Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2017 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 34845 VI - Wijziging begroting Veiligheid en Justitie 2017 (Najaarsnota) i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2017 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 28-11-2017 |
Publicatiedatum | 28-11-2017 |
Nummer | KST34845VI2 |
Kenmerk | 34845 VI, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
34 845 VI Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2017 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
-
A.ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten, die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2017 wijzigingen aan te brengen in:
-
-
-
1.De departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Veiligheid en Justitie;
-
-
-
-
2.De begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie.
-
De in de departementale begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Justitie en Veiligheid, F.B.J. Grapperhaus
De Minister voor Rechtsbescherming, S. Dekker
-
B.BEGROTINGSTOELICHTING
1.
Leeswijzer
2
2.
Het beleid
3
2.1
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
3
2.2
De Beleidsartikelen
5
31 Politie
5
32 Rechtspleging en rechtsbijstand
6
33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
7
34 Straffen en beschermen
10
36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid
12
37 Vreemdelingen
13
2.3
De niet-beleidsartikelen
15
91 Apparaatsuitgaven kerndepartement
15
92 Nominaal en Onvoorzien
16
93 Geheim
16
-
1.leeswijzer
Dit is de tweede suppletoire begroting 2017 van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Najaarsnota 2017 en de mutaties genoemd in de Vermoedelijke Uitkomsten (onderdeel van de Miljoenennota 2018).
In hoofdstuk 2 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties per beleidsartikel (paragraaf 2.1). Het betreft mutaties die groter zijn dan € 10,0 mln.
In paragraaf 2.2 is per beleidsartikel de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. In paragraaf 2.3 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen.
Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties 2e suppletoire begroting 2017» gegeven voor zover deze groter zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel technisch van aard zijn. Financieel technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet nader toegelicht. In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingen-mutaties aan elkaar gelijk zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties. Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingmutaties een aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.
-
2.Het beleid
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties x € 1.000
Beleidsartikel
Uitgaven
Stand vastgestelde begroting 2017
12.650.261
Stand 1e suppletoire begroting 2017
13.161.564
Belangrijkste suppletoire uitgaven mutaties:
1.
Vertraging implementatie vernieuwing c2000
31
-
-10.000
2.
Toevoegingen rechtsbijstand
32
-
-14.600
3.
ODA-toerekening
37
-
-32.758
4.
Relocatie asielzoekers
37
18.500
5.
Egalisatieschuld huisvesting Eurojust en Europol
91
-
-13.000
Overige mutaties
-
-5.075
Stand 2e suppletoire begroting 2017
13.104.631
Toelichting op de belangrijkste uitgavenmutaties
-
1.Vertraging implementatie vernieuwing C2000
De oplevering van het nieuwe C2000- communicatiesysteem voor Nederlandse hulpdiensten en het zorgvuldig testen hiervan vragen meer tijd. Daarmee zal de migratie naar het nieuwe C2000 systeem niet eerder dan in 2018 kunnen plaatsvinden, in plaats van in 2017 wat oorspronkelijk de bedoeling was.
-
2.Toevoegingen rechtsbijstand
Bij rechtsbijstand wordt een meevaller verwacht van € 14,6 mln. die voornamelijk wordt veroorzaakt doordat de voorgenomen intensivering van rechtsbijstand in de ZSM-werkwijze (bovenop het reeds geldende wettelijke recht op bijstand van een raadsman voorafgaand aan en tijdens het politieverhoor) nog niet is geïmplementeerd. Bij de voorbereiding van het implementatietraject voor rechtsbijstand in ZSM bleek dat er - vooralsnog - geen overeenstemming tussen de betrokken partijen bestaat over de vraag hoe dit te organiseren. Hiervoor wordt een business-case opgesteld om de verschillende mogelijkheden op operationele, organisatorische en financiële haalbaarheid door te lichten. Voorts zijn op basis van ontwikkelingen tot en met augustus 2017 de uitgaven bij reguliere straftoevoegingen iets lager dan eerder werd geschat.
-
3.ODA-toerekening (Official Development Assistance)
De kosten voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers worden volgens afspraken binnen OESO-DAC toegerekend aan ODA op de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS). De instroomraming 2017 is bij de 2e suppletoire begroting bijgesteld van 41.000 naar 40.100. Als gevolg van de lager dan verwachte instroom, met name van AMV’s (Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen) wordt de ODA-toerekening bijgesteld. Dit leidt tot een terugbetaling van € 52 mln. waarvan € 32,8 mln. in 2017 wordt teruggeboekt en € 19,2 mln. in 2018 wordt verwerkt.
-
4.Relocatie asielzoekers
Voor de relocatie van asielzoekers uit Griekenland en Italië ontvangt Nederland een vergoeding vanuit de EU, die wordt gedeeld door VenJ en BHOS. De raming is op de begroting van VenJ opgenomen. De aantallen relocatie Griekenland en Italië zijn lager dan oorspronkelijk begroot, waardoor ook de geraamde vergoeding uit deze relocatie lager uitvallen dan verwacht. De raming wordt bij de tweede suppletoire begroting bijgesteld en met deze boeking wordt het deel ad € 18,5 mln. van BHOS teruggeboekt naar VenJ.
-
5.Egalisatieschuld huisvesting Eurojust en Europol
Bij de vorming van het Rijksvastgoedbedrijf als baten lastendienst is in 2016 opgenomen dat de egalisatieregeling komt te vervallen en dat openstaande egalisatieschulden van het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) bij het Ministerie van Financien moeten worden afgelost. De panden van Europol en Eurojust (als internationale organisaties) zitten niet in het rijkshuisvestingsstelsel. Hiervoor vindt door het RVB nog een onderzoek plaats naar de mogelijkheden van toepassing van rekenregels die worden gehanteerd in het stelsel bij internationale organisaties. De gereserveerde middelen € 13 mln. voor de aflossing van de egalisatiereserve in 2017 wordt als gevolg hiervan uitgesteld in afwachting van besluitvorming.
Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2017 (Najaarsnota)
x € 1.000
Beleidsartikel
Ontvangsten
Stand vastgestelde begroting 2017
2.045.990
Stand 1e suppletoire begroting 2017
1.984.627
Belangrijkste suppletoire ontvangsten mutaties:
1.
Griffierechten
32
-
-22.000
2.
Ramingsbijstelling afpakken crimineel vermogen.
33
-
-90.000
Overige mutaties
717
Stand 2e suppletoire begroting 2017
1.873.344
Toelichting op de belangrijkste ontvangstenmutaties
-
1.Griffierechten
Door een lagere instroom aan zaken bij de rechtspraak dan geprognosticeerd vallen de griffieontvangsten lager uit. Dit leidt tot een tegenvaller van € 22 mln. die in deze tweede suppletoire begroting in het totaalbeeld is verwerkt.
-
2.Ramingsbijstelling afpakken crimineel vermogen
Op het ontvangstenbudget afpakken crimineel vermogen wordt een tekort verwacht van € 90 mln. In de Miljoenennota 2018 is reeds vermeld dat het Kabinet deze tegenvaller binnen het totaalbeeld van de rijksbegroting heeft gedekt. Als gevolg hiervan wordt de ontvangstenraming bij de tweede suppletoire begroting neerwaarts bijgesteld.
2.2 De beleidsartikelen Veiligheid en justitie
Onder de tabellen worden de mutaties toegelicht die groter zijn dan € 5 mln.
31 Politie
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1.000)
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
5.568.447
6.049.800
-
-1.563
-
-9.001
6.039.236
Programma-uitgaven
5.570.295
6.033.855
-
-1.563
-9.001
6.023.291
Waarvan juridisch verplicht
0%
100%
31.2 Bekostiging nationale politie
Bijdrage ZBO's/RWT's
Nationale Politie
5.311.479
5.861.049
-
-615
-
-845
5.859.589
Politieacademie
102.578
2.839
0
0
2.839
Bijdrage medeoverheden
BES brandweer- en politiekorps
18.494
18.845
0
3.144
21.989
Opdrachten
Taptolken
12.175
12.383
0
0
12.383
31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie
Bijdrage ZBO's/RWT's
Internationale samenwerkingsoperaties
11.049
10.896
-
-146
0
10.750
Beheer multisystemen
95.306
107.903
-
-750
-
-7.000
100.153
overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT
813
828
0
0
828
Bijdrage medeoverheden
Bijdragen in het kader van de kwaliteit van de politiezorg
1.290
1.314
-
-52
0
1.262
Subsidies
Opsporing
710
722
0
0
722
overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT
554
515
0
0
515
Opdrachten
Providers
9.646
10.247
0
-
-1.300
8.947
overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT
1.574
1.600
0
0
1.600
Bijdragen Sociale fondsen
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie
4.627
4.714
0
-
-3.000
1.714
Ontvangsten
16.500
16.500
0
0
16.500
Het juridisch verplichte deel van de bijdragen ZBO's/RWT's heeft betrekking op uitgaven voor de Politie en de Politieacademie op grond van wetgeving, de beheersovereenkomst met de Politie voor de jaarlijkse exploitatiekosten van C2000 en de uitgaven voor internationale samenwerking. De juridisch verplichte opdrachten omvatten onder andere de meerjarige contracten met de telecomaanbieders in verband met tapkosten.
Toelichting op beleidsartikel 31
Mutaties uitgaven
31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie
Beheer multisystemen € -7.750
De oplevering van het nieuwe C2000-communicatiesysteem voor Nederlandse hulpdiensten en het zorgvuldig testen hiervan vragen meer tijd. Daarmee zal de migratie naar het nieuwe C2000 systeem niet eerder dan in 2018 kunnen plaatsvinden, in plaats van in 2017 wat oorspronkelijk de bedoeling was.
32 Rechtspleging en rechtsbijstand
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1.000)
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
1.471.926
1.476.661
-
-1.389
-
-17.639
1.457.633
32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad
Personeel
24.955
26.291
-
-119
23
26.195
waarvan eigen personeel
24.172
25.493
-
-119
23
25.397
waarvan externe inhuur
761
775
0
0
775
waarvan overig personeel
22
23
0
0
23
Materieel
1.587
1.588
79
0
1.667
waarvan ICT
1.000
1.000
0
0
1.000
waarvan SSO's
61
62
0
0
62
waarvan overig materieel
526
526
79
0
605
Programma-uitgaven
1.445.384
1.448.782
-
-1.349
-
-17.662
1.429.771
Waarvan juridisch verplicht
0%
100%
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
Bijdrage ZBO/RWT
Raad voor Rechtsbijstand
47.590
48.521
0
1.150
49.671
Bureau Financieel Toezicht
2.389
7.084
-
-650
-
-493
5.941
Subsidies
Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken
1.088
1.099
0
0
1.099
Overig Adequate toegang tot het rechtsbestel
300
117
0
0
117
Opdrachten
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen
13.850
14.028
0
-
-3.642
10.386
Toevoegingen rechtsbijstand
419.483
408.109
650
-
-15.550
393.209
Overig Adequate toegang tot het rechtsbestel
2.130
1.903
0
0
1.903
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig
en doeltreffend rechtsbestel
Bijdrage aan de Raad voor de rechtspraak
938.495
946.567
-
-2.312
2.054
946.309
Bijdrage ZBO/RWT
Autoriteit Persoonsgegevens
7.833
8.010
977
1.527
10.514
College voor de Rechten van de Mens
6.445
7.256
-
-14
22
7.264
Centraal Administratie Kantoor
2.760
2.809
0
-
-2.802
7
Overig Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig
709
725
0
72
797
en doeltreffend rechtsbestel
Bijdrage medeoverheden
Bijdragen Rechtspleging
88
95
0
0
95
Subsidies
Subsidies Rechtspleging
555
566
0
0
566
Subsidies Wetgeving
1.459
1.487
0
0
1.487
Opdrachten
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging
125
85
-
-85
0
0
Overig Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig
85
321
85
0
406
en doeltreffend rechtsbestel
Ontvangsten
291.721
231.424
0
-
-22.000
209.424
waarvan griffierechten
217.283
198.283
0
-
-22.000
176.283
Juridisch verplicht zijn de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s. Dat geldt ook voor de bijdrage voor de kosten voor de rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de WSNP zijn volledig juridisch verplicht. Daarmee is 100% van de uitgaven die in de vorm van opdrachten worden gedaan juridisch verplicht. De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn vrijwel geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) en de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.
Toelichting op beleidsartikel 32
Mutaties uitgaven
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
Toevoegingen Rechtsbijstand € - 14.900
Bij rechtsbijstand wordt een meevaller verwacht van € 14,6 mln. die voornamelijk wordt veroorzaakt doordat de voorgenomen intensivering van rechtsbijstand in de ZSM-werkwijze (bovenop het reeds geldende wettelijke recht op bijstand van een raadsman voorafgaand aan en tijdens het politieverhoor) nog niet is geïmplementeerd. Bij de voorbereiding van het implementatietraject voor rechtsbijstand in ZSM bleek dat er - vooralsnog - geen overeenstemming tussen de betrokken partijen bestaat over de vraag hoe dit te organiseren. Hiervoor wordt een business-case opgesteld om de verschillende mogelijkheden op operationele, organisatorische en financiële haalbaarheid door te lichten. Voorts zijn op basis van ontwikkelingen tot en met augustus 2017 de uitgaven bij reguliere straftoevoegingen iets lager dan eerder werd geschat.
Het restant van de verlaging ad € -0,3 mln. wordt veroorzaakt door kleinere mutaties.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verlaagd met € 22 mln.
Door een lagere instroom aan zaken bij de rechtspraak dan geprognosticeerd vallen de griffieontvangsten lager uit. Dit leidt tot een tegenvaller van € 22 mln. die in deze tweede suppletoire begroting in het totaalbeeld is verwerkt.
33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1.000)
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
689.095
729.552
8.430
3.564
741.546
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie
Personeel
364.482
366.106
9.638
3.650
379.394
waarvan eigen personeel
335.894
340.316
8.346
3.591
352.253
waarvan externe inhuur
26.172
23.823
1.292
50
25.165
waarvan overig personeel
2.416
1.967
0
9
1.976
Materieel
103.552
123.185
3.602
2.121
128.908
waarvan ICT
28.026
11.026
231
1.000
12.257
waarvan SSO's
17.977
52.075
0
1.361
53.436
waarvan overig materieel
57.549
60.084
3.371
-
-240
63.215
Programma-uitgaven
221.061
240.261
-
-4.810
-
-2.207
233.244
Waarvan juridisch verplicht
0%
100%
33.2 Bestuur, informatie en technologie
Bijdrage medeoverheden
Regionale Informatie en Expertise Centra
7.513
7.882
0
22
7.904
Uitstapprogramma's prostituees
1.736
2.933
-
-1.164
5
1.774
Overig bestuur, informatie en technologie
1.422
1.165
0
-
-6
1.159
Subsidies
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid
5.370
3.887
0
695
4.582
Keurmerk Veilig Ondernemen
818
1.364
0
0
1.364
Uitstapprogramma's prostituees
1.330
120
1.330
0
1.450
Veiligheid Kleine Bedrijven
0
1.000
0
0
1.000
Overig bestuur, informatie en technologie
994
1.010
0
70
1.080
Opdrachten
Overig bestuur, informatie en technologie
1.070
95
-
-56
251
290
33.3 Opsporing en vervolging
Bijdrage Agentschappen
Nederlands Forensisch Instituut
66.824
67.800
-
-143
267
67.924
Bijdrage ZBO/RWT
Nationaal Register Gerechtelijk Deskundigen
1.591
1.621
58
5
1.684
Bijdrage aan medeoverheden
BES Staatkundige hervorming Nederlandse antillen
4.705
5.403
-
-170
14
5.247
FIU.Nederland
0
0
4.850
0
4.850
Overig opsporing en vervolging
6.250
11.463
-
-4.200
-
-2.635
4.628
Subsidies
CCV
0
695
0
-
-695
0
Overig opsporing en vervolging
3.772
2.792
0
613
3.405
Opdrachten
Schadeloosstellingen
20.045
20.045
0
0
20.045
Keten Informatie Management
0
1.400
0
0
1.400
Onrechtmatige Detentie
11.211
11.211
0
0
11.211
Gerechtskosten
28.397
32.531
0
-
-730
31.801
Restituties ontvangsten voorgaande jaren
0
0
0
593
593
Verkeershandhaving OM
31.026
43.865
-
-2.962
-
-488
40.415
Afpakken
13.252
4.638
-
-2.168
-
-520
1.950
Bewaring, verkoop en vernietiging
12.530
15.322
0
-
-792
14.530
inbeslaggenomen voorwerpen
Overig opsporing en vervolging
1.205
1.303
-
-200
-
-876
227
Garanties
Faillissementscuratoren
0
716
15
2.000
2.731
Ontvangsten
1.305.182
1.181.506
-
-90.000
1.900
1.093.406
waarvan Boeten en Transacties
982.622
856.146
0
0
856.146
waarvan Afpakken
312.560
314.360
-
-90.000
0
224.360
Juridisch verplicht zijn de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s. Dat geldt ook voor de bijdrage voor de kosten voor de rechtsbijstand in de vorm van toevoegingen en piketten (opdrachten) en de bijdrage aan Raad voor de rechtspraak. Ook de opdrachten in het kader van de WSNP zijn volledig juridisch verplicht. Daarmee is 100% van de uitgaven die in de vorm van opdrachten worden gedaan juridisch verplicht. De subsidies die op dit artikel worden verantwoord zijn vrijwel geheel juridisch verplicht. Dit heeft in hoofdzaak betrekking op de subsidierelaties met de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken (SGC) en de Academie voor Overheidsjuristen en de Academie voor Wetgeving.
Toelichting op beleidsartikel 33
Mutaties uitgaven
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie (OM) € 19.011
Het budget op het artikelonderdeel «Apparaatsuitgaven» wordt in het totaal met circa € 19 mln. verhoogd. De verhoging wordt voornamelijk verklaard door mutaties op eigen personeel met € 11,9 mln. De grootste mutaties worden hieronder toegelicht
Eigen personeel OM € 11.937.
Dit bedrag bestaat uit diverse mutaties kleiner dan € 3 mln., zoals:
-
-
-
•In het verbeterprogramma maatschappelijke veiligheid uit 2015 zijn maatregelen ter versterking van het BOPZ (bijzondere opneming in psychiatrisch ziekenhuizen) proces voorgesteld, ter invulling van de aanbevelingen van de commissie Hoekstra. Om deze maatregelen uit te voeren was een structurele versterking op administratie, secretarissen en officieren noodzakelijk van € 4 mln. op jaarbasis. De eerste tranche van deze structurele versterking is in 2016 gerealiseerd en betreft € 2,5 mln. op jaarbasis. De tweede tranche is in 2017 gerealiseerd en betreft € 1,5 mln. op jaarbasis.
-
-
-
-
•Een bijdrage aan het OM /Functioneel Parket voor het verwerken van de voorraden FIOD zaken.
-
-
-
-
•Een financiering van € 1,2 mln. aan OM voor verbetering in de executieketen.
-
-
-
-
•Het restant betreft diverse kleinere mutaties.
-
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verlaagd met € 88,1 mln. Deze mutatie wordt voornamelijk toegeschreven aan een verwacht tekort van € 90 mln. op de ontvangsten afpakken crimineel vermogen. Voor het verwachte tekort is in de Miljoenennota 2018 reeds vermeld dat het Kabinet deze tegenvaller binnen het totaalbeeld van de Rijksbegroting heeft gedekt.
34 Straffen en Beschermen
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1.000)
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
2.585.032
2.651.871
-
-5.791
-
-457
2.645.623
34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming
Personeel
133.796
144.415
-
-486
-
-190
143.739
waarvan eigen personeel
127.228
137.725
-
-486
606
137.845
waarvan externe inhuur
5.342
5.438
0
-
-800
4.638
waarvan overig personeel
1.226
1.252
0
4
1.256
Materieel
33.661
33.953
-
-490
-
-2.306
31.157
waarvan ICT
9.426
9.426
-
-964
1.000
9.462
waarvan SSO's
15.414
15.706
0
-
-706
15.000
waarvan overig materieel
8.821
8.821
474
-
-2.600
6.695
Programma-uitgaven
2.417.575
2.473.503
-
-4.815
2.039
2.470.727
Waarvan juridisch verplicht
0%
100%
34.2 Preventieve maatregelen
Bijdrage Agentschappen
Dienst Justis
6.144
3.973
-
-129
11
3.855
Bijdrage medeoverheden
Overig preventieve maatregelen
0
0
0
1.500
1.500
Bijdrage medeoverheden
Overig preventieve maatregelen
1.962
3.012
0
1.520
4.532
Subsidies
Integriteit
1.177
1.546
1.550
-
-1.100
1.996
Overig preventieve maatregelen
6.189
6.490
0
-
-2.290
4.200
Opdrachten
Kansspelbeleid
2.145
2.145
-
-1.550
0
595
Overig preventieve maatregelen
2.088
1.850
0
1.850
3.700
Garanties
Faillissementscuratoren
716
15
-
-15
0
0
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
en vreemdelingenbewaring
Bijdrage Agentschappen
DJI-gevangeniswezen-regulier
934.065
957.168
-
-6.423
9.543
960.288
DJI-Forensische zorg
786.092
799.562
1.762
1.973
803.297
DJI-Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra
81.617
90.283
156
-
-7.363
83.076
CJIB
106.511
111.249
487
2.373
114.109
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Reclassering Nederland
134.200
140.438
-
-1.228
95
139.305
Leger des Heils
21.376
21.746
300
0
22.046
Stichting Verslavingsreclassering GGZ Nederland
65.951
67.024
941
0
67.965
Centraal Administratie Kantoor
609
619
0
-
-619
0
Bijdrage medeoverheden
Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
2.500
2.500
0
-
-317
2.183
en vreemdelingenbewaring
Subsidies
Vrijwilligerswerk gedetineerden
0
3.209
-
-100
0
3.109
Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
3.221
3.273
1.400
0
4.673
en vreemdelingenbewaring
Opdrachten
Forensische zorg
1.800
1.800
-
-220
-
-668
912
Vrijwilligerswerk gedetineerden
3.209
0
0
0
0
Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging
13.919
9.499
206
-
-6.080
3.625
Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
5.269
4.110
-
-75
-
-1.274
2.761
en vreemdelingenbewaring
34.4 Slachtofferzorg
Bijdrage ZBO's/RWT's
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven
5.626
6.818
-
-14
18
6.822
Slachtofferhulp Nederland
38.574
35.228
0
-
-800
34.428
Subsidies
Stichting Slachtoffer in Beeld
1.310
1.833
0
-
-200
1.633
Overig Slachtofferzorg
0
0
0
0
0
Opdrachten
Slachtofferzorg
9.655
7.407
-
-1.136
-
-2.908
3.363
Schadefonds Geweldsmisdrijven
16.072
21.350
0
321
21.671
Voorschotregelingen schadevergoedingsmaatregelen
1.400
1.400
0
0
1.400
Overig Slachtofferzorg
0
0
0
0
0
34.5 Jeugdbescherming en jeugdsancties
Bijdrage Agentschappen
DJI - jeugd
136.410
138.450
-
-579
8.909
146.780
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdrage
1.730
1.756
0
0
1.756
Halt
10.161
10.232
0
95
10.327
Bijdrage medeoverheden
BES Voogdijraad
1.136
1.155
-
-111
0
1.044
Overig Jeugdbescherming en jeugdsancties
0
0
0
950
950
Subsidies
Jeugdbescherming
1.345
1.367
0
0
1.367
Overig Jeugdbescherming en jeugdsancties
2.522
2.376
0
1.500
3.876
Opdrachten
Risicojeugd en jeugdgroepen
1.999
4.754
-
-26
-
-3.650
1.078
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies
3.921
3.921
0
-
-650
3.271
Overig Jeugdbescherming en jeugdsancties
4.954
3.945
-
-11
-
-700
3.234
Ontvangsten
99.505
218.615
0
-
-2.700
215.915
Het juridisch verplichte deel betreft bij de artikelen DJI, Justis en CJIB de uitgaven voor de overeengekomen productieafspraken met het moederdepartement. Verder bestaat het juridisch verplichte gedeelte voornamelijk uit subsidiëring/bijdragen aan ZBO's en RWT's (Slachtofferhulp Nederland, Schadefonds Geweldsmisdrijven, Reclassering, Halt, LBIO, etc.), HIC projecten, IAKenJ projecten en opdrachten voor de uitvoering van opgelegde gedragsinterventies.
Toelichting op beleidsartikel 34
Mutaties uitgaven
Bijdrage agentschappen DJI
Het DJI budget wordt per saldo verlaagd met € 0,4 mln. door veelal technische en kleinere mutaties. Hieronder worden de meest significante mutaties toegelicht.
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring
DJI-vreemdelingenbewaring en uitzetcentra € -7.207
Deze verlaging wordt verklaard door een technische mutatie van € 7,5 mln. tussen de subartikelonderdelen DJI-gevangeniswezen en DJI-vreemdelingenbewaring. Het resterende bedrag bestaat uit een aantal kleinere mutaties.
Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging € -5.874
Dit artikelonderdeel bestaat uit diverse mutaties kleiner dan € 5 mln. zoals een verwachte meevaller bij Najaarsnota van € 3,6 mln. op de uitgaven binnen Directie Sanctietoepassing en Jeugd (DSenJ) voor onder andere boetes en detentie en de ketenregie. Daarnaast is sprake van een financiering van € 1,2 mln. aan het OM voor verbetering in de executieketen binnen het programma uitvoeringsketen strafrechtelijke beslissingen (USB).
DJI-jeugd € 8.330
Betreft voornamelijk een overheveling vanuit OCW van € 8,8 mln. aan onderwijsmiddelen die bestemd waren voor scholen verbonden aan JJI’s, maar die in verband met de huidige lage bezetting JJI’s niet tot uitkering komen.
36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1.000)
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
261.993
263.248
-
-6.564
597
257.281
Programma-uitgaven
261.993
263.248
-
-6.564
597
257.281
Waarvan juridisch verplicht
0%
98%
36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding
Bijdrage Agentschappen
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding
321
321
0
0
321
Bijdrage ZBO/RWT's
Instituut Fysieke Veiligheid
29.510
29.860
0
53
29.913
Bijdrage medeoverheden
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding
177.400
179.323
0
0
179.323
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding
14.737
13.396
-
-3.926
-
-1.905
7.565
Subsidies
Nederlands Rode Kruis
1.400
1.429
0
0
1.429
Nationaal Veiligheids Instituut
1.274
1.274
0
0
1.274
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding
2.906
2.922
-
-666
2.500
4.756
Opdrachten
Project NL-Alert
5.948
5.948
0
0
5.948
Opdrachten NCSC
6.207
6.207
-
-550
-
-270
5.387
Overig Nationale Veiligheid
10.921
11.024
-
-1.922
-
-86
9.016
36.3 Onderzoeksraad voor Veiligheid
Bijdrage ZBO/RWT's
Onderzoeksraad voor Veiligheid
11.369
11.544
500
305
12.349
Ontvangsten
0
0
0
0
0
Het juridisch verplichte deel heeft voornamelijk betrekking op de verplichtingen die voortvloeien uit de Wet Veiligheidsregio’s (BDuR) en het Besluit Rijksbijdrage IFV alsmede op een doorlopende subsidieregeling en overlopende verplichtingen.
Toelichting op beleidsartikel 36
Mutaties uitgaven
36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding
Overige Nationale Veiligheid en Terrorismebestrijding € -5.831
Deze verlaging wordt verklaard door een mutatie van € 5,8 mln. Het betreft een overboeking naar het Gemeentefonds voor versterking van de gemeentelijke aanpak Jihadisme.
37 Vreemdelingen
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1.000)
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
1.632.841
1.540.489
7.686
-
-15.364
1.532.811
Programma-uitgaven
1.632.841
1.540.489
7.686
-
-15.364
1.532.811
Waarvan juridisch verplicht
0%
99%
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
Bijdrage Agentschappen
Immigratie- en Naturalisatiedienst
350.241
356.795
8.494
2.584
367.873
Bijdrage ZBO/RWT's
Centraal Orgaan opvang Asielzoekers
1.086.639
985.064
-
-198
-
-20.406
964.460
Nidos-opvang
133.649
135.827
0
0
135.827
Subsidies
Vluchtelingenwerk Nederland
10.263
10.455
0
0
10.455
Overig toegang, toelating en opvang vreemdelingen
1.661
1.666
0
-
-273
1.393
Opdrachten
Keteninformatisering
6.213
6.263
0
-
-243
6.020
Versterking vreemdelingenketen
6.832
6.704
-
-610
2.974
9.068
37.3 Terugkeer
Bijdrage Agentschappen
Dienst Justitiële Inrichtingen
8.424
8.424
0
0
8.424
Subsidies
REAN-regeling
8.902
9.197
-
-2.500
0
6.697
Overig Terugkeer
0
0
3.700
0
3.700
Opdrachten
Vreemdelingen vertrek
20.017
20.094
-
-1.200
0
18.894
Ontvangsten
306.400
309.900
0
0
309.900
De bijdrage aan de IND, het COA, Nidos en Vluchtelingenwerk Nederland zijn juridisch verplicht evenals een groot gedeelte van de opdrachten die voortvloeien uit het programma van de keteninformatisering en de uitgaven voor de vervoersbewegingen van de vreemdelingen. Dit laatste als gevolg van een meerjarig convenant met het agentschap DJI.
Toelichting op beleidsartikel 37
Mutaties uitgaven
Algemeen artikel 37 Vreemdelingen
De daling van de asielinstroom in 2017 leidt bij een aantal onderdelen van artikel 37 tot lagere kosten dan oorspronkelijk geraamd. De middelen die hierdoor vrijkomen worden gestort in de asielreserve ten behoeve van inzet in een later jaar. In totaal gaat het om een storting van ongeveer € 38 mln. verdeeld over de bijdrage van COA € 11 mln., IND € 15 mln., Nidos € 2 mln. en Terugkeer € 10 mln.
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) € 11.078
Het budget van IND wordt verhoogd met € 9,7 mln. vanwege de meerkosten die de verschillende SSO’s in rekening brengen bij de IND en de eenmalige kosten die samenhangen met de verhuizing naar de Rijnstraat. Dit bedrag wordt gedekt binnen het VenJ totaalbeeld. Het restant van het saldo bestaat uit kleine mutaties.
Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) € -20.604
-
-
-
•ODA-toerekening: kosten voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers worden volgens afspraken binnen OESO-DAC toegerekend aan ODA (official development assistance) op de begroting van Buitenlandse Handelen en Ontwikkelingssamenwerking (BHOS). De instroomraming 2017 is bij de 2e suppletoire begroting bijgesteld van 41.000 naar 40.100. Als gevolg van de lager dan verwachte instroom, met name van AMV’s (Alleenstaande Minderjarige Vreemdelingen) wordt de ODA-toerekening bijgesteld. Dit leidt tot een terugbetaling van € 52 mln. waarvan € 32,8 mln. in 2017 wordt teruggeboekt naar de begroting van BHOS en € 19,2 mln. in 2018 wordt verwerkt.
-
-
-
-
•Het Faciliteitenbesluit opvangcentra voorziet in een uitkering aan gemeenten die opvang bieden aan asielzoekers die nog niet in de GBA (Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens) hoeven te worden ingeschreven. De bijdrage voor VenJ aan het Gemeentefonds bedraagt € 6,1 mln.
-
-
-
-
•Voor de relocatie van asielzoekers uit Griekenland en Italië ontvangt Nederland een vergoeding vanuit de EU, die wordt gedeeld door VenJ en BHOS. De raming is op de begroting van VenJ opgenomen. De aantallen relocatie Griekenland en Italië zijn lager dan oorspronkelijk begroot, waardoor ook de geraamde vergoeding uit deze relocatie lager uitvalt dan verwacht. De raming wordt bij de tweede suppletoire begroting bijgesteld. Met deze boeking wordt het deel ad € 18,5 mln. van BHOS teruggeboekt naar VenJ.
-
2.3 Niet-beleidsartikelen
91 Apparaatsuitgaven kerndepartement
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1.000)
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
426.425
442.795
6.441
-
-13.041
436.195
91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement
Personeel
249.893
276.264
4.613
4.008
284.885
waarvan eigen personeel
215.259
239.701
1.387
856
239.170
waarvan externe inhuur
31.812
34.185
4.800
3.219
42.204
waarvan overig personeel
2.822
2.378
1.200
67
3.511
Materieel
177.089
167.088
1.828
17.049
151.867
waarvan ICT
17.482
18.488
1.988
3
20.479
waarvan SSO's
111.903
101.166
127
16.863
84.430
waarvan overig materieel
47.704
47.434
287
189
46.958
Ontvangsten
26.682
26.682
1.517
0
28.199
Toelichting op niet-beleidsartikel 91
Mutaties uitgaven
91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement
Het apparaatsbudget van het kerndepartement wordt per saldo verlaagd met € 6,6 mln. Deze verlaging wordt veroorzaakt door een veelheid van kleine mutaties. De twee grootse mutaties worden hierbij toegelicht:
-
-
-
•Personeel externe inhuur: betreft een herindeling van € 6 mln. binnen het apparaatsbudget. Per saldo wordt de post externe inhuur opgehoogd met circa € 8 mln.
-
-
-
-
•Materieel SSO’s: Betreft de egalisatieschuld huisvesting Eurojust en Europol. Bij de vorming van het Rijksvastgoedbedrijf als baten lastendienst is in 2016 opgenomen dat de egalisatieregeling komt te vervallen en dat openstaande egalisatieschulden van het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) bij het Ministerie van Financiën moeten worden afgelost. De panden van Europol en Eurojust (als internationale organisaties) zitten niet in het rijkshuisvestingsstelsel. Hiervoor vindt door het RVB nog een onderzoek plaats naar de mogelijkheden van toepassing van rekenregels die worden gehanteerd in het stelsel bij internationale organisaties. De gereserveerde middelen € 13 mln. voor de aflossing van de egalisatiereserve in 2017 wordt als gevolg hiervan uitgesteld in afwachting van besluitvorming.
-
92 Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1.000)
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
9.030
19.469
-
-4.650
-
-8.192
6.627
Uitgaven
9.030
19.469
-
-4.650
-
-8.192
6.627
Nominaal en onvoorzien
9.030
19.469
-
-4.650
-
-8.192
6.627
Ontvangsten
0
0
0
0
0
Toelichting op niet-beleidsartikel 92
Mutaties uitgaven
92.1 Nominaal en onvoorzien
Artikel 92 is een doorverdeelartikel en alle relevante mutaties zijn bij de betreffende artikelen toegelicht.
Extra vergoeding loonbijstelling 2017
Het Kabinet en de vakbonden voor de rijkssectoren hebben een cao-akkoord gesloten voor 1,4% loonstijging in 2017. In het voorjaar heeft het kabinet echter 1,04% loonbijstelling toegekend waardoor de ministeries het verschil van 0,36% loonstijging zelf moeten opvangen. Deze tegenvaller van circa € 8 mln. is in de tweede suppletoire begroting in het totaalbeeld verwerkt.
93 Geheim
Budgettaire gevolgen van beleid (x € 1.000)
Vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting (2)
Mutaties 2e suppletoire begroting (3)
Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2+3)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
3.067
3.067
0
0
3.067
Programma-uitgaven
3.067
3.067
0
0
3.067
Geheime uitgaven
3.067
3.067
0
0
3.067
Ontvangsten
0
0
0
0
0
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden.