Hoeveel moeten er nog komen? - Hoofdinhoud
Chauffeurs moeten veilig hun lading in Europa van A naar B kunnen brengen. Dat is een recht wat nooit in gevaar mag komen. Ik las vanmorgen in de Telegraaf dat Reining Transport niet meer naar Engeland rijdt vanwege de toestanden in Calais. Volgens het artikel heeft het al voor tienduizenden euro´s aan boetes betaald. Omdat zowel chauffeur als bedrijf negenhonderd euro moeten betalen per gepakte vluchteling.
Reining Transport koos dus eieren voor haar geld en rijdt niet meer naar Engeland. Ik word hier treurig van. Als Europarlementariër word je vaak benaderd door vrachtwagenchauffeurs die zich terecht zorgen maken om hun veiligheid. Ik begrijp het ook volkomen dat chauffeurs met angstzweet naar Engeland rijden. Samen met SP collega Dennis de Jong heb ik in augustus een petitie ontvangen van 8.000 bezorgde vrachtwagenchauffeurs over de Calais-route. Gewapend met deze handtekeningen hebben Dennis en ik een brief geschreven aan Minister Schultz van Haegen en haar Belgische en Franse collega´s.
Kortom: We willen een speciaal alarmnummer voor vrachtwagenchauffeurs in geval van nood en we willen voldoende politiecapaciteit om adequaat te kunnen handelen. We willen het beveiligingsniveau van parkeerplaatsen verbeteren en meer plekken realiseren. Ook moeten we een eerlijker beleid gaan voeren bij het opleggen van boetes. Doen we dit niet? Dan vrees ik dat het niet op zal houden bij Reining Transport. Daarom heeft Gijs van Dijk samen met Jasper van Dijk van de SP vandaag schriftelijke Kamervragen over de situatie ingediend. Dus minister Schulz van Haegen. Herinner alstublieft onze brief, neem contact op met uw Franse en Belgische collega´s en doe iets!
Samen met Dennis de Jong (SP) heb ik vragen gesteld aan de Raad van Europese Transportministers over welke maatregelen worden genomen om chauffeurs in Europa beter te beschermen.