CDA: Eerlijk speelveld vliegtuigmaatschappijen binnen en buiten de EU - Hoofdinhoud
Het CDA verwelkomt de voorgestelde maatregelen van de Europese Commissie voor eerlijke concurrentie in de luchtvaart. Vandaag heeft de Europese Commissie eindelijk haar langverwachte voorstellen gepresenteerd. Deze moeten zorgen voor een eerlijk speelveld tussen de luchtvaartmaatschappijen.
CDA-Europarlementariër Wim van de Camp: “Het is goed dat de Commissie nu eindelijk met dit voorstel komt en in het uiterste geval bepaalde dienstverlening voor maatschappijen uit derde landen op Europese luchthavens kan schrappen. Wij vragen hier in het Europees Parlement al heel lang om. Het kan niet zo zijn dat de Golfstaten onze luchtvaartsector kapot concurreren met een oneindige olie spaarpot, waarmee ze de prijzen eindeloos kunnen drukken. Ze hebben de Europese passagiers nodig, want ze zijn zelf gevestigd in een zandbak. Als dit zo doorgaat bepalen de Golfstaten straks waar Europeanen heen kunnen vliegen en gaan de prijzen straks weer gewoon omhoog nadat de EU concurrentie overwonnen is.”
Door de herziende verordening komt er meer ruimte voor individuele Europese luchtvaartmaatschappijen, organisaties en lidstaten om valsspelers aan te klagen. Ook krijgt de Europese Commissie vergaande bevoegdheden om in te grijpen als daar aanleiding voor is.
"De Europese luchtvaartsector staat in toenemende mate onder druk door maatschappijen uit de Golfstaten. Deze Golfstaten financieren deze staatsbedrijven met oliegeld en hanteren lagere sociale wetgeving. De betreffende maatschappijen spreken dit tegen, maar weigeren voldoende openheid van zaken te geven. Vele luchthavens en maatschappijen in Europa hebben deze oneerlijke concurrentie de laatste jaren met lede ogen zien toenemen. Maar hiertegen optreden is zeer moeilijk gebleken door een te smalle definitie van staatssteun, een gebrek aan bredere sanctiemaatregelen en het feit dat lidstaten niet zelf een procedure kunnen starten," aldus Van de Camp.
Met ongeveer 918 miljoen passagiers in de EU en 1,45 miljard transfer passagiers op de Europese luchthavens in 2015, is de EU-luchtvaartsector essentieel voor verbindingen in de EU en daarbuiten. In 2014 waren meer dan 9,3 miljoen mensen in de luchtvaartsector werkzaam en droeg de industrie 510 miljard bij aan het BNP van de EU.
******