor projecten en tijdelijke vervanging van medewerkers is de inhuur verhoogd.
Materiële apparaatskosten
Bij het opstellen van de begroting 2018 zijn ten onrechte apparaatskosten onder programmakosten geboekt. De stijging op de materiële kosten apparaat ICT betreft de correctie hiervan (€ 2 miljoen).
Materiële programmakosten
De uitgaven in het kader van aardobservatie zijn circa € 5 miljoen hoger dan oorspronkelijk begroot doordat de contributie aan EUMETSAT hoger is uitgevallen voorzien.
Rentelasten
Er worden geen mutaties in de rentekosten voorzien.
Kasstroomoverzicht (Bedragen x € 1.000)
Omschrijving
-
(1)Vastgestelde begroting
-
(2)Mutaties 1e suppletoire begroting
-
(3)Mutaties 2e suppletoire begroting
-
(4)= (1)+(2)+(3) Totaal geraamd
1.
Rekening-courant RHB 1 januari 2016
13.400
-
-1.732
0
11.668
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
2.011
1.465
3.476
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
-
-3.945
-
-7.786
-
-11.731
2.
Totaal operationele kasstroom
-
-1.934
-
-
-7.104
-
-9.038
3a.
Totaal investeringen (-/-)
-
-3.927
-
-1.697
160
-
-5.464
3b.
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
-
-
3.
Totaal investeringskasstroom
-
-3.927
-
-1.697
160
-
-5.464
4a.
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
-
-
4b.
Eenmalige storting door het moederdepartement (+)
4c.
Aflossingen op leningen (-/-)
-
-366
366
-
-
4d.
Beroep op leenfaciliteit (+)
3.927
1.697
-
-160
5.464
4.
Totaal financieringskasstroom
3.561
2.063
-
-160
5.464
5.
Rekening-courant RHB 31 december 2017
11.100
-
-1.366
-
-6.321
3.143
Toelichting
Rekening-courant RHB 1 januari 2017
De stand is aangepast conform de jaarrekening 2016.
Operationele kasstroom
Het resultaat van de mutaties in de staat van baten en lasten hebben een negatieve invloed op de operationele kasstroom van (€ 1,0 miljoen). Daarnaast is het saldo van de contributie uitgaven en de ontvangen bijdrage in het kader van aardobservatie circa € 1,4 miljoen hoger dan eerder begroot door een stijging van de contributie uitgaven EUMETSAT en wordt voor een bedrag van circa € 1,5 miljoen aan uitgaven gedaan voor projecten waar reeds eerder de middelen voor zijn ontvangen. Tot slot zijn in 2017 een tweetal grote facturen betaald die nog betrekking hadden op 2016, welke leidt tot per saldo een daling van de kastroom met € 3,2 miljoen.
Investeringen- en financieringskasstroom
De investeringen en het beroep op de leenfaciliteit zijn aangepast conform de leenaanvraag 2017 van het KNMI.