Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken (XIII) en het Diergezondheidsfonds (F) voor het jaar 2017 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 34845 XIII - Wijziging begroting Economische Zaken en het Diergezondheidsfonds 2017 (Najaarsnota) i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken (XIII) en het Diergezondheidsfonds (F) voor het jaar 2017 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 28-11-2017 |
Publicatiedatum | 28-11-2017 |
Nummer | KST34845XIII2 |
Kenmerk | 34845 XIII, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
34 845 XIII Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Economische Zaken (XIII) en het Diergezondheidsfonds (F) voor het jaar 2017 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Inhoudsopgave
A.
ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
2
B.
BEGROTINGSTOELICHTING
3
1.
Leeswijzer
3
2.
Overzicht belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties
4
Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2017 (Najaarsnota)
5
Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2017 (Najaarsnota)
7
3.
De beleidsartikelen
8
Beleidsartikel 1 Goed functionerende economie en markten
8
Beleidsartikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en duurzaam ondernemen
9
Beleidsartikel 3 Toekomstfonds
13
Beleidsartikel 4 Een doelmatige en duurzame energievoorziening
14
Beleidsartikel 5 Meerjarenprogramma Nationaal Coördinator Groningen
17
Beleidsartikel 6 Concurrerende, duurzame, veilige agro-, visserij- en voedselketens
18
Beleidsartikel 7 Groen onderwijs van hoge kwaliteit
22
Beleidsartikel 8 Natuur en biodiversiteit
23
4.
De niet-beleidsartikelen
24
Artikel 40 Apparaat
24
Artikel 41 Nominaal en onvoorzien
26
5.
De agentschappen
26
Agentschap Telecom (AT)
26
Dienst ICT Uitvoering (DICTU)
28
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl)
29
6.
Het Diergezondheidsfonds (DGF)
31
-
A.ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 4
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2017 wijzigingen aan te brengen in:
-
-
-
1.de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken;
-
-
-
-
2.de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie;
-
-
-
-
3.de begrotingsstaat inzake het Diergezondheidsfonds.
-
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Economische Zaken en Klimaat, mede namens de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de Minister van Infrastructuur en Waterstaat, E.D. Wiebes
-
B.BEGROTINGSTOELICHTING
-
1.Leeswijzer
Deze tweede suppletoire begroting geeft een geactualiseerd beeld van de begrotingsuitvoering 2017. Onderdeel B, de begrotingstoelichting, is als volgt opgebouwd:
-
-
-
1)De leeswijzer.
-
-
-
-
2)Overzicht van de belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties.
-
-
-
-
3)De beleidsartikelen.
Voor ieder beleidsartikel is de tabel «Budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. Hierin zijn de begrotingsmutaties opgenomen. De begrotingsmutaties zijn gesplitst in een kolom met «mutaties Miljoenennota» en een kolom met «overige mutaties 2e suppletoire begroting». De mutaties Miljoenennota zijn reeds toegelicht in de verdiepingsbijlage van de EZ-begroting 2018 (TK, 34 775 XIII, nr. 2). De toelichting bij de beleidsartikelen gaat daarom uitsluitend in op de «overige mutaties», zoals die verwerkt zijn in de Najaarsnota.
-
-
-
-
4)De niet-beleidsartikelen.
In de tabel budgettaire gevolgen van beleid zijn de begrotingsmutaties opgenomen. Hiervoor is dezelfde werkwijze van toepassing als bij de beleidsartikelen (twee kolommen).
-
-
-
-
5)De agentschapsparagrafen.
In deze tweede suppletoire begroting zijn toelichtingen opgenomen bij de aanpassingen in de agentschapsparagrafen van het Agentschap Telecom (AT), de Dienst ICT Uitvoering (DICTU) en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl).
-
Voor het toelichten van de begrotingsmutaties zijn in deze tweede suppletoire begroting de ondergrenzen gehanteerd zoals opgenomen in de onderstaande tabel.
Omvang begrotingsartikel
(stand ontwerpbegroting)
in € mln
Beleidsmatige mutaties
(ondergrens in € mln)
Technische mutaties
(ondergrens in € mln)
< 50
1
2
=> 50 en < 200
2
4
=> 200 en < 1.000
5
10
=> 1.000
10
20
Verantwoordelijkheidsverdeling tussen Ministers
De onderstaande tabel geeft weer welke Ministers voor welke begrotingsartikelen of onderdelen op dit moment in de begroting van hoofdstuk XIII verantwoordelijk zijn. Dit naar aanleiding van de beleidsherverkavelingen die voortvloeien uit het Regeerakkoord.
Artikel (onderdeel)
Omschrijving
Beleidsverantwoordelijke Ministers
Beleidsartikelen
1
Goed functionerende economie en markten
Minister van EZK
2
Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen
Minister van EZK/Minister van BZK/Minister van IenW
3
Toekomstfonds
Minister van EZK
4
Een doelmatige en duurzame energievoorziening
Minister van EZK
5
Meerjarenprogramma Nationaal Coördinator Groningen
Minister van EZK
6
Concurrerende, duurzame, veilige agro-, visserij- en voedselketens
Minister van LNV
7
Groen onderwijs van hoge kwaliteit
Minister van OCW/Minister voor BVOM/Minister van LNV
8
Natuur en biodiversiteit
Minister van LNV
Niet-beleidsartikelen
40
Apparaat
Minister van EZK/Minister van LNV
41
Nominaal en onvoorzien
Minister van EZK/Minister van LNV
Toelichting
Van de beleidsartikelen is de Minister van Economische Zaken en Klimaat (EZK) verantwoordelijk voor de beleidsartikelen 1 tot en met 5. Het deel van het beleidsartikel 2 dat betrekking heeft op het beleidsthema «digitale overheid voor bedrijven» valt onder de verantwoordelijkheid van de Minister van BZK. Het deel van het beleidsartikel 2 dat betrekking heeft op het beleidsthema «Elektrisch vervoer» valt onder de verantwoordelijkheid van de Minister van IenW. De budgettaire overheveling voor de beleidsthema’s digitale overheid (naar begroting BZK) voor bedrijven en elektrisch vervoer (naar begroting IenW) per 1 januari 2018 zal plaatsvinden bij nota van wijziging op de EZ-begroting.
De Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) is verantwoordelijkheid voor de beleidsartikelen 6 en 8. Conform het koninklijk besluit houdende herindeling met betrekking tot het groen onderwijs (no. 2017001807) zijn de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en de Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media (BVOM) belast met de behartiging van de aangelegenheden op het terrein van groen onderwijs. Het grootste deel van het beleidsartikel 7 valt daarmee onder de verantwoordelijkheid van de Minister van OCW en de Minister voor BVOM. Een klein deel van het beleidsartikel 7 valt onder de verantwoordelijkheid van de Minister van LNV. Het betreft een deel van het subsidiebudget, een deel van het opdrachtenbudget en de bijdrage aan RVO.nl.
De Minister van EZK en de Minister van LNV zijn in 2017 beiden verantwoordelijk voor de niet-beleidsartikelen 40 en 41. Vanaf de begroting 2018 is de Minister van LNV verantwoordelijk voor de nieuwe niet-beleidsartikelen 42 (apparaat) en 43 (nominaal en onvoorzien)1.
-
2.Overzicht belangrijkste suppletoire uitgaven- en ontvangstenmutaties
-
-
-
-Het onderstaande overzicht 1 geeft op hoofdlijn de standen weer van de begrotingsramingen 2017 van verplichtingen, uitgaven en ontvangsten vanaf de vastgestelde begroting 2017 tot en met de Najaarsnota 2017.
-
-
-
-
-Overzicht 2 geeft de mutaties voor de begroting 2017 weer die op totaalniveau verwerkt zijn bij Voorjaarsnota 2017, Miljoenennota 2018 en Najaarsnota 2017.
-
-
-
-
-In overzicht 3 zijn de nieuwe mutaties, zoals verwerkt in de Najaarsnota 2017, weergegeven per begrotingsartikel.
-
-
-
-
-Aansluitend zijn de belangrijkste nieuwe mutaties toegelicht. De artikelsgewijze toelichting treft u aan in de hoofdstukken 3 en 4.
-
Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2017 (Najaarsnota)
Bedragen x € 1.000
Art. nr.
Uitgaven 2017
Stand vastgestelde begroting 2017
4.943.574
Stand na 1e suppletoire begroting 2017
5.188.162
Stand na Miljoenennota 2018
5.232.453
Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties (Najaarsnota):
CBS
1
12.000
MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT)
2
-
-12.600
Investeringsprogramma Zeeland in Stroomversnelling
2
-
-13.500
Compensatie Energie-intensieve bedrijven (ETS)
4
-
-5.000
Maritiem Informatievoorzieningen Servicepunt (MIVSP)
4
-
-6.699
Fosfaatreductieplan
6
6.400
Diergezondheidsfonds
6
5.900
ACM
40
2.115
Overige mutaties
div.
2.579
Stand na 2e suppletoire begroting 2017
5.223.648
Belangrijkste mutaties portefeuille Minister van EZK
CBS
Ter versterking van het eigen vermogen van het CBS en in het licht van de plannen van het CBS voor het Meerjarenprogramma 2019-2023, ontvangt het CBS in 2017 een bijdrage uit de EZ-begroting van € 12 mln. Vanwege de extra opbrengsten en efficiency van de beoogde investeringen verlaagt EZ bij Voorjaarsnota 2018 de bijdrage aan het CBS van 2021 tot en met 2026 met € 2 mln per jaar.
MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT)
Dit betreft een overboeking naar het Provinciefonds ten behoeve van de decentrale uitvoering van de MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT).
Investeringsprogramma Zeeland in Stroomversnelling
Voor het Investeringsprogramma Zeeland in Stroomversnelling is door het Rijk een bijdrage toegezegd van € 25 mln. Hiervan wordt in 2017 € 13,5 mln aan Zeeland uitgekeerd via het Provinciefonds.
Compensatie Energie-intensieve bedrijven (ETS)
In het kader van de regeling Regionale Investeringssteun Groningen (RIG), die tot doel heeft investeringssteun te verlenen aan ondernemingen gevestigd in de Eemsdelta en de Zernike-campus, wordt uit het budget voor de ETS-compensatieregeling een tweede tranche van € 5 mln overgeheveld naar de provincie Groningen. In de brief van 17 maart 2014 over het Actieplan van de werkgroep versterking chemiecluster Eemsdelta is uw Kamer hierover geïnformeerd (TK, 32 637, nr. 124).
Maritiem Informatievoorzieningen Servicepunt (MIVSP)
Voor de programma-uitgaven van het Maritiem Informatievoorzieningen Servicepunt (MIVSP) wordt € 6,7 mln budget overgeheveld naar Rijkswaterstaat.
ACM
Betreft de bijdrage van € 2,1 mln van het Ministerie van IenW voor de kosten van het toezicht dat ACM uitoefent op de vervoerssectoren spoor, loodsen, luchtvaart en personen.
Belangrijkste mutaties portefeuille Minister van LNV
Fosfaatreductieplan
€ 6,4 mln wordt additioneel aan RVO.nl beschikbaar gesteld voor met name de uitvoering van het fosfaatreductieplan en de implementatie van het fosfaatrechtenstelsel.
Diergezondheidsfonds
Naar verwachting zal een aantal pluimveehouders uitstel van betaling aanvragen voor diergezondheidsheffingen als gevolg van de Fipronilcontaminatie van eieren. Vanuit het beleidsartikel 6 wordt daarom een aantal uitgaven in het DGF namens deze pluimveehouders voorgefinancierd.
Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2017 (Najaarsnota)
Bedragen x € 1.000
Art. nr.
Ontvangsten 2017
Stand vastgestelde begroting 2017
3.770.862
Stand na 1e suppletoire begroting 2017
3.559.227
Stand na Miljoenennota 2018
3.393.023
Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties (Najaarsnota):
High Trust
1
39.949
Agentschap Telecom
1
8.503
Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen
3
-
-4.500
DLO
6
13.000
SodM
40
-
-4.000
Overige mutaties
div.
-
-2.244
Stand na 2e suppletoire begroting 2017
3.443.731
Belangrijkste mutaties portefeuille Minister van EZK
High Trust
Dit betreft een hogere ontvangst als gevolg van een boete die de ACM aan de NS heeft opgelegd.
Agentschap Telecom
Dit betreft inkomsten afgedragen door Agentschap Telecom, met name inkomsten uit de frequentiekavels.
Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen
De definitieve afwikkeling van de aandelenverkoop NOM waarvoor dit jaar nog € 3 mln aan ontvangsten werden verwacht, zal naar verwachting niet meer in 2017 plaatsvinden. De raming wordt met € 3 mln neerwaarts bijgesteld en doorgeschoven naar 2018. Hiernaast zal de teruggave van dividendbelasting over het dividend van de NOM dit jaar niet gebeuren. De ontvangst van € 1,5 mln zal daarom in 2018 plaatsvinden.
SodM
De lagere ontvangsten worden veroorzaakt doordat geraamde retributie inkomsten bij SodM voor een bedrag van € 4 mln niet konden worden gerealiseerd. De grondslagen hiervoor zijn onderdeel van de nieuwe Mijnbouwwet die later dan verwacht in werking is getreden.
Belangrijkste mutatie portefeuille Minister van LNV
DLO
Dit betreft een vervroegde aflossing van een lening voor Kennisontwikkeling door Wageningen Research (WR).
-
3.De beleidsartikelen
Budgettaire gevolgen van beleid,
Beleidsartikel 1 Goed functionerende economie en markten
(Tweede suppletoire begroting)
Bedragen x € 1.000
Mutaties 2e suppletoire begroting 2017 (3)
Stand vastgestelde begroting 2017
(1)
Stand 1e suppletoire begroting 2017
(2)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting 2017
(4)=(2+3)
VERPLICHTINGEN
188.943
190.045
5.640
22.064
217.749
UITGAVEN
185.726
186.828
5.640
16.407
208.875
Waarvan juridisch verplicht (percentage)
99%
99%
99%
Subsidies
188
300
488
Digitalisering regionale radio
188
300
488
Opdrachten
7.503
4.993
1.392
0
6.385
Onderzoek en Opdrachten
1.199
1.495
756
-
-105
2.146
PIANOo/TenderNed
644
300
-
-300
69
69
Beleidsvoorbereiding en evaluaties Frequenties en Veiligheid
5.660
3.198
936
36
4.170
Bijdragen aan agentschappen
22.909
25.847
536
3.142
29.525
Agentschap Telecom
13.173
14.979
308
2.460
17.747
Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland
9.736
10.843
228
677
11.748
DICTU
25
5
30
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
151.395
151.973
3.721
12.999
168.693
Metrologie
9.458
9.458
172
9.630
Raad voor Accreditatie
132
132
60
20
212
ACM
448
513
183
7
703
CBS
141.357
141.870
3.306
12.972
158.148
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
3.919
3.827
-
-9
-
-34
3.784
Nederlands Normalisatie Instituut (NEN)
1.212
1.212
21
-
-33
1.200
Internationale organisaties
2.634
2.615
-
-30
-
-1
2.584
Raad van deskundigen voor de nationale meetstandaarden
73
ONTVANGSTEN
30.900
39.200
162
48.275
87.637
High Trust
30.200
30.200
39.949
70.149
Diverse ontvangsten
700
9.000
162
8.326
17.488
Toelichting op de verplichtingen
-
-
-
-Ten behoeve van de vastlegging van het meerjarige Europees programma voor Metrologisch onderzoek (het EMRP - European Metrology Research Programme) voor de jaren 2018-2024 is voor de bijdrage aan Metrologie eenmalig extra verplichtingbudget nodig (€ 5,7 mln).
-
-
-
-
-Voor het overige wordt verwezen naar de toelichting op de uitgaven.
-
Toelichting op de uitgaven
Bijdragen aan agentschappen
Agentschap Telecom
Om te voldoen aan de rijksbrede ambitie van digitalisering is Agentschap Telecom (AT) gestart met het programma zaakgericht werken (GAMMA). Hiermee realiseert AT de gevraagde digitaliseringsslag en wordt haar ICT-landschap vervangen. Hiervoor heeft AT in 2017 € 1,9 mln nodig, welke wordt gedekt door een verhoging van de bijdrage. Ook is de Europese Richtlijn NIB (Netwerk Informatie Beveiliging) goedgekeurd, en is AT aangewezen als toezichthouder. Voor de kosten van de opstartfase in 2017 (€ 0,422 mln) is de bijdrage verhoogd.
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
CBS
Ter versterking van het eigen vermogen van het CBS en in het licht van de plannen van het CBS voor het Meerjarenprogramma 2019-2023, ontvangt het CBS in 2017 een bijdrage uit de EZ-begroting van € 12 mln. Vanwege de extra opbrengsten en efficiency van de beoogde investeringen verlaagt EZ bij Voorjaarsnota 2018 de bijdrage aan het CBS van 2021 tot en met 2026 met € 2 mln per jaar.
Toelichting op de ontvangsten
High Trust
Deze meevaller is met name het gevolg van een boete die de ACM aan de NS heeft opgelegd.
Diverse ontvangsten
Dit betreft inkomsten afgedragen door Agentschap Telecom, met name inkomsten uit de frequentiekavels.
Budgettaire gevolgen van beleid,
Beleidsartikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en duurzaam ondernemen
(Tweede suppletoire begroting)
Bedragen x € 1.000
Mutaties 2e suppletoire begroting 2017 (3)
Stand vastgestelde begroting 2017
(1)
Stand 1e suppletoire begroting
2017
(2)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting 2017
(4)=(2+3)
VERPLICHTINGEN
2.357.564
3.244.822
-
-359.448
-
-3.500
2.881.874
Waarvan garantieverplichtingen
1.676.662
2.428.262
-
-376.662
2.051.600
UITGAVEN
829.651
863.916
12.542
-
-32.600
843.858
Waarvan juridisch verplicht (percentage)
89%
89%
94%
Garanties
65.780
65.780
-
-1.736
-
-165
63.879
BMKB
41.594
41.594
64
-
-9
41.649
Groeifaciliteit
8.850
8.850
8.850
Garantie Ondernemingsfinanciering
11.745
11.745
-
-1.800
-
-156
9.789
Garantiefaciliteit Scheepsnieuwbouwfinanciering
3.591
3.591
3.591
Garanties MKB Financiering
Subsidies
113.606
117.261
-
-1.732
-
-14.093
101.436
Lucht- en Ruimtevaart
3.214
3.214
19
3.233
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT)
31.265
29.250
191
-
-12.333
17.108
Eurostars
14.689
15.689
-
-1.000
-
-205
14.484
Bevorderen Ondernemerschap
6.242
6.013
643
1.337
7.993
Groene Groei en Biobased Economy
1.553
768
62
-
-444
386
Cofinanciering EFRO, inclusief INTERREG
42.916
42.916
-
-1.700
-
-2.002
39.214
Bijdrage aan ROM's
5.313
5.313
80
5.393
Overige subsidies
8.414
14.098
-
-27
-
-446
13.625
Opdrachten
35.681
36.317
4.226
-
-4.875
35.668
Onderzoek en opdrachten
4.697
4.722
1.075
-
-432
5.365
Caribisch Nederland
1.044
1.208
595
-
-382
1.421
ICT beleid
19.056
14.548
2.967
1.689
19.204
Regeldruk
2.221
2.245
-
-221
-
-802
1.222
Mainport Rotterdam
7.612
7.612
112
-
-186
7.538
Regiekosten regionale functie
1.051
982
-
-80
-
-462
440
Invest-NL i.o.
5.000
-
-222
-
-4.300
478
Bijdragen aan agentschappen
88.925
108.678
4.303
-
-5.618
107.363
Bijdrage RVO.nl
83.978
93.671
5.110
161
98.942
Bijdrage Agentschap Telecom
2.710
2.770
61
205
3.036
Bijdrage Logius
2.237
2.237
32
2.269
Invest-NL i.o.
10.000
-
-900
-
-5.984
3.116
Bijdragen aan ZBO's/RWT’s
255.888
256.460
5.209
6.632
268.301
Bijdrage aan TNO
131.361
131.461
3.875
3.591
138.927
Kamer van Koophandel
104.301
104.773
2.151
3.041
109.965
Bijdrage aan NWO-TTW
20.226
20.226
-
-817
19.409
Bijdragen aan medeoverheden
3.914
12.014
5.095
-
-15.037
2.072
Sterke Regio's en Nota Ruimte
3.914
12.014
5.095
-
-15.037
2.072
Bijdragen aan (inter-)nationale organisaties
265.857
267.406
-
-2.823
556
265.139
Internationaal Innoveren
33.771
33.721
1.388
1.441
36.550
PPS-toeslag (voorheen TKI-toeslag)
99.396
99.621
1.284
99
101.004
TO2 (excl. TNO)
31.745
31.745
603
32.348
Topsectoren overig
21.386
22.661
7.173
-
-51
29.783
Ruimtevaart (ESA)
64.766
65.266
-
-12.483
52.783
Bijdrage NBTC
8.554
8.554
140
8.694
Bijdragen organisaties
6.239
5.838
-
-928
-
-933
3.977
ONTVANGSTEN
114.332
116.446
11.816
353
128.615
BMKB
33.000
33.000
33.000
Groeifaciliteit
8.000
8.000
8.000
Garantie Ondernemingsfinanciering (GO)
13.000
13.000
13.000
Garantiefaciliteit Scheepsnieuwbouwfinanciering (GSF)
4.000
4.000
4.000
Onttrekking reserve GSF
10.136
10.136
Luchtvaartkredietregeling
8.447
8.447
8.447
Rijksoctrooiwet
37.681
37.681
37.681
Eurostars
4.238
4.238
-
-2.738
1.500
Joint Strike Fighter
2.500
2.500
-
-459
2.041
Diverse ontvangsten
3.466
5.580
1.680
3.550
10.810
Toelichting op de verplichtingen
De belangrijkste mutaties op het verplichtingenbudget betreffen:
-
-
-
-Een overheveling naar het Provinciefonds ten behoeve van de decentrale uitvoering van de regeling MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) van € 12,6 mln.
-
-
-
-
-Voor het Investeringsprogramma Zeeland in Stroomversnelling is door het Rijk een bijdrage toegezegd van € 25 mln. Hiervan wordt in 2017
-
-
-
-
-€ 13,5 mln aan Zeeland uitgekeerd via het Provinciefonds.
-
-
-
-
-Op basis van de ingediende aanvragen wordt voor de PPS-toeslag een benutting van € 143 mln verwacht. Daarom wordt het verplichtingenbudget met € 20 mln verhoogd.
-
Toelichting op de uitgaven
Subsidies
MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) - € 12,3 mln: zie toelichting op de verplichtingen.
Opdrachten
Het budget voor de opstartkosten van Invest-NL i.o. wordt naar verwachting in 2017 voor € 4,3 mln niet benut. De reden hiervoor is dat het zwaartepunt van de opstart van Invest-NL in het bijzonder zal liggen in de jaren 2018 en 2019. Deze niet benutte middelen in 2017 zullen bij Voorjaarsnota 2018 weer aan het budget voor Invest-NL i.o. worden toegevoegd. De in 2017 vrijvallende middelen worden ingezet voor de uitfinanciering van verplichtingen (subsidies in het kader van Bevorderen Ondernemerschap en Smartmix) en ter compensatie van de lager dan geraamde ontvangsten voor Eurostars.
Bijdragen aan agentschappen
De uitgaven voor Invest-NL i.o. zijn met € 6,0 mln verlaagd. Dit betreft voor € 3 mln een overheveling naar Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking ten behoeve van de internationale projectontwikkelingsactiviteiten van Invest-NL. De resterende € 3,0 mln is in 2017 niet nodig voor de transitiekosten en de nationale projectontwikkelingsactiviteiten. Het zwaartepunt van de transitie ligt namelijk in de komende jaren. Daarom zal het niet-benutte budget in 2017 bij Voorjaarsnota 2018 weer aan het budget voor Invest-NL worden toegevoegd. De vrijvallende middelen in 2017 zijn ingezet voor de uitfinanciering van verplichtingen (subsidies in het kader van Bevorderen Ondernemerschap en Smartmix).
Bijdragen aan medeoverheden
Sterke Regio’s en Nota Ruimte (- € 15 mln): Deze mutatie heeft met name betrekking op de bijdrage van het Rijk aan het Investeringsprogramma Zeeland in Stroomversnelling. Voor dit investeringsprogramma is door het Rijk een bijdrage toegezegd van € 25 mln. Hiervan wordt in 2017 € 13,5 mln aan Zeeland uitgekeerd via het Provinciefonds.
Toelichting op de begrotingsreserves
Begrotingsreserve Borgstelling MKB-kredieten (BMKB)
Bedragen x € 1.000
Stand 1/1/2017
58.633
-
+Geraamde storting
-
-Geraamde onttrekking
Stand (raming) per 31/12/2017
58.633
Begrotingsreserve Groeifaciliteit
Bedragen x € 1.000
Stand 1/1/2017
16.169
-
+Geraamde storting
-
-Geraamde onttrekking
Stand (raming) per 31/12/2017
16.169
Begrotingsreserve Garantie Ondernemingsfinanciering (GO)
Bedragen x € 1.000
Stand 1/1/2017
60.112
-
+Geraamde storting
-
-Geraamde onttrekking
Stand (raming) per 31/12/2017
60.112
Begrotingsreserve Garantiefaciliteit Scheepsnieuwbouwfinanciering
Bedragen x € 1.000
Stand 1/1/2017
10.136
-
+Geraamde storting
-
-Geraamde onttrekking
-
-10.136
Stand (raming) per 31/12/2017
0
Begrotingsreserve Garantie MKB-faciliteiten
Bedragen x € 1.000
Stand 1/1/2017
9.000
-
+Geraamde storting
-
-Geraamde onttrekking
Stand (raming) per 31/12/2017
9.000
Budgettaire gevolgen van beleid,
Beleidsartikel 3 Toekomstfonds
(Tweede suppletoire begroting)
Bedragen x € 1.000
Mutaties 2e suppletoire begroting 2017 (3)
Stand vastgestelde begroting 2017
(1)
Stand 1e suppletoire begroting 2017
(2)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting 2017
(4)=(2+3)
VERPLICHTINGEN
94.489
272.960
2.879
6.815
282.654
UITGAVEN
145.118
220.533
2.879
6.255
229.667
Waarvan juridisch verplicht (percentage)
69%
68%
73%
Leningen
138.530
207.861
2.228
6.437
216.526
I Startups/MKB-FINANCIERING
Volledig revolverend
Dutch Venture Initiative/Fund of Funds
32.600
36.001
36.001
Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen
17.322
2.000
19.322
Co-investment venture capital instrument/EIF
10.000
10.000
Gedeeltelijk revolverend
Innovatiekrediet
51.358
54.519
336
54.855
Risicokapitaal (seed capital)
20.263
48.336
-
-332
3.739
51.743
Vroege fasefinanciering
11.309
12.483
47
-
-142
12.388
Start ups/MKB
23.000
177
177
NL-Californië Duurzaam E-mobility fund
1.000
1.000
II INVESTERINGEN IN FUNDAMENTEEL EN TOEGEPAST ONDERZOEK
Met vermogensbehoud
Fundamenteel en toegepast onderzoek
25.700
2.840
28.540
Onco Research
2.500
2.500
III Staatsobligaties Toekomstfonds
Subsidies
5.700
-
-45
5.655
IV Reëel rendement voor onderzoek
V Overige subsidies
Smart Industry
4.900
-
-45
4.855
Haalbaarheidsstudies TO2 innovatieve starters
800
800
Bijdragen aan agentschappen
6.588
6.972
696
-
-182
7.486
Bijdrage Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
6.588
6.972
696
-
-182
7.486
ONTVANGSTEN
36.388
38.389
10.000
-
-1.660
46.729
MKB-FINANCIERING BESTAAND INSTRUMENTARIUM
Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen
3.000
5.000
10.000
-
-4.500
10.500
Fund of Funds (DVI I/Business Angels)
100
101
101
Fundamenteel en toegepast onderzoek
2.840
2.840
Innovatiekredieten
25.288
25.288
25.288
Seed capital
8.000
8.000
8.000
MKB-FINANCIERING INCIDENTELE MIDDELEN
Ontvangsten DVI II
Ontvangsten fundamenteel en toegepast onderzoek
Renteontvangsten Toekomstfonds
Toelichting op de verplichtingen en uitgaven
-
-
-
-Seed regeling: vanuit beleidsartikel 6 (Concurrerende, duurzame, veilige agro-, visserij- en voedselketens) wordt € 3 mln bijgedragen ten behoeve van het AgriFoodfonds binnen de Seed regeling.
-
-
-
-
-Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek (met vermogensbehoud): Eén van de projecten uit het Toekomstfondskrediet Onderzoeksfaciliteiten is niet doorgegaan. De reeds betaalde voorschotten (€ 2,8 mln) zijn terugbetaald en worden weer aan het budget toegevoegd.
-
Toelichting op de ontvangsten
-
-
-
-Ontvangsten ROM’s: De definitieve afwikkeling de aandelenverkoop NOM waarvoor dit jaar nog € 3 mln aan ontvangsten werden verwacht, zal naar verwachting niet meer in 2017 plaatsvinden. De ontvangsten worden met € 3 mln neerwaarts bijgesteld en doorgeschoven naar 2018. Hiernaast zal de teruggevraagde dividendbelasting (€ 1,5 mln) over het uitgekeerde dividend van de NOM naar verwachting niet meer in 2017 worden ontvangen. Deze ontvangst wordt doorgeschoven naar 2018.
-
-
-
-
-Fundamenteel en toegepast onderzoek: zie toelichting bij de verplichtingen.
-
Budgettaire gevolgen van beleid,
Beleidsartikel 4 Een doelmatige en duurzame energievoorziening
(Tweede suppletoire begroting)
Bedragen x € 1.000
Mutaties 2e suppletoire begroting 2017 (3)
Stand vastgestelde begroting 2017
(1)
Stand 1e suppletoire begroting 2017
(2)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting 2017
(4)=(2+3)
VERPLICHTINGEN
13.472.436
13.529.112
19.618
-
-908.301
12.640.429
Waarvan garantieverplichtingen
66.600
66.600
0
-
-20.700
45.900
UITGAVEN
1.902.455
1.925.209
17.980
-
-33.375
1.909.814
Waarvan juridisch verplicht (percentage)
83%
86%
96%
Subsidies
1.663.412
1.671.186
-
-9.081
-
-7.293
1.654.812
Topsectoren Energie
-
-tenderregeling Energie-innovatie
33.088
33.088
10.587
43.675
-
-SDE+projecten
48.600
48.600
25
48.625
Energie-innovatie (IA)
2.368
2.368
650
4.552
7.570
Green Deal
3.000
2.576
3.040
-
-30
5.586
Energieakkoord
-
-Demonstratie-regeling Energie Innovatie (DEI)
41.000
41.000
-
-12.250
-
-2.794
25.956
-
-Projecten Energieakkoord SER
4.089
3.589
-
-1.069
2.520
-
-Overig
250
250
MEP
187.847
187.847
-
-4.000
183.847
SDE
613.605
617.385
3.000
620.385
SDE+
653.197
567.388
-
-5.041
-
-11.487
550.860
ISDE-regeling
77.800
77.800
Compensatie Energie-intensieve bedrijven (ETS)
61.045
67.272
-
-5.000
62.272
CCS
4.362
4.362
-
-3.504
858
Regeling Sportaccommodaties
6.200
150
-
-244
6.106
Hoge Flux Reactor
8.111
8.111
6.840
-
-451
14.500
Elektrisch rijden
500
-
-85
415
Caribisch Nederland
3.100
3.100
-
-1.720
-
-310
1.070
Overige subsidies
2.517
2.517
Leningen
4.011
4.011
5.000
-
-11
9.000
Pallas
4.011
4.011
5.000
-
-11
9.000
Garanties
2.500
5.025
-
-1.000
4.025
Storting in begrotingsreserve Aardwarmte
2.500
2.500
-
-1.000
1.500
Verliesdeclaraties Aardwarmte
2.525
2.525
Opdrachten
10.526
18.145
641
-
-8.925
9.861
O&O bodembeheer
7.806
12.306
-
-3.300
-
-7.490
1.516
SodM O&O bodembeheer
2.000
-
-1.000
1.000
Joint implementation
410
620
620
Straling
46
Onderzoek en opdrachten
2.264
5.219
1.941
-
-435
6.725
Bijdragen aan agentschappen
44.819
50.334
1.086
1.318
52.738
Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland
43.099
48.614
1.046
1.350
51.010
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
690
690
16
7
713
KNMI
1.030
1.030
24
-
-39
1.015
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
115.594
115.594
1.186
-
-2.091
114.689
Doorsluis COVA heffing
111.000
111.000
-
-2.000
109.000
TNO Bodembeheer
4.594
4.594
-
-174
209
4.629
TNO Bodembeheer (SodM)
1.360
-
-300
1.060
Bijdragen aan mede-overheden
28.000
27.560
12.880
-
-15.387
25.053
Uitkoop regeling
28.000
27.560
12.880
-
-15.387
25.053
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
33.593
33.354
6.268
14
39.636
ECN/NRG
32.236
32.436
6.268
14
38.718
Diverse instituten
1.357
918
918
ONTVANGSTEN
3.426.661
3.182.386
-
-199.170
-
-1.596
2.981.620
COVA
111.000
111.000
-
-2.000
109.000
Opbrengst heffing ODE (SDE+)
678.000
678.000
678.000
Onttrekking begrotingsreserve duurzame energie
77.000
77.000
77.000
Aardgasbaten
2.550.000
2.300.000
-
-200.000
2.100.000
Ontvangsten zoutwinning
2.511
2.511
14
2.525
Diverse ontvangsten
8.150
13.875
830
390
15.095
Toelichting op de verplichtingen
-
-
-
-Voor de SDE+-regeling is minder verplichtingenbudget nodig dan eerder begroot (€ 891 mln), omdat de nieuwste tender Wind op Zee die op 21 december 2017 sluit subsidieloos zal worden opengesteld (zie ook TK, 33 561, nr. 39).
-
-
-
-
-De verlaging op het verplichtingenbudget garantieverplichtingen betreft het niet benutte deel van de garantieregeling Geothermie.
-
Toelichting op de uitgaven
Subsidies
Tenderregeling Energie-innovatie
Op de uitfinanciering van de tenderregeling energie-innovaties wordt meer uitgegeven dan oorspronkelijk geraamd, omdat op de afgegeven subsdiebeschikkingen een snellere bevoorschotting en eindafrekening heeft plaatsgevonden dan waar bij het opstellen van de begroting rekening mee is gehouden.
SDE+
-
-
-
-Voor de programma-uitgaven van het Maritiem Informatievoorzieningen Servicepunt (MIVSP) wordt € 6,7 mln budget overgeheveld naar Rijkswaterstaat.
-
-
-
-
-Aan het Ministerie van Defensie wordt € 4,0 mln budget overgeheveld voor het radar-project MASS bij vliegveld De Kooy bij Den Helder. De opwaardering van het radar-systeem is noodzakelijk vanwege de radarverstoringen die door de windturbineprojecten bij Wetpoort Amsterdam worden veroorzaakt. De bijdrage voor de jaren 2018 e.v. wordt bij Voorjaarsnota 2018 overgeheveld.
-
Compensatie Energie-intensieve bedrijven (ETS)
In het kader van de regeling Regionale Investeringssteun Groningen (RIG), die tot doel heeft investeringssteun te verlenen aan ondernemingen gevestigd in de Eemsdelta en de Zernike-campus, wordt uit het budget voor de ETS-compensatieregeling een tweede tranche van € 5 mln overgeheveld naar de provincie Groningen. In de brief van 17 maart 2014 over het Actieplan van de werkgroep versterking chemiecluster Eemsdelta is uw Kamer hierover geïnformeerd (TK, 32 637, nr. 124).
Opdrachten
O&O Bodembeheer
-
-
-
-Op de ontvangstentaakstelling van het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) wordt een tekort verwacht van € 4 mln, omdat de mijnbouwregeling op basis waarvan SodM retributies zou kunnen heffen later dan verwacht in werking is getreden. Omdat deze tegenvaller zich buiten de invloedsfeer van SodM heeft voorgedaan, wordt € 4 mln uit artikel 4 overgeheveld naar het SodM-budget op artikel 40.
-
-
-
-
-EZ levert via een decentralisatie-uitkering een bijdrage aan de kosten die de Provincie Limburg maakt voor de na-ijlende effecten van de mijnbouw in Limburg. Met de overheveling wordt de bijdrage voor de jaren 2017 en 2018 van € 3,6 mln naar het Provinciefonds gerealiseerd.
-
Bijdrage aan mede-overheden
Uitkoopregeling
Omdat door huiseigenaren in 2017 een geringer beroep wordt gedaan op de uitkoopregeling dan waar in de begroting rekening mee is gehouden, wordt het bijbehorende budget voor 2017 naar beneden bijgesteld.
Toelichting op de begrotingsreserves
Begrotingsreserve Aardwarmte
Bedragen x € 1.000
Stand 1/1/2017
21.741
-
+Geraamde storting
1.500
-
-Geraamde onttrekking
-
-2.525
Stand (raming) per 31/12/2017
20.716
Begrotingsreserve Duurzame energie
Bedragen x € 1.000
Stand 1/1/2017
1.473.847
-
+Geraamde storting
320.744
-
-Geraamde onttrekking
-
-77.000
Stand (raming) per 31/12/2017
1.717.591
Begrotingsreserve ECN verstrekte leningen
Bedragen x € 1.000
Stand 1/1/2017
6.600
-
+Geraamde storting
-
-Geraamde onttrekking
Stand (raming) per 31/12/2017
6.600
Budgettaire gevolgen van beleid
Beleidsartikel 5 Meerjarenprogramma Nationaal Coördinator Groningen
(Tweede suppletoire begroting)
Bedragen x € 1.000
Mutaties 2e suppletoire begroting 2017 (3)
Stand vastgestelde begroting 2017
(1)
Stand 1e suppletoire begroting 2017
(2)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting 2017
(4)=(2+3)
VERPLICHTINGEN
77.800
86.360
-
-1.835
-
-10.480
74.045
UITGAVEN
77.800
86.360
-
-1.835
-
-10.480
74.045
Waarvan juridisch verplicht (percentage)
0%
73%
85%
Subsidies
64.000
67.301
-
-1.835
-
-8.116
57.350
Verduurzamingsopgave uit aardgasbaten
50.000
52.350
52.350
Verduurzamingsopgave overig (kader relevante uitgaven)
6.000
5.951
-
-1.835
-
-4.116
Instrumentarium woningmarkt
5.000
9.000
-
-4.000
5.000
Scholenprogramma (kader relevante uitgaven)
3.000
Opdrachten
13.800
19.010
0
-
-2.364
16.646
Onderzoek en compensatie gemeenten en provincie
7.000
6.532
468
7.000
Werkbudget
6.800
12.478
-
-468
-
-2.364
9.646
Bijdragen aan agentschappen
49
49
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
49
49
Toelichting op de verplichtingen en uitgaven
Subsidies
Verduurzamingsopgave overig (kader relevante uitgaven)
Op het onderdeel verduurzaming bij versterking wordt een onderuitputting voorzien van € 4,1 mln omdat zowel de doorvertaling van de resultaten van inspecties en doorrekeningen naar concrete versterkingsadviezen, als de uitvoering van het inspectieprogramma nog niet snel genoeg gaan. Er wordt naar gestreefd bij Voorjaarsnota 2018 deze middelen weer aan de begroting toe te voegen, zodat deze meerjarig voor de oorspronkelijke doelen kunnen worden behouden.
Instrumentarium woningmarkt
Ten behoeve van het apparaat van de Nationaal Coördinator Groningen wordt aanvullend budget overgeboekt naar artikel 40 (zie onderstaande toelichting onder werkbudget).
Opdrachten
Werkbudget
Op artikel 5 in de begroting 2017 staat onder het kopje werkbudget NCG dat er aanvullend budget beschikbaar is voor personeel en materiel (apparaat). Per jaar wordt bekeken of er in dat kader aanvullend budget benodigd is. In verband met uitbreiding van het apparaat van de NCG wordt voor 2017 een bedrag overgeboekt.
Budgettaire gevolgen van beleid
Beleidsartikel 6 Concurrerende, duurzame, veilige agro-, visserij- en voedselketens
(Tweede suppletoire begroting)
Bedragen x € 1.000
Mutaties 2e suppletoire begroting 2017 (3)
Stand vastgestelde begroting 2017
(1)
Stand 1e suppletoire begroting 2017
(2)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting 2017
(4)=(2+3)
VERPLICHTINGEN
650.823
674.513
22.271
33.158
729.942
Waarvan garantieverplichtingen
120.015
120.615
-
-615
120.000
UITGAVEN
538.382
562.824
29.231
23.051
615.106
Waarvan juridisch verplicht (percentage)
95%
96%
96%
Subsidies
31.674
46.687
2.812
3.455
52.954
Duurzame veehouderij
10.181
26.181
372
-
-1.078
25.475
Bedrijfsbeëindiging melkveehouderij (Stoppersregeling)
23.000
-
-3.000
20.000
Maatregelen fosfaatreductie pakket
7.000
0
Investeringsregeling duurzame stallen
40
40
832
872
Regeling fijnstofmaatregelen
2.014
2.014
643
1.108
3.765
Overig
1.127
1.127
-
-271
-
-18
838
Plantaardige productie
7.937
8.117
2.446
10.563
Energie-efficiency en hernieuwbare energie glastuinbouw (EHG)
7.100
6.100
2.446
8.546
Marktintroductie energie innovaties (MEI)
789
1.789
1.789
Overig
48
228
228
Visserij
7.360
6.970
0
6.970
Regelingen onder het nieuwe EFMZV
7.360
6.970
-
-5.823
1.147
Overig visserij
5.823
5.823
Agrarisch ondernemerschap
5.324
5.324
-
-6
0
5.318
Brede weersverzekering
5.324
5.324
-
-6
5.318
Investeringsregeling jonge agrariërs
Overig
Kennisontwikkeling en (agrarische) innovatie
872
95
95
Overig (onder meer tegemoetkoming Vamil
872
95
95
Apurement
2.733
2.733
Regeling apurement
2.733
2.733
Begrotingsreserves
1.800
1.800
Begrotingsreserve landbouw
1.800
1.800
Begrotingsreserve apurement
Garanties
2.515
3.115
-
-15
3.100
Bijdrage begrotingsreserve Borgstellingsfaciliteit
8
15
-
-15
0
Verliesdeclaraties Borgstellingsfaciliteit
2.500
3.100
3.100
Garantstelling Marktintroductie Innovaties (GMI)
7
0
0
Opdrachten
111.866
103.227
5.980
5.270
114.477
Duurzame veehouderij
2.866
3.230
776
-
-353
3.653
Mestbeleid
2.292
1.828
313
1.105
3.246
Plantaardige productie
2.306
2.031
-
-422
1.609
Plantgezondheid
1.980
1.956
63
-
-209
1.810
Diergezondheid en dierenwelzijn
5.654
4.711
330
2.547
7.588
Voedselagenda
20.000
7.528
335
-
-1.179
6.684
Voedselzekerheid en internationaal en Europees landbouwbeleid
3.635
2.367
-
-188
1.130
3.309
Visserij
1.029
909
-
-333
1.037
1.613
Agrarisch ondernemerschap
2.398
2.443
-
-6
2.437
Kennisontwikkeling en (agrarische) innovatie
69.706
76.224
4.684
1.620
82.528
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
78.125
78.470
1.662
-
-1.142
78.990
Medebewind en overige voormalige publieke PBO-taken
903
903
18
300
1.221
Wageningen Research kennisbasis en wettelijke taken
78.518
76.485
1.609
-
-3.700
74.394
Zon-MW (dierproeven)
4
4
College Toelating Gewasbeschermingsmiddelen en Biociden
978
1.078
23
2.258
3.359
Centrale Commissie Dierproeven
726
12
12
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
9.863
10.085
-
-222
5.900
15.763
Diergezondheidsfonds
9.863
10.085
-
-222
5.900
15.763
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
9.378
10.067
10.067
FAO en overige contributies
9.378
10.067
10.067
Bijdragen aan agentschappen
294.961
311.173
19.014
9.568
339.755
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
154.810
150.785
3.921
1.626
156.332
Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland
127.233
146.890
14.787
7.399
169.076
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
5.620
6.200
114
441
6.755
Rijksrederij
7.298
7.298
192
102
7.592
ONTVANGSTEN
57.398
75.011
10.690
19.133
104.834
Mestbeleid
7.209
7.209
-
-1.400
5.809
Diergezondheid en dierenwelzijn
500
1.290
3.000
4.290
Voedselzekerheid en internationaal en Europees landbouwbeleid
15.926
15.926
15.926
Visserij
6.993
6.993
6.993
Agrarisch ondernemerschap
245
17.245
17.245
Agroketens
10.640
10.640
Kennisontwikkeling en (agrarische) innovatie
12.062
12.062
50
13.000
25.112
Garanties (provisies Borgstellingsfaciliteit)
1.800
2.400
2.400
Begrotingsreserves
12.663
11.886
4.533
16.419
Toelichting op de verplichtingen
Een nieuwe meerjarige opdracht aan het LEI voor het Landelijk Meetnet Mest (LMM) zal eind 2017 worden gegund. Om deze opdracht te verstrekken is de verplichtingenruimte met € 9 mln verhoogd. Daarnaast hangt de toename van de verplichtingen grotendeels samen met een verhoging van de uitgaven zoals hieronder beschreven.
Toelichting op de uitgaven
Subsidies
De verlaging van € 3,0 mln houdt verband met een lager beroep op de stoppersregeling uit het fosfaatreductieplan dan oorspronkelijk begroot. Derhalve wordt de overheidsbijdrage (oorspronkelijk begroot op € 6 mln, inclusief € 19 mln uit de EU-envelop tezamen € 25 mln) aan deze regeling met € 3 mln naar beneden bijgesteld. Voor meer informatie, zie derde kwartaalrapportage fosfaatreductieplan (TK, 33 037, nr. 227).
De verlaging van het budget (min € 5,8 mln) voor het EFMZV is het gevolg van een beperkt aantal subsidieverleningen op de openstellingen van regelingen, waardoor de uitgaven achterlopen. Om de nationale cofinancieringsmiddelen beschikbaar te houden voor toekomstige uitgaven, worden de niet benutte middelen in de reserve visserij gestort (plus € 5,8 mln).
De mutatie op Apurement van € 2,7 mln betreft voornamelijk een correctie voor het Plattelandsontwikkelingsprogramma in verband met de diepgang van de administratieve controles op subsidieaanvragen voor niet grondgebonden regelingen door begunstigden.
De mutatie (1,8 mln) voor de Begrotingsreserve landbouw is het gevolg van middelen uit rentebaten van het cacaobufferstockfonds dat beheerd werd door het voormalig Productschap Akkerbouw en die ontvangen zijn van de Vereffeningsorganisatie PBO’s. De middelen worden beschikbaar gesteld voor projecten die bijdragen aan een duurzame cacaoconsumptie en productie. Omdat de uitgaven over meerdere jaren plaatsvinden, wordt een deel van het ontvangen bedrag in de reserve landbouw gestort.
Opdrachten
Bij het onderdeel opdrachten wordt € 5,3 mln meer uitgegeven. Het betreft het saldo van diverse mutaties. De belangrijkste mutaties zijn:
-
-
-
-Diergezondheid en dierenwelzijn (€ 2,5 mln). Het betreft met name niet begrote kosten die verbonden zijn aan In Beslag genomen Goederen/Dieren (IBG).
-
-
-
-
-Visserij (€ 1,0 mln). Dit betreft hoofdzakelijk een schadevergoeding aan wolhandkrabvissers IJsselmeer als gevolg van de uitspraak van de Raad van State inzake het gebruik van staande netten.
-
-
-
-
-De mutatie van € 1,1 mln voor Voedselzekerheid en internationaal en Europees landbouwbeleid heeft voornamelijk betrekking op projecten die bijdragen aan een duurzame cacaoconsumptie- en productie. De middelen zijn afkomstig van de Vereffeningsorganisatie PBO’s.
-
-
-
-
-Anderzijds vallen de uitgaven op basis van de convenanten voor wettelijke taken bij Wageningen Research € 3,7 mln lager uit.
-
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
De bijdrage aan het Diergezondheidsfonds (DGF) wordt met € 5,9 mln verhoogd. Dit komt hoofdzakelijk omdat naar verwachting een aantal pluimveehouders uitstel van betaling zal aanvragen voor diergezondheidsheffingen als gevolg van de Fipronilcontaminatie. Vanuit het beleidsartikel 6 wordt daarom een aantal uitgaven in het DGF namens deze pluimveehouders voorgefinancierd.
Toelichting op de ontvangsten
De hogere ontvangsten van € 19,1 mln houden verband met:
-
-
-
-Een bijstelling van de onttrekkingen uit begrotingsreserves van € 4,5 mln (zie toelichting op de begrotingsreserves).
-
-
-
-
-Een op het onderdeel kennisontwikkeling vervroegde aflossing van een lening door Wageningen Research (WR) van € 13 mln.
-
-
-
-
-Ontvangsten op het onderdeel diergezondheid (€ 3,0 mln). Dit betreft een stijging door onder andere ontvangsten uit opgelegde bestuurlijke boetes voor overtreding van de bepalingen van de Gezondheid- en welzijnswet voor dieren.
-
-
-
-
-Lagere ontvangsten voor mestbeleid (€ 1,4 mln). Dit komt onder andere omdat bij Medefinanciering projecten en monitoring Mestbeleid de afrekening in 2016 zeer voorspoedig is verlopen waardoor in 2017 de ontvangsten lager uitvallen dan oorspronkelijk geraamd.
-
Toelichting op de begrotingsreserves
Begrotingsreserve Visserij
Bedragen x € 1.000
Stand 1/1/2017
18.656
-
+Geraamde storting
5.641
-
-Geraamde onttrekking
Stand (raming) per 31/12/2017
24.297
De storting is het niet bestede deel van de nationale cofinanciering voor de regelingen van het Europees Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij 2014-2020 die behouden blijft voor toekomstige uitgaven.
Begrotingsreserve Landbouw
Bedragen x € 1.000
Stand 1/1/2017
28.072
-
+Geraamde storting
1.800
-
-Geraamde onttrekking
-
-3.217
Stand (raming) per 31/12/2017
26.655
De storting is een gevolg van middelen uit rentebaten van het cacaobufferstockfonds dat beheerd werd door het voormalig Productschap Akkerbouw en die ontvangen zijn van de Vereffeningsorganisatie PBO’s. De middelen worden beschikbaar gesteld voor projecten die bijdragen aan een duurzame cacaoconsumptie- en productie. Omdat de uitgaven over meerdere jaren plaatsvinden, wordt een deel van het ontvangen bedrag in de reserve landbouw gestort en daaruit in volgende jaren onttrokken.
De onttrekking wordt gedaan om uitgaven voor verplichtingen die eerder zijn aangegaan, te kunnen doen. De grootste posten zijn uitgaven voor het landelijk meetnet mestbeleid en voor het aanhouden van een crisisorganisatie bij de Gezondheidsdienst voor Dieren, waardoor gekwalificeerd personeel aanwezig is bij verdenkingen van dierziekten.
Begrotingsreserve Borgstellingsfaciliteit
Bedragen x € 1.000
Stand 1/1/2017
13.535
-
+Geraamde storting
-
-Geraamde onttrekking
-
-69
Stand (raming) per 31/12/2017
13.466
De onttrekking wordt gedaan voor de geraamde verliesdeclaraties.
Begrotingsreserve apurement
Bedragen x € 1.000
Stand 1/1/2017
117.198
-
+Geraamde storting
-
-Geraamde onttrekking
-
-10.733
Stand (raming) per 31/12/2017
106.465
Naar aanleiding van de Europese Commissie ontvangen definitieve correctiebesluiten wordt uit de reserve een bedrag onttrokken van € 2,7 mln. Het grootste bedrag betreft een correctie voor het Plattelandsontwikkelingsprogramma in verband met de diepgang van de administratieve controles op subsidieaanvragen voor niet grondgebonden regelingen door begunstigden. Daarnaast wordt de begrotingsreserve naar beneden bijgesteld, omdat de reserve naar huidige inzichten toereikend is.
Budgettaire gevolgen van beleid,
Beleidsartikel 7 Groen onderwijs van hoge kwaliteit
(Tweede suppletoire begroting)
Bedragen x € 1.000
Mutaties 2e suppletoire begroting 2017 (3)
Stand vastgestelde begroting 2017
(1)
Stand 1e suppletoire begroting 2017
(2)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting 2017
(4)=(2+3)
VERPLICHTINGEN
855.509
858.079
19.490
2.911
880.480
Garantieverplichtingen
50.037
50.037
56
50.093
UITGAVEN
804.513
806.884
19.490
802
827.176
Waarvan juridisch verplicht
100%
100%
100%
Garanties
56
56
Schatkistbankieren
56
56
Bekostiging
776.346
774.529
18.763
-
-331
792.961
WO-groen
185.670
185.702
3.984
189.686
HBO-groen
83.758
84.279
3.066
87.345
MBO-groen
163.098
163.098
3.802
-
-190
166.710
Wachtgelden
14.404
14.404
218
14.622
VMBO-groen
327.046
327.046
7.693
-
-141
334.598
Stichting Samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) voorheen Aequor
2.370
0
0
Subsidies
26.692
30.880
634
980
32.494
Aanvullende onderwijssubsidies
25.303
24.891
605
1.355
26.851
Ontwikkeling en beheer natuurkwaliteit
1.322
1.322
27
1.349
Educatie
67
4.667
2
-
-375
4.294
Opdrachten
37
37
1
38
Kennisverspreidingsprojecten
37
37
1
38
Bijdragen aan agentschappen
1.438
1.438
36
153
1.627
Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland
1.200
1.200
27
12
1.239
Bijdrage DUO
238
238
9
141
388
ONTVANGSTEN
75
75
56
131
Toelichting op de verplichtingen en uitgaven
De verhoging van de verplichtingen met € 2,9 mln houdt verband met een verplichtingen bijstelling voor DuurzaamDoor/Jong Leren Eten en een door OCW overgeboekt aandeel in de prestatiebox voortgezet onderwijs. Die laatste leidt ook tot een verhoging van de uitgaven.
Toelichting op de begrotingsreserve schatkistbankieren
Bedragen x € 1.000
Stand 1/1/2017
197
-
+Geraamde storting
-
-Geraamde onttrekking
56
Stand (raming) per 31/12/2017
141
Budgettaire gevolgen van beleid,
Beleidsartikel 8 Natuur en biodiversiteit
(Tweede suppletoire begroting)
Bedragen x € 1.000
Mutaties 2e suppletoire begroting 2017 (3)
Stand vastgestelde begroting 2017
(1)
Stand 1e suppletoire begroting 2017
(2)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting 2017
(4)=(2+3)
VERPLICHTINGEN
124.509
109.951
-
-31
-
-3.382
106.538
UITGAVEN
125.645
111.077
291
-
-464
110.904
Waarvan juridisch verplicht
84%
84%
84%
Subsidies
3.399
3.399
24
550
3.973
Vermaatschappelijking Natuur en Biodiversiteit
1.805
1.805
17
50
1.872
Natuur en biodiversiteit op land
822
822
7
500
1.329
Beheer Kroondomein
772
772
772
Leningen
29.745
27.745
-
-600
27.145
Rente en aflossingen voor bestaande leningen (EHS & PNB)
29.745
27.745
-
-600
27.145
Opdrachten
25.208
23.459
-
-1.262
-
-2.086
20.111
Natuur en Biodiversiteit Grote wateren
9.674
7.841
-
-264
-
-1.914
5.663
Vermaatschappelijking Natuur en Biodiversiteit
8.044
7.929
-
-716
494
7.707
Overige stelsel activiteiten
1.859
1.859
-
-186
1.673
Internationale Samenwerking
3.785
3.027
107
300
3.434
Natuur en Biodiversiteit op land
1.351
2.308
-
-203
-
-966
1.139
Caribisch Nederland
495
495
495
Bijdragen aan medeoverheden
7.621
1.521
73
-
-200
1.394
Natuur en Biodiversiteit Grote Wateren
6.117
17
-
-17
0
Caribisch Nederland
1.504
1.504
90
-
-200
1.394
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
25.446
25.446
722
373
26.541
Staatsbosbeheer
25.446
25.446
722
373
26.541
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
1.081
1.302
1.302
Contributies
1.081
1.302
1.302
Bijdragen aan agentschappen
33.145
28.205
734
1.499
30.438
Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland
23.638
18.698
512
1.399
20.609
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
9.507
9.507
222
100
9.829
ONTVANGSTEN
69.282
70.882
-
-4.997
65.885
Landinrichtingsrente
40.161
40.161
-
-1.130
39.031
Verkoop gronden
25.000
25.000
0
25.000
Overige
4.121
5.721
-
-3.867
1.854
Toelichting op de verplichtingen
De lagere verplichtingen houden verband met vertraging bij het aangaan van opdrachten en de overheveling van uitvoeringsbudget naar andere artikelen en departementen (zie de toelichting bij de uitgaven).
Toelichting op de uitgaven
Opdrachten
De € 1,9 mln lagere uitgaven bij opdrachten houden onder meer verband met de overheveling naar het uitvoeringsproject bij het Ministerie van IenW voor het project Roggeplaat in het kader van zandhonger, budgetoverhevelingen naar artikel 6 voor onder meer de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) voor het beheer en de doorontwikkeling van AERIUS (rekeninstrument voor de leefomgeving) door Wageningen Research (WR) en door vertraging in de uitvoering diverse kleine projecten.
Bijdrage aan agentschappen
De hogere uitgaven van € 1,4 mln bij RVO.nl houden met name verband met het afbouwplan van de boventallige medewerkers van de voormalige Dienst Landelijk Gebied (circa 13 fte).
Toelichting op de ontvangsten
De lagere ontvangsten van € 4,9 mln houden verband met lagere rente ontvangsten voor landinrichtingsrente en het vervallen van opbrengsten van taken die zijn gedecentraliseerd naar de provincies (zoals Jachtakten) en het Plattelands OntwikkelingsProgramma (POP2).
-
4.De niet-beleidsartikelen
Artikel 40 Apparaat
(Tweede suppletoire begroting)
Bedragen x € 1.000
Mutaties 2e suppletoire begroting 2017 (3)
Stand vastgestelde begroting 2017
(1)
Stand 1e suppletoire begroting 2017
(2)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting 2017
(4)=(2+3)
VERPLICHTINGEN
334.284
329.720
40.855
33.628
404.203
UITGAVEN
334.284
329.720
40.855
33.628
404.203
Personele uitgaven
234.181
229.467
15.393
9.313
254.173
-
-waarvan eigen personeel
208.260
209.740
6.155
6.591
222.486
-
-waarvan externe inhuur
5.890
5.890
2.557
1.710
10.157
-
-waarvan overige personele uitgaven
20.031
13.837
6.681
1.012
21.530
Materiële uitgaven
100.103
100.253
25.462
24.315
150.030
-
-waarvan ICT1
7.065
7.065
400
7.465
-
-waarvan bijdrage aan SSO’s (exclusief DICTU)
30.494
30.494
-
-3.297
27.197
-
-waarvan SSO DICTU
30.767
31.213
24.816
8.480
64.509
-
-waarvan overige materiële uitgaven
31.777
31.481
3.543
15.835
50.859
ONTVANGSTEN
35.826
36.838
242
-
-8.800
28.280
Noot 1
Het totaal van de ICT-uitgaven van het kerndepartement en buitendiensten bestaan uit de ICT-uitgaven geraamd onder de post materiële uitgaven en de bijdrage aan de SSO DICTU.
Toelichting op de verplichtingen en uitgaven
Personele uitgaven
De kosten voor personeel nemen toe met € 9,3 mln. Deze toename wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door:
-
-
-
-Extra capaciteit bij de Nationaal Coördinator Groningen voor het werken in een gebiedsgerichte aanpak (€ 2,5 mln).
-
-
-
-
-Extra personeelsuitgaven die gedekt worden door IenW voor de kosten van het toezicht dat de ACM uitoefent op de vervoerssectoren spoor, loodsen, luchtvaart en personen (€ 2,1 mln).
-
-
-
-
-Hogere uitgaven voor externe inhuur op ICT-gebied bij het kerndepartement (€ 1,0 mln) en voor externe inhuur bij SodM (€ 0,7 mln). Het gaat hier om inhuur van moeilijk te krijgen specialistische functies.
-
-
-
-
-Hogere uitgaven in 2017 voor Van Werk Naar Werk-beleid (€ 1,0 mln). Bij Voorjaarsnota 2018 zal de meerjarige doorwerking hiervan worden verwerkt (naar verwachting lagere uitgaven in 2019 of 2020).
-
-
-
-
-Extra middelen voor extra energietaken van de ACM (€ 1 mln).
-
-
-
-
-Hogere personeelsuitgaven die onder andere veroorzaakt worden door de afgesproken salarisverhoging in de CAO Rijk 2017.
-
Materiële uitgaven
De hogere bijdrage aan DICTU van € 8,5 mln heeft voor het grootste deel betrekking op afwaardering van licenties, in verband met lager gebruik van deze licenties dan geraamd.
De hogere bijdrage van € 15,8 mln op het onderdeel «overige materiële uitgaven» wordt voornamelijk veroorzaakt door:
-
-
-
-Een versterking van het Inkoop Uitvoering Centrum (€ 6,3 mln). Het IUC is in 2015 als gemeenschappelijke unit voor heel EZ bij RVO.nl geplaatst. In 2017 is deze unit kwalitatief en qua capaciteit op sterkte gebracht.
-
-
-
-
-Een besluit van de rechter dat de ACM een schadevergoeding aan beschuitmerk Bolletje moet betalen (€ 4,5 mln).
-
-
-
-
-Extra capaciteit bij de Nationaal Coördinator Groningen voor het werken in een gebiedsgerichte aanpak (€ 3,1 mln).
-
-
-
-
-Een naheffing van de Belastingdienst voor BTW over gedetacheerden buiten de rijksoverheid en boetes (€ 1,3 mln).
-
Toelichting op de ontvangsten
De lagere ontvangsten worden veroorzaakt doordat geraamde retributie inkomsten bij SodM voor een bedrag van € 4 mln niet konden worden gerealiseerd. De grondslagen hiervoor zijn onderdeel van de nieuwe Mijnbouwwet die later dan verwacht in werking is getreden. Daarnaast zijn bij de ACM de inkomsten uit de markt lager dan geraamd.
Artikel 41 Nominaal en onvoorzien
(Tweede suppletoire begroting)
Bedragen x € 1.000
Mutaties 2e suppletoire begroting 2017 (3)
Stand vastgestelde begroting 2017
(1)
Stand 1e suppletoire begroting 2017
(2)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting 2017
(4)=(2+3)
VERPLICHTINGEN
0
94.811
-
-82.782
-
-12.029
0
UITGAVEN
0
94.811
-
-82.782
-
-12.029
0
41.10 Prijsbijstelling
17.543
-
-17.543
41.20 Loonbijstelling
43.363
-
-43.363
41.30 Onvoorzien
33.905
-
-21.876
-
-12.029
41.40 Nog te verdelen
Toelichting
Het restant van de eindejaarsmarge (€ 12 mln) is onder andere ingezet als dekking voor investeringen door het CBS (zie ook de toelichting in artikel 1).
-
5.De agentschappen
Agentschap Telecom (AT)
Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap AT
Suppletoire begroting 2017 (Tweede suppletoire begroting),
Bedragen x € 1.000
Omschrijving
(1)
(2)
(3)
(4)=(1)+(2)+(3)
Vastgestelde begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd
Baten
Omzet moederdepartement
17.483
1.400
18.883
Omzet overige departementen
344
344
Omzet derden
21.079
21.079
Rentebaten
50
50
Vrijval
voorzieningen
Bijzondere baten
300
1.900
2.200
Totaal baten
39.256
3.300
42.556
Lasten
Apparaatskosten
39.856
3.300
43.156
-
-Personele kosten
24.892
1.221
26.113
Waarvan eigen personeel
21.938
610
22.548
Waarvan externe inhuur
914
611
1.525
Waarvan overige personele kosten
2.040
2.040
-
-Materiële kosten
14.964
2.079
17.043
Waarvan apparaat ICT
Waarvan bijdrage aan SSO's
7.241
1.900
9.141
Waarvan overige materiële kosten
7.723
179
7.902
Rentelasten
50
50
Afschrijvingskosten
1.770
1.770
-
-Materieel
1.600
1.600
Waarvan apparaat ICT
-
-Immaterieel
170
170
Overige lasten
75
75
-
-Dotaties voorzieningen
75
75
-
-Bijzondere lasten
Correctie kosten GAMMA
-
-1.500
-
-1.500
Totaal lasten
40.251
3.300
43.551
Saldo van baten en lasten
-
-995
0
0
-
-995
Toelichting op de baten
Omzet moederdepartement
AT heeft een bijdrage ontvangen van € 0,5 mln voor loon- en prijscompensatie. Voor de uitvoering van projecten voor de opdrachtgevers heeft AT in totaal € 0,9 mln ontvangen. Voorbeelden van projecten zijn de Europese Richtlijn Netwerk Informatie Beveiliging (NIB) € 0,4 mln en de opdracht voor Meetmethode elektromagnetische stoorstraling van windturbines € 0,2 mln.
Bijzondere baten
De mutatie bij bijzondere baten betreft bijdragen van het moederdepartement ter compensatie voor de financiering van het project GAMMA € 1,9 mln.
Toelichting op de lasten
De mutatie op de lasten is in overeenstemming met de baten. Het resultaat van het agentschap wordt naar aanleiding van deze mutaties niet aangepast.
Kasstroomoverzicht
Bedragen x € 1.000
Omschrijving
(1)
(2)
(3)
(4)= (1)+(2)+(3)
Oorspronkelijk vastgestelde begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd
1.
Rekening-courant RHB 1 januari 2017
7.674
-
-4.370
3.304
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
850
850
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
-
-75
-
-75
2.
Totaal operationele kasstroom
775
0
775
Totaal investeringen (-/-)
-
-4.800
-
-4.800
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
3.
Totaal investeringskasstroom
-
-4.800
0
-
-4.800
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
Eenmalige storting door het moederdepartement (+)
Aflossingen op leningen (-/-)
-
-822
-
-822
Beroep op leenfaciliteit (+)
4.800
4.800
4.
Totaal financieringskasstroom
3.978
0
3.978
5.
Rekening-courant RHB 31 december 2017 (=1+2+3+4)
7.627
-
-4.370
3.257
Toelichting
De stand Rekening-courant RHB 1 januari 2017 is in overeenstemming gebracht met de jaarrekening 2016. Dit betreft een mutatie van - € 4,37 mln.
Dienst ICT Uitvoering (DICTU)
Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap DICTU
Suppletoire begroting 2017 (Tweede suppletoire begroting),
Bedragen x € 1.000
Omschrijving
(1)
(2)
-
-3
(4)=(1)+(2)+(3)
Vastgestelde begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd
Baten
Omzet moederdepartement
189.000
25.836
12.850
227.686
Omzet overige departementen
40.000
-
-9.259
5.000
35.741
Omzet derden
1.000
131
1.131
Rentebaten
Vrijval voorzieningen
Bijzondere baten
Totaal baten
230.000
16.708
17.850
264.558
Lasten
Apparaatskosten
211.900
13.872
20.718
246.490
-
-Personele kosten
124.000
10.359
13.567
147.926
Waarvan eigen personeel
60.000
13
-
-2.900
57.113
Waarvan externe inhuur
4.000
-
-3.020
421
1.401
Waarvan overige personele kosten
60.000
13.366
16.046
89.412
-
-Materiële kosten
87.900
3.513
7.151
98.564
Waarvan apparaat ICT
37.500
-
-2.770
3.000
37.730
Waarvan bijdrage aan SSO's
15.100
-
-1.000
14.100
Waarvan overige materiële kosten
35.300
7.283
4.151
46.734
Rentelasten
200
-
-100
100
Afschrijvingskosten
16.900
3.136
-
-2.868
17.168
-
-Materieel
8.000
3.376
-
-3.568
7.808
Waarvan apparaat ICT
-
-Immaterieel
8.900
-
-240
700
9.360
Overige lasten
1.000
-
-200
800
-
-Dotaties voorzieningen
1.000
-
-200
800
-
-Bijzondere lasten
Totaal lasten
230.000
16.708
17.850
264.558
Saldo van baten en lasten
0
0
0
0
Toelichting op de baten
Een hogere omzet op ontwikkelopdrachten (€ 9,8 mln) en op infrabeheer (€ 3,0 mln) leiden tot een stijging van de omzet moederdepartement. De hogere omzet op ontwikkelopdrachten houdt met name verband met de ontwikkeling en uitrol van de Cloudwerkplek. Omdat de migratie van de Klassieke infrastructuur naar de Cloudinfrastructuur langer duurt dan verwacht stijgt de omzet op Infrabeheer.
De eerder voorziene omzetdaling van de overige departementen is minder hoog door extra omzet voor de ontwikkeling van een Zaakgericht Werken systeem voor de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (€ 5,0 mln).
Toelichting op de lasten
De voornaamste oorzaak van de stijging van de apparaatskosten (€ 20,7 mln) is een stijging van de personele kosten van € 13,6 mln. Binnen deze post wordt op de post overige personele kosten een stijging verwacht van € 16,0 mln en wordt op de post eigen personeel een daling verwacht van € 2,9 mln. De externe inhuur stijgt licht (€ 0,4 mln).
De verwachte toename van de post overig personeel komt door extra werkzaamheden voor de ontwikkeling en implementatie van de Cloudwerkplek. Om aan de (tijdelijk) hogere vraag naar ICT-dienstverlening in dit kader te kunnen voldoen, is het nodig om voor een deel van de werkzaamheden extra capaciteit en expertise uit de markt te halen. De verwachte materiële kosten (licenties, inkoop ICT-apparatuur) nemen toe met € 7,1 mln.
Kasstroomoverzicht
Bedragen x € 1.000
Omschrijving
(1)
(2)
(3)
(4)= (1)+(2)+(3)
Oorspronkelijk vastgestelde begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd
1.
Rekening-courant RHB 1 januari 2017
0
6.971
0
6.971
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
17.900
2.936
-
-2.868
17.968
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
-
-1.000
200
-
-800
2.
Totaal operationele kasstroom
16.900
3.136
-
-2.868
17.168
Totaal investeringen (-/-)
-
-25.000
-
-48.400
21.550
-
-51.850
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
3.
Totaal investeringskasstroom
-
-25.000
-
-48.400
21.550
-
-51.850
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
Eenmalige storting door het moederdepartement (+)
Aflossingen op leningen (-/-)
-
-16.900
-
-3.136
2.868
-
-17.168
Beroep op leenfaciliteit (+)
25.000
48.400
-
-21.550
51.850
4.
Totaal financieringskasstroom
8.100
45.264
-
-18.682
34.682
5.
Rekening-courant RHB 31 december 2017 (=1+2+3+4)
0
6.971
0
6.971
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl)
Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap RVO.nl
Suppletoire begroting 2017 (Tweede suppletoire begroting)
Bedragen x € 1.000
Omschrijving
(1)
(2)
(3)
(4)=(1)+(2)+(3)
Vastgestelde begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd
Baten
Omzet moederdepartement
305.945
32.472
39.463
377.880
Omzet overige departementen
108.626
21.655
130.281
Omzet derden
27.369
27.369
Rentebaten
10
10
Vrijval voorzieningen
Bijzondere baten
3.493
1.200
4.693
Totaal baten
441.950
57.620
40.663
540.233
Lasten
Apparaatskosten
429.261
57.620
46.481
533.362
-
-Personele kosten
244.621
30.845
23.172
298.638
Waarvan eigen personeel
212.680
22.920
1.135
236.735
Waarvan externe inhuur
20.721
6.510
21.972
49.203
Waarvan overige personele kosten
11.220
1.415
65
12.700
-
-Materiële kosten
184.640
26.775
23.309
234.724
Waarvan bijdrage aan SSO's
92.948
8.051
5.818
106.817
Waarvan overige materiële kosten
91.692
18.724
17.491
127.907
Rentelasten
28
28
Afschrijvingskosten
12.661
12.661
-
-Materieel
2.360
2.360
Waarvan apparaat ICT
-
-Immaterieel
10.301
10.301
Overige lasten
-
-Dotaties voorzieningen
-
-Bijzondere lasten
Totaal lasten
441.950
57.620
46.481
546.051
Saldo van baten en lasten
0
0
-
-5.818
-
-5.818
Toelichting op de baten
Omzet moederdepartement
-
-De omzet DG Agro & Natuur (A&N) stijgt met € 18,8 mln. Dit is onder meer voor de uitvoering van de stoppersregeling (beëindiging melkveehouderijen; € 1,7 mln) en het fosfaatreductieplan
(€ 10,6 mln). Daarnaast is € 6,5 mln toegevoegd voor diverse (meer)opdrachten.
-
-
-
-De omzet DG Bedrijfsleven & Innovatie (B&I) stijgt met € 3,4 mln. Dit betreft bijdragen in de uitvoeringskosten van diverse projecten, programma’s en regelingen, zoals het Aanvullend Actieplan MKB-financiering, de programma’s Ruimte in Regels en North Sea Resources Roundabout, de Seed Capital regeling en Vroegefasefinanciering.
-
-
-
-
-De omzet DG Energie, Telecom en Mededinging (ETM) neemt met € 1,5 mln toe in verband met (extra) uitvoeringskosten ten behoeve van EDS, SDS, het MEE-convenant en projectwerkzaamheden in het kader van de Omgevingswet.
-
-
-
-
-Voor de uitvoering van inkooptaken bij het Inkoop Uitvoering Centrum (IUC) is een bijdrage van € 7,0 mln toegevoegd.
-
-
-
-
-Aan loon- en prijsbijstelling 2017 is in totaal € 8,8 mln toegevoegd.
-
Bijzondere baten
Aan bijzondere baten wordt een bijdrage van het moederdepartement geraamd die betrekking heeft op kosten in het kader van de uitfasering van oud-DLG werkzaamheden (€ 1,2 mln).
Toelichting op de lasten en het saldo van baten en lasten
De hogere lasten van € 46,5 mln betreffen de uitvoeringskosten van de hierboven genoemde (toegevoegde) opdrachten alsmede extra personele en ICT-kosten. Een onvoorzien deel van de ICT-kosten leidt tot het negatieve resultaat van € 5,8 mln. Het betreft een eenmalige doorbelasting van exploitatielasten van de ICT-leverancier waarvoor geen dekking is binnen de RVO.nl-begroting. In de aanloop naar het jaarverslag 2017 zal gezocht worden naar mogelijkheden om dit tekort op te vangen met als uiterste consequentie een beroep op de exploitatiereserve.
De uitvoeringskosten bestaan uit zowel personele en materiële kosten. De personele kosten vallen uiteen in ambtelijke loonkosten en kosten van inhuur van externen. Met name de uitbreiding van werkzaamheden wordt door RVO.nl uitgevoerd met tijdelijk personeel, voornamelijk uitzendkrachten.
De stijging van de materiële kosten betreft zowel de directe als de indirecte materiële kosten. De directe materiële kosten houden rechtstreeks verband met de uitvoering van de opdrachten. De indirecte materiële kosten betreffen met name de huisvestings- en ICT kosten.
Kasstroomoverzicht
Bedragen x € 1.000
Omschrijving
(1)
(2)
(3)
(4)= (1)+(2)+(3)
Oorspronkelijk vastgestelde begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd
1.
Rekening-courant RHB 1 januari 2017
47.946
-
-16.251
31.695
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)
27.661
27.661
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)
-
-23.000
-
-23.000
2.
Totaal operationele kasstroom
4.661
4.661
Totaal investeringen (-/-)
-
-10.000
-
-4.200
-
-14.200
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
3.
Totaal investeringskasstroom
-
-10.000
-
-4.200
-
-14.200
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
Eenmalige storting door het moederdepartement (+)
Aflossingen op leningen (-/-)
-
-3.700
1.917
-
-1.783
Beroep op leenfaciliteit (+)
10.000
9.300
19.300
4.
Totaal financieringskasstroom
6.300
11.217
17.517
5.
Rekening-courant RHB
31 december 2017 (=1+2+3+4)
48.907
-
-9.234
39.673
-
6.Het Diergezondheidsfonds (DGF)
Budgettaire gevolgen van beleid,
Beleidsartikel Diergezondheidsfonds (Tweede suppletoire begroting)
Bedragen x € 1.000
Mutaties 2e suppletoire begroting 2017 (3)
Stand vastgestelde begroting 2017 (1)
Stand 1e suppletoire begroting
2017 (2)
Mutaties Miljoenennota
Overige mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting 2017
(4)=(2+3)
01 Bewaking en bestrijding van dierziekten en voorkomen en verminderen van welzijnsproblemen
Verplichtingen
32.550
44.246
-
-174
44.072
Uitgaven
32.550
44.246
-
-174
44.072
waarvan juridisch verplicht
73%
73%
Beginsaldo
Programma-uitgaven
32.550
44.246
-
-174
44.072
Opdrachten
32.550
44.246
-
-174
44.072
-
1.Bewaking van dierziekten
18.314
18.314
2.414
20.728
-
2.Bestrijding van dierziekten
13.046
24.742
-
-4.815
19.909
-
3.Voorkomen en verminderen van welzijnsproblemen
4.Overig
1.190
1.190
2.227
3.417
Ontvangsten
32.550
44.246
44.246
Ontvangsten van EZ
9.863
9.863
9.863
Ontvangsten van EU m.b.t. Ai en salmonella bewaking en bestrijding
2.750
2.750
2.750
Ontvangsten van sector (bewaking)
19.937
31.633
31.633
Ontvangsten bestrijding
Toelichting op de verplichtingen en uitgaven
De uitgaven op het onderdeel bewaking van dierziekten vallen € 2,4 mln hoger uit door uitgaven voor onder meer extra vogelgrieptesten en voor de salmonella vaccinatie, omdat door de Fipronil-ontwikkelingen naar verwachting meer koppels opgezet en gevaccineerd worden dan voorzien.
De uitgaven op het onderdeel bestrijding dierziekten vallen € 4,8 mln lager uit doordat bij Voorjaarsnota het saldo DGF 2016 ad € 11,7 mln is toegevoegd aan 2017 en nu in de plaats daarvan de actuele prognose is opgenomen inclusief extra bestrijdingskosten ad € 6,7 mln voor vogelgriep- uitbraken eind 2016.
De uitgaven op het onderdeel overig zijn € 2,2 mln hoger uitgevallen door extra kosten voor de heffingen met betrekking tot ICT-aanpassingen, operationele kosten en bezwaar en beroep.
Noot 1
Zie hiervoor de nota van wijziging (TK, 34 775 XIII, nr. 8).