Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V) voor het jaar 2017 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 34845 V - Wijziging begroting Buitenlandse Zaken 2017 (Najaarsnota) i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V) voor het jaar 2017 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 28-11-2017 |
Publicatiedatum | 28-11-2017 |
Nummer | KST34845V2 |
Kenmerk | 34845 V, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
34 845 V Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V) voor het jaar 2017 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
-
A.ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2017 wijzigingen aan te brengen in:
de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V);
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Buitenlandse Zaken, H. Zijlstra
-
B.BEGROTINGSTOELICHTING
-
1.Voorstel van wet
Door middel van het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de uitgaven van de begroting 2017 van Buitenlandse Zaken (V) met EUR 438,8 miljoen te verlagen en de ontvangsten te verlagen met EUR 15,5 miljoen.
-
2.Leeswijzer
De voorliggende suppletoire begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de eerste suppletoire begroting 2017 van hoofdstuk V van de begroting van het Rijk.
In de toelichting worden de wijzigingen welke zijn opgetreden in de omvang van de Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS) en de belangrijkste mutaties op de begroting van Buitenlandse Zaken toegelicht. Ten slotte volgt per artikel de nieuwe stand en een toelichting op de opmerkelijke verschillen.
Per artikel is een tabel opgenomen met de mutaties. De toelichting per beleidsartikel heeft betrekking op de kolom mutaties suppletoire begroting. Deze mutaties zijn uitgesplitst in mutaties die reeds in de Miljoenennota 2018 zijn gemeld en overige mutaties tweede suppletoire begroting.
Conform de Rijksbegrotingsvoorschriften en de Comptabiliteitswet van 2001 dienen de opmerkelijke verschillen tussen de oorspronkelijke en huidige raming te worden toegelicht. Op begrotingsartikelniveau is in de Rijksbegrotingsvoorschriften omschreven welke ondergrens hiervoor gehanteerd moet worden. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen beleidsmatige en technische mutaties. Als een toelichting nodig is, worden voor de uitwerking daarvan in deze suppletoire begroting vervolgens op subartikelniveau de onderliggende uitgavenmutaties toegelicht, indien deze 10% of meer afwijken ten opzichte van de stand van de ontwerpbegroting 2017, met een minimum van EUR 2 miljoen.
Op verplichtingenniveau worden mutaties groter dan 10% ten opzichte van de vorige stand, op begrotingsartikelniveau toegelicht.
Wijzigingen in de omvang van de HGIS
In deze paragraaf wordt geschetst welke wijzigingen zijn opgetreden in de omvang van de HGIS sinds de Voorjaarsnota 2017. Zoals uit de hierna volgende tabel blijkt, is de netto HGIS (mutaties uitgaven minus mutaties ontvangsten) ten opzichte van de stand bij de Voorjaarsnota 2017 toegenomen met EUR 77,3 miljoen.
Wijzigingen in HGIS-uitgaven en -ontvangsten vanaf Voorjaarsnota 2017 (bedragen x EUR 1 miljoen)
Uitgaven
Totaal
Wv. ODA
Uitgaven VJN 2017
5.752,0
4.340,8
Totaal mutaties
93,0
112,3
Uitgaven NJN 2017
5.845,0
4.453,1
Ontvangsten
Totaal
Wv. ODA
Ontvangsten VJN 2017
160,2
31,7
Totaal mutaties
16,3
3,8
Ontvangsten NJN 2017
176,6
35,5
De HGIS Standen zijn inclusief EU- en asieltoerekening
De toename van de HGIS is het gevolg van meerdere mutaties. In de hierna volgende tabel zijn de uitgaven uitgesplitst.
Oorzaken uitgavenmutatie HGIS en ODA-stijging vanaf Voorjaarsnota 2017 (bedragen x EUR 1 miljoen)
Totaal
Wv. ODA
Bijstellingen BNI (ODA) en prijscomponent BBP (non-ODA)
75,3
76,5
Overboekingen van, naar en binnen de HGIS
38,5
32,0
Desalderingen op ontvangsten
19,2
3,8
Intertemporele kasschuif
Verwachte onderuitputting
-
-40,1
TOTAAL
93,0
112,3
Toelichting uitgaven:
-
-
-
-Op basis van wijzigingen in de CPB-ramingen voor het BNI (ODA) en de prijscomponent van het BBP is de omvang van de HGIS bijgesteld. Het ODA budget wordt hierdoor met EUR 76,5 miljoen verhoogd en het non-ODA budget verlaagd met EUR 1,2 miljoen.
-
-
-
-
-Er vindt een aantal overboekingen van, naar en binnen de HGIS plaats. Het betreft overhevelingen tussen verschillende departementen waarbij in enkele gevallen middelen uit de HGIS gaan maar ook worden toegevoegd. De belangrijkste mutatie betreft de kapitaalstorting voor 2017 van USD 41,26 miljoen die verband houdt met de toetreding tot de Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB). Als gevolg van een besluit van de OESO-DAC is het mogelijk om 83% van de kapitaalinleg te rapporteren als ODA.
-
-
-
-
-Een deel van de meerontvangsten op de begrotingen van Buitenlandse Zaken en Financiën wordt ingezet om de uitgaven van het HGIS-kader te verhogen. Bij Buitenlandse Zaken betreft het met name hogere ontvangsten vanwege verkoop van roerende goederen, meerontvangsten op interdepartementale doorbelastingen en meerontvangsten vanwege koersontwikkelingen (EUR 15 miljoen). Op de begroting van het Ministerie van Financiën stijgen de ontvangsten vanwege een aantal restituties door internationale financiële instellingen (EUR 3,8 miljoen). Hier staat tegenover dat de geraamde ontvangsten bij Defensie dalen. Dit komt door minder dan verwachte aanvragen voor Vessel Protection Detachments (VPD’s) die kwetsbare scheepvaart voor de Afrikaanse noordoostkust helpt beschermen tegen piraterij.
-
-
-
-
-Binnen de HGIS verwacht een aantal departementen lagere realisaties dan geraamd. De belangrijkste mutaties zijn opgenomen op de begrotingen van Buitenlandse Zaken, Justitie en Veiligheid en Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking.
-
Voor een verdere toelichting op de diverse mutaties wordt verwezen naar de begrotingsartikelen op de respectievelijke suppletoire begrotingen.
Toelichting ontvangsten:
De ontvangsten binnen de HGIS nemen toe met EUR 16,3 miljoen. Op diverse onderdelen van de begroting zijn mutaties opgenomen. Een deel van deze mutaties wordt ingezet om de uitgaven van het HGIS-kader op diverse begrotingen te verhogen.
Bij Buitenlandse Zaken betreft het met name hogere ontvangsten vanwege verkoop van roerende goederen, meerontvangsten op interdepartementale doorbelastingen en meerontvangsten vanwege koersontwikkelingen (EUR 15 miljoen). Op de begroting van het Ministerie van Financiën stijgen de ontvangsten vanwege een aantal restituties door internationale financiële instellingen (EUR 3,8 miljoen). Ten slotte dalen de geraamde ontvangsten van het Ministerie van Defensie.
-
4.Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2017
Buitenlandse Zaken (V):
Het voorstel is de uitgaven voor 2017 te verlagen met EUR 438,8 miljoen. De belangrijkste reden hiervoor is een verlaging van de afdracht aan de Europese Unie.
In de volgende tabel volgt een overzicht van de meest in het oog springende wijzigingen ten opzichte van de eerste suppletoire begroting van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V), gevolgd door een toelichting. Alleen de mutaties die te maken hebben met beleidsmatige wijzigingen zijn in het overzicht opgenomen.
Bedragen x EUR 1 miljoen
Artikel
Mutatie
2.2
Bestrijding en terugdringing van internationaal terrorisme en andere vormen van internationale criminaliteit
4,3
2.4
Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband
-
-5,1
3.1
Afdracht Europese Unie
-
-450,2
Toelichting
Artikel 2.2
Het budget voor bestrijding en terugdringing internationaal terrorisme is vooral verhoogd vanwege extra activiteiten als gevolg van voortzetting van het Nederlandse voorzitterschap van het Global Counter Terrorism Forum (GCTF) tot 2019. Contraterrorisme is ook een prioriteit van Nederland als tijdelijk lid van de VN Veiligheidsraad in 2018.
Artikel 2.4
Belangrijkste oorzaak van de verlaging met EUR 5,1 mln is de lagere afroep voor de contributie aan VN-crisisbeheersingsoperaties, die daardoor lager uitvalt dan eerder geraamd.
Artikel 3.1
De Voorjaarsraming (Spring Forecast) 2017 van de Europese Commissie is bij miljoenennota verwerkt in de Nederlandse afdrachten. Bij de Voorjaarsraming worden geen nieuwe EU-uitgaven geautoriseerd, maar worden de grondslagen voor BNI-ramingen, de BTW-ramingen en de invoerrechten geactualiseerd.
Daarnaast is in de miljoenennota de jaarlijkse technische aanpassing van het huidige Meerjarig Financieel Kader (MFK) verwerkt in de Nederlandse afdrachten. Met de technische aanpassing wordt er in totaal EUR 14 miljard (lopende prijzen) aan marge onder het betalingenplafond van 2016 in gelijke tranches doorgeschoven naar 2018, 2019 en 2020, via de Global Margin for Payments. Daarbij is ook het surplus over 2016 meegenomen. Het doorschuiven van de marges naar latere jaren is vooral het gevolg van vertragingen in de uitvoering van het Europese cohesiebeleid. Dit leidde tot een verlaging van het budget met EUR 385,7 miljoen.
De aanvullende begroting (Draft Amending Budget 6, kortweg DAB 6) waarmee de effecten van de Spring Forecast in de Europese begroting worden verwerkt is pas laat in het jaar door de Europese Commissie gepresenteerd, waardoor het niet meer mogelijk is dat de effecten van de Spring Forecast op de BNI- en BTW-afdracht nog in 2017 in de afdrachten van 2017 worden verwerkt. Daarom wordt bij Najaarsnota het effect van de Spring Forecast op de Nederlandse BNI- en BTW-afdracht tegengeboekt, wat leidt tot een EUR 64,5 miljoen lagere afdracht in 2017.
-
5.Toelichting per beleidsartikel
Beleidsartikel 1
Beleidsartikel 1 Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten
Bedragen in EUR 1.000
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
2017
2017
2017
2017
2017
(1)
(2)
(4)=(2+3)
Verplichtingen
148.225
95.680
0
-
-1.979
93.701
Uitgaven:
Programma-uitgaven totaal
110.249
114.680
0
-
-953
113.727
waarvan juridisch verplicht
95%
100%
1.1
Goed functionerende internationale instellingen met een breed draagvlak
55.635
60.066
0
-
-1.639
58.427
Subsidies
Internationaal recht
6.135
10.135
0
1.250
11.385
Bijdragen (inter)nationale organisaties
Verenigde Naties
39.525
39.525
0
-
-2.964
36.561
OESO
6.175
6.206
0
0
6.206
Campagne VN veiligheidsraad
500
900
-
-400
500
VNVR projectkosten
400
400
Internationaal Strafhof
3.300
3.300
0
75
3.375
1.2
Bescherming en bevordering van mensenrechten
54.614
54.614
0
686
55.300
Subsidies
Bevordering van het vrije woord
2.800
2.800
0
0
2.800
Landenprogramma's mensenrechten
24.615
24.615
0
410
25.025
bijdragen (inter) nationale organisaties
Landenprogramma's mensenrechten
19.705
19.705
0
0
19.705
Centrale mensenrechtenprogramma's
7.494
7.494
0
276
7.770
Verplichtingen
Geen mutaties.
Uitgaven
Geen mutaties.
Beleidsartikel 2
Beleidsartikel 2 Veiligheid en stabiliteit
Bedragen in EUR 1.000
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
2017
2017
2017
2017
2017
(1)
(2)
(4)=(2+3)
Verplichtingen
236.321
261.167
0
-
-1.917
259.250
Uitgaven:
Programma-uitgaven totaal
250.598
275.740
0
-
-3.455
272.285
waarvan juridisch verplicht
91%
100%
2.1
Goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid
14.979
18.329
-
-1 000
-
-627
16.702
Subsidies
Programma ondersteuning buitenlands beleid
2.250
3.250
-
-500
-
-77
2.673
Atlantische Commissie
500
500
0
0
500
Bijdragen (inter) nationale organisaties
NAVO
8.664
10.014
0
-
-600
9.414
Veiligheidsfonds
2.000
3.000
0
0
3.000
WEU
565
565
0
50
615
Overige
1.000
-
-500
500
2.2
Bestrijding en terugdringing van internationaal terrorisme en andere vormen van internationale criminaliteit
7.765
7.835
1 000
3.335
12.170
Subsidies
Anti-terrorisme instituut
765
765
0
0
765
Opdrachten
Global Forum on Cyber Expertise
400
400
0
-
-65
335
Cyber security
0
0
500
500
1.000
Overige
0
0
500
500
1.000
Bijdragen (inter) nationale organisaties
Contra-terrorisme
6.600
6.670
0
2.400
9.070
2.3
Bevordering van ontwapening en wapenbeheersing, bestrijding van proliferatie van massavernietigingswapens en het voeren van een transparant en verantwoord wapenexportbeleid
10.794
11.493
0
0
11.493
Bijdragen (inter) nationale organisaties
IAEA
7.317
7.960
0
0
7.960
OPCW en andere ontwapeningsorganisaties
1.557
1.613
0
0
1.613
CTBTO
1.920
1.920
0
0
1.920
2.4
Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband
195.032
211.455
0
-
-5.127
206.328
Subsidies
Landenprogramma's veiligheid voor mensen (stabiliteitsfonds)
26.500
31.000
0
0
31.000
Nederland Helsinki Comité
28
28
0
0
28
Bijdragen (inter) nationale organisaties
OVSE
7.195
7.195
0
-
-1.384
5.811
VN-contributie voor crisisbeheersingsoperaties
99.800
99.849
0
-
-3.743
96.106
waarvan landenprogramma's veiligheid voor mensen (stabiliteitsfonds)
55.400
67.646
0
0
67.646
Training buitenlandse diplomaten
2.300
2.500
0
0
2.500
Overige
3.237
0
3.237
2.5
Bevordering van transitie in prioritaire gebieden
22.028
26.628
0
-
-1.036
25.592
Bijdragen (inter)nationale organisaties/Subsidies
Nederlands Fonds voor Rgeionale Partnerschappen (NFRP); «MATRA'
10.322
12.222
0
0
12.222
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP); «Shiraka»
11.706
14.406
0
-
-1.036
13.370
Ontvangsten
1.212
1.212
0
0
1.212
2.10
Doorberekening Defensie diversen
212
212
0
0
212
2.40
Restituties programma's
1.000
1.000
0
0
1.000
Verplichtingen
Geen mutaties.
Uitgaven
Geen mutaties.
Beleidsartikel 3
Beleidsartikel 3 Europese samenwerking
Bedragen in EUR 1.000
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
2017
2017
2017
2017
2017
(1)
(2)
(4)=(2+3)
Verplichtingen
7.556.518
7.477.812
-
-375.938
-
-74.154
7.027.720
Uitgaven:
Programma-uitgaven totaal
7.756.749
7.669.647
-
-385.672
-
-64.820
7.219.155
waarvan juridisch verplicht
100%
100%
3.1
Een democratische, slagvaardige en transparante Europese Unie die haar burgers vrijheid, recht, veiligheid, welvaart en duurzame economische groei biedt
7.541.047
7.462.221
-
-385.672
-
-64.543
7.012.006
Bijdragen (inter)nationale organisaties
BNI-afdracht
3.816.502
3.738.142
-
-258.932
-
-41.902
3.437.308
BTW-afdracht
520.278
519.829
26.414
-
-22.641
523.602
Invoerrechten
3.204.267
3.204.250
-
-153.154
0
3.051.096
3.2
Een effectief, efficient en coherent optreden van de Unie ten opzichte van derde landen en regio's, inclusief ontwikkelingslanden
201.275
192.479
0
0
192.479
Bijdragen (inter)nationale organisaties
Europees Ontwikkelingsfonds
201.275
192.479
0
0
192.479
3.3
Een hechtere Europese waardengemeenschap
10.100
9.720
0
104
9.824
Bijdragen (internationale organisaties
Raad van Europa
10.100
9.720
0
104
9.824
3.4
Versterkte Nederlandse positie in de Unie van 28
4.327
5.227
0
-
-381
4.846
Subsidies/Opdrachten
EU-voorzitterschap
0
400
0
-
-292
108
programmatische ondersteuning
0
500
0
0
500
Bijdragen (inter)nationale organisaties
Benelux bijdrage
3.979
3.979
0
-
-89
3.890
EIPA
348
348
0
0
348
Ontvangsten
641.003
3.795.044
-
-30.631
90
3.764.503
3.10
Diverse ontvangsten EU
640.853
3.794.794
-
-30.631
0
3.764.163
Invoerrechten
640.853
640.850
-
-30.631
0
610.219
Overige ontvangsten EU
0
3.153.944
0
0
3.153.944
3.30
Restitutie Raad van Europa
150
250
0
90
340
Verplichtingen
De mutaties op de verplichtingen houden verband met de mutaties zoals onder de uitgaven is toegelicht.
Uitgaven
Artikel 3.1
De Voorjaarsraming (Spring Forecast) 2017 van de Europese Commissie is bij miljoenennota verwerkt in de Nederlandse afdrachten. Bij de Voorjaarsraming worden geen nieuwe EU-uitgaven geautoriseerd, maar worden de grondslagen voor BNI-ramingen, de BTW-ramingen en de invoerrechten geactualiseerd.
Daarnaast is in de miljoenennota de jaarlijkse technische aanpassing van het huidige Meerjarig Financieel Kader (MFK) verwerkt in de Nederlandse afdrachten. Met de technische aanpassing wordt er in totaal EUR 14 miljard (lopende prijzen) aan marge onder het betalingenplafond van 2016 in gelijke tranches doorgeschoven naar 2018, 2019 en 2020, via de Global Margin for Payments. Daarbij is ook het surplus over 2016 meegenomen. Het doorschuiven van de marges naar latere jaren is vooral het gevolg van vertragingen in de uitvoering van het Europese cohesiebeleid. Dit leidde tot een verlaging van het budget met EUR 385,7 miljoen.
De aanvullende begroting (Draft Amending Budget 6, kortweg DAB 6) waarmee de effecten van de Spring Forecast in de Europese begroting worden verwerkt is pas laat in het jaar door de Europese Commissie gepresenteerd, waardoor het niet meer mogelijk is dat de effecten van de Spring Forecast op de BNI- en BTW-afdracht nog in 2017 in de afdrachten van 2017 worden verwerkt. Daarom wordt bij Najaarsnota het effect van de Spring Forecast op de Nederlandse BNI- en BTW-afdracht tegengeboekt, wat leidt tot een EUR 64,5 miljoen lagere afdracht in 2017.
Ontvangsten
Artikel 3.10
De ontvangsten onder dit beleidsartikel betreffen de zogenaamde perceptiekostenvergoeding die Nederland ontvangt voor de kosten die gemaakt worden bij de inning van douanerechten. Deze vergoeding valt lager uit dan in de ontwerpbegroting was geraamd.
Beleidsartikel 4
Beleidsartikel 4 Consulaire belangenbehartiging en het internationaal uitdragen van Nederlandse waarden en belangen
Bedragen in EUR 1.000
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
2017
2017
2017
2017
2017
(1)
(2)
(4)=(2+3)
Verplichtingen
41.267
45.190
40
12.387
57.617
Uitgaven:
Programma-uitgaven totaal
51.041
51.191
40
837
52.068
waarvan juridisch verplicht
80%
100%
4.1
Op basis van eigen verantwoordelijkheid consulaire dienstverlening bieden aan Nederlanders in het buitenland
15.645
13.645
0
440
14.085
Subsidies
Gedetineerdenbegeleiding
1.800
1.900
0
0
1.900
Opdrachten
Consulaire bijstand
259
259
0
0
259
Gedetineerdenbegeleiding
200
200
0
0
200
Reisdocumenten en verkiezingen
5.345
4.320
0
0
4.320
Consulaire opleidingen
400
400
0
40
440
Consulaire informatiesystemen
6.261
6.566
0
0
6.566
Overige
400
400
4.2
Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren
6.304
6.304
0
-
-611
5.693
Opdrachten
Visumverlening
1.100
1.100
0
600
1.700
Ambtsberichtenonderzoek
150
150
0
-
-120
30
Legalisatie en verificatie
80
80
0
0
80
Consulaire informatiesystemen
3.011
4.111
0
-
-1 091
3.020
Bijdragen (inter)nationale organisaties
Asiel en migratie
863
863
0
0
863
4.3
Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur
8.944
7.836
40
567
8.443
Subsidies
Internationaal Cultuurbeleid
8.944
7.836
0
567
8.403
Erfgoed
0
0
40
0
40
4.4
Het inzetten van Publieksdiplomatie door het Postennetwerk en BZ om het beeld van Nederland in het buitenland te versterken en op een positief realistische manier uit te dragen
16.178
19.401
0
1.041
20.442
Subsidies
Instituut Clingendael
800
800
0
0
800
Programma ondersteuning buitenlands beleid
3.000
4.658
0
280
4.938
overige subsidies
0
40
0
0
40
Opdrachten
Onderzoeksprogramma's
1.620
1.620
0
756
2.376
Bezoeken hoogwaardigheidsbekleders en uitgaven Corps Diplomatique en internationale Organisaties
3.000
3.000
0
0
3.000
waarvan in- en uitgaande Staatsbezoeken
2.000
2.000
0
0
2.000
Adviesraad Internationale vraagstukken
525
525
0
0
525
Internationale manifestaties en diverse bijdragen
50
180
0
0
180
Bijdragen (inter)nationale organisaties
landenprogramma's algemene voorlichting en kleine programma's
8.028
8.028
0
25
8.053
Europese bewustwording
520
550
0
-
-20
530
4.5
Een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor internationale organisaties in Nederland
3.970
4.005
0
-
-600
3.405
Bijdragen (inter)nationale organisaties
Speciaal Tribunaal Libanon
1.900
1.900
0
0
1.900
Internationaal Strafhof
1.400
1.135
0
-
-100
1.035
Nederland Gastland
670
970
0
-
-500
470
Ontvangsten
42.090
42.090
0
0
42.090
4.10
Consulaire dienstverlening aan Nederlanders
19.300
18.300
0
0
18.300
4.20
Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen
22.000
23.000
0
0
23.000
4.40
Doorberekening Defensie diversen
790
790
0
0
790
Verplichtingen
De stijging van het verplichtingenbudget wordt grotendeels veroorzaakt doordat nieuwe meerjarige verplichtingen zijn aangegaan in verband met informatiesystemen ter ondersteuning van de modernisering van de consulaire diplomatie, die de consulaire dienstverlening beter, efficiënter en effectiever moet maken (ca. EUR 4,1 miljoen) als ook vanwege de inzet van het postennet voor publieksdiplomatie (ca. EUR 4,5 miljoen). Daarnaast zijn voor de implementatie van het internationale cultuurbeleid een aantal meerjarige verplichtingen aangegaan (ca. EUR 3,1 miljoen).
Uitgaven
Geen mutaties.
Beleidsartikel 5
Niet-beleidsartikel 5 Geheim
Bedragen in EUR 1.000
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
2017
2017
2017
2017
2017
(1)
(2)
(4)=(2+3)
Verplichtingen
0
0
0
0
0
Uitgaven
0
0
0
0
0
Verplichting en uitgaven
Geen mutaties
Niet-beleidsartikel 6
Niet-beleidsartikel 6 Nominaal en onvoorzien
Bedragen in EUR 1.000
Stand ontwerpbegroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
2017
2017
2017
2017
2017
(1)
(2)
(4)=(2+3)
Verplichtingen
34.158
53
-
-1.110
1.057
0
Uitgaven:
Uitgaven totaal
34.158
53
-
-1.110
1.057
0
6.1
Nominaal en onvoorzien
34.158
53
-
-1.110
1.057
0
Verplichting en uitgaven
Geen mutaties
Niet-Beleidsartikel 7
Niet-beleidsartikel 7 Apparaat
Bedragen in EUR 1.000
Stand ontwerp begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
2017
2017
2017
2017
2017
(1)
(2)
(4)=(2+3)
Verplichtingen
692.790
715.305
-
-521
32.195
746.979
Uitgaven
679.241
715.740
-
-521
15.842
731.061
7.1.1
Personeel
451.232
469.571
-
-611
3.010
471.970
Eigen personeel
443.232
461.571
-
-611
3.010
463.970
Inhuur extern
8.000
8.000
0
0
8.000
overige personeel
0
0
0
0
0
7.1.2
Materieel
228.009
246.169
90
12.832
259.091
waarvan ICT
35.000
35.000
0
5.422
40.422
waarvan bijdragen aan SSO's
55.000
55.000
90
18.811
73.901
waarvan overige materieel
138.009
156.169
0
-
-11.401
144.768
7.2
Koersverschillen
pm
pm
0
0
0
Ontvangsten
21.450
21.450
0
15.000
36.450
7.10
Diverse ontvangsten
21.450
21.450
0
10.000
31.450
7.11
Koersverschillen
pm
pm
0
5.000
5.000
Verplichtingen
De verplichtingen zijn verhoogd en verder in lijn gebracht met het uitgavenniveau. Daarnaast zijn enkele verplichtingen aangegaan die een meerjarig uitgavenkarakter kennen zoals ICT en onderhoudsuitgaven.
Uitgaven
Artikel 7.1.1; Personeelskosten:
De kosten voor personeel nemen toe met EUR 2,4 miljoen. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat een deel van de uitgaven voor lokaal personeel en overige aan personeel gerelateerde uitgaven op de posten gekoppeld is aan de USD. Vanwege de koersontwikkeling zijn de uitgaven daardoor toegenomen.
Artikel 7.1.2; Materiele kosten:
De materiële uitgaven nemen per saldo toe met EUR 12,9 miljoen. Dit wordt in belangrijke mate veroorzaakt doordat het Ministerie van Buitenlandse Zaken in 2017 is verhuisd van de Bezuidenhoutseweg naar de Rijnstraat in Den Haag. Omdat de verhuisdatum later valt dan oorspronkelijk gepland, dient voor een langere periode dubbele huurlasten te worden betaald aan het Rijksvastgoedbedrijf. Dit is gebaseerd op in het verleden gemaakte afspraken binnen het Rijksbrede huisvestingsstelsel. De ICT kosten stijgen hoofdzakelijk door extra kosten voor digitale verbindingen met vertegenwoordigingen in het buitenland, hogere kosten voor samenwerkingsapplicaties, de verhuizing van het datacenter naar de Rijnstraat en aanvullende uitgaven voor de projecten die verband houden met het nieuwe BZ-administratiesysteem. Hier staat een daling tegenover van de uitgaven voor investeringen in panden in het buitenland.
Ontvangsten
Artikel 7.10 en 7.11
De ontvangsten stijgen onder meer als gevolg van de ontwikkeling van de wisselkoers van de USD. Het ministerie werkt met een vooraf vastgestelde wisselkoers ten opzichte van buitenlandse valuta (de zgn. corporate rate). Deze koers wordt samen met de presentatie van de begroting vastgesteld en voor het hele jaar gehanteerd. Omdat bij betalingen in buitenlandse valuta gedurende het jaar een verschil ontstaat als gevolg van de werkelijk geldende koers, ontstaat een saldo. Voor 2017 wordt rekening gehouden met EUR 5 miljoen. Daarnaast stijgen de ontvangsten vanwege verkoop van roerende goederen op buitenlandse vertegenwoordigingen en als gevolg van meer doorbelasting van gemaakte kosten voor andere departementen.